امروزه افراد برای محافظت از سرمایه خود به دنبال راه‌های مطمئنی هستند که بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند. نوسانات دلار و ناپدایداری اقتصاد کشورمان در سال‌های اخیر، باعث شده تا بسیاری از افراد به دنبال سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر باشند. امری که در اکثر کشورهای دنیا نتیجه‌ی مطلوبی هم به دنبال دارد. این نتیجه‌ مطلوب، می‌تواند دریافت اقامت دائم، مجوز کار، رشد اقتصادی یا حداقل حفظ ارزش پول باشد.

اما از بین کشورهای مختلف دنیا بهترین کشور برای سرمایه گذاری ایرانیان کدام است؟ در چه کشوری سرمایه گذاری‌کنیم تا از سرمایه خود محافظت کنیم و حداکثر بازدهی ممکن را هم به دست بیاوریم؟ برای دستیابی به پاسخ این دو سوال و سوالات مشابه، لازم است تا شرایط افراد سنجیده و سپس، با یکدیگر مقایسه شود. زیرا کشوری که برای یک نفر مناسب است، شاید برای سرمایه‌گذاری توسط فرد دیگری با شرایط مشابه، مناسب نباشد، چراکه ممکن است هدف آن‌ها از سرمایه گذاری متفاوت باشد.

بنابراین در ابتدا، لازم است که ارزیابی دقیقی از شرایط افراد صورت بگیرد. اما در حالت کلی برای آشنایی با بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری ایرانیان، می‌توانید این مقاله مجموعه حقوقی  مهاجرتی کاناداپاس را دنبال کنید.

معیارهای انتخاب بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری ایرانیان

قبل از معرفی بهترین کشورهای مناسب برای سرمایه‌گذاری ایرانیان، لازم است که با معیارهایی که بر اساس آن‌ها این مطلب را تهیه شده است، آشنا شوید.

معیارهای انتخاب بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری عبارت است از:

  • امکان دریافت اقامت دائم از طریق سرمایه‌گذاری
  • سهولت در دریافت ویزا برای ایرانیان
  • هزینه سرمایه‌گذاری
  • میزان سودآوری سرمایه‌گذاری
  • ریسک سرمایه‌گذاری
  • داشتن اقتصاد پویا
  • عمق بازار سرمایه
  • وضعیت مالیات
  • امکان دریافت تسهیلات برای سرمایه‌گذاران خارجی
  • شرایط و کیفیت زندگی در کشور مبدا و امنیت آن
کدام کشور برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

شرایط کلی بهترین کشور برای سرمایه گذاری ایرانیان

اصولا برای سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی روش‌های مختلفی وجود دارد. از خرید ملک و کارآفرینی گرفته تا روش‌های سرمایه‌گذاری غیرفعال که شامل خرید پاسپورت از طریق دادن مبلغ مشخصی به دولت کشور مورد نظر می‌شود. همچنین، برخی از کشورها نظیر عمان، امارات یا آذربایجان با راه‌اندازی و ثبت شرکت نیز به متقاضیان اجازه اقامت دائم می‌دهند.

بنابراین، سرمایه‌گذاری را می‌توان از طریق روش‌هایی که در کشورهای مختلف در نظر گرفته شده نیز مورد بررسی قرار داد. برای آگاهی از اینکه کدام کشور و کدام روش سرمایه گذاری در آن برای شما بهتر است، می‌توانید با کارشناسان کاناداپاس که در زمینه سرمایه‌گذاری و انواع روش‌های انجام آن تخصص و مهارت بالایی دارند، در تماس باشید.

چه روش‌هایی برای سرمایه‌گذاری که مناسب ایرانیان باشد وجود دارد؟

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت تجاری خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

تماس با کاناداپاس

معرفی بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری ایرانیان

در این بخش، برخی از بهترین کشورهای دنیا که شرایط مساعدی برای سرمایه گذاری ایرانیان در نظر گرفته‌اند، معرفی شده است:

·       کانادا

کانادا با برخورداری از اقتصاد نوآورانه و یکی از قوی‌ترین سیستم‌های بانکی در سراسر دنیا، یکی از جذاب‌ترین کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری است. همچنین، ۳ شهر از ۵ شهر برتر دنیا در کانادا قرار دارند که عبارت هستند از تورنتو، ونکوور و مونترال.

کانادا کم‌ترین میزان فساد اقتصادی را در جهان دارد و به عنوان پنجمین کشور برتر دنیا از نظر وسعت حوزه فناوری شناخته می‌شود. همچنین، طبق گزارش USNEWS، برترین کشور دنیا برای شروع فعالیت شغلی است. بنابراین، کانادا با فرصت‌های بسیار زیادی که در اختیار افراد قرار می‌دهد، قطعا یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری ایرانیان است.

 

رتبه در بین بهترین کشورهای دنیا سوم
روش‌های سرمایه‌گذاری کارآفرینی از طریق برنامه‌های استانی / سرمایه‌گذاری در استان کبک / ثبت شرکت / راه‌اندازی یا خرید بیزینس / راه‌اندازی شرکت استارت‌آپی
نیاز به مدرک زبان بسته به روش سرمایه‌گذاری (در ویزای استارت‌آپ اجباری است)
امکان همراهی خانواده وجود دارد
امکان اخذ اقامت دائم وجود دارد (در ویزای استارت‌آپ به‌طور مستقیم و در سایر روش‌ها ابتدا از طریق اخذ اقامت موقت و تبدیل آن به اقامت دائم پس از حدود یک سال)
میزان سرمایه‌گذاری حداقل ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار بسته به استان مورد نظر و روش

با داشتن پاسپورت کانادا نیازی به گرفتن ویزا برای ۱۱۵ کشور نخواهید داشت.

