آیا می‌خواهید یکی از بهترین پاسپورت‌ها در بین کشورهای اروپایی را داشته باشید؟ در این صورت، اخذ تابعیت و شهروندی کشور پرتغال می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. ما در این مطلب، هر آنچه که باید درمورد پروسه‌ اخذ شهروندی و پاسپورت کشور پرتغال بدانید را در اختیارتان قرار خواهیم داد؛ از روش‌های مختلف دریافت پاسپورت و بهترین روشی که برای آن وجود دارد گرفته، تا هزینه‌ها و مراحلی که در طی این فرایند وجود دارد.

به طور کلی، زندگی در پرتغال مزایای زیادی دارد. از جمله امکان برخورداری آب‌وهوای فوق‌العاده، مناظر زیبا و طبیعی و هزینه زندگی مقرون به صرفه. همچنین، پرتغال یکی از امن‌ترین کشورهای دنیا به شمار می‌رود. از آنجایی که پرتغال جزو کشورهای اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، پاسپورت پرتغال به دارنده‌ آن اجازه می‌دهد تا به عنوان یک شهروند پرتغالی و یک شهروند اروپایی، به بسیاری از کشورهای جهان سفر کند.

انواع پاسپورت پرتغال را بشناسید

پاسپورت پرتغال توسط وزارت دادگستری پرتغال (Instituto dos Registos e doNotariado) صادر می‌شود. در سال 2006، دولت پرتغال شروع به صدور گذرنامه‌های الکترونیکی پیشرفته (Passaporte Eletrónico Português – PEP) با ویژگی‌های امنیتی بهبود یافته و اطلاعات بیومتریک کرد. در حال حاضر همه پاسپورت‌های استاندارد پرتغال، PEP هستند.

به طور کلی، ۵ نوع پاسپورت پرتغالی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گذرنامه الکترونیکی استاندارد پرتغال (PEP) که برای شهروندان این کشور صادر می‌شود.
  • گذرنامه دیپلماتیک (PD) که برای مقاماتی که تجارت دیپلماتیک انجام می‌دهند صادر می‌شود.
  • پاسپورت اتباع خارجی (PCE) که برای افراد بدون تابعیت و بدون گذرنامه کشورهای دیگر که حق اقامت در پرتغال را دریافت کرده‌اند صادر می‌شود و برای مدت ۲ سال اعتبار دارد.
  • پاسپورت ویژه (PES) که به مقامات دولت پرتغال که وظایف خاص مدیریت دولتی انجام می‌دهند داده می‌شود.
  • پاسپورت موقت (PT) که در شرایط اضطراری خاص برای مدت حداکثر یک سال صادر می‌شود.

PEP، PES و PD گذرنامه‌هایی هستند که دارای جلد بوردو رنگ و شامل 32 صفحه هستند. همچنین یک ریزتراشه در آن‌ها وجود دارد که حاوی اطلاعات بیوگرافی شماست. این اطلاعات شامل نام کامل، قد، تاریخ تولد، جنسیت، محل تولد، عکس، اثر انگشت، امضا و همچنین تاریخ صدور و انقضای پاسپورت می‌شود.

قابل ذکر است که گذرنامه‌ی PCE از نظر طراحی شبیه PEP است، اما پوشش خاکستری تیره دارد. برخلاف سایر انواع پاسپورت، PT فقط برای موارد فوری در دسترس است و حاوی ریزتراشه نیست. این نوع گذرنامه دارای جلد آبی تیره است و شامل هشت صفحه است.

مزایای اخذ پاسپورت دوم در پرتغال

همه چیز درباره پاسپورت کانادا و مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت ایرانی در کانادا را اینجا بخوانید.

شرایط دریافت پاسپورت پرتغال

در صورتی که مقیم کشور پرتغال هستید، باید شش سال را در این کشور سپری کرده باشید. این دوره‌ شش ساله، شامل یک سال اقامت دائم هم می‌شود. به غیر از این، باید شرایط زیر را هم فراهم کنید:

  • گواهی عدم سوءپیشینه SEF که به عنوان مدرکی برای اقامت قانونی شما در پرتغال به مدت شش سال نیز در نظر گرفته می‌شود.
  • تسلط به زبان پرتغالی
  • نداشتن سابقه بیماری پرهزینه و خطرناک
  • مدارکی دال بر اقامت شما در کشور پرتغال
  • شرکت در یک آزمون زبان ساده در حد A2

دولت کشور پرتغال، آزمون CIPLE را در سال ۲۰۰۶ به وجود آورد تا توانایی متقاضیان در درک و استفاده از عبارات روزمره در زبان پرتغالی را بسنجد.

در صورتی که با زبان‌های اروپایی آشنایی دارید، این آزمون هم چندان برایتان دشوار نخواهد بود؛ اما برای افرادی که زبان مادری آن‌ها متفاوت است، می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد.

