کانادا یکی از کشورهای پیشرفته و مدرنی است که امروزه به یک مقصد محبوب مهاجرتی تبدیل شده است. این کشور دارای دانشگاه‌های زیادی است که پذیرای دانشجویان بین‌المللی هستند به همین دلیل اکثر دانشجویان این کشور را به‌عنوان یک مقصد مهاجرتی انتخاب می‌کنند.

افرادی که از بهترین دانشگاه‌ های کانادا فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند به‌عنوان نیروی کار زندگی خود را در همین کشور ادامه دهند؛ البته افرادی که در کشورهای دیگر تحصیلات خود را گذرانده‌اند می‌توانند با گذراندن دوره‌های مربوطه و معادل‌سازی مدرک در این کشور مشغول به کار شوند. فردی که به‌عنوان ماما در حوزه پزشکی فعالیت دارد باید متناسب با استانداردهای این کشور فعالیت داشته باشد. در این بخش به بررسی رشته مامایی می‌پردازیم، تا انتها همراه ما باشید.

ویژگی های یک ماما در کشور کانادا

قبل از بررسی شرایط مهاجرت یا تحصیل مهم است درباره ویژگی‌های شخصیتی، رفتاری و مسئولیت‌های ماما یک سری اطلاعات کسب کنید. یک ماما باید بتواند خدمات مراقبتی و درمانی را به‌صورت تمام‌وقت در اختیار مادر و فرزندش قرار دهد؛ این مراقبت‌ها فقط مربوط به دوره قبل و زمان زایمان نیست و حتی بعد از زایمان نیز ادامه می‌یابد. وظایف اصلی ماما به‌صورت زیر است:

  • مراقبت‌های اولیه نوزاد و مادر و بررسی سلامت آنها
  • مشورت در ارتباط با ورزش، شیردهی و تغذیه
  • مدیریت زایمان ناگهانی
  • ارزیابی و مراقبت از نوزاد
  • مشاوره و راهنمایی در ارتباط با مراقبت از کودک و نوزادان

اگر قصد دارید وارد این رشته شوید باید فردی دلسوز و مهربان باشید همچنین بتوانید به‌راحتی با دیگران ارتباط برقرار کرده و استقامت بالایی از نظر روحی و فیزیکی داشته باشید. شغل مامایی می‌تواند فشارهای روحی زیادی را وارد کند به همین دلیل داشتن روحیه قوی و توانایی تصمیم‌گیری صحیح در شرایط مناسب از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که یک ماما باید داشته باشد.

از دیگر مواردی که یک ماما دارد این است که ممکن است هر لحظه از شبانه‌روز برای کار خواسته شود به همین دلیل باید در 24 ساعت در هر روز هفته در دسترس باشد و این مورد برنامه‌ریزی‌های روزانه را مختل می‌کند. از دیگر وظایف ماما این است که محل زایمان را مشخص کند، در برخی مواقع ممکن است زایمان در خانه به‌راحتی انجام شود اما در برخی مواقع ممکن است نیاز باشد که افراد به بیمارستان منتقل شوند و تشخیص صحیح این مورد کار ماما است و تأثیر مهمی در سلامت نوزاد دارد.

تحصیل رشته مامایی در کانادا

یکی از رشته‌هایی که طرف‌داران زیادی در حوزه پزشکی  دارد، مامایی است. کانادا به‌عنوان یک کشور عالی برای تحصیل در این رشته شناخته می‌شود و در مقاطع مختلفی این رشته را ارائه کرده است. برخی از دانشگاه‌های برتر این کشور مانند دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه مک مستر، دانشگاه رایرسون، دانشگاه کبک، دانشگاه مونت رویال و دانشگاه منیتوبا از دانشگاه‌هایی هستند که رشته مامایی را ارائه کرده‌اند.