·       انگلیس

انگلیس یکی از بهترین کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری است که در درجه اول به دلیل اقتصاد و بازار کاملا پویا، نیروی کار تحصیل کرده، چارچوب قانونی مناسب برای کسب‌وکارها و بازار املاک و مستغلات با درآمد مداوم و سودآور، به عنوان یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری شناخته شده است.

علاوه بر این، انگلیس صحنه پررونق کسب‌وکارهای استارت‌آپی با پشتوانه سرمایه‌های خطرپذیر است. این کشور با در نظر گرفتن ویزای Tier 1 به افرادی که دارای سرمایه کافی هستند اجازه می‌دهد با پرداخت حداقل ۲ میلیون پوند به مجموعه.‌های مالی مورد تایید دولت این کشور اقامت دائم انگلیس را به دست بیاورند. روشی که با گذشت ۳ تا ۵ سال منجر به اخذ شهروندی انگلیس خواهد شد.

رتبه در بین بهترین کشورهای دنیا ۸
روش‌های سرمایه‌گذاری ویزای نوآوری (Innovator) / ویزای سرمایه‌گذاری (Tier 1)
نیاز به مدرک زبان دارد
امکان همراهی خانواده وجود دارد
امکان اخذ اقامت دائم وجود دارد
میزان سرمایه گذاری ۵۰ هزار پوند (برای ویزای نوآوری) یا ۲ میلیون پوند (برای ویزای Tier 1)

·       پرتغال

پرتغال به عنوان یکی از محبوب‌ترین کشورهای دنیا برای اخذ ویزای طلایی شناخته می‌شود. لازم به ذکر است که ویزای طلایی، به مجموعه‌ای از روش‌های مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری که توسط کشور مورد نظر در نظر گرفته شده‌اند گفته می‌شود.

همچنین، ویزای سرمایه‌گذاری این کشور یکی از راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش‌های دریافت اقامت دائم در کشورهای اروپایی به شمار می‌رود. با توجه به اینکه پرتغال جزو کشورهای حوزه شینگن محسوب می‌شود، یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری ایرانیان به شمار می‌رود.

محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در پرتغال خرید املاک در بخش‌های مختلف و پس از آن، انتقال سرمایه است که به متقاضیان اجازه می‌دهد با انتقال سرمایه خود به این کشور، اقامت دائم و پس از گذشت ۵ سال شهروندی آن را به دست بیاورند. تنوع بالای روش‌های سرمایه‌گذاری در پرتغال، به این کشور برتری قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان داده است.

رتبه در بین بهترین کشورهای دنیا ۲۶
روش‌های سرمایه‌گذاری خرید املاک و مستغلات / صندوق سرمایه‌گذاری / انتقال سرمایه / ثبت شرکت / حمایت مالی
نیاز به مدرک زبان ندارد
امکان همراهی خانواده وجود دارد
امکان اخذ اقامت دائم وجود دارد
میزان سرمایه‌گذاری حداقل ۲۵۰ هزار یورو

مزایای اخذ پاسپورت پرتغال چیست را در این مقاله مطالعه کنید.

·       استرالیا

استرالیا به واسطه حمایت بسیار زیادی که از کسب‌وکارهای نوپا و بیزینس‌های استارت‌آپی انجام می‌دهد، می‌تواند یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری ایرانیان باشد. روش‌های سرمایه‌گذاری در استرالیا محدود به کارآفرینی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است و متقاضیان بسته به میزان سرمایه گذاری خود، می‌توانند ویزای ۱۸۸ این کشور که منجر به اقامت موقت می‌شود را به دست بیاورند.

در صورت موفقیت در اخذ ویزای ۱۸۸، مسیر متقاضیان برای دریافت اقامت دائم از طریق ویزای ۸۸۸ استرالیا هموارتر خواهد شد. شیوه‌ بررسی پرونده متقاضیان در استرالیا، بر اساس سودآوری و رساندن منفعت اقتصادی به این کشور است. بنابراین، متقاضیان با اقدام برای ویزای سرمایه‌گذاری ۱۸۸ سریع‌تر از سایر روش‌های مهاجرت به استرالیا می‌توانند وارد این کشور شوند و اقامت موقت آن را به دست بیاورند.

رتبه در بین بهترین کشورهای دنیا ۷
روش‌های سرمایه گذاری ویزای موقت نوآوری و سرمایه‌گذاری کسب‌وکار (Business Innovation and Investment Provisional Visa) استرالیا – زیر کلاس 188 و ۸۸۸
نیاز به مدرک زبان دارد
امکان همراهی خانواده وجود دارد
امکان اخذ اقامت دائم وجود دارد
میزان سرمایه گذاری حداقل ۸۰۰ هزار دلار استرالیا

·       عمان

در بین روش‌های مختلف سرمایه‌گذاری در عمان، ثبت شرکت در این کشور محبوب‌ترین روش سرمایه‌گذاری در عمان برای ایرانیان است. منابع عظیم طبیعی، اقتصاد رو به رشد، فضای حمایتی برای کسب و کارها و سهولت رفت و آمد به ایران به واسطه فاصله کوتاه و عوامل مختلف دیگر، جزو دلایل مهمی هستند که توجه ایرانیان را به سمت عمان جلب کرده‌اند.

در طی سال‌های اخیر، اقتصاد عمان با سرعت بسیار بالایی رشد کرده و این امر باعث ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری بسیار خوبی در این کشور شده است. در صورت سرمایه‌گذاری افراد خارجی، این کشور به آن‌ها اجازه می‌دهد که اقامت ۵ تا ۱۰ ساله این کشور را به دست بیاورند و ضمن راه‌اندازی کسب‌وکار خود از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عمان بهره‌مند شوند.

