دانشگاه ساسکاچوان یکی از دانشگاه های مطرح کشور کاناداست که با قدمتی بیش از یک قرن، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. شعار رسمی این دانشگاه، برای خدا و کشور (For God and Country) است. دانشگاه ساسکاچوان که در شهر ساسکاتون واقع شده است، یکی از دانشگاه های دولتی این کشور است.

شرایط تحصیل در کشور کانادا از نظر علمی به قدری جذاب است که مهاجرت به کانادا از طریق تحصیل را به امری رایج در جهان تبدیل کرده است. زمانی که به فکر تحصیل در کانادا هستید، باید در ابتدای امر از شرایط کلی تحصیل در این کشور اطلاعات کافی بدست آورید و یکی از مسائلی که می تواند به آگاهی شما در این رابطه کمک فراوانی داشته باشد، آشنایی با دانشگاه های مختلف در این کشور است.

  • شهر: منطقه ساسکاتون
  • استان: ایالت ساسکاچوان
  • سال تاسیس۱۹۰۷
  • نوع موسسه: دانشگاه دولتی/عمومی
  • تعداد دانشجویان: ۲۳۶۹۱
  • تعداد دانشجویان کارشناسی: ۱۹۹۵۹
  • تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد: ۳۹۲۱
  • رتبه در کانادا: ۱۶
  • رتبه بین المللی: ۴۶۵
  • زبان : انگلیسی
  • مهلت ثبت نام ترم ژانویه : دسامبر ۱
  • مهلت ثبت نام ترم می : دسامبر ۱
  • مهلت ثبت نام ترم سپتامبر : دسامبر ۱

در این مقاله قصد داریم تا شما را با شرایط کلی تحصیل در دانشگاه ساسکاچوان به عنوان یکی از 20 دانشگاه برتر کشور کانادا آشنا کنیم. دانشگاهی که تحصیل در آن می تواند مسیر ورود به بازار کار کانادا را بسیار هموار سازد. در صورت کسب اطلاعات بیش تر در خصوص تحصیل و دریافت ویزای تحصیلی کانادا می توانید با ما در ارتباط باشید.

تاریخچه دانشگاه ساسکاچوان

دانشگاه ساسکاچوان در سال 1907 افتتاح شد اما در 1879، کلیسای انگلستان، کالج امانوئل را در پرنس آلبرت افتتاح کرد تا بتواند به آموزش دروس الهایت و زبان های بومی به علاقمندان بپردازد. در 1883 اما این کالج با نام دانشگاه ساسکاچوان شناخته می شد. در سال 1907، دو سال پس از تشکیل استان ساسکاچون، دولت محلی این کالج را به عنوان یک دانشگاه به رسمیت شناخت.

5 مرکز برای تعیین محل دانشگاه گرد هم آمدند و در 1909، ساسکاتون به عنوان محل استقرار دانشگاه ساسکاچوان انتخاب شد. یک زمین وسیع به مساحت 1032 هکتار متشکل از محوطه دانشگاه، به مساحت 146 هکتار، برای ساخت دانشگاه  و ساختمان های وابسته به آن نظیر آزمایشگاه ها و مراکز علمی اختصاص داده شد. در سال 1909، دوره های هنر و علوم پایه در دانشگاه ارائه شد. کالج امانوئل به عنوان یک مرکز آموزشی وابسته از پرنس آلبرت به ساسکاتون منتقل شد.

از سال 1912 تا 1938 دانشگاه گسترش فراوانی پیدا کرد و گروه های آموزشی علوم کشاورزی، مهندسی، حقوق، داروسازی، تجارت و اقتصاد، پزشکی، علوم آموزشی، اقتصاد خانه و پرستاری به دوره های آموزشی دانشگاه اضافه شدند. سال 1946، دوره های کارشناسی ارشد و دکترا نیز در این دانشگاه برگزار شدند و در نهایت در سال 1965 گروه آموزشی دندان پزشکی نیز فعالیت رسمی خود را در دانشگاه ساسکاچوان آغاز کرد.

