مهاجرت به کانادا از دو طریق دائمی و موقت امکان پذیر است و شما می توانید با در نظر گرفتن شرایط خود یکی از این گزینه ها را برای خود انتخاب کنید. تحصیل در کانادا را می توان به عنوان یکی از بهترین راه های مهاجرت موقت به کشور کانادا معرفی کرد. این بدان معنا نیست که شما با تحصیل در کانادا شانسی برای ماندن در این کشور پس از تحصیل نخواهید داشت بلکه به این معنی است که پس از پایان تحصیل خود باید یکی از راه های اخذ اقامت دائم را انتخاب کنید و در صورت واجد شرایط بودن، می توانید در کانادا بمانید.

یکی از دانشگاه هایی که امکان تحصیل در این کشور را برای شما فراهم می کند، دانشگاه رجاینا است. این دانشگاه که در اوایل قرن 20 در شهر رجاینا و در استان ساسکاچوان واقع شده است. بیش از 10000 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که با توجه به این که ساسکاچوان یکی از استان های نسبتا کم جمعیت در کشور کانادا است می توان گفت که این دانشگاه جمعیت نسبتا زیادی از دانشجویان را در خود جای داده است. در این مقاله تلاش خواهیم کرد تا اطلاعات جامعی در رابطه با شرایط تحصیل در دانشگاه رجاینا را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با آگاهی این دانشگاه را برای تحصیل خود انتخاب کنید.

تاریخچه دانشگاه رجاینا

کالج رجاینا در سال 1911 در شهر رجاینا افتتاح شد و سرانجام دانشگاه رجاینا نیز از دل همین کالج خارج شد. زمانی که دانشگاه ساسکاچوان به جای تاسیس در شهر رجاینا در سسکاتون تاسیس شد، کلیسای متدیست اقدام به تاسیس کالج رجاینا کرد و در همان سال نخست 27 دانشجو دوره تحصیل خود در این کالج را آغاز کردند. این دانشگاه در مجاورت کالج سنت چاد و مدرسه علمی کوآپله در خیابان کالج رجاینا واقع شد.

معمار برجسته، جیمز هنری پونتین تعداد بسیار زیادی از ساختمان های این دانشگاه را طراحی کرد. برخی از ساختمان های طراحی شده توسط وی عبارتند از:

  • کالج متدیست رجاینا 1910
  • برج های شرقی و غربی 1914
  • خوابگاه دختران 1914
  • سالن های ورزشی 19225
  • نیروگاه 1927
  • ساختمان هنر و موسیقی 1928

در سال 1934 کالج رجاینا به بخشی از دانشگاه ساسکاچوان تبدیل شد.  دانشگاه ساسکاچوان یک دانشگاه دولتی است که در سال 1907 با تاکید بر توسعه کار و تحقیقات کاربردی و الگوبرداری از دانشگاه های ایالتی آمریکا تاسیس شد. کالج رجاینا ارتباط رسمی خود با دانشگاه ساسکاچوان را از سال 1925 آغاز کرد اما همچنان به عنوان یک کالج وابسته به کلیسا به فعالیت خود نیز ادامه داد. در سال 1959 تحول عظیمی در تاریخ دانشگاه بوجود آمد به طوری که به عنوان دومین پردیس بزرگ دانشگاه ساسکاچوان اجازه اعطای مدرک دانشگاهی معتبر را به دست آورد.

در سال 1934 کلیسا دچار بحران مالی شد در نتیجه توان مالی کافی برای حمایت از دانشگاه را نداشت در نتیجه ناچار شد به حمایت بخش های خصوصی نیازمند شود در نتیجه در این سال کالج رجاینا را  به طور کامل تسلیم دانشگاه ساسکاچوان کرد. سیاست های آموزش دانشگاه در آغاز دهه 1960 دچار تغییر شد و باور های عمومی بر این بود که برای رعایت عدالت اجتماعی و بهره وری اقتصادی از افراد و جامعه، تحصیل در دانشگاه الزامی است. در سال 1961 دیگر نام دانشگاه ساسکاچوان را یدک نمی کشید و به کالج رجاینا تغییر نام داد و در نتیجه در سال 1974 رسما به عنوان دانشگاه رجاینا فعالیت خود را آغاز کرد.

