تلفن همراه در کانادا مانند سایر کشورهای جهان یک وسیله ارتباطی بسیار مهم و حتی حیاتب است که می‌توانید از طریق آن بسیاری از فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهید.

بر همین اساس، در این گزارش تلاش کرده‌ایم به صورت دقیق و مفصل‌تری به موضوع اپراتورهای تلفن همراه در  کشور کانادا بپردازیم. اطلاعات این گزارش می‌تواند برای افرادی که قصد سفر به کانادا را دارند یا اینکه تصمیم به مهاجرت به کانادا را دارند، مفید باشد. با ما همراه باشید.

شرایط سیم‌کارت اعتباری و قراردادی در کانادا

در کانادا دو نوع سیم‌کارت وجود دارد که یکی اعتباری و دیگری قراردادی است. سیم‌کارت‌های اعتباری که به آن‌ها prepaid نیز گفته می‌شود، زمانی که خریداری می‌شوند مقداری شارژ اولیه دارند که به‌عنوان هدیه روی سیم‌کارت به شما داده می‌شود و شما می‌توانید از آن استفاده کنید. زمانی که شارژ هدیه به پایان رسید، می‌توانید خودتان مجددا سیم‌کارت را شارژ کنید.

درصورتی‌که سیم‌ کارت قراردادی خریداری کنید باید به ‌صورت ماهیانه مبلغ استفاده شده را پرداخت کنید که مانند قبض تلفن در ایران می‌ماند.

اگر تمایل دارید در کانادا سیم‌کارت قراردادی داشته باشید باید حتما به یکی از اپراتورهای تلفن همراه در کانادا مراجعه کنید که بهترین آن‌ها را در بخش قبل معرفی کردیم.

مزیت این روش این است که بعد از بستن قرارداد یک سیم‌کارت و یک تلفن همراه با قیمت کمتر نسبت به بازار در اختیار شما قرار داده خواهد شد.

توجه داشته باشید که سیم‌کارت قراردادی با سیم‌کارت دائمی متفاوت است و مدت قرارداد این سیم‌کارت‌ها بسته به اپراتور مورد نظر شما بین 2 الی 3 سال خواهد بود. اگر قبل از اتمام قرارداد خود شما بخواهید آن را فسخ کنید باید جریمه بپردازید.

به همین دلیل به توریست‌ها و افرادی که نمی‌خواهند مدت زیادی در کانادا اقامت داشته باشند، خرید سیم‌کارت قراردادی توصیه نمی‌شود. یکی از دلایل دیگری که باعث می‌شود گردشگران نتوانند به سراغ سیم‌کارت قراردادی بروند این است که از شروط اپراتورهای تلفن همراه در کانادا برای بستن قرارداد، استعلام گردش مالی متقاضی است که معمولاً گردشگران این گردش مالی را در کانادا ندارند.

در این میان، شرکت‌هایی مانند Virgin، Fido و Koodo در ارائه خدمات سیم‌کارت به مهاجرین باهم بسیار رقابت دارند و ممکن است حتی بدون نیاز به سابقه مالی در این کشور به شما سیم‌کارت بدهند.

تنها کاری که باید برای استفاده از خدمات این شرکت‌ها انجام دهید فرایند credit check است. در این فرایند شما باید برای افتتاح حساب جدید در کانادا و گرفتن مبلغی به شکل قرض اقدام کنید.

این مبلغ به‌صورت یک کارت اعتباری به شما داده می‌شود و باید این پول را تا آخر همان ماه برگردانید. اگر این کار را انجام دهید اعتبار مالی شما افزایش پیدا می‌کند و درنتیجه می‌توانید علاوه بر استفاده از خدمات اپراتورهای تلفن همراه در کانادا از بانک‌ها و موسسات این کشور نیز وام دریافت کنید. برای آشنایی با نحوه خرید سیم کارت در کانادا این مقاله را از دست ندهید.

فرآیند خرید سیم‌کارت قراردادی در کانادا

وقتی می‌خواهید سیم‌کارت قراردادی یا تلفنی را در کانادا تهیه کنید، بهتر است که نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • مدت ‌زمان قرارداد

هنگام پرکردن فرم‌های مربوطه باید دقت کنید زمانی را انتخاب کنید که با مدت ‌زمان اقامت شما در کانادا هماهنگ باشد و منجر به پرداخت جریمه نشود.

