تحصیل دکتری، یکی از مراحل باارزش آموزش عالی است که برای بسیاری از دانشجویان به‌عنوان رویا محسوب می‌شود. در این مسیر، دانشجویان با علاقه‌مندی‌ها، توانایی‌ها و پیشینه تحصیلی‌شان در حوزه خاصی اقدام به پژوهش و تولید دانش می‌کنند.

در این ‌بین، کانادا به‌عنوان یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل دکتری شناخته شده است. کانادا با سیستم آموزش عالی فعال و چابک، دانشگاه‌های معتبر و همچنین محیط زندگی گرم و دوستانه، محیطی مناسب برای دانشجویان بین‌المللی فراهم می‌کند. در این مقاله، به بررسی مزایا و فرصت‌هایی که تحصیل دکتری در کانادا با خود به همراه دارد، خواهیم پرداخت.

راهنمایی درخواست برای تحصیل دکتری در کانادا

به منظور اقدام برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری در یکی از دانشگاه‌های کانادا به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی، مراحل زیر را در نظر بگیرید:

1. پیدا کردن دانشگاه‌ها و برنامه‌های دکتری مورد نظر خود

از پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف مانند دانشگاه‌های کانادا و Education Planner BC استفاده کنید تا ببینید کدام دانشگاه‌ها دوره دکتری را در حوزه تخصصی شما ارائه می‌دهند. همچنین، از موتورهای جست‌وجو و دایرکتوری‌های تجاری جهانی نیز می‌توانید استفاده کنید.

2. جست‌وجوی استاد راهنما

با بررسی برنامه‌های مختلف، استادهای هر دانشگاه را در منطقه مورد نظر خود جست‌وجو کنید و با پروژه‌های علمی آنها آشنا شوید. برای انجام این کار می‌توانید از پایگاه‌های اطلاعاتی هر دانشگاه استفاده و تحقیق کنید که کدام استادها در دانشگاه‌هایی که به آنها علاقه دارید، تدریس می‌کنند. سپس باید ببینید کدام استاد با اهداف شما هماهنگ‌تر است و با برقراری ارتباط با او از طریق روش‌هایی مانند ایمیل، باید نظرش را برای پذیرش راهنمایی شما در طول دوره دکتری جلب کنید؛ زیرا در دوره دکتری شما باید یک استاد از دانشگاه مورد نظر را به‌عنوان استاد راهنمای خود معرفی کنید.

3. برقراری ارتباط با استاد راهنما

وقتی استادی را پیدا کردید که می‌خواهید با او کار کنید، می‌توانید با او تماس بگیرید. با دقت برنامه‌ریزی کنید و علایق تحقیقاتی خود را برای استاد مورد نظر توضیح دهید و دلیل علاقه‌مندی خود به همکاری با آن استاد را بیان کنید.

4. نوشتن پروپوزال تحقیق

پروپوزال تحقیق شما بخش مهمی از درخواست دکتری است. در این پروپوزال، باید به‌وضوح نشان دهید که چقدر برای انجام تحقیق مورد نظر آماده هستید و چه اهدافی را در تحقیق دوره دکتری خود دنبال می‌کنید.

شرایط و مدارک لازم برای تحصیل دکتری در کانادا

از مهمترین مدارکی که برای درخواست ادامه تحصیل در دوره دکتری کانادا باید ارائه کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛ البته به این نکته توجه داشته باشید که مدارک لازم برای هر دانشگاهی متفاوت است و باید حتما این مورد را در سایت دانشگاه مورد نظر خود چک کنید.

·       مدارک تحصیلی

برای شروع دوره دکتری در کانادا، شما باید دارای مدرک کارشناسی ارشد در زمینه مورد نظر خود را دارا باشید. اکثر دانشگاه‌های کانادا انتظار دارند داوطلبان حداقل نمره 80 درصد را در دروس مقطع کارشناسی ارشد کسب کنند.

·       رونوشت‌های رسمی

شما باید تمام ریزنمرات رسمی مدارک تحصیلی قبلی خود را برای پذیرش در دوره دکتری یک دانشگاه در کانادا ارسال کنید. این رونوشت‌ها شامل ریزنمرات معتبر دوره لیسانس و فوق‌لیسانس می‌شود. در نظر داشته باشید که بسیاری از دانشگاه‌ها در کانادا نمره معدل بالا را برای پذیرش شما در دوره دکتری در نظر می‌گیرند. بنابراین برای ورود موفقیت‌آمیز، بهتر است نمره معدل خوبی داشته باشید

·       CV/رزومه

در اغلب موارد هنگام ارسال درخواست باید رزومه‌ خود را نیز ارسال کنید. داشتن تجربه کاری می‌تواند به شما در واجد شرایط بودن برای درخواست دکتری در دانشگاه کمک کند، به‌خصوص اگر نمره علمی شما برای ورود مستقیم به دوره دکتری کافی نباشد.

