تحصیل رشته مدیریت مالی در کانادا می تواند یک گام موثر و رو به جلو برای مهاجرت به کانادا و ورود به بازار کار این کشور باشد. دانشجویان بسیاری همه ساله از سراسر جهان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا در این رشته اقدامات لازم را انجام می دهند چراکه اطمینان دارند مدرک صادر شده از طرف دانشگاه های کانادا نه تنها در این کشور بلکه در سراسر جهان دارای اعتبار بسیار بالایی برای ورود به بازار کار است.

علاقه‌مندان به تحصیل در این رشته می توانند به زبان های انگلیسی و فرانسوی به ادامه تحصیل بپردازند و در اختیار داشتن مدرک زبان معتبر در یکی از این دو زبان، اولین پیش شرط برای ورود به دانشگاه های این کشور است. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا شرایط تحصیل رشته مدیریت مالی در برخی از دانشگاه های کشور کانادا را شرح دهیم.

دلایل تحصیل رشته مدیریت مالی در کانادا

یکی از مشخص ترین دلایلی که می توان برای تحصیل رشته مدیریت مالی در کانادا مورد نظر قرار داد آن است که کیفیت آموزش در این کشور در بالاترین سطح ممکن قرار دارد و دانشگاه های کانادا با آغوش باز پذیرای دانشجویان خارجی از سرتاسر جهان هستند. بسیاری از دانشگاه های کانادا دوره های کارآموزی را در برنامه درسی خود جای داده اند و به همین دلیل است که دانشجویانی که از دانشگاه های این کشور خارج می شوند، تجربه کوتاه کاری را در اختیار خواهند داشت.

از طرف دیگر در بسیاری از دانشگاه های جهان دوره کارشناسی ارشد مدیریت مالی یک دوره 2 ساله است اما در بسیاری از دانشگاه های کانادا این دوره در یک بازه زمانی 12 تا 16 ماهه انجام می شود و در نتیجه دانشجویان در این رشته در مدت زمان کوتاه تری مدرک تحصیلی خود را دریافت خواهند کرد و می توانند وارد بازار کار این رشته در کشور کانادا شوند.

در کشور کانادا شرکت های مالی و همچنین بانک های برجسته ای مانند رویال بانک کانادا (RBC)، بانک تورنتو دومینیون تورنتو (TD) بانک نوا اسکوشیا، بانک مونترئال (BMO) و بانک امپریال کانادا (CIBC) وجود دارند که فعالیت در آنها می تواند رزومه قدرتمندی برای فرد ایجاد کند. همچنین بسیاری از بانک های کشور کانادا به صورت مستقیم با دانشگاه ها در ارتباط هستند و این نیز می تواند یک امتیاز بزرگ دیگر برای علاقمندان به تحصیل در رشته های مرتبط با امور مالی از جمله مدیریت مالی در این کشور باشد. انواع حساب بانکی در کانادا و چگونگی افتتاح حساب را در این مقاله مطالعه کنید.

بازار کار و درآمد حسابداری در کانادا؛ مهاجرت حسابداران به کانادا

معرفی دانشگاه های ارائه کننده رشته مدیریت مالی در کانادا

دانشگاه های بسیار زیادی در کشور کانادا وجود دارد که علاقمندان به رشته مدیریت مالی می توانند با انتخاب آن ها به خواسته خود در این رابطه دست پیدا کنند. یکی از این دانشگاه ها، دانشگاه آلبرتا است که در رشته MBA با گرایش مالی و همچنین مدیریت مالی آماده پذیرش دانشجویان است. طول دوره تحصیل در این دانشگاه در هر دو رشته 2 سال است. در رشته MBA با گرایش مالی، شهریه سالانه معادل 28281$ دلار کانادا در نظر گرفته شده است اما در رشته مدیریت مالی شهریه دانشگاه در حدود 9321$ دلار کانادا است.

دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز فرصت مناسبی برای دانشجویان فراهم کرده است تا در مقطع دکترا در این رشته به تحصیل بپردازند. طول دوره دکترا در رشته مدیریت مالی در این دانشگاه 4 ساله است و دانشجویان در هر سال باید شهریه ای در حدود 8952$ دلار کانادا را به دانشگاه پرداخت کنند. در حال حاضر این فرصت وجود دارد که متقاضیان به صورت آنلاین نیز دوره تحصیلی خود در این دوره را آغاز کنند.

در دانشگاه تورنتو نیز شرایط بسیار مناسبی برای تحصیل متقاضیان علاقمند به این رشته در نظر گرفته است و دانشجویان می توانند در رشته مدیریت مالی ثبت نام کنند. شهریه این دوره تحصیلی 65020$ دلار کانادا است و مزیتی که این دوره می تواند نسبت به دوره هایی که در گذشته از آن یاد شد داشته باشد آن است که دانشجویان تنها 10 ماه در این دوره تحصیل خواهند کرد و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت خواهند کرد. برای مطالعه درباره تحصیل در رشته MBA کانادا این مقاله را از دست ندهید.

