کانادا به عنوان مقصد جذاب مهاجرت ایرانیان، دارای دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی است و علاقمندان به مهاجرت به کانادا، به مدرک معتبر یکی از این دو زبان نیاز خواهند داشت. زبان فرانسوی رواج کمتری در استان های کانادا دارد اما فرانسوی زبان ها در بسیاری از استان های این کشور اقامت دارند. درصد قابل توجهی از ایرانیان برای ورود به کانادا از ویزای تحصیلی یا اکسپرس اینتری استفاده می کنند و دسترسی به هر دو روش ورود به کانادا نیازمند در اختیار داشتن مدرک زبان است. در این مقاله صرفا به معرفی استان های فرانسوی زبان در کانادا و شرایط ورود به آن ها خواهیم پرداخت.

مهم ترین سوالاتی که در این رابطه پیش می آید عبارتند از:

  1. مهاجرت با زبان فرانسه به کدام استان کانادا امکان پذیر است؟
  2.  آیا فراگیری زبان فرانسه برای زندگی در کانادا کافی است؟
  3. برای مهاجرت به کانادا به چه سطح از زبان فرانسه نیاز است؟
  4. آیا می توان با مدرک زبان فرانسوی در کانادا مشغول به کار شد؟

استان های فرانسوی زبان کانادا انگشت شمار هستند و جمعیت فرانسوی زبان در کانادا نیز کمتر از انگلیسی زبان ها هستند. افرادی که به کانادا مهاجرت می کنند به دلیل وسعت سرزمینی و فرصت های بیشتر ترجیح می دهند به زبان انگلیسی مسلط شوند اما در برخی از موارد فراگیری زبان فرانسوی می تواند یک گزینه بسیار مناسب برای ورود به کانادا باشد.

زبان رسمی در کانادا

دو زبان انگلیسی و فرانسوی دو زبان رسمی کشور کانادا هستند. بر اساس آخرین سرشماری های انجام شده در کانادا، 56.0% از مردم کانادا انگلیسی زبان و 21.4% از مردم این کشور فرانسوی زبان هستند. بر اساس این آمار، 22.6% از جمعیت ساکن کانادا زبان مادری غیر از انگلیسی و فرانسوی دارند. بر اساس گزارش های منتشر شده در کانادا، 86.2% از شهروندان کانادا با زبان انگلیسی مشغول به کار هستند.

ارزان ترین و آسان ترین روش های مهاجرت به کانادا را در این مقاله بررسی کرده ایم.

رواج زبان فرانسوی در کدام استان های کانادا بیشتر است؟

همانگونه که می دانید، کانادا مامنی امن برای مهاجران است و همه ساله بر جمعیت مهاجران در این کشور افزوده می شود. شاخص های بالای کیفیت زندگی در این کشور و شرایط مناسب کار و تحصیل از عمده ترین دلایل جذابیت کشور کانادا برای مهاجران است. بدیهی است که افزایش تعداد مهاجران در سبب بوجود آمدن تنوع زبانی در این کشور شود. مطالعات جمعیتی در کشور کانادا به خوبی تنوع زبان مادری در استان های مختلف را نشان می دهد.

در جدول زیر تنوع زبانی در استان های مختلف بر اساس زبان اول اعلام شده است.

تنوع زبانی در استان های مختلف کانادا بر اساس زبان اول

چنانچه از جدول فوق بر می آید، تنها استان کبک زبان فرانسوی را به عنوان زبان رسمی خود اعلام کرده است و 4 استان نیز این زبان را در کنار زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی معرفی کرده اند.

تحصیل در کانادا به زبان فرانسوی

مهم ترین استان برای آموزش به زبان فرانسوی، کبک است. بیش از یک میلیون دانش آموز و دانشجو در این استان مشغول تحصیل به زبان فرانسوی هستند. جالب است بدانید در استان نئوفانلند، که کمترین تعداد فرانسوی ها در آن قرار دارند، نیز مدارس فرانسوی وجود دارد و در حال حاضر در حدود 350 دانش آموز از مقطع کودکستان تا سال دوازدهم در مدرسه، مشغول تحصیل در این استان به زبان فرانسوی هستند.

