کانادا کشوری بسیار مهاجرپذیر است؛ اما چرا بسیاری از افراد کانادا را برای ادامه زندگی و مهاجرت انتخاب می‌کنند؟ عوامل و آمارهای جهانی متعددی وجود دارد که می‌توان با استناد به آنها، این ادعا را ثابت کرد که کانادا می‌تواند یکی از گزینه‌های برتر برای مهاجرت باشد. 

شاخص کیفیت زندگی، کیفیت آموزش، مهاجرپذیر بودن محیط زندگی و کار، شرایط کاری و نحوه اخذ اقامت دائم از جمله مهمترین عواملی هستند که کانادا را به مقصد مهاجرت بسیاری از مردم جهان تبدیل کرده است. 

بر همین اساس، در این گزارش به مهمترین شاخص‌ها و دلایلی که کانادا را به کشوری بی‌نظیر برای مهاجرت بدل کرده، پرداخته شده است. فراموش نکنید که شناخت کشور کانادا پیش از مهاجرت به این کشور، می‌تواند مسیر پیش‌روی شما را روشن‌تر کند. 

 

  • کدام کشورها بیشترین اقامت دائم را به مهاجران داده است؟
  • چرا کانادا مقصد محبوب مهاجران است؟
  • رتبه بالای کیفیت زندگی در کانادا در جهان
  • چرا کانادا برای مهاجرت تحصیلی بی‌نظیر است؟ 
  • بررسی اقتصاد کانادا در سال ۲۰۲۳ 
  • کانادا کشوری با تنوع فرهنگی فراوان 
  • در نهایت، چرا کانادا؟

 

کدام کشورها بیشترین اقامت دائم را به مهاجران داده است؟

یکی از بزرگترین دغدغه‌هایی که مهاجران با آن روبه‌رو هستند، دریافت اقامت دائم پس از اقامت موقت در کشور مقصد است. در بسیاری از کشورهای جهان، شرایط سخت‌گیرانه‌ای برای اعطای اقامت دائم در نظر گرفته شده است؛ برای مثال اقامت دائم در کشورهای حاشیه خلیج فارس تقریبا غیرممکن است. 

این درحالی است که کانادا شرایط بسیار مناسبی را برای مهاجران فراهم کرده است و بسیاری از افراد می‌توانند از طریق انواع برنامه‌های مهاجرتی، اقامت دائم کانادا را به دست آورند. یکی از آسان‌ترین این روش‌ها، سیستم اکسپرس اینتری است که از همان ابتدای ورود اقامت دائم کانادا را به متقاضیان اعطا می‌کند. 

در جدول زیر، 10 کشور اصلی جهان که بیشترین میزان اعطای اقامت دائم را داشته‌اند، معرفی شده است:

 

نام کشور تعداد افرادی که در سال جاری اقامت دائم گرفته‌اند میزان رشد دریافت کنندگان اقامت دائم نسبت به سال قبل
ایالات متحده آمریکا ۸۳۳ هزار و ۹۰۰ نفر -۱۹.۱ درصد
آلمان ۵۳۶ هزار و ۲۰۰ نفر -۱۶.۶ درصد
کانادا ۴۰۱ هزار و ۱۰۰ نفر ۱۷.۶ درصد
اسپانیا ۳۹۰ هزار و ۳۰۰ نفر ۰.۴ درصد
انگلیس ۳۳۸ هزار و ۳۰۰ نفر -۲.۳ درصد
فرانسه ۲۷۶ هزار و ۶۰۰ نفر -۴.۹ درصد
ایتالیا ۲۴۱ هزار و ۱۰۰ نفر ۲۶.۵ درصد
استرالیا ۱۶۹ هزار و ۴۰۰ نفر -۱۳.۴ درصد
هلند ۱۴۶ هزار نفر -۴.۷ درصد
سوییس ۱۲۱ هزار و ۲۰۰ نفر -۱.۱ درصد

 

طبق گزارش اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC)، در سال ۲۰۲۳ کانادا ۵۲۱ هزار و ۴۰۰ اقامت دائم جدید صادر کرد. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ که ۴۳۱ هزار و ۶۳۰ اقامت دائم صادر شد، ۲۰ درصد افزایش داشته است. 

در مجموع در دو سال اخیر، یعنی از سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ کانادا ۹۵۳ هزار و ۳۰ اقامت دائم صادر کرده است. این رقم، نشان می‌دهد که کانادا در سال‌های اخیر به طور مداوم در حال افزایش تعداد مهاجران به کشور خود است.