آشنایی با مشاهیر دانشگاه رجاینا

یکی از موضوعات اساسی که می تواند به شما نشان دهد که یک دانشگاه از نظر علمی جایگاه مناسبی داشته است یا خیر، بررسی مشاهیر آن دانشگاه در طول تاریخ است. این افراد به شما نشان می دهند که آیا مشاهیر جهان به خصوص در کشور کانادا آیا تمایلی به تحصیل در این دانشگاه داشته اند یا خیر. مشاهیر بسیار زیادی از ابتدای تاسیس در دانشگاه رجاینا شروع به تحصیل کرده و مدرک تحصیلی خود را از آن دریافت کرده اند.

گای فندرهائگه (Guy Clarence Vanderhaeghe) و گلندا گوئرتزن (Glenda Goertzen) نویسندگان برجسته کانادایی از شخصیت های برجسته ای هستند که مدرک تحصیلی خود را در این دانشگاه دریافت کرده اند. جاناتان دنیس (Jonathan Brian Denis) وزیر سابق دادگستری استان آلبرتا نیز یکی دیگر از افرادی است که دوره تحصیل خود را در این دانشگاه سپری کرده است. الیزابت راوم (Elizabeth Raum) آهنگساز برجسته کانادایی نیز از جمله شخصیت های برجسته تاریخ دانشگاه است.

رالف گوداله (Ralph Edward Goodale) سیاست مدار سابق کانادایی و کمیسیار عالی کانادا در انگلستان و از اعضای سابق پارلمان کانادا نیز در این دانشگاه تحصیل کرده بود. پاملا والین (Pamela Wallin)، جان هوسون (John Robert Hewson) و اندرو شیر (Andrew James Scheer) همگی از شخصیت های برجسته سیاسی هستند که در این دانشگاه تحصیلات خود را به پایان رسانده اند. لورن کالورت (Lorne Albert Calvert) نخست وزیر سابق ساسکاچوان نیز در این دانشگاه تحصیل کرد بود.

ورزشکاران برجسته زیادی نیز در این دانشگاه تحصیل کرده اند. آکیم هیکس (Akiem Jamar Hicks)، جان رابرت ریان (Jonathan Robert Ryan)، جیسون کلرمونت (Jason Clermont)، کریس گیتزالف (Chris Getzlaf) و جردن سیسکو (Jordan Christopher Sisco) همگی از جمله ورزشکاران حرفه ای هستند که در این دانشگاه تحصیل کرده اند.

بررسی جایگاه علمی دانشگاه رجاینا

آیا می خواهید در یک دانشگاه مطرح در جهان تحصیل کنید؟ برای این کار باید رده بندی های جهانی را مورد بررسی قرار دهید. منابع مختلف علمی هر ساله با توجه به شاخص های مختلفی که خود تعیین کرده اند به تعیین جایگاه دانشگاه های مختلف می پردازند. بدیهی است که با توجه به تفاوتی که میان شاخص های هر موسسه وجود دارد، جایگاه هر موسسه آموزشی در هر منبع ارزش گذار، متفاوت از دیگری باشد به همین دلیل است که برای بررسی دقیق جایگاه علمی یک دانشگاه باید موسسات مختلف را مورد بررسی کرد.

بررسی شرایط دانشگاه رجاینا از نظر علمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. دانشگاه رجاینا نیز در بسیاری از رده بندی های جهانی در جمع دانشگاه های برتر کشور کانادا قرار گرفته است و از همین روست که بسیاری از دانشجویان خارجی نیز برای تحصیل خود در کشور کانادا این دانشگاه را انتخاب می کند. دانشگاه رجاینا در سال های اخیر جایگاه نسبتا مناسبی را پیدا کرده است و توانسته پیشرفت هایی داشته باشد.

در جدول زیر به بررسی جایگاه علمی دانشگاه رجاینا در موسسات معتبر علمی خواهیم پرداخت تا بتوانید تصمیم بهتری در این رابطه اتخاذ کنید.

