علاوه بر روش­های متداول مهاجرت به کانادا مانند استارتاپ کانادا، سرمایه ­گذاری در کانادا و مهاجرت تحصیلی به کانادا، می توانید از طریق درخواست موقعیت­های شغلی متفاوت، اقامت کشور کانادا را به دست بیاورید.

یکی از حرفه ­هایی که مورد استقبال فراوانی قرار گرفته‌است و جزو مشاغل پردرآمد در کشور کانادا محسوب می­شود، شغل مشاور املاک است.

اکثریت مردم درشهرهای پرجمعیت کشور کانادا مثل تورنتو در جست‌وجوی خانه بزرگ‌تر و جابه‌جایی هستند که این امر کارفرمایان حوزه املاک را مجاب می­کند که همواره در پی افراد با استعداد و مشاوران با انگیزه باشند.

در کشور کانادا بر خلاف کشور ایران آژانس ­های املاک تعداد کمتری دارند، اما کارمندان بیشتری دارند. با این تفاسیر شما برای اخذ اقامت کانادا با تاسیس آژانس املاک شاید شانس کمی داشته باشید، اما می­توانید به عنوان مشاور مشغول به کار شوید.

در این مقاله چگونگی و شرایط لازم برای مشاور املاک شدن در کشور کانادا، وضعیت بازار کار و درآمد آن و سوالات متداول مرتبط با این موقعیت شغلی را توضیح داده­ایم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

کد شغلی مشاور املاک در کانادا

تمامی مشاغل در کانادا دارای کد منحصر به فرد خودشان هستند. این کد عناوین شغلی، وظایف و مسئولیت‌ها، نرخ حقوق و دستمزد و همینطور وضعیت بازار کار مشاغل مختلف کانادا را مشخص می‌کند.

کد شغلی اختصاص یافته به مشاورین املاک در کانادا NOC 6232 است که طبق آپدیت جدید لیست مشاغل ملی کانادا، کد آن از سال ۲۰۲۱ به NOC 63101 تغییر کرده است؛ اما هنوز با کد قبلی خود نیز شناخته می‌شود.

عناوین شغلی مشاور املاک در کانادا

شما به عنوان یک مشاور املاک در کانادا، می‌توانید در عناوین شغلی زیر که همگی زیرمجموعه کد شغلی NOC 6232 هستند، مشغول به کار شوید:

  • نماینده، املاک و مستغلات
  • کارگزار همکار – املاک و مستغلات
  • نماینده املاک تجاری
  • نمایندگی در املاک و مستغلات
  • نماینده املاک
  • فروشنده املاک
  • مشاور فروش املاک
  • ناظر فروش املاک
  • مشاور املاک مسکونی
  • نماینده فروش املاک
  • نماینده فروش، املاک و مستغلات
  • نماینده، خانه های نوساز
  • ناظر، مشاور املاک

وظایف یک مشاور املاک در کانادا

بخش عمده این کار قرار گذاشتن با خریداران و گوش دادن به احتیاجات آنها مثل علایق، حساسیت­ها و ترجیحات ظاهری است و در آخر کمک به آنها برای پیدا کردن خانه‌ای که با مشخصات و بودجه آن­ها همخوانی داشته باشد.

اما وظیفه اصلی شما در این شغل تنظیم قرارهای کاری برای بازدید از خانه، آپارتمان، ساختمان، زمین و سایر املاک در کنار خریداران، مذاکره با آنها و در آخر نهایی کردن پروسه فروش است.

از طرف دیگر افرادی که قصد فروش املاک و مستغلات  یا خرید خانه در کانادا را دارند نیز به شما مراجعه می­کنند که در این موارد شما به ترتیب این رویه را در پیش رو دارید :

  • بازدید از محل مورد نظر، بررسی شرایط آن و شناسایی مزایا و معایب احتمالی آن
  • ارزیابی قیمت ملک و نهایی کردن آن با رضایت کامل فروشنده
  • آگهی کردن آن در سایت­های مختلف، مجلات و روزنامه ­ها
  • پیشنهاد محل مورد نظر به خریداران مشتاق و دارای شرایط و بودجه
  • آماده­سازی اسناد و قراردادهای قانونی مورد نیاز

با این توضیحات شما به عنوان یک مشاور فروش پل ارتباطی بین فروشنده و خریدار هستید که نقش کلیدی و حساسی محسوب می‌شود.

