جای هیچ شکی نیست که ایالات متحده آمریکا، یکی از کشورهای خوب برای شروع یک کسب‌وکار جدید یا سرمایه‌گذاری است. در این کشور، چندین دسته ویزا برای کارآفرینان جهت راه‌اندازی و انجام یک کسب‌وکار در نظر گرفته شده است. با توجه به تعدد دسته‌بندی ویزاهایی که برای کارآفرینان در آمریکا وجود دارد، متقاضیان باید ببینند که کدام یک از این ویزاها برای شرایط آن‌ها بیشتر مناسب است و مسیر کوتاه‌تر و راحت‌تری را در پیش پایشان قرار می‌دهد. لذا در ادامه با ما همراه باشید.

انواع ویزای استارت‌آپ آمریکا

پیش از هر چیز، باید توجه داشته باشید که در ایالات متحده آمریکا، چیزی تحت عنوان ویزای استارت‌آپ یا ویزای کارآفرینی وجود ندارد؛ اما با استفاده از مسیرهای مختلف که در این مطلب به آن‌ها پرداخته شده است، می‌توان با راه‌اندازی کسب‌وکار، اقامت آمریکا را به دست آورد.

1. ویزای L1

ویزای L1 یکی از گزینه‌های موجود برای کارمندان شرکت‌های بین‌المللی است که برای راه‌اندازی یک دفتر جدید در ایالات متحده، به این کشور منتقل می‌شوند. ویزای Intra-Company یا انتقال درون شرکتی L1، می‌تواند در اختیار آن دسته از افرادی قرار بگیرد که توسط کارفرمای فعلی خود به یک شغل اجرایی، مدیریتی یا فنی خاص در همان شرکت، شرکت مادر یا شرکت‌های وابسته به آن در ایالات متحده آمریکا منصوب شده‌اند. توجه داشته باشید که ویزای L1 یک ویزای اقامت موقت است.

شرکت راه‌اندازی‌شده در ایالات متحده که متقاضی ویزای L1 قصد دارد، مدیریت یا یک نقش فنی خاص را در آن برعهده بگیرد، باید با شرکت خارجی ارتباط داشته باشد. به عنوان مثال، می‌تواند یک شعبه یا شرکت وابسته به آن باشد. کارآفرینانی که به دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار در ایالات متحده هستند، می‌توانند با ویزای L1 یکی از کارکنان کلیدی یا مدیران اجرایی شرکت خود را به ایالات متحده منتقل کنند تا در دفتر جدید این شرکت در آمریکا مشغول به فعالیت شود.

شرایط اخذ ویزای L1 به شرح زیر است:

  • باید یک ارتباط مشخص بین شرکت خارجی و شرکت آمریکایی وجود داشته باشد (به عنوان مثال، شرکت مادر، فرعی، شعبه یا یک شرکت وابسته).
  • شخص ذی‌نفع، باید حداقل ۱ سال در ۳ سال اخیر به طور مداوم و به صورت تمام‌وقت برای شرکت خارجی کار کرده باشد.
  • شخص ذی‌نفع باید در شرکت خارجی به عنوان مدیرعامل، مدیر اجرایی یا یک نیروی تخصصی کلیدی کار کرده باشد.
  • شخص ذی‌نفع باید به منظور فعالیت به عنوان مدیرعامل، مدیر اجرایی یا یک نیروی تخصصی کلیدی در شرکت آمریکایی به ایالات متحده آمده باشد.

2. ویزای E2

ویزای E2 یک گزینه عالی برای کارآفرینان محسوب می‌شود. مفهوم و ایده اصلی ویزای E2 این است که به شما اجازه می‌دهد در یکی از کسب‌وکارهای ایالات متحده سرمایه‌گذاری کنید و به انجام آن بپردازید.

نکته‌ای که وجود دارد، این است که این نوع ویزای کارآفرینی آمریکا، فقط برای شهروندان و ساکنان یک‌سری از کشورهای خاص صادر می‌شود و همه‌ي کشورها نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. برای اینکه قادر به استفاده از این نوع ویزا باشید، کشور تابعیت شما باید یک معاهده E2 با ایالات متحده داشته باشد.

این ویزا همچنین، می‌تواند به همسر و فرزندان شما اجازه دهد از مزایای مهاجرت به ایالات متحده برخوردار شوند. به عنوان مثال، همسر شما می‌تواند مجوز کار دریافت کند و فرزندان شما هم می‌توانند در مدارس ایالات متحده تحصیل کنند. ویزای E2 یک ویزای اقامت موقت است و به صدور گرین کارت آمریکا منجر نمی‌شود.

