کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان است و راه های متفاوتی را برای ورود به این کشور در نظر گرفته است که هر یک از آن ها می تواند همراه با مزایا و معایبی باشد. یکی از راه های مهاجرت به کانادا، استفاده از اجازه تحصیل در این کشور است که با عنوان ویزای تحصیلی کانادا شناخته می شود.

همه شهروندان خارجی، برای اینکه بتوانند در کانادا به ادامه تحصیل بپردازند باید دو مرحله اساسی را پشت سر بگذارند. اولین قدم برای رسیدن به کانادا به عنوان یک دانشجو آن است که فرد پذیرش تحصیلی خود از دانشگاه، کالج ها، مدارس و یا هر مرکز آموزشی دیگر در کانادا را به دست آورد. در مرحله دوم نیز فرد باید برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا به سفارت این کشور مراجعه کند تا اجازه ورود به خاک کانادا را داشته باشد.

بسیاری بر این باورند که صرف ایرانی بودن برای رد شدن درخواست ویزای تحصیلی کانادا کافی است در حالی که این یک باور کاملا اشتباه در این رابطه است. دلایل متعددی وجود دارد که رعایت نکردن آن ها می تواند منجر به از بین رفتن فرصت تحصیل در کشور کانادا شود. در این گفتار تلاش خواهیم کرد تا این موضوع را به طور کامل واکاوی نماییم.

درصد ریجکتی ویزای تحصیلی در هر مقطع تحصیلی

با توجه به افزایش تعداد درخواست‌ها هر ساله میزان ریجکتی ویزای کانادا نیز بیشتر شده است. طبق آمار اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا، سالیانه به طور متوسط 30 درصد از کل درخواست‌های ویزای دانشجویی کانادا رد می‌شود. بیشترین تعداد ریجکتی مربوط به در خواست برای ویزای تحصیلی کانادا در مقطع کارشناسی بوده است؛ این در حالی است که متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا برای مقطع دکتری کم‌ترین میزان ریجکتی را داشته‌اند.

در جدول زیر درصد رد ویزای تحصیلی کانادا بر اساس مقطع تحصیلی مورد درخواست متقاضی در سال 2022 آمده است:

سطح درخواست برای ویزای تحصیلی درصد ریجکتی
کارشناسی 53
کالج‌ها 43
دانشگاه‌ها 43
کارشناسی‌ارشد 33
دکتری 11
کل 30

درصد ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا در هر استان

براساس آمارها تا فوریه سال 2022، مناطق شمالی و یوکان کمترین و استان‌های بریتیش کلمبیا و انتاریو بیشترین میزان درخواست برای ویزای تحصیلی را داشته‌اند. در این بین بالاترین میزان تایید ویزای تحصیلی برای استان‌های بریتیش کلمبیا و آلبرتا و بالاترین نرخ ریجکتی ویزای تحصیلی برای استان کبک بوده است.

در جدول زیر تعداد درخواست‌ها، درصد تایید و ریجکتی برای استان‌های مختلف کانادا در دو سال 2021 و 2022 آورده شده است:

نام استان کانادا تعداد کل درخواست‌های ویزای تحصیلی در سال 2021 درصد تایید ویزای تحصیلی در سال 2021 درصد ریجکتی ویزای تحصیلی در سال 2021 تعداد کل درخواست‌های ویزای تحصیلی در سال 2022 درصد تایید ویزای تحصیلی در سال 2022 درصد ریجکتی ویزای تحصیلی در سال 2022

 

آلبرتا 22847 69 31 3093 59 41
بریتیش کلمبیا 97455 68 32 16572 59 41
منیتوبا 15232 54 46 2107 50 50
نیوبرانزویک 10857 46 54 1206 43 57
نیوفاندلند و لابرادور 4314 56 44 520 55 45
مناطق شمالی 42 39 61 9 44 56
نوا اسکوشیا 13405 59 41 2406 48 52
نانووات 9 67 33 داده‌ها در دسترس نیست داده‌ها در دسترس نیست داده‌ها در دسترس نیست
انتاریو 278756 62 38 48860 56 44
جزیره پرنس ادوراد 2453 55 45 293 50 50
کبک 92402 42 58 12177 34 66
ساسکاچوان 9129 49 51 1698 47 53
یوکان 205 41 59 16 داده‌ها در دسترس نیست داده‌ها در دسترس نیست

چگونه شانس خود را برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا افزایش دهید؟

اگر شما مایل به ادامه تحصیل به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در دوره پس از متوسطه در یک موسسه آموزشی کانادا هستید، می‌توانید از طریق روش‌های زیر شانس دریافت ویزا را افزایش دهید:

 

زمان درخواست تمکن مالی با ثبات سن متقاضی جنسیت مناطق ناپایدار در سطح جهان
شکاف تحصیلی میزان تطابق پیشینه متقاضی با برنامه انتخابی سطح تحصیلی مورد درخواست الزامات زبان انگلیسی برنامه تحصیلی خوب
ودیعه شهریه پرداخت‌های شهریه ریجکتی ویزای قبلی پرونده‌های مهاجرتی موجود

 

در ادامه این بخش به صورت مفصل به هر کدام از موارد بالا، پرداخته شده است:

1. زمان درخواست

هر چه متقاضی زودتر اقدام کند، برای دریافت ویزا بهتر است. از لحاظ زمانی، ارسال سریع‌تر ریزنمرات برایدرخواست، زمان پردازش زودتر انجام می‌شود. هر چه ارسال مدارک نزدیک به ددلاین یا وقت تعیین‌شده باشد، پردازش درخواست‌ها نیز بیشتر طول خواهد کشید.

همچنین، بسیاری از موسسات همه درخواست‌ها را جمع‌بندی می‌کنند تا بتوانند متقاضیان را با هم مقایسه و بهترین آن‌ها را انتخاب کنند. در این صورت، سطح نمرات تاثیر بیشتری نسبت به زمان ارسال خواهد داشت.

از نظر آماری، افسران مهاجرت تمایل دارند درخواست‌های ویزای تحصیلی کسانی را تایید کنند که حداقل 2 ماه قبل از شروع دوره تحصیلی، درخواست داده باشند. اگر زمان دریافت ویزا در کشور شما حدودا یک ماه است، متقاضی باید سه ماه قبل از شروع دوره تحصیلی برای دریافت ویزا اقدام کند (زمان دریافت ویزا در کشور شما + 2 ماه قبل از شروع دوره تحصیلی = زمانی که دانشجو باید برای ویزا اقدام کند).

بهترین زمان را برای اپلای ویزای مقاطع تحصیلی مختلف ماه‌های سپتامبر، ژانویه و می است. البته هر کدام متناسب با موسسه، دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود. همچنین، به یاد داشته باشید که اقدام نزدیک به آخرین زمان تعیین‌شده (ددلاین) به معنای عدم دریافت ویزا یا عدم پذیرش نیست.

2. تمکن مالی با ثبات

هر چه حامی مالی متقاضی رابطه نزدیکتری با او داشته باشد، یعنی پدر و مادر، خواهر و برادر، همسر و غیره باشد، احتمال دریافت ویزای تحصیلی بیشتر خواهد بود. متقاضی باید حداقل شهریه سال اول به اضافه هزینه زندگی برای سال اول را در حساب خود داشته باشد.

در نظر داشته باشید که این مبلغ باید حداقل 4 الی 6 ماه در حساب بانکی بوده باشد. ارائه مدرک معتبر تمکن مالی و بالاتر بودن این رقم، شانس دریافت ویزای تحصیلی را بیشتر خواهد کرد.

3. سن متقاضی

با اینکه هیچ محدودیت سنی برای افراد متقاضی ویزای تحصیلی وجود ندارد، اما آمارها نشان می‌دهد که اغلب ویزای افراد مسن‌تر ریجکت می‌شود. متقاضیان دارای سنین زیر برای مقاطع مختلف شانس زیر 10 درصد برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا را دارند:

  • متقاضیان با بیش از 25 سال سن برای تحصیل در مقطع کارشناسی
  • متقاضیان با بیش از 35 سال سن برای تحصیل در مقاطع بالاتر

4. جنسیت متقاضی

آمارها نشان می‌دهد که احتمال پذیرش متقاضیان دختر بیشتر و بسته به کشور، 55 تا 65 درصد ویزاهای تحصیلی به خانم‌ها اعطا شده است.

5. مناطق ناپایدار در سطح جهان

آمارها نشان می‌دهد که درخواست‌های متقاضیان ساکن کشورهای با دولت‌های ناپایدار و کشورهای هم‌مرز با این مناطق اغلب با دقت بیشتری مورد بررسی قرار می‌گیرند و به دلیل نگرانی‌های امنیتی شانس کمتری برای دریافت ویزا دارند.

6. شکاف تحصیلی

اگر متقاضی دارای شکاف تحصیلی 6 ماهه یا بیشتر باشد، باید درباره این شکاف تحصیلی توضیح و مدرکی ارائه دهد. متقاضیان تا 3 الی 5 سال پس از اتمام دوره متوسطه، کاندیدهای خوبی برای اقدام جهت ویزای تحصیلی در مقطع کارشناسی هستند. شکاف تحصیلی بیشتر از این، شانس دریافت ویزای تحصیلی را به شدت کاهش می‌دهد.

