برای اینکه بتوانید یک شغل مناسب در کشور کانادا بیابید، باید در یک مصاحبه شغلی شرکت کنید. به همین دلیل است که پیش از شرکت در یک مصاحبه شغلی در کانادا باید تکنیک های لازم برای شرکت در این مصاحبه را بیاموزید.

بسته به شغلی که قصد انتخاب آن را دارید باید مدارک مرتبط و گاه نمونه کارهای خود را  آماده ارائه کنید. همچنین ممکن است که به عنوان متقاضی مجبور شوید که در طول مصاحبه، مهارت خود را اثبات کنید.

مصاحبه کاری همچنین یک فرصت مناسب برای شما است که متوجه شوید آیا شرکتی که انتخاب کرده اید مکان مناسبی برای کار کردن شما هست یا خیر. مصاحبه کاری ممکن است استرس زا باشد بنابراین بهتر است پیش از شرکت در مصاحبه شغلی حتما شرایط مصاحبه را تمرین کند.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیش تر در رابطه با شرایط کار در کانادا برای ایرانیان می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید.

شرایط کلی مصاحبه کاری در کانادا

نقش مصاحبه شغلی در اهدای شغل به شما بسیار موثر خواهد بود. این درست زمانی است که شما باید ثابت کنید که فرد مناسبی برای پذیرش این فرصت شغلی هستید.

در یک مصاحبه، کارفرما تلاش می کند تا تصمیم بگیرد که شما مهارت و همچنین نگرشی را که به دنبالش هستند را دارید یا خیر. او همچنین باید به این ادراک دست پیدا کند که شما قادر به همکاری با سایر کارمندان شرکت هستید.

در برخی از مواقع، ممکن است مصاحبه توسط یک نفر از نمایندگان شرکت انجام گیرد اما این امکان نیز وجود دارد که گروهی از مصاحبه کنندگان وظیفه مصاحبه را به عهده بگیرند.

از طرفی شرایط مصاحبه نیز به مصاحبه کنندگان بستگی دارد به طوری که ممکن است مصاحبه غیر رسمی باشد چرا که مصاحبه کاری یک گفت و گو میان شما و مصاحبه کننده است همچنین مصاحبه کننده ممکن است تشخیص دهد که یک مصاحبه به صورت کاملا رسمی برگزار شود.

شرایط مصاحبه های رسمی مشخص تر است چرا که این نوع از مصاحبه ها دارای یک قالب مشخص هستند و از همه افرادی که در مصاحبه شرکت می کنند سوالات یکسانی پرسیده می شود.

سوالات مصاحبه کاری در کانادا

در برخی از مواقع به مصاحبه شونده توضیح داده می شود که در هنگام ورود به اتاق مصاحبه باید چه شرایطی را داشته باشد و چه چیزی انتظارش را می کشد.

پیش بینی تمام سوالاتی که کارفرما از شما خواهد پرسید به نوعی غیر ممکن است اما برخی از سوالات را می توان پیش بینی کرد. این دسته از سوالات به سوابق کاری و همچنین تحصیلی متقاضی بستگی دارد. برخی از سوالات نیز به شخصیت شما بستگی دارد.

برای مثال، سوالاتی درباره کنترل استرس یا چگونگی برخورد شما با مردم. برخی سوالات مصاحبه نیز غیر مربوط حساب می شوند به طوری که کارفرما نیز اجازه ندارد این سوالات را مطرح کند. این سوالات نیز می تواند شامل نژاد، وضعیت خانواده، سن یا معلولیت های احتمالی متقاضی شود.

بسته به شغل شما، ممکن است مجبور شوید در طول مصاحبه نیز مهارت های خود را به اثبات برسانید. این اثبات مهارت ممکن است از طریق یک آزمون انجام شود یا آن که از فرد خواسته شود تا مهارت خود را از طریق کار عملی نشان دهد.

