تحصیل در رشته MBA در کانادا: کانادا یکی از کشورهای محبوب و مدرن در زمینه مهاجرت تحصیلی است که این روزها محصلان زیادی به‌خصوص ایرانیان را به خود جذب کرده است.

این کشور دارای دانشگاه‌های متنوعی است که دوره و رشته‌های مختلفی را با بهترین کیفیت ارائه می‌دهند. دوره MBA یکی از دوره‌های محبوب و پرطرف‌دار در کانادا است که در یک دوره 2 ساله ارائه می‌شود و از جمله رشته‌هایی است که پس از تحصیل به‌راحتی می‌توان وارد بازار کار و مشاغل مختلف شد.

هزینه تحصیل در رشته MBA در دانشگاه‌های مختلف، متفاوت خواهد بود اما به‌صورت تقریبی دانشجویان در مقطع ارشد برای تحصیل در این رشته نیاز به 80.000 دلار نیاز دارند؛ البته امکان دریافت بورسیه فول فاند برای دانشجویان نیز وجود دارد که باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

در این بخش به بررسی این رشته و دانشگاه‌های کانادا می‌پردازیم؛ اگر قصد تحصیل در این رشته را در کانادا دارید تا انتها همراه ما باشید.

کد شغلی رشته MBA

این رشته با کد 1112 با عناوین شغلی مانند تحلیلگر روابط تجاری، آنالیزگر سرمایه‌گذاری، آنالیزگر خدمات اقتصادی و تحلیلگر بازار مشغول به فعالیت هستند. افراد دارای مدرک تحصیلی این رشته می‌توانند با این کد شغلی از طریق سیستم اکسپرس اینتری وارد بازار کار شوند.

مدارک موردنیاز برای تحصیل رشته MBA در کانادا

برای تحصیل در رشته MBA در کانادا به‌صورت عمومی به مدارک زیر نیاز است اما ممکن است برخی از دانشگاه‌ها بر اساس شرایط خود به مدارک دیگری نیز نیاز داشته باشند که برای کسب اطلاعات دقیق بهتر است به سایت دانشگاه موردنظر مراجعه کنید.

  • ترجمه ریز نمرات مقطع کارشناسی
  • ارائه رزومه در یک صفحه
  • تکمیل فرم موردنیاز
  • داشتن توصیه‌نامه از استاد البته در برخی دانشگاه‌ها داشتن 2 توصیه‌نامه لازم است.
  • در صورت داشتن مقاله علمی ارائه آن
  • پاسپورت معتبر
  • مدرک زبان
  • انگیزه نامه
  • نمره آزمون GMAT

مراحل پذیرش در رشته MBA در کانادا

  • انتخاب کردن دانشگاه
  • بررسی شرایط دانشگاه
  • بررسی شرایط خود
  • بررسی مدارک موردنیاز برای اپلای
  • تهیه مدارک
  • ارسال مدارک
  • تکمیل فرم‌پذیرش
  • انتظار برای تأیید مدارک
  • شروع اقدامات مهاجرت

دلایل انتخاب رشته MBA در کشور کانادا

یکی از رشته‌های پول‌ساز در دنیا رشته mba است به همین دلیل افراد زیادی علاقه‌مند به تحصیل در این رشته هستند. در کنار این مورد سؤالی که پیش می‌آید این است که چرا کانادا یکی از گزینه‌های انتخابی برای تحصیل در کانادا است؟

کانادا بر اساس رتبه‌بندی QS رتبه 11 را در لیست 200 دانشگاه برتر دنیا دارد، در کنار این مورد داشتن مدرک معتبر این دانشگاه شرایط ورود به بازار کار را برای افراد بسیار راحت می‌کند، همچنین دانشگاه‌های این کشور دوره‌های کارآموزی را ارائه می‌دهند که باعث می‌شود افراد رزومه و تجربه خوبی در دوران تحصیل نیز داشته باشند.

از دیگر مزایای تحصیل در این کشور می‌توان به رشد 11 درصدی خدمات مالی در بازه زمانی 2007 تا 2017 اشاره کرد که باعث ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی شده است.

دهنده متوسط درآمد فارغ التحصیلان رشته MBA از دانشگاه های مختلف کانادا

انواع دوره‌های MBA در کانادا

در کانادا شرایط متفاوتی وجود دارد که افراد بر اساس آن می‌توانند برای تحصیل راهی را انتخاب کنند. اولین گروه دوره MBA به‌صورت تمام‌وقت در کانادا است که در یک دوره 2 ساله است و دانشجویان با شرکت در این دوره می‌توانند از امکانات مختلفی که در دانشگاه است استفاده کنند.