رتبه در بین بهترین کشورهای دنیا ۷۸
روش‌های سرمایه گذاری خرید ملک / ثبت شرکت / خرید اوراق قرضه
نیاز به مدرک زبان ندارد
امکان همراهی خانواده وجود دارد
امکان اخذ اقامت دائم وجود دارد (پس از ۵ تا ۱۰ سال)
میزان سرمایه گذاری ۲۵۰ هزار ریال عمان

·       امارات متحده عربی

یکی دیگر از کشورهای عربی محبوب نزد ایرانیان برای سرمایه‌گذاری، امارات متحده عربی است که به سرمایه‌گذاران اجازه خرید ملک و راه‌اندازی کسب‌وکار می‌دهد. با توجه به اینکه همه ما با پیشرفت‌های غیرقابل تصور امارات در سال‌های اخیر در همه زمینه‌ها آشنایی کامل داریم، شاید نیازی به تعریف و تمجید بیش از حد از این کشور وجود نداشته باشد.

مدت زمان اقامت سرمایه‌گذاران در امارات متحده عربی از طریق سرمایه‌گذاری، بستگی به مبلغ سرمایه‌گذاری آن‌ها دارد. این کشور در ازای سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰ میلیون درهم، اقامت ۱۰ ساله و در ازای سرمایه‌گذاری به مبلغ ۵ میلیون درهم، اقامت ۵ ساله خود را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. به این ترتیب، سرمایه‌گذاران امکان زندگی و کار کردن در این کشور را به طور همزمان به دست خواهند آورد.

رتبه در بین بهترین کشورهای دنیا ۲۱
روش‌های سرمایه گذاری ثبت شرکت / خرید ملک به مبلغ حداقل ۱ میلیون درهم / صندوق سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۰ تا ۲۰ هزار درهم
نیاز به مدرک زبان ندارد
امکان همراهی خانواده وجود دارد
امکان اخذ اقامت دائم وجود ندارد (اقامت موقت ۵ تا ۱۰ ساله به متقاضی داده می‌شود)
میزان سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار تا ۱۰ میلیون درهم

·       اسپانیا

طبق گزارش USNEWS، اسپانیا شانزدهمین کشور برتر دنیا برای زندگی است. این کشور، روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته که برخی از آن‌ها از جمله خرید ملک، به متقاضیان اجازه اقامت دائم در این کشور می‌دهند. البته، در صورتی می‌توان از طریق خرید ملک اقامت دائم اسپانیا را به دست آورد که ارزش آن بیش از ۵۰۰ هزار یورو باشد.

این روش نیازی به داشتن مدرک زبان ندارد و اقامت موقت ۳ ساله اسپانیا را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. متقاضیان باید هر ۲ سال یک بار برای تمدید ویزای خود اقدام کنند. با گذشت ۵ سال امکان اخذ اقامت دائم و با گذشت ۱۰ سال امکان اخذ شهروندی اسپانیا را به دست خواهند آورد. سهولت اخذ شهروندی اسپانیا از طریق سرمایه‌گذاری، باعث شده که این کشور یکی از بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری ایرانیان در نظر گرفته شود.

رتبه در بین بهترین کشورهای دنیا ۱۶
روش‌های سرمایه گذاری ثبت شرکت / خرید املاک و مستغلات / خودحمایتی و تمکن مالی / خرید اوراق قرضه دولتی / خرید درصدی از سهام یک شرکت اسپانیایی
نیاز به مدرک زبان ندارد
امکان همراهی خانواده وجود دارد
امکان اخذ اقامت دائم وجود دارد (پس از ۵ سال)
میزان سرمایه‌گذاری حداقل ۵۰۰ هزار یورو

·       ترکیه

یکی از کشورهایی که در طی سال‌های اخیر توجه عده بسیار زیادی از ایرانیان را به خودش جلب کرده، ترکیه است. محبوب‌ترین روش سرمایه‌گذاری در ترکیه برای ایرانیان خرید ملک است. یکی از دلایل اصلی استقبال بسیار گسترده ایرانیان از سرمایه‌گذاری در ترکیه از طریق خرید ملک، امکان دریافت پاسپورت ترکیه در ازای سرمایه‌گذاری و خرید ملک است.

متقاضیان تنها با ۲۵۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری در املاک ترکیه که امکان دریافت شرایط و تسهیلات بسیار خوبی نظیر پرداخت اقساطی و… هم برای آن در نظر گرفته شده، می‌توانند پس از ۳ تا ۶ ماه از زمان خرید ملک، پاسپورت ترکیه را دریافت کنند.

نکته بسیار مهم درمورد سرمایه‌گذاری و خرید ملک در ترکیه، این است که علیرغم شرایط جذاب و وسوسه‌کننده، به واسطه بحران‌های اقتصادی اخیر ترکیه، ریسک سرمایه‌گذاری در این کشور بالا رفته که سرمایه‌گذاران حتما باید به آن توجه کافی داشته باشند تا سرمایه خود را از دست ندهند.

رتبه در بین بهترین کشورهای دنیا ۳۰
روش‌های سرمایه‌گذاری خرید ملک و املاک
نیاز به مدرک زبان ندارد
امکان همراهی خانواده وجود دارد
امکان اخذ اقامت دائم وجود دارد
میزان سرمایه‌گذاری حداقل ۲۵۰ هزار دلار

سایر کشورها برای سرمایه گذاری ایرانیان

شاید از نبود کشورهایی نظیر ژاپن، کره جنوبی، آلمان، سوییس، فرانسه، اتریش، یونان و مهم‌تر از همه ایالات متحده آمریکا در جمع بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری ایرانیان که تا اینجا معرفی کرده‌ایم تعجب کرده باشید؛ اما لازم است که یادآوری کنیم صرفا کشورهایی که شرایط راحت‌تری برای ایرانیان دارند، در این مطلب معرفی شده‌اند.

