این دو شهر جزء بزرگترین شهرهای کشور کانادا محسوب می شوند و زندگی در هر دوی آن ها مزایای زیادی دارد. هزینه های زندگی در شهر مونترال نسبت به تورنتو به شکل قابل توجهی پایین تر است ولی موقعیت های شغلی و میزان درآمد در تورنتو بالا تر است.

مونترال و ونکوور هر دو شهرهای مناسبی برای زندگی هستند و مزایای زیادی دارند. بطور کلی هزینه های زندگی و اجاره مسکن در ونکوور بالاتر از مونترال است اما سطح درآمدی در ونکوور بالاتر است.

  • نام شهر : مونترال (Montreal)
  • استان: کبک
  • کشور: کانادا
  • جمعیت: بیش از 4 میلیون نفر
  • زبان رسمی: فرانسوی
  • سال تاسیس: ۱۶۴۲

مونترال کانادا کجاست؟

مونترال یکی از جذاب‌ترین شهرهای کانادا برای مهاجرت است که به عنوان دومین شهر پرجمعیت این کشور و همچنین پرجمعیت‌ترین شهر استان کبک شناخته می‌شود. این شهر در سال ۱۶۴۲ رسما با نام ویله ماریا افتتاح شد و تا سال ۲۰۲۱، جمعیت مادرشهر مونترال به بیش از 4 میلیون و 200 هزار نفر افزایش پیدا کرد.

در مقاله بهترین شهر کانادا برای ایرانیان، با بهترین شهرهای کانادا برای کار، زندگی و تحصیل آشنا می شوید.

نقشه مونترال کانادا

زبان رسمی مونترال کانادا

یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های موجود در این شهر این است که زبان فرانسوی به عنوان زبان رسمی این شهر شناخته می‌شود، در حالی که اکثر شهرهای شرقی و مرکزی کانادا به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند و این در حالی است که تنها ۱۸ درصد از شهروندان مونترال به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند.

ساعت مونترال

مونترال کانادا 4 ساعت از ساعت هماهنگ جهانی (UTC) عقب‌تر و حدود 7 ساعت و 30 دقیقه از ساعت تهران عقب‌تر است.

تاریخچه شهر مونترال کانادا

مونترال، واقع شده در استان کبک در جنوب شرقی کانادا قرار دارد. شهری که به عنوان دومین شهر پرجمعیت کانادا و کلان شهر اصلی استان کبک شناخته می‌شود.

مونترال شهری با تاریخ قابل توجه از استعمار فرانسه است که قدمت آن به قرن شانزدهم می‌رسد. در حال حاضر کانادایی‌های فرانسوی اکثریت جمعیت مونترال را تشکیل می‌دهند و به همنی خاطر هم گفته می‌شود که مونترال دومین شهر بزرگ فرانسوی زبان در جهان (پس از پاریس) است.

شهر مونترال، بسیار زیبا و جذاب است و حتی قدم زدن در خیابان‌های آن نیز یک تجربه دلپذیر محسوب می‌شود؛ به ویژه مرکز تاریخی شهر که به مونترال قدیمی شهره است، به نوعی دریچه‌ای به تاریخ غنی این شهر باز می‌کند که شما می‌توانید در آن معماری قرن 19 فرانسه را مشاهده کنید.

بررسی شرایط آب و هوایی مونترال

یکی از مهمترین ویژگیهای آب و هوایی در شهر مونترال این است که تابستان‌ها در این شهر طولانی و گرم است، اما زمستان‌های سرد و برفی به همراه وزش باد در این شهر دیده می‌شود. جالب است بدانید که آسمان ابری بخش جدانشدنی از زمستان‌های این شهر است.

در طول سال دمای هوا معمولا بین ۱۳- تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد و به ندرت از 23- درجه کمتر و از ۳۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر می‌شود. بر اساس داده‌های هواشناسی، بهترین شرایط آب و هوایی در مونترال از اواخر جون تا اوایل سپتامبر در این شهر حکم‌فرما است.

از نظر شرایط آب و هوایی، از ۲۲ می تا ۱۹ سپتامبر، دمای هوا بالای ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. بر این اساس، گرم‌ترین ماه سال در این شهر، جولای است که دمای هوا در آن بین ۱۷ تا ۲۶ درجه سانتی‌گراد در تغییر است.

در مقابل، فصل سرما از ۴ دسامبر تا ۱۲ مارچ را در برمی‌گیرد که دمای هوا معمولا کمتر از یک درجه سانتی‌گراد است. سردترین ماه سال در این شهر، ژانویه است که متوسط دمای هوا در این ماه در سردترین روزها به ۲۳- درجه سانتی‌گراد و در گرم‌ترین زمان به ۵- درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

بررسی شرایط آب و هوایی مونترال

در شهر مونترال، روزهایی که آسمان ابری است، متناسب با فصل‌های مختلف، متغیر است.  بخش روشن‌تر سال در مونترال از 8 جون آغاز می‌شود و به مدت 4.5 ماه ادامه دارد و در حدود 23 اکتبر به پایان می‌رسد. در این میان صاف‌ترین ماه سال در مونترال آگوست است که ​​در 62 درصد مواقع آسمان عمدتا صاف یا نیمه‌ابری است.

قسمت ابری سال حدود 23 اکتبر آغاز می شود و به مدت 7.5 ماه ادامه دارد و در حدود 8 جون هم به پایان می‌رسد. ابری ترین ماه سال در مونترال ژانویه است که به طور متوسط ​​در 64 درصد مواقع آسمان ابری است.