·       بیانیه تحقیق

شما باید یک بیانیه تحقیق ارائه دهید که حداکثر 1500 کلمه باشد. این بیانیه باید به شکل یک مقاله باشد و علاقه پژوهشی شما را نشان بدهد و به پروژه خاصی که قرار است در دانشگاه انجام دهید، اشاره کند. همچنین باید در این مقاله بیان کنید که با کدام استاد برای پروژه خود همکاری می‌کنید.

·       نمونه نوشتار

شما باید یک نمونه نوشتاری از رساله تحقیقاتی خود ارائه دهید که شامل 5 تا 10 هزار کلمه باشد. این نمونه می‌تواند شامل پایان‌نامه، مقاله پژوهشی یا مقاله‌ای که برای انتشار در دوره‌های تحصیلی قبلی ارسال شده است، باشد.

·       توصیه‌نامه‌ها

به طور کلی شما باید سه توصیه‌نامه دانشگاهی ارسال کنید. این توصیه‌نامه‌ها باید از اساتیدی باشند که در دوران تحصیلی شما در موسسه قبلی با شما همراه بوده‌اند و قابلیت و توانمندی شما برای شرکت در دوره دکتری را تایید می‌کنند.

·       نمرات آزمون مهارت زبان انگلیسی

آخرین مرحله در فرآیند درخواست تحصیل دکتری در کانادا، ارائه نمرات آزمون مهارت زبان انگلیسی است. تمام دانشجویان بین‌المللی باید نمرات آزمون مهارت زبان انگلیسی را ارسال کنند. تافل و آیلتس از آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی هستند که توسط بسیاری از دانشگاه‌های کانادا قبول می‌شوند. به‌طورکلی، نمره‌های 107 در تافل و 7.5 در آیلتس معمولاً برای دوره دکتری مورد قبول هستند.

توجه داشته باشید که هر دانشگاه ممکن است مدرک زبان متفاوتی را بخواهد. بنابراین قبل از اینکه برای آزمون‌های آیلتس یا تافل اقدام کنید، ابتدا باید بررسی کنید که دانشگاه مورد نظر شما کدام مدرک زبان را قبول دارد تا وقت و هزینه شما هدر نرود.

هزینه تحصیل دکتری در کانادا

هزینه تحصیل دکتری در کانادا ممکن است بر اساس متغیرهای مختلفی، ازجمله دانشگاه و برنامه تحصیلی مورد نظر، استان محل دانشگاه، وضعیت تابعیت و … متفاوت باشد.

در ادامه به توضیح اجمالی درباره هزینه تحصیل دکتری در کانادا پرداخته شده است:

در کانادا، دانشگاه‌ها اغلب هزینه‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کنند که شامل هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان محلی و هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان بین‌المللی است. از طرفی باید هزینه زندگی در کانادا را به هزینه‌های تحصیلی اضافه کنید.

هزینه‌های تحصیلی برای دانشجویان محلی در کانادا عموماً پایین‌تر از دانشجویان بین‌المللی است. این به دلیل نحوه تأمین مالی دانشگاه‌ها است که از طریق دولت و یا منابع داخلی دیگر بهره‌برداری می‌کنند.

به طور کلی، هزینه‌های تحصیلی شامل شهریه، هزینه‌های معیشتی، کتاب‌ها و منابع تحصیلی و سایر هزینه‌های مربوط به دوره تحصیلی است. هزینه‌های معیشتی می‌توانند بر اساس شهر و منطقه تا حد قابل توجهی متفاوت باشند. طبیعتا شهرهای بزرگ مانند تورنتو و ونکوور نسبت به شهرهای کوچک‌تر و دانشگاه‌های روستایی هزینه‌های بیشتری دارند.