کشورهای نام برده شده، اگرچه از نظر اقتصادی جزو بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری هستند و حتی ممکن است از نظر اقتصادی و کیفیت زندگی رتبه بالاتری هم از کشورهای معرفی شده داشته باشند، اما شرایط مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری در آن‌ها برای ایرانیان چندان راحت نیست.

مقایسه سرمایه گذاری در کانادا و آمریکا؛ کدام یک برای سرمایه گذاری بهتر است؟

بهترین روش‌ سرمایه‌گذاری برای ایرانیان

انواع روش‌های مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری

در کشورهای مختلف، روش‌های متفاوتی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. نکته مهمی که در این رابطه باید مد نظر داشته باشید، این است که فقط تعداد کمی از کشورهای برتر دنیا در ازای سرمایه‌گذاری، اقامت دائم را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

بنابراین، لازم است که از تفاوت روش‌های سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف آگاهی داشته باشید و طبق هدف خود از سرمایه گذاری و سایر شرایط اعم از مبلغی که برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌اید، کشوری که شرایط مورد نیاز برای آن را در اختیار دارید، بشناسید؛ اما به صورت کلی، روش‌های مختلف مهاجرت و سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف دنیا شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. خرید ملک
  2. کارآفرینی یا راه‌اندازی شرکت استارت‌آپ
  3. ثبت شرکت یا خرید سهام یک شرکت
  4. Donation یا اهدای مبلغ مشخصی به دولت کشور مورد نظر
  5. خرید اوراق قرضه
  6. خود حمایتی

بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک برای ایرانیان

سرمایه گذاری از طریق خرید ملک، همیشه یکی از مطمئن‌ترین راه‌های حفظ سرمایه بوده است که در کنار آن، امکان درآمدزایی از طریق فروش یا اجاره ملک مورد نظر یا اخذ اقامت دائم برخی از کشورهای مقصد را نیز به همراه داشته است.

  • با توجه به محبوبیت بسیار بالای این روش، بسیاری از کشورهای دنیا مسیری تحت عنوان ویزای طلایی یا Golden Visa در نظر گرفته‌اند که به متقاضیان خرید ملک در آن کشور، اجازه برخورداری از مزایای قابل توجهی را می‌دهد.
  • کشورهایی نظیر ترکیه، پرتغال و اسپانیا جزو کشورهایی هستند که اجازه اخذ ویزای طلایی در ازای خرید ملک می‌دهند.
  • مزیت بسیار بزرگ ویزای طلایی در برخی از کشورها نظیر پرتغال، این است که حتی نیازی به حضور متقاضی در کشور مورد نظر هم وجود ندارد. بدین ترتیب، اجباری برای زندگی کردن در آن کشور هم نیست.
  • برخی دیگر از کشورها نظیر ترکیه نیز به سرمایه‌گذاران ملک اجازه اخذ شهروندی و دریافت پاسپورت می‌دهند.
  • کشورهایی نظیر کانادا و استرالیا هم امکان سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک را به مهاجران خارجی می‌دهند؛ اما خرید ملک در این دو کشور، منجر به هیچ نوعی از اقامت (چه موقت و چه دائم) نمی‌شود و صرفا می‌توان از آن به عنوان یک سرمایه یا یک منبع درآمد استفاده کرد.
  • بنابراین، انتخاب بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک برای ایرانیان، در درجه اول به هدف افراد از سرمایه‌گذاری بستگی دارد.
  • یعنی اینکه قصد دریافت اقامت کشور مورد نظر را در ازای سرمایه‌گذاری خود دارند یا صرفا قصد دارند از سرمایه خود حفاظت کنند یا درآمدزایی داشته باشند.
  • فاکتور تاثیرگذار بعدی، بودجه سرمایه گذاری است که یک عامل تعیین‌کننده بسیار مهم در انتخاب کشور مقصد برای سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات محسوب می‌شود.

در جدول زیر می‌توانید یکسری اطلاعات درمورد کشورهایی که اجازه سرمایه‌گذاری و اقامت دائم از طریق سرمایه‌گذاری می‌دهند را مشاهده کنید:

نام کشور

حداقل مبلغ سرمایه گذاری در املاک

مدت زمان بازگشت سرمایه

نرخ مالیات بر درآمد اجاره

متوسط مبلغ اجاره ماهیانه

کانادا ۵۰۰ هزار دلار حدود ۳ سال ۲۵ درصد ۳۷۴۰ دلار
اسپانیا ۵۰۰ هزار یورو حدود ۵ سال ۱۹ درصد ۲۵۳۱ یورو
پرتغال ۲۸۰ هزار یورو حدود ۵ سال ۲۶.۴۴ درصد ۱۹۳۹ یورو
ترکیه ۲۵۰ هزار دلار حدود ۳ سال ۲۱.۹۴ درصد ۱۱۲۸ دلار
امارات ۲۰۰ هزار دلار غیرقابل بازگشت ۵ درصد ۳۰۷۰ دلار

 

نکته: در همه کشورهای جدول فوق به غیر از کانادا، امکان اقامت از طریق خرید ملک وجود دارد. برای مطالعه دقیق تر درباره اقامت کانادا از طریق خرید ملک این مقاله را بخوانید.