  • مشخصات plane یا خدمات ارائه شده توسط اپراتور مورد نظر

خدمات تلفنی که هرکدام از اپراتورهای تلفن همراه در کانادا ارائه می‌دهند تفاوت‌هایی با دیگری دارد. این وظیفه شما است که هنگام پرکردن فرم‌ها دقت کنید تا مطمئن شوید خدماتی که نیاز دارید به شما ارائه می‌شود و شرکت مربوطه می‌تواند مسافت و مکان مورد نظر شما را ساپورت کند.

مدارک موردنیاز برای قرارداد سیم‌کارت در کانادا

مدارکی که شما برای بستن قرارداد با اپراتورهای تلفن همراه در کانادا نیاز دارید، عبارتند از:

  • مدرک شناسایی
  • شماره بیمه اجتماعی که توسط دولت کانادا تنها به شهروندان و دارندگان اقامت دائم داده می‌شود. (اگر هنوز این شماره را دریافت نکردها‌اا‌اید می‌توانید از سیم کارت‌های اعتباری تا زمان دریافت شماره استفاده کنید.)
  • کارت اعتباری کانادا

خرید سیم‌کارت و تلفن برای دانشجویان مهاجر به کانادا

شرکت‌هایی که در کانادا به دانشجویان خارجی خدمات سیم‌کارت و خدمان خوبی ارائه می‌دهند، شامل Bell و Rogers می‌شود. هزینه داشتن سیم‌کارت برای دانشجویانی که با این شرکت‌ها قرارداد می‌بندند کمتر است و می‌توانند در طول ماه با هزینه کمتر شارژ بیشتری استفاده کنند.

معمولا زمان قرارداد با این شرکت‌ها 2 سال است و طرح‌هایی را نیز در طول سال به ‌عنوان تخفیف‌های دانشجویی در نظر می‌گیرند. به یاد داشته باشید که برای استفاده از طرح‌های تخفیفی این دو شرکت حتما باید به فروشگاه‌هایی که خودشان معرفی می‌کنند، مراجعه کنید.

قیمت سیم‌کارت در کشور کانادا

متناسب با اینکه قرار است در کدام استان کانادا مستقر شوید، هزینه سیم‌کارت و تلفن نیز متفاوت خواهد بود. معمولا پارامتری که بیشترین تاثیر را در قیمت سیم‌کارت دارد بسته اینترنتی است که در زمان خرید روی سیم‌کارت به شما داده می‌شود.

می‌توانید برای اطلاع از قیمت این بسته‌های اینترنتی قبل از خرید، به سایت شرکت اپراتورهای تلفن همراه مانند Roger و Fido در کانادا مراجعه کنید و اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید.

درباره اینترنت در کانادا و کد پیش شماره تلفن شهر های کانادا این مقالات را از دست ندهید.

روش BYO برای داشتن سیم‌کارت در کانادا چیست؟

این روش یکی از روش‌های بسیار خوب برای داشتن سیم کارت در کشور کانادا است. این روش مخوصا برای تاجرانی که دائماً بین کشورهای مختلف در حال سفر هستند، کاربرد دارد. در روش BYO  دیگر نیازی نیست در کانادا تلفن همراه بخرید و می‌توانید از تلفن همراه خودتان استفاده کنید و تنها باید سیم‌کارتتان را تغییر دهید. این روش کم‌هزینه‌ترین روش برای استفاده از خدمات اپراتورهای تلفن همراه در کانادا محسوب می‌شود.

برای این روش باید اقدامات زیر را پشت سر بگذارید:

  • تلفن همراه شما به‌هیچ‌وجه نباید از قبل قفل شده باشد. این ویژگی باعث می‌شود تلفن شما با سیم‌کارت‌های مختلف هماهنگ شود.
  • تلفن همراه شما باید دقیقا با فرکانس‌های تعیین‌شده برای تلفن‌های همراه در کشور کانادا نیز سازگار باشد. این ویژگی را می‌توانید در برنامه‌های تلفن همراه خود جست‌وجو کنید.

ویزای استارت آپ کانادا برخلاف تصور عموم٬ تنها منوط به ارائه یک ایده جدید برای کسب‌وکار نخواهد بود و پیچیدگی های بسیاری دارد.

مراحل فعال‌سازی سیم‌کارت در کانادا

برای اینکه بتوانید در کانادا سیم‌کارت خود را فعال کرده و از آن استفاده کنید، باید 2 اقدام مهم را انجام دهید که به شرح زیر است:

برای این کار به‌راحتی می‌توانید به یکی از بانک‌های کانادا مراجعه و حساب بانکی خود را افتتاح کنید. به ‌طور کلی نیز یکی از اقدامات بسیار مهم در بدو ورود به کانادا باز کردن حساب بانکی است. با داشتن حساب بانکی شما می‌توانید اعتبار خود را برای گرفتن تسهیلات آینده افزایش دهید و به ‌راحتی قبض تلفن خود را پرداخت کنید.

