یکی از روش‌های عالی برای مهاجرت به کانادا درخواست ویزای استارت‌آپ است. اگر شرایط این روش را داشته باشید، روند و مدت زمان گرفتن ویزای استارتاپ کانادا نیز برای شما آسان‌تر و کمتر می‌شود و می‌توانید اقامت دائم کانادا را نیز از این طریق دریافت کنید.بر همین اساس، در این گزارش تلاش شده است تا به جزئیات مدت زمان دریافت این ویزا، پرداخته شود.

برنامه ویزای استارت‌آپ کانادا چیست؟

برنامه ویزای استارت‌آپ کانادا به کارآفرینان این فرصت را می‌دهد که به‌منظور ایجاد یک تجارت جدید به کانادا مهاجرت کنند. کارآفرینان مهاجر باید نشان دهند که کسب‌وکار آن‌ها اصیل است، مشاغل جدیدی برای کانادایی‌ها ایجاد می‌کند و می‌توانند در مقیاس جهانی رقابت کنند.

برنامه ویزای استارت‌آپ کانادا، کارآفرینان مهاجر با مهارت‌ها و پتانسیل ایجاد کسب‌وکار جدید در کانادا چه از نظر ایده و چه از نظر توان مالی را هدف قرار می‌دهد که ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

  • نوآور و خلاقانه باشند
  • بتوانند برای کانادایی‌ها چه افراد بومی و چه مهاجرانی که اقامت دائم دارند، شغل ایجاد کنند
  • بتواند در مقیاس جهانی رقابت کند

لازم به ذکر است قوانین مربوط به ویزای استارت‌آپ کبک با سایر استان‌ها متفاوت است و اگر می‌خواهید در کبک زندگی کنید، برای اقدام درخواست ویزای استارت‌آپ و شرایط آن در کبک باید به سایت مهاجرت کبک مراجعه کنید.

مدت زمان دقیق دریافت ویزای استارتاپ کانادا

مدت زمان گرفتن ویزای استارت‌آپ کانادا به‌طور دقیق

مدت زمان گرفتن ویزا با هیچ روشی به‌طور دقیق مشخص نخواهد شد؛ زیرا بسته به میزان درخواست‌هایی که به سفارت کانادا ارسال می‌شوند و تاریخ آنها، زمان بررسی درخواست شما متفاوت خواهد شد و برای این مورد نمی‌توانید کار خاصی انجام دهید.

با این‌ حال، برخی از اقدامات از طرف خود شما مانند اشتباه وارد کردن اطلاعات، ناقص بودن مدارک یا فرم‌هایی که باید ارسال شوند و … می‌توانند در مدت زمان گرفتن ویزای استارت‌آپ کانادا تاخیر ایجاد کنند. در صورت انجام درست روند درخواست آنلاین معمولاً مدت زمان گرفتن ویزای استارت‌آپ کانادا بین 3 تا 24 ماه است، اما برای برخی افراد طبق شرایطی که دارند ممکن است تا 32 ماه نیز طول بکشد.

شرط اصلی اخذ ویزای کارآفرینی کانادا تاسیس  یک بیزنس در کانادا است.

محاسبه آنلاین مدت زمان گرفتن ویزا

برای محاسبه مدت زمان صدور ویزای خود با کلیک روی لینک زیر، نوع برنامه مهاجرتی خود را از قسمت Select an application type انتخاب کرده سپس روی دکمه get processing times کلیک کنید.