بهترین کشور برای سرمایه گذاری از طریق کارآفرینی برای ایرانیان

بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری از طریق کارآفرینی یا راه‌اندازی شرکت استارت‌آپ برای ایرانیان

بهترین روش سرمایه‌گذاری برای ایرانیان در برخی از کشورهای دنیا که امکان اخذ اقامت از طریق سرمایه‌گذاری در املاک ندارند، کارآفرینی یا راه‌اندازی شرکت استارت‌آپ است.

برخی از این کشورها کانادا و استرالیا هستند که بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری از طریق کارآفرینی یا راه‌اندازی شرکت استارت‌آپ برای ایرانیان به شمار می‌روند. برای مطالعه درباره شرایط سرمایه گذاری در کانادا این مقاله را از دست ندهید.

  • دلیل اینکه آن‌ها را بهترین کشورهای دنیا برای کارآفرینی می‌دانیم، حمایت‌های بسیار عالی این دو کشور از کسب‌وکارهای نوپا و استارتاپ‌های باپتانسیل بالا است که کمک بزرگی به رشد و توسعه آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌کند.
  • کارآفرینی یا راه‌اندازی استارتاپ در کانادا یا استرالیا بهترین روش برای افرادی است که به زندگی و کار کردن در این کشورها علاقه‌مند هستند؛ اما روشی برای مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری در املاک در آن‌ها وجود ندارد.
  • فرایند کلی کارآفرینی در کشورهای کانادا و استرالیا کم و بیش یکسان است؛ اما در جزئیات، با هم تفاوت دارند.
  • به عنوان مثال، متقاضیان کارآفرینی در هر دو کشور باید یک طرح تجاری (Business Plan) قوی داشته باشند که قابل رقابت با کسب‌وکارهای دیگر است. درباره ویژگی های بیزنس پلن برای مهاجرت نیز این مقاله را بخوانید.
  • همچنین، متقاضیان در هر دو کشور باید سابقه مدیریتی در سطح بالا یا مالکیت یک کسب‌وکار در کشور مبدا خود داشته باشند و با برخورداری از سرمایه کافی، بتوانند یک کسب‌وکار جدید در کشور مقصد راه‌اندازی کنند.
  • به عنوان نمونه، استان‌های مختلف کانادا شرایط متفاوتی برای کارآفرینی در نظر گرفته‌اند که در جزئیاتی نظیر حداقل سرمایه مورد نیاز، مبلغ سرمایه‌گذاری، میزان سابقه کار متقاضی، منطقه سرمایه گذاری و بسیاری از موارد دیگر با یکدیگر متفاوت هستند.
  • با وجود اینکه سرمایه‌گذاری از طریق کارآفرینی در کانادا، منجر به اقامت موقت این کشور می‌شود، اما متقاضیان شانس زیادی دارند تا با گذشت یک سال از راه‌اندازی کسب‌وکار خود، اقامت دائم این کشور را نیز به دست بیاورند.
  • راه‌اندازی شرکت استارت‌آپ نیز یکی دیگر از روش‌های محبوب سرمایه‌گذاری برای ایرانیان است که افرای که ایده خلاقانه‌ای دارند، می‌توانند از طریق آن اقدام کنند و مستقیما اقامت دائم کشور مورد نظر خود را به دست بیاورند.
  • انگلیس، کانادا و استرالیا محبوب‌ترین کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری از طریق راه‌اندازی شرکت استارت‌آپ برای ایرانیان هستند.

در جدول زیر می‌توانید جزئیات بیشتری درمورد بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری از طریق کارآفرینی برای ایرانیان به دست بیاورید.

 

نام کشور امتیاز معیار جمعیت تحصیل‌کرده امتیاز معیار فضای کارآفرینی امتیاز معیار نیروی کار ماهر امتیاز معیار زیرساخت‌های توسعه یافته
کانادا ۹۸.۲ ۵۵.۱ ۷۲.۱ ۹۶
انگلیس ۹۸.۹ ۵۸.۵ ۷۷.۴ ۹۸.۴
استرالیا ۹۰.۲ ۶۱.۵ ۴۶.۵ ۸۲.۵

 

جدول فوق بر اساس امتیاز کشورها در بخش کارآفرینی در گزارش USNEWS تهیه شده است.

ثبت شرکت در کانادا ؛ مهاجرت به کانادا با ثبت شرکت

بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت یا خرید سهام یک شرکت برای ایرانیان

برخی از کشورهای دنیا در ازای ثبت شرکت یا خرید سهام یک شرکت، اقامت موقت یا دائم اعطا می‌کنند. در بین آن‌ها، کشورهایی که فاصله کوتاهی از ایران دارند، برای سرمایه‌گذاری ایرانیان منطقی‌تر هستند.

زمان تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت یا خرید سهام یک شرکت، باید به امتیازاتی که به دست می‌آورید، توجه داشته باشید.

اکثر کشورهای دنیا اجازه نمی‌دهند که فقط با ثبت شرکت، اقامت دائم یا موقت آن را به دست بیاورید که نمونه بارز آن هم کانادا است؛ اما همانطور که اشاره کردیم، کشورهایی هم وجود دارند که نه تنها اقامت دائم یا موقت خود را در ازای ثبت شرکت در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند، بلکه مزایای حمایتی دیگری در مسائلی نظیر مالیات یا موارد دیگر نیز به آن‌ها می‌دهند.

در بین کشورهای نزدیک به ایران، امارات و عمان و آذربایجان گزینه‌های مناسبی برای ثبت شرکت هستند. این سه کشور، اجازه می‌دهند که سرمایه‌گذاران با ثبت شرکت یا خرید سهام یک شرکت اقامت موقت به دست بیاورند. البته، در برخی از کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا نیز روش‌های مشابهی وجود دارد.