طول تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی 4 سال است و افراد متقاضی باید برای اخذ پذیرش شرایط خود و دانشگاه را به‌خوبی بررسی کرده و حداقل‌های لازم را داشته باشند. در این بخش شرایط تحصیل در کانادا در برخی از دانشگاه‌ها را بررسی می‌کنیم.

دانشگاه بریتیش کلمبیا: دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در این دانشگاه را دارند برای سال تحصیلی اول تقریباً ۳۵ واحد درسی را باید بگذرانند که مبلغ آن تقریباً 53300 دلار است. پذیرش در این دانشگاه در دو مرحله انجام می‌شود و زمانی که درخواست اولیه دانشجویان به تأیید دانشگاه برسد افراد به مصاحبه دعوت شدند و پس از قبولی در مصاحبه می‌توانند پذیرش دانشگاه را کسب کنند.

دانشگاه بریتیش کلمبیا برای رشته مامایی در کانادا

دانشگاه مک مستر: تحصیل در این دانشگاه در رشته مامایی شامل تحصیل در یک دوره چهار‌ساله می‌شود. در سال سوم تحصیلی دانشجویان بیشترین فشار تحصیلی را متحمل می‌شود در این ترم دانشجویان باید حداقل ۴۵ واحد درسی را پشت سر بگذارند. دانشگاه مک مستر با برگزار کردن وبینارهای آموزشی متفاوت و متنوع به دانشجویان این امکان را داده تا بتوانند خود را برای مصاحبه‌ها آماده کنند. افرادی که قصد پذیرش از دانشگاه مک مستر را دارند باید حداقل ۷۵ درصد از نمره دروس اصلی یعنی زیست، ‌شیمی و زبان انگلیسی را کسب کنند.

دانشگاه منیتوبا: دانشگاه در رشته مامایی شرایط بهتری را نسبت به سایر دانشگاه دارد. دانشجویان در این دانشگاه می‌توانند پس از سه سال تحصیل مدرک تحصیلی خود را دریافت کنند. افرادی که قصد تحصیل در این دانشگاه را دارند باید تاریخ اول اپریل بر اساس استانداردها و شرایط خواسته شده توسط دانشگاه مدارک را تحویل دهند و درصورتی‌که فعالیت‌های علمی دارند همراه رزومه و انگیزه نامه ذکر کنند تا شانس پذیرش خود را بیشتر کنند.

دانشگاه مانیتوبا برای رشته مامایی در کانادا

گرایش‌های رشته مامایی

این رشته در مقطع کارشناسی گرایشی ندارد اما در مقطع ارشد دارای 6 گرایش مختلف است که عبارت‌اند از گرایش باروری گرایش مامایی جامعه‌نگر گرایش مدیریت مامایی گرایش مشاوره در مامایی گرایش آموزش مامای گرایش مامایی قانونی که گرایش‌های مقطع ارشد مامایی هستند.

رشته مامایی در کانادا چه دروسی دارد؟

بر اساس دانشگاه ممکن است برخی از دروس متفاوت باشد اما به‌صورت کلی دروس  بهداشت مادر و کودک، جنین‌شناسی، بارداری و زایمان، رشد و تکامل، اصول تغذیه مادر و کودک، بیماری‌های کودکان، داروشناسی و بهداشت و باروری از دروس اصلی این رشته هستند که در دانشگاه تدریس می‌شود.

تحصیل رایگان رشته مامایی در کانادا

این کشور برای دانشجویان بین‌المللی خود شرایطی را فراهم کرده است که بتوانند هزینه و شهریه‌های خود را به حداقل برسانند. برخی از عواملی که کمک می‌کند هزینه‌های تحصیل را کاهش دهید عبارت‌اند از:

استعداد و توانایی: یکی از مواردی که مراکز علمی به آن توجه ویژه‌ای دارند استعدادهای متقاضیان است. اگر بتوانید ثابت کنید که شرایط شما از متقاضیان بهتر است به این هدف می‌رسید. برای این مورد یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که معدل خود را بالا نگهدارید.