متقاضیان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، تا حداکثر 5 الی 7 سال پس از دریافت دیپلم یا مدرک تحصیلی مقاطع پایین‌تر، شرایط مناسبی از نظر سنی برای دریافت ویزای تحصیلی دارند. پس از 7 سال شانس گرفتن ویزا به میزان قابل‌توجهی کمتر خواهد شد. در صورت داشتن حداقل دو سال سابقه کار در زمینه تحصیلی یا کار در یک شرکت بین‌المللی معتبر، شکاف تحصیلی متقاضی برای دفتر صدور ویزا قابل قبول خواهد بود.

7. میزان تطابق پیشینه متقاضی با برنامه انتخابی

اگر متقاضی برای رشته‌ای درخواست می‌دهد که با تحصیلات پیشین و سابقه کاری او در گذشته مرتبط نیست، شانس کمی برای دریافت ویزا دارد.

8. سطح تحصیلی مورد درخواست

معمولا دفاتر ویزا درخواست‌های متقاضیان دارای لیسانس برای ویزای تحصیلی در همین مقطع (مخصوصا در همان رشته) را ریجکت می‌کنند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که افراد دارای مدرک کارشناسی برای مقاطع بالاتر درخواست دهند.

9. الزامات زبان انگلیسی

آمار نشان می‌دهد که اغلب دفاتر ویزا درخواست متقاضیان از کشورهای نپال، بنگلادش، الجزایر، پاکستان، سریلانکا، عراق و سوریه که حداقل شرایط انگلیسی را ندارند، رد می‌کند. بر همین اساس، بهتر است متقاضی در موسسات آموزشی بدون شرط زبان درخواست دهد یا نمره قابل قبول در یک آزمون زبان انگلیسی مورد تایید مانند آیلتس را دریافت کند.

ریجکت شدن ویزای تحصیلی کانادا

10. برنامه تحصیلی خوب

برنامه تحصیلی که متقاضی ارائه می‌دهد باید سوالات زیر را پاسخ و اطلاعات بیشتر در مورد هدف در اختیار افسر مهاجرت قرار دهد:

  • چرا می‌خواهید در برنامه‌ای که برای آن پذیرفته شده‌اید، در کانادا تحصیل کنید؟
  • هدف کلی شما از تحصیل چیست؟
  • چرا دوره مشابه تحصیلی را در کشور محل اقامت خود انتخاب نمی‌کنید؟
  • چه تحقیقاتی در زمینه تحصیل در کشور محل اقامت یا تابعیت خود انجام داده‌اید؟
  • چگونه این برنامه فرصت‌های شغلی شما را در کشور محل اقامت افزایش می‌دهد؟ آینده شغلی این برنامه چیست؟
  • چه وابستگی‌هایی با کشور محل اقامت یا تابعیت خود دارید؟
  • وضعیت والدین یا قیم شما در کشور محل اقامت فعلی چگونه است؟ دارایی‌های مالی متعلق به والدین چیست؟
  • آیا سابقه سفر دارید؟
  • چه کسی و چرا از تحصیل شما حمایت می‌کند؟

11. ودیعه شهریه

متقاضی ملزم به پرداخت ودیعه شهریه است. اگر این ودیعه پرداخت نشود، دفتر ویزا درخواست دانشجو را به خاطر عدم رعایت الزامات نامه پذیرش (LOA) رد خواهد کرد.

12. پرداختی‌های شهریه

آمارها نشان می‌دهد که شانس دریافت ویزا در بیشتر کشورها 30 درصد و در برخی کشورها تا 60 درصد است. توصیه می‌شود که متقاضی حداقل 50 درصد از شهریه سال اول یا ودیعه شهریه مورد نیاز موسسات را پرداخت کند.

13. ریجکتی ویزای قبلی

اگر درخواست متقاضی قبلا ریجکت شده باشد، باید اطلاعات لازم در مورد آن را ارائه دهد. اگر اطلاعات نادرست بدهد، به مدت 5 سال از گرفتن ویزا محروم خواهد شد.

14. پروندههای مهاجرتی موجود

آمارها نشان می‌دهد که متقاضیان دارای پرونده مهاجرتی باز و در حال بررسی، شانس کمتری برای دریافت ویزای تحصیلی دارند، زیرا افسر مهاجرت دلایل آن‌ها برای بازگشت به کشورشان پس از اتمام دوره تحصیلی را باور نخواهد کرد.