بر اساس قوانین آزاد کانادا یک کودک کانادایی در صورت دارا بودن هر یک از شرایط زیر می تواند به زبان فرانسوی در مدارس این کشور نام نویسی کند:

  • اولین زبانی که آموخته است و هنوز آن را می داند فرانسوی باشد
  • والدین او یا یکی از آن ها در مقطع راهنمایی و متوسطه در مدرسه های فرانسوی زبان کانادا تحصیل کرده باشد.

در رابطه با تحصیل در دانشگاه های فرانسوی زبان در کشور کانادا اما آزادی های عمل بیشتری وجود دارد به طوری که دانشجویان خارجی نیز می توانند با در اختیار داشتن مدارک اثبات کننده تسلط به زبان فرانسوی مطابق با درخواست دانشگاه، اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه کرده و در صورت دریافت پاسخ مثبت، نسبت به اخذ ویزای تحصیلی در این کشور اقدامات لازم را انجام دهند.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین زبده کاناداپاس تماس حاصل فرمایید.

تماس رایگان از ایران (ارتباط مستقیم با دفتر کانادا): 02182802280

استان کبک اصلی ترین محل اقامت فرانسوی زبان ها در کانادا

به جرات می توان کبک را بزرگ ترین جامعه فرانسوی زبان در کانادا خواند. چنانچه پیش تر نیز گفته شد، بیش از 85% از جمعیت این استان به زبان فرانسوی تسلط کامل داشته و زبان انگلیسی در این استان کم تر رایج است. البته شرایط قانونی در این استان به گونه ای طراحی شده است که افراد می توانند کلیه امور اداری و قانونی خود را به زبان انگلیسی نیز به انجام برسانند. دو شهر مونترئال و شهر کبک بزرگترین شهرهای استان کبک هستند.

دانشگاه مک گیل و دانشگاه مونترئال  جزو برترین دانشگاه های این استان هستند اما باید به این نکته اشاره کرد که 17 دانشگاه در این استان فعالیت آموزشی دارند که به دو زبان انگلیسی و فرانسوی اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. از نظر شرایط کار در کبک نیز می توان به این نکته اشاره داشت که شرایط در این استان به نسبت بسیاری از استان ها بهتر است و پس از ساسکاچوان، یوکان و مانیتوبا، کبک با 8.7%، کمترین نرخ بیکاری در کانادا را در اختیار دارد. برنامه استانی کبک نیز همچنان دایر است و افراد می توانند بسته به شرایط خود در این برنامه شرکت کنند و در صورت پذیرفته شدن PR دریافت کنند.

نیوبرانزویک یکی از مهم ترین استان های فرانسوی زبان کانادا

نیوبرانزویک را می توان دومین استان مهم فرانسوی زبان در فرانسه خواند. این استان که یکی از کوچکترین استان های کانادا است در شرق استان کبک واقع شده است و جمعیت آن در حدود 750000 نفر است. در این استان 4 دانشگاه خصوصی و 4 دانشگاه دولتی وجود دارد که تحصیل به زبان فرانسوی را نیز ممکن ساخته اند.

نرخ بیکاری در نیوبرانزویک 9.4% گزارش شده است که نشان از وضعیت نسبتا مناسب دارد. ذکر این نکته الزامی است که رواج زبان انگلیسی در نیوبزانزویک بیش از زبان فرانسوی است اما با توجه به شرایط کار و تحصیل در این استان، می توان امید داشت که افراد مسلط به زبان فرانسوی بتوانند پس از دریافت ویزا، وارد این استان شوند.

در مورد برنامه کار آفرینی نیوبرانزویک در کانادا بیشتر بخوانید.