شما می‌توانید در جدول پیشرو، تغییرات دمایی (سانتی گراد) شهر مونترال را در طول ماه‌های سال، مشاهده کنید:

Dec Nov Oct Sep Aug Jul Jun May Apr Mar Feb Jan
30 42 55 68 77 79 75 66 53 37 27 24 MAX
17 31 42 53 61 63 59 49 37 23 12 10 MIN

همچنین به یاد داشته باشید که طول روز در شهر مونترال، در سال به طور قابل توجهی متفاوت است. به عنوان مثال در سال 2022، کوتاه ترین روز (21 دسامبر) با 8 ساعت و 42 دقیقه روشنایی روز  و طولانی ‌ترین روز (21 جون) با 15 ساعت و 41 دقیقه روشنایی روز است.

مناطق ایرانی‌نشین مونترال

به‌طورکلی شهر مونترال دارای 19 منطقه یا محله است که اصطلاحاً به هرکدام از آن‌ها یک Borough گفته می‌شود. هرکدام از این مناطق نیز خودشان به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شوند.
بسیار مهم است که قبل از مهاجرت مشخص کنید قرار است در کدام منطقه زندگی کنید؛ زیرا مانند هر محل سکونت دیگری مواردی مثل دسترسی به قسمت‌های مختلف شهر، شرایط رفاهی، کیفیت زندگی و بخصوص اجاره‌ها بسته به محله‌ای که انتخاب می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد.
با توجه به اینکه ممکن است، در روزها و ماه‌های نخست مهاجرت، احساس دلتنگی نسبت به اقوام و خویشاوندان ایرانی خود داشته باشیدا توصیه می‌کنیم حداقل در ابتدا محله‌های ایرانی نشین مونترال یا هر شهری که می‌خواهید به آن مهاجرت کنید را برای سکونت انتخاب نمایید.
به همین منظور، در این قسمت محله‌های ایرانی نشین شهر مونترال را به شما معرفی می‌کنیم:

  • منطقه ویل ماری

این منطقه یکی از بهترین و بزرگ‌ترین مناطق شهر مونترال است. درواقع Ville-Marie از بخش‌های مهم و مرکزی مونترال محسوب می‌شود که دارای تاریخچه‌ای با فرهنگ بسیار غنی است.
از قسمت‌های دیدنی این محله تپه مشهوری است که به آن مونت رویال گفته می‌شود و نام مونترال نیز از همین تپه گرفته شده است.
در تاریخ شهر مونترال نیز آمده است اولین فرد فرانسوی که در این قسمت وارد خاک کانادا شد ژاک کارتیه Jacques Cartier نام داشت که به این تپه آمد و آن را مونت رویال نامید.
در قسمت دامنه این تپه پارکی بسیار بزرگ و چشم‌نواز احداث شده است که می‌تواند یکی از مزایای زندگی در این محله باشد.
مردم این منطقه بخصوص ایرانیان و حتی مردم سایر محله‌های مونترال در تعطیلات مختلف مانند آخر هفته‌ها به‌خصوص در فصول گرم‌تر به‌صورت دسته‌جمعی به این پارک می‌روند و اوقات فراغت خود را در فضایی دل انگیز سپری می‌کنند. حتی ایرانیان مقیم این محله روز 13 بدر را نیز در این پارک برگزار می‌کنند.
البته لازم به ذکر است بخش غربی این تپه که به نام westmount معروف است، از گران‌ترین و مرفه‌ترین مناطق مونترال و حتی از بهترین مناطق در کل کانادا محسوب می‌شود.
بیشتر ساکنین این منطقه انگلیسی‌زبان هستند ( البته تنها در خانه و برای ارتباطات خود در مونترال از زبان فرانسه استفاده می‌کنند) و به همین دلیل ایرانیان زیادی نیز در این منطقه سکونت دارند.
از طرفی به خاطر شهرت و معماری زیبایی که خانه‌های این منطقه دارند، بسیاری از دولت‌مردان و ثروتمندان کل کانادا در این منظقه، صاحب خانه هستند. پس اگر شما نیز به دنبال یک محله کاملاً مرفه و زیبا در مونترال هستید این منطقه به شما پیشنهاد می‌شود.