ارسال مدارک: هر چه‌قدر مدارک شما سریع‌تر آماده و ارسال شود در بورسیه و دریافت کمم هزینه‌ها شانس بیشتری خواهید داشت. باتوجه‌به این موضوع بهتر است ابتدا تمامی مدارک را تهیه کرده سپس اقدام کنید.

بورسیه: یکی از راه‌های کاهش هزینه‌ها در زمان تحصیل استفاده از بورسیه‌ها است. دانشگاه‌ها برای دانشجویان بورسیه‌های تحصیلی مختلفی را در نظر گرفته‌اند که بر اساس شرایط می‌توان یکی از این موارد را اخذ کرد و به کاهش هزینه در زمان تحصیل خود کمک کرد.

کار: یکی از مواردی که بالاتر نیز به آن اشاره کردیم کار در زمان تحصیل است. کارکردن می‌تواند کمک کند بخش از هزینه‌های اصلی را پوشش داده و همچنین رزومه قوی را نیز داشته باشید.

خوابگاه: دانشجویانی که از خوابگاه‌های دانشگاه استفاده کنند متوسط هزینه‌های زندگی آن تقریباً 800 دلار در ماه خواهد بود اما درصورتی‌که اقدام به جداسازی اسکان خود داشته باشند باید منتظر افزایش هزینه‌های زندگی باشند.

مدارک موردنیاز برای پذیرش در رشته مامایی در کانادا

  • داشتن انگیزه نامه
  • مدارک اثبات تمکن مالی
  • داشتن مدرک زبانی معتبر با حداقل نمره موردنیاز دانشگاه
  • ارسال نمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • ۲ تا ۳ توصیه‌نامه
  • ترجمه مدارک قبلی
  • مقالات
  • پرکردن فرم‌پذیرش آنلاین

بهترین استان‌های کانادا برای تحصیل در رشته مامایی

انتاریو: این استان یکی از بزرگ‌ترین استان‌های کانادا است که فرصت‌های شغلی زیادی نیز دارد. این استان در سال 2020 الی 2021 به‌عنوان بهترین استان شناخته شد و میزان جرم جنایت نیز در این استان بسیار کم است و این مورد باعث شده است انتاریو به یکی از شهرهایی با امنیت الا تبدیل شود. فرصت‌های آموزشی نیز  در این کشور بسیار زیاد است و دانشجویان پس از اتمام تحصیل به‌راحتی می‌توانند در همین استان مشغول به کار شوند.

آلبرتا: یکی از ویژگی‌های مهم این استان هزینه مناسب آن است که باعث شده بسیاری از افراد آن را برای زندگی انتخاب کنند. امکانات رفاهی، خدمات بهداشتی و بیمارستان‌های زیادی در این استان وجود دارد که در کنار بهبود کیفیت زندگی باعث شده فرصت‌های شغلی زیادی برای دانشجویان مامایی وجود داشته باشد.

کبک: دومین استان پرجمعیت کانادا استان کبک است. این استان از استان‌های مقرون و به‌صرفه نیز شناخته می‌شود. مناسب بودن هزینه‌های زندگی در این استان باعث شده است افراد بتوانند در کنار کارکردن بخش زیادی از درآمد خود را پس‌انداز کنند.

مانیتوبا: هزینه‌های زندگی در این استان نیز پایین است و برای مشاغلی مانند مامایی که درآمد بالایی دارند زندگی متوسط به روبه‌بالا یک امر کاملاً عادی است. نرخ بیکاری در این استان 5 درصد است و این نشان‌دهنده این است که به‌راحتی می‌توان در این استان شغل پیدا کرد. از دیگر ویژگی‌های این استان می‌توان به وجود جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی اشاره کرد.

بریتیش کلمبیا: این استان سیستم حمل‌ونقل پیشرفته‌ای دارد. این استان دارای دانشگاه و مدارس عالی با کیفیتی است؛ همین مورد باعث شده یکی از مقاصد محبوب مهاجرتی باشد. این استان یکی از گران‌ترین استان‌های کانادا است اما بالا بودن درآمد در کادر بهداشت و درمان باعث شده است افراد هیچ دغدغه‌ای در این مورد نداشته باشند.