برنامه اکسپرس اینتری فرانسوی زبان ها در اونتاریو کانادا

برنامه نیروی کار ماهر فرانسوی زبان یا اکسپرس اینتری انتاریو یکی از مسیرهای برنامه استانی مهاجرت به اونتاریو (OINP) است. این برنامه مخصوص فرانسوی زبان هایی است که به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند و به آن ها این فرصت را می دهد که با ثبت درخواست بتوانند اجازه کار دائمی در این استان را بدست آورده و در اونتاریو مشغول به کار شوند.

فرد برای ورود به این سیستم در ابتدا باید در قسمت سیستم اکسپرس اینتری اداره مهاجرت کانادا نام نویسی کند و برای خود یک پروفایل تشکیل دهد. در این صورت است که استان اونتاریو می تواند یک دعوت نامه اولیه برای فرد ارسال کند.

پروسه دستیابی به این خواسته به شرح زیر است:

  • از زمان دریافت دعوت نامه رسمی از طرف اونتاریو برای سیستم اکسپرس اینتری نیروی کار فرانسوی زبان در اونتاریو، فرد 45 روز فرصت دارد تا درخواست خود را رسما اعلام کند.
  • درخواست فرد باید به صورت آنلاین به ثبت برسد.
  • تکمیل فرم درخواست چیزی در حدود سه ساعت به طول می انجامد
  • این امکان به متقاضی داده شده است که داده های وارد شده را ذخیره ساخته و در چند مرحله تکمیل کند.
  • این امکان وجود دارد که فرد یک نماینده برای تکمیل فرم داشته باشد.
  • هزینه ثبت درخواست 1500$ (دلار کانادا) است.
  • فرد باید از طریق کارت های اعتباری از جمله مسترکارت و ویزا کارت پرداخت خود را انجام دهد.

مدارک لازم برای سیستم اکسپرس اینتری فرانسوی زبان ها در اونتاریو

زمانی که فرد قصد ثبت درخواست برای سیستم اکسپرس اینتری نیروی کار ماهر فرانسوی زبان در اونتاریو را دارد، باید کلیه مدارک زیر را که هر یک دارای شرایط خاصی است را به صورت اسکن شده، در هنگام ثبت درخواست آپلود کند.

  • دعوتنامه دریافتی از اونتاریو
  • مدارک شناسایی (عکس و پاسپورت)
  • گواهی های وضعیت زندگی در کانادا (درصورت وجود؛ شامل اجازه کار، تحصیل، ویزاهای اقامت موقت یا هر مدرک مهاجرتی دیگر در کانادا)
  • مدارک تحصیلی
  • گواهی تسلط به زبان (CLB 7 برای فرانسوی زبان ها در دو آزمون TEF و TCF. CLB 6 برای انگلیسی زبان ها در آزمون آیلتس)
  • گواهی مربوط به سابقه کاری فرد
  • گواهی تمکن مالی برای اقامت در اونتاریو
  • رزومه
  • سایر مدارک درخواستی (درصورت وجود)

در صورتی که فرد بخواهد هر یک از اعضای وابسته به خود را به اونتاریو منتقل کند باید مدارک زیر را ارائه کند:

  • پاسپورت همه اعضای خانواده
  • گواهی وضعیت زندگی در کانادا
  • گواهی زبان و سابقه کاری در کانادا
  • گواهی یا اسنادی که نشان دهد فرد یا همسر او اقوامی در کانادا دارد
  • سایر مدارک خواسته شده.

ارزش گذاری نمره زبان فرانسوی در سیستم اکسپرس اینتری

آزمون TEF در کانادا مورد پذیرش است و برای آن یک سیستم امتیاز دهی کامل مشخص شده است که بر اساس آن فرد می تواند حداکثر 24 امتیاز را در سیستم اکسپرس اینتری به دست آورد. در جدول زیر، توضیحات مربوط به این امتیاز بندی ارائه شده است.

