کانادا همیشه به دنبال جذب ایده‌های نو در جهت توسعه و رشد اقتصادی هر چه بیشتر است. در همین راستا نیز برنامه ویزای استارت‌آپ کانادا برای جذب کارآفرینان خلاقانه از سرتاسر جهان طراحی شده است.

در این میان اما بسیاری از عوامل گوناگون از جمله نبود تجربه و آگاهی کافی کارآفرینان تازه‌کار ممکن است باعث شکست کسب‌وکار استارت‌آپی در همان سال‌های اول شود. برای پویایی و موفقیت استارت‌آپ‌ها راه‌حل‌های مختلفی وجود که یکی از این راه‌ها که تاثیر شگفتی بر موفقیت در بازار و صنعت حوزه مورد نظر دارد، شبکه‌سازی است.

فراموش نکنید که نتورکینگ و شبکه ساختن برای موفقیت استارت‌آپ‌ها به دلیل اینکه در آغاز راه فعالیت تجاری خود هستند، اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. بر همین اساس در این مقاله علاوه بر مرور مزایای نتورکنگ، به موضوعات مهم دیگری همچون نحوه ایجاد شبکه و خدمات دولتی و استانی کانادا برای استارت‌آپ‌ها، پرداخته شده است؛ با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

اهمیت نتورکینگ و شبکه ساختن برای استارت‌آپ‌ها

نتورکینگ و شبکه ساختن یک عنصر کلیدی برای هر کسب‌وکاری به ویژه استارت‌آپ‌ها است؛ به این دلیل که کسب‌وکارهای استارت‌آپی در واقع پردازش ایده‌های جدیدی هستند که به دنبال تثبیت خود در بازار می‌گردند. طبیعتا موفقیت هر استارت‌آپی بستگی بالایی به توانایی این کسب‌وکار در برقراری ارتباط و تعامل با سایر مشاغل و افراد دارد.

در این میان شبکه‌سازی به استارت‌آپ‌ها این امکان را می‌دهد تا روابط خود را  گسترش بدهند، به منابع مالی دسترسی پیدا کنند، از بازارهای جدید بهره ببرند و فرصت‌هایی موجود برای همکاری را به دست آورند.

نتورکینگ، این فرصت را برای کارآفرینان فراهم می‌کند تا با مشتریان، سرمایه‌گذاران، شرکا و مربیان بالقوه ملاقات کنند. این افراد می‌توانند توصیه‌ها و راهنمایی‌های ارزشمندی را برای کمک به رشد کسب‌وکار خود ارائه دهند.

همچنین شبکه‌سازی به استارت‌آپ‌ها امکان دسترسی به منابع بزرگ‌تری را می‌دهد و بینشی جدیدی را درباره روندهای موجود در صنعت، دسترسی به منابع مالی و توسعه محصول و نحوه بازاریابی ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از مهم‌ترین جنبه‌های نتورکینگ و شبکه ‌ساختن برای استارت‌آپ‌ها، کمک به آن‌ها برای حضور در بازار است. استارت‌آپ‌ها با شرکت در رویدادها و کنفرانس‌ها یا با پیوستن به گروه‌ها و سازمان‌های حرفه‌ای می‌توانند کسب‌وکار خود را معرفی و با مشتریان و شرکای بالقوه روابط جدیدی ایجاد کنند.

شبکه‌سازی همچنین به استارت‌آپ‌ها این فرصت را می‌دهد تا از مشتریان بالقوه در مورد محصولات و خدمات خود بازخورد دریافت کنند. این بازخورد می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا استراتژی‌های و محصولات خود را همسو با بازار تقاضا، اصلاح کنند. همچنین، شبکه ساختن می‌تواند به استارت‌آپ‌ها کمک کند تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و شانس موفقیت خود را افزایش دهند.