بازار کار کارمند بانک در کانادا؛ بررسی میزان حقوق کارمند بانک در کانادا

در دانشگاه مک گیل، متقاضیان قادر خواهند بود تا در رشته مدیریت مالی شرکت کرده و بدون پایان نامه این دوره را به پایان برسانند. برای دریافت این مدرک تحصیلی، دانشجویان باید 45 واحد درسی را با موفقیت پشت سر بگذارند تا موفق به دریافت مدرک تحصیلی خود شوند.

یکی دیگر از گزینه های در دسترس برای متقاضیان تحصیل در کانادا، دانشگاه یورک است. در این دانشگاه دوره کارشناسی ارشد MBA با گرایش مدیریت ریسک مالی ارائه شده است و برنامه زمانی در نظر گرفته شده برای پایان دوره نیز 16 ماه است. شهریه این دانشگاه در حال حاضر در این رشته تحصیلی 106900$ دلار کانادا در نظر گرفته شده است.

دانشگاه مانتیوبا یکی از مقرون به صرفه ترین دوره های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد را ارائه می کند. طول این دوره تحصیلی 1 ساله است و دانشجویان برای تحصیل خود تنها 17029$ دلار کانادا پرداخت می کنند. در صورتی که به دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی در این رشته هستید، دانشگاه کلگری می تواند گزینه ای مناسب برای شما باشد چرا که در رشته مدیریت ریسک بیمه و مالی یک دوره 4 ساله تحصیلی را ارائه می کند. اخذ نمره 6.5 آیلتس یکی از مهم ترین الزامات برای تحصیل در این مقطع تحصیلی است.

یکی از دوره های آموزشی موثر در مقطع کارشناسی برای دانشجویان می تواند دوره حسابداری و مدیریت مالی در دانشگاه واترلو باشد. این دوره تحصیلی 5 ساله است و دانشجویان سالیانه باید شهریه ای معادل 40900$ دلار کانادا را به دانشگاه پرداخت کنند که البته می توان با استفاده از کمک هزینه های تحصیلی مقداری از آن را پوشش داد. دوره کارشناسی علوم محاسبه و مدیریت مالی نیز یک دوره 5 ساله دیگر برای تحصیل در این دانشگاه است که شهریه ای معادل 39800$ دلار کانادا در سال را در بر خواهد داشت و دانشجویان پس از دریافت این مدرک تحصیلی نیز می توانند وارد بازار کار این رشته شوند.

درامد مدیران مالی در کانادا

وظایف یک مدیر مالی در بازار کار کانادا

افرادی که در رشته های مرتبط با مدیریت مالی تحصیل کرده باشند قادر خواهند بود تا در بازار کار کانادا مشغول به کار شوند و از مزایای آن استفاده کنند اما مسئولیت هایی نیز بر دوش آن ها خواهد بود که باید به دقت از آن باخبر باشند.

یکی از مهم ترین مسئولیت های این افراد برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، کنترل و ارزیابی عملکرد یک حسابدار، حسابرس و سایر بخش های مالی یک شرکت است. تدوین و پیاده سازی سیستم ها و روندهای مالی یک موسسه نیز به عهده این افراد است. هماهنگی صورت حساب های مالی و تهیه خلاصه و تحلیل هزینه ها و سودآوری شرکت ها نیز یکی دیگر از وظایفی است که این افراد باید بر عهده بگیرند.

برخی دیگر از مهم ترین وظایف آن ها عبارتند از:

  • برنامه ریزی برای بودجه در دسترس و همچنین برآورد هزینه های پیش رو و اصلاح تخصیص بودجه به بخش های مختلف یک سازمان یا شرکت
  • نظارت بر توسعه و اجرای مدل های شبیه سازی مالی شرکت ها
  • ارزیابی سیستم های تهیه گزارش های مالی، رویه های حسابداری و فعالیت های سرمایه گذاری و ارائه توصیه های متناسب با عملکرد برای تغییر روندها، سیستم ها، بودجه و سایر مواردی که به عملکرد مالی شرکت مربوط می شود، به مدیران و سهامداران ارشد شرکت
  • جذب، سازماندهی، آموزش و مدیریت نیروی کار
  • فعالیت به عنوان رابط میان سازمان، سهام داران، سرمایه گذاران دولتی و سرمایه گذاران خارجی
  • ایجاد یک طرح جامع برای استانداردهای سودآوری برای فعالیت های سرمایه گذاری، مالکیت و ادغام
  • ارائه گزارشات اساسی به مدیران ارشد سازمان در رابطه با مجموعه فعالیت هایی که می تواند بر عملکرد مالی شرکت تاثیر گذار باشد.

برای ورود به بازار کار رشته مدیریت مالی در کشور کانادا یک مدرک کارشناسی نیز می تواند کافی باشد اما طبیعی است که در اختیار داشتن مدرک کارشناسی ارشد یا دکترا می تواند بر شرایط جذب نیروی کار و همچنین درآمد شما تاثیر گذار باشد.