هنگام دریافت کارت اعتباری حتما توجه داشته باشید که کارت شما نباید از نوع prepaid باشد. به این معنی که نباید از قبل توسط خودتان شارژ شده باشد و این کار، اعتباری برایتان ایجاد نمی‌کند. همچنین باید دقت کنید که بیش از توان مالی خود با کارت اعتباری خرید نکنید؛ زیرا سیستم این کارت‌ها به این صورت است که اگر نتوانید در پایان ماه تمام پولی که خرید کرده‌اید را پس بدهید تاثیر بسیار بدی در اعتبار مالی شما خواهد داشت.

محبوب‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در کانادا در سال 2022

صنعت مخابرات در کشور کانادا، اساسا انحصاری است و توسط تعداد نسبتا کمی از شرکت‌های بزرگ کنترل می‌شود. تمام شرکت‌های مخابراتی در کانادا خصوصی هستند که یکی از مهمترین نتایج سیاست خصوصی‌سازی کانادا محسوب می‌شود.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که با توجه به توسعه فناوری بی‌سیم، شرکت‌های مخابراتی در سال 2019 به‌صورت ناخالص در شبکه داخلی مستقیم، حدود 74.5 میلیارد دلار درآمد ایجاد کردند . البته طبیعتا این رقم تحت تاثیر شیوع جهانی ویروس کرونا قرار داشتخ و قطعا در سال‌های بعدی با افزایش نسبی همراه بوده است.

اما در مجموع و به طور کلی، سه شرکت مخابراتی پیشرو در کانادا به ‌عنوان بهترین اپراتورهای تلفن همراه فعالیت دارند که عبارتند از:

فعالیت دارند که عبارتند از:

  • ارتباطات راجرز
  • BCE Inc
  • تلوس

این شرکت‌ها حدود 91 درصد از تجارت مخابراتی کشور را در اختیار دارند که هر کدام حدودا به 10.8 میلیون مشترک خدمات مختلفی ارائه می‌دهند. بعد از این سه شرکت‌ تلفن همراه به عنوان برجسته‌ترین شرکت‌های تلفن همراه در کانادا، شرکت‌های Shaw و Videotron در حال حاضر به ترتیب بیش از 2.5 میلیون و بیش از 1.53 میلیون اشتراک دارند.

اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر برترین اپراتورهای تلفن همراه در کانادا در سال 2022 را بررسی کنیم، به شکل زیر خواهد بود:

راجرز در واقع بهترین شرکت مخابراتی در کانادا است که به بیش از 10.8 میلیون مشترک خدمات‌رسانی می‌کند و توانست در سال 2020 درآمدی بیش از 10.2 میلیارد دلار داشته باشد. Rogers Communications بزرگ‌ترین و به گفته بسیاری از مشترکین این شرکت، بهترین شرکت مخابراتی در کانادا است. این شرکت که دفتر مرکزی آن در تورنتو واقع شده است، بیشترین تعداد مشتریان را در بین اپراتورهای تلفن همراه در کانادا دارد.

تد راجرز پخش باتون آلدرد راجرز را در سال 1959 آغاز کرد، اما تقریبا دو دهه بعد بود که Rogers Communications شکل گرفت. در سال 1978، تد تصمیم گرفت در کنار دیوید مارگولیز، مارک بلزبرگ و فیلیپ دو گاسپ بوبین وارد شبکه مخابراتی شود.

Rogers Communications اکنون بهترین شبکه در کانادا را تشکیل می‌دهد و با چندین سرویس مختلف سروکار دارد. ازجمله این سرویس‌ها می‌توان به تلویزیون کابلی، تلفن و اتصال به اینترنت اشاره نمود. به‌عنوان یک شرکت تابعه، Rogers Wireless به‌طور خاص با خدمات تلفن بی‌سیم سروکار دارد و قوی‌ترین اپراتور تلفن همراه در کانادا محسوب می‌شود.

BCE Inc در ابتدا با نام بل کانادا شناخته می‌شد که به نام مخترع تلفن، الکساندر گراهام بل، نام‌گذاری شد. این شرکت یکی از غنی‌ترین و طولانی‌ترین تاریخ‌ها را در بین تمام شرکت‌های مخابراتی کانادا به خود اختصاص داده است. شرکت BCE Inc از نظر محبوبیت، دومین شرکت‌ بزرگ مخابراتی کانادا است. این شرکت 9.8 میلیون نفر مشترک دارد. جالب است بدانید که BCE مخفف BCE Inc. The Bell Telephone Company است.

