داشتن مدرک زبان برای اینکه بتوانید خود را با جامعه کانادا وفق دهید و توانایی ارتباط برقرار کردن داشته باشید، برای متقاضیان ویزای کار اهمیت دارد. دلیل نیاز به مدرک زبان در زمان درخواست برای ویزای کار کانادا هم دقیقا همین است. اما آیا می‌توان بدون مدرک زبان هم ویزای کار گرفت؟ شرایط دریافت ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان چیست؟

در این مطلب ضمن بررسی امکان اخذ ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان، انواع ویزاهای کار که می‌توان بدون مدرک زبان به دست آورد را نیز به شما معرفی خواهیم کرد. پس لطفا تا انتها با ما در مجموعه حقوقی و مهاجرتی کاناداپاس همراه بمانید.

آشنایی با کشور کانادا

کانادا با مساحت بیش از ۱۰ میلیون کیلومتر مربع، دومین کشور پهناور دنیا محسوب می‌شود که بیش از ۳۸ میلیون نفر جمعیت دارد و در شمال قاره آمریکا واقع شده است. بخش قابل‌توجهی از جمعیت این کشور را مهاجرین تشکیل داده‌اند. طبق آخرین سرشماری انجام شده، ۸.۳ میلیون نفر از جمعیت کانادا مهاجر هستند که ۲۳ درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل داده‌اند.

کانادا دارای یک اقتصاد بسیار پویا و رو به رشد است و شرکت‌های بین‌المللی زیادی در آن فعالیت می‌کنند. همه این عوامل در کنار یکدیگر، باعث افزایش تقاضا برای اخذ ویزای کار این کشور شده‌اند؛ اما آیا بدون مدرک زبان هم می‌توان ویزای کار کانادا را گرفت؟ در ادامه به بررسی این سوال خواهیم پرداخت.

ویزای کاری کانادا

آشنایی با ویزای کار کانادا

ویزای کار یک سند قانونی است که به افراد دارای تابعیت خارجی اجازه می‌دهد در این کشور مشغول به کار شوند. طبق بررسی‌های صورت گرفته، هر ساله بیش از نیم میلیون مجوز کار در کانادا برای نیروهای کار موقت از سراسر دنیا صادر می‌شود. یکی از الزامات بسیار مهم اخذ ویزای کار کانادا، داشتن پیشنهاد شغلی (Job Offer) است. به طوری که اکثر افراد بدون داشتن جاب افر کانادا، قادر به اخذ ویزای کار کانادا نیستند.

یکی دیگر از الزامات اخذ ویزای کار، مجوزی تحت عنوان ارزیابی تاثیر بازار کار یا LMIA است که باید توسط کارفرما گرفته شود. اگرچه تحت یکسری از شرایط خاص ممکن است نیاز به مجوز LMIA نباشد، اما در اکثر مواقع کارفرمایانی که قصد استخدام یک نیروی کار خارجی دارند، باید این مجوز را داشته باشند.

مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار کانادا، نشان می‌دهد که اولا، از بین دارندگان اقامت دائم و شهروندان کانادا، کسی مناسب انجام شغل مورد نظر نیست و دوما استخدام نیروی کار خارجی برای این شغل، تاثیر منفی و بدی در بازار کار کانادا نخواهد گذاشت.

اخذ ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان

یکی از دغدغه‌های اصلی متقاضیان ویزای کار کانادا، این است که آیا بدون مدرک زبان هم می‌توان ویزای کار گرفت؟ شاید جالب باشد که بدانید از نظر قانونی، کانادا افراد متقاضی ویزای کار را ملزم به داشتن آیلتس یا هر مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی دیگری نمی‌کند. به این معنی که از لحاظ قوانین و امور مهاجرتی، اخذ ویزای کار کانادا نیاز به مدرک زبان ندارد و این، یکی از بزرگ‌ترین مزایای ویزای کار کانادا است.

