گام نهادن به کشوری جدید، سبک زندگی فرد را به طور ویژه تغییر خواهد داد چراکه فرهنگ غالب در کشور مقصد به طور قطع متقاوت است. کانادا نیز به عنوان مقصدی جذاب برای مهاجرت، دارای فرهنگ ویژه و خاص خود بوده و بدیهی است که در رابطه با شرایط زندگی در این کشور ابهاماتی برای متقاضیان پیش آید.

از طرف دیگر، شرایط آب و هوایی و جغرافیای کانادا نیز اهمیت ویژه ای در نوع زندگی افراد خواهد داشت. بسیاری از افراد بر این باور هستند که کانادا کشوری با سرمای غیرقابل تحمل و یخبندان های طولانی است در حالی که چنین باوری صحیح  نیست و بسیاری از شهرهای کانادا از نظر آب و هوایی شرایط بسیار مناسبی دارند.

نگاهی کلی به جغرافیای کانادا

کشور کانادا، شمالی ترین کشور در آمریکای شمالی است و با مساحت 9984671 کیلومتر مربع، دومین کشور پهناور در جهان است. بیش از 91% از سطح این سرزمین را خشکی تشکیل داده و در حدود 9% از آن را آب تشکیل داده است. کانادا همچنین در حدود 243هزار کیلومتر مرز ساحلی دارد. مرتفع ترین نقطه در کشور کانادا نیز در کوه لوگان می باشد که 5959 متر از سطح دریا فاصله دارد.

کانادا از نظر جغرافیای سیاسی به طور کلی به 10 استان و 3 قلمرو تقسیم شد است. سه منطقه شمالی کمترین تراکم جمعیت را در خود جای داده است. بالاترین تراکم جمعیتی در منطقه جنوب شرقی کانادا و در استان های اونتاریو و کبک است به طوری که بیش از 61% درصد از جمعیت کانادا در این دو استان زندگی می کنند.

استان های کانادا

شرایط آب و هوایی کانادا

کانادا سرزمینی با شرایط آب و هوایی متفاوت است. آب و هوای کانادا در منطقه غربی معتدل است اما در مناطق شمالی این کشور بیشترین بارش برف در طول سال را می توان انتظار داشت و به همین دلیل است که جمعیت در این مناطق (یوکان، قلمرو شمالی و نانووت) کمترین تراکم را دارد. قسمتی از غرب کانادا و جزیره ونکوور را می توان از نظر آب و هوایی در تابستان، در جمع مناطق گرم قرار داد. در جدول زیر، شرایط آب و هوایی برخی از شهرهای کانادا به تفکیک ارائه شده است.

شرایط آب و هوایی کانادا

چنانچه مشاهده می شود شرایط آب و هوایی در پهنه جغرافیایی وسیع کانادا به طور کامل متفاوت است و افراد باید توجه داشته باشند که سرمای هوا در برخی از شهرهای کانادا زندگی آن ها را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین یکی از مواردی که حتما باید مورد نظر قرار گیرد، شرایط آب و هوایی در کانادا است.

 کانادا یکی از بهترین کشورهای جهان برای مهاجرت است و عوامل متعددی وجود دارد که می توان با استناد به آن ها، این ادعا را ثابت کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “چرا کانادا برای مهاجرت بی نظیر است؟” را بخوانید.

شاخص آلودگی هوا در شهرهای مختلف کانادا

یکی از نکاتی که در زندگی افراد نقش بسزایی دارد، شرایط آلودگی هوا در شهرهای مختلف جهان است. در حال حاضر بر اساس آخرین مطالعات انجام شده در جهان شهر هلسینکی در فنلاند به عنوان پاک ترین شهر جهان شناخته شده است و شهر ویکتوریا در کانادا نیز به عنوان پاک ترین شهر کانادا، جایگاه هفتم را در جهان به خود اختصاص داده است. در جدول زیر بهترین شهرهای کانادا از این نظر معرفی شده اند.

شاخص آلودگی هوا در شهرهای مختلف کانادا

به منظور درک بیشتر این شاخص برای هموطنان عزیزمان در ایران، باید گفت که اصفهان با شاخص 56.91، پاک ترین شهر ایران شناخته شده است و در جایگاه 167 جهان قرار دارد.