از سوی دیگر نیز باید به این نکته نیز اشاره کرد که شبکه‌سازی بستری عالی برای ارتباط بین استارت‌آپ‌ها با سایر کارآفرینان فراهم می‌کند. این امر می‌تواند بینش‌ها و تجارب ارزشمندی در مورد نحوه اداره کسب‌وکار به آن‌ها ارائه دهند. با به اشتراک گذاشتن تجارب، چالش‌ها، موفقیت‌ها و شکست‌ها، کارآفرینان می‌توانند از تجربیات یکدیگر بیاموزند و توصیه‌های ارزشمندی در مورد راه‌اندازی یک کسب‌وکار موفق دریافت کنند. دسترسی به این نوع راهنمایی‌ها برای هر استارت‌آپی ارزشمند است.

 

مزایای نتورکینگ و شبکه ساختن برای استارت‌آپ‌ها

شبکه‌سازی یکی استراتژی مهم برای رسیدن به موفقیت در هر نوع کسب‌وکاری به ویژه استارت‌آپ است. با توجه به اینکه در آغاز راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید با ایده‌های نوآورانه، اطلاع‌رسانی به مشتریان، شرکا و سرمایه‌گذاران بالقوه برای متقاضی امری دشوار است، شبکه‌سازی می‌تواند ابزاری قدرتمند برای کمک به استارت‌آپ برای رسیدن به اهداف موردنظر باشد.

از جمله مهمترین مزایای نتورکینگ و شبکه ساختن برای استارت‌آپ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارتباط با مشتریان، شرکا و سرمایه‌گذاران بالقوه
  • امکان دسترسی به منابع مهم در حوزه کسب‌وکار با ایجاد یک شبکه قوی از مخاطبین
  • دریافت اعتبار و اعتماد در بازار با شرکت در رویدادهای صنعت و تعامل با سایر کارآفرینان
  • توسعه روابط با سرمایه‌گذاران برای معرفی کسب‌وکار

 

 

برای اطلاع بیشتر نسبت به شرکت های سرمایه گذار، به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم مقاله ای تحت عنوان شرکت های سرمایه گذار در استارت آپ کانادا را مطالعه بفرمایید.

چالش‌های نتورکینگ و شبکه ساختن برای استارت‌آپ‌ها

نیاز به توضیح نیست که نتورکینگ و شبکه‌سازی نیاز به زمان و تلاش بسیار دارد. ایجاد یک شبکه قوی گاهی می‌تواند وقت‌گیر و طاقت‌فرسا باشد، اما گذر از این چالش‌ها می‌تواند سرنوشت استارت‌آپ شما را به کلی تغییر دهد و شما را به اهدافتان برساند.

به طور کلی، برخی از چالش‌هایی که بر سر راه استارت‌آپ‌ها برای ساختن شبکه وجود دارد، عبارتند از:

  • یافتن افراد مناسب با علایق مشابه
  • نبود تجربه کافی در جذب و برقراری ارتباط
  • موفقیت در رقابت
  • حفظ روابط پس از رویدادها یا جلسات شبکه

 

انواع رویدادهای دخیل در نتورکینگ و شبکه ساختن برای استارت‌آپ‌ها

برگزاری و شرکت رویدادهایی مانند جلسات و کنفرانس‌ها برای داشتن یک شبکه موفق و قوی بسیار مهم است. به صورت کلی، استارت‌آپ‌ها برای نتورکینگ موفق باید رویدادهای زیر را درنظر بگیرند:

 

  1. رویدادهای مربوط به سرمایه‌گذار
  2. رویدادهای مربوط به صنعت
  3. رویدادهای مربوط به استارت‌آپ
  4. رویدادهای تجاری
  5. رویدادهای اجتماعی

 

نحوه ایجاد فرصت‌ برای نتورکینگ و شبکه ساختن

با بهره‌گیری از این نکات زیر، استارت‌آپ‌ها می‌توانند از فرصت‌های شبکه‌سازی خود نهایت استفاده را ببرند. این استراتژی‌ها نه تنها به حضور موفق کسب‌وکار استارت‌آپی در صنعت مورد نظر کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند مسیرهایی را برای رشد و موفقیت آن‌ها ایجاد کنند. برخی از این استراتژی‌ها عبارتند از:

