کانادا و آمریکا به عنوان دو کشور برتر دنیا، فرصت‌های سرمایه گذاری بزرگی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند. سرمایه‌گذاری در هر دو کشور کانادا و آمریکا، می‌تواند بازدهی فوق‌العاده‌ای داشته باشد و سرمایه متقاضیان را در کوتاه‌ترین زمان ممکن جبران کند و آن‌ها را به سوددهی بالایی برساند؛ اما کدام یک از این دو کشور برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟ کدام یک شرایط راحت‌تری دارد و کدام یک از نظر اقتصادی سودمندتر است؟

برای اینکه به پاسخ این سوالات برسیم، لازم است موارد مختلفی را بررسی کنیم. یکی از این موارد، مقایسه ویزای سرمایه‌گذاری در کانادا با ویزای سرمایه‌گذاری در آمریکا است. همچنین، لازم است که بررسی کنیم راه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در هر یک از این دو کشور چیست؟ برای اینکه مقایسه جامع و کاملی از سرمایه‌گذاری در کانادا و آمریکا داشته باشیم، باید آن‌ها را از جنبه‌های مختلف  مورد ارزیابی قرار دهیم؛ پس لطفا تا انتهای این مقاله با ما در کاناداپاس همراه باشید.

مقایسه سرمایه‌گذاری در کانادا و آمریکا؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

قبل از اینکه روش‌های سرمایه‌گذاری در کانادا و آمریکا را بررسی کنیم و ویزای سرمایه گذاری این دو کشور را مقایسه کنیم، لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که در هیچ یک از این دو کشور، اساسا روشی که از طریق سرمایه‌گذاری غیرفعال بتوان اقامت دائم گرفت، وجود ندارد؛ اما این به چه معنا است؟

  • در هر دو کشور کانادا و آمریکا، سرمایه‌گذاری هم‌معنی با کارآفرینی است؛ یعنی امکان اخذ اقامت دائم از طریق سرمایه‌گذاری با خرید خانه، زمین، ملک یا هرگونه دارایی دیگری وجود ندارد. ( آیا اقامت کانادا با خرید ملک ممکن است؟ )
  • متقاضیان باید ارزش خلق کنند و از سرمایه خود در جهت کارآفرینی و کمک به رشد اقتصادی کشور مورد نظر خود استفاده کنند.
  • اینکه سرمایه‌گذاری در کانادا برای شما بهتر است یا آمریکا، تا حد بسیار زیادی به شرایط خودتان بستگی دارد.
  • ویژگی‌ها و خصوصیات افراد با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین، برای برخی از آن‌ها سرمایه‌گذاری در کانادا بهتر است و برخی دیگر هم بهتر است در آمریکا سرمایه‌گذاری کنند. در نهایت، شرایط خود افراد تعیین کننده است.

با در نظر داشتن نکات فوق، نمی‌توان گفت سرمایه‌گذاری در کانادا به طور مطلق از سرمایه‌گذاری در آمریکا بهتر است یا بالعکس. برای اینکه بدانید کدام یک از این دو گزینه برای شما بهتر است، باید شرایط خود را بدانید و یک شناخت خوب نسبت به توانایی‌هایتان داشته باشید.

در این مقاله می‌توانید اطلاعات دقیقی درمورد روش‌های سرمایه‌گذاری در هر دو کشور و شرایط آن‌ها در مطالعه کنید تا با داشتن اطلاعات بیشتر،  بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. شما همچنین می‌توانید با در میان گذاشتن شرایط خود با کارشناسان و مشاوران کاناداپاس، از آن‌ها برای انتخاب مسیر مناسب کمک بگیرید.

سرمایه گذاری در آمریکا یا کانادا؟

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت تجاری خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

تماس با کاناداپاس

مقایسه ویزای سرمایه‌گذاری کانادا و آمریکا

در جدول پیشرو، با نگاهی کلی به سرمایه‌گذاری در کانادا و آمریکا، شرایط آنها نیز با هم مقایسه شده است:

معیار مقایسه

ویزای سرمایه‌گذاری کانادا

ویزای سرمایه‌گذاری آمریکا

مبلغ سرمایه‌گذاری

در استان‌های مختلف متفاوت است اما از حداقل ۱۰۰ هزار دلار (در استان بریتیش کلمبیا) شروع می‌شود حداقل ۸۰۰ هزار دلار (در مناطق کم جمعیت در ویزای EB5)

نوع سرمایه‌گذاری

خریداری یا راه‌اندازی یک کسب و کار خریداری یا راه‌اندازی یک کسب و کار یا سرمایه گذاری در یک پروژه

مدت زمان اخذ ویزا

حدود ۱ تا ۲ سال حدود ۱ تا ۲ سال

امکان همراهی همسر و فرزندان

برای همسر محدودیتی وجود ندارد اما فرزندان باید زیر ۲۲ سال باشند برای همسر محدودیتی وجود ندارد، اما فرزندان باید زیر ۲۱ سال باشند

نوع اقامت

اقامت موقت از طریق دریافت مجوز کار دو ساله (در برنامه‌های کارآفرینی) یا اقامت دائم (در ویزای استارتاپ) اقامت موقت (در ویزای E2) یا اقامت دائم (در ویزای EB5)
مقایسه سرمایه گذاری در کانادا و آمریکا

ویزای استارتاپ آمریکا؛ مهاجرت به آمریکا با راه اندازی استارتاپ

روش‌های سرمایه‌گذاری در آمریکا

روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در آمریکا وجود دارد که برای هر یک از آن‌ها نوع خاصی از ویزا در نظر گرفته شده است. در این بخش با انواع ویزا و روش‌های سرمایه گذاری در آمریکا آشنا خواهید شد.