ارزش گذاری نمره زبان فرانسوی در سیستم اکسپرس اینتری

ذکر این نکته ضروری است که امروز هر مهارت به صورت جداگانه محاسبه می شود. نمره معادل NCLC 7 در هر مهارت 4 امتیاز را به همراه خواهد داشت. NCLC 8 می تواند 5 امتیاز به فرد اهدا کند و نمره NCLC 9 یا بالاتر از آن نیز 6 امتیاز را برای فرد به همراه خواهد داشت. دقت داشته باشید که نمره کمتر از NCLC 7 حتی در یک مهارت مورد قبول واقع نمی شود. در نتیجه فرد می تواند با مدرک زبان فرانسوی خود بین 16 تا 24 امتیاز را بدست آورد.

کلام پایانی

در حال حاضر برخی از کشورهای درجه سوم، به شهروندان خارجی اجازه می دهند تا بدون مدرک زبان نیز وارد کشورشان شوند. یکی از دلایل اصلی آن است که، رقابت چندانی برای ورود به این کشورها وجود ندارد و ورود هر فرد مهاجر می تواند ارز آوری مناسبی برای آن کشور داشته باشد. در کانادا اما چنین شرایطی وجود ندارد و با توجه به رقابتی بودن پروسه مهاجرت، دولت کانادا هر ساله در تلاش است تا بهترین گزینه های ممکن را به عنوان مهاجر جذب کند تا بتواند نیروی انسانی مورد نیاز خود را مطابق با برنامه ریزی های قبلی جذب کند.

دو زبان انگلیسی و فرانسوی در کشور کانادا به عنوان زبان های رسمی شناخته شده اند و افرادی که قصد تحصیل و کار در کانادا را دارند، باید مدرک زبان مرتبط با نحوه ورود خود را در اختیار داشته باشند. افرادی که مدرک زبان انگلیسی در اختیار دارند آزادی عمل بیشتری برای ورود به کانادا خواهند داشت اما فرانسوی زبان ها بهتر است در استان های کبک، نیوبرانزویک و اونتاریو اقامت یابند تا بتوانند در کنار جامعه فرانسوی زبان، فرصت های تحصیلی و شغلی مناسبی را در اختیار داشته باشند.

اگر قصد مهاجرت به استان های فرانسوی زبان در کانادا را دارید و می خواهید اطلاعات تکمیلی در این خصوص را بدست آورید، می توانید با مشاورین ما تماس حاصل نمایید.

مجموعه مهاجرتی کاناداپاس از شما دعوت میکند، فرم ارزیابی رایگان را به دقت تکمیل کرده، سوابق و افتخارات خود را نیز ذکر بفرمایید.

پرسش های متداول درباره مهاجرت به کانادا با زبان فرانسه

برای دستیابی به شغل ، راه یابی به مراکز آموزشی کانادا و یا دریافت اقامت دائم کانادا از طریق برنامه Express Entry و همچنین برنامه  Quebec Skilled workerشما باید برای زبان فرانسه آزمون های زیر را بگذرانید :

  • TEF
  • TCF-Québec
  • DELF
  • DALF

زبان مادری حدود ۶٫۶ میلیون کانادایی زبان فرانسه است. که بیشتر این فرانسوی‌زبانان در استان کبک زندگی می‌کنند. اما در حدود ۱ میلیون نفر از آنها نیز در استان‌های دیگر کانادا بسر می‌برند. حدود ۷۶ درصد از فرانسوی‌زبان هایی که خارج از استان کبک زندگی میکنند، در استان‌های انتاریو و نیوبرانزویک زندگی می‌کنند. زبان اصلی شهر مونترال به عنوان دومین شهر پرجمعیت کانادا نیز فرانسوی است. ضمن این که مونتر ال چهارمین شهر فرانسوی‌زبان بزرگ دنیا نیز محسوب می‌شود. زبان فرانسوی به همراه زبان انگلیسی، دو زبان رسمی در کشور کانادا محسوب می‌شوند.

یادگیری زبان فرانسه برای زندگی، کار و تحصیل در کانادا بسیار مهم است. مزیت های یادگیری زبان فرانسه عبارتند از:

  • افزایش فرصت‌های شغلی در کانادا
  • افزایش شانس گرفتن پذیرش از دانشگاه های کانادا
  • برقراری تعاملات اجتماعی
  • افزایش شانس گرفتن اقامت دائم کانادا

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link