  • منطقه Côte-des-Neiges/Notre-Dame-de-Grâce

این منطقه نیز در مونترال ایرانیان زیادی را در خود جای داده است. شاید بتوان گفت حتی بیشترین آمار ایرانیان مقیم مونترال در این بخش زندگی می‌کنند.
اغلب خانواده‌های ایرانی در بخش Notre-Dame-de-Grâce یا به اختصار NDG سکونت دارند. بسیاری از فروشگاه‌های ایرانی معروف در مونترال مانند فروشگاه اخوان، مراکز فرهنگی ایرانی مانند فرهنگسرای سینا و مدرسه ایرانی دهخدا نیز در این محله احداث شده‌اند. طوری که در این محله اصلا احساس غربت نخواهید داشت یا حداقل تا حد زیادی این احساس کم میشود.
علت اینکه بسیاری از ایرانیان، این منطقه را برای سکونت انتخاب می‌کنند، بافت چند فرهنگی و همچنین زیاد بودن مهاجران نسبت به افراد بومی در این ناحیه است که زندگی را برایشان آسان‌تر خواهد کرد.
همچنین فاصله این محله تا مرکز شهر کوتاه است و افراد می‌توانند خیلی راحت با هزینه کم از طریق سیستم حمل‌ونقل عمومی به مرکز شهر برسند و فعالیت‌های روزانه خود را به‌راحتی انجام دهند.
مزیت دیگر این محله نسبت به سایر محله‌های مونترال برای ایرانیان، پایین بودن اجاره‌بهای مسکن است.
طوری که هزینه یک آپارتمان دوخوابه در این محله با هزینه یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر برابری می‌کند که البته کیفیت هردو یکی است؛ بنابراین بخصوص برای افرادی که به‌صورت خانوادگی مهاجرت می‌کنند زندگی در این محله می‌تواند هزینه‌های اجاره را کاهش دهد.
از طرفی این محله دارای امکانات تفریحی و آموزشی مختلفی برای کودکان و نوجوانان است. توجه داشته باشید همان‌طور که قبلاً گفتیم هرکدام از مناطق 19 گانه مونترال خودشان به قسمت‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شوند.
در منطقه NDG نیز بخش‌های مختلف شرایط متفاوتی دارند و برخی قسمت‌ها بهتر از سایرین می‌باشد که در اجاره نیز تغییر ایجاد می‌کند ولی به‌طورکلی اجاره یک آپارتمان دوخوابه در این منطقه بین 800 تا 1200 دلار در ماه است.
منطقه Côte-des-Neiges که درست در کنار NDG است، دارای ساکنین ایرانی زیادی است ولی تعداد ایرانیان در این منطقه کمتر از NDG می‌باشد. همچنین به مرکز شهر نزدیک‌تر است و هزینه زندگی در آن نسبت به محله NDG کمی بالاتر می‌باشد.
فاصله این محله تا دانشگاه کنکوردیا که در مرکز شهر مونترال قرار دارد از طریق پیاده روی حدود 30 دقیقه است.
البته مونترال از نظر آب و هوایی جزو شهرهای نسبتاً سرد است و همین مقدار فاصله را در فصول سرد نمی‌توان پیاده رفت و باز هم باید از سیستم حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید.
در این منطقه شما خانه‌های لوکس و آپارتمان‌های زیبای زیادی را می‌بینید و در قسمتی از خیابان «کت دو نژ» در تقاطع آن با خیابانی به نام Queen –Mary ساختمان‌های مسکونی زیادی به ایرانیان مقیم مونترال اجاره داده شده است. اجاره یک واحد آپارتمانی یک یا دوخوابه در این محله بسته به ناحیه مورد نظر بین ۹۰۰ تا ۱۴۰۰ دلار است.
به طور کلی شما می‌توانید در هر محله‌ای از شهر مونترال سکونت کنید ولی مناطقی که در این قسمت معرفی شد، از دو نظر برای ایرانیان مزیت بسیار بالایی نسبت به سایر محله‌ها دارند. اول اینکه ایرانیان زیادی در آن سکنی گزیده‌اند و در ثانی انگلیسی‌زبان‌های زیادی دارد که در خانه به انگلیسی صحبت می‌کنند ولی بیرون از خانه به فرانسه صحبت می‌کنند، زیرا زبان رسمی مونترال فرانسه است؛ بنابراین ایرانیان راحت‌تر می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و زندگی در این مناطق برایشان خوشایندتر است.

مقایسه تحولات جمعیتی در مونترال

نرخ رشد جمعیت در مونترال همواره مثبت بوده است و به همین دلیل می‌توان گفت که مونترال کانادا یکی از شهرهای جذاب برای زندگی است. در جدول زیر می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری درباره جمعیت و تحولات آن در شهر مونترال به دست آورید. در حال حاضر، مونترال با جمعیتی بیش از 4 میلیون نفر، دومین شهر پرجمعیت کانادا بعد از تورنتو، به شمار می‌رود.

شما می‌توانید در نمودار زیر، 8 شهر پرجمعیت کانادا را مشاهده کنید:

8 شهر پرجمعیت کانادا

اروپایی ها بزرگ ترین جامعه غیر بومی در این شهر را تشکیل می ‌دهند؛ به طوری که حدود ۲۳ درصد از مهاجرین این شهر فرانسوی هستند. در حال حاضر ۶۶.۵ درصد از شهروندان این کشور به زبان فرانسوی به عنوان زبان مادری خود تسلط دارند، ۱۳.۲ درصد نیز انگلیسی زبان هستند و حدود ۰.۸ درصد نیز به هر دو زبان تسلط دارند. سایر جمعیت این شهر نیز به عنو ان اقلیت زبانی، به زبان‌های دیگر به عنوان زبان مادری مسلط هستند که بیشترین آنها را ایتالیایی‌ها تشکیل می‌دهند که ۳.۵ درصد از این جمعیت را شکل می‌دهند.

طبق گزارشات از نظر مذهبی نیز ۶۵.۸ درصد از ساکنین این شهر را مسیحی‌ها تشکیل می‌دهند و حدود ۱۸.۱۴ درصد از شهروندان این شهر اعتقادات دینی ندارند. مسلمانان و یهودیان نیز به ترتیب ۹.۶ درصد و ۸.۶ درصد از جمعیت مونترال را تشکیل می‌دهند.

شما در ادامه می‌توانید، تحولات جمعیتی شهر مونترال را در سال‌های اخیر مشاهده کنید:

تحولات جمعیتی شهر مونترال

مزایا و معایب زندگی در مونترال چیست؟

زندگی در شهر مونترال کانادا نیز همانند هر شهر دیگری در دنیا، با خوبی‌ها و بدی‌هایی همراه است. هرچند که تمام این مزایا و معایب می‌توانند برای افراد مختلف با سلایق و سبک زندگی‌های گوناگون، یکسان نیست.

در این بخش از گزارش به برخی از مهمترین مزایا و معایب زندگی در شهر مونترال پرداخته‌ایم که شما با مطالعه آنها، متناسب با شرایط زندگی و علایق شخصی که دارید، دست به انتخاب بزنید.

مزایای زندگی در مونترال 

  • رتبه بالای کیفیت زندگی
  • قیمت مناسب خرید و اجاره خانه
  • سیستم حمل و نقل پشرفته
  • مرکز فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی
  • طبق آمار کانادا، ۹۴ درصد از ساکنان مونترال از زندگی خود راضی هستند

معایب زندگی در مونترال 

  • قوانین بسیار برای شرکت در مدارس انگلیسی زبان
  • ترافیک زیاد
  • زمستان‌های سرد

در صورتی که به دنبال بهترین مسیرهای مهاجرت به کانادا هستید و قصد دارید آشنایی بیشتری با روش های بروز شده مهاجرت به کانادا از جمله دریافت ویزای توریستی کانادا، برنامه ویزا استارتاپ کانادا، اخذ ویزای تحصیلی کانادا آشنا شوید، توصیه می کنیم تا با بهترین وکیل مهاجرت به کانادا و مشاور مورد تایید RCIC در ارتباط باشید تا بتوانید با بالاترین راندمان ممکن اطلاعات مورد نیاز خود در این رابطه را به دست آورید.