گروه دوم دانشجویان نیمه‌وقت است که مناسب دانشجویانی است که می‌خواهند در کنار تحصیل کار نیز داشته باشند. طول این دوره 3 تا 6 سال است. این دوره بسیار مناسب افرادی است که به‌تازگی وارد بازار کار شده‌اند و زمان زیادی برای تحصیل ندارند. سایر دوره های MBA به صورت زیر است:

  • دوره MBA اجرایی: این دوره 13 ماهه است و برای مدیران اجرایی و افرادی که در رده مدیریتی فعالیت دارند مناسب است. در اکثر دانشگاه‌هایی که این دوره ارائه می‌شود از دانشجویان رزومه 8 تا 10 ساله کاری را می‌خواهند.
  • دوره MBA تخصصی: این دوره از دوره‌های محبوب کاناداست که افراد زیادی قصد تحصیل در آن را دارند. دوره IMBA که به‌عنوان MBA بین‌المللی شناخته می‌شود یک شرایط مناسب برای یادگیری نگرش‌های جدید است. طول این دوره 10 الی 28 ماه است و برای دانشجویانی که قصد کسب تجربیات بین‌المللی را دارند بسیار مناسب است.
  • دوره MBA مالی: یکی از دوره‌های تخصصی دوره MBA مالی است که شامل برگزاری دوره‌های تجزیه‌وتحلیل مالی، گزارش‌گیری، مدیریت، امور مالی و بازاریابی مالی و… است. این دوره اصولاً 2 ساله است. دروس این رشته ارتباطات تجاری، رفتار سازمانی، اقتصاد مدیریتی، تجزیه‌وتحلیل سرمایه‌گذاری، حسابداری برای مدیران، مدیریت ریسک، مدیر تولید و عملیات، مدیریت مالی پیشرفته، مدیریت منابع انسانی، مدیریت استراتژیک است و برای آن افراد به مهارت‌های نظارتی، ریاضی، رهبری، ارتباطی و استراتژيک نیاز دارند. افراد فارغ‌التحصیل از این رشته می‌توانند در مشاغل مدیریت دارایی، بازار سهام، مدیریت ریسک، بانکداری، تجارت، وزارت دارایی وارد بازار کار شوند.
  • دوره MBA در مدیریت منابع انسانی: یکی از شاخه‌های تخصصی رشته MBA در گرایش مدیریت منابع انسانی است. این رشته در برخی از دانشگاه‌ها ارائه می‌شود و در رشته‌های مدیریت گردشگری، بازاریابی دیجیتال، آنالیز کسب‌وکار و مدیریت زنجیره تأمین می‌توان به‌صورت تخصصی به تحصیل پرداخت. در این گرایش دروس مبانی مدیریت منابع انسانی، تعیین دستمزد، مدیریت و ارزیابی عملکرد سازمانی، مبانی قوانین کار و مبانی روابط صنعتی ارائه می‌شود و افراد علاقه‌مند باید مهارت‌های رهبری، ارتباطی و تفکر استراتژیک را داشته باشند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در مشاغلی با عناوین دستیار منابع انسانی، مدیر منابع انسانی، هماهنگ‌کننده یا مدیر آموزش و توسعه، مدیر سیستم‌های اطلاعاتی منابع انسانی، تحلیلگر یا مدیر جبران خسارت، مدیر روابط کار فعالیت داشته باشند.
  • رشته MBA در گرایش فناوری و اطلاعات: افراد فارغ‌التحصیل در این رشته به مدیریت منابع فناوری در یک شرکت می‌پردازند که شامل نرم‌افزار، سخت‌افزار، شبکه، امکانات مرکز و … است. در این گرایش افراد دروس برنامه‌های استراتژیک فناوری اطلاعات، مدیریت پروژه IT، برنامه‌های تجاری شرکتی IT، آشنایی با سیستم‌عامل‌ها، مشاوره فناوری اطلاعات، کارآفرینی در IT را یاد می‌گیرند. علاقه‌مندان این رشته باید مهارت‌های حل مسئله، تحلیلی و تفکر استراتژیک را داشته باشند. پس از اتمام تحصیل افراد می‌توانند در مشاغل مدیر پروژه، مشاور، بازاریابی محصولات، مدیر سیستم اطلاعات، مدیر تولید و برنامه‌ریز مشغول به کار شوند.
  • رشته MBA در مدیریت لجستیک: این رشته مربوط به مدیریت زنجیره تأمین است و با برنامه‌ریزی، کنترل و اجرای برنامه‌ها ارتباط مستقیمی دارد. دروس این رشته مهارت تصمیم‌گیری در اقتصاد، مدیریت بازاریابی، رفتار سازمانی، ارتباطات تجاری، حسابداری در بخش تدارکات و زنجیره تأمین، مدیریت مشاوره تدارکات، مدیریت منابع انسانی، مدیریت مالی در زنجیره تأمین، کاربرد فناوری اطلاعات در زنجیره تأمین، مدیریت استراتژیک، مدل‌سازی و طراحی زنجیره تأمین است و مهارت‌های موردنیاز برای این رشته شامل مسئولیت پذیری، مهارت‌های مؤثر در حل مسئله و صداقت است. افرادی که در این رشته فارغ‌التحصیل شده‌اند می‌توانند در مشاغل مراقبت‌های بهداشتی، مدیر تدارکات و توزیع، تحلیلگر زنجیره تأمین، دستیار خرید، هماهنگ‌کننده زنجیره تأمین، مشاوره زنجیره تأمین و برنامه‌ریز تولید فعالیت داشته باشند.