 

1.    ویزای سرمایه‌گذاری EB5 آمریکا

ویزای سرمایه‌گذاری EB5، نسخه آمریکایی ویزای طلایی در کشورهای اروپایی است؛ اما تفاوت بزرگی که دارد، این است که اقامت دائم را در ازای سپرده‌گذاری، خرید ملک یا دارایی‌های دیگر در اختیار متقاضیان قرار نمی‌دهد. این ویزا، به دارندگان آن اجازه می‌دهد در آمریکا زندگی و کار کنند، ادامه تحصیل بدهند و بازنشسته شوند. در این مسیر، متقاضیان می‌توانند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند و گرین کارت آمریکا را به دست بیاورند.

نحوه عملکرد ویزای سرمایه‌گذاری EB5 آمریکا به این صورت است که ابتدا یک مجوز کار 2 ساله به فرد کارآفرین داده می‌شود و پس از این بازه زمانی 2 ساله، در صورت وجود شرایط لازم نظیر راه‌اندازی بیزینس، پرداخت به موقع مالیات و عدم ارتکاب جرم، امکان اخذ گرین کارت آمریکا برای متقاضی فراهم خواهد شد.

شرایط مورد نیاز اصلی جهت دریافت ویزای سرمایه‌گذاری EB5 آمریکا به شرح زیر است:

  • سرمایه‌گذاری به مبلغ حداقل ۸۰۰ هزار دلار در مناطق TEA یا ۱میلیون و ۵۰ هزار دلار در خارج از مناطق TEA (TEA به مناطق روستایی با جمعیت کم‌تر از ۲۰ هزار نفر یا مناطقی گفته می‌شود که دارای نرخ بیکاری بالایی هستند. دولت ایالات متحده این مناطق را مشخص می‌کند و به عنوان مناطق محروم نیز در نظر گرفته می‌شوند).

 

  • ایجاد حداقل ۱۰ شغل تمام‌وقت که حداقل برای ۲ سال در نظر گرفته شده باشند.

 

  • پولی که متقاضی برای راه‌اندازی کسب‌وکار سرمایه‌گذاری می‌کند، باید به صورت قانونی به دست آمده باشد.

 

  • سرمایه‌گذاری، باید توسط USCIS (خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده) تایید شود.

 

  • متقاضی باید در یک کسب‌وکار فعال سرمایه‌گذاری کند و در صورت سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک یا اوراق قرضه، واجد شرایط ویزای EB5 نخواهد بود.

 

  • کسب‌وکاری که متقاضی در آن سرمایه‌گذاری می‌کند باید یک شرکت انتفاعی تجاری یا کسب‌وکاری جدید باشد که پس از سال 1990 تاسیس شده است.

 

  • مبلغی که متقاضی سرمایه‌گذاری می‌کند باید در معرض خطر در نظر گرفته شود، به این معنی که هیچ تضمینی برای بازگشت سرمایه وجود ندارد.

2.    ویزای سرمایه‌گذاری E2 آمریکا

نوع دیگری از ویزا که برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به مهاجرت به آمریکا در نظر گرفته شده، ویزای سرمایه‌گذاری E2 است. ویزای سرمایه‌گذاری E2 جزو ویزاهای اقامت موقت آمریکا محسوب می‌شود و برای اشخاص سرمایه‌گذار و یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری صادر می‌شود که مبدا آن‌ها، کشورهای دارای معاهده با ایالات متحده است.

بنابراین، برای اقدام جهت اخذ این ویزا، باید تابعیت کشوری را داشته باشید که دارای معاهده با ایالات متحده است. ایران جزو این کشورها نیست، اما در صورتی که اقامت دائم، شهروندی یا تابعیت یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای آسیای شرقی یا برخی از کشورهای عربی را داشته باشید، به شرط داشتن شرایطی که در بخش بعد به آن‌ها اشاره می‌کنیم، ممکن است قادر به اخذ این ویزا باشید.