اگر علاقه دارید تا درباره ویزای استارتاپ کانادا اطلاعات کسب کنید ما برای شما عزیزان مقاله ای با عنوان هزینه و شرایط استارتاپ کانادا آماده کرده ایم و پیشنهاد میکنیم آن را مطالعه بفرمایید.

چرا کانادا مقصد محبوب مهاجران است؟

یکی از مهمترین موضوعاتی که مهاجرت به کانادا را جذاب می‌کند، بررسی شرایط مهاجران در این کشور است. Usnews کانادا را دومین کشور برتر دنیا برای مهاجران معرفی کرده است. شاخص‌های مختلفی در این امر دخالت داده شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها، در جدول زیر ذکر شده‌اند:

شاخص امتیاز کانادا (از ۱۰۰) رتبه جهانی
ماجراجویی (محیط دوستانه، شاد و مناسب برای توریست) ۵۴.۵ ۲۰
سرعت تطبیق پذیری (توانایی سازگاری با شرایط زندگی) ۹۴.۱ ۲
تاثیر فرهنگی ۵۵ ۱۵
کارآفرینی ۸۴.۲ ۵
میراث (تاریخ غنی، غذاهای خوب، جذابیت‌های فرهنگی و…) ۴۱.۶ ۲۸
راه‌اندازی کسب‌وکار (هزینه‌های تولید ارزان، سیستم مالیاتی منصفانه، عدم فساد اداری و…) ۸۰.۱ ۱۱
قدرت اقتصادی (تاثیر بر اقتصاد بین‌المللی، صادرات قوی، تاثیر سیاسی قوی و…) ۴۱.۹ ۱۳
کیفیت زندگی (بازار کار خوب، هزینه زندگی مقرون به صرفه، ثبات اقتصادی، برابری درآمد، امنیت و…) ۹۲.۷ ۳
اهداف اجتماعی (اهمیت به حقوق شهروندان، حیوانات، محیط زیست، برابری نژادی، جنسیتی و…) ۹۳.۴ ۴

 

طبق جدول فوق، کانادا در تمامی شاخص‌ها جزو ۲۰ کشور برتر دنیا است. درمجموع شاخص‌ها، کانادا با ۹۹.۳ امتیاز از ۱۰۰ امتیاز ممکن، دومین کشور برتر دنیا برای زندگی درنظر گرفته می‌شود. 

 

در جدول زیر می‌توانید ۱۰ کشور برتر جهان را از این نظر مشاهده کنید:

نام کشور امتیاز (از ۱۰۰)
سوییس ۱۰۰
کانادا ۹۹.۳
سوئد ۹۸.۹
استرالیا ۹۷.۶
ایالات متحده آمریکا ۹۶.۴
ژاپن ۹۵.۱
آلمان ۹۴.۸
نیوزیلند ۹۲.۶
انگلیس ۹۲.۴
هلند ۹۰.۲

 

رتبه بالای کیفیت زندگی در کانادا در جهان

یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه ویژه داشت کیفیت زندگی در کانادا است. بدیهی است که تفاوت‌های عمده‌ای میان کیفیت زندگی در شهرهای مختلف کانادا دیده می‌شود، اما کانادا با امتیاز کلی حدودا ۱۴۶ از نظر کیفی در کیفیت «بسیار بالا» قرار دارد. در جدول زیر، شاخص‌های کیفیت زندگی در کانادا بررسی شده است.

 

شاخص‌ها امتیاز کانادا (از ۱۰۰)
قدرت خرید ۷۶.۴۶ (متوسط)
امنیت ۵۴.۸۰ (متوسط)
مراقبت‌های بهداشتی ۶۹.۱۲ (خوب)
آب و هوا ۵۲.۵۸ (متوسط)
هزینه زندگی ۶۹ (متوسط)
نسبت قیمت ملک به درآمد ۱۲.۹۳ (ضعیف)
زمان رفت و آمد در ترافیک ۳۴.۶۲ (خوب)
آلودگی ۳۰.۱۵ (خوب)
مجموع امتیاز شاخص‌های کیفیت زندگی ۱۴۵.۹۲ (خوب)

 

در جدول زیر می‌توانید به‌ترتیب بهترین شهرهای کانادا براساس شاخص‌های کیفیت زندگی را مشاهده کنید:

نام شهر مجموع امتیاز شاخص‌های کیفیت زندگی
میسیساگا ۱۵۷.۸
کلگری ۱۵۳.۷
هالیفاکس ۱۵۲.۹
ویکتوریا ۱۵۲.۳
اتاوا ۱۵۱.۵
ادمونتون ۱۵۱.۳
ونکوور ۱۴۸.۳
مونترال ۱۴۷.۶
کبک سیتی ۱۴۷.۳
تورنتو ۱۴۲.۳

 

چرا کانادا برای مهاجرت تحصیلی بی‌نظیر است؟ 

یکی از راه های ورود به کشور، مهاجرت به کانادا از طریق ویزای تحصیلی است. تحصیل برای افراد زیر ۱۸ سال در مدارس کانادا و همچنین برای افراد بالای ۱۸ سال در دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی و خصوصی امکان‌پذیر است. 

یکی از مهم ترین عواملی که تحصیل در کانادا را ارزشمند می‌کند، کیفیت آموزش در کانادا در مقایسه با برترین دانشگاه‌های جهان است. در جدول زیر جایگاه علمی برترین دانشگاه‌های کانادا در سطح جهان نشان داده شده است. 

 

نام دانشگاه رتبه دانشگاه در کانادا رتبه جهانی دانشگاه
McGill University ۱ ۳۱
University of Toronto ۲ ۳۴
University of British Columbia ۳ ۴۷
University of Alberta ۴ ۱۱۰
Universite de Montreal ۵ ۱۱۶
McMaster University ۶ ۱۵۲
University of Waterloo ۷ ۱۵۴
Western University ۸ ۱۷۲
University of Ottawa ۹ ۲۳۷
University of Calgary ۱۰ ۲۴۲

 

طبق جدول فوق، در بین ۲۵۰ دانشگاه برتر دنیا، نام ۱۰ دانشگاه از کانادا دیده می‌شود که نشانگر کیفیت بالای سیستم آموزش و سطح علمی دانشگاه‌های این کشور است. 

با این وجود کیفیت بالای سیستم آموزش در کانادا، تنها مزیت تحصیل در این کشور نیست. افرادی که به عنوان دانشجو به کانادا مهاجرت می‌کنند، می‌توانند از راه‌های قانونی اجازه اقامت همسر و فرزندان خود در کانادا را نیز به‌دست آورند. در این حالت، همسر فرد متقاضی اجازه مار و فرزندان او اجازه تحصیل خواهند داشت. البته فراموش نکنید که تمام این موارد  وابسته به مدت اقامت شخص اصلی است. 

دانشجویان خارجی در طول تحصیل خود در کشور کانادا این اجازه را خواهند داشت تا به صورت قانونی و به صورت نیمه وقت مشغول به کار شوند. این اجازه کار ممکن است خارج یا درون دانشگاه باشد. اجازه کار در خارج از محیط دانشگاه شامل ۲۰ ساعت کار در هفته می‌شود.  

بر اساس قوانین جدید مهاجرت کانادا در سال ۲۰۲۳، دانشجویان خارجی که در یک موسسه آموزشی معتبر در کانادا (موسسه‌ای که دارای شماره DLI باشد) ثبت نام کرده‌اند، بدون نیاز به مجوز کار، تا سقف ۲۰ ساعت در هفته در طول ترم‌های تحصیلی و ۴۰ ساعت در هفته در تعطیلات تحصیلی اجازه کار دارند. 

برای کار دانشجویی در کانادا، دانشجویان باید شرایط زیر را داشته باشند: 

  • مجوز تحصیل معتبر از دولت کانادا 
  • تحصیل در یک موسسه آموزشی معتبر در کانادا (که شماره DLI داشته باشد) به صورت تمام وقت
  • شماره بیمه اجتماعی کانادا (SIN Number)

انجام برخی مشاغل خاص برای دانشجویان خارجی ممنوع است. این مشاغل عبارت هستند از: 

  • مشاغل مستلزم تماس با کودکان 
  • مشاغل مستلزم تماس با افراد مسن 
  • مشاغل مستلزم تماس با افراد دارای معلولیت

 

نکته قابل تامل دیگر درباره تحصیل در کانادا، امکان کار پس از تحصیل در این کشور است. دانشجویانی که مدرک تحصیلی خود را از کانادا دریافت کرده‌اند، می‌توانند اجازه اقامت پس از تحصیل را دریافت کنند. اجازه اقامت در کانادا پس از تحصیل به طول مدت تحصیل فرد بستگی دارد. 