بررسی مدت زمان پردازش ویزای کانادا
نقش وکیل استارتاپ کانادا در دریافت ویزا

چطور می‌توان از تاخیر در مدت زمان گرفتن ویزای استارت‌آپ کانادا جلوگیری کرد؟

شما می‌توانید با توجه به نکات زیر از تاخیر در اخذ ویزای استارت‌آپ خود جلوگیری کنید:

  • اطلاع دادن به دفتر ویزا در مورد هرگونه تغییر در اطلاعات شخصی شما، مانند آدرس، شماره تلفن یا ایمیل یا تولد فرزند و …
  • در مورد یک موضوع بیش از یک بار با دفتر ویزا تماس نگیرید.
  • مشکلات جنایی یا امنیتی در مورد شما وجود داشته باشد یا درصورتی‌که به هر دلیلی نیاز باشد بررسی‌های پیشینه بیشتری در مورد شما انجام شود.
  • وضعیت خانوادگی شما روشن نباشد؛ به عنوان مثال روند برخی کارها مانند طلاق یا فرزندخواندگی یا مسائل مربوط به حضانت فرزند حل نشده است یا نیاز باشد اداره ویزا با سایر دفاتر ویزا در کانادا یا خارج از کشور تماس بگیرد تا اطلاعاتی که شما داده‌اید را تایید کند.
  • فرم‌های ارسالی را به‌طور کامل یا درست پر نکرده باشید یا اطلاعاتی که نوشته‌اید غلط باشد. برای انجام این روند بدون خطا و اشتباه و جلوگیری از تأخیر روند کار بهتر است از یک مشاوره مهاجرتی باتجربه مانند کارشناسان موسسه کاناداپاس کمک بگیرید.
  • اگر قرار است یک کسب و کار شریکی داشته باشید، همه شرکا باید هم‌زمان درخواست ویزا بدهند و تاخیر هرکدام از آن‌ها می‌تواند منجر به تأخیر روند صدور ویزای استارت‌آپ کانادا شود.
مهیار حلاجپور؛ وکیل رسمی مهاجرتی کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

ویزای استارتاپ کانادا به شما کمک می‌کند اقامت دائم کانادا را دریافت و کسب‌وکار خود را در این کشور شروع کنید. در این مسیر نیز همراهی وکیل ویزای استارتاپ کانادا شانس موفقیت شما را در دریافت اقامت کانادا افزایش خواهد داد.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

معاینات پزشکی لازم قبل از ورود به کانادا از طریق ویزای استارت‌آپ

قبل از اینکه به کمک ویزای استارت‌آپ به کانادا بروید باید یک معاینه پزشکی داشته باشید. اعضای خانواده شما نیز باید یک معاینه پزشکی داشته باشند، حتی اگر با شما نیایند.

پس از ارسال درخواست شما به دفتر ویزا، نامه‌ای برای شما ارسال می‌شود تا به شما بگوید چگونه باید در معاینه پزشکی شرکت کنید.

گواهی پلیس و عدم سوءپیشینه برای درخواست ویزای استارت‌آپ کانادا

اگر سابقه کیفری دارید، ممکن است اجازه ورود به کانادا را نداشته باشید. افرادی که امنیت کانادا را به خطر می‌اندازند نیز مجاز به رفتن به کانادا نیستند. برای مهاجرت به کانادا، شما و هر یک از اعضای خانواده بالای 18 سال باید در صورت درخواست، گواهی پلیس یا عدم سوءپیشینه را به اداره ویزا یعنی سفارت کانادا ارائه دهید. گواهی شما باید از کشوری باشد که بعد از 18 سالگی حداقل به مدت 6 ماه در آن زندگی کرده باشید.

اکیداً توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از تأخیر در روند صدور ویزای استارت‌آپ، برای دریافت گواهی پلیس خود زودتر اقدام کنید.

در برنامه سرمایه گذاری کبک، همانند سایر برنامه‌های مهاجرتی، همان سیستم رقابتی و امتیازبندی برقرار است.

نحوه پردازش درخواست شما و تایید برای صدور ویزای استارت‌آپ کانادا

سفارت کانادا تنها در صورتی درخواست ویزای استارت‌آپ شما را بررسی و احتمالا تایید می‌کند که موارد زیر وجود داشته باشند:

  • واجد شرایط بودن
  • باید هنگام ورود به کانادا، پول کافی برای حمایت از خود و خانواده خود داشته باشید
  • قبولی در آزمون پزشکی و گواهی پلیس

در صورت نیاز به ارسال مدارک بیشتر یا رفتن به سفارت برای مصاحبه با شما تماس گرفته می‌شود. بعد از انجام بیومتریک و مصاحبه احتمالی اگر درخواست شما تایید شد، ایمیلی به شما زده می‌شود و از شما می‌خواهند پاسپورت خود را به اداره ویزا ارسال کنید تا بتوانند ویزای شما را صادر کنند.

