از جمله مواردی که علاقمندان به تحصیل در کانادا باید به آن توجه ویژه داشته باشند، دانشگاهی است که برای تحصیل خود در این کشور انتخاب می کنند. تحصیل در هر دانشگاه در کشور کانادا می تواند شرایط متفاوتی را برای فرد پیش از ورود به بازار کار ایجاد کند. شناخته شده بودن دانشگاه، جایگاه علمی، درصد موفقیت، حضور فارغ التحصیلان در بازار کار و بسیاری از عوامل دیگر در این مسیر تاثیرگذار خواهند بود. همچنین شهر محل قرارگیری دانشگاه نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هزینه های زندگی و همچنین فرصت های شغلی موجود در شهرهای مختلف بسیار متفاوت از یکدیگرند.

دانشگاه رایرسون که در شهر تورنتو واقع شده است یکی از دانشگاه های قدیمی در این کشور است که توجه بسیاری از دانشجویان خارجی را به خود جلب کرده است. با توجه به این که دانشگاه رایرسون در رده دانشگاه های درجه کیفی خوب از نظر وزارت علوم ایران است، دانشجویان این دانشگاه از این فرصت برخوردار خواهند بود که پس از تحصیل در این کشور به ایران بازگردند و به راحتی در بازار کار مشغول به فعالیت شوند.

در این گفتار، تلاش خواهیم کرد تا موارد کلیدی در خصوص تحصیل در دانشگاه رایرسون را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با آگاهی کامل این دانشگاه را به عنوان مقصد تحصیلی خود برای مهاجرت به کانادا انتخاب کنید.

تاریخچه دانشگاه رایرسون

در طول جنگ جهانی دوم، هوارد هیلن کر و سایر اعضای شورای آموزش تورنتو یک کمبود در آموزش تخصص به افراد بازنشسته را احساس کردند. ایده ایجاد یک موسسه برای جبران فاصله ایجاد شده میان دوره دبیرستان و دانشگاه، نتیجه سفر کر به دانشگاه تکنولوژی ماساچوست در آمریکا و در سال 1943 بود و با پیش بینی ها کر، موسسه ای مشابه در کشور کانادا و در شهر تورنتو آغاز به کار کرد. تلاش های او برای تاسیس چنین موسسه ای، منجر به تصویب قانون آموزش حرفه ای توسط مجمع قانون گذاری انتاریو شد. اگرچه در طول جنگ جهانی، موسسات علمی بسیار زیادی به ثبت رسیده و فعالیت خود را آغاز کردند، اما با ظهور جنگ سرد، پیشبرد اهداف آن ها به تعویق افتاد. با این حال با به پایان رسیدن جنگ جهانی در سال 1948، دستور فوری برای صدور مجوز تحصیل در آگوست 1948 صادر شد.

این مدرسه نام خود را وامدار اگرتون رایرسون است. علاوه بر تاسیس دانشگاه عادی، رایرسون تلاش بسیار زیادی در توسعه آموزش در غرب کانادا داشت. آن ها مدلی برای به دست آوردن بوجه عمومی برای پرورش معلمان طراحی کردند که بسیار موثر بود. ساختمان های دانشگاه در مکان های مختلفی از شهر گسترش پیدا کرد. کالج کشاورزی انتاریو و ساختمان نیروی هوایی از جمله مکان هایی بودند که در اختیار دانشگاه رایرسون قرار گرفتند.

تصویر دانشگاه رایرسون

تاریخ 16 سپتامبر 1948 زمان دقیق افتتاح رسمی دانشگاه رایرسون است و در این سال حدود 250 دانشجو در این دانشگاه نام نویسی کردند. کر به عنوان اولین رئیس دانشگاه رایرسون فعالیت رسمی خود را تا سال 1966 ادامه داد. در ابتدای امر این موسسه فقط دوره های دو ساله آموزش حرفه ای کار را ارائه می کرد اما در سال های بعد لیست دروس ارائه شده توسط آن ها نیز افزایش پیدا کرد و در اوایل دهه 50 میلادی دوره های دیپلم سه ساله نیز به این دانشگاه اضافه شد. از سال 1952 نیز به دستور مستقیم کر، دروس تربیت بدنی، انگلیسی و تاریخ به دروس ارائه شده در این دانشگاه به صورت اجباری اضافه شد.