در نظر داشته باشید که شما نیز به عنوان یک شهروند خارجی، می‌توانید بهترین کیفیت زندگی را در شهر مونترال تجربه کنید؛ اما پیش از مهاجرت به این شهر بهتر است در نظر داشته باشید که چه روشی برای ورود شما بهتر است. برای آگاهی از این موضوع، کافی است فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید.

اقتصاد مونترال

مونترال یکی از شهرهای عالی در زمینه اقتصادی در کل کانادا محسوب می‌شود. در چند سال اخیر نیز سرمایه‌گذاری‌های مختلف در این شهر چه از طرف افراد بومی و چه از طرف مهاجران به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

درواقع می‌توانید مونترال را به‌عنوان یکی از بهترین شهرهای کانادا برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. یکی از پایدارترین مناطق اقتصادی کانادا شهر مونترال است که در شرق کانادا واقع شده است.

دلایل مختلفی باعث شده است که سرمایه‌گذاران بسیار زیادی از سراسر جهان و همچنین خود کانادا، در شهر مونترال سرمایه‌گذاری کنند و منجر به پیشرفت اقتصادی آن شوند. از جمله مهم‌ترین این دلایل نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • امنیت اقتصادی و اجتماعی بالا
  • قدرت خرید بالا (بسیاری از محله‌های مونترال محل سکونت افراد ثروتمند کانادا و مهاجرین است.)
  • کیفیت زندگی بسیار عالی
  • امکانات رفاهی و تفریحی بسیار خوب و جذاب

اگرچه سرمایه‌گذاری در شهر مونترال مزایای بسیار فراوانی دارد و به دلیل پیشرفت‌های اقتصادی در این شهر در سال‌های گذشته، می‌توانید مطمئن باشید که سرمایه‌گذاری در آن سودآور است، اما باید بدانید در میان 20 شهر بزرگ کانادا و امریکا امن‌ترین شهر، مونترال است. به همین دلیل سالیانه سرمایه‌های بسیار خوبی را از کانادا و سرتاسر دنیا جذب می‌کند.

جالب است بدانید در همین راستا شرکت‌های هوایی در کل دنیا حدود 90 درصد ترافیک هوایی را به سمت مونترال هدایت می‌کنند؛ زیرا اکثر سرمایه‌گذاران می‌دانند علاوه بر سودآوری سرمایه‌گذاری در این شهر، می‌توانند از یک زندگی با امکانات عالی نیز برخوردار باشند و مونترال تنها شهری برای کار و اقتصاد نیست، بلکه از هر لحاظ برای زندگی مناسب است.

مهم‌ترین مؤلفه‌های اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در شهر مونترال

همان‌طور که در جدول زیر ملاحظه می‌کنید، در زمان مورد نظر تمامی شاخص‌های اقتصادی در شهر مونترال دارای رشد بوده‌اند.

در حال حاضر نیز این رشد حتی با وجود مشکلات اقتصادی زیاد در کل دنیا ادامه دارد. در چند سال اخیر رشد اقتصادی شهر مونترال نسبت به کلان‌شهرهای کانادا مانند تورنتو، کلگری، ونکوور و اتاوا نیز بیشتر بوده است. درنتیجه می‌تواند سودآوری بعد از سرمایه‌گذاری را در صورت سرمایه‌گذاری درست و با انجام تحقیقات کامل، تضمین نماید.

این شرایط اقتصادی خوب در مونترال باعث شده است حتی برای افرادی که نمی‌توانند سرمایه‌گذاری کنند، بازار کار بسیار خوبی ایجاد شود. به همین دلیل نرخ بیکاری در این شهر کم است و حتی در برخی سال‌ها شهر مونترال توانسته است پایین‌ترین نرخ بیکاری را در کل کانادا داشته باشد.

شاخص‌های اقتصادی درصد تغییرات در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۸ الی ۲۰۱۹ میلادی
تولید ناخالص داخلی حقیقی +۳.۶%
میزان استخدام + ۱.۹%
نیروی کار + ۱.۶%
خرده‌فروشی + ۷.۳%
درآمد ماهیانه + ۳.۹%
ترافیک هوایی بر اساس تعداد مسافران + ۶.۹%
ترافیک دریایی + ۹.۲%
کاهش نرخ بیکاری +۶.۱%
میزان مشارکت +۶۷.۵%

بهترین بخش‌های سرمایه‌گذاری در مونترال

با وجود اینکه زمینه‌های اقتصادی مونترال از تنوع بسیار بالایی برخوردار است، اما طبق گزارش‌های ارائه‌ شده، بیشتر سرمایه‌گذاران تمایل دارند در این شهر در زمینه‌های بازی‌های دیجیتالی، هوش مصنوعی، هوافضا، جلوه‌های بصری، علوم زیستی، فناوری‌های مربوط به درمان و فناوری‌های مالی سرمایه‌گذاری کنند.

به همین دلیل بیشترین فرصت‌های شغلی که در شهر مونترال وجود دارند نیز در زمینه‌های فناوری هستند. البته شهر مونترال در زمینه‌هایی مانند ارتباطات و اطلاعات، صنایع داروسازی و بیوتکنولوژی نیز پیشرو است.