به منظور رشد دوره های تحصیلی و آغاز دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ساسکاچوان، چندین کالج در اعتبار یافتن این دانشگاه نقش بسیار ویژه ای بازی کردند. از این میان می توان به کالج رجینا که در سال 1934 به این دانشگاه وابسته شد یاد کرد که نقش بسیار ویژه ای در این مسیر ایفا کرد. در سال 1959 این کالج ارتقای درجه یافت و به دومین پردیس دانشگاه ساسکاچوان تبدیل شد و در سال 1961، شروع به اعطای مدرک تحصیلی کرد. این کالج در مسیر پیشرفت خود گام برداشت به طوری که تا سال 1974 رشد آن به قدری ادامه پیدا کرد که استقلال خود را به طور کامل بدست آورد و پردیس رجینای دانشگاه ساسکاچوان به دانشگاه رجاینا تغییر پیدا کرد.

برخی از کالج های وابسته به دانشگاه عبارتند از:

  • کالج سنت توماس مور
  • کالج مرکزی پنتکوستال
  • کالج امانوئل و سنت چاد
  • کالج گابریل دومونت
  • کالج مذهبی لوتران
دانشگاه ساسکاچوان کانادا

مشاهیر دانشگاه ساسکاچوان

برندگان جوایز بین المللی را می توان به عنوان مشهور ترین افراد وابسته به دانشگاه دانست. در تاریخ دانشگاه ساسکاچوان نام دو برنده جایزه نوبل دیده می شود. گرهارد هاینریش هرتسبرگ (Gerhard Heinrich Herzberg) فیزیک دان و شیمی دان برجسته آلمانی است که در سال 1970 برنده جایزه نوبل شیمی شد. او برای 10 سال به تدریس فیزیک در دانشگاه ساسکاچوان پرداخت. هنری تاب (Henry Taube) شیمیدان آمریکایی کانادایی نیز در سال 1983 موفق به دریافت جایزه نوبل در رشته شیمی شد. او مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه ساسکاچوان دریافت کرده بود. وی دو سال بعد در سال 1985 نیز نشان پریستلی را بدست آورد.

در علوم اقتصاد، شخصیت های برجسته ای در این دانشگاه تحصیل یا تدریس کرده اند. دوگلاس باربر (Douglas Barber) افتتاح کننده شرکت گنوم، چاد هامر (Chad Hamre) کارآفرین برجسته، تام آنسلمی (Tom Anselmi)، رئیس شرکت تفریحی و ورزشی ماپل لیف از جمله این افراد بوده اند.

در بخش علوم آموزشی نیز نام های بزرگ زیادی در لیست وابستگان به دانشگاه ساسکاچوان دیده می شوند. جان هال آرچر(John Hall Archer) رئیس دانشگاه رجینا، جورج فردریک کورتیس (George Fredrick Curtis) رئیس دانشکده حقوق در دانشگاه بریتیش کلمبیا، پیتر مک کینون (Peter MacKinnon) رئیس دانشگاه ساسکاچوان و هنری جورج تود (Henry George Thode) رئیس دانشگاه مک مستر همگی در این دانشگاه تحصیل کرده اند.

برخی دیگر از افرادی که به دانشگاه ساسکاچوان وابستگی داشته و مقام های سیاسی و دولتی بدست آوردند عبارتند از دون آچیسون شهردار ساسکاتون، ادوارد بایدا رئیس دادگاه ساسکاچوان، بروک کالکستون وزیر سابق دفاع ملی، جان دیفنباکر سیزدهمین نخست وزیر کشور کانادا، یارنس فینس خزانه دار استان ساسکاچوان، رالف گودال وزیر بهداشت کانادا، ری ناتشین 24مین فرماندار کل کانادا، جیم مادین شهردار ساسکاتون و جورج پورتوس چهاردهمین فرماندار ساسکاچوان.

نگاهی به جایگاه علمی دانشگاه ساسکاچوان

نمی توان بدون بررسی جایگاه علمی یک دانشگاه ادعا کرد که به خوبی در رابطه با آن توضیحاتی ارائه شده است. جایگاه علمی یک دانشگاه در سازمان های مختلف ارزیاب نشان می دهد که شخصیت های علمی به آن دانشگاه با چه دیدی نگاه می کنند. در بسیاری از موارد جایگاه دانشگاهی که فرد مدرک تحصیلی خود را از آن دریافت کرده است می تواند در کاریابی او نیز موثر باشد. سازمان های ارزیابِ فروانی در جهان وجود دارند که جایگاه علمی هر دانشگاه را با توجه به معیارهای از پیش تعیین خود معرفی می کنند. بدیهی است که بررسی جایگاه دانشگاه در سازمان های مختلف می تواند دید روشن تری را به متقاضیان بدهد.