انواع سوالات مصاحبه شغلی در کانادا

انواع سوالات مصاحبه شغلی در کانادا

سوالاتی که معمولا در مصاحبه‌های شغلی در کانادا پرسیده می‌شوند، به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شود:

  1. سوالات رفتاری – شخصیتی
  2. سوالات موقعیتی
  3. سوالات تخصصی – موضوعی
  4. سوالات عمومی

سوالات رفتاری – شخصیتی مصاحبه شغلی در کانادا

این دسته از سوالات در مصاحبه شغلی، سوالاتی هستند که در آن مصاحبه‌کننده قصد دارد تا سابقه فرد متقاضی شغل در مورد برخورد در موقعیت‌های مختلف گذشته را بفهمد. مصاحبه‌کننده سعی می‌کند از نحوه برخورد فرد در موقعیت‌های پیشین استفاده کند تا متوجه شود  که فرد موردنظر تا چه اندازه در برخورد با موقعیت‌های مشابه در محیط کاری مناسب است.

علاوه بر کشف و مهارت‌ها، شناسایی شخصیت فرد متقاضی، یکی دیگر از اهداف مصاحبه‌کننده است. در این مورد بیشتر سوالات در مورد علایق خارج از محیط کار است و هدف از این سوالات شناسایی میزان تطبیق شخصیت فرد با فرهنگ حاکم بر محیط کار و موقعیت شغلی مدنظر است.

سوالات مربوط به رفتارشناسی بیشتر با این جملات شروع می‌شود: «درباره زمانی به من بگویید که…» یا «مثالی از موقعیتی به من بدهید که در آن…» و سوالات شخصیت‌شناسی درباره محرک‌ها، مشوق‌ها و چالش‌های درونی است.

 

نحوه پاسخ به سوالات رفتاری – شخصیتی مصاحبه شغلی در کانادا

بهتر است متقاضی به صورت کلی پاسخ ندهد و با بیان یک مثال خوب و دقیق درباره تجربیات گذشته، در مورد سوال صحبت کند. بهتر است در این مورد، متقاضی بهتر است آگاه باشد که هدف مصاحبه‌کننده از سوال و ارتباط آن با موقعیت شغلی مورد درخواست چیست و مثالی را انتخاب کند که از هر نظر آگاهی او به چالش‌های کاری و نحوه مدیریت آن را نشان دهد.

شرایط دریافت ویزای کار در کانادا را می دانید؟

سوالات موقعیتی مصاحبه شغلی در کانادا

سوالات موقعیتی در مصاحبه شغلی در کانادا شبیه سوالات رفتاری است، اما در این مورد، به جای این که مصاحبه‌کننده در مورد سابقه فرد در موقعیت‌های مختلف سوال کند، یک سناریو ارائه می‌دهد و از فرد می‌پرسد که چگونه با این موقعیت برخورد می‌کند.

معمولا سناریو ارائه شده موقعیتی است که فرد در آن پست شغلی با آن مواجه خواهد شد. بسته به شغل مورد تقاضا، ممکن است هدف مصاحبه‌کننده از طرح این سوالات ارزیابی دانش فنی یا بررسی مهارت کلی فرد باشد. در این مورد درک فرد از موقعیت شغلی که برای آن درخواست داده است، سنجیده می‌شود.

 

نحوه پاسخ به سوالات موقعیتی مصاحبه شغلی در کانادا

بهتر است فرد به وضوح توضیح دهد که در این موقعیت چه کاری انجام می دهد و همچنین، بهتر است فرد با فکر و استدلال به این سوالات پاسخ دهد. برای این سوالات، در اصل هیچ پاسخ درست یا غلطی وجود ندارد و در واقع مصاحبه‌کننده قصد ارزیابی تفکر انتقادی و منطقی متقاضی را دارد. حتی اگر پاسخ متقاضی دربردارنده تمام جزئیات مدنظر مصاحبه‌کننده هم نباشد، اما استدلال قوی برای پاسخ خود داشته باشد، می‌تواند نظر مصاحبه‌کننده را جلب کند.

با این که معمولا ویژگی‌ها و دانش فنی در بسیاری از مشاغل قابل آموزش دادن است، اما مهارت‌های استدلالی بیشتر به هوش فردی وابسته است. بهتر است متقاضی برای جواب به این سوالات از ارجاع به مدیر بخش اجتناب کند (به عنوان مثال بگوید از مدیر می‌پرسم چه کار کنم) و علاوه بر استدلال، از نمونه‌های واقعی رخ داده در زندگی‌اش در موقعیت مشابه استفاده کند.