گرفتن استارتاپ ویزا چقدر طول میکشد

شرایط ویزای استارت‌آپ کانادا

برای واجد شرایط بودن به منظور دریافت ویزای استارت‌آپ کانادا، چهار شرط اصلی وجود دارد که باید رعایت کنید که عبارتند از:

کسب‌وکار واجد شرایط به این معنی است که هر متقاضی دارای 10 درصد یا بیشتر از حقوق رای مرتبط با تمام سهام شرکت موجود در آن زمان است (حداکثر 5 نفر می‌توانند به‌عنوان مالک درخواست دهند) و متقاضیان و سازمان تعیین‌شده به‌طور مشترک بیش از 50 درصد از کل حقوق رای مربوط به تمام سهام شرکت را که در آن زمان موجود است، در اختیار دارند.

شما باید نشان دهید که از حمایت یک صندوق سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر، گروه سرمایه‌گذار کمک‌کننده یا مرکز رشد کسب و کار در کانادا برخوردار هستید. برای انجام این کار، باید ایده کسب و کار خود را در فرمت یک طرح نوشته شده کامل به نام بیزینس‌پلن به سازمان‌های مربوطه ارائه کنید و سازمان را متقاعد کنید که ارزش حمایت از آن را دارد.

روند ارائه ایده کسب و کار شما برای هر سازمان متفاوت است. اگر طرح شما موفقیت‌آمیز باشد، نامه پشتیبانی از سازمان دریافت خواهید کرد که باید در درخواست ویزای استارت‌آپ شما گنجانده شود.

شما باید در یک آزمون زبان از یک آژانس تایید شده توسط کانادا شرکت کنید و نشان دهید که حداقل سطح معیار زبان کانادایی (CLB 5) در زبان انگلیسی یا فرانسوی در مهارت‌های صحبت کردن، خواندن، شنیدن و نوشتن دارید. اگر حداقل مهارت‌های زبانی مورد نیاز را نداشته باشید، درخواست شما رد خواهد شد.

برای ورود به خاک کانادا از طریق ویزای استارت‌آپ باید نشان دهید که سرمایه کافی برای حمایت از خود و سایر وابستگان خود را دارید. مقدار سرمایه و گردش مالی شما بستگی به تعداد افراد خانواده شما و نوع کسب و کارتان متفاوت خواهد بود.

دولت کانادا در ابتدا از مهاجران ویزای استارت‌آپ حمایت مالی نمی‌کند. هنگام درخواست، باید مدرکی ارائه دهید که نشان دهد پس از ورود به کانادا، پول لازم برای حمایت از خود و افراد تحت تکفل خود را دارید. به یاد داشته باشید که این مبلغ باید متعلق به خودتان باشد و شما نمی‌توانید این پول را از شخص دیگری قرض کنید.

مقدار پول مورد نیاز شما بستگی به تعداد افراد خانواده شما دارد و مبالغ هر ساله در سایت مربوط به کشور کانادا به‌روزرسانی می‌شود.

شرح این هزینه‌ها در سال 1401، در جدول زیر عنوان شده است:

وجوه مورد نیاز (به دلار کانادا) تعداد اعضای خانواده
12,960 1
16,135 2
19,836 3
24,083 4
27,315 5
30,806 6
34,299 7
3,492 برای هر یک از اعضای خانواده اضافی

شرایط دریافت اقامت دائم با ویزای استارتاپ کانادا

پس از اینکه ویزای استارت‌آپ کانادا را دریافت کردید، زمانی می‌توانید برای اخذ اقامت دائم کانادا از این طریق درخواست دهید که شرایط زیر فراهم باشد:

  • مدیریت فعال و مستمر تجارت مورد نظر را از داخل کشور کانادا ارائه دهید.
  • بخش مهمی از عملیات کسب و کار در کانادا اتفاق افتاده باشد.
  • تجارت شما در کانادا ثبت شده باشد.
  • دارای نامه پشتیبانی از یک سازمان تعیی‌ شده به‌عنوان اسپانسر هستید.