در صورتی که با ریجکت شدن ویزای تحصیلی مواجه شده‌اید و قصد دارید با اطمینان کامل نسبت به درخواست آن اقدام کنید، می توانید با موسسه حقوق مهاجرتی کاناداپاس با مدیریت آقای مهیار حلاج پور در تماس باشید.
تماس رایگان از ایران (ارتباط مستقیم با دفتر کانادا): 02182802280

فرم ارزیابی رایگان

نکاتی برای جلوگیری از احتمال ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

بهتر است درخواست مجوز تحصیل خود را با ارائه اطلاعات کامل، جزئیات دقیق و دلیل موجه برای دریافت مجوز تحصیل در کانادا تا حد ممکن قانع‌کننده کنید.

برای جلوگیری از ریجکتی ویزای تحصیلی، بهتر اسا که به نکات زیر توجه داشته باشید و آنها را رعایت کنید:

هر کشوری برای اعطای ویزا، نیازمند اسناد الزامی متفاوتی است. بنابراین مطمئن شوید که تمام مدارک موجود در لیست را آماده و ارائه کرده باشید. همچنین می توانید اسنادی بیشتر از موارد موجود در لیست را ارائه دهید، زیرا این موارد می‌توانند شانس تایید درخواست شما را افزایش دهند.

قبل از پر کردن فرم‌های هر کالج یا دانشگاه در کانادا، مطمئن شوید که کالج یا دانشگاه خاص در لیست DLI قرار دارد. موسسات موجود در این لیست فقط دانشجویان بین‌المللی را می‌پذیرند.

یک برنامه تحصیلی مناسب باید با تحصیلات یا سابقه کاری قبلی شما مرتبط باشد. اگر برنامه‌ای که انتخاب می‌کنید مستقیما با اهداف شغلی شما مرتبط نیست، باید اهمیت مهارت‌هایی را که از طریق این برنامه به دست خواهید آورد و تاثیر آن‌ها بر حرفه خود را توجیه کنید. به عنوان مثال اگر فردی دارای تحصیلات در زمینه بازاریابی است، اما برای تحصیلات در زمینه تجزیه و تحلیل داده‌ها در خواست ویزا داده است، باید ارتباط بین مهارت‌های به دست آمده در رشته تحصیلی آتی و موفقیت در زمینه بازاریابی را توضیح دهد.

اگر متقاضی دریافت ویزای تحصیلی تحت جریان جذب مستقیم دانشجو (Student Direct Stream) هستید، نیاز به گواهی سرمایه‌گذاری تضمین (Guaranteed Investment Certificate یا GIC) دارید. مبلغ این گواهی باید برای موسسات سایر استان‌های کانادا غیر از کبک حداقل 10 هزار دلار  و برای موسسات استان کبک به ارزش 11 هزار دلار باشد. همچنین، آمادگی اثبات داشتن تمکن مالی برای پرداخت سایر هزینه‌ها از جمله هزینه‌های پردازش، شهریه و خوابگاه را داشته باشید. در مورد سایر جریان‌های دولتی مجوز تحصیل، ارائه مدارکی مانند صورت‌حساب‌های بانکی، بورسیه‌ها و مدرک وام تحصیلی مفید خواهند بود. به یاد داشته باشید که شانس تایید ویزای تحصیلی با افزایش میزان دارایی افزایش خواهد یافت.

نامه توضیحی (letter of explanation) یا انگیزه‌نامه (Statement of purpose) می‌تواند به طور قابل توجهی به تایید درخواست ویزای تحصیلی شما کمک کند. در نظر داشته باشید که ارائه این نامه اختیاری است. این نامه هدف از تحصیل در کانادا را توضیح می‌دهد و دلایل انتخاب یک برنامه تحصیلی خاص، اهداف شغلی و وقفه‌های تحصیلی شما را بیان می‌کند.

با توجه به اینکه محدودیتی در تعداد دفعات شرکت در آزمون‌های زبان مورد تایید وجود ندارید، بهتر است که برای دستیابی به نمرات برتر در این آزمون تلاش کنید. هزینه شرکت در آزمون زبان حدود 300 دلار خواهد بود و دریافت نمره بالا در این آزمون در کسب پذیرش کالج یا دانشگاه‌های کانادا و دریافت ویزای تحصیلی کانادا به شما کمک خواهد کرد.

افسران مهاجرت باید قانع شوند که شما قصد ترک کانادا پس از اتمام دوره تحصیلی خود دارید. می‌توانید با توضیح آینده شغلی خود در کشورتان، این قصد خود را ثابت کنید. همچنین می‌توانید با ارائه توضیحاتی راجع به نقش تجربه تحصیل در کانادا بر این آینده شغلی، قصد خود را شفاف‌سازی کنید.