توزیع جمعیتی کانادا

یکی از مهم ترین مواردی که در جغرافیای انسانی باید به آن توجه شود، جمعیت و توزیع جمعیت در یک منطقه جغرافیایی است. بنا بر آخرین سرشماری صورت گرفته در کانادا در سال 2016، 35151728 نفر در این کشور سکونت داشته اند که 21.9% از آن ها را مهاجران تشکیل داده اند. استان اونتاریو با بیش از 13 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت ترین استان در این کشور است و یوکان نیز تنها 35هزار نفر جمعیت دارد. از طرفی 29% جمعیت اونتاریو را مهاجران تشکیل داده اند که بیشترین آمار ذکر شده در این رابطه است و کمترین آمار مربوط به نیوفانلند با 2.4% است.

در جدول زیر برخی از مهم ترین داده های جمعیتی در استان های مختلف کانادا ارائه شده است.

توزیع جمعیتی کانادا

مطابق با آخرین پیش بینی های انجام گرفته در کشور کانادا، جمعیت این کشور به حدود 38 میلیون نفر رسیده است. جمعیت اونتاریو بر اساس این پیش بینی 14.7 میلیون نفر و کبک 8.5 میلیون نفر است. بریتیش کلمبیا نیز با رشد جمعیت مواجه شده است و جمعیت آن از 5.1 میلیون نفر فراتر رفته است.

میانگین سنی و توزیع جنسیتی جمعیت در کانادا

دولت های پیشرو در جهان همواره برای کنترل جمعیت تلاش می کنند تا توجه ویژه ای به سن جمعیت ساکن در یک کشور و توزیع جنسیتی در آن داشته باشند. میانگین سنی در کشور کانادا در حال حاضر در حدود 41 سال است. بنابراین کانادا برای برنامه ریزی های خود نیاز به جذب مهاجران جوان، یا برنامه های تشویقی برای فرزند آوری دارد تا بتواند نیروی کار آینده خود را نیز تامین کند. قلمرو نانووت جوان ترین و نیوفانلند پیرترین جمعیت کانادا را در خود جای داده اند.

یکی دیگر از شاخص های مهم جمعیتی، نسبت جنسی جمعیت است که از تقسیم جمعیت مرد به جمعیت زن بدست می آید و معمولا به درصد بیان می شود. در صورتی که عدد حاصل از 100 کمتر باشد، نشان دهنده بیشتر بودن جمعیت زن و در صورتی که عدد حاصل از 100 بیشتر باشد نشان دهنده بیشتر بودن جمعیت مرد دارد. نسبت جنسی در کانادا معادل 96.5 است پس به زبان ساده می توان گفت که به ازای هر 100 مرد در کانادا 96.5 زن وجود دارد.

در جدول زیر برخی از مهم ترین شاخص های جمعیتی در استان های مختلف کانادا مورد بررسی قرار گرفته اند.

میانگین سنی و توزیع جنسیتی جمعیت در کانادا

فستیوال های مهم کانادا

کانادا هرساله میزبان فستیوال های فراوانی است و با توجه به تفاوت های موجود در این کشور، فستیوال های مختلف در شهرها و استان های مختلف این کشور به صورت متفاوت برگزار می شوند. برخی از مهم ترین فستیوال های سالانه در کانادا عبارتند از:

  • وینترلود اوتاوا در ماه فوریه
  • کارناوال زمستانه کبک سیتی در ماه فوریه
  • فستیوال بین المللی جاز در مونترئال در ماه ژوئن
  • جشنواره کلگری استمپید در ماه جولای
  • جشن نور در ونکوور در ماه های جولای/آگوست
  • فستیوال خنده کمدی مونترئال در جولای
  • جشنواره موسیقی محلی ادمنتون در ماه آگوست
  • جشنواره بین المللی فیلم تورنتو در ماه سپتامبر
  • فستیوال بین المللی سلتیک کالرز نیو اسکوشیا در ماه اکتبر
  • روز ملی کانادا در سراسر کانادا در ماه جولای

این فستیوال ها و جشن های بزرگ، هر ساله در شهرهای کانادا برگزار می شوند که برخی از آن ها در سال 2020 به دلیل شیوع بیماری کرونا برگزار نشده اند.

جشن نور در ونکوور کانادا

بزرگترین مسابقات مربوط به آتش بازی در جهان هر تابستان در سه شب در شهر ونکوور برگزار می شود. جشن نور هوندا تنها مربوط به آتش بازی نیست و محل برگزاری کنسرت های هیجان انگیز نیز هست. ون ها و کامیونت های سرو غذا نیز در این مراسم حضور چشمگیری دارند. از طرفی برخی از مسابقات خیابانی نیز در این جشن برگزار می شوند که گاه سود مالی مناسبی برای برندگان به همراه خواهند داشت.

