تحصیل در کانادا، خواسته بسیاری از افراد است؛ این کشور با ارائه امکانات رفاهی، بازار کار عالی و سیستم آموزشی باکیفیت توانسته به یکی از کشورهای پیشرفته دنیا تبدیل شود. دانشگاه‌های زیادی در کانادا وجود دارند که هرکدام شرایط منحصربه‌فردی را برای پذیرش دانشجو دارند همین مورد باعث شده که افراد با معدل بالا، معدل کم، رزومه معمولی و… بتوانند به رویای خود یعنی تحصیل در یک کشور برتر برسند.

همان‌طور که حتماً می‌دانید یکی از مهم‌ترین موارد برای تحصیل در کانادا ریز نمرات افراد در دوره تحصیل قبلی است؛ در حقیقت این مورد عملکرد تحصیل فرد را نشان می‌دهد. بااین‌وجود سؤالی که ذهن برخی از افراد را درگیر می‌کند این است که آیا می‌توان با معدل کم هم در کانادا تحصیل کرد؟ به‌صورت بگوییم بله! می‌توانید اما در این بخش به بررسی دقیق این موضوع و چگونگی آن می‌پردازیم؛ تا انتها همراه ما باشید.

کدام دانشگاه‌های کانادا معدل پایین را قبول می‌کنند؟

گفتیم که دانشگاه‌های مختلف با شرایط متنوعی در کانادا وجود دارد. از این دانشگاه‌ها تعداد زیادی اقدام به پذیرش دانشجو با معدل پایین می‌کنند که در جدول زیر به معرفی این دانشگاه‌ها پرداخته‌ایم. البته در نظر داشته باشید در کنار معدل برای افزایش شانس قبولی در دانشگاه موارد مانند فعالیت‌های تحصیلی نیز در پذیرش تأثیر خواهد داشت.

حداقل معدل موردنیاز دانشگاه‌های پذیرنده با معدل 2.5
معدل 2.75 برای پذیرش کامل و 2.0 برای پذیرش موقت دانشگاه نیوهمپشایر جنوبی
معدل 2.5 البته با معدل کمتر می‌توانند پذیرش موقت بگیرند. دانشگاه پرودوئه جهانی
2.0 دانشگاه فنی کلورادو
2.5 دانشگاه استرایر
2.5 دانشگاه our lady of the lake
2.7 دانشگاه فول سیل
2.0 دانشگاه بندیکتین
2.5 دانشگاه والدن

GPA  چیست؟ و نحوه محاسبه GPA 

یکی از روش‌های نمره دهی معتبر در کشورهای مختلف GPA است. در ایران بازه نمرات بین 0 تا 20 است ولی در اکثر کشورها از 0 تا 4 بوده و یک شیوه ارزیابی معتبر برای نمره دهی دانشجویان در کشور و دانشگاه‌های مختلف است. اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید باید از GPA خود مطمئن شوید؛ برای پیداکردن این نمره بر اساس نمره‌های فعلی خود می‌توانید روش زیر را امتحان کنید:

GRADE DESCRIPTION SCALE GRADE
4 از 18 تا 20 A+
4 از 16 تا 17.99 A
3 از 14 تا 15.99 B
2 از 12 تا 13.99 C
1 از 10 تا 11.99 D
0 از 0 تا 9.99 F

اولین قدم این است که بر اساس جدول بالا نمرات را تبدیل کنید و اگر در درسی نمره 3 کسب کرده و ضریب آن درس 2 است این دو عدد را با هم جمع کنید که می‌شود 6. به همین روش برای تمامی دروس نمرات را حساب کرده و جمع زده سپس بر مجموع ضرایب تقسیم کرده و GPA شما مشخص می‌شود.

انتخاب دانشگاه مناسب

متأسفانه مشکلی که وجود دارد این است که اکثر دانشگاه‌ها به معدل توجه کرده و رزومه را در برخی مواقع بررسی نمی‌کنند به همین دلیل بهتر است دانشگاهی را انتخاب کنید که از نظر معدل و شرایط با شما یکسان باشد. برخی از این دانشگاه‌ها عبارت‌اند از:

دانشگاه کاپیلانو: این دانشگاه در بریتیش کلمبیا است و حداقل معدل قابل‌قبول آن 12 است. این دانشگاه دارای 5 دانشکده مختلف در هنر، علوم، کسب‌وکار، هنرهای مکمل و مطالعات جهانی دارد.

