تحصیل در کانادا جذابیت بسیار زیادی برای شهروندان خارجی دارد و به همین دلیل است که هر ساله بخش عمده ای از مهاجران به کشور کانادا را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. دانشگاه های بسیار زیادی در سطح کشور کانادا اقدام به پذیرش دانشجویان بین المللی می کنند اما دانشجویان باید توجه داشته باشند که با توجه به رشته تحصیلی و همچنین رزومه تحصیلی خود، دانشگاه مد نظرشان را بیابند تا شانس پذیرش خود را به حداکثر برسانند.

استان نیوفاندلند و لابرادور یکی از استان های کوچک کانادا در شرق این کشور است و شاید بتوان گفت استانی نه چندان شناخته شده در میان ایرانیان است. با همه این تفاسیر، دانشگاه مموریال در این استان یکی از دانشگاه های خوب در کشور کانادا است و می تواند مقصدی جذاب و پلی مناسب برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا و ورود به این کشور باشد.

این دانشگاه که در آستانه صد سالگی خود قرار دارد، در شهر سنت جونز مرکز استان نیوفاندلند و لابرادور بنا نهاده شده است. در ادامه این مقاله تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات جامعی در خصوص این دانشگاه در اختیار شما قرار دهیم.

تاریخچه دانشگاه مموریال نیوفاندلند

دانشگاه نیوفاندلند در ابتدای تاسیس خود تحت سلطه پادشاهی انگلستان بود و با عنوان کالج مموریال، افتتاح شد و رسما در سپتامبر 1925 فعالیت خود را آغاز کرد. محل اولیه دانشگاه در خیابان پاراید و برای یادبود کشته شدگان جنگ جهانی اول و به منظور راهی برای آموزش معلمان مدارس محلی و مذهبی بوجود آمد. تعداد دانشجویان این دانشگاه در سال 1940 برای اولین بار به 400 نفر رسید. در سال 1933 این دانشگاه مسئولیت آموزش معلمان را به عهده گرفت.

در سال 1949 و در ماه آگوست یک تحول عظیم در این دانشگاه شکل گرفت، عنوان کالج از این دانشگاه خارج شد و رسما به دانشگاه تبدیل شد و نام آن به دانشگاه مموریال نیوفاندلند تغییر پیدا کرد. در اولین سال تشکیل رسمی دانشگاه مموریال، تعداد 307 دانشجو در این دانشگاه نام نویسی کردند. در سال 1961، تعداد دانشجویانی که در این دانشگاه نام نویسی کردند به 1400 نفر رسید و ساختمان اصلی این دانشگاه به مکان کنونی در خیابان الیزابت منتقل شد. در سال 1965 نیز دولت محلی اعلام کرد که دانشجویان در سال اول تحصیل خود نیازی به پرداخت شهریه نخواهند داشت. در سال 1967، دانشکده پزشکی در این دانشگاه افتتاح شد و هر ساله حدود 80 دانشجو در این دانشکده مشغول به تحصیل می شدند.

در سال 1969 نیز یک ساختمان دانشگاهی از این دانشگاه در منطقه هارلو در انگلستان افتتاح شد و همچنان فعال است. این دانشگاه تا سال 2020 نیر همچنان به رشد خود ادامه داد و امروزه یکی از دانشگاه های شناخته شده در جهان است.

تصویر دانشگاه مموریال نیوفاندلند

درباره مشاهیر دانشگاه مموریال نیوفاندلند

در حال حاضر بیش از یکصد هزار نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه مموریال نیوفاندلند در جهان مشغول کار هستند و می توان گفت که این دانشگاه تاثیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فراوانی در جهان داشته است. تا کنون محققان فراوانی مدرک تحصیلی خود را از این دانشگاه دریافت کرده اند که در ادامه برخی از آن ها را معرفی خواهیم کرد.