انواع روش‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت در اقتصاد بزرگ مونترال

شما نیز اگر دوست دارید به شهر مونترال مهاجرت کنید، می‌توانید به طرق مختلف مانند مشغول شدن در شغلی که با تجربه و مهارت شما سازگار است یا سرمایه‌گذاری در این شهر در پیشرفت اقتصادی و سود بسیار خوب آن شریک شوید.

روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری در شهر مونترال وجود دارد. البته باید توجه داشته باشید به دلیل اینکه زبان رسمی در این شهر فرانسه است، قوانین و روش‌های مهاجرتی جهت سرمایه‌گذاری در آن نیز متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید جهت گرفتن مشاوره تخصصی برای عبور از مسیر مهاجرتی به مونترال برای سرمایه‌گذاری در کمترین زمان و بهترین شرایط، از کارشناسان مجرب و باسابقه ما در این زمینه کمک بگیرید.

در کل نیز روش‌های سرمایه‌گذاری در مونترال به چند گروه کلی اصلی تقسیم می‌شوند که عبارت‌اند از:

این روش یک روش بسیاری عالی برای علاقه‌مندان به کارآفرینی در مونترال کانادا می‌باشد. اگر دوست داشته باشید از این طریق سرمایه‌گذاری در مونترال را شروع کنید، می‌توانید با خرید یا راه‌اندازی یک بیزینس در این شهر شروع نمایید.

این برنامه سرمایه‌گذاری بیشتر برای مهاجرانی مناسب خواهد بود که از قبل تجربه و مهارت کافی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید یا ادامه دادن یک کسب‌وکار از قبل راه‌اندازی شده در مونترال را داشته باشند. همچنین افرادی که از این طریق سرمایه‌گذاری خود را انجام می‌دهند، می‌توانند بعد از مدتی برای اخذ اقامت دائم اقدام نمایند. دو روش برای انجام این کار وجود دارد.

روش اول برای کارآفرینانی است که با کمک حمایت مالی سرمایه‌گذاران یا سرمایه خودشان کار جدیدی را در این شهر راه‌اندازی می‌کنند. روش دوم برای افرادی است که قصد دارند یک بیزینس مانند کافی‌شاپ، خشک‌شویی، رستوران و … را در مونترال خریداری کنند.

برای انجام این کار در مونترال شما باید حداقل 200 الی 300 هزار دلار کانادا سرمایه‌گذاری انجام دهید و ارزش دارایی شما به‌صورت خالص باید حداقل 900 هزار دلار باشد.

اگرچه در حال حاضر کبک این برنامه که به آن Quebec Immigrant Investor Program گفته می‌شود را تا اول ماه آوریل سال 2023 متوقف کرده است، اما تا قبل از این یکی از مهم‌ترین مسیرهای سرمایه‌گذاری در مونترال بوده است که ممکن است بعد از تاریخ ذکرشده مجدداً انجام شود.

در این روش سرمایه‌گذاری به‌طور غیرمستقیم که به آن پسیو (Passive) هم گفته می‌شود نیازی نیست داوطلبان به‌صورت کاملاً فعال در مدیریت یک کسب‌وکار شرکت کنند.

درواقع در این روش از داوطلب خواسته می‌شود تا در یک سرمایه‌گذاری تضمینی از طرف دولت، به اندازه 2/1 میلیون دلار کانادا در این شهر سرمایه‌گذاری نماید و بعد از 5 سال اصل پول با سودی عالی به او برمی‌گردد.

این برنامه بیشتر برای مهاجرانی مناسب است که قصد سکونت دائمی در شهر مونترال را داشته باشند. علاوه بر سرمایه کافی برای شرکت در این طرح، فردِ سرمایه‌گذار باید حداقل 2 سال سابقه کار و تجربه در زمینه مدیریت کسب‌وکار در کشور خود را داشته باشد.

شما می‌توانید بعدازاین سرمایه‌گذاری با داشتن گواهی تائید شده که نشان می‌دهد شما این سرمایه‌گذاری را انجام داده‌اید، برای اقامت دائم اقدام نمایید.

روش دیگری که به شما کمک می‌کند از اقتصاد مونترال سود ببرید، خوداشتغالی است. طی برنامه خوداشتغالی در مونترال (Self Employed Worker Program) داوطلبان باید مبلغی حدودی بین 25 هزار دلار تا 50 هزار دلار را بر حسب توان مالی که دارند به‌عنوان سپرده، برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار در شهر مونترال کانادا در نظر بگیرند که نسبت به سرمایه‌گذاری‌های دیگر بسیار کمتر است.

همچنین از نظر میزان دارایی کافیست دارایی خالصی به اندازه حداقل 100 هزار دلار کانادا داشته باشند. لازم به ذکر است متقاضیان این طرح نیز باید حداقل دو سال سابقه در زمینه مورد نظر در کشور خود داشته باشند.

جاذبه‌های گردشگری مونترال

مونترال یکی از شهرهای توریستی کشور کانادا است که جاذبه‌های تفریحی و گردشگری بسیاری در آن وجود دارد. شما هم می‌توانید برای سفر از این اطلاعات استفاده کنید و هم اینکه اگر قصد اقامت در این شهر را دارید، خوب است که با نقاط مهم گردشگری و تفریحی این شهر، بیشتر آشنا شوید.