برای اینکه قادر به اخذ ویزای سرمایه گذاری E2 آمریکا باشید، باید شرایط زیر را فراهم کنید:

  • با وجود اینکه مبلغ حداقلی خاصی برای میزان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته نشده، اما مقدار آن، باید متناسب با ماهیت کسب‌وکاری باشد که متقاضی قصد دارد راه‌اندازی کند؛ به عنوان مثال، یک کسب‌وکار در حوزه IT ممکن است به ۱ میلیون دلار سرمایه‌گذاری یا حتی بیشتر نیاز داشته باشد. در حالی که یک کسب‌وکار فرانچایزی، ممکن است فقط ۲۵۰ هزار دلار سرمایه‌ لازم داشته باشد. به طور کلی، مبلغ سرمایه‌گذاری بستگی به نوع بیزینس دارد و باید منطقی باشد.

 

  • طیف گسترده‌ای از هزینه‌های مربوط به راه‌اندازی کسب‌وکار، می‌تواند در مبلغ سرمایه‌گذاری گنجانده شود.

 

  • این سرمایه‌گذاری باید در معرض خطر باشد؛ یعنی باید احتمال سودآوری یا ضرر در آن وجود داشته و موفقیت یا شکست آن نباید تضمین شده باشد. در واقع، باید یک تجارت واقعی باشد.

 

  • سرمایه‌گذار باید این کسب‌وکار را انجام دهد، هدایت کند و توسعه دهد. سرمایه‌گذاران متقاضی ویزای E2 باید حداقل ۵۰ درصد از مالکیت بیزینس آمریکایی که قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارند، در اختیار داشته باشند.

 

  • بیزینس باید در حال فعالیت باشد یا فعالیت آن پس از این سرمایه‌گذاری از سر گرفته شود. سرمایه‌گذار نیز باید در مدیریت این بیزینس مشارکت داشته باشد.

 

  • اگرچه در این برنامه مهاجرتی تعداد نیروهای کاری که باید استخدام شوند مشخص نشده، اما در هر صورت، این بیزینس باید تعدادی کارمند داشته باشد که در حال حاضر در حال کار در این بیزینس باشند یا در آینده در آن استخدام شوند. بنابراین، با استخدام چند کارمند هم می‌توان این نیازمندی را برآورده کرد. همچنین، در این برنامه مهاجرتی، حتی نشان دادن اینکه قصد دارید در سال‌های آینده چند کارمند استخدام کنید نیز کفایت می‌کند.

 

  • سرمایه‌گذار باید یک طرح تجاری یا بیزنس پلن (Business Plan) مناسب و کامل هم داشته باشد. این طرح تجاری باید درمورد بیزینس و عملکرد آن در ایالات متحده در زمینه‌های مختلف از جمله استخدام کارمندان، اهداف و نقاط عطف آن، پیش‌بینی‌های معقولی انجام دهد و به عنوان یک نقشه راه عمل کند.

 

  • با توجه به اینکه ویزای سرمایه‌گذاری E2 یک ویزای اقامت موقت به شمار می‌رود، سرمایه‌گذار باید نشان دهد که قصد دارد پس از راه‌اندازی کسب‌وکار خود، ایالات متحده را ترک کند. البته، امکان تمدید این ویزا تا زمانی که متقاضی واجد شرایط دریافت ویزای EB5 یا هرگونه ویزای اقامت دائم دیگری می‌شود، وجود دارد.

برای مطالعه درباره بهترین کشورها برای سرمایه گذاری ایرانیان این مقاله را از دست ندهید.

دریافت اقامت با سرمایه گذاری در آمریکا

تفاوت ویزای سرمایه گذاری EB5 با E2 آمریکا

هر دو نوع ویزای سرمایه‌گذاری EB5 و E2 آمریکا که پیش از این معرفی کردیم، به افراد خارجی اجازه می‌دهند که در یکی از کسب‌وکارهای واقع در ایالات متحده سرمایه‌گذاری و به این کشور مهاجرت کنند؛ اما تفاوت این دو نوع ویزا دقیقا چیست؟

تفاوت این دو نوع ویزای سرمایه‌گذاری در ایالات متحده آمریکا را در جدول زیر بررسی شده است:

ویزای سرمایه‌گذاری E2 آمریکا

ویزای سرمایه‌گذاری EB5 آمریکا

متقاضی باید شهروند کشوری باشد که دارای معاهده تجاری با ایالات متحده آمریکا است. نیازی به اینکه شهروند کشور خاصی باشید، وجود ندارد. متقاضیان با هر ملیتی می‌توانند برای اخذ ویزای سرمایه گذاری EB5 اقدام کنند.
متقاضی باید در یک شرکت واجد الشرایط در ایالات متحده سرمایه‌گذاری کند یا مبلغ قابل‌توجهی از سرمایه را برای سایر سرمایه‌گذاران تامین نماید یا در روند یک سرمایه‌گذاری تاثیرگذار باشد. نیاز به حداقل ۸۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری در مناطق تعیین شده دارد.
نیاز به اشتغال‌زایی به تعداد مشخصی وجود ندارد و هیچ الزام قانونی برای استخدام تعداد خاصی از شهروندان یا ساکنان آمریکایی وجود ندارد. باید حداقل ۱۰ شغل تمام‌وقت برای شهروندان آمریکایی ایجاد شود.
منجر به اقامت موقت آمریکا می‌شود. منجر به اقامت دائم آمریکا می‌شود.