به عنوان مثال در اسپانیا، متقاضیان می‌توانند با خرید سهام یک شرکت به ارزش حداقل ۱ میلیون یورو، اقامت موقت این کشور را به دست بیاورند که پس از ۳ تا ۵ سال می‌تواند به اقامت دائم نیز تبدیل شود؛اما به دلیل هزینه بسیار بالای این روش، معمولا به ایرانیان پیشنهاد نمی‌شود. زیرا روش‌های جایگزین با هزینه بسیار کم‌تری هم وجود دارد.

همچنین می‌توان به انگلیس اشاره کرد که به مدیران یا کارکنان ارشد شرکت‌های خارجی (از جمله ایران) اجازه می‌دهد با تاسیس یک شعبه در این کشور، اقامت موقت انگلیس را به دست بیاورند.

در جدول زیر می‌توانید جزئیات بیشتری درمورد بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری از طریق ثبت شرکت یا خرید سهام یک شرکت برای ایرانیان به دست بیاورید.

نام کشور

رتبه شاخص آزادی اقتصادی

رتبه سهولت انجام بیزینس

رتبه نرخ مالیات شرکت‌ها

کانادا

۱۵

۲۳

۱۸

امارات

۳۳

۱۶

۲

انگلیس

۲۴

۸

۹

استرالیا

۱۲

۱۴

۱۶

 

*جزئیات جدول فوق بر اساس گزارش Yahoo! Finance ارائه شده است.

درباره خرید سهام در کانادا این مقاله را مطالعه کنید.

بهترین کشور برای سرمایه گذاری از طریق اهدای پول به دولت برای ایرانیان کدام است؟

بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری از طریق Donation یا اهدای مبلغ مشخصی به دولت کشور مورد نظر برای ایرانیان

برخی از کشورهای معدود دنیا، به متقاضیان اجازه می‌دهند که در ازای پرداخت مبلغ مشخصی به دولت آن کشور، اقامت دائم و در برخی از حالت‌ها تابعیت آن را به دست بیاورند.

  • در این روش که با نام خرید پاسپورت هم شناخته می‌شود، لزومی به راه‌اندازی کسب و کار یا کارآفرینی نیست.
  • متقاضیان تنها با پرداخت مبلغ مشخصی، می‌توانند مقیم کشور مورد نظر شوند.
  • در این روش‌ها، متقاضیان سرمایه خود را در اختیار دولت کشور مورد نظر قرار می‌دهند تا از آن برای پروژه‌های عمرانی، توسعه و پیشرفت استفاده کند.
  • دولت کشور مورد نظر نیز در قبال این سرمایه‌گذاری، اقامت دائم و یا تابعیت خود را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد.
  • نکته بسیار مهم درمورد اقدام از طریق این روش این است که حتما باید از طریق شرکت‌ها و مجموعه.‌های معتبر، شناخته شده و قابل اطمینانی نظیر مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس برای آن‌ها اقدام کنید. زیرا ریسک این روش‌ها زیاد است و افراد سودجوی بسیار زیادی هم از طریق این روش‌ها کلاهبرداری می‌کنند.

در جدول زیر می‌توانید جزئیات بیشتری درمورد بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه‌گذاری از طریق اهدای پول برای ایرانیان به دست بیاورید:

نام کشور

مبلغ سپرده گذاری

نحوه سپرده گذاری

نوع اقامت

تایلند ·       حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ دلار به ازای یک نفر

·       حدود ۲۵ هزار دلار به ازای یک خانواده دو نفره

·       و حدود ۹ هزار دلار به ازای هر فرد بیشتر

خرید اقامت موقت (۵ سال)
مونته‌نگرو ·       ۲۵۰ هزار یورو

·       ۴۵۰ هزار یورو + حدود ۲۰۰ هزار یورو هزینه غیرقابل استرداد به ازای بررسی پرونده که به دولت پرداخت می‌شود

·       سرمایه گذاری در پروژه‌های توسعه مورد تایید دولت در مناطق شمالی و توسعه نیافته مونته‌نگرو

·       سرمایه گذاری در منطقه جنوبی و توسعه یافته

شهروندی
دومینیکا ·       ۱۰۰ هزار یورو به ازای یک نفر

·       ۱۵۰ هزار یورو به ازای خانواده دو نفره

·       ۱۷۵ هزار یورو به ازای خانواده چهار نفره

خرید شهروندی شهروندی
گرانادا ۱۵۰ هزار دلار اهدا به صندوق تحول ملی گرانادا شهروندی
ترکیه ۵۰۰ هزار دلار ·       سپرده گذاری در یکی از بانک‌های ترکیه و نگهداری آن برای مدت ۳ سال

·       سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری ترکیه و نگهداری آن به مدت حداقل ۳ سال

شهروندی
قبرس ۳۰۰ هزار دلار سپرده گذاری در یکی از بانک‌های قبرس و نگهداری آن برای مدت ۳ سال شهروندی
پرتغال ·       ۵۰۰ هزار یورو

·       ۱ میلیون ۵۶۰ هزار یورو

·       سرمایه گذاری در یکی از صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر پرتغال و نگهداری آن برای مدت حداقل ۵ سال

·       سپرده گذاری در یکی از بانک‌های پرتغال

شهروندی

شرایط دریافت پاسپورت دومینیکا را در این مقاله مطالعه کنید.

بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری از طریق خرید اوراق قرضه برای ایرانیان

برخی از کشورهای دنیا به سرمایه گذاران اجازه می‌دهند تا با خرید اوراق قرضه دولتی اقامت موقت یا دائم به دست بیاورند. در این روش، معمولا متقاضیان می‌توانند سرمایه خود را پس از اخذ اقامت دائم کشور مورد نظر مجددا به دست بیاورند.