سوالات تخصصی – موضوعی مصاحبه شغلی در کانادا

اینگونه سوالات در مصاحبه، سوالاتی مستقیم و بدون ارائه سناریو هستند برای ارزیابی میزان اطلاعات متقاضی در مورد موقعیت شغلی مورد درخواستش طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، سوال ممکن است در مورد یک قانون جدید خاص باشد که بر صنعت مرتبط با آن موقعیت شغلی اثر می‌گذارد یا در مورد بخش فنی و علمی مرتبط باشد.

 

نحوه پاسخ به سوالات تخصصی – موضوعی مصاحبه شغلی در کانادا

برای پاسخ به این سوالات، در درجه اول حفظ آرامش و مکث یک دقیقه‌ای برای پاسخ مناسب می‌تواند به متقاضی کمک کند تا بتواند به خوبی جواب سوالات را دهد. حتی اگر متقاضی در آن لحظه اطلاع دقیقی در مورد سوال ندارد، می‌تواند با یک توضیح منطقی و گنجاندن نظر فنی خود، نشان دهد که دانش و تخصص کافی برای موقعیت شغلی پیشنهادی را دارد.

سوالات عمومی مصاحبه شغلی در کانادا

علاوه بر سوالات فوق، مصاحبه‌کننده احتمالا سوالات کلی‌تری را از متقاضی می‌پرسد، مانند اینکه پنج سال آینده، خود را کجا می‌بینید، چرا برای این موقعیت شغلی درخواست داده است و درباره اطلاعات آمده در رزومه فرد نیز سوال می‌شود. افرادی که به کانادا مهاجرت می کنند، ممکن است در مصاحبه از آن‌ها در مورد علت کار کردن در کانادا نیز سوال شود.

 

نحوه پاسخ به سوالات عمومی مصاحبه شغلی در کانادا

برخی از سوالات عمومی به میزان شناخت فرد در مورد سازمانی متمرکز شده است که برای شغلی در آن درخواست داده است. به ویژه در مورد سوالاتی مانند “چرا می‌خواهید اینجا کار کنید؟” فرصتی عالی برای متقاضی است تا اشتیاق و تحقیقات مناسب او در مورد سازمان را نشان دهد.

تکنیک استار (STAR) برای پاسخ به سوالات مصاحبه شغلی در کانادا

STAR مخفف چد جزء برای ارائه یک پاسخ کامل و مناسب به سوالات مصاحبه شغلی در کانادا است. این کلمات عبارتند از:

موقعیت (Situation): شرح موقعیت مدنظر با مثال

تکلیف (Task): شرح خود سوال و مسولیت متقاضی در مورد آن

اقدام (Action): شرح وظیفه در قبال آن

نتیجه (Result): نتیجه مورد انتظار از اقدام

روند مصاحبه کاری ساختارمند در کانادا

در این قسمت از مقاله قصد داریم تا فعالیت هایی که قبل، در حین و بعد از مصاحبه انجام می شود را تشریح خواهیم کرد. هر یک از فعالیت ها سبب خواهد شد تا کیفیت اطلاعاتی که ارائه می کنید  به صورت تخصصی تری مورد ارزیابی قرار گیرد. مدیر استخدام، مدیر منابع انسانی یا دیگرانی که در مصاحبه شرکت می کنند ممکن است فعالیت های متفاوتی را در طول پروسه مصاحبه انجام دهند. توجه داشته باشید که ممکن است یک هیئت کاملا حرفه ای مصاحبه شغلی شما را برگزار کنند و از آن ها نیز خواسته شده باشد که قبل، در حین و بعد از مصاحبه دقیقا چه مسائلی را مورد توجه قرار دهند.

موارد مهمی که قبل از مصاحبه کاری در کانادا انجام می شود

آنچه در این مرحله انجام می شود به هیئت برگزار کننده مصاحبه بستگی دارد. آن ها در ابتدای امر وظیفه هیئت مصاحبه و هدف اصلی از انجام مصاحبه را مشخص می کنند. مواردی مانند تعداد متقاضیان مصاحبه، محل برگزاری مصاحبه و مواردی از این دست مشخص می شود.

در مرحله بعد، اسناد کلیدی که اساس مصاحبه های ساختارمند را تشکیل می دهند مشخص می شود. این مدارک وسیله ای هستند که به کمک آن هیئت برگزاری مصاحبه می تواند به کمک آن صلاحیت متقاضی را تشخیص دهند. این موارد می تواند شامل شرح شغل، ویژگی های شخص مورد نظر و مواردی از این دست باشد.