در این نقش حساس، شما نیازمند مهارت­های شغلی مختلفی از جمله فن بیان قوی و مذاکره تاثیرگذار، تحلیل اطلاعات، شنونده خوبی بودن، توجه به نیازهای خریدار و استفاده از فضاهای تبلیغاتی گوناگون برای جذب مشتری می­باشید.

در کشور کانادا نیز افراد زیادی تمایل به کار به عنوان نماینده فروش و مشاور املاک و مستغلات را دارند، زیرا مزایا و جنبه­ های مثبت زیادی را برای آن­ها به همراه خواهد داشت که از جمله این مزایا می­توان به ساعت کاری منعطف، ارتباط مداوم با افراد جدید، درآمد متوسط رو به بالا و داشتن کمیسیون از هر قرارداد بسته شده اشاره کرد.

همچنین شما با توجه به سلیقه شخصی خود می­توانید در آژانس­های املاکی که به طور خاص خانه، آپارتمان یا زمین برای افراد یا خانواده­ ها خود پیدا می­­کنند یا آژانس­های تجاری که دفتر، شرکت یا محل کار برای صاحبان بیزینس مهیا می­کنند یا حتی هر دو زمینه در کشور کانادا فعالیت کنید.

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق شغل مشاور املاک

برای اینکه بتوانید از طریق شغل مشاور املاک به کانادا مهاجرت کنید، باید یکسری از الزامات و شرایط کلی را برآورده کنید که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مدرک زبان: برای اینکه بتوانید به کانادا مهاجرت کنید، باید با ارائه مدرک زبان با نمره حداقل CLB 5 یا NCLC 5 ثابت کنید که در زبان انگلیسی یا فرانسوی مهارت دارید و قادر به برقراری ارتباط با دیگران هستید. مدارک زیر معادل با CLB یا NCLC هستند:
    • International English Language Testing System (یا IELTS)
    • Test of English as a Foreign Language (یا TOFEL)
    • Canadian Academic English Language Assessment (یا CAEL)
    • Test d’Evaluation de Français Canada (یا TEF)
    • Test de Connaissance du Français Canada (یا TCF)
  • سن: شما باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید تا بتوانید در کانادا کار کنید.
  • مدرک تحصیلی: حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای مهاجرت به کانادا به عنوان مشاور املاک، دیپلم دبیرستان است. اما شما با ارائه مدرک تحصیلی بالاتر، می‌توانید شانس بیشتری برای مهاجرت به کانادا داشته باشید. همچنین، فراموش نکنید که مدرک تحصیلی شما باید معادل سازی شود.
  • پیشنهاد شغلی: دریافت پیشنهاد شغلی (Job offer) از یک کارفرمای کانادایی الزامی نیست. اما می‌تواند شانس و میزان موفقیت شما در پروسه مهاجرت به کانادا به عنوان مشاور املاک را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. در واقع، اگر موفق به دریافت پیشنهاد شغلی شوید، بسیار راحت‌تر می‌توانید به کانادا مهاجرت کنید.
  • تطبیق‌پذیری: تطبیق‌پذیری به مجموعه‌ای از فاکتورهای مختلف گفته می‌شود که نشان می‌دهند شما قبلا با کانادا ارتباط داشته‌اید و این در افزایش شانس شما برای مهاجرت به کانادا بسیار تاثیرگذار است. این فاکتورها شامل مواردی نظیر سابقه کار یا تحصیل در کانادا می‌شوند.
  • سابقه کار: برای به حداکثر رساندن شانس خود برای مهاجرت به کانادا به عنوان مشاور املاک، می‌توانید مدارکی ارائه دهید که نشان دهند از حداقل ۲ سال سابقه کار در این زمینه برخوردار هستید.
  • توانایی‌های همسر: علاوه بر موارد فوق که شرایط مورد نیاز برای خود متقاضی هستند، یکسری از شرایط همسر وی نیز در افزایش شانس آن‌ها در مهاجرت به کانادا تاثیرگذار است. سابقه کار همسر، مهارت‌ها، سن، مدرک زبان و مدرک تحصیلی وی می‌توانند در افزایش شانس متقاضی نقش موثری داشته باشند.