سرمایه‌گذاری در نیوفاندلند و لابرادور؛  مهاجرت به نیوفاندلند و لابرادور از طریق سرمایه گذاری

روش‌های سرمایه گذاری در کانادا

در کانادا نیز مانند آمریکا، امکان انجام سرمایه‌گذاری غیرفعال و اخذ اقامت مستقیم در پی آن، وجود ندارد. در واقع متقاضیان نمی‌توانند فقط با خرید ملک یا سایر دارایی‌ها، اقامت کانادا را به دست بیاورند.

برای دستیابی به اقامت کانادا از طریق سرمایه گذاری، لازم است که با سرمایه خود کارآفرینی کنند و باعث ایجاد شغل برای شهروندان و یا دارندگان اقامت دائم کانادا شوند.

در ادامه، روش‌های سرمایه‌گذاری در کانادا که منجر به اقامت این کشور می‌شوند، معرفی شده است:

 

1.    سرمایه‌گذاری در کانادا از طریق ویزای استارت‌آپ

یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری در کانادا، اخذ ویزای استارت‌آپ این کشور است.

  • ویزای استارتاپ کانادا به این شکل عمل می‌کند که متقاضیان با داشتن یک ایده تجاری خلاقانه و نوآورانه، تمایل خود به راه‌اندازی یک کسب‌وکار در کانادا را نشان می‌دهند.

 

  • این روش، الزامات بسیار جدی و مهمی دارد که کاملا سخت گرفته می‌شوند.

 

  • متقاضیانی که از طریق این روش اقدام می‌کنند، باید سابقه کار و تحصیلات مرتبط با حوزه‌ای که قصد دارند در آن فعالیت کنند و مدرک زبان CLB 5 را داشته باشند.

 

  • ایده تجاری متقاضیان باید ضمن نوآورانه بودن، باعث اشتغال‌زایی برای کانادایی‌ها هم بشود.

 

  • مهم‌ترین نیازمندی ویزای استارت‌آپ کانادا، دریافت نامه حمایت یا Letter of Support از یکی از سازمان‌های تعیین شده است. این سازمان‌ها عبارتند از:
  1. گروه‌های سرمایه‌گذاری فرشته (angel investor groups) که حداقل ۷۵ هزار دلار در بیزینس متقاضی سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  2. سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر (venture capital funds) که حداقل ۲۰۰ هزار دلار در بیزینس متقاضی سرمایه‌گذاری می‌کنند.
  3. انکوباتورها (business incubators) که مبلغ خاصی در بیزینس متقاضی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، اما مشاوره‌های حرفه‌ای برای رشد و توسعه آن‌ها ارائه می‌دهند.

 

  • در صورتی که متقاضیان شرایط ویزای استارت‌آپ کانادا را برآورده کنند، مستقیما موفق به اخذ اقامت دائم این کشور خواهند شد.

الزامات و شرایط کلی جهت اخذ ویزای استارت‌آپ کانادا به شرح زیر است:

  • داشتن یک ایده خلاقانه و نوآورانه
  • دریافت نامه ساپورت از یک سازمان سرمایه‌گذاری مورد تایید دولت کانادا
  • مدرک زبان حداقل CLB 5 در زبان فرانسوی یا انگلیسی
  • برخورداری از تمکن مالی کافی بسته به تعداد اعضای خانواده برای برآورده کردن نیازهای مالی خود به مدت حداقل ۱ سال (به میزان حداقل ۱۳ هزار دلار برای یک فرد مجرد یا ۱۶ هزار دلار برای یک خانواده دو نفره)

 

2.    سرمایه‌گذاری در کانادا از طریق برنامه‌های کارآفرینی

برنامه‌های کارآفرینی، جزو برنامه‌های استانی (PNP) کانادا هستند که در هر یک از استان‌های این کشور شرایط متفاوتی دارند. فرایند کلی سرمایه‌گذاری در کانادا از طریق برنامه‌های کارآفرینی به شرح زیر است:

  • برنامه‌های کارآفرینی، برای آن دسته از افرادی در نظر گرفته شده‌اند که دارای سابقه کافی در زمینه مدیریت یا مالکیت یک کسب‌وکار هستند و قصد دارند با سرمایه گذاری، یکی از کسب‌وکارهای فعال در استان مورد نظر خود را خریداری یا یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی کنند.

 

  • در واقع، از سرمایه خود برای اشتغال‌زایی و راه‌اندازی بیزینسی استفاده می‌کنند که دارای منفعت اقتصادی قابل توجهی برای کانادا خواهد بود.

 

  • برنامه‌های کارآفرینی در همه استان‌های کانادا منجر به صدور مجوز کار (Work Permit) می‌شوند که اقامت موقت کانادا را برای متقاضیان به همراه دارد؛ اما متقاضیان برای اخذ اقامت دائم هم شانس زیادی دارند.

