مانیتوبا یکی از 13 استان کانادا است و از نظر جغرافیایی در مرکز این کشور واقع شده است. از نظر جمعیتی مانیتوبا یکی از استان های کم جمعیت کانادا به شمار می رود و این مسئله برای بسیاری از علاقمندان به مهاجرت به کانادا یک مزیت بزرگ محسوب می شود. به همین دلیل در برخی از مشاغل، استان مانیتوبا با کمبود نیروی کار روبرو است و فرصت های آزادِ شغلی فراوانی را می توان در این استان یافت.

مانیتوبا همچنین، یک دانشگاه در سطح متوسط از نظر علمی دارد که مسیر اخذ پذیرش از آن نسبت به دانشگاه های برتر این کشور بسیار ساده تر است و می توان امید بیشتری به ورود به کانادا از طریق این دانشگاه داشت. هزینه های نسبتا مناسب زندگی و همچنین آب و هوای معتدل تر نسبت به مناطق شمالی، مانیتوبا را به استانی جذاب برای مهاجرت بدل کرده است.

در صورتی که قصد کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط ورود به مانیتوبا از طریق کار، تحصیل یا برنامه کارآفرینی مانیتوبا را دارید، می توانید با ما در ارتباط باشید. در این مقاله موارد زیر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

نگاهی اجمالی به استان مانیتوبا

مانیتوبا با مساحت 649950 کیلومتر مربع، 6.5% از مساحت کانادا را تشکیل داده است و از همین رو به عنوان هشتمین استان بزرگ کانادا شناخته می شود. بیش از 15% از مساحت این استان را سطح آبی تشکیل داده است. بر اساس سرشماری های انجام شده در سال 2016، جمعیت این استان 1278365 نفر اعلام شده بود اما داده های جدید نشان می دهد که جمعیت این استان در پاییز سال 2020 به 1379263 نفر رسیده است. بر همین اساس، مانیتوبا پنجمین استان پرجمعیت کانادا شناخته می شود. در نمودار زیر، تحولات جمعیتی از پایان تابستان 2019 تا پایان تابستان 2020 در مانیتوبا مشخص شده است.

مقایسه رشد جمعیت در مانیتوبا از تابستان 2019 تا تابستان 2020

از نظر آب و هوایی نیز می توان گفت که مانیتوبا تابستان هایی معتدل و زمستان های سردی را سپری می کند. بالاترین میزان بارش های سالیانه در شهر تامپسون در شمال مانیتوبا رخ می دهد و کمترین آن در شهر وینیپگ است. بالاترین میزان بارش باران اما در شهر وینیپگ رخ می دهدو کمترین آن در شهر چورچیل در شمال مانیتوبا است. متوسط دما در مانیتوبا در فصل تابستان در حدود 25 درجه سانتی گراد است و کمینه آن در حدود 9 درجه سانتی گراد است. در زمستان اما هوا بسیار سردتر است. دمای هوا در ژانویه به 31- نیز می رسد اما دما در وینیپگ در حدود 13- تا 20- درجه سانتی گراد متغیر است.

آلبرتا یکی از سیزده استان کشور کانادا است و با جمعیت تقریبی 4 میلیون نفره، تقریبا یک دهم جمعیت این کشور را در خود جای داده است. بدون تردید آلبرتا یکی از جذاب ترین استان های کانادا برای ایرانیان است و به همین منظور است که آگاهی از همه چیز درباره آلبرتا اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. درباره ی استان آلبرتا بیشتر بخوانید.

بررسی هزینه های زندگی در مانیتوبا

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، وینیپگ مهم ترین شهر در استان مانیتوبا است و سایر شهرهای این استان با جمعیت کمتر از 50 هزار نفر، هزینه های به مراتب کمتری دارند. مهم ترین نکته در رابطه با هزینه های زندگی در وینیپگ آن است که در میان 107 شهر مهم در آمریکای شمالی، وینیپگ ارزان ترین هزینه ها را برای دوران پیش دبستانی به همراه خواهد داشت. هزینه پوشاک در این شهر نیز به نسبت بسیاری از شهرهای آمریکای شمالی بسیار مقرون به صرفه است.

در جدول زیر بخشی از مهم ترین هزینه های زندگی در شهر وینیپگ، بردندن و موردن به دلار کانادا ارائه شده است.

مهم ترین هزینه های زندگی در شهر وینیپگ، بردندن و موردن به دلار کانادا

چنانچه قابل مشاهده است درصد قابل توجهی از هزینه های زندگی در این سه شهر تقریبا برابر است. با این وجود تفاوت هایی نیز در این بین بخصوص در بخش حمل و نقل، قابل مشاهده است. نمودار زیر، توزیع هزینه های زندگی در شهر وینیپگ را نشان می دهد.