همچنین هیئت برگزاری معمولا دفترچه هایی را آماده می کنند که در آن شرایط هر متقاضی یادداشت شده است که به کمک آن می توانند نتیجه گیری مناسب ترین را اعمال کنند.

وظیفه بعدی رسیدگی کامل به امور اداری است. در این حالت باید کلیه اطلاعات مورد نیاز در اختیار کلیه متقاضیان قرار گیرد، از آن ها برای مصاحبه دعوت به عمل آید، زمان و مکان مصاحبه مشخص شود.

قبل از برگزاری مصاحبه، هیئت برگزار کننده اطمینان حاصل می کنند که همه چیز آماده برگزاری است و به منظور برگزاری هرچه بهتر مصاحبه ممکن است کلاس هایی برای آمادگی بیش تر جهت آموزش این افراد برگزار شود.

اثبات مهارت ها در طول مصاحبه شغلی در کانادا

آنچه در طول مصاحبه ساختارمند کاری در کانادا انجام می شود

در حین مصاحبه، هیئت اجرا کننده مصاحبه باید یک مقدمه استاندارد به کلیه متقاضیان ارائه دهند. این توضیحات می تواند شامل توضیحاتی در رابطه با قالب مصاحبه، سوالات مورد انتظار و نحوه ضبط پاسخ هایی که متقاضی به سوالات خواهد داد باشد.

بعد از مطرح کردن سوالات اصلی، هیئت برگزاری ممکن است از متقاضی بخواهند که برای روشن شدن مسائل، توضیحات بیش تری را همراه با جزئیات ارائه دهد و یا سوالات مرتبط دیگری با پاسخ ارائه شده را مطرح کنند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که هیئت برگزاری بخواهد اطمینان حاصل کند که به پاسخ مورد نظر خود در رابطه با واجد شرایط بودن متقاضی رسیده است.

پس از پایان یافتن سوالات، هیئت برگزار کننده مصاحبه از متقاضی تشکر خواهند کرد و در رابطه با مراحلی که در آینده استخدام پیش روی متقاضی خواهد بود توضیحاتی را ارائه خواهند کرد و سپس از او می خواهند تا در صورتی که هر گونه ابهامی که برای او وجود دارد را در جلسه مطرح کنند.

اگر به دنبال یافتن شغل های پردرآمد در کانادا هستید این مقاله را بخوانید

آنچه پس از پایان مصاحبه کاری ساختارمند در کانادا اتفاق می افتد

پس از مصاحبه، اعضای هیئت مصاحبه، با بازبینی پاسخ های مطرح شده توسط همه متقاضیان به ارزیابی هر یک از آن ها می پردازند و عملکرد هر یک را در رابطه با هر شاخصه ای که از پیش تعیین شده است مورد مطالعه قرار می دهند. این ارزیابی ها در نهایت توسط ابزار های مختلفی مانند آزمون ها یا مراجع دیگر، بررسی می شوند تا بتوان به ارزیابی نهایی در رابطه با متقاضیان پرداخته شود. در نهایت این مدیر استخدام است که با توجه به شرایط افراد، بهترین گزینه را برای شغل مورد نظر انتخاب خواهد کرد. قانون خدمات عمومی استخدام (PSEA) این اجازه را به متقاضیان می دهد تا در رابطه با علل عدم استخدام خود پرسش هایی را از کارفرما مطرح کنند.

پس از پایان مصاحبه کاری، اثر بخشی مصاحبه ساختاریافته مجدد ارزیابی می شود، مخصوصا زمانی که قرار باشد بار دیگر از این مصاحبه برای استخدام نیروی کار جدید استفاده شود. با بررسی نقاط قوت و نقاط ضعف یک مصاحبه است که می توان متوجه شد در چه زمینه هایی در روند مصاحبه، نیاز به بهبود محتوا وجود دارد تا در مصاحبه های آینده نیز بتوان نیاز های سازمان را بهتر برطرف ساخت.

الزام شرکت در مصاحبه شغلی کانادا

درباره شرایط کار در تورنتو در این مقاله مطالعه کنید.