بهترین نقطه برای تماشای این آتش بازی ساحل خلیج انگلیسی است و البته شلوغ ترین نقطه در طول برگزاری این جشن نیز دقیقا همین نقطه است. در برخی از نقاط ساحلی مناطق VIP در نظر گرفته شده است که می توان با رزرو آن ها، برترین نقطه برای تماشای مراسم را در اختیار داشت.

جشنواره موسیقی محلی ادمنتون

جشنواره موسیقی محلی ادمنتون برای اولین بار فعالیت خود را در سال 1980 در حالی آغاز کرد به طور کلی 300 شرکت کننده و تنها یک کارمند آن را برگزار کردند اما حال بیش از 2700 شرکت کننده هر ساله برای شرکت در این جشنواره و ارائه موسیقی های محلی اعلام آمادگی می کنند.

این مراسم صرفا برای شرکت شهروندان ادمنتون نیست بلکه شهروندان از سراسر جهان قادر به شرکت در این مسابقه هستند. این جشنواره برای سود مالی بوجود نیامده است و به همین دلیل است که بلیط های در نظر گرفته شده برای شرکت در این جشنواره هزینه چندانی به همراه ندارد و مقرون به صرفه است.

هزینه های صرف شده برای تفریحات در کانادا

یکی از هزینه های مهم زندگی در کانادا هزینه های مربوط به تفریحات در این کشور است. در صورتی که هزینه های ماهیانه باشگاه های ورزشی را نیز به میزان تفریحات افراد اضافه کنیم، به طور متوسط در هر فرد حدود 5% از درآمد خود را صرف تفریحات می کند. میزان صرف هزینه برای تفریحات در برخی از شهرهای کانادا در نمودار زیر اعلام شده است.

هزینه صرف شده برای تفریحات و ورزش در شهرهای کانادا به نسبت کل هزینه ها

حال به مقایسه این موضوع با برخی از کشورهای دیگر می پردازیم. مطالعات انجام شده در سال 2020 نشان می دهد که کشورهای انگلیسی زبان در این رابطه شرایط نسبتا مشابهی داشته اما در مناطق شرق آسیا، حاشیه خلیج فارس و آمریکای جنوبی شرایط کمی متفاوت است. در جدول زیر به بررسی این شاخص در کشورهای مختلف جهان در مقایسه با کانادا پرداخته ایم.

مقایسه هزینه های تفریح در کشورهای مختلف

در نمودار زیر می توان دامنه این تغییرات را با وضوح بیشتری مشاهده کرد.

مقایسه نسبت هزینه صرف شده برای تفریحات به هزینه کل در نقاط مختلف جهان

کلام پایانی

کانادا به عنوان یک کشور شمالی، دارای تنوع آب و هوایی فراوانی است به طوری که در زمستان های این کشور می توان دمای 23- تا 7 درجه سانتی گراد را در شهرهای مختلف تجربه کرد. در تابستان نیز دمای هوا در برخی از شهرها گرم است اما در بسیاری از نقاط کانادا، می توان دمای هوای معتدل را تجربه کرد.

کانادا کشوری مهاجرپذیر است و به همین دلیل است که شهروندان کشورهای مختلف، با فرهنگ های بومی خود ساختار کلی فرهنگی کانادا را تحت تاثیر قرار می دهند اما نمی توان گفت که تاثیرات ساختار کلی فرهنگی در این کشور را تغییر می دهد. همین مسئله سبب جذابیت هرچه بیشتر کانادا شده است چراکه خرده فرهنگ های این کشور نیز آزاده اجازه نمود یافته اند.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط مهاجرت به کشور کانادا می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید.

مجموعه مهاجرتی کاناداپاس از شما دعوت میکند، فرم ارزیابی رایگان را به دقت تکمیل کرده، سوابق و افتخارات خود را نیز ذکر بفرمایید.

پرسش های رایج درباره آشنایی کامل با جغرافیا و فرهنگ کانادا

کشور کانادا، شمالی ترین کشور در آمریکای شمالی است و با مساحت 9984671 کیلومتر مربع، دومین کشور پهناور در جهان است.

آب و هوای کانادا در منطقه غربی معتدل است اما در مناطق شمالی این کشور بیشترین بارش برف در طول سال را می توان انتظار داشت و  قسمتی از غرب کانادا و جزیره ونکوور را می توان از نظر آب و هوایی در تابستان، در جمع مناطق گرم قرار داد.

رژیم غذایی سنتی کانادا خیلی با فرهنگ های انگلیسی و فرانسوی مرتبط است و حتی رژیم غالب مردم کبک را می توان فرانسوی به حساب آورد.