پیش‌نیازهای تحصیلی مهاجرت به کانادا از طریق شغل مشاور املاک

برخی از الزامات اختصاصی که متقاضیان مهاجرت به کانادا از طریق شغل مشاور املاک باید داشته باشند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اتمام دوره متوسطه
  • سابقه گذراندن یک یا چند دوره آموزشی مشاور املاک
  • داشتن کلیه مجوزهای مورد نیاز برای فعالیت به عنوان مشاور املاک در سطح شهرداری، استانی و فدرال

نکته ۱: در کانادا کارگزاران املاک و فروشندگان معمولا بر اساس کمیسیون کار می‌کنند.

نکته ۲: کارگزاران املاک می‌توانند با اخذ مجوز کارگزاری بر اساس مقررات استخدامی استان محل فعالیت خود به طور مستقل فعالیت کنند. اما برای مدیر املاک و مستغلات، مجوز کارگزاری الزامی است.

برای دریافت مشاوره و همراهی بهترین وکیل مهاجرت به کانادا فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید.

بازار کار مشاوران املاک در کانادا چگونه است؟

با توجه به ساخت ­و سازهای روزافزون در کشور کانادا و همچنین علاقه مهاجران از کشور های مختلف به این کشور به عنوان مقصد، می­توان آینده خوبی برای بازار مسکن و مشاوران آن در نظر گرفت.

اگر بخواهیم از دید عرضه و تقاضا شرایط بازار کار در این رشته را بررسی کنیم باید گفت طبق آمار و ارقام عرضه و تقاضا در این موقعیت شغلی تقریبا تا 10 سال آینده برابر خواهد بود و همچنین در سال 2018 در کشور کانادا تعداد 108200 نفر مشاور املاک استخدام شده ­اند که میانگین سنی این افراد 48 و افراد بازنشسته نیز 63 بوده است.

البته باید توجه داشته باشید که شرایط کاری شما با استان محل فعالیتتان گره خورده و مثلا در استان­های آنتاریو، کبک، ساسکاچوان و پرنس ادوارد بازار کار فوق­العاده خوب؛ در استان­های بریتیش کلمبیا و آلبرتا خوب و در استان نانووات متوسط است.

در این قسمت می­خواهیم در ارتباط با درآمدهای مشاورین و نمایندگان فروش املاک در کانادا صحبت کنیم که از نظر خیلی افراد اهمیت ویژه­ای دارد.

درآمد هر مشاور بطور میانگین سالیانه 88،000$ و ساعتی تقریبا 45.50$ می­باشد. برای افراد تازه کار این مبلغ معمولا به 62،000$ در هر سال کاهش وبرای افراد باتجربه به  145،000$افزایش پیدا می­کند. از آنجا که بخشی از درآمد شما از کمیسیون­هاییست که از قراردادهای بسته شده دریافت می­کنید ( حدودا 1.25 درصد سود از هر قرارداد)، عدد دریافتی شما به مهار­ت­های ارتباطی و میزان مهارت فروش شما نیز بستگی دارد.

همچنین عوامل دیگری از جمله اوضاع بازار، شرایط فصلی و استان و منطقه آژانس املاک شما بر میزان دریافتی تاثیر می­گذارد. دو استان با میزان درآمد بالا برای مشاوران املاک در کانادا عبارت­اند از :

  • آنتاریو => 100،000$ سالانه
  • بریتیش کلمبیا => 87،500$ سالانه

راه اندازی بیزینس ساخت و ساز در کانادا؛ شرایط، هزینه ها و مدارک مورد نیاز

روش‌های مهاجرت به کانادا به عنوان مشاور املاک

روش‌های مختلفی برای مهاجرت به کانادا به عنوان مشاور املاک وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  1. سیستم اکسپرس انتری
  2. مشاغل پرتقاضا
  3. برنامه‌های استانی
  4. پیشنهاد شغلی

1.    مهاجرت به کانادا به عنوان مشاور املاک از طریق سیستم اکسپرس انتری

سیستم اکسپرس انتری کانادا یکی از محبوب‌ترین و پرتقاضاترین روش‌های مهاجرت به کانادا است که به عنوان سریع‌ترین راه مهاجرت به کانادا نیز شناخته می‌شود. سیستم اکسپرس انتری در دو فاز متقاضیان را ارزیابی می‌کند. در فاز اول، افراد در این سیستم ثبت نام می‌کنند و بر اساس مشخصاتی که در پروفایل خود ثبت کرده‌اند، امتیاز می‌گیرند. در این فاز، متقاضیان باید حداقل ۶۷ امتیاز به دست بیاورند تا بتوانند برای برنامه‌های مهاجرتی اکسپرس انتری که شامل موارد زیر می‌شوند اقدام کنند.