برای شروع سرمایه گذاری در کانادا و ثبت شرکت در شهرها و استان های آن توصیه می‌کنیم مقالات ثبت شرکت در ونکوور ، ثبت شرکت در انتاریو ، ثبت شرکت در بریتیش کلمبیا و ثبت شرکت در استان کبک را مطالعه کنید.

نحوه درخواست ویزای استارت‌آپ کانادا

در اغلب موارد، پس از درخواست باید به سفارت کانادا بروید و اثر انگشت و عکس خود را  در فرآیند بیومتریک ارائه بدهید. با توجه به اینکه در حال حاضر سفارت کانادا در ایران فعالیت ندارد افرادی که در ایران این درخواست را می‌دهند باید پس از پذیرش اولیه که به‌صورت آنلاین برایشان ایمیل می‌شود تا مدت زمان مشخص که معمولا 30 روز از زمان تاییدیه اولیه است به یکی از سفارت‌های کانادا در کشورهای همسایه مانند آنکارا در ترکیه، ارمنستان، دبی و … مراجعه کنند و فرایند بیومتریک را انجام دهند.

در مورد نحوه درخواست ویزای استارت‌آپ باید بدانید از 14 اکتبر 2022، درخواست آنلاین کاملا اجباری است و شما نمی‌توانید به‌صورت حضوری درخواست خود را ارائه دهید. برای این کار باید وارد سایت درخواست ویزا شوید و یک حساب کاربری برای خودتان ایجاد کنید. تمامی تاییدیه‌های درخواست شما از طریق کد کاربری همین حساب، قابل پیگیری است.

شما باید تمام فرم‌ها، مدارک پشتیبان، امضاها (در صورت نیاز)، نتایج آزمون زبان و مدرک پرداخت هزینه‌های پردازش را وارد کنید. اگر موردی وارد نشود یا اشتباه وارد شود، درخواست شما ناقص خواهد بود و سفارت کانادا آن را بدون پردازش به شما برمی‌گرداند. درنتیجه مدت زمان گرفتن ویزای استارت‌آپ کانادا نیز برایتان طولانی‌تر خواهد شد.

همچنین به یاد داشته باشید که تمام پاسخ‌های شما باید کامل و درست باشد. اگر سفارت کانادا متوجه شود که شما اطلاعات نادرستی به آن‌ها داده‌اید یا جزئیات مهم را حذف کرده‌اید، ممکن است دچار عواقب زیر شوید:

  • درخواست شما ممکن است رد شود.
  • دولت کانادا ممکن است شما را به‌طور کامل رد کند. به این معنی که درخواست‌های بعدی‌تان نیز حتی اگر درست و کامل باشد، بررسی نخواهد شد.
  • ممکن است به هر دلیلی پنج سال از درخواست جدید برای رفتن به کانادا محروم شوید.

لازم به ذکر است فرم‌ها به‌صورت دیجیتال هستند و به‌راحتی می‌توانید به‌صورت آنلاین آن‌ها را برای خود و اعضای خانواده 18 ساله یا بالاتر پر کنید. برخی از فرم‌های مورد نیاز که باید حتما به‌طور کامل و صحیح پر شوند، طبق اطلاعات سایت خود سفارت کانادا عبارتند از:

  • فرم درخواست عمومی برای کانادا (IMM 0008)
  • جدول A – سابقه/اعلامیه (IMM 5669)
  • اطلاعات بیشتر خانواده (IMM 5406)
  • اطلاعات تکمیلی – سفرهای شما (IMM 5562)