با این حال، امکان تبدیل ویزای E2 به گرین کارت وجود دارد. تعداد دفعات تمدید ویزای E2 هیچ محدودیتی ندارد و شما تا زمانی که همچنان شرایط آن را داشته باشید، می‌توانید آن را تمدید کنید.

شرایط اخذ ویزای E2 به شرح زیر است:

  • شما باید تبعه کشوری باشید که معاهده E2 با ایالات متحده دارد.
  • باید در یک بیزینس آمریکایی سرمایه‌گذاری کنید (پیشنهاد ما در کاناداپاس، این است که حداقل ۱۰۰ هزار دلار برای این منظور در نظر بگیرید)
  • شرکتی که از طریق ویزای E2 راه‌اندازی شده است، باید یک بیزینس فعال باشد و به منظور درآمدزایی ایجاد شده باشد.
  • شما باید مدیریت و کنترل امور شرکت را برعهده بگیرید و آن را توسعه دهید.
  • سرمایه‌گذاری شما باید در معرض خطر باشد و به‌طور غیرقابل برگشتی به شرکت متعهد باشد (این بدان معناست که در واقع، وجوه سرمایه‌گذاری باید خرج شوند و نباید فقط در حساب بانکی بیزینس مورد نظر بمانند).
  • وجوه سرمایه‌گذاری شما باید به طور قانونی به دست آمده باشد.
  • باید نشان دهید که پس از پایان اعتبار ویزای E2، ایالات متحده را ترک خواهید کرد.

3. ویزای O1

ویزای O1 برای افرادی که توانایی یا استعداد فوق‌العاده‌ای در زمینه هنر، علم، آموزش، بیزینس یا ورزش دارند، در دسترس است. همچنین، افرادی که به موفقیت‌های فوق العاده‌ای در زمینه سینما یا تلویزیون دست پیدا کرده‌اند و در سطح ملی یا بین‌المللی به شهرت رسیده‌اند نیز می‌توانند از این ویزا استفاده کنند. در واقع، شما باید به سطحی از تخصص دست یافته باشید که مشخص باشد جزو معدود افرادی هستید که به صدر زمینه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید، ارتقاء یافته‌اید.

متقاضیان می‌توانند با دریافت این ویزا یک شرکت در حوزه استعدادهای خود در ایالات متحده راه‌اندازی کنند و اقامت موقت این کشور را به دست بیاورند. تا زمانی که در حال انجام کسب‌وکار خود هستید نیز می‌توانید این ویزا را تمدید کنید؛ اما در صورت عدم‌موفقیت در شرکت خود یا تصمیم به امتحان فرصت‌های دیگر، باید ایالات متحده را ترک کنید. برنده شدن یک جایزه معتبر در زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید، شانس اخذ ویزای O1 را برای شما بسیار افزایش خواهد داد.

شرایط اخذ ویزای O1  به شرح زیر است:

  • برنده شدن یک جایزه شناخته‌شده ملی یا بین‌المللی
  • عضویت در انجمن‌هایی که اعضای آن‌ها باید به دستاوردهای برجسته‌ای دست پیدا کرده باشند یا دعوت‌نامه این انجمن را برای پیوستن به آن داشته باشند.
  • برجسته بودن در یک تجارت بزرگ یا شناخته شدن در رسانه‌های مطرح در زمینه فعالیت خود
  • شرکت در یک رویداد یا موارد دیگری از این دست جهت قضاوت یا داوری کار دیگران در زمینه خود
  • برخورداری از سهم علمی اصلی یا مرتبط با تجارتی که اهمیت زیادی در این زمینه دارد.
  • سابقه تالیف مقالات علمی در ژورنال‌های حرفه‌ای یا رسانه‌های مطرح و شناخته شده
  • سابقه به کار گرفته شدن در یک ظرفیت حیاتی یا ضروری برای یک سازمان با شهرت برجسته

4. ویزای EB-5

یکی از گزینه‌های عالی دیگری که برای کارآفرینان وجود دارد، ویزای EB-5 نام دارد که شبیه ویزای E2 است؛ اما چند تفاوت کلیدی بین این دو نوع ویزا وجود دارد. مفهوم و ایده اصلی ویزای EB-5 این است که به متقاضیان اجازه می‌دهد برای خودشان، همسرشان و فرزندان وابسته‌ زیر ۲۱ سالشان گرین کارت دریافت کنند. این کار از طریق سرمایه‌گذاری در یک شرکت آمریکایی و اشتغال‌زایی در ایالات متحده صورت می‌گیرد.