اما دلیل تاکید روی داشتن مدرک زبان زمان اقدام برای ویزای کار کانادا، این است که به هر حال شما قرار است در یک کشور خارجی زندگی و کار کنید و باید برای رفع نیازهای روزمره زندگی خود هم که شده، با زبان کشور مقصد خود آشنایی داشته باشید.

در غیر این صورت، قادر به برقراری ارتباط با دیگران نخواهید بود و در کارتان هم دچار مشکل خواهید شد. به همین دلیل، کارفرمایانی که قصد استخدام نیروهای کار خارجی را دارند، ممکن است نمره خاصی از مدرک زبان را هم درخواست کنند.

به عبارت دقیق‌تر، زمان اقدام برای ویزای کار، مدرک زبان ممکن است جزو الزامات کارفرما باشد، نه اداره مهاجرت کانادا. به این ترتیب، در صورتی که کارفرما نمره خاصی از زبان فرانسوی یا انگلیسی را برای نیروهای کار خارجی درخواست کرده باشد، آفیسر اداره مهاجرت حتما وجود این مدرک را برای صدور ویزای کار ملاک قرار خواهد داد تا مطمئن شود فرد خارجی، صلاحیت انجام این شغل را دارد. در صورتی که کارفرما مدرک زبان نخواسته باشد، آفیسر هم بدون بررسی این موضوع و سختگیری درمورد آن، ویزای کار را صادر خواهد کرد.

دریافت ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان

ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان با استفاده از پیشنهاد شغلی

یکی از مطمئن‌ترین روش‌های مهاجرت کاری به کانادا بدون مدرک زبان، پیدا کردن پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی است. شما باید از طریق جست‌وجو در منابعی نظیر سایت‌های کاریابی کانادایی، با کارفرمایان ارتباط برقرار و آن‌ها را متقاعد کنید که برای موقعیت‌های شغلی خود، شما را استخدام کنند.

با دریافت پیشنهاد کاری، مسیر شما برای دریافت ویزای کار کانادا بسیار هموار خواهد شد. همچنین، باعث می‌شود که تا حد زیادی در زمان و هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید.

شرایط مورد نیاز برای اخذ ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان

درخصوص شرایط لازم برای اخذ ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن پیشهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی
  • دریافت مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) توسط کارفرما
  • نشان دادن تمایل به ترک کانادا پس از اتمام اعتبار ویزای کار
  • برخورداری از تمکن مالی کافی برای تامین نیازهای زندگی خود و خانواده در طول مدت اقامت در کانادا
  • قصد کار کردن برای یک کارفرمای واجد شرایط با کسب‌وکار کاملا قانونی و معتبر
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • انجام معاینات پزشکی و نداشتن بیماری پرهزینه
  • توانایی ارائه هرگونه سند و مدرک اضافی که ممکن است اداره مهاجرت کانادا درخواست دهد

کار در کانادا برای ایرانیان؛ بررسی شغل ایرانیان مقیم کانادا

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان، ممکن است در هر پرونده بسته به شرایط متقاضی متفاوت و متغیر باشد؛ اما رایج‌ترین مدارک مورد نیاز برای آن عبارتند از:

  • فرم‌های درخواست ویزای کار به صورت تکمیل شده
  • مدارک اثبات برخورداری از وضعیت اقامت قانونی در کانادا برای خود و کلیه اعضای خانواده (در صورتی که از داخل کانادا برای ویزای کار اقدام می‌کنید)
  • پیشنهاد شغلی مکتوب از کارفرما
  • مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA)
  • رزومه و سوابق کاری
  • پاسپورت با اعتبار حداقل ۶ ماه
  • سند ازدواج (در صورت متاهل بودن)
  • گواهی پذیرش کبک (CAQ) در صورت اقدام برای کار در استان کبک
  • مدارک اثبات کننده برخورداری از شرایط مورد نیاز کار مورد نظر که کارفرما درخواست کرده
  • آخرین مدرک تحصیلی
  • نتایج آزمایشات پزشکی
  • مدارک نشان دهنده تمایل به قصد ترک کانادا پس از اتمام اعتبار ویزای کار
  • مدارک نشان دهنده تمکن مالی برای زندگی در کانادا و برگشت به کشور مبداء
  • رسید هزینه‌های پرداخت شده
  • دو قطعه عکس پاسپورتی
انواع ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان

انواع ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان

انواع مختلفی از ویزای کار کانادا وجود دارد که متقاضیان می‌توانند با یا بدون مدرک زبان آن‌ها را به دست بیاورند. برخی از ویزاهای کار نیاز به پیشنهاد شغلی از کارفرما دارند، برخی دیگر نیازمند مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA( هستند.

برخی از انواع دیگر ویزاهای کار نیازمند داشتن ارتباطات خاصی با کانادا (نظیر سابقه تحصیل در این کشور، حمایت مالی از همسر و…) هستند. با این اوصاف، انواع ویزاهای کار کانادا که نیاز به مدرک زبان ندارند را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد که هر کدام شامل چندین نوع ویزای کار مختلف می‌شوند:

  1. ویزاهای کار نیازمند مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA)

 

  1. ویزاهای کار معاف از LMIA که نیاز به پیشنهاد شغلی یا قرارداد استخدام دارند

 

  1. مجوزهای کار باز که به پیشنهاد شغلی و مجوز LMIA نیاز ندارند
    • مجوز کار پس از تحصیل (Post-Graduation Work Permit)
    • اسپانسرشیپ همسر از داخل کانادا
    • تجربه بین المللی کانادا (International Experience Canada) یا ویزای تعطیلات کاری
    • مجوز کار Bridging Open
    • همسر همراه دانشجو یا نیروی کار بین المللی

برای آشنایی بیشتر با هر یک از انواع این ویزاهای کار کانادا و آگاهی از الزامات و شرایط مورد نیاز آن‌ها می‌توانید با وکیل مهاجرت به کانادا مجموعه کاناداپاس ارتباط بگیرید.

اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل مهاجرت به کانادا، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

روش‌های اخذ ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان

بسیاری از افراد می‌پرسند که بهترین روش اخذ ویزای کار بدون مدرک زبان چیست؟ در صورتی که هیچ فرمول مشخصی وجود ندارد که برای همه یکسان باشد. هر فرد بسته به شرایط پرونده خود باید از روش متفاوتی اقدام کند که مستلزم داشتن شناخت بسیار خوب نسبت به شرایط خود و مسیرهای مهاجرتی است.

در ادامه، پرتقاضاترین روش‌های اخذ ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان معرفی شده‌اند:

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد هر یک از روش‌های اخذ ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان و آگاهی از الزامات و شرایط مورد نیاز آن‌ها می‌توانید با کارشناسان کاناداپاس تماس بگیرید.

بهترین روش مهاجرت کاری به کانادا بدون مدرک زبان

مراحل اخذ ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان

مراحل دریافت ویزای کار کانادا می‌تواند بر اساس نوع آن متفاوت باشد؛ اما چهارچوب اصلی مراحلی که اکثر متقاضیان باید طی کنند به شکل زیر است:

  1. نوع ویزای کاری که واجد شرایط دریافت آن هستید را پیدا کنید.
  2. اقدامات لازم برای دریافت تاییدیه مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) باید توسط کارفرما آغاز شود.
  3. کارفرما باید یک نسخه کپی از مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) مثبتی که دریافت کرده است را به همراه نامه پیشنهاد شغلی به متقاضی ویزای کار ارسال کند.
  4. متقاضی ویزای کار، باید مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار مثبت به همراه نامه پیشنهاد شغلی را به همراه سایر اسناد و مدارک مورد نیاز که در بخش‌های قبل نام بردیم را به اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) ارسال کند و برای دریافت مجوز کار درخواست دهد. در صورتی که برای استان کبک اقدام می‌کنید، اقدامات لازم برای دریافت گواهی پذیرش کبک (CAQ) را نیز باید در همین مرحله آغاز کنید (گواهی پذیرش کبک یا CAQ مدرکی است که کلیه متقاضیان مهاجرت به استان کبک باید داشته باشند تا مجاز به ورود به این استان باشند).
  5. در صورت نیاز به انجام مصاحبه با کارکنان سفارت کانادا، این مصاحبه را در زمان و تاریخ مقرر انجام دهید. هدف از این مصاحبه، اطمینان از واجد شرایط بودن متقاضی است.
  6. در صورتی که متقاضی واجد شرایط کار در کانادا باشد، می‌تواند ویزای کار خود را در این مرحله دریافت کند.

