کد کانادا 1+ است که بعد از آن شماره سه رقمی مربوط به شهر گرفته می­شود. شما می‌توانید مطابق با فرمول «شماره شخص مورد نظر + کد مربوط به شهر(سه­ رقمی) + پیش شماره کشور(1+)»، با فرد مورد نظر خورد تماس برقرار کنید. در این گزارش تلاش شده است تا به‌طور دقیق پیش شماره مربوط به هر استان و شهرهای زیر مجموعه آن بررسی شود.

برنامه شماره­ دهی آمریکای شمالی (NANP)

برنامه شماره ­دهی آمریکای شمالی یا North America Numbering Plan (به اختصار NANP) سیستمی است که در سال 1947 به منظور استانداردسازی همگی شماره‌ها برای تماس مستقیم با مسافت‌های دور ایجاد شد. این برنامه این امکان را فراهم کرد تا بدون نیاز به کمک اپراتور، هر شخص بتواند با یک پیش‌شماره سه رقمی با استان های دیگر ارتباط تلفنی برقرار کند.

از جمله کشورهایی که از این سیستم شماره‌دهی استفاده می ­کنند، می­ توان به ایالات متحده آمریکا، کانادا و کشورهای حوزه جزایر کارائیب اشاره کرد. شماره های تحت برنامه NANP ده رقمی هستند و با فرمت  NXX-NXX-XXXX نوشته می­شوند که در این فرمت N می­تواند هر رقمی بین 2 تا 9 و X هر رقمی بین 0 تا 9 باشد.

سه رقم اول، پیش شماره منطقه یا Numbering Plan Area code (به اختصار NPA) ، سه رقم بعدی کد دفتر مرکزی یا Central Office code  (به اختصار CO code) و چهار رقم آخر شماره مشترک مورد نظر است.

در ابتدا با وجود آمدن این برنامه 9 کد به استان­های کشور کانادا اختصاص یافت که به طور مثال کد 604 برای استان بریتیش کلمبیا، کد 416 و 613 برای استان آنتاریو و کد 306 برای استان ساسکاچوان در نظر گرفته شد. این ارگان وظیفه دارد پیش شماره­ هایی که بین 10 استان کانادا توزیع می ­شود را مدیریت کند.

مهاجرت به کانادا را با وکیل مورد تایید اداره مهاجرت کانادا شروع کنید! کافیست فرم زیر را پر کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

پیش شماره استان ­های مختلف کانادا

در جدول زیر پیش شماره­های استان ­های مهم کانادا در کنار جمعیت آن­ها در سال 2022 و اختلاف ساعت آ­ن­ها با ساعت جهانی جمع ­آوری شده است.

همانطور که مشاهده می‌کنید تعداد جمعیت هر استان با تعداد پیش ­شماره­ های آن رابطه مستقیم دارد؛ مثلاً استان آنتاریو با حدود 15 میلیون جمعیت تعداد 14 پیش شماره را به خود اختصاص داده یا استان نیوفاندلند و لابرادور با حدود 526 هزار نفر جمعیت تنها یک پیش شماره دارد.

شما می‌توانید در این جدول اطلاعات استان­های مختلف را مورد بررسی قرار دهید:

ساعت

جهانی

جمعیت (2022) کد های تلفن پرچم استان‌ها
UTC -7 4,543,111 403

780

587

825

368

پرچم اَلبرتا

آلبرتا

(Alberta)

UTC -4 170,688 902

782

پرچم جزیره پرنس ادوارد

پرنس ادوارد

(Prince Edward Island)

UTC -8

UTC -7

5,286,528 604

250

778

236

672

پرچم بریتیش کلمبیا

بریتیش کلمبیا

(British Columbia)

UTC -6 1,390,249 204

431

پرچم مَنیتُبا

مانیتوبا

(Manitoba)

UTC -4 775,610 506

نیوبرانزویک

(New Brunswick)

UTC -4

UTC -3:30

525,972 709 پرچم نیوفاندلند و لابرادور

نیوفاندلند و لابرادور

(Newfoundland and Labrador)

UTC -4 1,002,586 902

782

پرچم نوا اسکوشیا

نوا اسکوشیا

(Nova Scotia)

UTC -5

UTC -6

14,951,825 226

249

289

343 

365

416

437

519

548

613

647

705

807

905

پرچم انتاریو

انتاریو

(Ontario)

UTC -5

UTC -4

838,000 514

438

 263

418

581

 367

450

579

354

819

873

468

613

پرچم کبک

کبک

(Quebec)

UTC -7

UTC -6

1,194,803 306

639

474

پرچم ساسکاچوان

ساسکاچوان

(Saskatchewan)

همچنین شما می توانید در نقشه زیر پیش شماره ­های سه رقمی تمامی استان های مختلف کشور کانادا را به تفکیک مرزبندی آنها مشاهده کنید؛ در این نقشه هر استان با رنگ خاصی مشخص شده است:

نقشه پیش شماره های سه رقمی استان های کانادا

پیش شماره برخی شهرهای مهم کانادا

در این قسمت به بررسی پیش شماره­ها در چند شهر اصلی و پر جمعیت کانادا که جزو شهرهای مهاجرپذیر نیز هستنید، می­ پردازیم:

 

  • تورنتو : شهر تورنتو مرکز استان انتاریو است و با جمعیت 2،731،571 پرجمعیت‌ترین شهر کانادا و رتبه چهارم را از نظر جمعیت در قاره آمریکای شمالی دارد. این شهر مقصد محبوبی برای مهاجران و به‌ویژه ایرانی‌ها محسوب می ­شود. پیش شماره تلفن در این شهر 416 و 437 است.