  • مونترال قدیمی (Old Montréal): مونترال قدیمی یکی از مهمترین مراکز توریستی مونترال است. این منطقه پر است از ساختمان‌های مربوط به قرن‌های 17، 18 و 19 که حس لذت‌بخش یک حضور در یک محله به سبک پاریسی را به شما منتقل می‌کند. بسیاری از این بناهای تاریخی اکنون هتل، رستوران، گالری و فروشگاه هستند. اگر به دنبال اقامت در شهر برای چند روز هستید، اینجا بهترین مکان برای اقامت است.
  • بندر قدیمی مونترال (Old Port): همانطور که در اطراف مونترال قدیمی پرسه می‌زنید، به احتمال زیاد به منطقه پرجنب‌وجوش کنار رودخانه سنت لارنس معروف به بندر قدیمی (Vieux-Port) خواهید رسید. در اینجا کارهای زیادی برای انجام خواهید یافت، از سوار شدن بر چرخ و فلک غول‌پیکر یا بالا رفتن از برج ساعت معروف گرفته، تا فریاد زدن از یک زیپ‌لاین که از ارتفاعات سرگیجه‌آور، فرود می‌آید.
  • باغ مونترال (Botanical Garden): در بالای شهر مونترال، در زمینی که میزبان بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۶ بود، این پارک، محل باغ گیاه‌شناسی خارق‌العاده تخیلی مونترال است. گیاهان متنوع در 30 باغ و 10 گلخانه نمایشگاهی رشد می‌کنند باغ‌های بیرونی نیز شامل باغ‌های زیبای ژاپنی و چینی و همچنین باغ‌هایی هستند که به گیاهان آلپی، آبی، دارویی، سایه‌دار، مفید و حتی سمی اختصاص دارند.
  • کلیسای نوتردام مونترال (Notre-Dame Basilica): قدیمی‌ترین کلیسای مونترال، کلیسای نوتردام است که در سال 1656 تأسیس شد. این کلیسا تجسم بسیار بزرگ‌تری نسبت به کلیسای اصلی در پاریس دارد.
  • موزه هنرهای زیبا (Fine Arts Museum): موزه هنرهای زیبا قدیمی‌ترین موزه در کانادا است و مجموعه‌های عظیمی از نقاشی، مجسمه و هنرهای مدرن را در خود جای داده است. مجموعه‌های برجسته فرهنگ‌های جهانی و باستان‌شناسی مدیترانه‌ای که در مجموع نزدیک به 10 هزار اثر در اختیار دارد.

فستیوال‌های مهم شهر مونترال کانادا

شهر مونترال میزبان فستیوال‌های زیادی در طول سال است و همین امر نیز بر جذابیت‌های آن، به‌ویژه برای افرادی که قصد سفر به این شهر را دارند، افزوده است. در این بخش از گزارش،  به برخی از مهمترین جشن‌ها و فستیوال‌هایی که به صورت سالیانه در مونترال برگزار می‌شوند، پرداخته شده است.

شما می‌توانید در این سایت، کلیه رویدادهای فرهنگی و هنری و فستیوال‌های شهر مونترال را که به صورت ماهانه دسته‌بندی شده است را مشاهده کنید.

کیفیت زندگی در مونترال کانادا

به طور کلی این نکته را در در نظر داشته باشید که برای ارزیابی کیفیت زندگی در هر شهری، شاخص‌هایی همچون قدرت خرید، امنیت، خدمات درمانی، آب و هوا، هزینه زندگی، قدرت خرید ملک، ترافیک و آلودگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بر همین اساس نیز در این گزارش شاخص‌های کیفیت زندگی در در شهر مونترال، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

شهر مونترال، پرجمعیت‌ترین شهر استان کبک و از شهرهای بسیار مهاجرپذیر کانادا محسوب می‌شود.  خوب است بدانید که بر اساس آخرین ارزیابی‌های انجام‌شده توسط سایت جهانی «نومبئو» در سال ۲۰۲۲، شهر مونترال در میان شهرهای جهان از نظر کیفیت زندگی، رتبه 109 را به دست آورده است.

شما در نمودار پیشرو می‌توانید جایگاه شهر مونترال در میان برخی از باکیفیت‌ترین شهرهای جهان را مشاهده کنید:

جایگاه مونترال در میان باکیفیت‌ترین شهرهای جهان

شما همچنین می‌توانید در جدول زیر، شاخص‌های کیفیت زندگی در شهر مونترال را مورد بررسی قرار بدهید:

شاخص کیفیت زندگی در شهر مونترال

بررسی هزینه‌های زندگی در شهر مونترال

یکی از مهمترین مسائلی که برای زندگی در شهر شلوغ مونترال، باید به آن توجه داشته باشید، هزینه‌های زندگی در این شهر است. افرادی که این شهر را به عنوان مقصد مهاجرتی و حتی توریستی خود انتخاب می‌کنند، باید اطلاعات دقیقی درباره با میزان هزینه‌هایی که در این شهر با آن مواجه خواهند شد، داشته باشند.

در همین راستا، در این بخش از گزارش به صورت مجزا و جزئی به هزینه‌های زندگی در شهر مونترال پرداخته شده است که شما می‌توانید در جداول پیش‌رو آنها را مطالعه کنید:

هزینه رستوارن در شهر مونترال

از 15 تا 40 دلار یک وعده غذا، رستوران ارزان قیمت
از 12 تا 15 دلار یک وعده غذای فست فود همانند مک‌دونالد
از 3 تا 6 دلار قهوه (کاپوچینو)
از 1.99 تا 3 دلار یک قوطی نوشابه
از 1.50تا 3 دلار یک بطری آب معدنی

هزینه خرید روزانه در شهر مونترال

از 1.89 تا 4.99 دلار یک لیتر شیر
از 3 تا 5.51 دلار یک عدد نان (500 گرم)
از 2.46 تا 6 دلار برنج (یک کیلوگرم)
از 3 تا  5 دلار تخم‌مرغ (12 عدد)
از 6.75 تا 22 دلار فیله مرغ (یک کیلوگرم)
از 8 تا 25 دلار گوشت گوساله (یک کیلوگرم)
از 2 تا 6.37 دلار یک کیلوگرم سیب
از 1.49 تا 4.37 دلار یک کیلوگرم موز
از 2 تا 7.50 دلار یک کیلوگرم سیب‌زمینی
از 1.25 تا 4.41 دلار یک کیلوگرم پیاز