اقدامات لازم بعد از ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

زمانی که درخواست متقاضی برای مجوز تحصیل در کانادا رد می‌شود، یک نامه ریجکتی از طرف افسر مهاجرت ارسال می‌شود. در این نامه، افسر مهاجرت دلایل ریجکتی را طبق لیست معیارهای از پیش‌ تعیین‌شده بیان می‌کند. به یاد داشته باشید که در این لیست دلایل بیان شده فقط شامل اطلاعات اولیه ریجکتی می‌شود.

زمانی که درخواست ویزا ریجکت می‌شود، متقاضی این حق را دارد که برای دریافت نوت‌های افسر مهاجرتی به منظور آگاهی یافتن از دلیل ریجکتی با جزئیات بیشتر، درخواست بدهد. شدیدا به متقاضی توصیه می‌شود که این نوت‌ها را برای اقدام مناسب در جهت پاسخ به ریجکتی دریافت کند. پس از دریافت نوت‌های افسر مهاجرتی، متقاضی به راحتی می‌تواند تصمیم بگیرد که آیا دلایل رد شدن ویزای او توسط افسر مهاجرت موجه بوده است یا خیر.

اگر ویزای به دلایل منطقی رد شده است، بهترین گزینه این است که پس از رفع اشتباهات و با داشتن تمام مدارک مستند لازم، مجددا درخواست دهید. اما اگر به عقیده شما ویزای تحصیلیتان به دلایل نامعتبر رد شده است، می‌توانید درخواست تجدید نظر در مورد این تصمیم‌گیری را بدهد.

هر دو فرآیند تجدید نظر و ارسال مجدد معمولا نیازمند زمان قابل‌توجهی است. اگر متقاضی نتواند به موقع (در تاریخ برنامه‌ریزی شده ابتدایی) ویزا بگیرد، باید با موسسه آموزشی دعوت‌کننده تماس بگیرد و برای تغییر تاریخ شروع درخواست دهد.

همانطور که پیشتر نیز به این موضوع اشاره شد، به طور کلی در نظر داشته باشید که اگر اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا ویزای تحصیلی شما را رد کند، برای مقابله با این ریجکتی 2 گزینه اصلی وجود دارد:

  1. اعتراض به این تصمیم

اگر فکر می‌کنید که درخواست شما شامل تمام الزامات اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا است و  ویزای تحصیلی به‌طور ناعادلانه یا اشتباه رد شده است، می‌توانید علیه این تصمیم درخواست تجدیدنظر و بررسی مجدد بدهید.

  1. یک درخواست جدید ارسال کنید

اگر معتقدید که دلایل رد موجه است، تنها گزینه شما درخواست مجدد است. شما باید در درخواست بعدی خود دلایل قبلی منجر به ریجکتی ویزای را تصحیح و اسناد به‌روز شده خود مانند تاریخ شروع در نامه پذیرش، صورت‌حساب‌های بانکی به‌روز و غیره را ارسال کنید.

اعتراض به دادگاه فدرال برای رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

بررسی قضایی برای مجوزهای تحصیلی ریجکت‌شده شامل درخواست از دادگاه فدرال برای بررسی تصمیم افسر مهاجرت در مورد آن است. اگر پرونده شما به اندازه کافی مدارک و مستندات لازم و محکم را داشته باشد، این راه بهترین راهکار در زمان ریجکتی ویزای تحصیلی شما خواهد بود.

لغو تصمیم اولیه توسط دادگاه‌های فدرال به این معنی است که اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا باید درخواست شما را برای بررسی مجدد به افسر مهاجرت دیگری واگذار کند.

دو مرحله اصلی درخواست تجدید نظر قضایی عبارتند از:

  1. درخواست برای مرخصی یا leave

درخواست مرخصی با leave شامل درخواست اجازه از دادگاه برای بررسی پرونده شما است. شما باید ثابت کنید که ریجکت شدن ویزای تحصیلی‌ شما اقدامی ناعادلانه، غیرمنطقی و اشتباه بوده است و به همین خاطر درخواست تجدیدنظر دارید.

اگر دادگاه درخواست leave را بپذیرد، تجدیدنظر وارد مرحله بعدی می‌شود که در این مرحله شانس لغو ریجکتی ویزای تحصیلی شما افزایش پیدا خواهد کرد. به یاد داشته باشید که در این مسیر کمک گرفتن از یک وکیل مهاجرتی خوب، احتمال موفقیت شما را تا اندازه زیادی افزایش می‌دهد.