در زیر جدول شهریه تحصیل دکتری در کانادا در بهترین دانشگاه‌های کانادا آورده شده است:

ردیف دانشگاه رتبه بندی دانشگاه در سطح جهان شهریه (در سال)
1 دانشگاه تورنتو 18 از 27811 دلار شروع می‌شود
2 دانشگاه بریتیش کلمبیا 40 از 18 627.84 دلار شروع می‌شود
3 دانشگاه مک گیل 46 از 10667.14 دلار شروع می‌شود
4 دانشگاه مک مستر 85 از 6307.20 دلار شروع می‌شود
5 دانشگاه مونترال 111 از 7546.76 دلار در هر جلسه شروع می‌شود.
6 دانشگاه آلبرتا 118 از 8700 دلار در سال شروع می‌شود
7 دانشگاه اتاوا 137 از 5825.85 دلار در سال شروع می‌شود
8 دانشگاه کلگری 201-250 از 8242.68 دلار در سال شروع می‌شود
9 دانشگاه واترلو 201-250 از 7396 دلار در هر ترم شروع می‌شود
10 دانشگاه غرب 201-250 برای کل برنامه از 35973.00 دلار شروع می‌شود

تحصیل رایگان در کانادا؛ شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی برای تحصیل رایگان در کانادا

دریافت بهترین بورسیه تحصیلی برای تحصیل دکتری در کانادا

بورسیه‌های تحصیل دکتری در کانادا ازجمله فرصت‌های بسیار ارزشمند برای دانشجویان بین‌المللی است که می‌خواهند تحصیلات خود را در این کشور با هزینه کمتر ادامه دهند.

در ادامه، به برخی از بورسیه‌های برتر برای دکتری در کانادا اشاره شده است:

1. بورسیه تحصیلی Vanier کانادا

بورسیه تحصیلی Vanier Canada Graduate Scholarship یکی از بورسیه‌های معتبر و برجسته در کانادا است. این بورسیه به ارزش 50 هزار دلار کانادا در سال به مدت سه سال اعطا می‌شود. دانشجویانی که در زمینه‌های تحقیقات بهداشتی، علوم طبیعی/تحقیقات مهندسی یا مطالعات اجتماعی و مطالعات علوم انسانی فعالیت می‌کنند، می‌توانند برای این بورسیه درخواست دهند.

2. برنامه دکتری بورسیه‌های وابسته دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا 50 بورسیه وابسته به نامزدهای شایسته را برای دانشجویانی که می‌خواهند در مقطع دکتری تحصیل کنند یا برای تحقیق تمام‌وقت در این دانشگاه ثبت‌نام کنند، اعطا می‌کند. مبلغ کمک‌هزینه تحصیلی در این بورسیه متغیر است و بر اساس پارامترهای مختلف تعیین می‌شود. دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در هر رشته تحصیلی به‌جز رشته‌های خاصی مانند MBA (مدیریت بازرگانی) و Master of Management (کارشناسی ارشد مدیریت) برای این بورسیه درخواست دهند.

3. جوایز پژوهشی دکتری IDRC

جوایز پژوهشی IDRC برای دانشجویانی اعطا می‌شود که در زمینه‌های مختلف مرتبط با کشاورزی، محیط زیست، اقتصاد فراگیر، فناوری و نوآوری به دنبال بورسیه تحصیل دکتری در کانادا هستند. این برنامه تقریباً 20 جایزه را اعطا می‌کند که هرکدام ارزش حداکثر 20 هزار دلار کانادا را دارند.

4. بورسیه بین‌المللی دانشجوی دکتری (IDSA) دانشگاه واترلو

دانشجویان بین‌المللی می‌توانند برای جایزه بین‌المللی دانشجوی دکتری (IDSA) دانشگاه واترلو درخواست دهند. تعداد بورسیه‌ها بسته به عوامل مختلف متغیر است و مقدار آن در پایان سال سوم برنامه تعیین می‌شود. دانشجویان فارغ‌التحصیل بین‌المللی با ویزای تحصیلی معتبر کانادا و افرادی که قبلاً در دوره دکتری تمام‌وقت در این دانشگاه ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند.