قانون موسسه پلی تکنیک رایرسون در سال 1963 توسط دولت استانی تصویب گشت و موجب ساماندهی مجدد این موسسه گردید و سبب شد تا در سال 1964، نام آن به موسسه پلی تکنیک رایرسون تغییر پیدا کند. در همان سال برنامه های پرستاری سه بیمارستان نیز به موسسه رایرسون منتقل شدند و این اولین بار بود که دوره آموزش پرستاری به یک موسسه علمی در کانادا منتقل می شد. در سال 1971، اختیار اعطای مدرک دانشگاهی از طرف مجمع قانونگذار انتاریو برای این موسسه صادر شد.

در سال 1993، این موسسه توسط دولت انتاریو به عنوان یک پلی تکنیک شناخته شد و فضای موسسات تحقیقاتی و علمی این پلی تکنیک نیز به سرعت گسترش پیدا کرد. دانشکده تحصیلات تکمیلی نیز در سال 1997 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. در تاریخ جون 2002 نام دانشگاه به “دانشگاه رایرسون” تغییر پیدا کرد تا نشان دهد که به جایگاه علمی یک دانشگاه دست پیدا کرده است. در آغاز قرن 21 نیز بار دیگر تحولاتی عظیم در ساختار ساختمانی دانشگاه رایرسون به وجود آمد

معرفی مشاهیر دانشگاه رایرسون

از جمله مواردی که در بررسی موفقیت یک دانشگاه می توان مد نظر قرار داد، تعداد افراد سرشناسی است که در یک دانشگاه به تدریس مشغول هستند یا مدرک تحصیلی خود را از آن دانشگاه دریافت کرده اند. در دانشگاه رایرسون شخصیت های هنری و سیاسی بسیار زیادی مدرک تحصیلی خود را دریافت کرده اند که عمر آلگبرا (Omar Alghabra) وزیر حمل و نقل کانادا یکی از برجسته ترین این افراد است. آدام واگن (Adam Vaughan) از اعضای مجلس قانون گذار نیز یکی دیگر از شخصیت های سیاسی است که تحصیلات خود را در این دانشگاه به پایان رسانده است.  اسادوره شارپ (Isadore Sharp) مالک هتل های زنجیره ای چهار فصل نیز تحصیلات خود را در این دانشگاه به پایان رسانده است. روبرت ریچاردز (Robert D. Richards) نیز یکی از شخصیت های علمی این دانشگاه است که در زمینه علوم هوافضا فعالیت های علمی بسیار زیادی داشته است. اردم مورالیغلو (Erdem Moralioglu) از طراحان مد بریتانیایی نیز سابقه تحصیل در این دانشگاه را دارد. گرگوری لیوی (Gregory Levety)، استاد دانشگاه و کارآفرین نیز در همین دانشگاه تحصیلات خود را به پایان رسانده است.

هنرمندانی که در این دانشگاه تحصیل کرده اند نیز بسیار فراوانند و یکی از سرشناس ترین آن ها اریک مک کورمک (Eric McCormack) برنده جایزه امی است. از دیگر هنرمندانی که در این دانشگاه تحصیل کرده اند می توان به نینا دوبرف (Nina Dobrev)، حنا سیمونه (Hannah Simone)، شای میشل (Shay Mitchell)، نیا واردالوس ( Nia Vardalos) و تایلر استوارت (Tyler Stewart) اشاره داشت.

بررسی جایگاه علمی دانشگاه رایرسون

از جمله موارد دیگری که در انتخاب محل تحصیل می تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد، جایگاهی است که آن دانشگاه در رده بندی های مختلف جهانی به دست آورده است. بررسی چندین منبع ارزشگذار این آگاهی را به فرد خواهد داد که بهترین نتیجه را در رابطه با جایگاه علمی یک دانشگاه به دست آورد چراکه منابع مختلف شاخص های متفاوتی را برای ارزیابی اعتبار یک دانشگاه در نظر می گیرند و به همین دلیل است که بررسی چند منبع می تواند دید دقیق تری را در اختیار شما قرار دهد.

در جدول زیر به بررسی جایگاه دانشگاه رایرسون پرداخته ایم.

بررسی جایگاه دانشگاه رایرسون

قابل مشاهده است که دانشگاه رایرسون توانسته است تا جایگاهی در بین 1000 دانشگاه برتر جهان به دست آورد و همچنان نیز یکی از بهترین دانشگاه های جهان است. دانشجویانی که قصد دارند در این دانشگاه تحصیل کنند، باید رزومه تحصیلی متناسب با جایگاه دانشگاه را تنظیم کرده و آماده دریافت پذیرش از این دانشگاه شوند.