نیوفاندلند و لابرادور: این استان یکی از استان‌های با امنیت بالا است و از هیاهو و سروصدا بسیار دور است. شرایط کاری برای ماما در این استان نیز مناسب است.

ساسکاچوان: مالیات در کانادا در این استان نسبت به سایر استان‌ها کمتر و هزینه مسکن نیز مقرون و به‌صرفه است. هزینه‌های زندگی در این استان پایین است و این باعث شده یکی از محبوب‌ترین استان‌ها برای تحصیل و کار در کانادا باشد.

ویژگی مامایی در کانادا

معادل‌سازی مدرک مامایی در کشور کانادا

همان‌طور که گفتیم افرادی که در کشوری دیگر نیز مدرک تحصیلی مامای خود را کسب کردند با معادل‌سازی مدرک خود می‌توانند در کانادا کار کنند. دانشگاه رایرسون یکی از دانشگاه بسیار خوبی است که برای معادل‌سازی مدرک مامایی در این کشور وجود دارد. دوره معادل‌سازی مدرک مامایی در دانشگاه رایرسون تقریباً نه ماه طول می‌کشد. این دوره شامل ارزیابی و تربیت دانشجو، ارتباط حرفه‌ای، آشناسازی افراد با شرایط، دوره ۱۶ هفته آموزش بالینی و ارائه گواهی‌نامه‌های ESW، NRP و FHSL است.

البته اگر فردی قصد شرکت در این دوره را داشته باشد باید واجد شرایطی باشد. شرایط فردی که قصد تحصیل در دوره معادل‌سازی مدرک مامایی در کشور کانادا دارد چیست؟

فرد متقاضی باید شهروند کانادا بوده و یا اقامت دائم این کشور را داشته باشد یا اینکه فردی باشد که به‌صورت رسمی اجازه کار دائم کشور را دارد، فرد باید در یکی از کشورهای دیگر دوره مامایی را گذرانده باشد، فرد متقاضی باید در ۱۰ سال گذشته حداقل ۱۰۰ مورد زایمان طبیعی را در پرونده کار خود داشته باشد، پس از اتمام دوره تحصیلی به مدت ۶ ماه به‌صورت تمام‌وقت در این حرفه کارکرده باشد و حداقل به‌عنوان یک ماه در 30 زایمان به‌صورت مستقل نقش داشته باشد؛ برای این مورد باید شماره تماس سرپرستی که بتواند تعداد تولدها را تأیید کند ارائه دهد یکی از موارد بسیار مهم و پراهمیت داشتن نمره زبان است فرد متقاضی رشته مامایی باید حداقل نمره ۷ زبان آیلتس را کسب کند.

بررسی درآمد یک پرستار ماما در کانادا

یک ماما در کشور کانادا به طور متوسط 8980 دلار درآمد خواهد داشت البته این درآمد می‌تواند متفاوت باشد از بین ۴۵۸۰ تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ دلار بسته به تجربه فرد متغیر باشد. همان‌طور که گفتیم یکی از موارد مهم در درآمد یک ماما تجربه کاری است. برای افرادی که کمتر از دو سال تجربه کار را دارند به طور متوسط ۵ هزار و صد دلار در ماه دریافت می‌کنند اما فردی که بتواند بین ۲ تا ۵ سال در این حرفه فعالیت کند حداقل 6700 دلار در ماه درآمد داشته باشد؛ در واقع افراد پس از گذراندن یک دوره سه‌ساله ۵ ساله می‌توانند ۳۱ درصد درآمد خود را افزایش دهند.