علاوه بر این بورسیه‌ها، در کانادا بورسیه‌های دکتری دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند به دانشجویان بین‌المللی در رشته‌های مختلف کمک کنند. این موارد عبارتند از:

  • بورسیه تحصیلی انتاریو
  • بورسیه تحصیلی انتاریو تریلیوم
  • بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه کلگری
  • بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه مانیتوبا
  • بورسیه دکتری بنیاد پیر الیوت ترودو
  • بورسیه تحصیلات تکمیلی NSERC
  • بورسیه دکتری ترودو
  • بورسیه جوبیلی الماس ملکه الیزابت دوم
  • بورسیه‌ها و جوایز دانشگاه ترنت

با در نظر گرفتن این بورسیه‌ها و جوایز، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند فرصت‌های مناسبی برای تحصیل دکتری در کانادا را کشف کنند و هزینه‌های تحصیل خود را کاهش دهند. به یاد داشته باشید که برای کسب اطلاعات دقیق‌تر درباره هر بورسیه، می‌توانید به وب‌سایت رسمی هر بورسیه مراجعه کنید و شرایط و مراحل درخواست را بررسی کنید.

فول فاند کانادا؛ شرایط فاند گرفتن از کانادا در رشته های مختلف چیست؟

انجام کار پاره‌وقت در هنگام تحصیل دکتری در کانادا

انجام کار پاره‌وقت در هنگام تحصیل دکتری در کانادا می‌تواند برای دانشجویان به‌عنوان یک فرصت منحصربه‌فرد برای مدیریت بهتر هزینه‌ها محسوب شود. قانون کانادا به تمام دانشجویان تمام‌وقت با مجوز تحصیلی معتبر اجازه می‌دهد تا در طول ترم‌های دانشگاه به میزان 20 ساعت در هفته به‌صورت پاره‌وقت کار کنند. همچنین، آنها مجاز به کار تمام‌وقت در تعطیلات ترم، بدون محدودیت زمانی، در داخل یا خارج از دانشگاه هستند.

بااین‌حال، باید به یک نکته توجه کرد که برخی از دوره‌های دکتری ممکن است محدودیتی در کار پاره‌وقت داشته باشند. در بعضی موارد، دانشگاه ممکن است تصریح کند که در طول ترم، دانشجویان دکتری نباید بیش از 10 ساعت در هفته کار کنند، به‌خصوص اگر آنها برای تحصیل در کانادا بودجه دریافت کرده باشند. بنابراین، دانشجویان باید قوانین و محدودیت‌های مربوطه را بررسی کنند و از تطابق با آنها اطمینان حاصل کنند.

وجود محدودیت‌هایی در کار پاره‌وقت در طول ترم، موجب می‌شود که دانشجویان در انتخاب فعالیت‌های پاره‌وقت خود به دقت بیشتری نیاز داشته باشند. به دلیل زمان و انرژی مورد نیاز برای اتمام دوره دکتری، برخی دانشجویان ترجیح می‌دهند کاملاً بر مطالعات خود تمرکز کنند و از انجام کار پاره‌وقت نیز خودداری می‌کنند.

ضمناً، مهم است به یاد داشته باشید که تکیه به کار پاره‌وقت برای تأمین هزینه‌های زندگی خود به‌تنهایی توصیه نمی‌شود. زندگی در کانادا هزینه‌هایی دارد و برای تأمین نیازهای مالی خود، بهتر است دانشجویان از منابع مالی دیگری مانند حمایت خانواده نیز استفاده کنند.

فرصت‌های شغلی پس از تحصیل دکتری در کانادا

اتمام دوره دکتری در کانادا فرصت‌های شغلی بسیاری را برای فارغ‌التحصیلان ارائه می‌دهد. این مدرک پیشرفته بر مبنای تحقیقات، به فارغ‌التحصیلان اجازه می‌دهد در حوزه‌های مختلف شغلی فعالیت کنند.

یکی از فرصت‌های شغلی مهم پس از اخذ دکتری، تدریس و تحقیق در دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی است. شما می‌توانید به‌عنوان یک استاد دانشگاه در بخش‌های دولتی یا خصوصی فعالیت یا از دانش خود برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق در کانادا استفاده کنید.

با توجه به صلاحیت‌ها و تجربه‌های خود، می‌توانید در حوزه‌های مختلفی مانند تحلیل سیاست، مشاوره، ارتباطات و رسانه، ادارات دولتی و سازمان‌های غیرانتفاعی فعالیت کنید. همچنین، به دلیل اعتبار بالای مدرک دکتری از کانادا، امکان کار در خارج از کشور چه در دانشگاه و چه برای شرکت‌های مختلف نیز وجود دارد.