QS

Usnews Shanghai

THE

رتبه در کانادا

رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا رتبه جهانی رتبه در کانادا

رتبه جهانی

27 983 29

801-1000

در جدول فوق می توان به این نتیجه رسید که دانشگاه رجاینا در استان ساسکاچوان، جایگاه 25 را در کشور کانادا به دست آورده است و در جهان نیز در بین 1000 دانشگاه برتر جهان قرار دارد. در صورتی که روی کاغذ ممکن است این رتبه بندی چندان مناسب به نظر برسد اما در نظر داشته باشید که این دانشگاه نیز همچنان یکی از دانشگاه های خوب در کشور کانادا است. زمانی که شما در دانشگاه رجاینا تحصیل می کنید، به راحتی می توانید پس از پایان دوره تحصیل خود در این کشور به کار مشغول شوید. همچنین در بسیاری از کشورهای جهان مدرک دریافتی شما از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است و شما نیز می توانید با تحصیل در این دانشگاه، شغل خود در بسیاری از کشور های جهان را تضمین کنید.

نگاهی به دستاوردهای علمی دانشگاه رجاینا

دانشگاه رجاینا یکی از دانشگاه های قدرتمند جهان برای تحصیل در رشته مهندسی شیمی و همچنین محیط زیست است. در رشته مهندسی شیمی جایگاه 213 را به دست آورده است و در رشته محیط زیست نیز جایگاه 381 جهان را در اختیار گرفته است. جایگاه این دانشگاه در رشته مهندسی نیز 578 است. از نظر انتشار کتاب های علمی این دانشگاه جایگاه 630 را در جهان به دست آورده است. از نظر شهرت جهانی در رابطه با تحقیقات جایگاه 1298 را به دست آورده است و در منطقه نیز جایگاه 240 را در اختیار دارد. از نظر همکاری های بین المللی با سایر کشورهای جهان نیز جایگاه 335 را در اختیار گرفته است.

در رشته مهندسی شیمی شرایط بسیار بهتر است به طوری که جایگاه این رشته در همکاری های بین المللی 48 است. از نظر برگزاری کنفرانس های علمی در این رشته نیز جایگاه 202 قرار دارد و از نظر انتشارات علمی نیز در جایگاه 254 قرار گرفته است.

تصویر دانشگاه رجاینا در استان ساسکاچوان کانادا

هزینه تحصیل در دانشگاه رجاینا

در دانشگاه رجاینا هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی متفاوت از دانشجویان کانادایی است. تعداد واحد ها درسی که یک دانشجو به طور متوسط می تواند اخذ کند 15 واحد درسی است و هزینه هایی که در این بخش به آن اشاره خواهیم کرد مربط به 15 واحد درسی برای 1 ترم تحصیلی است.

در رشته هنر هزینه هر واحد درسی 813.60$ (دلار کانادا) است بنابراین هزینه یک ترم تحصیلی 10281.10$ (دلار کانادا) ارزیابی می شود. در رشته اقتصاد و مدیریت هزینه هر واحد درسی 933.10$ (دلار کانادا) است و 12073.60$ (دلار کانادا) هزینه ای است که برای یک ترم تحصیلی به آن نیاز خواهید داشت. در رشته علوم آموزشی، هزینه تحصیل در دانشگاه رجاینا 10573.60$ (دلار کانادا) است.

گروه مهندسی دومین گروه گران قیمت در دانشگاه رجاینا است. هزینه تحصیل در این رشته تحصیلی برای هر واحد 887.85$ (دلار کانادا) است و هزینه کلی این رشته 11615.45$ (دلار کانادا) است. در رشته های هنرهای نمایشی و همچنین رسانه نیز هزینه هر واحد تحصیلی 854.10$ (دلار کانادا) تعیین شده است و هزینه یک ترم 10888.60$ (دلار کانادا) است.

برای تحصیل در رشته حرکت شناسی که یکی از رشته های پرمتقاضی در کشور کانادا است، شما باید برای هر واحد درسی 854.10$ (دلار کانادا) بپردازید و شهریه یک ترم شما معادل 10888.60$ (دلار کانادا) است. در رشته پرستاری هزینه یک واحد تحصیلی 928.10$ (دلار کانادا) است و هزینه یک ترم تحصیلی نیز 11466.60$ (دلار کانادا) تعیین شده است. در رشته علوم نیز شهریه هر واحد تحصیلی 854.10$ (دلار کانادا) و هزینه یک ترم تحصیلی نیز 10888.60$ (دلار کانادا) تعیین شده است. در رشته کارهای اجتماعی نیز شهریه یک واحد درسی همچون رشته علوم آموزشی 833.10$ (دلار کانادا) و هزینه یک ترم تحصیلی 10573.60$ (دلار کانادا) تعیین شده است.