مزایای مصاحبه های کاری ساختارمند

مصاحبه های ساختارمند دارای مزایایی نسبت به مصاحبه های غیر ساختاری هستند که برخی از آن ها را در ادامه به صورت مختصر شرح خواهیم داد. با پرسیدن سوال های یکسان و ارزیابی های مشابه با توجه به معیارهای مربوط به شغل، داوطلبان از فرصت های برابر برای نشان دادن توانایی خود برخودار می شوند. علاوه بر این زمانی که فرد بر اساس قوانین مشخصی مصاحبه می کند، قطعا رسیدن به یک ارزیابی نهایی ساده تر است و سلیقه شخصی تاثیر کمتری در مصاحبه خواهد داشت.

از آن جایی که سوالات به شایستگی های مرتبط با شغل مربوط هستند، پاسخ هایی که متقاضی کار ارائه می دهد به خوبی نشان دهنده توانایی متقاضی و همچنین واکنش های او در حین کار است. مطالعات صورت گرفته نشان می دهند که مصاحبه های شغلی ساختارمند، دو برابر بهتر، عملکرد نیروی کار را نشان می دهد.

زمانی که مصاحبه ها بر اساس یک دستورالعمل خاص طراحی شوند، از نظر قانونی نیز قابلیت دفاع را خواهد داشت. تا به امروز مشخص شده است که برخی از مولفه ها در یک مصاحبه به خوبی می تواند آن را در مراجع قضایی قابل دفاع سازد. برخی از این مولفه ها عبارتند از:

  • ارتباط میان شغل و سوالات مطرح شده
  • میزان عینی بودن بودن روند مصاحبه طراحی شده
  • ثبات استفاده از سوالات مشخص شده بین متقاضیان

آنچه که باید همراه خود به مصاحبه کاری برد

اولین مدرکی که حتما باید به همراه خود به مصاحبه کاری ببرید، یک نسخه از رزومه شما است. همچنین کلیه منابعی که نشان دهنده اعتبار بیش تر شما در دید مصاحبه کننده باشد را می توانید به عنوان برگ برنده مورد استفاده قرار دهید. به عنوان مثال تصویری از ساختمانی که طراحی کرده اید، سایتی که ایجاد کرده اید یا نشریه ای که در آن فعالیت داشته اید را به همراه داشته باشید. اگر شرایط شغلی شما به گونه دیگری است، حتما نمونه کارهای کافی را به همراه خود به مصاحبه ببرید.

سوالات کلیدی در مصاحبه کاری در کانادا

یکی از مواردی که در رابطه با مصاحبه شغلی در کانادا بسیار حائز اهمیت است، مجموعه سوالاتی است که در طول مصاحبه از متقاضی پرسیده خواهد شد. این سوالات معمولا در تمامی مصاحبه های شغلی از متقاضی پرسیده خواهد شد و در حقیقت انتظار می رود که متقاضیان نیز به صراحت به این پرسش ها پاسخ دهند.

دسته اول سوال هایی که حتما از متقاضیان در رابطه با آن سوال می شود، سوالاتی است که به موقعیت هایی بستگی دارد که در طول کار فرد در آن قرار خواهد گرفت. برای مثال از فرد پرسیده می شود که “شما پیشنهادی دارید که می تواند کیفیت کار را افزایش دهد اما برخی از همکاران شما مخالف هستند؛ در این موقعیت چه خواهید کرد و چرا؟”  یا پرسیده می شود که “موقعیتی را در نظر بگیرید که شما و همکارتان مشغول کار بر روی یک پروژه مشخص هستید و برای تقسیم کارها به توافق رسیده اید اما همکار شما وظایف خود را انجام نمی دهد. در این حالت چه خواهید کرد؟”

دسته دوم سوال ها در رابطه شرایطی است که به رفتار فرد ارتباط دارد. در این صورت در رابطه با اقداماتی که فرد در شرایط مختلف انجام می دهد و همچنین نتایج بدست آمده از تاثیر اقدامات انجام شده او پرسش هایی مطرح می شود. برای مثال در رابطه با کارِ گروهی ممکن است سوالات زیر مطرح شود:

  • مهم ترین تفاوت عقیده ای که شما با همکاران خود داشته اید چه بوده است؟
  • چگونه تلاش کردید تا آن را برطرف کنید؟
  • نتایج حاصل از آن چه بود؟