ریک هیلیر (Rick Hillier) یکی از برجسته ترین فارغ التحصیلان این دانشگاه است که موفق شده است مسند وزارت دفاع کانادا را به خود اختصاص دهد. ادی کمپل (Eddy Campbell) نیز یکی از شخصیت های علمی این دانشگاه است که موفق شد ریاست دانشگاه نیوبرانزویک را بدست آورد. وین جانستون (Wayne Johnston) نویسنده شهیر کانادایی و میشل کرومی (Michael Crummey) شاعر کانادایی نیز در این دانشگاه تحصیلات خود را به پایان رسانده اند. دنی ویلیام (Daniel E. Williams) نخست وزیر اسبق نیوفاندلند و همچنین دویت بال (Dwight Ball) نخست وزیر سابق این استان نیز در این دانشگاه تحصیل کرده اند.

جورج ایوانی (J. W. George Ivany) نیز که در این دانشگاه تحصیل کرده است، ریاست دانشگاه ساسکاچوان را به عهده داشته و اندرو فوری (Andrew John Furey) که به تازگی نخست وزیر نیو فانلند شده است نیز در این دانشگاه تحصیلات خود را به پایان رسانده است. جانی هریس، کریستین پیرین، سوزان کنت، تام پاور، مری بری، جوردن بنت، شری وایت و رکس گوید نیز برخی از هنرمندان شناخته شده ای هستند که در این دانشگاه تحصیل کرده اند.

نگاهی به آمار و ارقام در دانشگاه مموریال نیوفاندلند

به گزارش سایت دانشگاه مموریال نیوفاندلند، بیش از 19000 دانشجو از 115 کشور مختلف جهان در حال تحصیل در این دانشگاه هستند. این دانشگاه دارای 6 ساختمان است که دانشجویان در رشته های مختلف تحصیلی در این ساختمان ها مشغول به تحصیل هستند.

بیش از 60% از تحقیقاتی که در این دانشگاه انجام می شود، به مطالعات مرتبط با اقیانوس ارتباط دارند به طوری که کمتر پژوهش هایی را می توان در حوزه آتلانتیک یافت که دانشگاه مموریال در آن نقشی نداشته باشد. این دانشگاه یکی از 20 دانشگاه برتر کانادا در زمینه تحقیقات است  و 30 مرکز تحقیقاتی فعال دارد و توانسته است 130 میلیون دلار از این طریق در سال تحصیلی 2019-2020 بدست آورد. همین دلیل برای دانشگاه کافی بوده است تا سرمایه گذاری فراوانی برای دانشجویان با استعداد داشته باشد و بیش از 854 دانشجوی فارغ التحصیل در مقطع دکتری داشته باشد.

امکان تحصیل در  بیش از 100 برنامه تحصیلی در دانشگاه مموریال وجود دارد و همین مسئله این دانشگاه را به یکی از بزرگ ترین دانشگاه های آتلانتیک بدل کرده است. برخی رشته های ارائه شده در این دانشگاه خاص و منحصر به فرد هستند که عبارتند از:

  • تنها دوره چهار ساله کارشناسی هنرهای زیبا در آتلانتیک با گزینه تحصیل در تئاتر و بازیگری
  • اولین مدرک کارشناسی ارشد بهداشت و ایمنی شغلی در آتلانتیک
  • اولین مدرک مشترک در زمینه موسیقی و تجارت
  • تنها برنامه های سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینه برنامه های فلکلور
  • تنها برنامه MBA در مشاغل اجتماعی و کارآفرینی
  • تنها برنامه مهندسی معماری اقیانوس و کِشتی

به گزارش انجمن تحصیلات تکمیلی در کانادا، دانشگاه مموریال نیوفاندلند، بیش ترین درصد دانشجویان بین المللی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری را داشته است. در حدود 20% از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان بین المللی تشکیل داده اند و 40% صندلی های تحصیلی مقاطع تحصیلات تکمیلی را دانشجویان خارجی اشغال کرده اند. این دانشگاه 125 توافق نامه علمی با 40 کشور دنیا به امضا رسانده است و یکی از دو دانشگاه کشور کانادا است که در بریتانیا یک ساختمان دانشگاهی دارد.