بنابراین، می‌توان گفت که تفاوت اصلی ویزای EB-5 با E2 این است که ویزای EB-5 منجر به صدور گرین کارت آمریکا می‌شود، در صورتی که ویزای E2 یک ویزای اقامت موقت است که به‌طور غیرمستقیم باید آن را به اقامت دائم تبدیل کرد. تفاوت بعدی این دو نوع ویزا، این است که EB-5 نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به E2 دارد. حداقل سرمایه‌گذاری مورد نیاز در ویزای EB-5 در حال حاضر ۵۰۰ هزار دلار است.

شرایط اخذ ویزای EB-5 به شرح زیر است:

  • باید حداقل ۵۰۰ هزار دلار در یک شرکت تجاری جدید سرمایه گذاری کنید.
  • سرمایه‌گذاری شما باید در معرض ریسک قرار داشته باشد. این بدان معناست که وجوه سرمایه‌گذاری، نباید فقط در حساب بانکی بیزینس قرار داشته باشند و به نحوی باید خرج شوند یا برای خرج شدن آن‌ها تعهد خاصی داده شود.
  • وجوه سرمایه‌گذاری شما باید به طور قانونی به دست آمده باشد.
  • سرمایه‌گذاری شما باید به ایجاد ۱۰ شغل تمام وقت برای نیروهای کار در ایالات متحده منجر شود.
  • شما باید در مدیریت این کسب و کار مشارکت داشته باشید.

5. ویزای EB-2

برنامه ویزای EB-2، گرین کارت آمریکا (وضعیت اقامت دائم) را بدون قید و شرط به کارآفرینانی با ایده‌های نوآورانه که باعث رشد اقتصادی ایالات متحده می‌شوند، اعطا می‌کند. در این نوع ویزای استارت‌آپ، متقاضی می‌تواند برای خود و کلیه اعضای خانواده شامل همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال، گرین کارت آمریکا را به دست بیاورد. بدین ترتیب، اجازه اقامت، کار کردن و ماندن در ایالات متحده آمریکا را به دست خواهد آورد.

در ویزای EB-2 متقاضیان پس از ۵ سال اقامت در ایالات متحده آمریکا، می‌توانند شهروندی این کشور را به دست بیاورند. این ویزا، یکی از سریع‌ترین انواع ویزا در آمریکا برای کارآفرینان است که نیازی به مدرک زبان هم ندارد.

برای اخذ این ویزا، متقاضیان باید حداقل مبلغ ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنند و حداقل ۱۰۰ هزار دلار از آن را صرف تحقیق و توسعه نمایند. در ادامه، شرایط ویزای EB-2 را به طور کامل بررسی می‌کنیم:

  • مدرک تحصیلی لیسانس به همراه ۵ سال سابقه کار مدیریتی در همین زمینه
  • بیزینس مورد نظر باید شایستگی قابل توجهی داشته باشد، اهمیت ملی داشته باشد و برای ایالات متحده مفید باشد.
  • متقاضی باید نشان دهد که یک ایده نوآورانه دارد که قصد دارد با استفاده از آن کارآفرینی کند و همچنین، از موقعیت خوبی هم برای پیشبرد سرمایه گذاری برخوردار است.
  • متقاضی باید مدرکی مبنی بر قانونی بودن وجوه مورد استفاده برای سرمایه گذاری ارائه دهد.

6. برنامه International Entrepreneur Parole (IEP)

برنامه IEP یا International Entrepreneur Parole برای کارآفرینانی که دارای منافع مالکیت قابل‌توجهی در یک نهاد استارت‌آپی راه‌اندازی‌شده در ۵ سال اخیر در ایالات متحده هستند، در دسترس قرار دارد. این شرکت استارت‌آپی، باید پتانسیل زیادی برای رشد سریع و اشتغال‌زایی داشته باشد. قانون کارآفرینان خارجی که در این برنامه مورد توجه قرار گرفته است، به این افراد اجازه می‌دهد که به طور موقت در ایالات متحده زندگی و کار کنند.

در نظر داشته باشید که برنامه IEP ویزا نیست. بلکه یک دوره اقامت مجاز است که توسط وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا (DHS) اعطا می‌شود. DHS ممکن است از طریق این قانون از اختیارات خود استفاده کند تا یک دوره اقامت مجاز به مدت حداکثر ۳۰ ماه و پتانسیل تمدید به مدت ۳۰ ماه دیگر به متقاضیان اعطا کند.

متقاضی برای اینکه واجد شرایط اخذ اقامت موقت آمریکا از طریق برنامه IEP شود، باید نشان دهد که اقامت وی در ایالات متحده با استفاده از پتانسیل رشد سریع کسب‌وکار و ایجاد شغل، منافع عمومی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.