  • رشته MBA در مارکتینگ: یکی از بخش‌های اساسی موردنیاز بازار و مصرف کنند مارکتینگ است. دانشجویان این رشته یاد می‌گیرند در چه زمانی تبلیغات داشته باشند تا بهترین بازخورد را کسب کنند. در این رشته دانش‌آموزان دروس رفتار مصرف‌کننده، مدیریت تبلیغات، بازاریابی تجاری، بازاریابی رقابتی، مدیریت نیروی فروش، مدیریت محصول و برند، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی تحلیلی، بازاریابی خدمات، مدیریت ارتباط بازاریابی را یاد گرفته و باید مهارت‌های بین‌فردی، کارآفرینی، استراتژيک و ارتباطی را داشته باشند. پس از اتمام تحصیل افراد می‌توانند در مشاغل مدیر بازاریابی، تحلیلگر بازار، مدیر تولید، مدیر فروش شرکت و بازاریابی دیجیتال فعالیت داشته باشند.
  • رشته MBA در مدیریت بازرگانی: این رشته برای دانشجویان حوزه‌های مدیریت سرمایه‌گذاری و تجارت بسیار مناسب است و دوره مربوطه به مدت 2 سال برگزار می‌شود. دروس اقتصاد مدیریتی، رفتار سازمانی، مدیریت مالی، سیاست اقتصادی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت استراتژيک، مدیریت پروژه، مدیریت بازاریابی، سیستم‌های مدیریت اطلاعات و تجارت بین‌المللی در این رشته تدریس می‌شود. افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در این رشته هستند باید مهارت‌های کار گروهی، رهبری و حل مسئله را داشته باشند. پس از اتمام تحصیل افراد می‌توانند در مشاغل مشاور مدیریتی، مدیر توسعه تجارت، تحلیلگر کسب‌وکار، مدیر بازاریابی و تحلیلگر حقوق صاحبان سهام فعالیت داشته باشند.
  • رشته MBA در مدیریت روستایی: باتوجه‌به اینکه مناطق روستایی در هر کشوری وجود دارند و نیاز به مدیریت دارند این رشته ارائه شده است و شامل به‌کارگیری اصول مدیریتی است. دروس این رشته شامل تحلیل اقتصادی برای مدیریت روستایی، نظریه‌ها و روش‌های توسعه، منابع طبیعی و پایداری، کارآفرینی اجتماعی، تجارت بین‌المللی بوده و افراد باید مهارت‌های توانایی کار با مشتریان با علایق متنوع، مهارت‌های حل مسئله، دانش زبانی محلی را داشته باشند.
  • رشته MBA در مدیریت بهداشت: اهمیت موضوعات مراقبت‌های بهداشتی و بیمارستان‌ها در سال‌های گذشته پیشرفت زیادی داشته به همین دلیل این رشته ارائه شد. دروس این رشته برنامه‌ریزی مؤسسه بهداشتی، مدیریت خدمات بهداشتی، حسابداری مالی، سیستم‌های اورژانس پزشکی، مدیریت منابع انسانی، اخلاق پزشکی در مدیریت کیفیتی، مدیریت مالی پزشکی، سیستم‌های مدیریت اطلاعات بیمارستان و مهارت‌های موردنیاز رهبری است. فارغ‌التحصیلان می‌توانند در مشاغل توسعه منابع انسانی، دانشکده‌های پزشکی، بیمه سلامت، صنعت داروسازی، مدیر اطلاعات بهداشت و درمان، مدیر بهداشت، مدیر امورمالی بهداشت و درمان فعالیت داشته باشند.
  • رشته MBA در مدیریت عملیات: این رشته یک زمینه تخصصی است که منجر به افزایش بهره‌وری، کیفیت و کاهش زمان و هزینه در پروژه‌ها می‌شود. دروس این رشته تحقیق در عملیات، برنامه‌ریزی منابع سازمانی، مدیریت پروژه، حسابداری و مدیریت مالی، مدیریت زنجیره تأمین، فناوری اطلاعات و مدیریت سیستم‌ها، مدیریت بازاریابی، مدیریت پروژه و مهارت‌های موردنیاز مهارت‌های حل مسئله، مدیریت و بازاریابی است. افراد پس از اتمام تحصیل می‌توانند در فناوری اطلاعات، مؤسسات مالی، مشاوره در امر مدیریت، ساخت، لجستیک مشغول به کار شوند.
تحصیل mba در کانادا