در جدول زیر، می‌توانید جزئیات بیشتری درمورد برخی از کشورهایی که این روش را ارائه می‌دهند و مبلغ مورد نیازشان برای سرمایه‌گذاری به دست بیاورید.

نام کشور میزان سرمایه‌گذاری برای خرید اوراق قرضه دولتی
کانادا (فقط در استان کبک) ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار
یونان ۴۰۰ هزار یورو
نیوزیلند ۱۰ میلیون دلار نیوزیلند
سوییس ۱۵۰ هزار تا ۱ میلیون فرانک سوییس
انگلیس ۲ تا ۱۰ میلیون پوند
بلغارستان ۵۱۲ هزار یورو
ایرلند ۱ میلیون یورو

بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری از طریق خودحمایتی برای ایرانیان

این روش برای افرادی در نظر گرفته شده که یک منبع درآمد ثابت دارند و می‌توانند با درآمد خود به یک کشور دیگر مهاجرت کرده و نیازهای زندگی خود را تا مدتی که در آن کشور زندگی می‌کنند با این درآمد برطرف نمایند.

  • برخی از کشورهای دنیا به افرادی که درآمدشان از حد مشخصی بیشتر باشد، اجازه ورود و اقامت دائم یا موقت می‌دهند.
  • این روش که با نام اقامت تمکن مالی نیز شناخته می‌شود، در کشورهای برتر اروپایی از جمله پرتغال، اسپانیا، فرانسه، یونان، اتریش، سوییس (برای افراد بالای ۵۵ سال) و ایتالیا ارائه می‌شود.
  • لازم به ذکر است که هنگام اقدام برای این روش، متقاضی باید تمکن مالی برای زندگی به مدت حداقل ۱ سال در کشور مورد نظر که مقدار آن توسط آن کشور تعیین شده است، در اختیار داشته باشد.
  • یکی از شرایط این روش، این است که درآمد فرد در کشور مبدا خود، نباید به حضورش وابسته باشد و در صورت عدم حضور هم همچنان این درآمد را داشته باشد.
  • این روش آنقدرها هم که به نظر می‌رسد، راحت نیست و پیچیدگی‌ها و شرایط بسیار دشوار زیادی دارد که در هر کشور متفاوت است.
  • به عنوان مثال، علاوه بر داشتن درآمد بسیار بالا، لازم است که ۵ سال در یکی از کشورهای اتحادیه اروپا زندگی کرده باشید.

در جدول زیر می‌توانید جزئیات بیشتری درمورد شرایط مالی مورد نیاز برای خودحمایتی در کشورهای مختلف دنیا به دست بیاورید.

نام کشور

شرایط مالی

اتریش ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ هزار یورو درآمد ماهیانه در ایران شامل حقوق بازنشستگی، اجاره املاک، دارایی‌ها یا سهام شرکت
سوییس برخورداری از ۵۰ هزار یورو تمکن مالی به ازای تعداد سال‌هایی که متقاضی قصد اقامت در سوییس دارد (بدین معنی که اگر متقاضی قصد اقامت برای ۱۰ سال در سوییس دارد، باید ۵۰۰ هزار یورو تمکن مالی داشته باشد)
فرانسه ۴۰ هزار یورو سرمایه در بانک + ۲۰ هزار یورو بیشتر در صورت متاهل بودن + ۱۰ هزار یورو بیشتر به ازای هر فرزند زیر ۱۷ سال
پرتغال ۹۰۰۰ هزار یورو درآمد سالیانه در ایران + ۴۵۰۰ یورو بیشتر در صورت متاهل بودن + ۳۰۰۰ یورو بیشتر در صورت داشتن فرزند (هر تعدادی که باشند)
اسپانیا ۲۱۳۰ یورو درآمد ماهیانه در ایران + ۵۳۲ یورو بیشتر به ازای هر فرد بیشتر یا برخورداری از ۲۷ هزار یورو پس‌انداز بانکی
یونان ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو درآمد ماهیانه در ایران + ۲۰ درصد درآمد بیشتر در صورت تاهل + ۱۵ درصد بیشتر در ازای هر فرزند
ایتالیا ۲۶۰۰ یورو درآمد ماهیانه در ایران + ۵۰۰ یورو درآمد بیشتر در صورت تاهل + ۱۳۰ یورو بیشتر به ازای هر فرزند

 

*نکته مهم: بدیهی است که روش‌های خودحمایتی، الزامات و شرایط مورد نیاز دیگری هم به غیر از تمکن مالی یا درآمد کافی دارند؛ اما به توجه به اینکه در این مطلب فرصت اشاره به همه این شرایط وجود ندارد، فقط شرایط مالی این روش در کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار دادیم.

کلام آخر

همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، روش‌های متنوع و زیادی برای سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف دنیا وجود دارد که موارد اشاره شده، تنها برخی از آن‌ها بودند. بنابراین، نمی‌توان با اطمینان کامل گفت که کدام مسیر یا کدام کشور برای سرمایه‌گذاری ایرانیان بهتر است.

به عبارت دیگر، انتخاب بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری ایرانیان، به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که از این دست می‌توانیم به هدف فرد از سرمایه‌گذاری، بودجه مورد نظر متقاضی، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان و سایر شرایط وی اشاره کنیم که در نهایت، تعیین کننده‌ بهترین روش و بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری بر اساس شرایط خواهد بود.

برای آگاهی از بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری، لازم است با افرادی که دارای تجربه، مهارت و تخصص کافی در این زمینه هستند، مشورت کنید. به همین دلیل توصیه می‌کنیم برای اطلاع از بهترین روش و بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری بر اساس شرایط منحصر به فرود خود، با کارشناسان کاناداپاس تماس بگیرید.