توزیع هزینه های زندگی در وینیپگ

یکی از بزرگترین هزینه های موجود در وینیپگ، چنانچه از نمودار فوق بر می آید، هزینه های مربوط به اجاره مسکن است. در جدول زیر، هزینه های مختلف مربوط به انواع ملک در مانیتوبا بررسی شده است.

هزینه های مختلف مربوط به انواع ملک در مانیتوبا

همه چیز درباره شرایط تحصیل در مانیتوبا

دانشگاه ها و کالج های مانیتوبا دانشجویان را به گونه ای تربیت می کنند تا بتوانند در بازار رقابتی کار کنونی شرایط مناسبی برای خود پیدا کنند و بتوانند در زندگی شخصی و حرفه ای خود به موفقیت برسند. مانیتوبا دامنه وسیعی از موسسات علمی معتبر را در خود جای داده است. اساتید برجسته دانشگاهی در کنار دانشجویان حضور دارند تا بتوانند آن ها را به توانایی نهایی خود برسانند. شهروندان خارجی در مانیتوبا می توانند به کلیه مدارک تحصیلی از دیپلم تا دکتری دسترسی داشته باشند و تنوع رشته های تحصیلی در این استان نیز مثال زدنی است.

استان مانیتوبا قوانینی را وضع کرده است که دانشجویان بین المللی تنها در برخی از موسسات آموزشی اجازه ادامه تحصیل خواهند داشت اما دانشگاه ها و کالج ها به طور کامل به دانشجویان خارجی خدمات ارائه می کنند. دانشجویان پیش از ورود به محل آموزش خود باید مجوز تحصیل خود در کانادا را در اختیار داشته باشند. مهم ترین دانشگاه های استان مانیتوبا عبارتند از:

  • دانشگاه براندون
  • دانشگاه کانادایی منونیته
  • دانشگاه استانی
  • دانشگاه کالج شمالی
  • دانشگاه سنت بونیفیس
  • دانشگاه مانیتوبا
  • دانشگاه وینیپگ
  • دانشگاه بوث

مهم ترین دانشگاه این استان اما، دانشگاه مانیتوبا است. این دانشگاه، یکی از قدیمی ترین دانشگاه های کانادا است و حدود 140 سال پیش افتتاح شد. در حدود 31309 دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که حدود 13% از آن ها یعنی 4941 نفر، دانشجویان بین المللی هستند. به گزارش QS، 11% از دانشجویان این دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند. 3137 نفر نیز به عنوان کادر آموزشی در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند. این دانشگاه دولتی بر اساس ارزش گذاری ها در جایگاه 601 تا 650 قرار گرفته است. اگرچه این رتبه در میان دانشگاه های کانادا چندان مناسب نیست اما می توان آن را هم تراز با دانشگاه علم و صنعت در ایران دانست.

یکی از مهم ترین و البته مشهورترین استان های کانادا، بریتیش کلمبیا است. بریتیش کلمبیا غربی ترین استان کشور کانادا به حساب می آید. درباره ی استان بریتیش کلمبیا بیشتر بخوانید.

همه چیز درباره کار در مانیتوبا

همچون سایر نقاط کانادا، مانیتوبا نیز قوانین خاص خود را دارد. بر اساس قوانین داخلی در این استان، حداقل حقوق در نظر گرفته شده از 1 اکتبر در مانیتوبا به ازای هر ساعت 11.90$ است اما در برخی از مشاغل ساخت و ساز این دستمزد می تواند کمتر شود. همچنین هر کارفرما باید حداقل دو بار در ماه به نیروی کار دستمزدش را پرداخت کند.

در صورتی که کارفرما بخواهد با نیروی کار خود قطع همکاری کند، حداقل 1 هفته پیش از قطع همکاری باید به نیروی کار خبر دهد. البته هرچه سابقه کار فرد بیشتر باشد، مدت زمان این هشدار باید بیشتر باشد. برای مثال برای فردی با سابقه کار بیش از 10 سال، فرصت هشدار 8 هفته است. از طرف دیگر در صورتی که نیروی کار قصد ترک شغل خود را داشته باشد، باید تا 2 هفته قبل از ترک شغل به کارفرما اطلاع دهند اما در صورتی که قرارداد کاری در تاریخ مشخصی به اتمام برسد، نیازی به اطلاع رسانی نخواهد بود.

بر اساس قوانین، ساعت مجاز کار 8 ساعت در روز و 40 ساعت در هفته است. در صورتی که فردی ساعت های کار اضافه در محیط کار خود بماند باید به 1.5 برابر حقوق عادی به او پرداخت شود. البته نیروی کار برای این که بتواند به صورت اضافه کار در محل کارش حضور داشته باشد، باید مجوز داشته باشد.