  1. شناسایی اهداف برای شبکه‌سازی و حضور در رویدادها، ملاقات با سرمایه‌گذاران و برقرای ارتباط با رهبران و افراد تاثیرگذار در صنعت مورد نظر
  2. پیوستن به گروه‌های مناسب برای شبکه‌سازی از طریق تحقیق کافی در مورد گروه‌ها و شبکه‌های مختلف موجود برای استارت‌آپ‌ها
  3. برقراری ارتباط از طریق پلتفرم‌های اجتماعی همانند «لینکدین» و «توییتر(شبکهX (»
  4. تعامل داشتن و فعال بودن در زمان پیوستن به یک گروه یا شرکت در یک رویداد
  5. پیگیری ارتباطات و تعاملات

 

اشتباهات اصلی در نتورکینگ و شبکه ساختن برای استارت‌آپ‌ها

بنیانگذاران کسب‌وکارهای استارت‌آپی معمولا افرادی پرشور و باانگیزه هستند. با وجود اینکه نتورکینگ بستری عالی برای موفقیت این افراد است، اما در مواردی انجام برخی اشتباهات باعث شبکه‌سازی ناموفق و ضعیف برای آن‌ها می‌شود که طبیعتا تاثیر منفی بر موفقیت آن‌ها خواهد داشت.

از جمله این اشتباهات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نبود تحقیقات کافی در مورد شخص یا سازمان مدنظر قبل از شرکت در یک رویداد یا جلسه
  • استفاده نکردن از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط با مخاطبین بالقوه
  • پیگیری نکردن ارتباطات و تعاملات
  • نبود تنوع در ایجاد روابط با افرادی فعال در صنایع و زمینه‌های مختلف

 

 

روش ایجاد نتورکینگ و شبکه ساختن قوی برای استارت‌آپ‌ها

ایجاد یک شبکه قوی برای موفقیت استارت‌آپ‌ها ضروری است. برای ایجاد نتورکینگ قوی، انجام نکات زیر توصیه می‌شود:

  • حرفه‌ای بودن و آگاهی کامل و ارائه توضیح شفاف و سریع در مورد حوزه فعالیت کسب‌وکار
  • پیوستن به انجمن‌ها و شرکت در رویدادها مانند نمایشگاه‌ها و کنفرانس‌ها
  • استفاده از فناوری‌های نوین برای ایجاد روابط با مشتریان یا شرکای بالقوه برای اشتراک‌گذاری ایده‌ها و نظرات

 

نکات راهبردی برای توسعه نتورکینگ و شبکه استارت‌آپ‌ها

انجام نکات زیر به توسعه نتورکینگ و شبکه استارت‌آپی کمک می‌کند:

  1. ارتباط با انکوباتورهای مرتبط با جامعه استارت‌آپی
  2. شرکت در جلسات، رویدادها و کنفرانس‌ها شبکه
  3. برقراری و حفظ ارتباط آنلاین با مردم
  4. شرکت در برنامه‌های آموزشی
  5. ارتباط با تاثیرگذاران در صنعت مربوطه

 

ویژگی‌های مهم کانادا در زمینه نتورکینگ و شبکه ساختن برای استارت‌آپ‌ها

بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا به دنبال راه‌اندازی مشاغل و کسب‌وکار استارت‌آپی خود در کانادا هستند. یکی از اصلی‌ترین دلایل انتخاب کانادا برای راه‌اندازی استارت‌آپ، مزیت‌های بالای فعالیت در اقتصاد پویای این کشور و شیوه مهاجرتی منحصربه‌فردی است که برای ویزای استارت‌آپ در نظر گرفته شده است.

این موضوع را هم نباید فراموش کرد که اقتصاد کانادا پتانسیل بالایی برای رشد هر نوع کسب‌وکاری را فراهم می‌کند. یکی از پتانسیل‌های رشد اقتصادی در این کشور، نتورکینگ و شبکه ساختن برای استارت‌آپ‌ها است. از جمله مزایای شبکه‌سازی در کانادا عبارتند از:

  • تاکید بر همکاری و شبکه‌سازی برای واجد شرایط بودن ویزای استارت‌آپ کانادا
  • امکان همکاری جهانی و بین‌المللی با سایر کارآفرینان، مربیان، سرمایه‌گذاران و کارشناسان صنعت
  • فرصت استفاده از خدمات انکوباتورها و شتاب‌دهنده‌ها
  • امکان دسترسی به انواع سرمایه‌گذاری
  • ایجاد بستر و حمایت برای رشد در اکوسیستم اقتصادی کانادا
  • تنوع فرهنگی و قومیتی بالا در کانادا
  • کیفیت و استانداردهای بالای زندگی در کانادا

 

 

انواع حمایت‌های دولتی و استانی کانادا از کسب‌وکارهای استارت‌آپی

کانادا (دولت فدرال و استانی) در راستای حمایت مالی از استارت‌آپ‌ها در جهت راه‌اندازی کسب‌وکار و شروع فعالیت تجاری‌شان چندین برنامه و طرح در نظر گرفته است:

  • صندوق سرمایهگذاری ریسک‌پذیر (VC): هدف اصلی این سرمایه‌گذاران حمایت و تامین مالی لازم برای توسعه کسب‌وکارهای استارت‌آپی با پتانسیل رشد و بازده بالا است. جذب سرمایه از صندوق‌های سرمایه‌گذار ریسک‌پذیر نقش مهمی در موفقیت کارآفرینان جوان و تازه‌کار بومی و خارجی در فعالیت تجاری‌شان در کانادا خواهد داشت.

 

  • انکوباتورهای تجاری: تمرکز انکوباتورهای تجاری بر کمک به استارت‌آپ‌ها در صنایع خاص در مراحل مختلف توسعه برای ورود به بازار است. انکوباتورها یک محیط کار مشترک ارائه می‌دهند که در آن، شرکت‌ها می‌توانند فضا و منابع را برای کاهش هزینه‌های عملیاتی به اشتراک بگذارند. همچنین، انکوباتورها به بازاریابی، تامین مالی و توسعه کسب‌وکار کمک می‌کنند.

 

  • اعتبار مالیاتی تحقیقات علمی و توسعه تجربی (SR&ED): این برنامه، یک طرح تشویقی در سطح فدرال و استانی کانادا است و سالانه بیش از 20 هزار کسب‌وکار به ارزش بیش از 3 میلیارد دلار تحت حمایت این برنامه قرار می‌گیرند. در صورتی که متقاضیان واجد شرایط باشند تا 15 درصد اعتبار مالیاتی سرمایه‌گذاری غیرقابل استرداد دریافت می‌کنند.
  • بانک توسعه کسب‌وکار کانادا (BDC): این بانک انواع مختلفی از وام‌های تجاری یا خدمات مشاوره را ارائه می‌دهد که به تامین مالی کسب‌وکارهای استارت‌آپی کمک زیادی می‌کند.

 

  • آینده‌آفرین کانادا (Futurpreneur Canada): آینده‌آفرین کانادا با بیش از دو دهه سابقه فعالیت، از کارآفرینان جوان کانادایی حمایت می‌کند. این سازمان غیرانتفاعی به صاحبان مشاغل مشتاق 18 تا 39 ساله کمک مالی تا سقف 60 هزار دلار ارائه می‌دهد. همچنین، کارآفرینان جوان و خارجی می‌توانند از حمایت این سازمان تا سقف 12 هزار و 500 دلار وام بگیرند.

 

 

  • برنامه تجاری‌سازی نوآوری کانادا (CICP): این برنامه، بودجه‌ای تا سقف 5 میلیون دلار را برای حمایت در جهت تجاری‌سازی محصولات، فرآیندها یا خدمات نوآورانه جدید شرکت‌های کوچک و متوسط در کانادا فراهم می‌کند. برای واجد شرایط بودن، شرکت‌ها و مشاغل باید کمتر از 500 کارمند داشته باشند.

 

  • برنامه کمک تحقیقات صنعتی شورای تحقیقات ملی (NRC-IRAP): این برنامه، خدمات مالی و پشتیبانی به مشاغل کوچک و متوسط در سراسر کانادا که در زمینه تحقیق و توسعه فعالت دارند، ارائه می‌دهد. خدمات پشتیبانی تحت این برنامه متنوع از مشاوره فنی و تجزیه و تحلیل بازار گرفته تا فرصت‌های مشاوره و شبکه‌سازی است.