در زمان تاسیس، نام اصلی این سازمان کانادایی «شرکت تلفن بل» بود. این شرکت در اواخر دهه 1870 در توزیع، نگهداری و اشتراک خدمات تلفنی کانادا نقش بسیار بزرگی داشت.

Telus سومین شرکت بزرگ مخابراتی در میان اپراتورهای تلفن همراه در کانادا است. Telus در اصل در ادمونتون مستقر بود، اما بعدها به ساحل غربی نقل‌ مکان کرد. این شرکت نیز بیش از 10 میلیون نفر مشترک دارد و دفتر مرکزی آن در شهر بسیار محبوب ونکوور است.

Telus برای اولین بار برای تسریع خصوصی‌سازی کمیسیون تلفن‌های دولتی آلبرتا شکل گرفت. در سال 1999، این شرکت با BCTel ادغام شد و در حالی‌ که Telus نام خود را حفظ کرد، آن‌ها دفتر مرکزی خود را به ونکوور منتقل کردند و شرکت Telus فعلی تنظیم شد.

Telus بهترین خدمات مخابراتی در استان‌های بریتیش کلمبیا، آلبرتا و کبک را ارائه می‌دهد و یکی از شرکت‌های مخابراتی کانادا است که از نظر مسافت قابل حمایت برای برقرار ارتباط، بُرد بسیار زیادی دارد.

خدمات این شرکت به کبک پس از ادغام BCTel و Telus آغاز شد. در حال حاضر Public Mobile و Koodo Mobile بخشی از شبکه Telus هستند. هر کدام از این شرکت‌های تابعه نیز از بهترین اپراتورهای تلفن همراه در کانادا محسوب می‌شوند.

Koodoo یکی از بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین اتصالات شبکه کانادا را ارائه می‌دهد و به کاربران تلفن همراه اجازه می‌دهد تا برنامه‌های خود را به‌راحتی تنظیم کنند.

اعتقاد بر این است که Shaw Communications بهترین شبکه تلفن همراه را در استان‌های غربی کانادا ارائه می‌دهد. درست است که از بین تمام شرکت‌های مخابراتی در کانادا، شاو مطمئنً بزرگ‌ترین نیست، اما در این صنعت نقش مهمی ایفا کرده است. در حال حاضر این شرکت بیش از 3.2 میلیون نفر مشترک دارد.

تمرکز این شرکت در درجه اول بر ارائه خدمات مخابراتی به غرب کانادا است و اکثر مشترکین آن در BC و آلبرتا زندگی می‌کنند. Shaw همچنین تعداد کمتری مشترک در دشت‌های شرقی و شمال انتاریو دارد.

Videotron بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی در کبک است که یکی از بزرگ‌ترین استان‌های کانادا محسوب می‌شود. Videotron، بیشتر به کبک و برخی از مناطق فرانسوی‌زبان در نیوبرانزویک و شرق انتاریو خدمات مخابراتی خود را ارائه می‌دهد. تعداد مشترکین این شرکت امروزه به بیش از 2 میلیون نفر می‌رسد.

Videotron از سال 1964 که آندره Chagnon آن را تاسیس کرد، وارد تجارت شده است. پس از آغاز به کار، Videotron به‌عنوان Tèlecable Vidèotron Ltèe شناخته شد و اولین سرویس تلویزیون کابلی واقعی مونترال را ارائه داد. در آن زمان، این شرکت تنها 66 مشترک داشت. در حال حاضر Videotron بیشتر از هر اپراتوری مورد علاقه مردم در کبک است.

SaskTel مخفف Saskatchewan Telecommunications Holding Corporation است. این شرکت مخابراتی کانادایی بزرگ‌ترین شرکتی است که در حال حاضر در ساسکاچوان مستقر است. SaskTel متعلق به دولت است و یک شرکت تحت مالکیت تاج در نظر گرفته می‌شود.

این شرکت بیش از 1.4 میلیون نفر مشترک دارد و یکی از همه‌کاره‌ترین شرکت‌های تلفن همراه در مرکز کانادا محسوب می‌شود. خدمات ارائه شده توسط این شرکت شامل تلفن‌های زمینی، تلفن همراه، اینترنت و خدمات تلویزیونی است.

تاریخچه تاسیس شرکت SaskTel به سال 1908 برمی‌گردد. زمانی که در ابتدا به‌عنوان دپارتمان راه‌آهن، تلگراف و تلفن تشکیل شد.