متقاضیانی که شرایط مورد نیاز یکی از برنامه‌های مهاجرتی فوق را در اختیار داشته باشند، می‌توانند برای آن درخواست دهند و فاز دوم مهاجرت به کانادا از طریق سیستم اکسپرس انتری را شروع کنند. در فاز دوم، مجددا بر اساس یکسری از معیارها به متقاضیان امتیاز داده می‌شود و افرادی که بالاترین امتیازها را کسب کنند، می‌توانند اقامت دائم کانادا را دریافت کنند. برخی از معیارهایی که بر اساس آن‌ها به متقاضیان امتیاز داده می‌شود شامل سن، مدرک تحصیلی، مدرک زبان، سابقه کار و… می‌شوند.

 

2.    مهاجرت به کانادا به عنوان مشاور املاک از طریق برنامه‌های استانی

در هر یک از استان‌های کانادا یکسری مسیر مهاجرتی وجود دارد که تحت عنوان برنامه‌های استانی کانادا (PNP) شناخته می‌شوند. حدودا ۸۰ مسیر مهاجرتی در استان‌های مختلف کانادا وجود دارد که هر یک از آن‌ها الزامات و شرایط متفاوتی دارند.

در واقع، استان‌های کانادا بر اساس نیازهای بازار کار و مشاغل مورد نیاز خود، از طریق برنامه‌های استانی نیروهای کار ماهر و نیمه ماهر را جذب می‌کنند تا نیازهای بازار کار خود را برطرف کنند. ۱۱ برنامه استانی مختلف در کانادا وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

3.    مهاجرت به کانادا به عنوان مشاور املاک از طریق مشاغل پرتقاضا

استان‌های مختلف کانادا به یکسری از مشاغل بیشتر از مشاغل دیگر نیاز دارند. مشاور املاک هم یکی از مشاغل پرتقاضا در اکثر استان‌های است. اگر شما در این زمینه سابقه کار قابل اثبات داشته باشید، می‌توانید از طریق این روش ورک پرمیت کانادا (Work Permit) را به دست بیاورید. البته، باید از سایر شرایط لازم نظیر مدرک تحصیلی حداقل دیپلم یا مدرک زبان حداقل CLB 5 نیز برخوردار باشید.

4.    مهاجرت به کانادا به عنوان مشاور املاک از طریق پیشنهاد شغلی

اگر بتوانید جاب افر کانادا (Job offer) برای انجام یک شغل تمام وقت به مدت حداقل ۱ سال از یک کارفرمای کانادایی پیدا کنید، شانس بسیار زیادی برای مهاجرت به کانادا خواهید داشت. این روش، یکی از راحت‌ترین و بی‌دردسرترین روش‌های مهاجرت به کانادا است که منجر به دریافت مجوز کار (Work Permit) می‌شود. همچنین، اگر از طریق سیستم اکسپرس انتری یا برنامه‌های استانی اقدام کرده باشید نیز با داشتن پیشنهاد شغلی شانس بسیار بیشتری برای مهاجرت به کانادا خواهید داشت.

مراحل مهاجرت به کانادا به عنوان مشاور املاک

در این بخش قصد داریم مراحلی که باید برای مهاجرت به کانادا به عنوان مشاور املاک پشت سر بگذارید را از ابتدا تا زمان دریافت اقامت دائم بررسی کنیم.

  1. راه‌اندازی حساب کاربری

در اولین قدم، شما باید یک پروفایل یا حساب کاربری در سیستم اکسپرس انتری فدرال برای خود ایجاد کنید. ایجاد پروفایل کاملا رایگان است و نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارد.