حداقل نمرات موردنیاز برای تحصیل رشته MBA در کانادا

برای تحصیل در این رشته افراد باید رزومه کاری و تحصیلی قوی داشته باشند. برخی موارد دیگر که نیاز است عبارت‌اند از:

نمره زبان مدرک کارشناسی نام دانشگاه
آیلتس 7

تافل 100

نمره 8 از 10 دانشگاه تورنتو
آیلتس 7

تافل 100 (کامپیوتر)

600 (کاغذی)

مدرک مرتبط دانشگاه مک گیل
آیلتس 7

تافل 100

مدرک مرتبط دانشگاه وسترن
آیلتس 7

تافل 96

B+ دانشگاه کوئینز
آیلتس 7

تافل 100

B+ دانشگاه یورک
آیلتس 7

تافل 100

80% و بیشتر دانشگاه آلبرتا
آیلتس 7

تافل 100

B+ دانشگاه بریتیش کلمبیا
آیلتس 7

تافل 95

80% و بیشتر دانشگاه کنکوردیا
آیلتس 7

تافل 100

B دانشگاه مک مستر

آزمون GMAT در اخذ پذیرش از دانشگاه‌های کانادا در رشته MBA

دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش در رشته MBA از دانشجویان آزمون GMAT را درخواست می‌کنند. اگر در این آزمون نمره خوبی را کسب کنید شانس خود را برای پذیرش بالا می‌برید اما اگر نتوانید در آزمون نمره خوبی کسب کنید با داشتن شرایط دیگر می‌توانید این مورد را جبران کنید.

البته برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه کوئینز، دانشگاه یورک و … برای پذیرش دانشجویان توجهی به این نمره نخواهند داشت اما دانشگاه‌های تورنتو، مک گیل، یورک، وسترن، آلبرتا و بریتیش کلمبیا برای پذیرش دانشجویان خارجی حداقل نمره 550 را برای پذیرش در نظر دارند و در دانشگاه کنکوردیا حداقل نمره برای دریافت پذیرش 580 است.

شرایط تحصیل mba در کانادا

تحصیل کارشناسی رشته MBA کانادا

یکی از رشته‌های پرطرف‌دار در مقطع لیسانس رشته MBA است که دوره آن 4 سال است. این رشته دارای گرایش‌های متنوعی است که شامل:

  • مدیریت زنجیره تأمین
  • مدیریت حسابداری
  • مدیریت کارآفرینی
  • مدیریت مالی
  • مدیریت منابع انسانی
  • پژوهش عملیاتی
  • مدیریت سیستم اطلاعات
  • بازاریابی

تحصیل کارشناسی ارشد رشته MBA کانادا

یکی از پرمتقاضی‌ترین رشته‌ها در مقطع ارشد که دوره‌ای تقریباً 1 الی 2 سال دارد رشته MBA است. مقطع ارشد این رشته گرایش‌های متفاوتی دارد و دانشگاه‌های برتر مختلفی این رشته را ارائه کرده‌اند. برای تحصیل در این رشته به نمره آیلتس 6.5 و آزمون GMAT  نیاز است.

تحصیل دکتری رشته MBA کانادا

رشته DBA در سطح دکترا بالاترین سطح آموزش در رشته MBA است. این دوره معمولاً به مدت 3 سال است دانشجویان متقاضی باید حداقل نمره 7 را کسب کنند.

نقش تجربه کاری در پذیرش رشته MBA در کانادا

داشتن تجربه کاری از الزامات شرکت در دوره MBA نیست اما برخی از دانشگاه‌ها این مورد را از دانشجویان می‌خواهند و داشتن تجربه 3 الی 4 ساله می‌تواند تأثیر زیادی در پذیرش داشته باشد.

دانشگاه ویندزور و بروک الزامی برای رزومه نگذاشته‌اند، در دانشگاه کیپ برنتون نیز دانشجویان بدون تجربه کاری می‌توانند درخواست پذیرش دهند، دانشگاه تامپسون ریور دانشجویان باتجربه کاری را پذیرش می‌کند اما این مورد ضروری نیست و دانشجویانی که این مورد را ندارند نیز شانس پذیرش را دارند.

بیزینس اسکول رشته MBA در کانادا

  • بیزنس اسکول روتمن
  • بیزنس اسکول ایوی
  • بیزنس اسکول اسمیث
  • بیزنس اسکول دزوتل
  • بیزنس اسکول شولیش
  • بیزنس اسکول سوادر
  • بیزنس اسکول اچ ای سی مونترآل
  • بیزنس اسکول آلبرتا
  • بیزنس اسکول هاسکاینی
  • بیزنس اسکول تلفر

فرصت‌های شغلی برای فارغ‌التحصیلان رشته MBA

کانادا کشوری است که اقتصادی پایدار و محیطی مناسب برای رشد در زمینه‌های تجارت و کسب‌وکار دارد و توانسته رتبه بالایی را در بخش‌های مختلف کسب کند.