 

  • برنامه‌های کارآفرینی در هر یک از استان‌های کانادا دارای سیستم امتیازبندی منحصربه‌فرد خود هستند که در آن، متقاضیان بر اساس معیارهای مختلفی نظیر سن، مدرک زبان، مدرک تحصیلی، میزان سابقه مدیریت یا مالکیت کسب‌وکار و یکسری از معیارهای دیگر ارزیابی می‌شوند.

 

  • در نهایت، متقاضیانی که بیشترین امتیازها را کسب کرده باشند، قادر به اقدام برای اخذ مجوز کار کانادا خواهند بود.

 

  • متقاضیان با دریافت مجوز کار، می‌توانند به همراه کلیه اعضای خانواده خود وارد کانادا شوند و کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.

 

  • متقاضیانی که موفق به اخذ مجوز کار شوند، یک قرارداد همکاری با استان مورد نظر امضا خواهند کرد که حاوی تعهداتی است که در طول بازه زمانی ۲ ساله‌ای که با مجوز کار در کانادا هستند، باید به آن‌ها عمل کنند.

 

  • پس از حدود یک سال از انجام بیزینس، در صورت عمل به تعهدات ذکر شده در قرارداد همکاری خود با مقامات استان مورد نظر، قادر به اقدام برای اخذ اقامت دائم کانادا خواهند شد.

 

  • در طول این بازه زمانی ۲ ساله، همسر متقاضی نیز می‌تواند مجوز کار دریافت کند و او هم به انجام یک شغل مشغول شود و فرزندان زیر ۲۲ سال آن‌ها نیز می‌توانند در کانادا تحصیل کنند.

 

  • اخذ اقامت دائم از طریق برنامه‌های کارآفرینی کانادا، ارتباطی با سوددهی کسب‌وکاری که راه‌اندازی شده است، ندارد و حتی در صورت ورشکسته شدن آن نیز همچنان شانس اخذ اقامت دائم وجود خواهد داشت.

 

  • البته، این به شرطی است که متقاضی نشان دهد برای پیاده‌سازی طرح تجاری خود و قراردادی که با دولت مربوطه امضا کرده، همه تلاش خود را به کار برده و ورشکستی بیزینس، خارج از کنترل وی بوده است.
دریافت اقامت با سرمایه گذاری در کانادا

اصلی‌ترین شرایط سرمایه‌گذاری از طریق برنامه‌های کارآفرینی استان‌های مختلف کانادا به صورت مختصر و کوتاه در جدول زیر ذکر شده که به شما این امکان را می‌دهد که شرایط هر یک از استان‌های کانادا را راحت‌تر مقایسه کنید:

نام استان

منطقه سرمایه‌گذاری

سرمایه مورد نیاز

مبلغ سرمایه‌گذاری

مدرک زبان

مدرک تحصیلی

سن

آلبرتا مناطق شهری حداقل ۵۰۰ هزار دلار حداقل ۵۰۰ هزار دلار حداقل CLB 5 مدرک دانشگاهی حداقل یا حداکثر خاصی تعیین نشده اما افراد ۲۱ تا ۴۹ سال امتیاز بیشتری می‌گیرند
مناطق روستایی حداقل ۳۰۰ هزار دلار حداقل ۲۰۰ هزار دلار حداقل CLB 4 حداقل دیپلم دبیرستان
انتاریو داخل تورنتو حداقل ۸۰۰ هزار دلار حداقل ۶۰۰ هزار دلار حداقل CLB 4 اجباری نیست اما هر چه بالاتر باشد امتیاز متقاضی را بیشتر می‌کند حداقل یا حداکثر خاصی تعیین نشده است
خارج از تورنتو حداقل ۴۰۰ هزار دلار حداقل ۲۰۰ هزار دلار
بریتیش کلمبیا مناطق شهری حداقل ۶۰۰ هزار دلار حداقل ۲۰۰ هزار دلار حداقل CLB 4 حداقل دیپلم دبیرستان (در صورت سرمایه‌گذاری به مبلغ بیش از ۱ میلیون دلار نیاز به مدرک تحصیلی نیست حداکثر ۶۴ سال
مناطق روستایی حداقل ۳۰۰ هزار دلار حداقل ۱۰۰ هزار دلار
مانیتوبا شهر وینیپگ حداقل ۵۰۰ هزار دلار حداقل ۲۵۰ هزار دلار حداقل CLB 5 حداقل دیپلم دبیرستان حداقل یا حداکثر خاصی تعیین نشده اما افرادی که بین ۲۵ تا ۴۹ سال سن داشته باشند امتیاز بیشتری می‌گیرند
خارج از شهر وینیپگ حداقل ۱۵۰ هزار دلار
نیوبرانزویک بدون محدودیت حداقل ۶۰۰ هزار دلار حداقل ۲۵۰ هزار دلار حداقل CLB 5 حداقل فوق دیپلم یا یک دوره دانشگاهی ۲ ساله حداقل یا حداکثر خاصی تعیین نشده اما افرادی که بین ۲۲ تا ۵۵ سال سن داشته باشند امتیاز بیشتری می‌گیرند
نوا اسکوشیا بدون محدودیت حداقل ۶۰۰ هزار دلار حداقل ۱۵۰ هزار دلار حداقل CLB 5 حداقل دیپلم دبیرستان حداقل یا حداکثر خاصی تعیین نشده اما افرادی که بین ۲۱ تا ۵۵ سال سن داشته باشند امتیاز بیشتری می‌گیرند
ساسکاچوان شهر ساسکاتون حداقل ۵۰۰ هزار دلار حداقل ۳۰۰ هزار دلار حداقل CLB 4 حداقل فوق دیپلم حداقل یا حداکثر خاصی تعیین نشده اما افرادی که بین ۲۰ تا ۵۴ سال سن داشته باشند امتیاز بیشتری می‌گیرند
خارج از شهر ساسکاتون حداقل ۲۰۰ هزار دلار حداقل یا حداکثر خاصی تعیین نشده اما افرادی که بین ۲۱ تا ۵۹ سال سن داشته باشند امتیاز بیشتری می‌گیرند
نیوفاندلند و لابرادور بدون محدودیت حداقل ۶۰۰ هزار دلار حداقل ۲۰۰ هزار دلار حداقل CLB 5 دیپلم دبیرستان حداقل یا حداکثر خاصی تعیین نشده اما افرادی که بین ۲۱ تا ۵۹ سال سن داشته باشند امتیاز بیشتری می‌گیرند
مناطق شمال غربی شهر یلونایف حداقل ۵۰۰ هزار دلار حداقل ۳۰۰ هزار دلار حداقل CLB 4 دیپلم دبیرستان بدون محدودیت سنی
خارج از شهر یلونایف حداقل ۲۵۰ هزار دلار حداقل ۱۵۰ هزار دلار
یوکان بدون محدودیت حداقل ۵۰۰ هزار دلار حداقل ۲۵۰ هزار دلار حداقل CLB 5 دیپلم دبیرستان حداقل یا حداکثر خاصی تعیین نشده اما افرادی که بین ۲۱ تا ۵۵ سال سن داشته باشند امتیاز بیشتری می‌گیرند

ثبت شرکت در کانادا ؛ چگونگی مهاجرت به کانادا از طریق ثبت شرکت

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در آمریکا

درخصوص مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در آمریکا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مزایای سرمایه‌گذاری در آمریکا:

  • آمریکا سرزمین فرصت‌ها است
  • فضای مساعد اقتصادی
  • ارائه مزایای حمایتی برای کسب‌وکارها از سوی دولت‌های فدرال، ایالتی و محلی
  • دسترسی راحت به بازار اکثر کشورهای دنیا به لطف معاهده‌های تجاری و اقتصادی
  • امکان اخذ اقامت دائم به طور مستقیم در صورت اقدام برای ویزای EB5
  • دسترسی راحت به نیروهای کار ماهر و برخورداری از توانایی‌های آن‌ها
  • برخورداری از آخرین فناوری‌های روز دنیا برای انجام فعالیت تجاری
  • وجود نیروهای کار سخت کوش و متعهد

 

معایب سرمایه‌گذاری در آمریکا:

  • محدودیت سرمایه‌گذاری در خارج از آمریکا
  • هزینه‌های بیشتر نسبت به کانادا
  • تاثیرگذاری سیاست اقتصادی آمریکا بر معاملات تجاری خارج از کشور
  • اجباری بودن راه‌اندازی کسب‌وکار یا سرمایه‌گذاری در یک پروژه و عدم امکان سرمایه‌گذاری غیرفعال از طریق خرید ملک یا سایر دارایی‌ها و دریافت اقامت دائم در پی آن
  • فاصله طولانی از ایران برای افرادی که قصد دارند در رفت و آمد باشند
  • مشکلات سیاسی بین ایران و آمریکا ممکن است باعث دشواری مهاجرت به این کشور و چالش‌های مختلف شود.

ثبت شرکت در آمریکا ؛ شرایط و هزینه های مهاجرت به آمریکا از طریق ثبت شرکت

سرمایه گذاری در کانادا بهتر است یا آمریکا

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در کانادا

اگر بخواهیم به مزایا و معایب سرمایه گذاری در کانادا بپردازیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مزایای سرمایه‌گذاری در کانادا:

  • نرخ پایین مالیات
  • عدم تاثیر موفقیت کسب‌وکار در اخذ اقامت دائم
  • پایین‌تر بودن نرخ حقوق و مزایای نیروهای کار نسبت به آمریکا
  • امنیت بالا
  • کسب اعتبار به واسطه فعالیت در یک کشور دارای ثبات اقتصادی بالا
  • تداوم پایدار اکثر کسب‌وکارها
  • اقتصاد پایدار
  • ارتباط نزدیک با ایالات متحده آمریکا
  • دارای شاخص کیفیت زندگی بسیار بالا
  • برخورداری از نیروی کار حرفه‌ای
  • دارای یک جامعه چند فرهنگی و بدون تبعیض
  • پرمنفعت و سودمند بودن محیط کسب‌وکار