سوالات این دسته به شغل متقاضی بسیار مرتبط است و تنوع بسیار فراوانی را شامل می شود. دسته سوم سوالات نیز مربوط به آگاهی فرد از شرایط شغلی است که قصد استخدام در آن را دارد. در این حالت ممکن است برای فرد شرایطی از موقعیت هایی که در محل کار ایجاد می شود بازسازی شود تا واکنش او به حل مشکلات و همچنین ارائه خدمات مشاهده شود. این دسته از سوالات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

9 گام اساسی برای آمادگی جهت شرکت در مصاحبه کاری کانادا

در مرحله اول شرح کار را تجزیه و تحلیل کنید. وقت خود را به خواندن شرح کار به طور کامل اختصاص دهید و از آن به عنوان راهنما استفاده کنید. یک آگهی استخدام معمولی مسئولیت ها، مدارک مورد نظر، مهارت ها و پیش زمینه های شغلی را مشخص می کند. با خواندن کامل توضیحات شغل، ایده درستی از آنچه که کارفرما به دنبال آن است را به دست می آورید. هرچه بیشتر بتوانید خود را با انتظارات کارفرما هماهنگ کنید، شانس شما برای رسیدن به این شغل بیشتر است. اگر موقعیت های خاصی وجود دارد که در آن احساس ضعف می کنید، پاسخ های قانع کننده ای را برای نشان دادن توانایی خود در یادگیری و رشد آماده کنید.

در مرحله دوم باید تحقیقات خود را تکمیل کنید. تحقیق درباره شرکتی که متقاضی کار کردن در آن هستید، مرحله مهمی در آماده سازی برای مصاحبه شغلی است. این نه تنها به شما کمک می کند نکات مرتبطی را مطرح کنید، بلکه به شما کمک می کند تا در مورد شرکت اطلاعات بیشتری به دست آورید و در هنگام مصاحبه از آن ها استفاده کنید. در طول انجام تحقیقات، ممکن است بخواهید به وب سایت شرکت و همچنین LinkedIn و صفحات Glassdoor آنها مراجعه کنید و از موارد زیر اطلاعات به دست آورید:

  • محصولات و خدمات پیشنهادی
  • مدیران اصلی و مسیر فعالیت آن ها
  • هرگونه اخبار جدید در رابطه با شرکت یا مدیران
  • فرهنگ شرکت
  • اندازه شرکت
  • رقابت در بازار

در مرحله سوم باید برای خود یک مقدمه عالی آماده کنید. یک معرفی جامع اما مختصر از خودتان که در حدود 20 تا 30 ثانیه و در حدود 75 کلمه باشد. این یک مقدمه عالی برای یک مصاحبه دلنشین است که عالی و جذاب به نظر می رسد. این مقدمه می تواند یک راه خوب برای معرفی خودتان باشد. معمولا اولین سوال هر مصاحبه کننده ای نیز همین است که “درباره خودتان به من بگویید” و شما می توانید یک پاسخ خوب و از قبل آماده شده را ارائه دهید.

شما می توانید از این چارچوب برای معرفی خود استفاده کنید که بتوانید قدرت بیشتری را از خود نشان دهید:

  • مقدمه: سخن خودتان را با اشتیاق و با بیان نام کامل خود آغاز کنید و اطلاعات مختصری از سابقه تحصیل و البته تجربه کاری خود را در اختیار مصاحبه کننده قرار دهید.
  • تخصص و جاه طلبی: برگ برنده خود را رو کنید و در رابطه با توانایی های خود که می خواهید آن ها را پررنگ کنید صحبت کنید. سعی کنید بیش تر در رابطه با مشکلاتی که می توانید آن ها را حل کنید صحبت کنید نه کارهایی که توان انجام دادن آن ها را دارید.
  • کال تو اکشن:  این مورد می تواند بسیار خوب باشد که شما با مطرح کردن یک سوال این بخش را به پایان برسانید و اجازه دهید که طرف مقابل شما پاسخ خود را مطرح کند. بنابراین مصاحبه شما می تواند بسیار گفتگو محورتر شود.
همراه داشتن رزومه به عنوان یک مدرک مهم در مصاحبه کاری در کانادا

در مرحله چهارم، نمونه کارهای خود یا پورتفولیو را آماده کنید. برای این که بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید، ارائه یک نمونه کار، پورتفولیو یا حتی وبلاگی که شخصا مدیریت می کنید می تواند بسیار موثر باشد و نشان دهد که شما در این زمینه چه دانشی دارید.