در  ادامه افراد باسابقه کاربین ۵ تا ۱۰ سال به طور متوسط 9300 دلار در ماه کسب کنند که این نشان می‌دهد پس از ۱۰ سال فرد می‌تواند درآمد ۴۰ درصدی را تجربه کند. افزایش درآمد همچنان در سال‌های بعد ادامه دارد تا جایی که یک ماما با ۲۰ سال سابقه کار به حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ دلار درآمد در ماه می‌رسد.

دومین موردی که در درآمد ماماها تأثیر می‌گذارد و مدرک تحصیلی آنهاست. افرادی که مدرک کارشناسی را دارند متوسط آنها حقوق ۶۳۰۰ دلار است و درصورتی‌که بتوانند مدرک کارشناسی ارشد را اخذ کنند رشد درآمدی ۷۷ درصدی را تجربه خواهند کرد یعنی تقریباً ۱۱۲۰۴ دلار در ماه می‌توانند کسب کنند. جالب است بدانید درآمد ماماهای خانم در این کشور بیشتر از مردان است. مامای خانم در این کشور تقریباً 9200 دلار در ماه و یک مامای مرد 8700 دلار در ماه دارد.

مورد دیگری که در درآمد یک ماما در کشور کانادا تأثیر دارد. محل زندگی است؛ افرادی که در استان بریتیش کلمبیا زندگی می‌کنند به طور متوسط 10600 دلار در ماه درآمد دارد اما افراد ساکن در استان که به انتاریو و کبک به طور متوسط در 10300 تا 10500 دلار در ماه درآمد دارند؛ همچنین افرادی که در جزیره پرنس ادوارد زندگی می‌کنند تقریباً 8530 دلار در ماه درآمد دارد.

یک ماما در چه جایی می‌تواند کار کند؟

برخی از ماماها در کانادا در منزل کارکرده و در طول دوران بارداری و بعد از زایمان به زنان کمک می‌کنند؛ برخی دیگر نیز در کلینیک یا بیمارستان‌ها فعالیت دارند. به‌صورت کلی ماماها می‌توانند در بیمارستان‌ها مطب‌های خصوصی مربی بهداشت مدارس مراکز بهداشتی درمانی کار در زایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها مدیر بخش‌های درمانی مربی خدمات بهداشتی سوپروایزر آموزشی بیمارستان و پست‌های مدیریتی مشغول باشند.

مهارت‌هایی که یک ماما نیاز دارد؟

فردی که به‌عنوان ماما قصد فعالتی در کانادا را دارد باید قدرت عاطفی بالا، توانایی معاشرت با افراد مختلف، صبوری، توانایی پاسخگویی به سؤالات مشاوره و توانایی کنارآمدن با شرایط ناراحت‌کننده را داشته باشد.

کار حین تحصیل در رشته مامایی در کانادا

برای دانشجویان رشته مامایی گزینه‌های زیادی برای کار هم‌زمان با تحصیل وجود دارد. باتوجه‌به شرایط دانشجویان می‌توانند در دانشگاه یا خارج از دانشگاه فعالیت داشته باشند. برای کار در دانشگاه به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی دانشجو می‌تواند به‌عنوان دستیار در کنار استاد یا در موضوعات تحقیقاتی همراه باشد همچنین می‌تواند در سایر بخش‌های دانشگاه در کارهای متفرقه اما تأیید شده از سمت دانشگاه مشغول شود. دانشجویانی که قصد کار در خارج از دانشگاه را دارند می‌توانند در بیمارستان‌ها یا سایر محل‌ها به مدت حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنند.

کد مشاغل رشته مامایی در کانادا

کد شغلی این رشته 3124 اعلام شده است که برای پرستاران، دستیاران پزشکی، ماماها، پزشکان و افراد فعال در حوزه سلامت این کد است. بر اساس تعریف سایت طبقه‌بندی مشاغل ماماها مراقبت‌های درمانی را برای مادر و نوزاد هم قبل، زمان و بعد از زایمان فراهم می‌کنند.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

تحصیل در این مقطع منجر به مواردی مانند آماده‌سازی برای ورود حرفه‌ای، آموزش حرفه به‌منظور ارتقا بهداشت و مراقبت درمانی  و آموزش مهارت‌هایی برای تبدیل‌شدن به مامای حرفه می‌شود.