مصاحبه کاری در کانادا؛ سوالات کلیدی در مصاحبه کاری در کانادا

هزینه صدور ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان

کلیه هزینه‌های قابل پرداخت برای دریافت ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان در جدول زیر ذکر شده است:

نوع هزینه مبلغ هزینه (به دلار کانادا)
هزینه درخواست ویزای کار به ازای هر نفر برای ویزای کار بسته (Close Work Permit) ۱۵۵ دلار
هزینه درخواست ویزای کار باز (Open Work Permit) ۱۰۰ دلار
هزینه ویزای کار برای یک گروه ۳ نفره یا بیشتر از هنرمندان نمایشی (همه هنرمندان باید به صورت همزمان درخواست دهند) ۴۶۵ دلار
هزینه تمدید ویزای کار ۳۵۵ دلار (۲۰۰ دلار برای تمدید وضعیت و ۱۵۵ دلار برای دریافت مجوز کار جدید)
هزینه انگشت‌نگاری ۸۵ دلار (به ازای هر نفر) یا ۱۷۰ دلار (به ازای هر خانواده ۲ نفره یا بیشتر)
هزینه مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار (که باید توسط کارفرما پرداخت شود) ۱۰۰۰ دلار
ویزای کار همراه کانادا بدون مدرک زبان

ویزای کار همراه کانادا بدون مدرک زبان

کلیه متقاضیانی که برای ویزای کار کانادا با یا بدون مدرک زبان اقدام می‌کنند، می‌توانند همسر و فرزندان خود را هم به کانادا بیاورند. همسر این افراد، در صورت واجد شرایط بودن، می‌تواند مجوز کار باز (Open Work Permit) دریافت نماید و در کانادا کار کند.

به این ترتیب، همسر متقاضی می‌تواند بدون نیاز به مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) برای هر کارفرمایی مشغول به کار شود. فرزندان این افراد نیز می‌توانند بدون نیاز به مجوز تحصیل (Study Permit) در کانادا تحصیل کنند. در صورتی که سن فرزندان زیر ۱۸ سال باشد، تحصیل آن‌ها در کانادا رایگان خواهد بود.

مشاغل مورد نیاز کانادا؛ لیست شغل های مورد نیاز کانادا

مدت زمان بررسی پرونده برای اخذ ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان

بررسی پرونده متقاضیان ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان، به طور میانگین ۱ تا ۹ ماه طول می‌کشد. این پروسه، مدت زمان بسیار متغیری دارد و در هر پرونده متفاوت است.

عوامل زیادی در مدت زمان این پروسه تاثیرگذار هستند که از این دست می‌توانیم به نوع ویزای کار، تکمیل بودن مدارک و مستندات مورد نیاز، شلوغی سفارت، حجم و تعداد درخواست‌های ارسالی در آن برهه زمانی و همینطور کشور مبدا متقاضی که درخواست خود را از آنجا ارسال کرده است اشاره کنیم.

بدیهی است که درخواست‌های ارسالی از داخل کانادا، به مدت زمان کوتاه‌تری نسبت به درخواست‌هایی که از خارج کانادا ارسال می‌شوند نیاز دارند.