در مقطع کارشناسی ارشد نیز هزینه های تحصیل به دانشکده ای که در آن تحصیل می کنید بستگی دارد. 9 واحد درسی معمولا به عنوان استاندارد تحصیل در این مقطع شناخته می شود. هزینه تحصیل در رشته مهندسی برای 9 واحد در هر ترم 5682.85$ (دلار کانادا) است. شهریه تحصیل در رشته پرستاری و روزنامه نگاری نیز همین مقدار تعیین شده است. شهریه تحصیل در رشته مدیریت اطلاعات بهداشت 8684.35$ (دلار کانادا) است و شهریه تحصیل در همین رشته ها در مقطع دکتری نیز 3270.85$ (دلار کانادا) در نظر گرفته شده است.

رشته مدیریت در این دانشگاه برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی ارشد، 5399.35$ (دلار کانادا) است و هزینه مدیریت بهداشت نیز 8684.35$ (دلار کانادا) تعیین شده است. هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته سیاست های اجتماعی و همچنین دکتری 2901.85$ (دلار کانادا) تعیین شده است.

هزینه زندگی در رجاینا

هزینه زندگی یکی از بخش های مهمی است که باید به آن برای تحصیل در کشور کانادا توجه داشته باشید هزینه های زندگی در این کشور است. رجاینا را نمی توان در جمع شهرهای گران قیمت کشور کانادا قرار داد اما با توجه به شرایط کلی کشور کانادا، هزینه های زندگی در این شهر را می توان مقرون به صرفه قلمداد کرد. هزینه های زندگی در این شهر حدود 915.65$ (دلار کانادا) در طول یک ماه در نظر گرفته شده است و علاوه بر این هزینه های مربوط به اجاره بها نیز باید توسط دانشجو مورد توجه قرار گیرد.

هزینه اجاره بهای یک خانه با یک اتاق خواب در خارج از مرکز شهر 800$ تا 1200$ (دلار کانادا) ارزیابی شده است و در مرکز شهر نیز خانه ای مشابه هزینه ای معادل 850$ تا 1300$ (دلار کانادا) در نظر گرفته شده است. البته افرادی که به عنوان دانشجو در این شهر زندگی می کنند باید توانایی بیشتری در کنترل هزینه های زندگی خود داشته باشند. زندگی در خوابگاه و استفاده از غذاهای دانشگاه می تواند هزینه های زندگی آن ها را به شدت کاهش دهد. به طور کلی هزینه های زندگی در کشور کانادا برای دانشجویان را می تواند در حدود 10000$ (دلار کانادا) در نظر گرفت.

تحصیل در دانشگاه رجاینا به شدت مورد توجه دانشجویان خارجی قرار گرفته است به طوری که 17.7% از دانشجویان این دانشگاه را دانشجویان خارجی شکل داده است. در حال حاضر 309 موسسه بین المللی در 44 کشور مختلف با دانشگاه رجاینا همکاری دارند. در سال 2020، دانشگاه رجاینا برای دوازدهمین سال پیاپی رشد پیوسته در تعداد دانشجوی ثبت نامی را تجربه کرد و تعداد دانشجویان آن 16664 نفر است.

در مقاله پیش رو دریافتیم که دانشگاه رجاینا به عنوان یکی از دانشگاه های برتر این کشور می تواند شرایط مناسبی را برای شما فراهم آورد. در نتیجه شما نیز به عنوان یک دانشجوی خارجی می توانید این دانشگاه را به منظور پیشرفت آینده شغلی خود انتخاب کنید. همچنین در صورتی که تمایل به آن دارید که تحصیلات خود را در دانشگاه های برتر کشور کانادا ادامه دهید نیز می توانید این دانشگاه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب کنید. در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیش تری در خصوص تحصیل در کشور کانادا دارید، می توانید سایر مقالات ما را در این زمینه مطالعه کنید و در صورت تمایل به آگاهی کامل از شرایط مهاجرت تحصیلی به این کشور با مشاورین ما در تماس باشید تا ایشان با بررسی رزومه تحصیلی شما بهترین مقصد ممکن را در اختیار شما قرار دهند.