اعتبار پاسپورت پرتغال

روش‌های دریافت پاسپورت پرتغال

کشور پرتغال، چندین راه مختلف برای اخذ اقامت ارائه میدهد که هر کدام معیارها و شرایط متفاوتی دارند. پروسه‌ اخذ شهروندی و در پی آن دریافت پاسپورت این کشور، معمولا با اپلای برای دریافت ویزای پرتغال شروع می‌شود.

به طور کلی، روش‌های دریافت پاسپورت این کشور عبارت هستند از:

1.    طرح ویزای طلایی

روش گلدن ویزا یا ویزای طلایی، یکی از محبوب‌ترین روش‌های دریافت پاسپورت پرتغال است. در این برنامه محبوب، در ازای سرمایه‌گذاری قابل‌توجه، می‌توان اقامت پرتغال را به دست آورد. با گذشت مدت پنج سال، این اقامت می‌تواند به تابعیت پرتغال تبدیل شود. البته، مشروط به اینکه متقاضی معیارهای مورد نیاز را رعایت کرده باشد.

یکی از بهترین ویژگی‌های ویزای طلایی نسبت به سایر روش‌های دریافت پاسپورت پرتغال، انعطاف‌پذیری آن است. برای داشتن ویزای طلایی، اصلا نیازی به آمدن به پرتغال هم نخواهید داشت. در واقع، در سال اول فقط باید ۷ روز در این کشور حضور داشته باشید. همچنین، در هر دوره دو ساله نیز فقط لازم است که ۱۴ روز در مجموع این دو سال، در پرتغال باشید.

ویزای طلایی چند گزینه برای سرما‌ه گذاری در اختیار شما قرار می‌دهد که بسیاری از آن‌ها می‌توانند درآمد مناسبی برای شما به همراه داشته باشند و در عین حال، به سمت اخذ شهروندی این کشور نیز حرکت خواهید کرد. به عنوان مثال، محبوب‌ترین راه اخذ ویزای طلایی پرتغال، سرمایه‌گذاری در املاک است که هم می‌تواند مسکونی باشد و هم تجاری (معمولا هتل).

  • اگر قصد دارید واقعا در پرتغال زندگی کنید، این مسیر، ساده‌ترین مسیر است.
  • همچنین، می‌توانید ملک ویزای طلایی خود را اجاره هم بدهید.
  • حداقل میزان استاندارد سرمایه‌گذاری برای مسیر املاک و مستغلات ویزای طلایی، ۵۰۰ هزار یورو است. در این سطح، می‌توانید در هر نقطه از پرتغال یا مناطق خودمختار (مادیرا و آزور) ملک خریداری کنید؛ اما لیسبون، پورتو و برخی از آلگاروه اکنون از این پروگرم حذف شده‌اند.
  • البته، گزینه‌های دیگری با مبلغ پایین‌تر هم برای سرمایه‌گذاری در املاک وجود دارد. به عنوان مثال، در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری به منظور نوسازی داشته باشید، می‌توانید در املاکی با قدمت بیش از ۳۰ سال در مناطق دارای بافت قدیمی سرمایه‌گذاری کنید که حداقل مبلغ مورد نیاز در آن‌ها، به ۳۵۰ هزار یورو می‌رسد.
  • همچنین، در مناطق کم جمعیت نیز مبلغ مورد نیاز، معمولا حدود ۴۰۰ هزار یورو است که در صورت سرمایه گذاری در بافت تاریخی آن‌ها، به ۲۸۰ هزار یورو هم می‌رسد.

نکته‌ای که وجود دارد، این است که پیدا کردن املاک و مستغلات مناسب در این دسته‌بندی‌ها، کمی دشوار است و به سختی هم می‌توان آن‌ها را اطمینان‌سنجی کرد. به همین دلیل، اکثر متقاضیان ویزای طلایی، مسیر ۵۰۰ هزار یورویی را انتخاب می‌کنند که ساده و سرراست‌تر از دسته‌بندی‌های دیگر است؛ اما خرید املاک و مستغلات، تنها گزینه‌ی موجود در ویزای طلایی نیست.