 

  1. انتخاب یک برنامه مهاجرتی

سیستم اکسپرس انتری از سه برنامه مهاجرتی تشکیل شده است که زیرمجموعه آن محسوب می‌شوند و عبارت هستند از نیروی کار ماهر فدرال (Federal skilled worker)، کلاس تجربه کانادایی (Canadian experience class) و مشاغل فنی فدرال (Federal skilled trades) که پیش از این هم از آن‌ها نام برده بودیم. در این مرحله شما باید انتخاب کنید که قصد دارید برای کدام یک از این سه برنامه مهاجرتی فدرال اقدام کنید.

 

  1. دریافت پیشنهاد شغلی

اگر می‌خواهید شانس بیشتری برای مهاجرت به کانادا به عنوان مشاور املاک داشته باشید، می‌توانید نشان دهید که از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد شغلی دارید. البته، داشتن پیشنهاد شغلی الزامی نیست و با توجه به تاثیر بسیار زیادی که دارد، فقط یک توصیه است.

 

  1. دریافت دعوتنامه اپلای (ITA)

در صورتی که واجد شرایط برنامه مهاجرتی که برای آن اقدام کرده‌اید باشید، از طریق ایمیل خود دعوتنامه اپلای یا ITA دریافت خواهید کرد. این دعوتنامه به شما اجازه می‌دهد برای دریافت اقامت دائم کانادا درخواست دهید.

 

  1. ارائه مدارک تکمیلی و ثبت پرونده

از زمانی که دعوتنامه اپلای از طریق ایمیل برای شما ارسال شد، ۶۰ روز فرصت خواهید داشت تا به آن پاسخ دهید. اگر نیاز به ارائه مدارک تکمیلی داشته باشید، مدارک مورد نیاز از طریق همین ایمیل به اطلاع شما خواهند رسید. شما باید پاسخ خود و مدارک تکمیلی را در مهلت مقرر ارسال کنید. در غیر این صورت، تنها با پرداخت هزینه بررسی پرونده به مبلغ ۱۵۰ دلار، می‌توانید رسما برای اخذ اقامت دائم کانادا درخواست دهید.

  1. دریافت اقامت دائم کانادا

در صورتی که کلیه مدارک خواسته شده را در فرصت قانونی ارائه کرده باشید و واجد شرایط تشخیص داده شوید، می‌توانید اقامت دائم کانادا را دریافت کنید.

ویزای همراه  برای مهاجرت به کانادا به عنوان مشاور املاک

اگر قصد دارید به عنوان مشاور املاک به کانادا مهاجرت کنید، می‌توانید برای همسر و فرزندان خود ویزای همراه بگیرید. ویزای همراه به همسر و فرزندان شما اجازه می‌دهد که با شما به کانادا بیایند. مزیت بسیار بزرگ ویزای همراه این است که به همسر شما اجازه می‌دهد مجوز کار باز (Open work permit) بگیرد و فرزندان زیر ۱۸ سال شما نیز می‌توانند به صورت رایگان در مدارس کانادا تحصیل کنند.

بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت به عنوان مشاور املاک

همانطور که اشاره کردیم، اکثر شهرها و استان‌های کانادا به مشاور املاک نیاز دارند.

در جدول زیر می‌توانید با شهرها و استان‌هایی که بیشترین تقاضا برای مشاورین املاک در آن‌ها وجود دارد آشنا شوید:

نام منطقه استان
Cariboo بریتیش کلمبیا
Kootenay
Lower Mainland-Southwest
Nechako
North Coast Region
Northeast Region
Thompson-Okanagan
Vancouver Island and Coast Region
Hamilton-Niagara Peninsula انتاریو
Kingston-Pembroke
Kitchener-Waterloo-Barrie
London
Muskoka-Kawarthas
Northeast Region
Northwest Region
Interlake Region مانیتوبا
North Central Region
North Region
Parklands Region
South Central Region
Southeast Region

درآمد مشاور املاک در استان‌های کانادا

در جدول زیر می‌توانید با میانگین درآمد شغل مشاور املاک در استان‌های مختلف کانادا آشنا شوید:

استان میانگین درآمد مشاور املاک
آلبرتا ۱۱۲۰۰۰ دلار در سال
بریتیش کلمبیا ۱۱۹۰۰۰ دلار در سال
مانیتوبا ۱۰۷۰۰۰ دلار در سال
نیوبرانزویک ۹۵۵۰۰ دلار در سال
نیوفاندلند و لابرادور ۹۸۴۰۰ دلار در سال
مناطق شمال غربی ۱۰۴۰۰۰ دلار در سال
نوا اسکوشیا ۱۰۳۰۰۰ دلار در سال
نوناووت ۱۰۸۰۰۰ دلار در سال
انتاریو ۱۲۲۰۰۰ دلار در سال
جزیره پرنس ادوارد ۹۰۰۰۰ دلار در سال
کبک ۱۲۱۰۰۰ دلار در سال
ساسکچوان ۱۰۰۰۰۰ دلار در سال
یوکان ۹۷۰۰۰ دلار در سال

درآمد مشاور املاک در شهرهای کانادا

در جدول زیر می‌توانید با میانگین درآمد مشاور املاک در برخی از شهرهای کانادا آشنا شوید:

شهر میانگین درآمد مشاور املاک
برمپتون ۱۰۶۰۰۰ دلار در سال
کلگری ۱۰۹۰۰۰ دلار در سال
ادمونتون ۱۱۴۰۰۰ دلار در سال
گتینو ۹۵۰۰۰ دلار در سال
هالیفاکس ۱۰۱۰۰۰ دلار در سال
همیلتون ۱۰۲۰۰۰ دلار در سال
کیچنر ۹۹۵۰۰ دلار در سال
مارکهام ۱۰۳۰۰۰ دلار در سال
میسیساگا ۱۱۰۰۰۰ دلار در سال
مونترال ۱۱۷۰۰۰ دلار در سال
اتاوا ۱۰۶۰۰۰ دلار در سال
کبک ۱۰۴۰۰۰ دلار در سال
رجینا ۹۳۷۰۰ دلار در سال
ریچموند ۹۸۰۰۰ دلار در سال
ساسکاتون ۹۹۵۰۰ دلار در سال
سوری ۱۰۸۰۰۰ دلار در سال
تورنتو ۱۱۶۰۰۰ دلار در سال
ونکوور ۱۱۲۰۰۰ دلار در سال
ووگان ۹۶۳۰۰ دلار در سال
ویندسور ۱۰۰۰۰۰ دلار در سال
وینیپگ ۱۰۸۰۰۰ دلار در سال

درآمد مشاور املاک در کانادا بر اساس سابقه کار

در کانادا سابقه کار، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تعیین کننده درآمد افراد در شغل مشاور املاک است. بدیهی است که افراد هر چه تجربه بیشتری در این زمینه داشته باشند، درآمد بیشتری هم به دست خواهند آورد. اما این افزایش دقیقا چقدر است؟ در جدول زیر پاسخ این سوال را متوجه خواهید شد:

میزان سابقه میانگین درآمد میزان تغییر
کم‌تر از ۲ سال ۶۰۳۰۰ دلار در سال
۲ تا ۵ سال ۷۷۵۰۰ دلار در سال ۲۹ درصد
۵ تا ۱۰ سال ۱۰۷۰۰۰ دلار در سال ۳۸ درصد
۱۰ تا ۱۵ سال ۱۳۲۰۰۰ دلار در سال ۲۴ درصد
۱۵ تا ۲۰ سال ۱۴۲۰۰۰ دلار در سال ۷ درصد
بیش از ۲۰ سال ۱۵۱۰۰۰ دلار در سال ۷ درصد

درآمد مشاور املاک در کانادا بر اساس مدرک تحصیلی

در این بخش، بررسی می‌کنیم که آیا مدرک تحصیلی هم مانند سابقه کار در درآمد افراد در شغل مشاور املاک تاثیرگذار است یا خیر و اگر تاثیر دارد، تاثیر آن دقیقا چقدر است.

مدرک تحصیلی میانگین درآمد میزان تغییر
پایان دوره دبیرستان ۷۷۵۰۰ دلار در سال
دیپلم یا گواهینامه حرفه‌ای ۱۱۰۰۰ دلار در سال ۴۳ درصد
کارشناسی ۱۵۳۰۰۰ دلار در سال ۳۸ درصد

شرایط تحصیل در رشته مشاور املاک در دانشگاه ­ها و کالج­های کشور کانادا

همانطور که قبلا گفته شد برای کار در حوزه املاک در بعضی استان­ها شما نیازمند ارائه مدرک تحصیلی می­باشید پس در این قسمت با شرایط تحصیل در این رشته بیشتر آشنا می­شویم.