شرایط برنامه International Entrepreneur Parole (IEP) به شرح زیر است:

  • متقاضی باید مالکیت قابل توجهی از یک شرکت استارت‌آپی داشته باشد که در 5 سال گذشته در ایالات متحده تشکیل و راه‌اندازی شده است.
  • این شرکت باید پتانسل رشد سریع و اشتغال‌زایی داشته باشد.
  • متقاضی باید یک نقش محوری و فعال در شرکت استارت‌آپ داشته باشد.
  • متقاضی باید نشان دهد که اقامت وی ​​در ایالات متحده، منافع عمومی قابل‌توجهی را برای این کشور بر اساس نقش وی به عنوان کارآفرین در استارتاپ در بر خواهد داشت. این امر، از طریق روش‌های زیر قابل انجام است:
    1. دریافت سرمایه قابل توجه از سرمایه‌گذاران واجد شرایط
    2. دریافت جوایز یا کمک‌های مالی قابل توجه توسط نهادهای دولتی فدرال، ایالتی یا محلی
    3. ارائه شواهد قابل اعتماد و قانع کننده دیگر در ارتباط با پتانسیل استارتاپ برای رشد سریع و ایجاد شغل

جزئیات راه اندازی استارتاپ در کانادا را در این مقاله مطالعه کنید.

سرمایه مورد نیاز برای اخذ ویزای استارت‌آپ آمریکا

سرمایه مورد نیاز برای اخذ ویزای استارت‌آپ آمریکا

سرمایه مورد نیاز برای اخذ ویزای استارت‌آپ آمریکا، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم‌ترین عامل تعیین کننده‌ سرمایه مورد نیاز ویزای استارت‌آپ آمریکا، نوع ویزایی است که برای آن اقدام کرده‌اید. همانطور که بررسی کردیم، برخی از ویزاهایی که برای کارآفرینی و راه‌اندازی شرکت استارت‌آپ در آمریکا در نظر گرفته شده‌اند، به سرمایه خاصی نیاز دارند که می‌تواند ۳۰۰ هزار دلار، ۵۰۰ هزار دلار و یا مبالغ دیگر باشد.

علاوه بر این، هزینه راه‌اندازی کسب‌وکار را نیز باید در نظر داشته باشید. طبیعتا راه‌اندازی یک کسب‌وکار در کشوری مثل آمریکا، هزینه کمی ندارد؛ اما روش‌های مختلفی برای تامین سرمایه مورد نیاز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه، برخی از روش‌های تامین سرمایه برای راه‌اندازی کسب‌وکار و کارآفرینی در ایالات متحده آمریکا را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

  • منابع شخصی: در صورتی که پس‌انداز شخصی کافی دارید، می‌توانید منابع مالی برای راه‌اندازی استارت‌آپ خود را تامین کنید. تامین سرمایه از منابع شخصی، به شما کمک می‌کند که کنترل کسب‌وکار خود را خودتان به طور کامل برعهده بگیرید و نیازی به اخذ وام یا موارد دیگری از این دست، نداشته باشید. ویژگی منفی تامین سرمایه مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکار از منابع شخصی هم این است که اگر بیزینس شکست بخورد، سرمایه خود را از دست خواهید داد.

 

  • سرمایه‌گذاران: سرمایه‌گذاران فرشته (Angel) و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (Venture Capital) به دنبال سرمایه‌گذاری در استارت‎آپ‌هایی با پتانسیل رشد بالا هستند. این شکل از تامین بودجه راه‌اندازی، شامل پرداخت‌های ماهانه نمی‌شود. با این حال، احتمالا نیاز است که بخشی از مالکیت کسب‌وکار خود را به موسسه‌ای که در آن سرمایه‌گذاری کرده است، انتقال دهید. برخی از سرمایه‌گذاران در صورت تامین مالی ایده کسب‌وکار شما، مایلند نقش فعالی در فرآیند تصمیم‌گیری در آن برعهده بگیرند. در حالی که برخی دیگر رویکردی غیرمستقیم‌تر را اتخاذ خواهند کرد.

 

  • وام: وام‌های کوچک کسب‌وکار به شما این امکان را می‌دهند که مالکیت کسب‌وکار خود را حفظ کنید. با این حال، بلافاصله باید بازپرداخت وام به علاوه‌ی بهره‌ آن را شروع کنید. اکثر وام‌دهندگان سنتی مانند بانک‌ها، تنها به شرکت‌های تاسیس‌شده با وضعیت مالی قوی و پایدار وام می‌دهند. شما به عنوان مالک یک استارت‌آپ، ممکن است مجبور شوید به منابع دیگری مانند وام‌دهندگان آنلاین مراجعه کنید. علاوه بر این، وام‌ها معمولا فقط به شهروندان آمریکایی تعلق می‌گیرند و کارآفرینان خارجی باید از وام‌های SBA یا موارد دیگری که برای کارآفرینان خارجی قابل استفاده هستند، استفاده کنند.