درآمد مدیران مالی در کشور کانادا

یکی از مهم ترین مزیت هایی که تحصیل در کشور کانادا به همراه دارد آن است که دانشجویان بلافاصله پس از دریافت مدرک خود از این کشور خارج نمی شوند؛ بلکه این فرصت را خواهند داشت که به کاریابی در این کشور بپردازند و شرایط مناسبی را برای زندگی آینده خود در این کشور ترتیب دهند. افرادی که مدرک تحصیلی خود را در رشته مدیریت مالی دریافت کرده باشند شانس بسیاری برای رسیدن به شغلی با درآمد بالا در این کشور خواهند داشت و این می تواند تضمین کننده رفاه اقتصادی آن ها در این کشور باشد.

فردی که به عنوان مدیر مالی در کانادا کار می کند، به طور معمول درآمدی حدود 20100$ دلار کانادا در ماه را به دست خواهد آورد و بازه درآمدی این افراد در این کشور نیز در حدود 9660$ تا 31600$ دلار کانادا در ماه است که به نسبت میانگین درآمد در کشور کانادا بسیار بالاتر است.

تجربه کاری می تواند نقش بسیار ویژه ای در درآمد افراد به عنوان مدیر مالی در کشور کانادا داشته باشد. در نمودار زیر نشان داده شده است که تجربه کاری چگونه می تواند در روند افزایش درآمد افراد تاثیر بگذارد.

روند افزایش درآمد مدیران مالی بر حسب تجربه در کشور کانادا به دلار کانادا

تجربه یکی از مهم ترین شاخص ها در تغییر درآمد است و طبیعی است که با افزایش تجربه کاری هر فرد، میزان درآمد او نیز افزایش پیدا کند. یک مدیر مالی با تجربه کمتر از 2 سال معمولا درآمدی در حدود 11300$ دلار کانادا را در اختیار خواهد داشت در حالی که با 2 تا 5 سال سابقه کار، میزان درآمد او رشدی 42 درصدی را تجربه خواهد کرد و به 16000$ دلار کانادا خواهد رسید.

مدرک تحصیلی نیز به شدت می تواند در درآمد مدیران مالی در کشور کانادا تاثیر گذار باشد. افرادی که تنها یک گواهی یا مدرک غیر دانشگاهی برای کار در این حوزه در اختیار دارند، درآمدی معادل 14000$ دلار کانادا را به دست خواهند آورد و این در حالی است که با مدرک کارشناسی می توان 59% بر میزان درآمد خود اضافه کرد و آن را به طور متوسط به 22400$ دلار کانادا رساند. متوسط درآمد مدیران مالی با مدرک کارشناسی ارشد نیز در حدود 29800$ دلار کانادا در ماه است که به نسبت مدیران مالی با مدرک کارشناسی 33% بیش تر است.

یکی از مزایای کار به عنوان مدیر مالی در کشور کانادا آن است که فرد این فرصت را خواهد داشت تا بندهای پاداش را در قرارداد خود جای دهد. در حدود 87% از قراردادهای کاری که در این حوزه ثبت می شود، دارای بندهای پاداش است که باعث افزایش 5% تا 9 درصدی درآمد یک فرد می شود.

متوسط درآمد نیروی کار مدیریت مالی در کشور کانادا در استان انتاریو در بالاترین سطح خود قرار دارد و مدیران مالی در این استان 22800$ دلار کانادا در ماه درآمد کسب می کنند و در کبک نیز درآمد این افراد در حدود 22700$ دلار کانادا است. در جدول زیر متوسط درآمد این افراد نشان داده شده است.

استان یا قلمرو

متوسط درآمد ماهانه به دلار کانادا

آلبرتا

21100 $

بریتیش کلمبیا

21400 $

منیتوبا

20100 $

نیوبرانزویک

18200 $

نیوفاندلند

17900 $
قلمرو شمالی

20000 $

نوا اسکوشیا

19000 $

نوناووت

21100 $
انتاریو

22800 $

پرنس ادوارد

17700 $
کبک

22700 $

ساسکاچوان

20000 $

یوکان

18500 $

درآمد بالا، تحصیل در برترین دانشگاه های جهان و همچنین امکان اقامت در یکی از بهترین کشورهای جهان با تحصیل در رشته مدیریت مالی در کانادا برای بسیاری از افراد فراهم می شود و آن ها می توانند کیفیت زندگی خود را ارتقا دهند.

در همین راستا است که به بسیاری از افراد توصیه می شود که، در صورت علاقمند بودن، رشته مدیریت مالی را برای آینده خود انتخاب نمایند. اگر در اندیشه اخذ پذیرش ساده و همچنین قرار گرفتن در مسیر صحیح دریافت ویزای تحصیلی کشور کانادا هستید، حضور یک وکیل و مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC می تواند به شما کمک کند تا با آسودگی خاطر بیشتری در این مسیر گام بردارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص زمینه های مهاجرت به کشور کانادا، می توانید با مشاورین ما در تماس باشید.