دانشگاه­ ها و کالج­های کشور کانادا رشته­ های گوناگونی مرتبط با امور املاک و مسکن برای تحصیل شما مهیا کرده­اند.

در اکثر این کالج­ها شما می­توانید با گذراندن یک دوره 2 ساله گواهی کار یا دوره ­های 4 ساله مدرک کارشناسی دریافت کنید. برخی دانشگاه­ ها نیز دوره ­های کارشناسی ارشد 2 ساله را به شما پیشنهاد می­دهند.

معمولا شرایط سنی در این رشته جزء ملاک­های اصلی نیست اما خب قاعدتاً هر چه گپ تحصیلی (یا فاصله بین مقاطع تحصیلی شما) زیاد باشد به همان میزان شانس شما برای پذیرش کاهش می­یابد.

هم­چنین هزینه ­های تحصیل نیز به عواملی مانند طول دوره، نوع رشته و دانشگاه متفاوت است که با هم چند مورد را بررسی می‌کنیم.

هزینه دوره طول دوره عنوان رشته کالج
حدودا 20000$ 2 ساله (تمام وقت) – گواهی کار مشاور املاک و مستغلات کالج لانگرا
از 30000$ تا 42000$ 4 ساله – کارشناسی نماینده املاک و مسکن دانشگاه گوئلف
هر ترم 28000$ 1 ساله (تمام وقت) – کارشناسی ارشد ارشد املاک و زیرسازی دانشگاه یورک
حدودا 20000$ 4ساله – کارشناسی تجارت – زیر شاخه املاک دانشگاه کلگری

کلام پایانی

همانطور که می­دانید انتخاب مسیر شغلی و آینده کاری جزء مهم­ترین تصمیم­های هر فرد در طول زندگی خود می­باشد. مدل زندگی شما، میزان رفاه و آرامش و راحتی خودتان و خانواده شما رابطه مستقیمی با مقدار درآمد دریافتی از شغلتان دارد.

همانطور که بالاتر گفته شد سطح درآمدی شما با مشاور املاک شدن در کشور کانادا متوسط رو به بالا خواهد بود که می­تواند جز مزایای این شغل باشد؛ اما این موقعیت شغلی نیز مانند تمامی شغل­های دیگر دارای خوبی­ها و بدی­های خاص خود است که در این مقاله سعی شد به آن­ها پرداخته شود تا دید شما را برای انتخاب بازتر کنیم. برای این که بتوانید شانس موفقیت خود را در شغل مشاور املاک در کشور کانادا بالا ببرید و همچنین استانی که برای محل کار خود در نظر گرفته‌اید انتخاب درست و معقولی باشد.

پیشنهاد می­کنیم حتما با مشاوران و وکلای مهاجرت که در این دارای تخصص کافی هستند، مشورت کنید. مجموعه کانادا پاس با کادر باتجربه و کاردان در این مسیر دشوار همراه شماست. وکیل مورد تایید اداره مهاجرت کانادا در مجموعه ما، مهیار حلاج­پور متعهد به ارائه ممتازترین خدمات حقوقی مهاجرتی است و شما را تا رسیدن به نتیجه مطلوب یاری می­کند.

سوالات متداول درباره بازار کار املاک در کانادا

در این قسمت به بررسی برخی از مهمترین سوالاتی که شما عزیزان در ارتباط با شغل مشاور املاک در کشور کانادا از ما پرسیده بودید می­پردازیم:

برای مشاور املاک شدن در کانادا شما ملزم به گذراندن یک دوره ۹ الی ۱۲ ماهه آموزشی هستید. از آن جا که این شغل در کشور کانادا ملزم به ثبت قانونی است، شما ابتدا باید در شورای بازرگانی صنف املاک در استان مورد نظر خود ثبت نام کنید.

پس از تایید نام­ نویسی شما، یک دوره آموزشی به نام” دوره آموزشی پیش از اخذ گواهی کار” را می­گذرانید که در آن اصول اولیه و پایه­ ای مثل : مشاور املاک به عنوان یک حرفه، ساختار بناها، تبلیغات در حوزه املاک، نگاهی کلی به قوانین و مقررات مسکن و … به شما آموزش داده خواهد شد.