در جدول زیر به بررسی جایگاه علمی دانشگاه ساسکاچوان در سال 2022 پرداخته ایم.

QS

Usnews Shanghai

THE

رتبه در کانادا

رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا

رتبه جهانی

16

458 20 510 13-18 301-400 16

401-500

جدول فوق به خوبی نشان می دهد که دانشگاه ساسکاچوان یکی از 20 دانشگاه برتر در کشور کانادا است و می توان آن را یکی از 500 دانشگاه برتر جهان نیز نامید. برای اینکه دید روشن تری در رابطه با جایگاه علمی این دانشگاه داشته باشید، باید بدانید که سازمان QS دانشگاه امیرکبیر را در جایگاه 465 قرار داده است و در نظر USN، دانشگاه تهران با قرارگیری در جایگاه 559 نزدیک ترین دانشگاه ایرانی به دانشگاه ساسکاچوان است.

برای بررسی بهتر جایگاه دانشگاه می توان به بررسی جایگاه آن در طی سالیان مختلف پرداخت و آن را نیز مورد مطالعه قرار داد. به گزارش QS، این دانشگاه از سال 2012 تا 2022 نوسانات فراوانی را پشت سر گذاشته است و از جایگاه 393 به جایگاه 458 رسیده است. در نمودار زیر به بررسی این تحولات پرداخته ایم.

جایگاه علمی دانشگاه ساسکاچوان به نقل از QS

در نمودار فوق به خوبی نوسانات جایگاه علمی دانشگاه را می توان مشاهده کرد. این دانشگاه در سال 2012 بهترین جایگاه خود را در نظر این سامانه داشته است و در سال 2015 نیز به ضعیف ترین جایگاه خود رسیده است.

جایگاه علمی رشته های مختلف در دانشگاه ساسکاچوان

یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، شرایط علمی رشته های مختلف در دانشگاه ساسکاچوان است. جایگاه علمی دانشگاه در حقیقت میانگینی از جایگاه علمی رشته های مختلف ارائه شده در دانشگاه است. در ادامه جایگاه علمی برخی از رشته های تحصیلی در این دانشگاه به نقل از USN را مورد بررسی قرار داده ایم. توجه داشته باشید که جایگاه علمی رشته های تحصیلی نقش بیش تری در دریافت پذیرش نسبت به جایگاه دانشگاه خواهد داشت. هر چه رتبه یک رشته بهتر باشد، متقاضیان برای اخذ پذیرش در آن رشته نیاز به رزومه بهتری خواهند داشت.

نام رشته دانشگاهی

رتبه علمی به نقل از USN

علوم کشاورزی

84

زیست شناسی

321

بیوتکنولوژی و میکروبیولوژی

220

شیمی

443

پزشکی بالینی

595

علوم کامپیوتر

423

مهندسی الکترونیک

420

مهندسی

494

محیط زیست

173

علوم مواد

310

بیولوژی مولکولی

321

فیزیک

654

علوم زمین و حیوانات

146

علوم اجتماعی و سلامت عمومی

481

نگاهی به اعداد و ارقام در دانشگاه ساسکاچوان

نگاهی به دانشجویان در دانشگاه ساسکاچوان می تواند نکات جالبی را در اختیار متقاضیان تحصیل در این دانشگاه قرار دهد. از سال تحصیلی 2017-2018 تا سال تحصیلی 2020-2021 تعداد دانشجویان دانشگاه ساسکاچوان روندی صعودی داشته است اما شیوع بیماری کرونا تاثیر اندکی بر روی تعداد دانشجویان بین المللی در این دانشگاه داشته است. در جدول زیر اطلاعاتی در رابطه با تعداد دانشجویان بومی و بین المللی ارائه شده است.