گزارش نشان داده‌اند تقریباً 95 درصد از دانشجویانی که در این رشته تحصیل می‌کنند توانسته‌اند کمتر از 6 ماه وارد بازار کار شوند و نکته جالب این است که این دانشجویان توانسته‌اند در بازار کار بین‌الملل کارآفرین داشته باشند. مشاغلی که برای دانشجویان این رشته وجود دارد عبارت‌اند از:

  • مشاغل حقوقی
  • مشاغل مشاوره‌ای و حسابداری
  • آموزش‌های دانشگاهی
  • مشاغل مدیریتی در مجلات و نشریات
  • مدیریت محصول
  • بازاریابی
  • مدیریت فروش
  • مدیریت اجرایی
  • مدیریت فنی
  • مشاغل مدیریتی
  • مشاغل دولتی کانادا
  • مشاغل دانشگاهی
  • مدیریت پروژه

بورسیه‌های تحصیلی رشته MBA در کانادا

مراکز علمی و دانشگاه‌های کانادا برای رفاه حال دانشجویان در مقاطع تحصیلی و رشته‌های مختلف بورسیه‌هایی را ارائه کرده‌اند. این بورسیه تمامی هزینه‌های شخصی را پوشش داده‌اند. بورسیه‌هایی که برای رشته MBA در نظر گرفته شده است عبارت‌اند از:

  • بورسیه‌های تشویقی: این بورسیه برای دانشجویانی است که معدلی بالا دارند و جز استعداد درخشان هستند.
  • بورسیه‌های ورودی: این بورسیه برای دانشجویانی است که سال اولی هستند.
  • بورسیه‌های تحقیقاتی: این بورسیه برای دانشجویانی است که اهل تحقیق و پژوهش هستند و سابقه فعالیت در نگارش مقالات علمی را دارند.
  • بورسیه دستیار مدرس: این بورسیه برای دانشجویانی است که به آموزش دانشجویان ترم پایین مشغول هستند.
  • بورسیه‌های کارآموزی: این بورسیه برای دانشجویان نیمه‌وقت است که تمایل به کارکردن دارند.

جا دارد به این نکته اشاره کنیم که وام‌های دانشجویی برای دانشجویان مختلف نیز وجود دارد و افراد درصورتی‌که شرایط دریافت وام را داشته باشند می‌توانند برای این مورد اقدام کنند همچنین برخی از دانشگاه‌ها بورسیه‌های مخصوصی را برای دانشجویان رشته MBA در نظر گرفته‌اند که افراد با مراجعه به سایت دانشگاه می‌توانند از آن مطلع شوند.

معرفی دانشگاه‌های برتر کشور کانادا در رشته MBA

در کانادا دانشگاه‌های زیادی وجود دارد که رشته MBA را ارائه می‌دهند. برخی از این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