پس از اتمام تحصیلات دکتری در یک موسسه آموزشی معتبر در کانادا، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند از مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی کانادا (PGWP) یا ویزای کاری کانادا استفاده کنند که به آنها فرصت اقامت تا سه سال در کانادا را می‌دهد. این مجوز به فارغ‌التحصیلان امکان می‌دهد تجربه شغلی مستقل و واقعی را به دست آورده و در بازار کار کانادا مشغول به فعالیت شوند.

برای استفاده از مزایای کار پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا، مهم است که در ظرف 180 روز پس از دریافت مدرک دکتری اقدام به درخواست مجوز کار کنید. هزینه درخواست این مجوز 255 دلار کانادا (200 دلار آمریکا) است و معمولاً طولانی‌ترین زمان برای بررسی آن حدود 100 روز است. در این دوره تا زمانی که دارای مجوز تحصیلی معتبر باشید، مجاز به کسب شغل سودآور هستید.

با استفاده از برنامه اجازه کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP)، شما می‌توانید تجربه شغلی مرتبط با رشته تحصیلی خود را به دست آورده و در حرفه خود پیشرفت کنید. این تجربه به شما کمک می‌کند تا بهبود و توسعه حرفه‌ای خود را در محیط کاری کانادا تجربه کنید.

درآمد فارغ‎ التحصیلان دوره دکتری در کانادا

دارندگان دکتری در کانادا می‌توانند حقوق بالایی دریافت کنند. معمولاً درآمد سالیانه متوسط برای فارغ‌التحصیلان دکتری حدود 97 هزار و 500 دلار یا 50 دلار در ساعت است. البته، تازه‌واردان به بازار کار می‌توانند حداقل درآمد سالیانه 58 هزار و 32 دلار را به خانه بیاورند، درحالی‌که افراد با تجربه ممکن است سالانه تا 128 هزار و 975 دلار دریافت کنند.

اقامت دائم برای دانشجویان دکتری پس از تحصیل

اقامت دائم برای دانشجویان دکتری پس از تحصیل یک فرصت بی‌نظیر برای افرادی است که می‌خواهند پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا بمانند. یکی از راه‌هایی که برای دانشجویان دکتری وجود دارد، برنامه مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWPP) است.

برنامه مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی به دانشجویان دکتری اجازه می‌دهد حداکثر تا سه سال پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا بمانند و در این مدت تجربه کاری در صنعت مرتبط با تحصیلات خود را کسب کنند. این تجربه کاری می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا مهارت‌های لازم برای ادامه مسیر حرفه‌ای خود را بهبود بخشند و شانس بیشتری برای یافتن شغل‌های پردرآمد با تخصص خود در کانادا داشته باشند.

اما مزیت بزرگ‌تر این برنامه این است که به دانشجویان دکتری علاقه‌مند به اقامت دائم در کانادا کمک می‌کند تا بعد از مدت زمان مشخص‌شده، درخواست اقامت دائم بدهند. تجربه کاری پس از فارغ‌التحصیلی در این برنامه می‌تواند به‌عنوان یک عامل مهم در درخواست اقامت دائم در کانادا از طریق برنامه اکسپرس اینتری (Express Entry) عمل کند.

برنامه اکسپرس اینتری یکی از برنامه‌های مهاجرتی کانادا است که به افراد مهاجرتی واجد شرایط فرصت می‌دهد تا به‌طور سریع و مستقیم برای دریافت وضعیت اقامت دائم در کانادا اقدام کنند. بر همین اساس، دانشجویان دکتری پس از تحصیل و کسب تجربه‌های کاری در این کشور، در صورت تمایل می‌توانند برای همیشه در کانادا بمانند.

سخن آخر

تحصیل دکتری در کانادا یک فرصت منحصربه‌فرد است که به دانشجویان کمک می‌کند تا در یکی از کشورهای پیشرو در دوره‌های آموزش عالی شرکت کنند. یکی از جوانب برجسته تحصیل در دکتری در کانادا، وجود دانشگاه‌های برتر و معتبر است که به‌طور مداوم در رده‌بندی‌های جهانی جزو بهترین مراکز آموزش عالی مطرح می‌شوند.

اگر شما نیز به تحصیل دکتری در کانادا علاقه دارید، می‌توانید برای افزایش احتمال پذیرش در یکی از دانشگاه‌های عالی کانادا یا اخذ بورسیه، از مشاوران و کارشناسان باتجربه ما در موسسه حقوقی و مهاجرتی کاناداپاس کمک بگیرید و در سریع‌ترین زمان ممکن مراحل این فرایند را با موفقیت انجام دهید.