هزینه حمل و نقل عمومی در شهر مونترال

از 3.25 تا 3.75 دلار بلیت یک‌طرفه (درون شهری)
از 90 تا 98 دلار یک ماه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی
از 1.70 تا 3 دلار تاکسی، یک کیلومتر
از 1.80 تا 2.20 دلار بنزین (یک لیتر)

هزینه تسهیلات عمومی در شهر مونترال

از 70 تا 200 دلار اولیه (آب، برق، گرمایش، سرمایش و …)، برای یک آپارتمان 85 متری
از 0.30 تا 0.75 دلار یک دقیقه هزینه تلفن همراه، تعرفه معمولی
از 50 تا 95 دلار اینترنت (۶۰ مگابیت بر ثانیه یا بیشتر، نامحدود، کابل/ ADSL)

هزینه ورزش و تفریح در شهر مونترال

از 14 تا 100 دلار باشگاه، یک نفر، ماهیانه
از 11 تا 32 دلار زمین تنیس، اجاره، یک ساعت، آخر هفته
از 12 تا 20 دلار بلیت سینما، یک نفر، اکران بین‌المللی

هزینه نگهداری از کودک در شهر مونترال

از 500 تا 1100 دلار پیش‌دبستانی، مهدکودک، ماهانه، برای یک نفر
از 5 تا 18 هزار دلار مدرسه ابتدای، بین‌المللی، سالانه، برای یک نفر

هزینه خرید لباس در شهر مونترال

از 45 تا 135 دلار شلوار جین، برند
از 25 تا 75 دلار لباس تابستانه، از فروشگاه‌های زنجیره‌ای
از 80 تا 170 دلار یک جفت کفش ورزشی، با کیفیت متوسط
از 100 تا 300 دلار یک جفت کفش مردانه چرم

هزینه اجاره خانه در شهر مونترال

از 1195 تا 1700 دلار آپارتمان، یک خوابه، مرکز شهر
از 850 تا 1350 دلار آپارتمان، یک خوابه، بیرون از شهر
از 1890 تا 3000 دلار آپارتمان، سه خوابه، مرکز شهر
از 1400 تا 2200 دلار آپارتمان، سه خوابه، بیرون از شهر

میانگین هزینه خرید خانه در شهر مونترال

8595 دلار هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر
4690 دلار هر متر مربع آپارتمان، خارج از شهر

حقوق و وام در شهر مونترال

3703 دلار میانگین حقوق ماهیانه (بعد از کسر مالیات)
5.09 نرخ درصد سود سپرده گذاری (٪)، سالانه، برای سپرده گذاری ۲۰ ساله

حقوق یک ماه در شهر مونترال، خرج چه چیزهایی می‌شود؟

اگر تصمیم به مهاجرت دارید، باید نسبت به این موضوع نیز آگاهی داشته باشید که به صورت کلی، سبک زندگی در شهر مورد نظر شما به چه صورت است.

بر همین اساس هم میانگین توزیع هزینه‌هایی که از هر شهر و کشوری منتشر می‌شود، می‌تواند به ترسیم تصویر دقیق‌تری از زندگی شما بعد از مهاجرت کمک کند.

در همین راستا، در نمودار پیشرو توزیع هزینه‌ها در شهر مونترال را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

توزیع هزینه‌های زندگی در شهر مونترال

همانطور که در نمودار مشاهده کردید، بیشتر حقوق شهروندان مونترال به صورت میانگین صرف خرید روزانه (33 درصد)، اجاره خانه (29 درصد) و رستوران (15 درصد) می‌شود.

هزینه زندگی یک فرد مجرد و یک خانواده در مونترال

هزینه زندگی یک فرد مجرد در شهر مونترال، بدون در نظر گرفتن هزینه اجاره خانه، به صورت میانگین ماهانه 895 دلار (حدود 150 دلار کانادا) است و هزینه زندگی در این شهر برای یک خانواده چهار نفره، باز هم بدون در نظر گرفتن اجاره خانه، به صورت میانگین ماهانه حدود 3 هزار و 300 دلار (حدود 4 هزار و 240  دلار کانادا) است.

در نظر داشته باشید که کلیه این اعداد و ارقام از سایت‌های معتبر جهانی همچون «نومبئو» برگرفته شده است و در نتیجه قابل اعتماد هستند.

اتاوا کانادا؛ هر آنچه باید بدانید.

هزینه خرید و اجاره خانه در شهر مونترال

هزینه اجاره ماهانه یک آپارتمان یک خوابه در شهر مونترال، 1195 تا 1700 دلار و هزینه اجاره مشابه همین خانه در خارج از شهر، حدود  850 تا 13350 دلار است.

همچنین هزینه ماهانه اجاره یک آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر مونترال، 1800 تا 3000  دلار هزینه دارد و اجاره مشابه همین خانه در خارج از شهر، 1400 تا 2200 دلار است.

اما هزینه خرید خانه در مرکز شهر مونترال، در مرکز شهر، هر متر مربع به صورت میانگین، بیش از 8 هزار دلار و در خارج از شهر، بیش از 4 هزار دلار است.

 بررسی متوسط شرایط کار و درآمد در شهر مونترال

یکی از ویژگی‌های مهمی که زندگی در مونترال به همراه دارد، سطح درآمد بالاتر از متوسط و اینکه درآمد در این شهر نسبت به کلیت درآمد در کانادا بیشتر است. باید در نظر داشت که درآمد در مونترال در طول یک سال در حدود ۱۳۴ هزار دلار کانادا است.

به طور متوسط، میانگین درآمد در این شهر در حدود 34 تا 600 هزار دلار کانادا در سال است که به عوامل متعددی مانند تخصص، تجربه کاری، تحصیلات و غیره بستگی دارد. با این وجود، بیش از ۵۰ درصد از جمعیت این شهر، سالیانه بیش از 132 هزار دلار کانادا درآمد دارند که نشان از برتری بازار کار مونترال دارد.

