اگر مایلید بخشی از چرخه سلامت، آسایش و خوشبختی آحاد جامعه باشید، یکی از بهترین روش‌ها، تحصیل در رشته داروسازی است. اما برای اشتغال در این حوزه، ابتدا باید به صورت صحیح آموزش ببینید و مدرک پیش داروسازی یا لیسانس و دکترای داروسازی را از دانشگاهی معتبر دریافت کنید. مانند تمامی رشته‌های شاخه پزشکی، تحصیل در رشته داروسازی نیز مستلزم چندین سال تحصیل، قبولی در آزمون و گذراندن دوره کارورزی است. در ادامه به بررسی شرایط، دانشگاه‌ها و مراحل تحصیل در رشته داروسازی می‌پردازیم، بنابراین اگر برای پذیرش تحصیلی این رشته برنامه‌ریزی می‌کنید، این مقاله راهنمای خوبی برای شما خواهد بود.

شرایط تحصیل داروسازی در کانادا

یکی از مزایای تحصیل داروسازی در کانادا، عدم نیاز به شرکت و قبولی در آزمون سراسری است. مراقبت‌های بهداشتی با کیفیت بالا، بخش ضروری برای سلامت کلی جامعه بوده و پزشکان و پرستاران در خط مقدم این خدمات قرار دارند. علاوه‌براین، بخش مهمی از سلامت عمومی ما، در دستان داروسازان است. چرا که بدون دارو، امکان بهبودی و رهایی از انواع بیماری، غیرممکن خواهد بود. داروسازان به منظور اشتغال در این حوزه، پیچیده‌ترین اصول علمی را آموزش می‌بینند که به تحقیق، توزیع و انتخاب داروها کمک خواهد کرد.

دانشجویان متقاضی تحصیل در رشته داروسازی در کانادا باید در دوره تحصیل خود، دروس تخصصی گذرانده و مهارت‌‌های شغلی لازم را فرا گیرند. دروس تخصصی و مهارت‌های شغلی رشته داروسازی به شرح زیر است.

  1. مهارت‌های کلینیکی
  2. دانش درمانی
  3. فیزیولوژی
  4. میکروبیولوژی
  5. بیوشیمی
  6. پاتوفیزیولوژی
  7. فارماکولوژی
  8. مراقبت‌های دارویی

مراحل تحصیل در رشته داروسازی

در مقایسه با بسیاری از مشاغل، داروسازی شامل تحصیلات، کسب سال‌ها تجربه و قبولی در آزمون‌های مختلف است. با تمام این سختی‌ها، در نهایت در شغلی حرفه‌ای با ارزش بالا، مشغول به کار خواهید شد.

تحصیل داروسازی در دانشگاه‌های پزشکی کانادا، بین 6 الی 8 سال به طول می‌انجامد. رشته داروسازی شامل موضوعات پیچیده و دقیقی است که یادگیری آن را دشوار می‌کند. بنابراین این احتمال وجود دارد که در هر دوره آموزشی، اندکی از نظر ذهنی دچار مشکل شوید. رسیدن به درجه استادی در این رشته کار بسیار دشواری خواهد بود. اما مانند تمامی مسائل زندگی، یک کار بزرگ و با ارزش، با برداشتن‌ قدم‌های مناسب بهتر انجام خواهد شد. به همین دلیل نیز باید مراحل تحصیل در رشته داروسازی در کانادا را طبق مراحل زیر انجام دهید.

دختر داروساز در داروخانه

مرحله 1: برنامه کارشناسی یا پیش داروخانه

اولین قدم برای تحصیل در رشته داروسازی، ثبت نام در دوره کارشناسی مرتبط با داورخانه پس از اتمام دبیرستان است. تحصیل در این دوره معمولاً 4 سال زمان می‌برد. به جای تحصیل کارشناسی مرتبط با داروخانه، می‌توانید در یک دوره پیش داروسازی شرکت کرده و مدرک کاردانی دریافت کنید. تحصیل در این دوره 2 سال زمان می‌برد.

اگر هدف شما از تحصیل در رشته داروسازی، اشتغال در این رشته است، اخذ مدرک لیسانس علوم دارویی بهترین انتخاب برای شروع خواهد بود. در این دوره تحصیلی، اشکال مختلفی از شیمی، میکروبیولوژی، آناتومی و بسیاری از موضوعات مرتبط با علوم را آموزش می‌بینید. گذراندن این دوره‌ها، نیازمند داشتن استعداد در دروسی مانند ریاضی، زیست شناسی پایه و دیگر مباحث مرتبط است.

در زمان تحصیل کارشناسی، فرصت دارید تا دانش خود را در حوزه‌هایی چون علم، آناتومی و شیمی گسترش دهید. به این ترتیب می‌توانید حرفه خود را در جهتی خاص متمرکز کنید. از میان رشته‌های شیمی، علوم اعصاب، روانشناسی، بیولوژی و سایر علوم می‌توانید اطلاعات کاملی کسب کنید.