نگاهی به جایگاه علمی دانشگاه مموریال نیوفاندلند

اگر می خواهید جایگاه یک دانشگاه را به خوبی بشناسید، بهتر است به جایگاه علمی آن دانشگاه در میان دانشگاه های برتر جهان نگاه کنید. در پایان هر سال تحصیلی، سازمان های مختلف ارزیاب، با توجه به شاخص هایی که از پیش تعیین کرده اند، به بررسی شرایط دانشگاه های مختلف می پردازند و آن ها را در یک رده بندی کلی قرار می دهند. علاوه بر خروجی های علمی، برخی شاخص های دیگر نظیر وسعت دانشگاه، تعداد دانشجویان خارجی، تعداد اساتید بین المللی، شهرت دانشگاه نیز در رده بندی دانشگاه های مختلف موثر است.

جدول زیر، می تواند به خوبی جایگاه علمی دانشگاه مموریال نیوفاندلند را در سال 2022 در میان دانشگاه های کانادایی و همچنین دانشگاه های جهان نشان دهد.

QS

Usnews Shanghai

THE

رتبه در کانادا

رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا

رتبه جهانی

25

751-800 22 675 23-24 601-700 21 501-600

جدول فوق نشان می دهد که دانشگاه مموریال نیوفاندلند یکی از 25 دانشگاه برتر کشور کانادا و یکی از 700 دانشگاه برتر جهان است که به خودی خود می تواند یک جایگاه بسیار مناسب باشد. با این اوصاف باید دید که این دانشگاه برای رسیدن به جایگاه کنونی خود چه مسیری را طی کرده است. در جدول زیر، به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که جایگاه این دانشگاه اگر چه نسبت به بسیاری از دانشگاه های کانادا جایگاه مناسبی ندارد اما همین مسئله می تواند یک فرصت مناسب باشد تا افراد با رزومه های تحصیلی متوسط نیز بتوانند در این دانشگاه به تحصیل بپردازند.

جدول زیر بنا به گزارش QS تهیه شده است.

جایگاه علمی سال تحصیلی
601-650 2014
651-700 2015
601-650 2016
651-700 2017
701-750 2018
651-700 2019
701-750 2020
701-750 2021
751-800 2022

دانشگاه مموریال نیوفاندلند در سال های 2014 و 2016 بهترین جایگاه خود را داشته است اما در سال 2022 نیز در بدترین جایگاه خود قرار گرفته است. با این وجود باید بررسی های دقیق تری در این رابطه داشت و به بررسی جایگاه علمی رشته های مختلف این دانشگاه نیز بپردازیم.

جایگاه رشته های تحصیلی دانشگاه مموریال نیوفاندلند

اگرچه دانشگاه مموریال نیوفاندلند در میان دانشگاه های برتر جهان جایگاهی در حدود 600 تا 750 را داشته است، اما برخی از رشته های خاص در این دانشگاه جایگاهی بسیار مناسب در جهان به خود اختصاص داده اند. بنابراین ممکن است در این رشته های تحصیلی، دانشجویان به رزومه های تحصیلی قوی تری نیاز خواهند داشت. در جدول زیر به بررسی جایگاه علمی برخی از رشته های برتر دانشگاه مموریال نیوفاندلند به گزارش وب سایت USN خواهیم پرداخت.

 

جایگاه علمی رشته تحصیلی
654 پزشکی
387 علوم کامپیوتر
276 مهندسی الکترونیک
499 علوم مهندسی
413 محیط زیست
395 علوم گیاهی و حیوانی

هزینه های تحصیل در دانشگاه مموریال نیوفاندلند

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید در رابطه با دانشگاه مموریال نیوفاندلند مورد بررسی قرار دهیم، هزینه های تحصیل در این دانشگاه است. هزینه تحصیل در این دانشگاه نیز به مراتب برای دانشجویان خارجی بیش تر از دانشجویان کانادایی است. دانشجویان بین المللی برای تحصیل در این دانشگاه برای 30 واحد درسی باید 11460$ دلار کانادا پرداخت کنند. دانشجویان کانادایی برای تحصیل در این دانشگاه برای 30 واحد درسی باید 3300$ دلار کانادا پرداخت کنند و دانشجویان ساکن نیوفاندلند تنها 2550$ دلار کانادا برای این واحد های درسی پرداخت می کنند.