 

معایب سرمایه گذاری در کانادا:

  • اجباری بودن راه‌اندازی کسب‌وکار و عدم امکان سرمایه‌گذاری غیرفعال از طریق خرید ملک یا سایر دارایی‌ها و اخذ اقامت دائم در پی آن
  • عدم امکان اخذ اقامت دائم به طور مستقیم و وابسته بودن آن به راه‌اندازی کسب‌وکار
  • احتمال طولانی شدن پروسه و عدم امکان اخذ اقامت دائم در سال اولِ راه‌اندازی کسب‌وکار
  • فاصله طولانی از ایران برای افرادی که قصد دارند در رفت و آمد باشند

کلام آخر

همانطور که در این مقاله نیز بارها به این نکته اشاره شد در هیچ یک از کشورهای آمریکا و کانادا، امکان سپرده گذاری مبلغ مشخصی و دریافت اقامت دائم در پی آن، وجود ندارد. در هر 2 کشور، سرمایه‌گذاری به معنی راه‌اندازی یک کسب‌وکار و اشتغال‌زایی برای شهروندان و دارندگان اقامت دائم این کشورها است.

اما در مقام مقایسه، نمی‌توان گفت که سرمایه‌گذاری در آمریکا نسبت به سرمایه‌گذاری در کانادا برتری دارد یا بالعکس. اینکه کدام یک از این دو کشور برای سرمایه‌گذاری بهتر است، در واقع به شرایط خود افراد بستگی دارد.

از طرفی، سرمایه گذاری در کانادا هزینه کم‌تری دارد و تعداد مشاغل کم‌تری هم باید ایجاد شود، اما از طرفی دیگر، ایالات متحده به عنوان یکی از برترین کشورهای اقتصادی دنیا، فرصت‌های بیشتری برای رشد سرمایه و درآمدزایی بیشتر به متقاضیان می‌دهد.

در انتها، تصمیم نهایی را باید پس از جمع‌آوری اطلاعات مهم و دقیق و تطابق آنها با شرایط خود، اتخاد کنید. فراموش نکنید که مشاوره با یک وکیل حقوقی می‌تواند چالش‌های پیشروی شما را بسیار کاهش دهد.

مهیار حلاج‌پور مدیر مجموعه حقوقی و مهاجتری کاناداپاس که به صورت تخصصی در زمینه ویزای تجاری به کشورهای کانادا و آمریکا فعالیت می‌کند، می‌تواند در این مسیر از ابتدا تا انتها همراه شما باشد.

همچنین برای اینکه بدانید سرمایه‌گذاری در کانادا برای شما بهتر است یا آمریکا، می‌توانید با مشاورین کاناداپاس تماس بگیرید تا پس از ارزیابی اولیه شرایط‌تان، یک راهنمایی دقیق کسب کنید.

سوالات متداول درباره مقایسه سرمایه گذاری در کانادا و آمریکا

اینکه کدام یک از این دو کشور برای سرمایه‌گذاری بهتر است، هیچ پاسخ دقیق و مشخصی ندارد و کاملا به خود افراد بستگی دارد. چیزی که مشخص است، این است که سرمایه‌گذاری (کارآفرینی) در کانادا هزینه کم‌تری دارد و در نتیجه ریسک آن هم کم‌تر است؛ اما سرمایه‌گذاری (کارآفرینی) در آمریکا ضمن ریسک بالاتر، می‌تواند از نظر درآمدزایی و بازدهی بهتر باشد. به طور کلی، برای آگاهی از اینکه سرمایه‌گذاری در کدام یک از این دو کشور برای شخص شما بهتر خواهد بود، باید نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • وضعیت حقوقی کدام کشور راحت‌تر است؟
  • امکان پیگیری ویزای سرمایه گذاری در کدام کشور راحت‌تر است؟
  • شرایط ریسک‌پذیری در این دو کشور چگونه است؟
  • میزان سوددهی سرمایه‌گذاری در کدام کشور بیشتر است؟
  • روابط اقتصادی و سیاسی ایران با کدام کشور بهتر است؟

خرید ملک یا سایر دارایی‌ها، ثبت شرکت، راه‌اندازی استارت‌آپ، کارآفرینی و… جزو روش‌های رایج سرمایه گذاری در آمریکا و کانادا هستند.

خیر. خرید ملک یا سایر دارایی‌ها یا ثبت شرکت به تنهایی برای مهاجرت به هیچ یک از این دو کشور کافی نیست. اگرچه که هیچ مانعی برای سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک یا سایر دارایی‌ها در کانادا یا آمریکا وجود ندارد. اما از طریق آن نمی‌توان به این دو کشور مهاجرت کرد.