نیروی کار در کانادا می تواند به ازای هر 5 ساعت کار، می تواند 30 دقیقه وقت استراحت داشته باشد که جز ساعات کاری او محسوب می شود. از طرفی در صورتی که نیروی کار یک سال برای یک کارفرما کار کند، دو هفته اجازه مرخصی با حقوق خواهد داشت. در صورتی که برای یک کارفرما 5 سال کار کند نیز می تواند 3 هفته مرخصی با حقوق داشته باشد. البته در تقویم مانیتوبا، 8 تعطیلی رسمی نیز وجود دارد.

نیروی کار کمتر از 16 سال در مانیتوبا باید مجوز کار دریافت کند. از طرفی اجازه کار از ساعت 23 تا 6 صبح را نخواهد داشت. همچنین اجازه کار برای او تنها 20 ساعت در هفته در طول دوران مدرسه است. نیروی کار زیر 18 سال نیز نمی تواند از ساعت 23 تا 6 صبح، تنها در محل کار خود حاضر شود. کار کردن این دو گروه سنی برای برخی از صنایع ممنوع است.

مکان های دیدنی در استان مانیتوبا

یکی از دیدنی ترین نقاط در استان مانیتوبا، منطقه فورکس است که در حقیقت امروزه به بازار تبدیل شده است و مکانی با رستوران های و با تنوع غذایی فراون در شهر وینیپگ است. این منطقه در فصل تابستان بسیار جذاب و در زمستان نیز مکانی فعال و سرزنده است.

یکی از بهترین و مدرن ترین موزه های ملی کانادا، موزه حقوق بشر در این کشور است که در استان مانیتوبا و شهر وینیپگ قرار گرفته است. موزه تم های مختلفی را به بینندگان خود ارائه می دهد که هر یک بیان گر داستان حقوق بشر از دیدگاهی متفاوت است.

ساحل بزرگ نیز یکی دیگر از مکان های دیدنی در مانیتوبا است. این ساحل در کرانه رودخانه وینیپگ قرار گرفته است و یکی از زیبا ترین ساحل های کانادا است. فاصله این پارک تا شهر وینیپگ تقریبا یک ساعت با اتومبیل است. در اطراف منطقه رستوران ها و مکان های تفریحی فراوانی ساخته شده است و همچنین متل هایی جهت اقامت موقت نیز احداث شده است.

گیملی یک شهر کوچک تفریحی در شمال وینیپگ است که فاصله ای یک ساعته با این شهر دارد. در فصل تابستان و در ماه آگوست یک فستیوال ایسلندی در این شهر برگزار می شود که همه افراد با هر گروه سنی می توانند در این جشنواره سرگرم شوند.

موزه فسیل ها نیز یکی دیگر از دیدنی های استان مانیتوبا است. این مجموعه، بزرگ ترین گنجینه خزندگان است و بدون تردید ارزش یک بار سفر را خواهد داشت. فسیل مربوط به یک دایناسور بزرگ به نام بروس نیز مهم ترین فسیل موجود در این موزه است. با توجه به پیشرفت تحقیقات در این رابطه، تعداد فسیل های موجود در این موزه به سرعت افزایش پیدا می کنند. نکته قابل توجه در رابطه با این موزه آن است که هر هفت روز هفته امکان ورود به این مکان وجود دارد.

مانیتوبا در نگاه پایانی

مانیتوبا استانی در مرکز جغرافیایی کشور کانادا است که آب و هوایی مناسب دارد و از نظر مساحت، هشتمین استان بزرگ کانادا به حساب می آید. با این وجود کمتر از 1.5 میلیون نفر در این استان زندگی می کنند و به همین دلیل تراکم جمعیتی در این استان بسیار بالا است.

وینیپگ تنها شهر بزرگ در این استان است و سایر نقاط شهری، جمعیت های بسیار کمی دارند و از همین روست که هزینه های زندگی در این استان نسبت به بسیاری از استان های کانادا کم تر است. دلیل عمده این مسئله آن است که هزینه های مربوط به اجاره مسکن و حمل و نقل در این استان بسیار کم تر است اما باید به این نکته اشاره کرد که هزینه های کلی در کانادا تقریبا مشابه است.

مانیتوبا را می توان استانی بسیار مناسب برای تحصیل دانست چراکه اخذ پذیرش از این دانشگاه برای دانشجویان خارجی نیز امکان پذیر است. شما نیز در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زندگی در مانیتوبا می توانید با ما در ارتباط باشید.

مجموعه مهاجرتی کاناداپاس از شما دعوت میکند، فرم ارزیابی رایگان را به دقت تکمیل کرده، سوابق و افتخارات خود را نیز ذکر بفرمایید.