برای افرادی که در حوزه های کار خلاقانه و هنری فعالیت می کنند، در اختیار داشتن یک پورتفولیو یک الزام است. در صورتی که شغل شما هنری یا خلاقانه نیست و به استراتژی وابسته است، پا را فراتر بگذارید و خود را در این حرفه تصور کنید و یک استراتژی برای 30، 60 و 90 روز آینده طراحی کنید که مطابق با شرح وظایف شما باشد. چه چیزی می تواند بیش از این یک کارفرما را تحت تاثیر قرار دهد؟

در مرحله پنجم بهتر است آماده باشید تا به سوالات تکراری برای شغل خود پاسخ دهید. در کانادا مصاحبه تلفنی معمولا اولین قدم برای استخدام در یک موقعیت شغلی است. در تماس تلفنی، استخدام کننده از شما سوالاتی در مورد تجربه و مهارت شغلی می پرسد. چنین سوالاتی معمولا مجددا در مصاحبه های حضوری با مسئولین استخدام نیز تکرار می شوند تا سطح دانش و تجربیات شما مجدد سنجیده شود.

در مصاحبه های تلفنی که یک غربالگری اولیه هستند، ، اغلب سوالات مشابهی از “در مورد خودتان به من بگویید” تا “نقاط قوت و ضعف شما چیست” را شامل می شود. مهم نیست که پاسخ هر یک از این سوالات را بخاطر بسپارید، بلکه در عوض یک ایده کلی از نکات کلیدی در سر داشته باشید تا بتوانید آنها را بیان کرده و هنگام پاسخ دادن به آنها یک سبک گفتگوی بسیار طبیعی داشته باشید.

در مرحله ششم به سوالاتی فکر کنید که دوست دارید از مصاحبه کننده بپرسید. معمولا در همه مصاحبه ها چه به صورت حضوری، مجازی یا تلفنی به شما گفته می شود که اگر پرسشی وجود دارد آن را مطرح کنید. بهتر آن است که پیش از ورود به مصاحبه با توجه به نکاتی که از تحقیقات استخراج کرده اید و یا در آگهی استخدام دیده اید چند سوال را آماده کنید. با این حال مراقب باشید سوالاتی که ممکن است پاسخ آن ها به راحتی در اینترنت پیدا شود را مطرح نکنید. مطرح کردن سوالات به شما فرصت می دهد تا:

  • درباره موقعیتی که قرار است در آن فعالیت کنید بیشتر اطلاعات کسب کنید
  • سازمان را بهتر بشناسید
  • هرگونه ابهام در رابطه با فعالیت های شرکت و دیگر مسائل را برای خود رفع کنید.

مطرح کردن سوالات مرتبط می تواند امتیازات مثبت زیر را برای شما به همراه داشته باشد:

  • منعکس کننده علاقه شما به شغل است
  • نشان می دهد که شما به روند مصاحبه توجه داشته اید
  • نشان می دهد که شما در رابطه با شرکت تحقیق کرده اید
  • و به شما فرصت می دهد که بدانید آیا تیمی که قرار است با آن ها کار کنید با شرایط شما سازگاری دارد یا خیر.

آشنایی با نحوه دریافت ویزای همراه کانادا برای کار

در مرحله هفتم تسلط خود بر رزومه را افزایش دهید. اطمینان داشته باشید که اطلاعات کاملی در رابطه با رزومه خود دارید و در صورتی که سوالاتی مطرح شود، قادر خواهید بود تا توضیحات دقیقی در رابطه با آن مطرح کنید. بهتر است پاسخ های مناسبی را برای توضیح تجربه های کاری خود را آماده کرده باشید.

در مرحله هشتم لباس مصاحبه خود را آماده کنید. لباس مصاحبه شما باید متناسب، تمیز، اتو شده و هماهنگ با کفش شما باشد. لباس های رسمی معمولا بهترین گزینه برای استفاده در مصاحبه های کاری هستند.

در مرحله نهایی برای مصاحبه خود برنامه ریزی کنید. در صورتی که مصاحبه شما حضوری است، بهتر است 15 دقیقه قبل از شروع مصاحبه به محل وارد شوید. یک شب قبل وضعیت مسیر و آب و هوا را به خوبی بررسی کنید و این کار را پیش از ترک خانه نیز تکرار کنید. در صورتی که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنید، مراقب تاخیرهای احتمالی باشید. از لحظه ورود به ساختمان با همه مودبانه و صمیمی برخورد کنید چراکه هر کدام از آن افراد نیز ممکن است یکی از کارکنان شرکتی باشند که قرار است در آینده همکار شما باشند.