مقایسه سرمایه‌گذاری در کانادا و آمریکا؛ سرمایه گذاری در کانادا بهتر است یا آمریکا؟

مراحل اخذ ویزای استارت‌آپ آمریکا

مراحل کلی که باید برای اخذ ویزای استارت‌آپ آمریکا طی کنید، شامل موارد زیر می‌شوند. توجه داشته باشید که هر یک از این مراحل، دارای جزئیات و نکات بسیار زیادی هستند که باید در نظر داشته باشید و قدم به قدم با کمک وکیل مهاجرتی کاناداپاس آن‌ها را طی کنید.

  1. تکمیل کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزا
  2. ارسال پرونده به خدمات شهروندی و مهاجرت ایالات متحده (USCIS)
  3. شرکت در مصاحبه (در صورت نیاز)
  4. اخذ تاییدیه و اقدام برای راه‌اندازی کسب‌وکار

ویزای استارتاپ انگلیس؛ مهاجرت به انگلیس با راه اندازی استارتاپ

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای استارت‌آپ آمریکا

برای ارائه درخواست ویزای استارت‌آپ آمریکا و شرکت در مصاحبه احتمالی در سفارت این کشور، باید اسناد و مدارک اصلی را تهیه کرده و داشته باشید. اگر مدرک خاصی را ندارید، باید دلیل نداشتن آن را در یک فایل PDF توضیح دهید و به سایر مدارک خود الحاق کنید.

مدارک مورد نیاز برای ویزای استارتاپ آمریکا عبارتند از:

  • مدارک هویتی از قبیل شناسنامه و پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه
  • فرم DS-260
  • دو قطعه عکس ۲ × ۲
  • اسناد شهروندی
  • مدارک مالی برای اثبات برخورداری از سرمایه کافی برای راه‌اندازی بیزینس و تامین مخارج زندگی
  • تکمیل فرم‌ها و ارسال آن‌ها به همراه کلیه مدارک مورد نیاز برای همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال مجرد
سفر کاری به آمریکا برای افزایش شانس اخذ ویزای استارت‌آپ

سفر کاری به آمریکا برای افزایش شانس اخذ ویزای استارت‌آپ

بهتر است که قبل از مهاجرت به ایالات متحده آمریکا و راه‌اندازی کسب‌وکار در این کشور، یک سفر کاری تحقیقاتی انجام دهید تا ضمن انجام تحقیقات مورد نیاز و کسب اطلاعات درمورد شرایط انجام بیزینس و زندگی، پایه‌های استارت‌آپ خود را نیز بنا کنید. انجام این کار، شانس اخذ ویزای استارت‌آپ را نیز برای شما افزایش خواهد داد.

در واقع، با انجام یک سفر کاری به ایالات متحده قبل از راه‌اندازی کسب‌وکار خود، نشان می‌دهید که برای این کار کاملا مصمم و جدی هستید. در این صورت، می‌توانید با مناطق مختلف و پتانسیل هر یک از آن‌ها آشنا شوید و به محض راه‌اندازی بیزینس خود، حتی دفاتر و شعبه‌های دیگری هم برای رشد سریع بیزینس خود راه‌اندازی کنید.

انجام مصاحبه برای اخذ ویزای استارت‌آپ آمریکا

در فرایند ارائه درخواست ویزای استارت‌آپ آمریکا، باید برای شرکت در یک مصاحبه حضوری احتمالی آماده شوید. اطلاعات تکمیلی درخصوص محل انجام مصاحبه و زمان آن به شما داده خواهد شد. لازم است که دستورالعمل‌های مورد نیاز را با دقت مطالعه و به آن‌ها عمل کنید.

در این مصاحبه، درخصوص مواردی نظیر تجربیات تحصیلی، شغلی یا اطلاعات فردی شما صحبت خواهد شد که می‌تواند جهت آشنایی بیشتر و درک پتانسیل‌هایی که در شما وجود دارد، صورت بگیرد. جهت شرکت در این مصاحبه، باید در ساعت و تاریخ مقرر در سفارت آمریکا حضور پیدا کنید.