شما با روش‌های سرمایه گذاری دیگری هم می‌توانید برای اخذ شهروندی پرتغال اقدام کنید. این روش‌ها عبارت است از:

  • ۵۰۰ هزار یورو سرمایه‌گذاری در یک موسسه خطرپذیر پرتغالی (Venture Capital) یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام خصوصی
  • انتقال سرمایه به میزان 1.5 میلیون یورو به یک بانک پرتغالی
  • راه‌اندازی شرکت در پرتغال و ایجاد حداقل ۱۰ شغل (یا ۵ شغل در مناطق کم جمعیت)
  • ۳۵۰ هزار یورو سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تحقیقاتی علمی
  • ۲۵۰ هزار یورو سرمایه‌گذاری در میراث ملی و یا پروژه‌های فرهنگی هنری (با توجه به اینکه یافتن یک پروژه می‌تواند زمان بسیار زیادی به طول بیانجامد، معمولا استقبال چندان زیادی از این روش نمی‌شود)

به یاد داشته باشید که قبل از اینکه برای اخذ ویزای طلایی اقدام کنید، باید سرمایه‌گذاری انجام دهید. زمانی که موفق به دریافت ویزای طلایی پرتغال شدید، می‌توانید بدون نیاز به داشتن ویزا، به سایر کشورهای منطقه شینگن دسترسی داشته باشید و علاوه بر این، در مسیر اخذ شهروندی پرتغال حرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد ویزای طلایی پرتغال به این لینک مراجعه کنید.

مسیر D7 یا سرمایه‌گذاری غیرفعال در پرتغال

2. مسیر D7

مسیر D7 که به سرمایه‌گذاری غیرفعال نیز معروف است، برای آن دسته از افرادی در نظر گرفته شده که به هر دلیلی، قصد ندارند سرمایه‌گذاری چندان چشمگیری در پرتغال انجام دهند. مسیر D7 در اصل، برای بازنشستگان خارجی طراحی شده بود که حقوق بازنشستگی خود را از خارج از پرتغال می‌گرفتند.

اما اکنون، هر کسی که درآمد کافی از یک منبع خارجی داشته باشد، می‌تواند از این مسیر استفاده کند. منابع درآمدی، می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • سود سهام
  • درآمد اجاره
  • حق امتیاز یا حقوق ناشی از کار از راه دور

حداقل درآمد قابل قبول در برنامه D7 یکی از کم‌ترین مقادیری است که در کشورهای اروپایی در نظر گرفته شده است.

  • هر فردی که حداقل ۷۴۰ یورو در ماه (حداقل میزان دستمزد در پرتغال) حقوق یا منابع درآمدی شامل موارد فوق داشته باشد، می‌تواند از این مسیر به شهروندی پرتغال برسد.
  • توصیه مشاورین کاناداپاس، این است که برای اینکه واجد شرایط این برنامه شوید، بهتر است نشان دهید که حداقل ۱۰۰۰ یورو در ماه درآمد دارید.

در این صورت، پرونده‌ي قوی‌تری خواهید داشت. بدیهی است که اگر میزان درآمدتان به حداقل میزان اعلام شده خیلی نزدیک باشد، احتمال رد شدن ویزا برای شما افزایش خواهد یافت. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد مراحل، شرایط و مدارک مورد نیاز برای برنامه D7 می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

 

3. مسیر HQA

پرتغال اخیرا یک مسیر اقامت جدید به نام ویزای HQA (مخفف High Quality Activity) معرفی کرده است. در واقع، ویزای HQA چیزی مابین ویزای طلایی و D7 است. مقامات پرتغال اعلام کرده‌اند که تمام درخواست‌های ویزای HQA باید ظرف 30 روز بررسی شوند. بنابراین، پروسه بررسی پرونده در آن، بسیار سریع‌تر از ویزای طلایی و D7 است.

علاوه بر زمان سریع بررسی، یکی دیگر از مزیت‌های ویزای HQA این است که می‌توانید بدون نیاز به حضور فیزیکی، وضعیت اقامت خود را حفظ کنید.

شما باید حداقل 175 هزار یورو در پروژه تحقیقاتی علمی خود با همکاری یک دانشگاه در پرتغال سرمایه‌گذاری کنید و یک شرکت نیز برای اجرای این سرمایه گذاری راه‌اندازی کنید.

همچنین، می‌توانید از خدمات یک سرویس‌دهنده‌ متخصص برای انجام کل این فرایند نیز استفاده کنید. در واقع می‌توانید سطح مشارکت خود را در سرمایه‌گذاری انتخاب کنید و هم کاملا از فعالیت در آن دور بمانید و هم به طور فعال در آن مشارکت داشته باشید.

4. دریافت پاسپورت پرتغال از طریق ازدواج

در صورتی که همسر شما شهروند کشور پرتغال باشد، ممکن است از طریق ارائه سند ازدواج یا مدارک دیگری که رابطه عاطفی شما را ثابت می‌کنند، قادر به دریافت شهروندی پرتغال شوید. شرط لازم، این است که باید سه سال از ازدواج‌ شما گذشته باشد.

برای اخذ شهروندی پرتغال از طریق ازدواج، نیازی به اینکه در طی این ۳ سال در پرتغال زندگی کرده باشید، ندارید؛ اما این نکته از اهمیت زیادی برخوردار است که بدانید دریافت شهروندی پرتغال از طریق همسر، روش چندان مطمئن و تضمین‌شده‌ای نیست. علاوه بر این، معمولا باید نشان دهید به کشور پرتغال وابستگی دارید.