تحصیل در مقطع دکترا در کانادا

دانشجویان فارغ‌التحصیل در این مقطع می‌توانند در حوزه‌هایی مانند زایمان، حوزه‌های پژوهشی و بارداری طبیعی فعالیت کنند همچنین فارغ‌التحصیلان در پست‌های مدیریتی دانشگاه و بیمارستان و بخش‌های تحقیقاتی می‌توانند مشغول به کار شوند.

بورسیه تحصیلی رشته مامایی

مراکز علمی برای رفاه حال دانشجویان در مقاطع و رشته‌های مختلف بورسیه‌هایی را در نظر می‌گیرند. این بورسیه‌های گاهی هزینه‌های کلی و برخی مواقع بخشی از هزینه‌ها را شامل می‌شود. برخی از این بورسیه‌ها عبارت‌اند از:

  • بورسیه‌های تشویقی: برای دانشجویان با معدل بالا و استعداد درخشان
  • بورسیه‌های ورودی: برای دانشجویان جدید که سال اول تحصیل آنهاست.
  • بورسیه‌های تحقیقاتی یا RA: دانشجویانی که مقالات علمی دارند.
  • بورسیه‌های دستیار مدرس یا TA: دانشجویان به که به تدریس به دانشجویان ترم پایین می‌پردازند.
  • بورسیه‌های کارآموزی: دانشجویانی که کار نیمه‌وقت در کنار تحصیل دارند.

اصلی‌ترین مزایای تحصیل رشته مامایی در کانادا

  • اخذ ویزای همراه برای خانواده
  • داشتن مدرک تحصیل معتبر
  • تجربه کیفیت آموزش بالا
  • امکان استفاده از خدمات درمانی و بهداشتی با کمترین هزینه یا رایگان
  • تحصیل در دانشگاه با کمترین هزینه
  • ثبات اقتصادی
  • تنوع فرصت‌های شغلی

ویزای تحصیلی برای رشته مامایی

برای دریافت ویزای تحصیلی کانادا در رشته مامایی شرایط زیر نیاز است:

  • اثبات تمکن مالی
  • ارائه نامه پذیرش دانشگاهی که در آن قبول شده‌اید.
  • ارائه ریز نمرات مدرک تحصیلی قبلی
  • عدم سوءسابقه
  • داشتن پاسپورت معتبر
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی

مهاجرت به کانادا به عنوان یک ماما به کانادا امری امکان پذیر است اما این افراد باید در نظر داشته باشند که بدون معادلسازی مدارک خود اجازه کار در کشور کانادا را پیدا نخواهند کرد و در نتیجه باید در دوره های آموزشی مورد نظر شرکت کنند تا بتوانند در نهایت وارد بازار کار رشته مامایی در کانادا شوند. با این حال افرادی که قصد تحصیل در کشور کانادا را دارند باید مدت بیش تری در این کشور به تحصیل بپردازند اما در نهایت نیازی به معادل سازی مدارک خود در این کشور نخواهند داشت و می توانند مسیر ساده تری را برای رسیدن به کار در این کشور طی کنند.

شما نیز پیش از اقدام برای مهاجرت به عنوان یک پرستار ماما یا یک علاقمند به شرکت در دوره های آموزش مامایی، تمامی جوانب این امر را بررسی کنید و تنها در مسیری گام بردارید که برای ورود شما به کانادا هموار تر است. بدون تردید حضور یک مشاور رسمی و بهترین وکیل مهاجرت به کانادا RCIC در کنار شما می تواند گره گشای بسیاری از دشواری های ممکن در این مسیر برای شما باشد. کافی است با مشاورین ما در تماس باشید تا شما را برای قرار گرفتن در بهترین مسیرهای مهاجرت به عنوان پرستار ماما همراهی کنند.