مصاحبه‌ شما، با افسر کنسولگری برگزار می‌شود و نتیجه صدور ویزای استارت‌آپ برای شما، به موفقیت در این مصاحبه بستگی دارد. در صورتی که امکان شرکت در مصاحبه را ندارید یا قصد دارید تاریخ آن را به زمان دیگری موکول کنید، حتما باید در اسرع وقت، با سفارت تماس گرفته و مقامات کنسولگری را در جریان قرار دهید.

الزامات بیزینس پلن برای اخذ ویزای استارت‌آپ آمریکا

ویزاهایی که برای کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار صادر می‌شوند از جمله L1 و E2 و EB-5، نیاز به یک مدرک بسیار حیاتی و مهم به اسم بیزینس پلن دارند.

از بین بسیاری از مواردی که می‌توانید در بیزینس پلن خود قید کنید، یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن روبه‌رو هستند، درک این سوال است که چه مواردی باید در بیزینس پلن آورده شود که متقاعد کننده باشد؟

در ادامه، به چند نکته از مواردی که باید در بیزینس پلن خود جهت اخذ ویزای استارت‌آپ آمریکا رعایت کنید، پرداخته شده است:

1.     ماهیت کسب‌وکار خود را توصیف کنید

این نکته، کاملا واضح و مشخص به نظر می‌رسد؛ اما اکثر اوقات نادیده گرفته می‌شود یا به اندازه کافی به آن توجه نمی‌شود. خود شما به طور کاملا دقیق و مشخص می‌دانید که چه کاری در بیزینس خود انجام می‌دهید یا کسب‌وکارتان در چه حوزه‌ای است.

اما همیشه به خاطر داشته باشید فردی که پرونده شما را بررسی می‌کند نیز باید به اندازه شما، درک واضح و شفافی از تمام جنبه‌های بیزینس‌تان پیدا کند و هیچ ابهامی درمورد آن نداشته باشد. در این رابطه، باید توضیح دهید که چه کالا یا خدماتی در بیزینس خود ارائه می‌دهید و اهداف کسب‌وکارتان چیست.

حتی می‌توانید کمی به این بپردازید که بیزینس شما چه تفاوت‌هایی با رقبای خود دارد. به این ترتیب، نشان می‌دهید که یک بیزینس پلن جامع با هدف حضور بلند مدت در بازار تهیه و تدوین کرده‌اید.

 

2.     بازار را تجزیه و تحلیل کنید

منظور از تجزیه و تحلیل بازار دقیقا چیست؟ اگر بخواهیم خیلی ساده نگاه کنیم، کل معنی تجزیه و تحلیل بازار این است که شما مطالعه کافی در این مورد داشته‌اید که مدل کسب‌وکار شما در مقایسه با بیزینس‌هایی که در حال حاضر در منطقه مورد نظرتان در حال فعالیت هستند، چه جذابیت‌ها و تفاوت‌هایی دارد؛ یا اینکه کسب‌وکار شما، چه پتانسیلی در زمینه فعالیت یا صنعت خود دارد.

تجزیه و تحلیل بازار در بیزینس پلن، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا شما از طریق انجام این کار نشان می دهید که تحقیقات خود را به شکل کاملا جامع و کامل انجام داده‌اید و به دنبال موفقیت هر چه بیشتر در کسب‌وکار خود هستید. برای تجزبه و تحلیل بازار، باید نام رقبای خود را ذکر کنید، نقاط قوت و ضعف نسبی آن‌ها را بررسی کنید و نوع محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهند و نحوه قیمت‌گذاری آن را نیز مشخص کنید.

همچنین، می‌توانید توضیحاتی درمورد بازار هدف کسب‌وکار خود و مشتریانی که برای آن مد نظر دارید نیز ارائه کنید. درخصوص برخی دیگر از موارد این بخش، می‌توانیم به فرصت‌هایی که برای کسب‌وکار شما وجود دارد و یا تهدیداتی که از جانب رقبای دیگر برای بیزینس شما وجود دارد، اشاره کنیم.

 

3.     مجوزها و گواهینامه‌های مورد نیاز برای فعالیت در منطقه مورد نظر خود را ذکر کنید

یکی از مواردی که در این رابطه می‌توانید انجام دهید، ذکر کردن بخش‌های کلیدی مقرراتی است که رعایت کردن آن‌ها برای کسب و کارتان اهمیت بسیار زیادی دارد.

همچنین، می‌توانید اشاره کنید که چه مجوزهایی را تاکنون گرفته‌اید، در شرف گرفتن چه مجوزهایی هستید و چه اقدامات دیگری در این رابطه انجام داده‌اید.