به عنوان مثال، باید زبان این کشور را بلد باشید (حداقل در حد سطح A2) یا ملکی داشته باشید که با همسر خود در آن زندگی کرده‌اید. در صورتی که از همسر دارای شهروندی پرتغال خود طلاق گرفته باشید، دیگر واجد شرایط اقدام از طریق این مسیر نخواهید بود.

 

5. دریافت پاسپورت پرتغال از طریق نسب (والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ)

در صورتی که والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما تابعیت کشور پرتغال را داشته باشند، شما هم بدون اینکه حتی در این کشور زندگی کرده باشید یا هرگونه وابستگی به پرتغال داشته باشید، واجد شرایط دریافت تابعیت این کشور خواهید بود. بنابراین، حتی در صورتی که خارج از پرتغال هم به دنیا آمده باشید، واجد شرایط خواهید بود.

دریافت پاسپورت دوم پرتغال از طریق والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ، یکی از راحت‌ترین راه‌های اخذ تابعیت این کشور است که نیاز به هیچ شرایط خاصی ندارد. فقط باید مدارک شناسایی یا گواهی تولد خود را همراه با مدارک شناسایی والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود ارائه دهید که ثابت شود فرزند یا نوه شما دارای شهروندی پرتغال است.

6. دریافت پاسپورت پرتغال از طریق تولد

برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، پرتغال به افرادی که در این کشور متولد شده باشند، خودبه‌خود شهروندی اعطا نمی‌کند. در واقع، افراد متولد شده در این کشور نیز باید شرایط خاصی داشته باشند و ممکن است که همه واجد شرایط آن نباشند.

به عنوان مثال، حداقل یکی از والدین دارای شهروندی پرتغال باید به مدت حداقل ۱ سال در این کشور زندگی کرده باشد تا فرزند وی واجد شرایط اخذ تابعیت این کشور باشد.

 

7. تابعیت از طریق فرزندخواندگی

این مسیر، فقط برای افراد زیر ۱۸ سال است. در صورتی که شهروندان پرتغال یک نفر را به فرزندخواندگی قبول کنند، اقامت این کشور را به دست خواهد آورد. متأسفانه، قانون پرتغال شامل فرزندخواندگی بزرگسالان نمی‌شود. به همین دلیل تابعیت از طریق فرزندخواندگی، روش چندان راحتی نیست، زیرا پیدا کردن والدینی که فرزندخواندگی یک نفر را قبول کنند، معمولا کار دشواری است.

 

8. سایر روش‌های دریافت پاسپورت دوم در پرتغال

  • سفر خود برای اخذ شهروندی پرتغال را با ویزای دانشجویی هم می‌توانید آغاز کنید؛ اما به خاطر داشته باشید که دریافت شهروندی به‌طور مستقیم از طریق روش تحصیلی امکان‌پذیر نیست و اگر دوره شما کمتر از پنج سال باشد، باید ویزای خود را تمدید کنید.
  • در نهایت، از هر مسیری که اقدام کنید، باید به خاطر داشته باشید که لازم است حداقل ۵ سال در این کشور اقامت داشته باشید تا واجد شرایط اقدام برای شهروندی پرتغال شوید.
  • درخصوص سایر روش‌های دریافت پاسپورت دوم پرتغال، می‌توانیم به روش تابعیت از طریق مستعمرات سابق پرتغال اشاره کنیم که به شهروندان کشورهای کیپ ورد، آنگولا، برزیل، هند پرتغالی، گینه بیسائو، تیمور شرقی، ماکائو، سائوتومه و پرنسیپ، و موزامبیک اجازه می‌دهد پاسپورت این کشور را به دست بیاورند.

 

9. راحت‌ترین راه دریافت پاسپورت پرتغال

داشتن والدین دارای تابعیت کشور پرتغال، تولد در این کشور و پذیرفتن فرزندخواندگی برای افراد زیر ۱۸ سال، راحت‌ترین راه‌های دریافت پاسپورت پرتغال برای افرادی است که شرایط یا توان مالی کافی برای سرمایه‌گذاری در این کشور ندارند. این روش‌ها، معمولا نیاز به انجام کار خاصی ندارند و خود به خود منجر به دریافت پاسپورت پرتغال می‌شوند.

اما افرادی که از سرمایه مناسبی برخوردار هستند، با حداقل ۱۷۵ هزار یورو سرمایه‌گذاری در پروژه تحقیقاتی علمی خود و راه‌اندازی یک بیزینس، می‌توانند تابعیت این کشور را از طریق مسیر HQA به دست بیاورند. همچنین، مسیر D7 هم روش نسبتا راحتی است که اگر حداقل ۷۴۰ یورو در ماه حقوق می‌گیرید، می‌توانید از آن استفاده کنید.