 

  1. فرآیند داوری واقعی (The actual review process)

داوری واقعی ریجکتی ویزا توسط دادگاه (بازبینی قضایی) تنها در صورتی انجام می‌شود که دادگاه اجازه آن را صادر کرده باشد. شما می‌توانید با وکیل مهاجرتی خود در یک جلسه شفاهی در دادگاه فدرال شرکت کنید تا توضیح دهید که چرا تصمیم اولیه را ناعادلانه می‌دانید.

بررسی قضایی به معنای درخواست تجدیدنظر و لغو یا جایگزینی تصمیم توسط دادگاه فدرال نیست. دادگاه‌ها فقط تصمیم اصلی را کنار می‌گذارند و درخواست ویزای تحصیل پس فرستاده می‌شود تا توسط یک افسر مهاجرتی دیگر مجددا مورد بررسی قرار بگیرد.

چگونه یک وکیل مهاجرت میتواند در لغو ریجکتی ویزای تحصیلی کمک کند؟

شما در طول فرآیند داوری به یک وکیل مهاجرت نیاز دارید تا یک دفاعیه مناسب برای حکم آماده کند. یک وکیل مهاجرت با تجربه که از قوانین مهاجرتی کانادا آگاهی کامل دارد، در موقعیتی است که می‌تواند یک درخواست قوی ارائه دهد مبنی بر اینکه هیچ دلیلی برای ریجکتی ویزای شما وجود ندارد.

اگر نیاز به ارائه مجدد مدارک دارید، وکیل می‌تواند به شما کمک کند تا نقاط ضعف احتمالی را شناسایی کنید که با رفع آن‌ها، فرصت دیگری برای درخواست ویزای تحصیل در کانادا به وجود می‌آورد. وکلای مهاجرت روند صحیح و مدارک مورد نیاز را می‌دانند و می‌توانند ارزیابی کنند که درخواست و مدارک شما عاری از اشتباه و نقص باشد.

برخی از استدلال‌های خاصی که یک وکیل مهاجرت می‌تواند برای متقاعد کردن دادگاه‌ها از ناعادلانه بودن ریجکتی استفاده کند، عبارتند از:

کمک یک وکیل برای ارائه مدارک و مستندات مناسب برای درخواست ویزا اغلب شواهد کافی برای این مورد تلقی می‌شود که افسر مهاجرت ممکن است در تصمیم‌گیری خود از قانون پیروی نکرده باشد. وکلای باتجربه مهاجرت در مورد قوانین مهاجرت کانادا بسیار آگاه هستند و احتمال اشتباه در مدارک تحت نظارت آن‌ها بسیار کم است.

هنگامی که یک وکیل درخواستی را رسیدگی می‌کند، افسر مهاجرت ممکن است هنگام ارزیابی درخواست توجه بیشتری داشته باشد. وکلا می‌توانند دلایل ارائه شده برای ریجکتی را رد و با استناد به پرونده‌های دادگاهی قبلی به نفع شرایط فعلی استفاده کنند.

اگر افسر مهاجرت درخواست را رد کند، باید ریجکتی درخواست را بر اساس موارد ارائه شده در درخواست توجیه کند. هر موردی خارج از این حوزه، تصمیم آن‌ها در ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا را باطل می‌کند.

درخواست تجدیدنظر برای رفع ریجکتی ویزای تحصیلی

به طور کلی، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا مسئول پذیرش یا رد ویزای تحصیلی در کانادا است. عوامل زیادی در ریجکتی ویزای تحصیلی دخیل هستند.

همانطور که پیشتر نیز به این موضوع اشاره شد، در صورت مواجه شدن با ریجکتی ویزای تحصیلی‌ دو اقدام ابتدایی باید انجام دهید: درخواست تجدیدنظر یا اپلای مجدد.

بر این اساس، برای ارائه درخواست تجدیدنظر باید مراحل زیر را پیشت سر بگذارید:

  1. آگاهی از علت ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

افسر مهاجرت نامه‌ای برای اطلاع متقاضی از ریجکت شدن ویزای تحصیلی برای متقاضی ارسال می‌کند. در این نامه علت ریجکتی بیان شده است. متقاضیان این حق را دارند که  نوت‌های سیستم مدیریت پرونده جهانی (GCMC) یا افسر مهاجرتی را از اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا تحت قانون دسترسی به اطلاعات دریافت کنند. این نوت‌ها شامل اطلاعات زیادی از جمله روندها و بررسی‌های افسر مهاجرتی حین بررسی و رسیدگی به پرونده است.

 

  1. روند دریافت نوت‌های افسر مهاجرتی

حق کسب اطلاعات تحت قانون دسترسی به اطلاعات به شهروندان، دارندگان اقامت دائم و آژانس‌های مجاز محدود می‌شود. یک آژانس مجاز می‌تواند برای دریافت یک کپی از تمام نوت‌های افسر مهاجرتی در مورد درخواست ویزای تحصیلی اقدام کند. به متقاضی توصیه می‌شود که فقط به آژانس مجاز برای دریافت این نوت‌ها مراجعه کند. در نظر داشته باشید که هیچ سرویس فوری برای دریافت نوت‌های آفیسر یا GCMC وجود ندارد.