مدت زمان اعتبار ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان

اعتبار ویزای کار کانادا متغیر است و بسته به شرایط متقاضی و نوع مجوز کار وی، توسط آفیسر اداره مهاجرت کانادا تعیین می‌شود. اما معمولا به مدت ۱ تا ۲ سال اعتبار دارند. آفیسر مربوطه، معمولا مدت زمان اعتبار ویزای کار را بیشتر از تاریخ انقضای پاسپورت یا اعتبار ذکر شده در مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار متقاضی (LMIA) تعیین نمی‌کند.

همچنین، مجوز کار برای مدتی بیشتر از زمانی که تبعه خارجی برای اقامت در کانادا درخواست کرده یا بیشتر از مدتی که برای پیشنهاد شغلی لازم است، صادر نخواهد شد.

مهاجرت کاری به کانادا وکیل مهاجرت جناب حلاجپور

دلایل ریجکت شدن ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان

ریجکت شدن ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان، می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که برخی از رایج‌ترین‌هایشان عبارت هستند از:

  • آفیسر متقاعد نشود که متقاضی توانایی انجام کار پیشنهادی را کاملا داشته باشد.
  • آفیسر متقاعد نشود که متقاضی پس از اتمام اعتبار مجوز کار خود کانادا را ترک خواهد کرد.
  • متقاضی واجد شرایط برنامه مهاجرتی که از طریق آن اقدام کرده، نباشد.
  • متقاضی مدارک جعلی ارائه کرده باشد یا برخی از مدارک مورد نیاز را به صورت عمدی یا سهوی ارائه نکرده باشد و پرونده وی ناقص باشد.
  • متقاضی تمکن مالی کافی به اندازه حداقل ۶ تا ۱۲ ماه به تعداد اعضای خانواده خود ارائه نکرده باشد.
  • متقاضی سابقه ریجکتی ویزای کار داشته باشد یا حضور وی در کانادا برای امنیت این کشور یک تهدید محسوب شود.

در صورتی که درخواست شما برای دریافت ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان ریجکت شد، جای هیچ نگرانی نیست. در اولین اقدام، باید برای دریافت نت آفیسر درخواست دهید تا از دلیل ریجکت شدن پرونده خود مطلع شوید. پس از اینکه متوجه شدید پرونده‌تان به چه دلیلی ریجکت شده، دو راه دارید:

  1. ارائه درخواست مجدد
  2. اعتراض به ریجکتی پرونده در دادگاه

با توجه به حساسیت موضوع، پیشنهاد می‌کنیم با یک وکیل مهاجرتی باتجربه و ماهر نظیر آقای مهیار حلاج‌پور یا کارشناسان مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس مشورت کنید تا بدانید بر اساس شرایط شما، انجام کدام یک از اقدامات فوق برایتان بهتر است.

مزایای ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان

با دریافت ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان می‌توانید از مزایای زیر برخوردار شوید:

  • قوانین کار کانادا تضمین می‌کنند که محل کار افراد دارای درجه بالایی از ایمنی است و همه کارفرمایان از قوانین و مقررات مشخصی پیروی می‌کنند تا از رفاه کارکنان خود اطمینان حاصل کنند.
  • حقوق و دستمزدهای پرداختی در کانادا کاملا منصفانه است و نیروهای کار خارجی حقوق و مزایای یکسانی در مقایسه با همتایان کانادایی خود دریافت می‌کنند.
  • ویزاهای کاری کانادا، به متقاضیان اجازه می‌دهند که همسر و فرزندان خود را نیز به این کشور بیاورند.
  • همسر متقاضی می‌تواند مجوز کار بگیرد و برای هر کارفرمای کانادایی کار کند و فرزندان زیر ۱۸ سال آن‌ها نیز می‌توانند بدون نیاز به مجوز تحصیل، به صورت رایگان در مدارس کانادایی تحصیل کنند.
  • متقاضی با دریافت ویزای کار، سابقه کار در کانادا به دست خواهد آورد که برای اقدام جهت اخذ اقامت دائم کانادا بسیار به او کمک خواهد کرد.
  • متقاضیان معمولا پس از کسب ۱ تا ۲ سال سابقه کار در کانادا، به همراه کلیه اعضای خانواده خود واجد شرایط اخذ اقامت دائم خواهند شد.
  • با دریافت ویزای کار کانادا، می‌توانید در یکی از بهترین کشورهای دنیا با بالاترین سطح کیفیت زندگی و مناظر طبیعی خیره کننده زندگی کنید و از مزایایی نظیر دسترسی به خدمات درمانی سطح بالا و بیمه بهره‌مند شوید.