دریافت پاسپورت دوم در پرتغال

مزایای پاسپورت پرتغال

پاسپورت پرتغال یکی از برترین پاسپورت‌های دنیا محسوب می‌شود که امکان دسترسی بدون ویزا به بسیاری از کشورهای دنیا از جمله حوزه شینگن را به شما می‌دهد.

درخصوص مزایای پاسپورت قدرتمند پرتغال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان سفر، زندگی، کار، بازنشستگی و تحصیل در کلیه کشورهای اتحادیه اروپا
  • دسترسی رایگان به خدمات بهداشتی و تحصیل در برترین دانشگاه‌ها و موسسه‌های علمی اروپا
  • کیفیت بالای زندگی، آب‌وهوای مساعد، غذاهای متنوع و فرهنگ غنی
  • امکان کار به صورت نیمه‌وقت و تمام‌وقت در پرتغال بدون نیاز به مجوز کار
  • هزینه زندگی پایین نسبت به سایر کشورهای اروپایی
  • دریافت شهروندی پرتغال تا آخر عمر
  • برخورداری از حق رای در پرتغال
  • حق رای و نامزدی در انتخابات‌های اروپایی
  • شهروندی دوگانه
  • حق ورود و خروج به پرتغال در هر زمانی که خواستید

ارزش و اعتبار پاسپورت پرتغال

در حال حاضر بر اساس شاخص راهنمای رتبه‌بندی پاسپورت، پرتغال دارای پنجمین پاسپورت برتر دنیاست. این به معنی امکان سفر به ۱۸۹ کشور دنیا بدون نیاز به ویزا یا امکان دریافت ویزای فرودگاهی به محض ورود به آن‌ها است که باعث می‌شود پاسپورت پرتغال به دلیل ارزش و اعتبار بسیار بالایی که دارد، یکی از برترین پاسپورت‌های دنیا به شمار بیاید.

کشورهای بدون ویزا با پاسپورت پرتغال

دارندگان پاسپورت پرتغال، امکان دسترسی بدون ویزا به ۱۴۳ کشور دنیا از جمله ژاپن، انگلیس، تایوان، سنگاپور و کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که جزو بهترین کشورهای دنیا هستند را دارند.

نام برخی دیگر از کشورهای بدون ویزا با پاسپورت پرتغال را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

آرژانتین آلمان پرو اوروگوئه
ارمنستان یونان قطر ازبکستان
اتریش هنگ کنگ سنگاپور ونزوئلا
بلاروس ایسلند آفریقای جنوبی واتیکان سیتی
بلژیک ایرلند اسپانیا تونس
شیلی ایتالیا سوئد ترینیداد و توباگو
کلمبیا قزاقستان سوییس جزایر سلیمان
کاستاریکا لیتوانی تایوان اسلوونی
قبرس مالزی تاجیکستان اسلواکی
جمهوری چک مکزیک تایلند صربستان
دانمارک موناکو تونس سنگال
دومینیکا هلند ترکیه سن مارینو
اکوادور نیجریه اکراین لهستان
فنلاند پاناما امارات متحده عربی فیلیپین
فرانسه پاراگوئه بریتانیا فلسطین

کشورهای با ویزای فرودگاهی با پاسپورت پرتغال

تعدادی از ۱۸۹ کشوری که با پاسپورت پرتغال می‌توان به آن‌ها سفر کرد، ویزا را در فرودگاه و به محض ورود به شما اعطاء می‌کنند.

این کشورها ۳۴ کشور هستند که نام آن‌ها را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

بحرین گابون ماداگاسکار پاپوآ گینه نو
بنگلادش گینه بیسائو مالاوی رواندا
بورکینافاسو اندونزی مولدیو عربستان سعودی
بروندی عراق موریتانی سیشل
کامبوج اردن مغولستان سیرالئون
کومور کویت موزامبیک سومالی
مصر لائوس نپال تانزانیا
اتیوپی لبنان عمان توگو
زامبیا زیمباوه

همچنین، ۱۲ کشور نیز اجازه می‌دهند با مجوز سفر الکترونیکی یا aTA با پاسپورت پرتغال به آن‌ها سفر کنید که عبارت هستند از:

ساموآی آمریکایی نیوزیلند کره جنوبی
استرالیا جزیره نورفولک سریلانکا
کانادا جزایر ماریانای شمالی ایالات متحده آمریکا
گوام پورتوریکو جزایر ویرجین ایالات متحده

کشورهای نیازمند ویزا با پاسپورت پرتغال

دارندگان پاسپورت پرتغال برای ورود به ۲۵ کشور دنیا نیاز به ویزا دارند که عبارت هستند از:

افغانستان جمهوری آفریقای مرکزی گینه استوایی مالی روسیه
الجزایر چاد اریتره نائورو سودان
آنگولا چین غنا نیجر سوریه
بوتان کونگو لیبریا نیجریه ترکمنستان
کامرون کوبا لیبی کره شمالی یمن

مدارک لازم برای اخذ پاسپورت پرتغال

لیست دقیق مدارک مورد نیاز برای اخذ پاسپورت پرتغال، به مسیری که انتخاب و از طریق آن اقدام کرده‌اید بستگی دارد.