 

  1. روند ثبت درخواست تجدید نظر

این روند در اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا قابل پیگیری نیست. پس از دریافت نوت‌های GCMC، اگر متقاضی احساس کند درخواست او به دلایل نادرستی رد شده است، می‌تواند درخواست تجدیدنظر قضایی را در دادگاه فدرال ثبت کند. دادگاه بررسی خواهد کرد که آیا روند قانونی تعیین شده برای اعطای ویزا توسط افسر مهاجرت مامور رسیدگی آن پرونده دنبال شده است یا خیر.

متقاضی باید ثابت کند که علیرغم ارائه تمام اطلاعات و مدارک مورد نیاز، به دلیل اشتباه یا عدم رعایت قانونی افسر مهاجرتی، ویزای او ریجکت شده است.

مراحل ثبت درخواست تجدیدنظر قضایی به دو مرحله تقسیم می‌شود. اولین قدم پر کردن درخواست مرخصی یا leave در دادگاه فدرال است. اگر درخواست leave پذیرفته شود، مرحله دوم درخواست داوری است. پس از موافقت با درخواست leave، درخواست تجدیدنظر می‌تواند ثبت و استماع یا hearing شود. دادگاه فدرال این پرونده را بر اساس روند مدنظر در اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا و مدارک و اطلاعات ارائه شده توسط متقاضی ویزا قضاوت می‌کند.

نحوه نوشتن نامه و نوع مدارک تجدید نظر براساس دلیل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

یک نامه تجدیدنظر باید حتما غیرقابل قبول بودن تمام دلایل ارائه شده در نامه ریجکت و نوت‌های GCMC را برای موفقیت ثابت کند. نامه تجدیدنظر باید حاوی شواهد محکمی باشد که با تمام دلایل ارائه شده توسط افسر مهاجرت مغایرت داشته باشد. همچنین باید ثابت کند که متقاضی تمام مدارک و شواهد لازم برای دریافت ویزای تحصیلی را ارائه کرده است.

متقاضی باید ثابت کند که افسر مهاجرت به برخی از مدارک ارائه شده توجه نکرده است. متقاضی می‌تواند به برخی دلایل رایج در امکان ریجکتی ویزا با استدلال‌های زیر مخالفت کند:

متقاضیان باید ثابت کنند که مدرک مالی و میزان وجه ارائه شده برای اثبات ادعای حمایت از اقامت خود در کانادا در طول دوره تحصیلی او کافی است. همچنین متقاضی باید ثابت کند که این میزان تمکن مالی براساس مدارک ارائه شده از نظر منطقی برای هر فردی از نظر کافی بودن قانع کننده است.

در این مورد نیاز به یک راهبرد معتبر است. اگر متقاضی در انگیزه نامه خود به صراحت با جزئیات بیان کرده باشد که قصد اقامت غیرقانونی در کانادا پس از اتمام دوره تحصیل خود را ندارد، می‌تواند از آن به عنوان مدرک استفاده کند.

این مورد بیشتر یک زمینه ذهنی برای ریجکتی ویزا است. در صورتی که برنامه انتخاب شده، انگیزه‌نامه متقاضی و سابقه کاری یا تحصیلی قبلی انتخاب رشته او را توجیه کند، از بیان این مورد می‌توان برای نوشتن نامه تجدیدنظر استفاده کرد.

متقاضی باید ثابت کند که مدارک ارائه شده در هنگام درخواست ویزا صحیح است و هیچ شکی در این زمینه برای هر فرد منطقی وجود ندارد. از این رو، ریجکت شدن ویزا توسط افسر مهاجرت غیرمنطقی است و افسر مهاجرت روند قانونی را رعایت نکرده است.

اگر دلیل رد ویزای تحصیلی سابقه سفر یا هویت متقاضی باشد، او باید به دادگاه فدرال ثابت کند که اسناد تایید کننده سفر و هویت خوانا هستند و هیچ ابهامی ندارند و ریجکتی ویزای او بر اساس سابقه سفر یا هویت به دلیل رعایت نکردن مراحل قانونی غیر منطقی است.

نمونه نامه تجدیدنظر برای ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

اگر ویزای تحصیلی کانادای شما ریجکت شده است، می‌توانید یک نامه تجدیدنظر برای دولت ارسال کنید تا پرونده را مجددا ارزیابی کند. اکیدا توصیه می‌شود که در این مرحله حتما از یک متخصص مهاجرت کمک بگیرید تا از احتمال هر گونه اشتباهی جلوگیری کنید و شانس خود برای دریافت ویزا را افزایش دهید.