کلاهبرداری استارتاپ کانادا؛ آشنایی با ترفندهای کلاهبرداری از صاحبان ایده استارتاپ کانادا

هزینه بیومتریک برای گرفتن ویزای استارت‌آپ کانادا

در بیشتر موارد، هنگام ارسال درخواست خود برای اخذ ویزای استارت‌آپ کانادا باید هزینه بیومتریک را بپردازید. در غیر این صورت ممکن است با تاخیر در مدت زمان گرفتن ویزای استارت‌آپ کانادا مواجه شوید. هزینه بیومتریک هزینه جمع‌آوری مدارک مهم اثر انگشت و عکس دیجیتال برای صدور ویزای استارت‌آپ را پوشش می‌دهد.

پس از پرداخت هزینه بیومتریک با یک درخواست کامل، نامه‌ای برای شما ایمیل می‌شود که تاییدیه اولیه درخواست شما را نشان می‌دهد و زمان و مکان مراجعه برای انجام فرآیند بیومتریک مشخص خواهد شد. توجه داشته باشید هنگام مراجعه به سفارت کانادا برای انجام روند بیومتریک خود باید این نامه را همراه با پاسپورتتان نشان دهید.

ممکن است زمانی که برای فرآیند بیومتریک مراجعه می‌کنید طبق تشخیص افسر سفارت یک مصاحبه کوتاه نیز از شما انجام شود که باید برای آن آمادگی کامل داشته باشید. آنچه در این مصاحبه مهم است اعتمادبه‌نفس شما در هنگام پاسخ‌دهی است که علاوه بر نشان دادن مهارت زبان شما، صداقت کلامتان را نیز نشان می‌دهد.

قرار ملاقات بیومتریک خود را در اسرع وقت رزرو کنید تا از تاخیر در پردازش درخواست ویزا جلوگیری کنید. اگر نمی‌توانید در مهلت مقرر در نامه دستورالعمل بیومتریک خود وقت رزرو کنید، ممکن است اقداماتی برای کمک به شما وجود داشته باشد. در این شرایط، باید مشکل ایجاد شده که باعث به تاخیر افتادن زمان مراجعه شما به سفارت می‌شود را برایشان ایمیل کنید که اگر واقعا قابل قبول باشد، سفارت راه‌حلی را در اختیارتان قرار می‌دهد؛ مثلاً ممکن است زمان ممکن برای مراجعه را تمدید کند.

نحوه درخواست ویزای استارت‌آپ به‌صورت آنلاین

مراحل درخواست ویزای استارت‌آپ به صورت آنلاین به شرح زیر است:

  • فرم درخواست عمومی برای کانادا را پر کنید.
  • بر روی دکمه “Validate” در فرم کلیک کنید و مطمئن شوید که تمام فیلدهای لازم را تکمیل کرده‌اید.
  • فرم درخواست تایید شده را چاپ کنید و مطمئن شوید که صفحه بارکد را نیز گرفته‌اید.
  • فرم‌ها را امضا کنید و تاریخ بزنید.
  • تمام اسناد فهرست شده را به ترتیب مشخص شده در چک لیست اسناد جمع‌آوری کنید.
  • تمام مدارک لازم را در یک پاکت دربسته قرار دهید.
  • چک لیست سند را پرینت بگیرید و آن را امضا کنید.
  • چک لیست سند را به‌عنوان صفحه جلد درخواست خود قرار دهید.

هزینه‌های درخواست ویزای استار‌ت‌آپ شامل هزینه‌های پردازش درخواست برای شما و هرکسی که در درخواست شما گنجانده شده است، است. این هزینه‌ها در جدول زیر آورده شده است:

  • قبل از ارسال درخواست، از کامل بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  • مطمئن شوید که همه فرم‌ها را امضا کرده‌اید.
  • رسیدهای هزینه‌های پردازش را که انجام داده‌اید، باید در مدارک ارسالی شما باشد.
  • تمام اسناد پشتیبانی باید وجود داشته باشند.
  • تمام مدارک را در یک پاکت 9*12 اینچی (86/22 * 48/30 سانتیمتری) قرار دهید، در قسمت بیرونی پاکت نامه عبارت ویزای استارت‌آپ را بنویسید و به آدرس سفارت مورد نظر پست کنید.