اما مدارک اساسی که اکثر افراد زمان درخواست برای دریافت پاسپورت پرتغال به آن‌ها نیاز دارند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گذرنامه
  • شناسنامه
  • مدارک نشان دهنده‌ برخورداری از سطح زبان پرتغالی مناسب (در حد سطح A2 که معمولا نمره‌ای که در آزمون رسمی CIPLE دریافت کرده‌اید، در نظر گرفته می‌شود)
  • جزئیات مجوز اقامت فعلی (در صورت وجود)
  • جزئیات تاریخ و محل تولد، شغل، محل سکونت فعلی و فهرست کشورهایی که قبلا در آن‌ها سکونت داشته‌اید
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • سند صادرشده توسط SEF (اداره مهاجرت پرتغال) مبنی بر اقامت قانونی در پرتغال برای مدت حداقل پنج سال
  • پرداخت ۱۷۵ تا ۲۵۰ یورو هزینه صدور پاسپورت بسته به روشی که از طریق آن اقدام می‌کنید

تمکن مالی لازم برای دریافت پاسپورت پرتغال

تمکن مالی که برای دریافت پاسپورت پرتغال باید داشته باشید، به مسیری که از طریق آن اقدام می‌کنید بستگی دارد.

در جدول زیر می‌توانید تمکن مالی لازم در برخی از مسیرهای دریافت پاسپورت پرتغال را مشاهده کنید:

مسیر میزان تمکن مالی مورد نیاز
ویزای طلایی بین ۲۸۰ تا ۵۰۰ هزار یورو
انتقال سرمایه به یک بانک پرتغالی ۱.۵ میلیون یورو
سرمایه گذاری در میراث ملی و پروژه‌های فرهنگی هنری ۲۵۰ هزار یورو
سرمایه گذاری در پروژه‌های تحقیقات علمی و راه‌اندازی بیزینس ۳۵۰ هزار یورو

در نهایت، میزان تمکن مالی موردنیاز، به روش مورد نظر شما بستگی دارد که باید طبق شرایط و توانمندی‌های خود، بهترین روش ممکن را انتخاب کنید.

هزینه اخذ پاسپورت پرتغال

هزینه اخذ پاسپورت پرتغال

هزینه بررسی پرونده برای اخذ شهروندی و پاسپورت پرتغال، بین ۱۷۵ تا ۲۵۰ یورو است که مقدار دقیق آن، به روشی که از طریق آن اقدام می‌کنید بستگی دارد. به عنوان مثال، کودکان واجد شرایط برای اخذ شهروندی پرتغال از طریق نسب، نیاز به پرداخت مبلغی ندارند و می‌توانند به‌صورت رایگان پاسپورت خود را دریافت کنند.

در سناریویی متفاوت، در صورت درخواست برای اخذ شهروندی پرتغال در خارج از این کشور، صدور پاسپورت حدود 100 یورو هزینه دارد. البته، یک درخواست معمولی، فقط ۶۵ یورو هزینه دارد؛ اما به طور کلی، بسته به کشور مبدا، ملیت و شرایط شخصی شما، می‌تواند متغیر باشد.

مراحل دریافت پاسپورت پرتغال

متقاضیان برای رسیدن به پاسپورت پرتغال باید ۴ مرحله‌ی کلی را طی کنند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

 

1.    مجوز اقامت در پرتغال را به مدت ۵ سال به دست بیاورید

اولین اقدام، این است که یک مجوز اقامت از سوی اداره مهاجرت پرتغال برای مدت ۵ سال دریافت کنید.  فقط لازم است که توجه داشته باشید در صورت دریافت مجوز اقامت از طریق روش‌های سرمایه‌گذاری در پرتغال، باید هر دو سال یک بار آن را تمدید کنید. برای تمدید آن نیز متقاضی باید مالکیت سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته را تایید کند و به مدت ۵ سال متوالی، هر سال حداقل ۷ روز در کشور پرتغال اقامت کرده باشد.

 

2.    مهارت خود در زبان پرتغالی را ثابت کنید

متقاضیان اخذ شهروندی پرتغال، باید زبان پرتغالی را در حد سطح A2 و یا بالاتر بلد باشند که می‌توانند با آوردن نمره‌ی قبولی در آزمون CIPLE آن را ثابت کنند.