  • دانشگاه تورنتو: یکی از بهترین دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل در این رشته دانشگاه تورنتو است. دانشجویان با گذراندن دوره 2 ساله می‌توانند به بازار کار وارد شوند. هزینه‌های تحصیل در این دانشگاه تقریباً 44580 دلار است.
  • دانشگاه مک گیل: یکی از دانشگاه‌های برتر کانادا دانشگاه مک گیل است. این دانشگاه دوره MBA را به مدت 12 تا 20 ماه ارائه می‌دهد و شهریه آن تقریباً 35000 دلار است.
  • دانشگاه وسترن: این دانشگاه نیز دوره MBA را در یک دوره 1 ساله ارائه می‌دهد و هزینه تحصیل در آن 88120 دلار است.
  • دانشگاه کوئینز: کوئینز نیز یکی از دانشگاه‌های معتبر است که دوره MBA را در یک بازه زمانی 1 ساله ارائه می‌کند؛ هزینه‌های این دوره تقریباً 71250 دلار است.
  • دانشگاه آلبرتا: دانشگاه آلبرتا یکی از مقرون و به‌صرفه‌ترین دانشگاه‌ها برای تحصیل در کانادا است. دوره MBA این دانشگاه 20 ماه است و شهریه آن 23500 دلار است که نسبت به سایر دانشگاه کانادا هزینه بسیار مناسبی دارد.
  • دانشگاه مونترال: دانشگاه مونترال نیز در بخش اقتصاد این رشته را با طول دوره 1 سال ارائه کرده است. هزینه تحصیل در این دانشگاه 36750 دلار است.
  • دانشگاه مک مستر: مدت تحصیل در این دانشگاه در رشته MBA بیشتر از سایر دانشگاه‌ها است و تقریباً 28 ماه زمان می‌برد. هزینه هرسال تحصیل نیز 33000 دلار است.
  • دانشگاه اتاوا: این دانشگاه یکی از محبوب‌ترین دانشگاه‌ها است که دوره تحصیل در آن 1 سال است و شهریه آن نیز 51000 دلار است.
  • دانشگاه ویکتوریا: این دانشگاه یک دوره 2 ساله را برای علاقه‌مندانه تحصیل در این رشته در نظر گرفته است و شهریه آن تقریباً 30076 دلار است.
  • دانشگاه کلگری: این دانشگاه نیز یک دوره 2 ساله را در نظر گرفته است و هزینه تحصیل در هر سال در این دانشگاه 53116 دلار است.
  • دانشگاه ساسکاچوان: از دیگر دانشگاه‌های محبوب در این کشور دانشگاه ساسکاچوان است که دوره MBA را برای علاقه‌مندان به تحصیل در این دانشگاه ارائه کرده است. هزینه تحصیل در این دانشگاه 47880 دلار است.
  • دانشگاه مانیتوبا: این دانشگاه رشته MBA را در یک دوره 2 ساله برگزار کرده و شهریه هر ترم 27919 دلار است.
  • دانشگاه دالهاوزی: یکی از دانشگاه‌های خوب کانادا دانشگاه دالهاوزی است که شهریه آن در رشته MBA تقریباً 55577 دلار است. 48 درصد از دانشجویان این دانشگاه دختر بوده و 20 درصد از کل دانشجویان بین‌المللی هستند. دانشگاه تجارت این دانشگاه جز برترین دانشگاه‌های کانادا است که دوره MBA را برگزار می‌کند. این دوره در دانشگاه دالهازی 22 ماه است و وجود تجربه کاری در کنار تحصیل باعث ساخت یک رزومه فوق‌العاده می‌شود.
  • دانشگاه HEC مونترال: دانشگاه اچ ای سی از دیگر دانشگاه‌های محبوب کانادا است که رشته MBA را در یک دوره 12 ماهه با 54 واحد درسی ارائه کرده است. شهریه تحصیل در این دوره 37727 دلار است. 38 درصد از دانشجویان این دانشگاه دختر و بیش از 60 درصد آن‌ها دانشجویان بین‌المللی هستند.
  • دانشکده تجارت جان مالسون: دانشگاه مالسون یکی از دانشگاه‌های خوب کانادا است که شهریه رشته MBA آن نیز مناسب است؛ شهریه این رشته تقریباً 21558 دلار بوده و تقریباً بیش از 87 درصد از دانشجویان این دانشگاه دانشجوی بین‌المللی هستند. رشته MBA در این دانشگاه به صورتی طراحی شده است که در مدت‌زمان کوتاهی بهتری آموزش و مهارت‌ها را به افراد می‌دهد.
  • دانشکده تجارت ساودر: شهریه تحصیل در رشته MBA در این دانشگاه 61640 دلار و تعداد دانشجویان بین‌المللی این دانشگاه بیش از 74 درصد گزارش شده است. دوره MBA در این دانشگاه یک دوره 16 ماهه است و دانشجویان در آن با پرورش خلاقیت‌های خود بهترین تصمیم‌ها را در زمینه مسائل مختلف می‌گیرند.
  • بیزینس اسکول شولیس: هزینه تحصیل در رشته MBA در این دانشگاه 79900 دلار است و بیش از 47 درصد از دانشجویان این دانشگاه دانشجوی بین المللی هستند. این رشته در شولیس در یک دوره 16 ماهه تدریس می‌شود و افراد حداکثر بعد از 3 ماه از گذشت فارغ‌التحصیلی می‌توانند مشغول به کار شوند.
  • دانشکده تجارت ایوی: هزینه‌های تحصیل در رشته MBA در این دانشگاه تقریباً 81999 دلار است و بیش از 48 درصد از دانشجویان این دانشگاه از دانشجویان بین‌المللی هستند. این دانشکده شرایط ارتباط با سایر سازمان و ارگان‌ها همچنین شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی را دارد.
  • دانشکده بازرگانی اسمیت: هزینه تحصیل در این رشته 70101 دلار است و بیش از 42 درصد از دانشجویان این دانشگاه بین‌المللی هستند. این دوره به مدت 12 ماه در این دانشگاه برگزار می‌شود و سطح سواد دانشجویان این دانشگاه بسیار بالا است و به‌راحتی می‌توانند پس از اتمام درس وارد بازار کار شوند.
  • بیزنس اسکول روتمن: هزینه‌های تحصیل در این دانشگاه در رشته MBA برابر با 93830 دلار است و بیش از 66 درصد از دانشجویان این دانشگاه دانشجویان بین‌المللی هستند و این مورد نشان‌دهنده ظرفیت بالای پذیرش دانشجویان بین‌المللی است. دوره MBA این دانشگاه تقریباً 2 سال است و پس از اتمام تحصیل از این بیزینس اسکول به‌راحتی می‌توان وارد بازار کار شد.