 

 

  • ابتکار راهبردی هوافضا و دفاع (SADI): یک برنامه فدرال است که کمک‌های مالی با قابلیت بازپرداخت تا سقف 800 میلیون دلار در سال را به شرکت‌های فعال در حوزه تحقیق و توسعه مرتبط با هوافضا در کانادا ارائه می‌دهد. برای واجد شرایط بودن، حوزه فعالیت باید بخشی از صنایع هوافضا یا دفاعی (از جمله فناوری‌های فضایی) با 500 کارمند یا کمتر و بیش از 50 درصد مالکیت آن متعلق به کانادایی‌ها باشد.

 

  • مراکز کسب‌وکار کوچک انتاریو (SBEC): حمایت این مراکز برای استارت‌آپ‌های خارج از انتاریو کمک بزرگی خواهد بود. بیش از 2 میلیون دلار بودجه برای آموزش و حمایت مالی توسط دولت استانی انتاریو به مشاغل کوچک از طریق مراکز کسب‌کار کوچک اختصاص داده شده است.

 

خدمات کاناداپاس برای نتورکینگ و شبکه ساختن برای استارت‌آپ‌ها

کاناداپاس مجموعه حقوقی مهاجرتی است که با ارائه انواع راهنمایی‌ها و مشاوره‌ها و خدمات گوناگون، سعی دارد به ارتقای تجاری صاحبان مشاغل و کسب‌وکارها و به ویژه استارت‌آپ‌ها،  کمک کند.

مجموعه کانادپاس با تجربه موفقیت‌آمیز بیش از 100 پرونده مهاجرتی در زمینه استارت‌آپ‌ها، علاوه بر شناخت قوانین روز در این زمینه، چالش‌ها و موانع پیش‌رو را مشخص و آنها را برای متقضایان تبیین می‌کند. مجموعه کاناداپاس با مدیریت مهیار حلاج‌پور و با همراهی کارشناسان و مشاوران مجرب از مراحل نخست تصمیم‌گیری تا حضور در خاک کانادا همراه شما است و برای پیشرفت شما در کسب‌وکارتان هم‌گام شما خواهد بود.

 

 

 

 

از جمله مهمترین خدمات مجموعه کاناداپاس برای متقاضیان ویزای استارت‌آپ کانادا و ساختن شبکه برای کارآفرینان استارت‌آپی، عبارت است از:

  • ایجاد ارتباط و تعامل با انکوباتورها و تسهیل‌دهندگان: برقراری و حفظ روابط بنیان‌گذاران استارت‌آپ با انکوباتورها و تسهیل‌دهندگان کسب‌وکار، گامی مهم در جهت پیوستن به شبکه و آغاز نتورکینگ است. مجموعه کاناداپاس با برقراری ارتباط موثر و مناسب و داشتن تجربه و شناخت کافی می‌تواند به شما کمک کند تا انکوباتورها و تسهیل‌دهندگان مربوط با حوزه کاری خود را پیدا کنید و به آن‌ها بپیوندید.

 

  • اطلاع‌رسانی در مورد رویدادها و فرصت‌ها جهت شبکه‌سازی: یکی از مهم‌ترین موارد در جهت نتورکینگ و شبکه ساختن برای استارت‌آپ‌ها، حضور در انواع رویدادها و آگاهی از انواع فرصت‌های موجود در این زمینه است. مجموعه کاناداپاس به دلیل گستردگی روابط خود در حوزه تجاری و برخورداری از اخبار به روز می‌تواند به شما در مورد رویدادهای مهم و موقعیت‌های مناسب مرتبط و موثر در حوزه کاری‌تان اطلاع دهد.

 

 

  • مشاوره تخصصی برای ارتباط با سرمایه‌گذاران، مشتریان و سایر افراد تاثیرگزار در صنعت: از جمله عوامل موثر در شبکه‌سازی برای استارت‌آپ‌ها داشتن مهارت قوی در نحوه ارتباط و تعامل با سایر افراد از جمله سرمایه‌گذاران، مشتریان و فعالان صنعتی تجاری است. مجموعه کاناداپاس با آگاهی و شناخت این افراد در هر حوزه کاری و صنعتی تجاری می‌تواند توصیه‌ها و راهنمایی‌های ارزشمندی به شما جهت برقراری و حفظ ارتباط با این افراد ارائه دهد.