 

3.    ارائه درخواست برای اخذ شهروندی در اداره مهاجرت پرتغال

متقاضیان شهروندی پرتغال، می‌توانند به‌صورت حضوری و یا از طریق پست، درخواست خود را برای اخذ شهروندی این کشور ارائه دهند. مدارکی که باید برای این منظور در پرونده‌ خود لحاظ کنند، شامل کپی شناسنامه و گذرنامه، گواهی تولد، گواهی عدم سوءپیشینه و مدرکی دال بر برخورداری از مهارت در زبان پرتغالی می‌شوند.

همچنین، باید هزینه بررسی پرونده را نیز به مبلغ حدود ۲۵۰ یورو پرداخت کنند. پروسه‌ اعطای شهروندی به متقاضیان، حدود ۱ سال زمان لازم دارد.

 

4.    دریافت کارت شهروندی

پس از اینکه اعطای کارت شهروندی تایید شد و به اطلاع متقاضی رسید، حدود دو هفته طول می‌کشد تا صادر شود. کارت شهروندی، به آدرس پستی متقاضی که در درخواست خود ثبت کرده بود، ارسال خواهد شد. متقاضیان با داشتن این کارت می‌توانند به ۱۸۹ کشور دنیا بدون نیاز به ویزا سفر کنند.

صفر تا صد دریافت پاسپورت دوم پرتغال را در کنارتان هستیم. برای راهنمایی بیشتر با ما در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس تماس بگیرید.

تماس با کاناداپاس

مدت زمان گرفتن پاسپورت پرتغال

به محض اینکه نیازمندی‌ها و شرایط لازم برای اخذ پاسپورت پرتغال را به دست آوردید، می‌توانید برای دریافت آن اقدام کنید. پس از ارائه کلیه اسناد و مدارک موردنیاز، معمولا در عرض ۵ روز کاری پاسپورت پرتغال برای شما صادر خواهد شد.

با این حال، در مواقع اضطراری و در صورت وجود شرایط لازم، مدت زمان صدور آن می‌تواند تا ۲ یا ۳ روز کاری کاهش پیدا کند. البته باید توجه داشته باشید که در این صورت، باید هزینه بیشتری هم پرداخت کنید تا روند صدور آن تسریع شود.

تمدید پاسپورت پرتغال

برای تمدید پاسپورت پرتغال بهتر است که به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • پاسپورت پرتغال برای افراد بالغ، ۵ سال و برای کودکان زیر چهار سال، ۲ سال اعتبار دارد.
  • در صورتی که اعتبار پاسپورت پرتغال شما تا ۶ ماه آینده به اتمام خواهد رسید، می‌توانید برای تعویض آن اقدام کنید.
  • وقتی گذرنامه شما منقضی می‌شود، نمی‌توانید آن را تمدید کنید و باید تعویض شود.
  • همچنین، تمام مراحل صدور پاسپورت را نیز باید دوباره طی کنید.
  • هزینه تمدید پاسپورت پرتغال 100 یورو است.
  • اگر برای تمدید زودهنگام آن قبل از به اتمام رسیدن اعتبار آن درخواست می‌کنید، صرف نظر از دلیل آن (که می‌تواند گم شدن پاسپورت، دزدیده شدن آن یا هر دلیل دیگری باشد)، باید هزینه اضافی بپردازید.
  • مدارک مورد نیاز برای تمدید پاسپورت نیز شامل کارت شهروندی و پاسپورت کنونی می‌شوند.
  • در صورتی که پاسپورت پرتغال خود را گم کرده باشید یا شامل ویزاهای معتبری باشد که در آینده به آن‌ها نیاز دارید، لازم به ارائه آن نیست. در این شرایط، می‌توانید پاسپورت قبلی خود را هم نگه دارید.
  • مدت زمان تمدید پاسپورت حداکثر ۵ روز کاری است.

کلام آخر

دریافت شهروندی و در پی آن دریافت پاسپورت پرتغال، شرایط بسیار راحت‌تری نسبت به اکثر کشورهای اروپایی دارد. به عنوان مثال شهروندی اسپانیا، نیاز به ۱۰ سال زندگی در این کشور دارد. این مدت برای کشور پرتغال، نصف این مقدار است و علاوه بر این، امکان داشتن شهروندی دوگانه نیز وجود دارد. در صورتی که شهروندی کشورهای دیگری نظیر اسپانیا چنین مزیتی ندارد.