مزایای تحصیل رشته ‌MBA در کانادا

  • اعتمادبه‌نفس
  • آینده روشن
  • داشتن مهارت‌های رهبری
  • ارتباط بهتر با دیگران
  • تحصیل در یک‌رشته کارآمد
  • تحصیل در یک‌رشته دارای گرایش‌های متنوع
  • کار و تحصیل کنار هم
  • تحصیل در محیط دوزبانه
  • وجود فرصت‌های تحقیقاتی
  • امنیت شغلی
  • امکانات رفاهی خوب

مهارت‌های فرد متقاضی تحصیل در رشته MBA در کانادا

  1. مهارت‌های بین‌فردی: این مهارت باعث می‌شود افراد به‌صورت مؤثرتری با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
  2. مهارت‌های ارتباطی: این مهارت در انتقال واضح اطلاعات به‌خصوص اطلاعات پیچیده کمک می‌کند.
  3. مهارت های رهبری: این مهارت باعث می شود افراد به اهداف خاص خود برسند.
  4. مهارت‌های مدیریت زمان: این مهارت به استفاده از روش‌های صحیح در حل مسائل در کمترین زمان کمک می کند.
  5. مهارت‌های تفکر انتقادی: افرادی که این مهارت را دارند به‌راحتی می‌توانند به تجزیه‌وتحلیل بپردازند.
  6. مهارت حل مسئله: این مهارت این امکان را می‌دهد فرد منشأ مشکل را پیدا کرده و بتواند یک راه‌حل مؤثر انتخاب کند.

بازار کار رشته MBA در کانادا

این رشته تا چند سال آینده بازار کار خوبی دارد. مشاغل زیادی در آینده به این کار نیاز خواهند داشت و فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد خواهد شد. در واقع سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف با پیشرفت در زمینه‌های مختلف به این رشته و گرایش‌های آن نیاز به نیرو دارند.

درآمد فارغ‌التحصیلان رشته MBA در کانادا

  • مدیر توسعه تجارت ۱۸۲۰۰۰ دلار در سال
  • مشاور تجاری ۱۴۱۰۰۰ دلار در سال
  • مدیرکل ۱۸۰۰۰۰ دلار در سال
  • مدیر پروژه ۱۳۸۰۰۰ دلار در سال
  • مدیر استراتژی ۲۰۰۰۰۰ دلار در سال

بهترین استان‌های کانادا برای رشته MBA‌

به‌صورت کلی بازار کار رشته MBA در کانادا خوب است اما در استان‌های مانند بریتیش کلمبیا بازار کار بسیار بهتر است و می‌توان گفت تقریباً هیچ فارغ‌التحصیلی از این رشته بدون شغل نیست. افرادی برای اشتغال در حوزه‌های MBA به مدارک مختلفی نیاز دارند که این مدارک عبارت‌اند از:

  • مدرک دانشگاهی معتبر
  • سابقه کاری مرتبط
  • مهارت زبان
  • رزومه قوی
  • جاب افر
  • داشتن WORK PERMIT

روش‌های مهاجرت فارغ‌التحصیل MBA به کانادا

انتخاب روش صحیح تأثیر زیادی در بهبود روند کارهای مهاجرتی دارد. افراد بر اساس شرایطی که دارند مشخص می‌کنند کدام روش مهاجرتی برایشان بهتر است.

یکی از روش‌های محبوب و معتبر روش اکسپرس انتری است که هر ساله مهاجران زیادی را برای ورود به کانادا می‌پذیرد. اداره مهاجرت یک سیستم امتیازبندی برای این مورد در نظر گرفته است و افرادی که بر اساس این فاکتورها موفق به کسب نمره شوند می‌توانند به‌عنوان یک نیروی کار ماهر وارد کانادا شوند.

این فاکتورها شامل تحصیلات، سن، نمره زبان، داشتن جاب افر و میزان انطباق‌پذیری است. افرادی که حداقل 67 نمره کسب کنند برای این سیستم انتخاب می‌شوند.

ویزای کار پس از تحصیل در کانادا

فارغ‌التحصیلان این رشته پس از اتمام درس می‌توانند به مدت 3 سال در این کشور مشغول به کار شوند و درصورتی‌که شرایط و استاندارهای موردنظر را داشته باشند می‌توانند اقامت دائم را بگیرند.

روش‌های مهاجرتی به‌عنوان یک نیروی کار در رشته MBA

برنامه‌های استانی (PNP): برنامه‌های استانی یکی از راه‌های اخذ اقامت در کانادا برای افرادی است که قصد تحصیل و کار در رشته MBA را دارند. استان‌های زیادی درخواست نیروی کار دارند و با کمبود نیرو مواجه‌اند. در این بخش به بررسی این مورد می‌پردازیم.