داده‌های آماری نشان می‌دهد که زنان در شهر مونترال به طور متوسط ۵ درصد درآمد کمتری نسبت به مردان دارند و مردان به طور متوسط  122 هزار دلار کانادا و زنان 116 هزار دلار کانادا در سال درآمد کسب می‌کنند.

همچنین این نکته را نیز به یاد داشته باشید که صنعت بهداشت و همچنین تکنولوژی بالاترین افزایش درآمد سالیانه را دارند و به ترتیب ۸ و ۶ درصد افزایش درآمد را تجربه کرده‌اند.

جالب است بدانید که در حدود ۵۲ درصد مشاغل در مونترال، بر اساس آمار، دارای پاداش‌های اضافه بر حقوق هستند و صنعت مالی، معماری، فروش، توسعه اقتصادی و بازاریابی بالاترین نرخ پاداش را دریافت می‌کنند.

بررسی شرایط تحصیل در مونترال

چنانچه گفته شد، مونترال یکی از بهترین شهرهای کانادا برای زندگی است و افرادی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند نیز می‌توانند با انتخاب مونترال به عنوان مقصد تحصیلی خود در بهترین دانشگاه‌های کانادا به ادامه تحصیل بپردازند.

بر اساس رتبه‌بندی اعلام شده در سال 2023 و به نقل از QS، دانشگاه مک گیل به عنوان بهترین دانشگاه کانادایی جهان در رتبه ۳۱ جهان قرار گرفته است و توانسته جایگاه خود را در این کشور ارتقا دهد. این دانشگاه یکی از شناخته‌شده‌ترین دانشگاه‌های کانادایی است که در شهر مونترال واقع شده است.

دانشگاه مونترال نیز دومین دانشگاه برتر این شهر برای تحصیل است که رتبه ۱۱۶ جهان را به خود اختصاص داده و دانشجویان بین‌المللی زیادی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دانشگاه کنکوردیا نیز یکی دیگر از دانشگاه‌های شناخته شده شهر مونترال در کانادا است که رتبه ۵۵۱-۵۶۰ را به خود اختصاص داده است و برای افرادی مناسب‌تر است که رزومه تحصیلی قدرتمندی در اختیار ندارند و نتوانسته‌اند شرایط مناسبی را در دوره‌های قبلی تحصیل خود به دست آورند. این در حالی است که برای تحصیل در دانشگاه مونترال و به ویژه دانشگاه مک گیل، متقاضیان باید رزومه‌های تحصیلی در سطح عالی ارائه کنند.

پرسش های رایج درباره شهر مونترال کانادا

هزینه زندگی یک فرد مجرد در شهر مونترال، بدون در نظر گرفتن هزینه اجاره خانه، به صورت میانگین ماهانه ۸۹۵ دلار (حدود ۱۵۰ دلار کانادا) است و هزینه زندگی در این شهر برای یک خانواده چهار نفره، باز هم بدون در نظر گرفتن اجاره خانه، به صورت میانگین ماهانه حدود ۳ هزار و ۳۰۰ دلار (حدود ۴ هزار و ۲۴۰  دلار کانادا) است.

این شهر زادگاه بسیاری از جشنواره ها می باشد که بعضی از آن ها تنها در مونترال برگزار می شود. از جمله بزرگ ترین این جشنواره ها می توان به فستیوال موسیقی جاز مونترال، جشنواره آتش بازی مونترال و جشنواره  Francofolie (بزرگترین جشنواره موسیقی) اشاره کرد.

هاکی روی یخ. این شهر به وجود طرفداران پر و پا قرص ورزش هاکی روی یخ شهرت دارد و تیم Montreal Canadiens یکی از تیم های مطرح لیگ هاکی NHL می باشد.

در مونترال تابستان ها گرم و طولانی هستند و زمستان ها با بارش برف و وزش باد همراه است. گرم ترین ماه در این شهر ماه جولای و سردترین ماه ژانویه می باشد.

طبق آخرین گزارشی که سایت Hello Safe در سال 2022 منتشر کرده است، شهر مونترال جایگاه سوم بهترین شهر برای راه اندازی استارتاپ را میان سایر شهرهای کشور کانادا بدست آورده و رتبه جهانی 45 را دارد و همچنین در استان کبک بهترین شهر برای استارتاپ است.

مردمان این شهر به خوش برخوردی و ادب شهرت دارند و به هر جایی که شما سر بزنید با لبخند آن ها رو به رو می شوید. ساکنین این شهر به فرانسه زبان بودن و سنت های آمریکای شمالی خود افتخار می کنند و با آغوش باز سایر فرهنگ ها را نیز می پذیرند.

پربازدید ترین منطقه گردشگری در این شهر اُلد مونترال (Old Montreal) محسوب می شود. اگر برای اولین بار است که به مونترال سفر می کنید، یک تور تفریحی به اُلد مونترال راه هیجان انگیزی برای قدم زدن در خیابان های سنگ فرش شده و مناظر زیبا و یادگیری تاریخ این شهر است.

نرخ بالای مالیات در استان کبک و شهر مونترال از جمله مواردی است که باید در نظر داشته باشید. مالیات بر درآمد در این استان حدود 16% است. از نظر برخی مهاجران نیز در صورت دو زبان نبودن (فرانسوی و انگلیسی)، پیدا کردن موقعیت کاری در این شهر دشوار است.

بطور کلی مونترال از امنیت بالایی برخوردار است و ازین حیث با اکثر شهر های کشور آمریکا در یک سطح قرار می گیرد و در طول شبانه روز می توانید با خیال راحت در اکثر محله های شهر قدم بزنید؛ اما امن ترین شهر کشور کانادا نیست.