 

  • کمک و راهنمایی در مورد مشارکت شخصی و فعال در کسب‌وکار: فعال بودن در حوزه کاری یکی از موارد مهم در داشتن شبکه موفق استارت‌آپی است. مجموعه کاناداپاس به شما کمک می‌کند تا با تمرکز بر نقاط قوت و رفع نقاط ضعف خود و ارائه فرصت‌های مناسب، هر چه بیشتر در حوزه کاری خود فعال و هدفمند باشید.

 

 

  • مشاوره و کمک به تهیه پیش‌نویس‌های تجاری منحصر به فرد در هر کسب‌وکار: برای آغاز و حفظ تعاملات خود با سایر افراد فعال در حوزه تجاری صنعتی و ایجاد یا پیوستن به یک شبکه قوی، هر استارت‌آپی نیاز به ارائه توضیح شفاف در مورد محصولات و خدمات خود به مشتریان و سرمایه‌گذاران بالقوه یا همکاران این عرصه دارد. مجموعه کاناداپاس به شما کمک می‌کند تا یک بیزنس‌پلن یا پیش‌نویس تجاری منحصربه‌فرد و تخصصی برای کسب‌وکار استارت‌آپی خود فراهم کنید تا علاوه بر جلب نظر و برقراری ارتباط با مخاطبین مدنظرتان، حرفه‌ای بودن خود را نیز نشان دهید.

 

  • بررسی و اطمینان از درست و کامل بودن اطلاعات، اسناد و مدارک برای درخواست ویزای استارت‌آپ کانادا: متقاضیان راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوآورانه در کانادا باید از طریق دریافت ویزای استارتاپ کانادا برای مهاجرت به این کشور و تاسیس کسب‌وکارشان اقدام کنند. مجموعه کاناداپاس همه مدارک و اسناد شما را بررسی و به شما در تهیه و تنظیم صحیح مدارک کمک خواهد کرد.

 

  • شناسایی و تامین حمایت برای راه‌اندازی استارتاپ: شناخت سرمایه‌گذاران بالقوه و امکان ارتباط با آن‌ها یکی از ابعاد مهم در نتورکینگ و شبکه ساختن برای استارت‌آپ‌ها به ویژه در آغاز فعالیت تجاری است. مجموعه کاناداپاس می‌تواند به شما در شناسایی این افراد کمک کند و پلی برای ارتباط و جلب نظر آن‌ها فراهم کند.

 

  • مشاوره و راهنمایی‌های لازم در طول مسیر مهاجرت تا دریافت اقامت دائم تحت ویزای استارت‌آپ کانادا: ویزای استارت‌آپ کانادا راهی برای دریافت اقامت دائم این کشور است. بیشتر متقاضیان مهاجرت تحت این ویزا، قصد دارند تا روزی مقیم دائم کانادا شوند. مجموعه کاناداپاس در کل این مسیر از پیش از مهاجرت تا دریافت اقامت دائم کانادا و حتی پس از آن، همراه شما خواهد بود.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله نیز بارها تاکید شد، نتورکینگ و شبکه ساختن برای استارت‌آپ‌ها بسیار مهم است و نمی‌توان منکر نقش آن در موفقیت مشاغل و کسب‌وکارها شد. حضور فعال در رویدادها، شناسایی فرصت‌های تعامل و ارتباط با مشتریان، سرمایه‌گذاران و افراد موثر در صنعت مربوطه، تلاش مدام برای بهتر کردن خدمات و محصولات، حفظ و گسترش دامنه ارتباطات و در نهایت، استفاده از پلتفرم‌های اجتماعی آنلاین می‌تواند به شبکه‌سازی موثر و قوی و در نتیجه موفقیت استارتاپ کمک کند.

فراموش نکنید که نتورکینگ قوی یک امتیاز ویژه برای معرفی خود در بازار و حفظ برتری در میان رقبای خود است.