همانطور که در این مطلب هم اشاره کردیم، سرمایه‌گذاری در کانادا و آمریکا هم‌معنی با کارآفرینی و اشتغال‌زایی برای ساکنین این دو کشور است و امکان مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری غیرفعال (یعنی سپرده گذاری، خرید ملک، زمین، خانه و…) وجود ندارد.

در آمریکا دو نوع ویزای سرمایه گذاری به نام EB5 و E2 در نظر گرفته شده که در این مطلب به طور مفصل به شرایط و الزامات هر دوی آن‌ها پرداخته شد.

در کانادا، چیزی تحت عنوان ویزای سرمایه‌گذاری وجود ندارد. متقاضیان از طریق سرمایه‌گذاری و کارآفرینی، می‌توانند ویزای مجوز کار این کشور را دریافت کنند.

متقاضیان سرمایه‌گذاری در آمریکا، باید حداقل ۸۰۰ هزار دلار در یکی از شرکت‌ها یا کسب‌وکارهای این کشور سرمایه‌گذاری و کارآفرینی کنند. روش کار نیز به این صورت است که افراد کارآفرین، ابتدا یک مجوز کار دو ساله دریافت می‌کنند و پس از این بازه زمانی 2 ساله، در صورت تحقق شرایط لازم نظیر راه‌اندازی بیزینس، پرداخت به موقع مالیات و عدم ارتکاب جرم، امکان اخذ گرین کارت آمریکا را به دست خواهند آورد.

سرمایه‌گذاری در کانادا نیز درست مانند آمریکا، باید همراه با کارآفرینی باشد. شرایط کارآفرینی در استان‌های مختلف کانادا متقاوت است؛ اما معمولا متقاضیان باید حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار سرمایه داشته باشند و حداقل ۱۰۰ هزار دلار نیز در یک کسب‌وکار سرمایه گذاری کنند. این سرمایه‌گذاری باید منجر به اشتغال‌زایی برای شهروندان و دارندگان اقامت دائم کانادا شود.

در صورت اقدام از طریق ویزای EB5، این امکان وجود خواهد داشت؛ اما ویزای E2 منجر به اقامت موقت آمریکا می‌شود که البته قابل تمدید است و در صورت وجود شرایط مورد نیاز می‌توان آن را به ویزای EB5 هم تبدیل کرد.

با توجه به اینکه ویزای EB5 نیاز به حداقل ۸۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری دارد، اما در ویزای E2 مبلغ مشخصی برای سرمایه‌گذاری مشخص نشده، متقاضیانی که محدودیت بودجه دارند، مسیر ویزای E2 را هرچند که راه طولانی‌تری برای اخذ اقامت دائم دارد، بیشتر ترجیح می‌دهند.

لازم به ذکر است که در ویزای EB5 هم ابتدا یک اقامت موقت ۲ ساله به فرد کارآفرین داده می‌شود که پس از گذشت مدتی امکان اخذ گرین کارت از طریق آن فراهم خواهد شد.

برای اینکه از همان ابتدا در مسیر اخذ اقامت دائم آمریکا قرار بگیرید، باید برای ویزای EB5 اقدام کنید. در صورتی که بیزینس خود را راه‌اندازی کنید، مالیات آن را به موقع بپردازید و مرتکب جرم هم نشوید، می‌توانید از طریق این مسیر اقامت دائم آمریکا را با سرمایه‌گذاری به دست بیاورید.

در صورتی که متقاضی برای ویزای استارت‌آپ اقدام کرده باشد، می‌تواند اقامت دائم را به طور مستقیم به دست بیاورد؛ اما در برنامه‌های سرمایه‌گذاری از طریق کارآفرینی، امکان اخذ اقامت دائم به طور مستقیم وجود ندارد.

سرمایه‌گذاران یا بهتر است بگوییم کارآفرینانی که واجد شرایط باشند، فارغ از استانی که برای آن اقدام کرده‌اند، ابتدا یک مجوز کار ۲ ساله دریافت خواهند کرد که با فراهم کردن شرایط خاصی، امکان تبدیل آن به اقامت دائم را به دست خواهند آورد.

در برنامه‌های کارآفرینی استان‌های مختلف کانادا، معمولا یک قرارداد همکاری بین متقاضی و مقامات استان مورد نظر امضاء می‌شود. این قرارداد، حاوی شرایط و تعهدات مشخص و دقیقی است که متقاضی با فراهم کردن آن‌ها امکان اخذ اقامت دائم کانادا را به دست خواهد آورد.

معمولا پس از گذشت ۱ سال از انجام کسب‌وکار، متقاضی شرایط اخذ اقامت دائم را به دست خواهد آورد. سوددهی کسب و کار تاثیری در شانس متقاضی برای اخذ اقامت دائم ندارد و حتی در صورت ضررده بودن آن نیز ممکن است اقامت دائم را به دست بیاورد. چیزی که اهمیت دارد، تلاش وی برای عمل کردن به تعهداتی است که داده بود. البته، این در صورتی است که ضررده یا ورشکسته شدن کسب‌وکار، از کنترل وی خارج باشد.