درباره انواع روش‌های مهاجرت به کانادا چه می‌دانید؟

سخن نهایی

برای این که در کشور کانادا بتوانید به شغل مورد نظر خود دست پیدا کنید، باید در یک مصاحبه شغلی شرکت کنید. این مصاحبه ها معمولا ساختارمند هستند و شرکت در این مصاحبه ها می تواند بسیار مفیدتر باشد. در همین راستا همواره توصیه می شود تا برای مهاجرت به کشور کانادا با حضور یک مشاور رسمی و بهترین وکیل مهاجرتی کانادا RCIC در کنار خود اطمینان داشته باشید که پرونده مهاجرتی شما با بالاترین شانس ممکن در جریان است و احتمال رد شدن درخواست شما به حداقل خواهد رسید.

در مسیر مهاجرت به کشور کانادا به صورت دائم یا موقت، همه روزه می توانید با مشاورین ما در ارتباط باشید تا شما را در این مسیر راهنمایی کرده و در صورت تمایل، شما را تا رسیدن به کانادا همراهی کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر از این نشانی اینترنتی دیدن نمایید.

فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل کنید، ما شرایط شما را دقیق بررسی میکنیم و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهیم.

پرسش های رایج درباره مصاحبه کاری در کانادا

در طول درخواست یا مصاحبه، کارفرمایان حق پرسیدن پرسیدن سوالاتی را ندارد که ممکن است منجر به تبعیض در فرآیند استخدام افراد شود. این موارد شامل قومیت و نژاد، جنسیت یا گرایش جنسیتی، مذهب و عقیده، وضعیت تاهل و موارد مربوط به ظاهر مانند قد و وزن است.

با مصاحبه‌گر به شیوه‌ای دوستانه و حرفه‌ای احوالپرسی کنید تا اولین تاثیر مثبت در مصاحبه شغلی را داشته باشید. وقتی بلافاصله به مصاحبه‌کننده سلام می‌کنید و به او اطلاع می‌دهید که از ملاقات با او خوشحال هیجان‌زده هستید، احتمالا بر نحوه درک آن‌ها از شخصیت شما تاثیر می‌گذارد.

در حال حاضر، در انتاریو هیچ قانون قضایی مبنی بر غیرقانونی بودن مصاحبه کاری وجود ندارد .

برخی از جنبه‌های مهم در مورد آداب مصاحبه شغلی در کانادا عبارتند از لبخند زدن، دست دادن، پوشیدن لباس مناسب، پاسخ کوتاه و مستقیم به سوالات، صداقت و خاموش کردن گوشی همراه.

  1. توضیحات شغل مورد نظرتان را با دقت مرور کنید.
  2. تحقیق در مورد نیازهای شغلی خاص
  3. رزومه خود را به روز کنید.
  4. یک نمونه کار بسازید.
  5. برای سوالات مصاحبه آماده شوید.
  6. با مصاحبه های ساختگی تمرین کنید.
  7. لیستی از سوالاتی که در مصاحبه میپرسند برای خودتان بنویسید.
فضای محل کار در کانادا کاملا معمولی است. معمول است که همکاران و همکاران تجاری را با نام کوچک خطاب کنید حتی در هنگام گفتگو با یک مدیر یا سرپرست. با این حال، هنگام معرفی یک شخص، از نام و نام خانوادگی او استفاده کنید.

برای معرفی حرفه‌ای خود در مصاحبه، با یک سلام مودبانه شروع، نام کامل خود، سوابق تحصیلی و سابقه کاری مرتبط خود را بیان و مهارت‌ها و نقاط قوت کلیدی را برجسته کنید. در ادامه، هدف شغلی خود را به طور خلاصه به اشتراک بگذارید و از فرصتی که به دست آورده‌اید، قدردانی کنید.

روش STAR روشی هدفمند برای پاسخ دادن به سوالات در مصاحبه شغلی به‌ویژه سوالات شخصیتی و رفتاری  برای توصیف یک موقعیت خاص به صورت بیان وظیفه، اقدام و نتیجه مرتبط با آن است.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link