مهندسی عمران را می توان بهترین رشته دانشگاهی در رایرسون دانست چراکه توانسته است جایگاه 95 را در این رشته در جهان به دست آورد و این جایگاه قابل مقایسه با رتبه کلی دانشگاه نیست. مهندسی الکترونیک نیز در این دانشگاه جایگاه عالی 174 را به خود اختصاص داده است و دانشجویان برای تحصیل در این رشته نیاز به رزومه بسیار قدرتمندی دارند. در رشته های مهندسی نیز به طور کلی این دانشگاه٬ جایگاه 280 را به خود اختصاص داده است.

در رشته علوم کامپیوتر نیز رایرسون جایگاه 472 جهان را به خود اختصاص داده است و در علوم اجتماعی و بهداشت عمومی نیز توانسته است جایگاه 387 را به دست آورد. از آنچه در این بخش گفته شد می توان دریافت که جایگاه یک رشته در دانشگاه به طور کلی جدا از جایگاه کلی دانشگاه است و متقاضیان برای اینکه بتوانند دانشگاه مورد نظر خود در این کشور را پیدا کنند، بهتر است ابتدا جایگاه رشته مورد نظر خود در یک دانشگاه را در نظر داشته باشند و پس از آن شرایط کلی دانشگاه را مورد ارزیابی قرار دهند.

هزینه تحصیل در دانشگاه رایرسون

متقاضیان تحصیل در کشور کانادا باید به هزینه های تحصیل در دانشگاه های مختلف این کشور نیز توجه داشته باشند. بسیاری از دانشگاه های کانادا کمک هزینه های تحصیلی را برای دانشجویانی که توان مالی پرداخت هزینه های تحصیلی خود را ندارند در نظر گرفته اند اما متقاضیان باید برنامه ریزی دقیق تری در این رابطه داشته باشند و به امید دریافت این کمک هزینه ها راهی کانادا نشوند.

در یک دید کلی، هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه رایرسون، در حدود 29,945$ تا 38,457$ دلار کانادا در طول یک سال تحصیلی است اما برای اینکه آگاهی بیشتری در این خصوص به دست آورید، هزینه های تحصیل دانشجویان بین المللی را در جدول زیر به تصویر کشیده ایم.

شهریه به دلار کانادا دانشکده
از 30010 تا 30413 دانشکده هنر
از 29945 تا 31432 دانشکده ارتباطات و طراحی
از 29945 تا 31432 دانشکده خدمات اجتماعی
از 31772 تا 38457 دانشکده مهندسی و علوم معماری
از 31856 تا 34955 دانشکده مدیریت تد راجرز
از 30008 تا 30421 دانشکده علوم
از 30013 تا 31003 دانشکده خلاقیت

در رابطه با هزینه های مربوط به اقامت انتظار می رود که دانشجویانی که در خوابگاه های دانشجویی اقامت داشته باشند، هزینه های اقامت یک ساله آن ها بعلاوه وعده های غذایی از 9110$ تا 17850$ دلار کانادا متغیر باشد. افرادی که خارج از خوابگاه زندگی می کنند نیز باید انتظار هزینه ای معادل 11400$ تا 19200$ دلار کانادا در سال را داشته باشند. هزینه حمل و نقل نیز در حدود 122$ دلار کانادا در ماه برای جابجایی در منطقه تورنتو است.

هزینه خوراک نیز به طور متوسط در حدود 4247$ تا 5759$ دلار کانادا است. هزینه خرید کتاب و وسایل مورد نیاز تحصیل نیز می تواند در حدود 1100$ تا 9900$ دلار کانادا باشد که به رشته دانشجویان بستگی دارد. دانشجویان همچنین برای هزینه های شخصی خود نیز باید 3200$ تا 5000$ دلار کانادا در سال در نظر داشته باشند.

دانشگاه رایرسون از جمله دانشگاه هایی در کشور کانادا است که دانشجویان با رزومه های سطح متوسط نیز می توانند به اخذ پذیرش در آن امید داشته باشند. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه باید در نظر داشته باشند که تحصیل در این دانشگاه در تمامی رشته ها امکان پذیر نیست و این افراد باید پیش از اینکه در مسیر اخذ پذیرش از دانشگاه رایرسون قرار گیرند، با رشته های ارائه شده در این دانشگاه نیز آشنایی کامل داشته باشند.

در صورتی که تصور می کنید که دانشگاه رایرسون یکی از گزینه های مناسب برای تحصیل شما در خارج از کشور است، می توانید با مشاورین ما در تماس باشید تا ایشان با بررسی رزومه تحصیلی شما، بهترین گزینه ممکن را در اختیار شما قرار دهند تا علاوه بر شانس بیشتر برای اخذ پذیرش از دانشگاه، بتوانید امید بیشتری به دریافت ویزای تحصیلی کشور کانادا داشته باشید.

 

وب سایت رسمی دانشگاه : www.ryerson.ca