تمدید ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان

افرادی که بدون ارائه مدرک زبان موفق به دریافت ویزای کار کانادا شده‌اند، در اکثر موارد می‌توانند آن را تمدید کنند. در صورتی که شما به عنوان دارنده ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان، قصد دارید ویزای کار خود را تمدید کنید، باید حداقل ۳۰ روز قبل از تاریخ انقضای آن برای تمدید ویزای کار خود اقدام کنید. این فرایند به صورت کاملا آنلاین انجام می‌شود و نیازی هم به ترک کانادا ندارد.

اخذ اقامت دائم کانادا از طریق ویزای کار بدون مدرک زبان

متقاضیانی که ویزای کار کانادا دارند و به صورت موقت در این کشور اقامت می‌کنند، ممکن است پس از ۱ تا ۲ سال کار کردن در این کشور و کسب تجربه کار در کانادا، واجد شرایط اخذ اقامت دائم شوند. شرایط دریافت اقامت دائم کانادا از طریق ویزای کار بدون مدرک زبان به شرح زیر است:

  • در حال حاضر ساکن کانادا باشید.
  • دارای مجوز کار (Work Permit) معتبر باشید.
  • سابقه کار شما باید مشمول حقوق و دستمزد باشد، به صورت مداوم به دست آمده باشد و تمام وقت (حداقل ۳۰ ساعت در هفته در طول ۵۲ هفته) یا معادل آن (حداقل ۱۵ ساعت در هفته در طول ۱۰۴ هفته) باشد.

برای تبدیل ویزای کار کانادا به اقامت دائم می‌توانید از طریق برنامه‌های مهاجرتی زیر اقدام کنید:

  • برنامه نیروی کار ماهر فدرال (Federal Skilled Worker)
  • کلاس تجربه کانادایی (Canadian Experience Class)
  • برنامه‌های نامزدی استانی (Provincial Nominee Programs)
  • کلاس تجربه کبک (Quebec Experience Class)
  • جریان کادر درمان (Healthcare Worker Stream)
  • سیستم اکسپرس انتری (Express Entry)

مهاجرت به کانادا بدون سابقه کار

داشتن سابقه کار در اکثر مسیرها و روش‌های مهاجرت به کانادا، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ به‌طوری که متقاضیان بدون برخورداری از سابقه کار یا شانس مهاجرت به کانادا ندارند یا شانس آن‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند؛ اما با این حال، هنوز هم روش‌هایی برای مهاجرت به کانادا بدون سابقه کار می‌توان پیدا کرد.

پیش از معرفی این روش‌ها، باید خاطرنشان کنیم که یک مسیر مشخص که دقیقا برای مهاجرت به کانادا بدون سابقه کار در نظر گرفته شده باشد، وجود ندارد. یعنی افرادی که سابقه کار ندارند، باید مجموعه‌ای از اقدامات را انجام دهند و چند مرحله پیش‌نیاز را هم پشت سر بگذارند تا بتوانند به کانادا مهاجرت کنند.

اگر بخواهیم دقیق‌تر اشاره کنیم، ابتدا باید از طریق روش‌هایی که منجر به اقامت موقت کانادا می‌شوند اقدام کنید تا با پشت سر گذاشتن چندین مرحله پیش‌نیاز، بتوانید اقامت دائم کانادا را به دست بیاورید.