نوع دانشجو سال تحصیلی
2017/2018 2018/2019 2019/2020 2020/2021
دانشجوی بومی 19326 19780 19794 20312
دانشجوی بین المللی 2516 2619 2676 2586
نامشخص 5 1 2 13
جمع 21847 22400 22472 22911

بیش تر دانشجویان این دانشگاه در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند به طوری که در سال تحصیلی 2020/2021، 18768 نفر در مقطع کارشناسی، 3488 نفر در مقاطع تحصیلات تکمیلی و 206 نفر نیز در دوره های آموزشی غیر دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.

علوم اقتصاد پر متقاضی ترین رشته تحصیلی در این دانشگاه است به طوری که 2213 نفر در مقطع کارشناسی در این رشته تحصیلی مشغول به تحصیل هستند. علوم مهندسی نیز با 1486 نفر و دوره های کارشناسی 4 ساله هنر با 1388 نفر دو گروه آموزشی پر جمعیت بعدی در این دانشگاه هستند.

دانشجویان زن در دانشگاه ساسکاچوان، درصد بیش تری از دانشجویان را به خود اختصاص داده اند. 12880 نفر از دانشجویان در سال 2020/2021 زن هستند و تنها 10031 دانشجوی مرد در این دانشگاه نام نویسی کرده اند.

در تاریخ دانشگاه بیش از 160 هزار مدرک آموزشی صادر شده است، 2 جایزه نوبل در تالار افتخارات دانشگاه دیده می شود و 44 ورزشکار المپیکی نیز سابقه حضور در دانشگاه ساسکاچوان را داشته اند. جان دیفنباکر سیزدهمین نخست وزیر کشور کانادا نیز سابقه تحصیل در این دانشگاه را داشته است. این دانشگاه 15 تیم ورزشی دارد و 118 عنوان قهرمانی در غرب کانادا و 32 عنوان قهرمانی ملی در کانادا را نیز تجربه کرده است.

هزینه تحصیل در دانشگاه ساسکاچوان

دیگر مسئله ای که در این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت، هزینه های تحصیل در دانشگاه ساسکاچوان است. دانشجویان بین المللی باید شهریه بیش تری نسبت به شهروندان کانادایی پرداخت کنند. ضمنا لازم به ذکر است که کلیه هزینه های ارائه شده در این بخش، مربوط به دانشجویان بین المللی است.

گروه پزشکی بدون تردید یکی از پرمتقاضی ترین رشته های آموزشی در نظر ایرانیان است. هزینه تحصیل در رشته پزشکی سالیانه 17998$ دلار کانادا در نظر گرفته شده است. تحصیل در رشته دندان پزشکی بین المللی نیز 55105$ دلار کانادا در سال هزینه در بر خواهد داشت. هزینه تحصیل در رشته داروسازی نیز سالیانه 17687$ دلار کانادا است. هزینه تحصیل در رشته دامپزشکی نیز 67347$ دلار کانادا مشخص شده است. در رشته های داروسازی و دندان پزشکی، هزینه های جانبی دیگری نیز وجود دارد که دانشجویان موظف به پرداخت آن خواهند بود.

در جدول زیر نیز هزینه واحد های درسی در رشته های مختلف تحصیلی ارائه شده است.

رشته تحصیلی

هزینه هر واحد درسی به دلار کانادا

هزینه 3واحد درسی به دلار کانادا

حقوق

1369.36$

4108.08$

کشاورزی

607.15$

1821.45$

گروه مهندسی

663.93$

1991.79$

حسابداری

771.22$

2313.66$

بیو انفورماتیک

667.21$

2001.63$

بیوشیمی

615.34$

1846.02

شیمی

633.36$

1900.08$

علوم کامپیوتر

667.21$

2001.63$

اقتصاد

580.12$

1740.36$

محیط زیست

607.15$

1821.45$

علوم مالی

771.22$

2313.66$

بهداشت

619.71$

1859.13$

موسیقی

580.12$

1740.36$

علوم سیاسی

580.12$

1740.36$

پرستاری

664.48$

1993.44$

تاریخ هنر

580.12$

1740.36$

بازاریابی

771.22$

2313.66$

سایت رسمی دانشگاه : www.usask.ca

پرسش های رایج درباره دانشگاه ساسکاچوان

کالج سنت توماس مور، کالج مرکزی پنتکوستال، کالج امانوئل و سنت چاد، کالج گابریل دومونت و کالج مذهبی لوتران

این دانشگاه دارای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می باشد.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link