ثبت شرکت در کانادا یک پروسه کاملا حقوقی است و شما به عنوان یک شهروند خارجی که با قوانین این کشور آشنایی کافی ندارید، بهتر است پیش از هر گونه اقدام قانونی با وکیل مهاجرت به کانادا در تورنتو در این زمینه مشورت کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

نکات مهم برای درخواست آنلاین ویزای استارت‌آپ کانادا

برای اینکه مدت زمان گرفتن ویزای استارت‌آپ کانادا برای شما با سرعت بیشتری انجام شود باید توجه داشته باشید اگر قرار است که چندین شریک تجاری همراه با هم ویزای استارت‌آپ را دریافت کنند باید همه آن‌ها درخواست آنلاین بدهند و تا زمانی که این کار را انجام ندهند، درخواست شما بررسی نمی‌شود.

اگر بعد از درخواست شما شخصی از شرکا تصمیم گرفت که درخواست ندهد، حتما باید از طریق فرم مربوطه در سایت سفارت، در اسرع وقت به آن‌ها اطلاع دهید تا روند کاری شما به تأخیر نیافتد.

پیش از ارسال درخواست خود، مطمئن شوید که:

  • به همه سؤالات پاسخ درست و کاملی داده‌اید.
  • درخواست خود را به‌صورت الکترونیکی امضا کنید (نام کامل خود را دقیقاً همان‌طور که در گذرنامه شما نشان داده شده است، تایپ کنید)
  • رسید هزینه پردازش خود را درج کنید.
  • تمام اسناد پشتیبانی را آپلود کنید.

در نظر داشته باشید که اگر درخواست شما ناقص باشد، رد می‌شود. درنتیجه شما باید هرگونه خطا را برطرف کنید و سپس آن را دوباره ارسال کنید که مدت زمان گرفتن ویزای استارت‌آپ کانادا را طولانی‌تر خواهد کرد.

همچنین به یاد داشته باشید که اگر بین 14 تا 79 سال سن دارید، باید برای هر درخواستی که برای اخذ ویزا به سفارت کانادا ارسال می‌کنید، اثر انگشت و عکس (بیومتریک) خود را ارائه بدهید؛ حتی اگر بیومتریک‌های خود را در گذشته داده باشید و هنوز معتبر هستند.

سخن آخر

مهم‌ترین اصل برای اقدام به گرفتن ویزای استارت‌آپ کانادا، واجد شرایط بودن از لحاظ مالی و همچنین داشتن ایده کسب و کار است. در مرحله بعد مواردی مانند داشتن مهارت زبان، عدم سوءپیشینه، تأییدیه سلامت و … نیز اهمیت دارند. اگر همه شرایط را داشته باشید و درخواست خودتان را به‌صورت آنلاین به‌درستی انجام دهید، معمولا مدت زمان گرفتن ویزای استارتاپ شما بین 3 تا 24 ماه طول می‌کشد.

اما به طور کلی این نکته را در نظر داشته باشید که فرآیند درخواست ویزای استارت‌آپ کانادا تا اندازه زیادی پیچیده است و هر اشتباه کوچکی می‌تواند فرآیند قبول درخواست شما را طولانی‌تر و حتی با مشکلات جدی مواجه کند. بنابراین بهتر است که در انجام این مراحل از ابتدا تا انتها حتما از کمک مشاوران و کارشناسان این حوزه و همچنین یک وکیل مهاجرتی که بتواند این مراحل را به‌درستی و با کمترین ریسک انجام دهد، کمک بگیرید. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه مهاجرتی کاناداپاس در تماس باشید.