MBA در آلبرتا: این استان از سال 2018 دو برنامه مهاجرتی به نام Alberta Express Entry  و Alberta Opportunity را معرفی کرد. از روش‌های محبوب مهاجرت به کانادا می‌توان به سیستم اکسپرس اینتری و خوداشتغالی در زمینه کشاورزی اشاره کرد. داوطلبان این شرایط باید به زبان انگلیسی تسلط داشته و تجربه کار و تحصیل در رشته MBA را داشته باشند.

MBA در بریتیش کلمبیا: رشد این کشور باعث شده است تا به یکی از مراکز مهم برای ورود متخصصین تبدیل شود. برنامه های مهاجرتی این استان شرایط ورود به استان را فراهم کرده است. برنامه مهاجرتی این استان با عنوان BC PNP معرفی شده است و برای رفع کمبود نیروی کار ارائه شد.

MBA در منیتوبا: این استان یکی از غنی‌ترین استان‌های کانادا است. برنامه مهاجرتی این استان با نام MPNP شناخته می‌شود و یک مسیر شغلی مشخص برای اقامت دائم را برای افراد فراهم کرده است. روش‌های مهاجرتی این استان به 4 صورت  کارگران ماهر در منیتوبا (SWM) کارگران ماهر خارج از کشور (SWO) جریان آموزش بین‌المللی (IES) و جریان سرمایه‌گذاران تجاری است.

MBA در نیوبرانزویک: این استان یکی از میزبانان عالی برای رشته MBA است. روش‌های جریان بازار کار نیوبرانزویک اکسپرس انتری، جریان کارآفرینی نیوبرانزویک، جریان کارآفرینی پس از فارغ‌التحصیلی نیوبرانزویک و کارگران ماهر نیوبرانزویک با پشتیبانی کارفرما وجود دارد.

MBA در نیوفاندلند و لابرادور: یکی از استان‌های محبوب برای فارغ‌التحصیلان رشته MBA نیوفاندلند و لابرادور است. این استان برنامه‌های مهاجرتی اکسپرس اینتری و نیروی ماهر را برای ورود به استان ارائه کرده است.

MBA در سرزمین‌های شمال غربی کانادا: روش‌های مهاجرت به این استان شامل  Northwest Territories Express Entry ، Northwest Territories Employer Driven و Northwest Territories Business Driven است.

MBA در نوا اسکوشیا: این منطقه در ساحل شرقی کانادا قرار دارد و میزبان برنامه‌های زیادی برای ورود فارغ‌التحصیلان رشته MBA  است. برنامه‌های این استان عبارت‌اند از:

  • Nova Scotia Demand: Express Entry
  • Nova Scotia Experience: Express Entry
  • Nova Scotia International Graduate Entrepreneur
  • Nova Scotia Skilled Worker
  • Nova Scotia Physicians
  • Nova Scotia Occupations In Demand
  • Nova Scotia Entrepreneur
  • Nova Scotia Labour Market Priorities

MBA در انتاریو: یکی از محبوب‌ترین مقاصد کانادا برای مهاجرت انتاریو است. این استان روش‌های مهاجرتی Ontario Human Capital، Ontario Employer Job Offer و Ontario Business را ارائه کرده است.

MBA در پرنس ادوارد آیلند: با اینکه این منطقه دارای جمعیت کمی است اما به دلیل داشتن ساحل  و رونق گردشگری به مشاغل زیادی در رشته MBA نیاز است. این استان 3 روش مهاجرتی  PEI Express Entry، PEI Labour Impact و PEI Business Impact را برای فارغ‌التحصیلان این رشته ارائه کرده است.

MBA در کبک: این استان برنامه‌های مهاجرتی متنوعی را برای رشته MBA معرفی کرده است. افرادی که قصد اشتغال در این استان را دارند برای هر مورد باید شرایط منحصربه‌فردی داشت که با مراجعه به لینک زیر می‌توانید از آن مطمئن شوید.

https://www.canadim.com/immigrate/quebec/

MBA در ساسکاچوان: یکی از استان‌های محبوب در رشته MBA این استان است که روش‌های زیر را برای مهاجرین در نظر گرفته است:

  • Saskatchewan International Skilled Worker
  • Saskatchewan Entrepreneur and Farm
  • Saskatchewan Experience

دیگر روش‌های مهاجرتی عبارت‌اند از:

  • مهاجرت از طریق نیروی کار متخصص فدرال
  • مهاجرت از طریق تجربه کانادایی
  • نیروی کار متخصص فنی و حرفه‌ای فدرال

می‌توانید با مشورت با یک وکیل باتجربه بهترین روش مهاجرتی را انتخاب کنید.

حضور وکیل و مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC در کنار شما در پروسه مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌تواند به شما اطمینان دهد که پرونده مهاجرتی شما مطابق با استانداردهای تعیین شده توسط کانادا در دست اجرا است.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link