در نظر داشته باشید که در یک نامه تجدیدنظر موارد زیر باید بیان شود:

  1. تاریخ و آدرس سفارت
  2. مشخصات شخصی و آدرس فعلی
  3. تاریخ ریجکتی ویزا

بدنه اصلی نامه تجدیدنظر شامل این موضوع است که چرا آن‌ها درخواست شما را رد کرده‌اند، چرا فکر می‌کنید که آن‌ها در تصمیم خود اشتباه کرده‌اند و اثبات این که تصمیم آن‌ها اشتباه بوده است.

  1. سابقه سفر و ویزاهای قبلی
  2. دلایلی که چرا می خواهید ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنید
  3. ایجاد احساس ضرورت
  4. امضای دستی
  5. گنجاندن کلیه مدارک مورد نیاز را در ضمیمه نامه تجدیدنظر

به طور کلی این نامه می‌تواند دارای سه پاراگراف باشد:

  • پاراگراف اول

در این بند، شما باید خود را معرفی و هم‌چنین هدف از نوشتن نامه را بیان کنید. نام کامل، آدرس پستی، تاریخ تولد و شماره شناسایی خود را در نامه بیاورید. پس از اینکه توضیحات لازم درباره قصد نوشتن نامه را دادید، تاریخ درخواست ویزا و هدف از قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را بیان کنید.

  • پاراگراف دوم

در ادامه توضیح دهید که چرا ویزای شما توسط سفارت این کشور رد شد و چرا فکر می‌کنید این تصمیم اشتباه بوده است. به این دلیل که بهتر است بعدا استدلال‌ها را توضیح دهید، آن‌ها را در این بند به صورت کوتاه فهرست کنید.

  • پاراگراف سوم

در این بند توضیح دهید که چرا فکر می‌کنید در تصمیم‌گیری منتهی به ریجکتی ویزای شما باید تجدیدنظر شود. عواملی که شما را براساس آن‌ها این تصمیم را گرفته‌اید، شرح دهید. سعی کنید با استدلال‌های خود دیگران را متقاعد کنید.

زمان مناسب برای درخواست تجدیدنظر در جهت رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا

هیچ محدودیتی برای زمان اقدام به درخواست تجدیدنظر برای رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا وجود ندارد، اما با توجه به ددلاین ثبت‌نام و شروع ترم تحصیلی دانشگاه‌ها کانادا، اقدام سریع‌تر به نفع متقاضی خواهد بود.

یکی از موارد مهم برای درخواست تجدیدنظر و اثبات ناعادلانه بودن تصمیم افسر مهاجرتی، داشتن نوت‌های آفیسر است. دریافت این نوت‌ها ممکن است 30 تا 90 روز طول بکشد و همچنین روند تجدیدنظر ممکن است 6 ماه تا 2 سال وقت ببرد، پس بهتر است اقدام برای تجدیدنظر و بررسی مجدد قضایی در اولین فرصت بعد از آگاهی از ریجکتی ویزای تحصیلی باشد.

سخن نهایی

حضور یک وکیل و مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC در کنار شما می تواند این اطمینان را به شما بدهد که بالاترین شانس برای دریافت ویزای تحصیلی را خواهید داشت چراکه این افراد از آخرین تغییرات اعمال شده توسط سفارت با خبر هستند و می توانند با توجه به این شرایط، پرونده مهاجرتی شما را در اختیار سفارت کانادا قرار دهند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط دریافت ویزا و همچنین رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا، می توانید با مشاورین ما در تماس باشید.

پرسش های رایج درباره ریجکت شدن ویزای تحصیلی کانادا

برنامه تحصیلی نامشخص، عدم تمکن مالی کافی، وابستگی شدید خانوادگی، عدم تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی و…. از دلایل رد شدن ویزای تحصیلی کانادا هستند.

بهتر است فرد درخواستی برای تجدید نظر ارائه کند. با این حال متقاضیان باید در نظر داشته باشند که درخواست تجدید نظر یا ارسال مجدد مدارک می تواند مدت قابل توجهی به طول بیانجامد.

در برخی موارد، شنیده می شود که ملیت افراد نیز می تواند در رد شدن ویزا موثر باشد. در چنین شرایطی می توان به بررسی ویزاهای صادر شده در مراکز معتبر صدور ویزا در جهان پرداخت تا متوجه شد که آیا چنن حقیقتی وجود دارد یا خیر.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link