هزینه ثبت نام در این دانشگاه برای همه دانشجویان 500$ دلار کانادا است. علاوه براین دانشجویان برای دریافت خدمات دانشجویی باید 100$ دلار کانادا بپردازند. هزینه عضویت در اتحادیه دانشجویی نیز 128$ دلار کانادا است. هزینه های برنامه های تفریحی در این دانشگاه نیز 126$ دلار کانادا است. برای بیمه دانشجویی در کانادا نیز دانشجویان خارجی باید 523$ دلار کانادا به دانشگاه پرداخت کنند.

دانشجویان در این دانشگاه می توانند از خوابگاه دانشجویی نیز استفاده کنند تا هزینه های زندگی آن ها به صورت چشم گیری کاهش پیدا کند. اجاره یک اتاق دو نفره در کالج پاتون، 1947$ دلار کانادا در طول یک ترم تحصلی است و یک اتاق تک نفره نیز 2202$ دلار کانادا هزینه در بر خواهد داشت. در کالج مک پرسون نیز یک اتاق تک نفره 2591$ دلار کانادا در طول یک ترم تحصیلی هزینه در بر خواهد داشت.

دانشجویان همچنین می توانند وعده های غذایی خود را نیز از دانشگاه تهیه کنند که برای دانشجویان در حدود 2570$ دلار کانادا هزینه در بر خواهد داشت.

بعد از مقطع کارشناسی، دانشجویان می توانند وارد مقطع کارشناسی ارشد شوند و هزینه تحصیل در این مقطع نیز برای دانشجویان خارجی بیش تر از سایرین است. هزینه تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد یک ساله 6654$ دلار کانادا و دوره های کارشناسی ارشد دو ساله 9666$ دلار کانادا است. هزینه تحصیل دوره های کارشناسی ارشد در حوزه بهداشت و پزشکی در 12000$ دلار کانادا است. دوره تحصیل در مقطع دکتری برای دانشجویان خارجی نیز 17988$ دلار کانادا تعیین شده است.

دانشجویان بهتر است برای زندگی، خوابگاه های دانشگاهی را انتخاب کنند تا نیازی به پرداخت هزینه های سنگین خوراک و اجاره مسکن نداشته باشند. ما در این مقاله تلاش کردیم تا بروز ترین و مهم ترین اطلاعات در خصوص دانشگاه مموریال نیوفاندلند را در اختیار شما قرار دهیم با این امید که مورد توجه شما قرار گیرد. در صورتی که رویای تحصیل در کشور کانادا را در سر دارید، توجه داشته باشید که در وهله اول بررسی دقیق رزومه تحصیلی شما باید در دستور کار قرار گیرد و پس از آن به انتخاب دانشگاه مورد نظر خود بپردازید.

وکلای ما در کشور کانادا که مورد تایید اداره مهاجرت این کشور هستند، آمادگی کامل برای همراهی شما در مسیر مهاجرت به کانادا را دارند.

 

وبسایت رسمی دانشگاه: www.mun.ca

پرسش های رایج درباره دانشگاه مموریال نیوفاندلند

دانشگاه مموریال نیوفاندلند یکی از 25 دانشگاه برتر کشور کانادا و یکی از 700 دانشگاه برتر جهان است.

در مقطع کارشناسی سالانه 12 هزار دلار کانادا و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بین 4000 تا 14000 دلار کانادا

کالج Paton، کالج Macpherson و ساختمان Burton’s Pond