دانشگاه نیو همشپر جنوبی: این دانشگاه در سال 1932 به‌عنوان یک دانشگاه خصوصی راه‌اندازی شد. شرط معدل قبولی در این دانشگاه 13.5 است و رشته‌های مختلفی مانند MBA، فناوری اطلاعات و اقتصاد در این دانشگاه تدریس می‌شود.

دانشگاه کاپیلانو در کانادا

دانشگاه استرایر: شرط معدل این دانشگاه 13 است و رشته‌های مختلفی مانند آموزش، امنیت سایبری، حسابداری، سیستم اطلاعاتی و مدیریتی دارد.

دانشگاه تامپسون ریورز: این دانشگاه دولتی در بریتیش کلمبیا است که حداقل معدل قابل‌قبول برای پذیرش در این دانشگاه 14 است. رشته‌های مختلفی مانند بیولوژی، بیوشیمی، بیومدیکال، ژنتیک، مدیریت، دامپزشکی، حسابداری، مالی، کسب‌وکار، منابع انسانی، علوم کامپیوتر، روزنامه‌نگاری، ادبیات انگلیسی، موسیقی، مهندسی، تاریخ، جغرافی، ریاضی و فیزیک در این دانشگاه تدریس می‌شود.

دانشگاه تامپسون ریورز کانادا

دانشگاه لتبریج: این دانشگاه در شهر بلک فوت در سال 1967 راه‌اندازی شد و یکی از بهترین دانشگاه‌ها است. شرط ورود به این دانشگاه داشتن معدل حداقل 13 است و رشته‌های مختلفی مانند پرستاری، علوم کامپیوتر، فلسفه و مدیریت دارد.

دانشگاه سنت ماریز: این دانشگاه دولتی در هلیفکس در 1802 راه‌اندازی شد. حداقل معدل قابل‌قبول برای ورود به این دانشگاه 14 است و رشته‌های مختلفی مانند حسابداری، مهندسی و زیست‌محیطی در این دانشگاه تدریس می‌شود.

رویال ردز: این دانشگاه در شهر کال وود در بریتیش کلمبیا قرار دارد. حداقل معدل قابل‌قبول در این دانشگاه 14 است و رشته‌های مختلفی مانند مدیریت، محیط‌زیست، تجارت، ارتباطات و حقوق در این دانشگاه تدریس می‌شود.

دانشگاه کلورادو: این دانشگاه در فورت کالنیز کلرادو قرار دارد و حداقل معدل قابل‌قبول در آن 14 است. دانشگاه کلورادو دارای 8 دانشکده است که رشته‌های مختلف موسیقی، محیط‌زیست، حقوق، ارتباطات، هنر و آموزش‌وپرورش در آن تدریس می‌شود.

دانشگاه کلورادو در کانادا

افزایش شانس پذیرش از دانشگاه‌های کانادا با معدل پایین

تا به اینجا متوجه شده‌اید که به کمک معدل پایین نیز می‌توان به‌عنوان یک فرد واجد شرایط به کانادا مهاجرت کرد. برای این مسیر رعایت مواردی به شما کمک می‌کند شانس بیشتری در پذیرش و دریافت ویزا داشته باشید؛ در این بخش به‌صورت خلاصه این موارد را بررسی می‌کنیم.

یکی از این موارد مدرک زبان است. هرچقدر که متقاضی نمره زبان بالاتری داشته باشد شانس پذیرش خود را بیشتر می‌کند. برای مثال اگر حداقل نمره زبان قبولی 6.5 نیم باشد، هرچقدر که شما نمره بالاتری از این نمره کسب کنید به‌عنوان یک امتیاز حساب می‌شود.

دومین موردی که به بهبود روند تحصیل شما کمک می‌کند آزمون‌ها ورودی است. می‌توان گفت تقریباً تمام رشته‌های تحصیلی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی یک آزمون ورودی به نام SAT  دارند که در صورت کسب نمره بالا در این مورد فرد توانای خود در کسب نمرات خوب را نشان داده و می‌تواند شانس خود را بسیار افزایش دهد.