بهترین تلفن‌های همراه در کانادا در 2022

برای آگاهی از بهترین تلفن‌های همراه در کانادا در سال 2022 و قیمت حدودی آن‌ها، می‌توانید جدول زیر را مطالعه کنید:

قیمت برحسب دلار کانادا نام برند و مدل تلفن همراه
1407 Apple iPhone 14 Pro Max
1535 Samsung Galaxy S22 Ultra
1151 Google Pixel 7 Pro
1101 Sony Xperia 1 IV
1446 Asus ROG Phone 6 Pro
1747 Asus ROG Phone 6D Ultimate
1254 Huawei Mate 50 Pro
1920 Oppo Find X5 Pro
947 OnePlus 10 Pro
832 Xiaomi 12 Pro

سخن آخر

اپراتورهای تلفن همراه در کانادا زیاد نیستند و شما می‌توانید به‌راحتی بسته به اینکه در کدام استان کانادا اقامت دارید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. آنچه مهم است این است که تمامی شرایط و خدمات ارائه شده توسط شرکت مورد نظر را قبل از خرید سیم‌کارت و بستن قرارداد به ‌دقت مطالعه کنید.

در غیر این صورت ممکن است در آینده هزینه‌های اضافی مانند رومینگ برایتان ایجاد شود و اگر هم بخواهید قبل از اتمام قرارداد آن را فسخ کنید باید جریمه بپردازید.

سوالات متداول درباره اپراتورهای تلفن همراه در کانادا

در این بخش از گزارش به برخی از مهمترین سوالات شما درباره اپراتورهای تلفن همراه در کانادا به‌صورت مختصر پاسخ داده شده است:

هزینه‌های رومینگ هزینه‌هایی هستند که در صورت استفاده از تلفن همراه خود در خارج از منطقه تحت پوشش اپراتور مورد نظر، ارائه‌دهنده خدمات به شما از شما دریافت می‌کند. این هزینه‌ها برای اغلب افراد وجود دارد و مسافران به دنبال راه‌هایی برای اجتناب از آن‌ها هستند. پیام‌های متنی، تماس‌های تلفنی، رسانه‌های اجتماعی، پخش ویدیو، ایمیل‌ها، تماس‌های ویدیویی، استفاده از نقشه‌ها و … در مسافت‌هایی که تحت پوشش شرکت مورد نظر شما نیست هزینه‌های اضافی رومینگ را برایتان ایجاد می‌کنند؛ بنابراین مهم است که هنگام بستن قرارداد به این موضوع توجه داشته باشید.

تامین مالی دستگاه راهی برای توزیع پرداخت جهت پرداخت آسان‌تر برای خرید یک دستگاه تلفن همراه است. اغلب بدون پیش‌پرداخت یا کارمزد هنگام خرید سیم‌کارت به شما یک گوشی هم داده می‌شود که قیمت پایین‌تری نسبت به بازار دارد.

با تامین مالی دستگاه، هزینه تلفن معمولا به 24 قسط ماهانه با سود صفر درصد تقسیم می‌شود. به‌ عنوان ‌مثال، اگر یک گوشی هوشمند 960 دلاری را با یک برنامه 24 ماهه خریداری کنید، ماهانه 40 دلار برای گوشی به‌علاوه میزان شارژی که استفاده کرده‌اید باید پرداخت کنید.

اگر قرارداد فعلی تلفن همراه خود را قبل از اتمام آن لغو کنید، باید هزینه کنسلی را به‌عنوان جریمه بپردازید. این هزینه بسته به هزینه تأمین مالی دستگاهی که به شما داده شده است و زمان باقی‌مانده تا پایان قرارداد برای شرکت‌های مختلف، متفاوت است.

تفاوت بین 4G و L4G TE این است که 4G سریع‌تر از 4G LTE است. 4G LTE تنها یک معیار موقتی است که تا رسیدن به‌سرعت واقعی 4G مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر اولین بار است که به کشور کانادا سفر می‌کنید و هیچ سابقه مالی در این کشور ندارید بهتر است ابتدا از سیم‌کارت‌های اعتباری استفاده کنید. مدتی  بعد می‌توانید با داشتن اعتبار مالی با یکی از اپراتورهای تلفن همراه در کانادا قرارداد ببندید و یک سیم‌کارت قراردادی داشته باشید. البته همان‌طور که در این مقاله نیز به این موضوع اشاره شد، شرکت‌هایی مانند Virgin،Fido و Koodo ممکن است بسته به شرایط شما حتی بدون نیاز به اعتبار مالی با شما قرارداد ببندند. برای این شرکت‌ها انجام فرایند credit check جهت مشخص شدن اعتبار مالی کافی است.