 

بررسی اقتصاد کانادا در سال ۲۰۲۳ 

از نظر اقتصادی، کانادا یک کشور توسعه یافته محسوب می‌شود که با تولید ناخالص داخلی اسمی تقریبا 2.117 تریلیون دلاری، دهمین اقتصاد برتر دنیا در سال ۲۰۲۳ انتخاب شده است. کانادا یکی از بزرگ‌ترین کشورهای تجاری است که اقتصاد آن به سطح جهانی رسیده. بر اساس گزارش اداره آمار کانادا (Statistics Canada)، میزان تجارت کالا و خدمات کانادا در سال ۲۰۲۳، به ۱.۶ تریلیون دلار کانادا رسید. 

این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ که ۱.۴ تریلیون دلار کانادا بود، رشد ۸.۲ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین، صادرات کالا و خدمات کانادا در سال ۲۰۲۳ به ۸۳۰ میلیارد دلار کانادا رسید که نسبت به سال ۲۰۲۲ رشد ۱۱.۴ درصدی داشته است. در این سال واردات کانادا نیز به ۷۷۰ میلیارد دلار کانادا رسید که رشد ۱۸.۲ درصدی را نشان می‌دهد. این آمار و ارقام، نشان دهنده رشد چشمگیر اقتصاد کانادا در سال ۲۰۲۳ هستند.  

کانادا کشوری با تنوع فرهنگی فراوان 

کانادا کشوری با فرهنگ‌های متفاوت است که یکی از بالاترین نرخ مهاجرت در جهان را به خود اختصاص داده. بر اساس گزارش اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC)، در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۲۱ هزار و ۴۰۰ مهاجر جدید وارد کشور خود کرد. این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲ که ۴۳۱ هزار و ۶۳۰ نفر مهاجر جدید وارد کانادا شده بودند، افزایش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. از این تعداد ۳۰۲ هزار و ۴۰۰ نفر از طریق برنامه‌های مهاجرتی اقتصادی وارد این کشور شده‌اند. برنامه‌های مهاجرتی اقتصادی کانادا عبارت هستند از:

  • برنامه نیروی کار ماهر
  • برنامه‌های سرمایه‌گذاری
  • برنامه‌های خوداشتغالی

پس از برنامه‌های مهاجرتی اقتصادی، بیشترین میزان مهاجر جدید از طریق برنامه‌های اسپانسرشیپ وارد کانادا شده‌اند. به گزارش اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) تعداد افرادی که در سال ۲۰۲۳ از طریق برنامه‌های اسپانسرشیپ وارد کانادا شده‌اند به ۱۹۲ هزار و ۴۰۰ نفر می‌رسد. این کشور هدف خود برای پذیرش مهاجر در سال ۲۰۲۳ را ۵۲۱ هزار و ۴۰۰ نفر تعیین کرده بود که این هدف محقق شد و کانادا رکورد جدیدی در پذیرش مهاجر جدید به ثبت رساند.

کاناداپاس

در نهایت، چرا کانادا؟

در این مطلب توضیح دادیم چرا کانادا برای مهاجرت بی نظیر است. این کشور با ارائه یک زندگی باکیفیت، هر سال تعداد بیشتری مهاجر را جذب می‌کند. در سال جاری تعداد مهاجران جدیدی که وارد کانادا شده‌اند، ۲۰ درصد افزایش داشت و به بیش از ۵۲۰ هزار نفر رسید. شهرهای بسیار خوبی نظیر مونترال، ونکوور و تورنتو در کانادا وجود دارد که شاخص‌های کیفیت زندگی در آن‌ها بسیار بالا است. 

همچنین، با برخورداری از دانشگاه‌های معتبری نظیر دانشگاه تورنتو، مک گیل و بریتیش کلمبیا، یکی از بهترین کشورهای دنیا برای ادامه تحصیل است. این کشور با برخورداری از اقتصاد پررونق، فرصت‌های شغلی، تجاری و سرمایه گذاری بسیار خوبی در اختیار افرادی که قصد مهاجرت به کانادا دارند، قرار می‌دهد. اگر شما هم به مهاجرت به این کشور زیبا و پررونق علاقه دارید، می‌توانید با کارشناسان موسسه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس تماس بگیرید تا با ارزیابی دقیق شرایط شما، بهترین روش و مسیر مهاجرت به کانادا را به شما معرفی کنند.