 

  • ونکوور : شهر ونکوور بزرگ‌ترین شهر استان بریتیش کلمبیا است و از هر 7 نفر در این استان، یک نفر در ونکوور زندگی می ­کند. در حال حاضر جمعیت این شهر 631،486 نفر است. این شهر ساحلی آب و هوایی متعادل‌تر نسبت به سایر شهرهای کانادا را دارد. پیش شماره تلفن در این شهر 604 است.

 

  • اُتاوا : شهر اتاوا پایتخت کشور کانادا است و تمرکز اکثر اداره­‌ها و مراکز رسمی کشور در این شهر می­باشد و همچنین جزء محدود شهرهاییست که بصورت رسمی دوزبانه (انگلیسی و فرانسوی) می­باشند. جمعیت این شهر در سال­ های اخیر رشد زیادی داشته و در حال حاضر 934،243 نفر در آن زندگی می­کنند. پیش شماره تلفن اُتاوا 613 است.

 

  • مونترال : شهر مونترال بزرگترین شهر استان کبک است و با جمعیت 1،704،694 نفر بعد از تورنتو در جایگاه دوم بزرگترین شهر کانادا قرار دارد. شهر مونترال فرانسه زبان و در حال حاضر چهارمین شهر با بیشترین جمعیت فرانسه زبان در جهان است. پیش شماره تلفن این شهر 514 و 438 است.

 

  • کلگری : شهر کلگری بزرگترین شهر استان آلبرتاست و در جنوب این استان قرار دارد. این شهر در حال حاضر 1،239،220 نفر جمعیت دارد و طبق آمار و ارقام رشد جمعیت زیادی به‌خصوص بین سال­ های 2011 تا 2016 داشته است. همچنین به دلیل وجود یکی از بزرگترین دانشگاه ­های کانادا یعنی دانشگاه کلگری مقصد مورد نظر بسیاری از دانشجویان از ایران است. پیش شماره تلفن این شهر 403 و 587 است.

 

  • ادمونتون : شهر ادمونتون مرکز استان آلبرتاست و در بین چمنزارهای فراوان و جنگل­ های بی­ نظیری قرار گرفته و مناظر فوق‌العاده زیبایی دارد. جمعیت این شهر 1،047،003 نفر و پیش شماره تلفن 780 مربوط به این شهر است.

 

در نقشه زیر می ­توانید قسمت جنوبی استان انتاریو به تفکیک مرز بندی شهرها و پیش شماره شهرهای آن را بررسی کنید. همانطور که می­بینید شهر مهم تورنتو در آن با رنگ قرمز مشخص شده است:

قسمت جنوبی استان انتاریو به تفکیک مرز بندی

 در نقشه زیر نیز استان بریتیش کلمبیا و پیش شماره شهرهای آن قابل مشاهده است. شهر مهم ونکوور نیز با رنگ خاکستری مشخص شده است:

نقشه استان بریتیش کلمبیا و پیش شماره شهرهای آن

همچنین در نقشه زیر قسمت جنوبی استان کبک و کدهای تلفن شهرهای آن پیش روی شماست. شهر مهم مونترال نیز با رنگ نارنجی مشخص شده است:

قسمت جنوبی استان کبک و کدهای تلفن شهرهای آن

برای آشنایی با اپراتورهای موبایل در کانادا و اینترنت کانادا این مقالات را از دست ندهید.

پیش شماره ­های موبایل و اپراتورها در کشور کانادا

کشور کانادا جزو کشورهایی است که فرمت شماره های همراه آن هیچ تفاوتی با شماره تلفن های ثابت ندارد و از همان فرمولی که قبلاً به آن اشاره شد برای شماره­ های موبایل نیز استفاده می­ شود.

هزینه های تلفن همراه نسبت به سایر کشورها به خصوص در زمینه اینترنت بالا است. در انحصار بودن شبکه همراه بین تنها سه شرکت می­ تواند یکی از دلایلی باشد که سبب این موضوع شده است؛ در صورتی که در اکثر کشورهای اروپایی اپراتورهای بیشتری وجود دارند که بازار رقابتی آن­ها را مجاب می­ کند از نرخ های پایین تری برای خدمات خود استفاده کنند.

کانادا قوانین محدودکننده زیادی برای اپراتورهایی که بخواهند از خارج خاک این کشور وارد بازار ارتباطات آن شوند دارد و بازار مشتریان بین سه اپراتور خاص تقسیم شده است. این سه اپراتور که به «سه ابر کمپانی» نیز معروف هستند عبارت­اند از : راجرز ، تلوس و بِل.