یا به عنوان یک نمونه‌ی دیگر، دریافت شهروندی ایتالیا نیاز به مدرک زبان ایتالیایی در سطح B2 دارد که دشوارتر از مدرک A2 است که کشور پرتغال درخواست می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید پنجمین پاسپورت معتبر دنیا را به دست بیاورید که امکان سفر به ۱۸۹ کشور دنیا از جمله کلیه کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورهای برتر دنیا را بدون ویزا برای شما فراهم خواهد کرد.

سوالات متداول درباره پاسپورت دوم در پرتغال

بله، این امکان وجود دارد. زمانی که موفق به دریافت پاسپورت پرتغال می‌شوید، پاسپورت قبلی خود را از دست نخواهید داد.

برای دریافت شهروندی پرتغال و در پی آن پاسپورت این کشور، باید با مجوز اقامت معتبر یا اقامت دائم، حداقل ۵ سال در پرتغال زندگی کرده باشید. تنها شرایط دیگری که نیاز دارید، گواهی عدم سوءپیشینه و آگاهی از زبان پرتغالی در حد A2 یا بالاتر است.

روش‌های زیادی برای به دست آوردن پاسپورت پرتغال وجود دارد. از سرمایه گذاری گرفته، تا تولد و ازدواج و اخذ شهروندی از طریق والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ. هر یک از این روش‌ها شرایط و نیازمندی‌های خاص خودشان را دارند که باید با در نظر گرفتن شرایط خود، بررسی کنید که کدام روش برای شما بهتر است.

لزوما خیر؛ پرتغال یکی از معدود کشورهای دنیا است که امکان دریافت پاسپورت پرتغال از طریق تولد، برای همه امکان‌پذیر نیست. در واقع، فقط تحت شرایط خاصی صورت می‌پذیرد. به عنوان مثال، حداقل یکی از والدین دارای شهروندی پرتغال باید به مدت حداقل ۱ سال در این کشور زندگی کرده باشد تا فرزند وی واجد شرایط دریافت پاسپورت این کشور باشد.

گلدن ویزا یا ویزای طلایی، یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در پرتغال است که می‌تواند به اخذ شهروندی این کشور نیز منجر شود. خود این روش، مسیرهای مختلفی دارد که در هر کدام از آن‌ها به مبلغ خاصی برای سرمایه گذاری نیاز خواهید داشت. مسیرهای موجود در ویزای طلایی و حداقل مبلغ مورد نیاز آن‌ها برای سرمایه گذاری شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. سرمایه گذاری در املاک و مستغلات – حداقل ۵۰۰ هزار یورو
  2. سرمایه گذاری در املاک با قدمت ۳۰ سال – حداقل ۳۵۰ هزار یورو
  3. سرمایه گذاری در مناطق کم جمعیت – حداقل ۴۰۰ هزار یورو
  4. سرمایه گذاری در بافت تاریخی – حداقل ۲۸۰ هزار یورو

دریافت پاسپورت پرتغال از طریق تحصیل، به صورت مستقیم امکان‌پذیر نیست. اما می‌توان ویزای تحصیلی را به اقامت دائم و سپس، شهروندی این کشور تبدیل کرد. به این صورت که پس از اتمام دوره تحصیل خود، می‌توانید اقامت کاری این کشور را به دست بیاورید و از این طریق موفق به دریافت پاسپورت پرتغال شوید.

داشتن تمکن مالی، برای روش‌های سرمایه‌گذاری لازم است. در روش‌های سرمایه‌گذاری، مسیر ۲۵۰ هزار یورویی سرمایه گذاری در میراث ملی یا پروژه‌های فرهنگی هنری، کم‌ترین سرمایه و در پی آن تمکن مالی را لازم دارد.

علاوه بر این، روش HQA نیز جزو روش‌هایی است که کم‌ترین تمکن مالی را نیاز دارد. برای این روش، باید مبلغ 175 هزار یورو در پروژه تحقیقاتی علمی خود با همکاری یک دانشگاه در پرتغال سرمایه‌گذاری کنید و یک شرکت نیز برای اجرای این سرمایه‌گذاری راه‌اندازی کنید.

راحت‌ترین و بی‌دردسرترین راه‌های دریافت پاسپورت پرتغال، روش‌هایی هستند که متقاضیان خود به خود بدون اینکه کار خاصی انجام دهند، شهروندی این کشور را به دست می‌آورند.

به عنوان مثال، ازدواج، فرزندخواندگی یا دریافت شهروندی از طریق نسبِ والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ، نمونه‌هایی از راحت‌ترین راه‌های دریافت پاسپورت پرتغال هستند که معمولا شرایط چندان سختی هم ندارند.

اما با توجه به اینکه اکثر مردم امکان استفاده از این روش‌ها را ندارند، به راه‌های دیگری مانند ویزای طلایی، D7 یا HQA روی می‌آورند. اینکه از بین آن‌ها کدام بهتر و راحت‌تر است، به شرایط متقاضی بستگی دارد.