مرحله 2: دکترای داروسازی

پس از گذراندن دوره لیسانس یا دوره پیش داروسازی، باید در دانشکده داروسازی ثبت‌نام کرده و به تحصیل در مقطع دکترای داروسازی بپردازید. ساختار برنامه‌های تحصیلی بسته به دانشگاه محل تحصیل متفاوت خواهد بود. اما در کل، شیوه آموزش می‌تواند به صورت آنلاین یا حضوری باشد. سال اول داروسازی در این مقطع، دروسی مانند زیست‌شناسی و شیمی را پوشش می‌دهد.

در نهایت، دوره تحصیل دکتری داروسازی، از این برنامه یک سالۀ تمرکز روی علوم پایه، به تمرکز دقیق روی موضوعات بالینی تغییر خواهد کرد. در این مرحله شما موضوعاتی مانند فارماکوکینتیک، آسیب‌شناسی و درمانی و همچنین علوم داروسازی را مطالعه می‌کنید.

سال آخر تحصیل دکترای داروسازی به کسب تجربه در دنیای واقعی، مراقبت از بیمار و حضور در کلینیک‌ها اختصاص دارد. در این دوره ممکن است در داروخانه، مراکز مراقبتی، کلینیک‌ها یا بیمارستان‌ها فعالیت کنید. پس از پایان دوره دکتری، اجازه دریافت مجوز را خواهید داشت.

دانشجویان مرد متقاضی تحصیل در رشته داروسازی در کانادا

مرحله 3: مجوز و لایسنس داروسازی

پس از پایان دوره تحصیل در مقطع دکتری داروسازی، باید مجوز دریافت کنید. این مجوز باید توسط تمامی داروسازان دریافت شود تا اجازه کار داشته باشند. داروسازان برای ورود به بازار کار باید در آزمون PEBC شرکت کرده و نمره قبولی کسب کنند.

مراحل شروع به کار داروسازی در کانادا

برای اشتغال به عنوان داروساز، باید مسیر خاصی برای تحصیلات، آموزش و کسب تجربه دنبال کنید. مراحل کار داروسازی در کانادا شامل 5 مرحله به ترتیب زیر است.

  1. ابتدا باید مدرک کارشناسی را در رشته مراقبت‌های بهداشتی دریافت کنید. تحصیل در این دوره حدود 4 سال زمان می‌برد. یا می‌توانید مدرک کاردانی را در برنامه پیش‌داروسازی دریافت کنید. تحصیل در این دوره 2 سال زمان می‌برد.
  2. پس از گذراندن دوره کارشناسی، باید یادگیری داروسازی را در سطح دکتری کامل کنید. تحصیل در این سطح پیشرفته، درک عمیقی از زیست‌شناسی و شیمی به شما خواهد داد. در ادامه نیز موضوعات خاص داروسازی شامل فارماکوکینتیک، آسیب‌شناسی و داروها را باید بیاموزید.
  3. باید در محیط واقعی داروخانه، کلینیک یا بیمارستان، کسب تجربه کنید.
  4. در آزمون مجوز داروساز آمریکای شمالی یا NAPLEX شرکت کرده و نمره قبولی را دریافت کنید. به منظور کسب مجوز داروسازی توسط همه ایالت‌های کانادا، شرکت در این آزمون اجباری است.
  5. برای دریافت مجوز کامل در ایالت مورد نظر خود اقدام کنید. برای این کار باید تعداد ساعت مشخصی را تحت نظارت بگذرانید که می‌تواند از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت باشد. پس از تکمیل مجوزهای ایالتی و ملی، تمامی شرایط را برای آغاز به کار به عنوان داروساز خواهید داشت.

درباره فیزیوتراپی در کانادا و روش های مهاجرت فزیوتراپیست بیشتر بخوانید

اگر مدرک داروسازی خود را از کشور دیگری غیر از کانادا دریافت کرده‌اید، باید برای معادل سازی مدرک داروسازی در کانادا اقدام کنید. تنها در این شرایط است که می‌تواند در یکی از داروخانه‌ها یا مراکز درمانی کانادا مشغول به کار شده یا برای خرید داروخانه در کانادا اقدام کنید.

تحصیل داروسازی در کانادا از جمله رشته‌هایی است که هر ساله دانشجویان زیادی برای پذیرش تحصیلی آن اقدام می‌کنند. کانادا دارای دانشگاه‌های بسیار معتبری است که در سطح دنیا شناخته شده و جزو برترین‌های این شاخه از رشته پزشکی هستند. بنابراین اگر علاقمند به تحصیل در رشته داروسازی هستید و برای مهاجرت به کانادا برنامه‌ریزی می‌کنید، این مقاله راهنمای بسیار خوبی برای شما خواهد بود. در صورت نیاز به مشاوره نیز می‌توانید با کارشناسان خبره کاناداپاس در ارتباط باشید.