سوالات متداول بهترین کشورها برای سرمایه گذاری ایرانیان

این امر به شرایط افراد و هدف آن‌ها از سرمایه گذاری بستگی دارد. اگر قصد دارید در یک کشور اروپایی اقامت داشته باشید و سرمایه کافی هم دارید، سوییس و انگلیس گزینه‌های بسیار خوبی هستند. اگر سرمایه شما برای سرمایه‌گذاری در کشورهای اروپایی به اندازه کافی زیاد نیست، می‌توانید کارآفرینی یا ویزای استارت‌آپ کانادا را مد نظر داشته باشید. به همین ترتیب، بر اساس شرایط مختلف افراد، کشور مناسب برای آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

در وهله اول، باید شناخت خوبی نسبت به شرایط خود و آنچه که قصد دارید از سرمایه‌گذاری به دست بیاورید، داشته باشید. سپس با بررسی شرایط کشورهای مختلف، بررسی کنید که شرایط شما با کدام یک از کشورهای دنیا سازگاری بیشتری دارد و در صورت اقدام برای آن شانس موفقیت خواهید داشت.

اما رسیدن به شناخت مناسب نسبت به شرایط خود یا بررسی شرایط کشورهای مختلف کار راحتی نیست. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم که شرایط خود را با افرادی که دارای سابقه و مهارت کافی در این زمینه هستند در میان بگذارید تا کشورها و روش‌هایی که برایتان مناسب هست را پیدا کنید. کارشناسان مجموعه حقوقی  مهاجرتی کاناداپاس آمادگی کامل دارند تا هرگونه راهنمایی و مشاوره‌ای که در این زمینه نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهند.

به طور کلی، ایرانیان می‌توانند از طریق مسیرهای مختلف و متعددی نظیر خرید ملک، ثبت شرکت یا خرید سهام یک شرکت، کارآفرینی و راه‌اندازی شرکت استارت‌آپ، خرید اوراق قرضه دولتی، خودحمایتی و یا اهدای مبلغ مشخصی به دولت برخی از کشورها برای سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

این امر به عوامل بسیار زیادی از جمله سرمایه افراد، هدف آن‌ها از سرمایه‌گذاری، وضعیت تاهل و تعداد فرزندان آن‌ها، سوابق کاری، تاریخچه سفر و زندگی در کشورهای خارجی و عوامل مختلف دیگری بستگی دارد.

اگر حفظ سرمایه و مطمئن بودن سرمایه گذاری را در نظر بگیریم، کانادا، انگلیس، استرالیا و امارات مطمئن‌ترین کشورها برای خرید ملک هستند. لازم به ذکر است که به غیر از امارات، هیچ یک از این کشورها، تنها با خرید ملک اجازه مهاجرت و اخذ اقامت به افراد خارجی نمی‌دهند.

اما اگر مزایای حاصل از خرید ملک نظیر امکان اخذ اقامت یا تابعیت را در نظر بگیریم، کشورهایی نظیر ترکیه و قبرس به واسطه فاصله کوتاه خود از ایران، برای افرادی که هدفشان از خرید ملک دریافت اقامت هست، گزینه‌های مناسب‌تری هستند. بنابراین، لازم است بدانید که هدف‌تان از خرید ملک، مهاجرت و اخذ اقامت است یا حفظ سرمایه.

بر اساس سرمایه و درآمد مورد نیاز برای خودحمایتی، بهترین کشورها برای اخذ اقامت از طریق این روش برای ایرانیان را می‌توان پرتغال، اسپانیا و ایتالیا دانست؛ زیرا سرمایه مورد نیاز برای خودحمایتی در آن‌ها کم‌تر از سایر کشورها است.

در صورتی که هدف شما از ثبت شرکت مهاجرت و اخذ اقامت است، کشورهایی نظیر امارات، عمان و آذربایجان گزینه‌های مناسبی هستند. توجه داشته باشید که در کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا و بسیاری از کشورهای دیگر دنیا، تنها با ثبت شرکت نمی‌توان اقامت گرفت و ثبت شرکت، یک روش مهاجرتی محسوب نمی‌شود.

کانادا و استرالیا فرصت‌های بسیار خوبی در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهند. اما مسیر کانادا جهت اخذ اقامت دائم از طریق کارآفرینی، کمی طولانی‌تر است و استرالیا زودتر شما را به اقامت دائم می‌رساند.

اگر بودجه محدودی برای سرمایه‌گذاری دارید، تایلند و دومینیکا و گرانادا گزینه‌های بسیار خوبی هستند. اما اگر محدودیت بودجه ندارید، پرتغال گزینه مطمئن‌تری است.

حتما این سوال برای شما هم پیش آمده که چرا نامی از آمریکا به عنوان یکی از برترین کشورهای دنیا برده نشده و چرا در این مطلب به آن نپرداختیم؛ در حالی که حداقل یکی از دو قدرت اقتصادی برتر دنیا است و می‌تواند بهترین کشور دنیا برای سرمایه گذاری باشد.

همانطور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین معیارهایی که زمان تهیه این مطلب و انتخاب بهترین کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری ایرانیان به آن توجه داشتیم، سهولت دریافت ویزا برای ایرانیان بوده است.

در حال حاضر به واسطه کشمکش‌ها و مشکلات سیاسی و اقتصادی بین ایران و آمریکا، مهاجرت به این کشور و سرمایه گذاری در آن چندان راحت نیست. بنابراین، به واسطه دشواری‌های مهاجرت به‌ آمریکا و سرمایه گذاری در این کشور به واسطه مسائل موجود، از آن صرف نظر کردیم.