شرکت در فوق‌برنامه‌ها نیز شانس قبولی در پذیرش را بسیار افزایش می‌دهد. اگر شما متقاضی مهاجرت به کانادا هستید و در طول سال‌های تحصیلی خود فعالیت‌هایی مانند ورزش، مسابقات علمی، موسیقی و … داشته‌اید که توانسته‌اید عملکرد خوبی را در این مورد نشان دهید شانس خود را برای پذیرش در این کشور افزایش می‌دهید. در واقع بسیاری از دانشگاه‌ها ترجیح می‌دهند که افراد فعالی را قبول کنند تا بتوانند این دانشجویان را مسابقات مختلف شرکت دهند.

توصیه‌نامه دریافتی از اساتید و معلمان دیگر مواردی که است که به‌شدت می‌تواند در افزایش شانس پذیرش به متقاضی کمک کند. در واقع داشتن توصیه‌نامه به افیسر کمک می‌کند تا بتواند درباره گذشته شما بیشتر بداند.

داشتن انگیزه نامه یا SOP از دیگر مواردی است که به شما در دریافت ویزای تحصیلی کانادا کمک می‌کند. انگیزه نامه یک نامه است که در آن نشان می‌دهد متقاضی چه انگیزه‌ای از تحصیل در کانادا دارد و همچنین با ارائه دلایل قانع‌کننده می‌تواند شانس پذیرش خود را بالا ببرد. دقت داشته باشید در این نامه موفقیت و تجربه‌های خود را ذکر کنید.

شرکت در دوره‌های آماده‌سازی: این دوره‌ها به دانشجویان کمک می‌کند در طول یک سال با کسب امتیاز به‌راحتی پذیرش شوند. دوره‌های آمادگی برای کارشناسی و کارشناسی ارشد به این صورت است که افراد دروس پیش‌نیاز مطابق با رشته خود را می‌گذرانند. همچنین افراد می‌توانند در دوره‌های زبان انگلیسی یا فرانسه که برای دانشجویان بین‌الملل است شرکت کنند.

برای اینکه شانس پذیرش خود را بالا ببرید می‌توانید برخی دروس را مجدد پاس کنید. برای این کار بهتر است ابتدا با اساتید خود مشورت کنید.

شرایط پذیرش با معدل پایین در دانشگاه‌های کانادا

ابتدا دانشگاه انتخابی را بررسی کنید. اگر معدل کمی دارید شاید بر اساس اهداف و برنامه‌های دانشگاه با داشتن توانایی و مهارت خاصی بتوانید خود را در زمینه‌های دیگر فردی موفق نشان دهید و شانس پذیرش را به‌راحتی بالا ببرید. برای مثال به گرفتن نمرات خوب در GRE و GMAT می‌توانید شانس پذیرش را به‌شدت بالا ببرید.

گذراندن دوره‌های تکمیلی نیز راهی است برای افزایش اعتبار و اگر قصد دارید در کانادا تحصیل کنید و معدل کمی دارید این مسیر را امتحان کنید.

روشن است که نمره های بالا در رزومه تحصیلی فرد می تواند نقش بسیار ویژه ای در افزایش شانس پذیرش او از دانشگاه های برتر کشور کانادا داشته باشد اما دلیلی وجود ندارد که فرد در صورت عدم دسترسی به این امکان در رابطه با پروسه اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا احساس ناامیدی کند. دانشگاه های رده متوسط در کشور کانادا بسیاری از دانشجویان با معدل متوسط را نیز می پذیرند. همانگونه که در بخش های قبلی اشاره کردیم، با در نظر گرفتن برخی از فعالیت های غیر مرتبط با معدل می توان شانس پذیرش از دانشگاه های کانادا را افزایش داد.

از طرف دیگر در نظر داشته باشید که در رابطه با رزومه تحصیلی خود کاملا واقع بین باشید و در نظر داشته باشید که از سراسر کشورهای جهان همراه با شما برای دریافت پذیرش اقدام می کنند. یک  مشاور رسمی و بهترین وکیل مهاجرت به کانادا RCIC با توجه به تجربه خود در زمینه اعزام دانشجو به کشور کانادا می توانند با بررسی رزومه شما بهترین گزینه ممکن را در اختیار شما قرار دهند تا بتوانید شانس دریافت پذیرش و ویزای تحصیلی خود را از این طریق افزایش دهید.