اگر به دنبال خرید سیم کارت در کشور کانادا باشید، شاید اسامی اپراتورهای دیگری مثل  فیدو ، ویرجین و کودو به گوشتان بخورد، اما باید بدانید که همگی آن­ها زیرمجموعه همان سه ابر کمپانی هستند.

در تصویر زیر می توانید اپراتورهای تلفن همراه در کانادا را با لوگوی آن­ها مشاهده کنید :

اپراتورهای تلفن همراه در کانادا

اولین قدم مهاجرت به کانادا را مطمئن بردارید. کافیست فرم زیر را پر کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

شماره تلفن های مهم و ضروری در کانادا

طبق سیستم شماره دهی آمریکای شمالی یا همان NANP که در آمریکا و کانادا استفاده می­ شود و پیش­تر به آن پرداخته شد، هشت شماره تلفن ضروری و مهم وجود دارد که سه رقمی هستند و دو رقم آخر آن­ها 11 می­ باشند که در نتیجه به خاطر سپردن آن­ها را راحت­تر می­ کند :

  • 911 : پلیس، اورژانس و آتش­نشانی : می ­توان گفت 911 مهم­ترین شماره بین سایر شماره ها است و با آن به طور مستقیم می­توانید با پلیس، اورژانس و آتش­نشانی ارتباط برقرار کنید و گزارش مشکل خود را بدهید. در بعضی اپراتورهای موبایل با گرفتن 112 نیز می ­توانید این تماس را برقرار کنید.

 

  • 211 : خدمات اجتماعی : با گرفتن این شماره مشاوران به صورت رایگان شما را راهنمایی می­کنند که در زمینه های مختلفی مثل خوراک و برنامه ­های غذایی، سلامت جسمی و روانی، خدمات منزل و هزینه­ های مربوط به مسکن است. تماس شما کاملاً محرمانه است و فقط بین شما و کارشناس مربوطه باقی می­ ماند و می­توانید با آرامش کامل سوالات خود را بپرسید.

 

  • : 311 خدمات شهری دولتی : این شماره جهت کم کردن تماس ­های ورودی 911  و جداسازی تماس ها با اولویت کمتر ایجاد شده است. شما با تماس با این مرکز می ­توانید سوالاتی از قبیل زمان جمع­ آوری زباله را بپرسید یا ناهنجاری ­های اجتماعی مثل دیوارنویسی را گزارش دهید.

 

  • 411 : راهنمای اطلاعات شماره تلفن­ ها : در گذشته این شماره یک سرویس راهنمای اطلاعاتی در رابطه با شماره تلفن ها بود و همچنین اطلاعات محلی در اختیار شما قرار می داد. در حال حاضر این شماره غیرفعال شده است.

 

  • 511 : اطلاعات ترافیکی : شما با گرفتن این شماره می­توانید اطلاعات جاده­ای و آب و هوایی جهت حمل و نقل را بگیرید و همچنین سوالات خود در رابطه با وضعیت ترافیک اتوبان­ ها، جاده­ ها و خیابان ­ها را بپرسید.

 

  • 611 : تعمیرات خطوط تلفن : در گذشته این شماره برای کمک به حل مشکلات خطوط تلفن یا گزارش خرابی یا قطعی به اداره مرکزی استفاده می­شده که دیگر غیر فعال شده است.

 

  • 711: خدمات امدادی افراد ناشنوا و کم شنوا : تمامی اپراتورهای تلفنی موظف هستند که افراد فاقد قوه شنوایی که با شماره 711 تماس می گیرند را به مراکز امدادی و درمانی متصل کنند. این قانون در جولای 2007 توسط کمیته ارتباطات فدرال تصویب شده و توسط تمامی اپراتورها لازم الاجرا است.

 

  • 811:  اطلاعات انشعابات زیرزمینی : قبل از هر حفاری در زمین در هر مکانی شما باید با این شماره تماس بگیرید. کارشناسان با اندازه­ گیری میزان حفر شما و در نظرگیری محل دقیق حفاری از آسیب به سیم ­های تلفن، سیم ­های برق زیرزمینی و لوله­ های آب و انتقال گاز جلوگیری می­کنند.

کلام پایانی

در این مقاله سعی شد به طور کلی و جامع اطلاعاتی راجع به پیش شماره های مختلف در استان های کانادا، اپراتورهای تلفن همراه و شماره های ضروری در کشور کانادا را به شما ارائه داده و به این مبحث ضروری برای زندگی در کشور کانادا پرداخته شود.

هرچه اطلاعات شما راجع به موضوعات گوناگون زندگی در کانادا بیشتر باشد، اصولاً مسیر مهاجرت شما مسیر راحت تری خواهد بود. تیم ما با پشتوانه علمی قوی در کنار تجربه کاری بالا در این مسیر همراه شماست و برای هرگونه راهنمایی و مشاوره می توانید روی کاناداپاس حساب ویژه ای باز کنید.

وکیل مورد تایید اداره مهاجرت کشور کانادا در مجموعه کاناداپاس، مهیار حلاج پور همواره در تلاش  است تا خدمات حقوقی ممتازی در زمینه مهاجرت به کانادا به شما عزیزان ارائه بدهد.