با این موارد، نشان می‌دهید که اطلاع کافی از قوانین دارید، کسب‌وکارتان کاملا قانونی و پایبند به قوانین است و قصد دارید به صورت کاملا قانونی به انجام آن در چهارچوب‌های مشخص بپردازید.

 

4.     فرایند تولید یا ارائه خدمات را توضیح دهید

در صورت امکان، می‌توانید فرایند تولید محصول یا خدماتی که در کسب‌وکار خود ارائه می‌کنید را توضیح دهید. به این ترتیب، نشان می‌دهید که کسب‌وکارتان دقیقا چه کار می‌کند و درک درست و مناسبی از آن به مقامات مربوطه خواهید داد تا آن را بهتر بشناسند.

در این رابطه، می‌توانید بنویسید که به چه مواد یا تجهیزاتی نیاز دارید و چه منابع تامینی را پیدا کرده‌اید. همچنین، هر قراردادی که مواد یا تجهیزات مورد نیاز کسب‌وکار شما از طریق آن تامین خواهد شد را نیز قید کنید. قراردادهایی که برای کمک به توزیع و پخش کالاهای خود بسته‌اید را هم می‌توانید عنوان کنید.

 

5.     استراتژی بازاریابی کسب‌وکارتان را مشخص کنید

در این رابطه، می‌توانید ۲ سوال از خودتان بپرسید:

  1. چطور کالاها یا خدمات خود را قیمت‌گذاری می‌کنید که قابل رقابت باشند؟
  2. چطور بازاریابی و تبلیغ می‌کنید که کالاها یا خدمات کسب و کارتان بتوانند با رقبای خود رقابت کنند؟

 

6.     ساختار سازمانی کسب‌وکارتان را مشخص کنید

مدیران شرکت شما چه کسانی هستند؟ نقش شما در این بیزینس چیست؟ نفرات کلیدی آن چه کسانی هستند؟ در صورت وجود هیئت مدیره، این افراد چه کسانی هستند؟ شما باید موقعیت شغلی و شرح وظایف کلیه کارکنان کلیدی بیزینس از جمله خودتان را مشخص کنید و صلاحیت‌ها و تجربه‌هایشان را که به آن‌ها اجازه می‌دهد کار محول شده را انجام دهند، نیز ذکر کنید.

 

7.     نشان دهید که کسب‌وکارتان باعث اشتغال‌زایی خواهد شد

در برخی از ویزاها نظیر E2، باید نشان دهید که کسب‌وکارتان توانایی اشتغال‌زایی دارد. توضیحاتی که در این رابطه می‌دهید، می‌تواند شامل نیروهای کاری مورد نیاز و ارائه زمان‌بندی برای استخدام آن‌ها باشد. لازم است که شرح وظایف کارکنانی که استخدام کرده‌اید یا استخدام خواهید کرد را نیز مشخص کنید. همانطور که اشاره کردیم، در برخی از ویزاها، وجود این بخش از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین، لازم است که دقت و توجه کافی را به آن داشته باشید.

 

8.     امور مالی را مورد توجه قرار دهید

باید توجه بسیار زیادی به کلیه امور مالی داشته باشید. یعنی به طور دقیق، باید مشخص کنید که انتظار چه میزان فروشی را دارید، قیمت کالا یا خدمات خود را مشخص کنید و منابع مالی را نیز نام ببرید. همچنین، لازم است که نشان دهید چقدر در این کسب‌وکار سرمایه‌گذاری می‌کنید و این سرمایه را در چه بخش‌هایی هزینه خواهید کرد. تمامی این موارد باید با نهایت دقت و با ریزترین و دقیق‌ترین شکل ممکن از جزئیات، بیان شوند.

اخذ اقامت دائم آمریکا از طریق ویزای استارت‌آپ

امکان اخذ اقامت دائم آمریکا، به نوع ویزا بستگی دارد. اغلب ویزاهایی که برای کارآفرینی و راه‌اندازی بیزینس صادر می‌شوند، ویزای اقامت موقت هستند که قابل تمدید است و می‌تواند به اقامت دائم هم تبدیل شود. مدت اعتبار این ویزاها معمولا ۳۰ ماه است که امکان تمدید برای ۳۰ ماه دیگر نیز دارند.

مزایای راه‌اندازی استارت‌آپ در آمریکا

راه‌اندازی یک کسب‌وکار استارت‌آپی در ایالات متحده آمریکا می‌تواند مزایای زیر را در بر داشته باشد:

  • امکان استفاده از جایگاه بین‌المللی آمریکا
  • قوانین تجارتی ساده برای کسب‌وکارها
  • به حداقل رساندن مسئولیت‌های شخصی
  • دسترسی آسان به سرمایه
  • افزایش اعتبار و آگاهی عمومی نسبت به برند
  • حضور در یک بازار جدید و امتحان کردن فرصت‌های جدید
  • قوانین مالیاتی منصفانه
  • امکان زندگی و کار کردن در یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا
  • سهولت در جذب نیروی انسانی

نمی دانید برای ویزای استارتاپ امریکا از کجا شروع کنید؟ با ما در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس تماس بگیرید.