شما می­توانید این واحدها را به صورت حضوری یا غیرحضوری و با برنامه زمانی خودتان بگذرانید که به این معناست که اگر تلاش بیشتری داشته باشید، می­توانید بصورت فشرده و در کمترین زمان ممکن واحدها را پاس کنید.

پس از قبول شدن در این دوره، امکان ثبت نام در آزمون اصلی برای شما فراهم می­شود که یک بازه ۹ تا ۱۲ ماهه بسته به استان مدنظرتان برای کار، زمان می­برد. برای قبول شدن در آزمون اصلی گواهی کار شما ملزم به گذراندن واحدهایی مثل: تعیین قیمت کردن ملک، رهن و اجاره ملک، مدیریت دارایی ­ها، سرمایه ­گذاری در صنعت املاک و … هستید. پس ازقبولی در امتحان اصلی در هر آژانس املاک در منطقه یا استان خود درخواست کار بدهید.

شما برای مشاور املاک شدن در کانادا به هیچ مدرک دانشگاهی نیاز نخواهید داشت. برای شروع حرفه خود فقط باید دوره ۱۲ ساله دیپلم ( یا معادل آن ) را گذرانده باشید.

به صورت میانگین هزینه گرفتن گواهی کار در این شغل بین ۳۰۰۰$ تا ۷۵۰۰$ می­شود، اگر چه ممکن است این هزینه با توجه به استانی که شما قصد کار در آن را دارید یا آموزشگاه هایی که دوره ها را در آن­ها می­گذرانید متفاوت باشد.

هزینه هایی که باید پرداخت کنید شامل هزینه دوره آموزشی پیش از گواهی کار، هزینه دوره آموزشی گواهی کار و همچنین هزینه عضویت در صنف املاک در استان خود است.

شما با مشاور املاک شدن در کانادا می­توانید درآمد بالاتر از سطح متوسط جامعه را به دست آورید؛ اما اگر قصد دارید از این راه مقدار پول زیادی کسب کنید و اصطلاحاً پولدار شوید باید حتماً جزء ۱۰% بهترین مشاورهای املاک در سطح کشور باشید.

این موقعیت شغلی به علت ساعت کاری منعطف و درآمد بالا اغلب طرفداران زیادی دارد؛ اگر چه که اگر شما یک فروشنده ملک معمولی باشید، متقابلاً درآمد شما نیز کاهش پیدا می­کند.

به طور کلی مشاور املاک شدن در کشور کانادا مسیر راحتیست اما این که شما بخواهید یک مشاور املاک موفق در میان همکاران خود باشید، قطعاً سخت خواهد بود.

بنابراین اگر فکر پیشرفت در این حرفه را در ذهن خود دارید، نیازمند مهارت هایی هستید که شما را در این مسیر یاری کنند. شما به عنوان یک نماینده فروش باید بصورت مکرر با مشتریان خود صحبت کنید. در راستای این امر شما ملزم به بهبود توانایی‌های خود در این زمینه ­ها هستید:

  • مهارت‌های ارتباطی
  • مهارت گوش دادن به نیازهای مشتری
  • اخلاق حرفه­ای در کار
  • مدیریت زمان
  • درک زبان بدن

همچنین شما باید قادر به فروش انواع ملک ها، مذاکره بر سر مبلغ، راضی کردن دو طرف معامله و توافق نهایی میان خریدار و فروشنده باشید که لازمه این امور داشتن مهارت حل مشکل، صبور بودن و ارتباط خوب با مردم است. از جمله دیگر مهارت های مورد نیاز توانایی استفاده از تکنولوژی است، زیرا شما به عنوان یک مشاور املاک حرفه­ای برای لیست کردن آنلاین فایل­های خود، پاسخ به ایمیل­ها و تماس­ها و تنظیم قرار ملاقات با خریداران یا فروشندگان به آن احتیاج پیدا خواهید کرد.

در آخر شما نیاز به درک درست از شغل مشاوراملاک بودن، شناخت خوب از محله و منطقه­ای که در آن کار می­کنید، معماری داخلی و خارجی ساختمان و نوسان قیمت­ها داشته باشید.