سه روش کلی وجود دارد که افرادی که سابقه کار ندارند، می‌توانند از طریق آن‌ها برای مهاجرت به کانادا اقدام کنند. این سه روش عبارتند از:

  • مجوز کار پس از تحصیل (Post graduate work permit)
  • اسپانسرشیپ خانوادگی (Family sponsorship)
  • برنامه‌های استانی (PNP)

1.   مهاجرت به کانادا بدون سابقه کار از طریق مجوز کار پس از تحصیل

اولین روش مهاجرت به کانادا بدون سابقه کار، اقدام از طریق مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) است. مجوز کار پس از تحصیل، یکی از انواع مجوز کار باز (Open work permit) در کانادا است که بین ۸ ماه تا ۳ سال بسته به طول دوره تحصیلی شما در این کشور اعتبار دارد. با این مجوز کار، می‌توانید برای هر کارفرمایی در کانادا کار کنید.

اگر بخواهید از طریق این روش اقدام کنید، ابتدا باید به عنوان دانشجو در یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های معتبر کانادا تحصیل کنید و فارغ التحصیل شوید. سپس مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) بگیرید و وارد بازار کار کانادا شوید. این یک روش عالی برای کسب تجربه کار در کانادا و حرکت به سمت اخذ اقامت دائم این کشور است.

برای اینکه واجد شرایط دریافت مجوز کار پس از تحصیل باشید، باید از شرایط زیر برخوردار باشید:

  • حداقل ۱۸ سال سن
  • فارغ التحصیلی در یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های معتبر کانادا
  • تحصیل در یک دوره حداقل ۸ ماهه
  • اقدام برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) ظرف حداکثر ۱۸۰ روز پس از فارغ التحصیل شدن
  • داشتن وضعیت اقامت موقت معتبر در زمان درخواست برای مجوز کار پس از تحصیل (PGWP)

2.    مهاجرت به کانادا بدون سابقه کار از طریق اسپانسرشیپ خانوادگی

اگر یکی از اقوام یا خویشاوندان شما در کانادا زندگی می‌کند که دارای اقامت دائم یا شهروندی کانادا هستند، می‌توانند با پذیرش اسپانسیرشیپ و حمایت مالی از شما، به شما کمک کند که به کانادا مهاجرت کنید. در واقع، ویزای اسپانسرشیپ یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌های مهاجرت به کانادا بدون سابقه کار به شمار می‌رود.

شهروندان و دارندگان اقامت دائم کانادا می‌توانند اسپانسرشیپ همسر، فرزندان وابسته زیر ۲۲ سال، والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود را برعهده بگیرند. علاوه بر این، شخص اسپانسر شونده باید از شرایط زیر برخوردار باشد:

  • داشتن شهروندی یا اقامت دائم کانادا
  • حداقل ۱۸ سال سن
  • توانایی مالی کافی برای تامین نیازهای اولیه زندگی شخصی که اسپانسرشیپ وی را برعهده گرفته است.

3.    مهاجرت به کانادا بدون سابقه کار از طریق برنامه‌های استانی

ممکن است بتوانید از طریق برخی از برنامه‌های استانی (PNP) هم بدون سابقه کار به کانادا مهاجرت کنید. اما این روش، اصلا کار راحتی نیست. در واقع، برخی از برنامه‌های استانی کانادا بر اساس سیستم امتیازدهی عمل می‌کنند که سابقه کار هم یکی از فاکتورهای امتیازدهی در آن‌ها است.

اگر سابقه کار نداشته باشید، امتیاز این فاکتور را از دست خواهید؛ اما با کسب حداکثر امتیاز از دیگر فاکتورها (سن، مدرک تحصیلی، مدرک زبان و…) می‌توانید عدم داشتن سابقه کار را جبران کنید. برخی از برنامه‌های استانی که این توضیحات برای آن‌ها صدق می‌کند شامل موارد زیر می‌شوند:

کلام آخر

محیط کاری پویا و شرایط عالی زندگی در کانادا، باعث شده تا حدود ۷۰۰ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ برای دریافت ویزای کار کانادا اقدام نمایند. یکی از دلایل اصلی اینکه چنین تعداد پرشماری برای ویزای کار کانادا اقدام می‌کنند، این است که نیاز به مدرک زبان ندارد؛ مگر اینکه کارفرمای مربوطه، برای انجام شغل پیشنهادی خود مدرک زبان بخواهد. از لحاظ قوانین و امور مهاجرتی، اخذ ویزای کار کانادا نیاز به مدرک زبان ندارد.