تماس با کاناداپاس

سوالات متداول درباره راه‌اندازی استارت‌آپ در آمریکا

در ایالات متحده آمریکا، ویزایی با اسم استارت‌آپ وجود ندارد؛ اما ویزاهای مختلفی برای کسانی که یک کسب‌وکار در این کشور راه‌اندازی می‌کنند یا سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند در نظر گرفته‌شده که برخی از آن‌ها اصطلاحا با اسم ویزای استارت‌آپ شناخته می‌شوند. مهم‌ترین ویزاهایی که با راه‌اندازی بیزینس یا کسب‌وکارهای استارت‌آپی به متقاضیان داده می‌شوند، L1، E2، O1، EB-5 و IEP هستند که هر یک از آن‌ها شرایط متفاوت و مختص به خودشان را دارند.

قبل از انجام مصاحبه، متقاضی باید هزینه بررسی پرونده و صدور ویزا را پرداخت نماید. مبلغ آن ۳۰۰ دلار به ازای هر فرد است. باید توجه داشته باشید که این هزینه قابل بازگشت نیست و چه موفق به اخذ ویزا شوید یا خیر، باید آن را پرداخت کنید. همچنین، باید توجه داشته باشید که پرداخت هزینه ویزا، به هیچ وجه تضمین نمی‌کند که موفق به اخذ آن خواهید شد.

بله، در همه‌ی انواع ویزا، گرین کارت و حتی IEP متقاضی اصلی می‌تواند به همراه همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال مجرد خود وارد ایالات متحده آمریکا شود. ویزاهایی که در ازای کارآفرینی داده می‌شوند، نظیر L1 و E2 و IEP، حتی به همسر متقاضیان اجازه کار هم می‌دهند.

پاسخ این سوال، به نوع ویزای شما بستگی دارد. برخی از ویزاها نیاز به ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری دارند، برخی به ۵۰۰ هزار دلار و برخی هم به ۱ میلیون دلار. به عنوان مثال، در ویزای EB-2 متقاضیان باید ضمن سرمایه‌گذاری به میزان حداقل ۳۰۰ هزار دلار، ۱۰۰ هزار دلار به تحقیق و توسعه اختصاص دهند.

ایالات متحده، یکی از گران‌ترین کشورهای دنیا است و به همین سبب نیز راه‌اندازی کسب‌وکار در آن می‌تواند هزینه بسیار زیادی داشته باشد. به همین علت، باید قبل از اقدام، مطمئن شوید که از سرمایه کافی برخوردار هستید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

اما اگر در هر صورت، با مشکل مالی روبه‌رو شدید، می‌توانید از وام‌دهندگان آنلاین، گروه‌های سرمایه‌گذاری نظیر انجل‌ها یا سرمایه‌گذاران خطرپذیر کمک بگیرید. اگرچه که معمولا باید امتیازاتی هم به آن‌ها بدهید، اما ارزشش را خواهد داشت. در صورتی هم که شهروندی آمریکا را دارید، می‌توانید از روش‌های سنتی نظیر وام‌های بانکی استفاده کنید.

کلام آخر

بر اساس اطلاعاتی که در این مطلب ارائه شد، هر فرد کارآفرینی که به دنبال راه‌اندازی یک استارت‌آپ و مدیریت یک کسب‌وکار در ایالات متحده آمریکا است، باید تمام گزینه‌ها را بررسی کند و ببیند که بر اساس شرایط خود و آنچه که مد نظر دارد، کدام یک از این مسیرها برای وی بهتر خواهد بود. تعدد انواع ویزا برای کارآفرینان، ممکن است باعث گمراه شدن هم بشود.

شما به عنوان یک کارآفرین که قصد راه‌اندازی یک استارت‌آپ دارید، می‌توانید از طریق روش‌های مختلفی اقدام کنید. مهم‌ترین نکته، ایجاد یک کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری است که طبق روش موردنظر خود، باید صورت بگیرد. L1، E2، O1 و EB-5 تنها چند نمونه از ویزاهایی هستند که کارآفرینان و متقاضیان راه‌اندازی استارت‌آپ در آمریکا می‌توانند برای آن‌ها اقدام کنند.