در صورتی که شما هم قصد دارید بدون مدرک زبان برای ویزای کار کانادا اقدام کنید، می‌توانید با کارشناسان کاناداپاس تماس بگیرید تا شما را بیشتر راهنمایی کنند.

سوالات متداول ویزای کاری کانادا بدون مدرک زبان

بله، از نظر الزامات قوانین مهاجرتی، دریافت ویزای کار کانادا نیازی به مدرک زبان ندارد. اما گاهی اوقات کارفرمایان برای انجام شغل پیشنهادی، از متقاضیان درخواست می‌کنند که مدرک زبان داشته باشند. در چنین شرایطی، اخذ ویزای کار بدون مدرک زبان امکان پذیر نیست و در صورت نداشتن مدرک زبان خواسته شده کارفرما، آفیسر پرونده را ریجکت خواهد کرد.

الزامات و شرایط دریافت ویزای کار بدون مدرک زبان، کم و بیش با نحوه دریافت آن در زمان وجود مدرک زبان یکسان است. بدین معنی که متقاضیان در وهله اول، باید یک پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی دریافت کنند. در صورتی که کارفرمای مربوطه برای انجام شغل پیشنهادی مدرک زبان درخواست نکرد، متقاضیانی که مدرک زبان ندارند، می‌توانند ویزای کار بگیرند و این شغل را به دست بیاورند.

مهم‌ترین چیزی که متقاضیان دریافت ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان باید داشته باشند، پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی است. کارفرمای مربوطه نیز باید مجوزی تحت عنوان ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) دریافت کند. این مجوز نشان می‌دهد هیچ یک از دارندگان اقامت دائم کانادا و یا شهروندان این کشور، مناسب انجام شغل پیشنهادی نیستند و استخدام نیروی کار خارجی برای این شغل، لطمه‌ای به بازار کار کانادا نخواهد زد.

متقاضیان ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان، باید نشان دهند که تمایل دارند پس از اتمام اعتبار ویزای کار خود، این کشور را ترک کنند و همچنین، به اندازه ۶ تا ۱۲ ماه زندگی در کانادا تمکن مالی دارند. کارفرمایی که قصد دارد یک نیروی کار خارجی را استخدام کند نیز باید یک کسب و کار قانونی و معتبر در کانادا داشته باشد.

متقاضیانی که قصد اقدام برای ویزای کار کانادا بدون مدرک زبان دارند، باید ۱۵۵ دلار برای دریافت ویزای کار بسته (Close Work Permit) و ۱۰۰ دلار برای دریافت ویزای کار باز (Open Work Permit) هزینه کنند. همچنین، متقاضیانی که به عنوان هنرمند نمایشی در گروه‌های ۳ نفره یا بیشتر برای دریافت ویزای کار اقدام نمایند، باید ۴۶۵ دلار هزینه برای بررسی پرونده خود پرداخت کنند.

بله، همسر متقاضیان ویزای کار می‌توانند ویزای کار باز (Open Work Permit) و فرزندان آن‌ها نیز مجوز تحصیل (Study Permit) دریافت کنند.

مهاجرت به کانادا بدون سابقه کار غیرممکن نیست؛ اما مسیر بسیار دشواری دارد. اکثر برنامه‌ها و روش‌های مهاجرت به کانادا نیاز به سابقه کار دارند. اگر بخواهید بدون سابقه کار برای مهاجرت به کانادا اقدام کنید، ابتدا باید از طریق تحصیل، اقامت موقت این کشور را به دست بیاورید یا ویزای اسپانسرشیپ بگیرید و کم کم وارد بازار کار کانادا شوید یا از طریق برنامه‌های استانی که بر پایه سیستم امتیازدهی عمل می‌کنند، اقدام کنید.