عرصه موسیقی هر ساله افراد زیادی را از سراسر جهان جذب خود می کند. اگر در زمینه موسیقی تجربه کافی دارید و یا علاقه به آموزش آن به افراد دیگر در ذهن شما وجود دارد، می‌توانید فعالیت هنری خود را در کشور کانادا ادامه دهید.

به‌طور کلی هنر در کشور کانادا جایگاه ویژه‎ای دارد و مردم این کشور همواره حمایت خود را از تمامی جنبه‌های هنر به ویژه موسیقی در فستیوال‌ها و جشنواره‌ها نشان داده‌اند. شما نیز می‌توانید با راه‌اندازی یک آموزشگاه موسیقی در کشور کانادا علاوه بر کسب درآمد، از مزایای آن بهره‌مند شوید و در صورت داشتن شرایط به اقامت دائم کشور کانادا نیز دست پیدا کنید.

در همین راستا، در این مقاله تلاش شده است که به جزئیات و شرایط راه‌اندازی یک آموزشگاه موسیقی در کانادا، پرداخته شود.

شرایط مورد نیاز برای راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی در کانادا

راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی در هر یک از استان های کشور کانادا نیازمند داشتن شرایط اولیه‌ای به شرح زیر است:

 

  • سن قانونی (حداقل 18 سال)
  • مدرک تحصیلی دانشگاهی مرتبط با موسیقی یا یک رشته هنری (حداقل کارشناسی)
  • تمکن مالی مورد نیاز برای تاسیس یا خرید آموزشگاه موسیقی
  • کسب نمره قبولی در آزمون‌های تعیین سطح موسیقی
  • داشتن تجربه کافی یا گذراندن دوره‌های آموزشی در یک رشته موسیقی یا ساز
  • دانش زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • نامه‌های رسمی مورد نیاز برای راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی (مانند نامه LMIA مثبت یا خنثی)

هزینه های راه اندازی آموزشگاه موسیقی در کانادا

هزینه‌های مرتبط با راه‌اندازی یک آموزشگاه موسیقی در کانادا به عوامل گوناگونی بستگی دارد؛ به عنوان مثال اینکه چه سازهایی برای آموزش در نظر دارید و یا نوع مدل آموزش اساتید آموزشگاه شما به‌صورت حضوری یا آنلاین است. عامل تعیین‌کننده اساسی و مهم دیگر در هزینه‌های اولیه شما این است که قصد خرید یک آموزشگاه موسیقی در کشور کانادا را داشته باشید یا بخواهید یک آموزشگاه موسیقی را خودتان از صفر راه‌اندازی کنید.

به‌صورت کلی می‌توان گفت که راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی نسبت به سایر بیزینس‌ها، هزینه‌های اولیه کمتری دارد و بیشترین هزینه مربوط به خرید سازها و آلات موسیقی است. به‌طور مثال هزینه خرید یک گیتار آکوستیک از حدود 100 دلار کانادا شروع می‌شود و به 15 هزار دلار نیز می‌رسد؛ اما به‌ صورت میانگین با حدود یک هزار دلار کانادا می‌توانید یک گیتار خوب تهیه کنید. پیانو اما نسبت به گیتار هزینه خرید بالاتری دارد و ساده ترین مدل های آن از حدود 2 هزار دلار کانادا شروع می‌شود.

پس از خرید سازها، اکسسوری‌های مرتبط با آموزش موسیقی را نیز نباید فراموش کنید. وسایلی مانند صندلی، استندهای نگه دارنده نت‌ها، دفاتر نت، کتاب‌های آموزشی و هدفون جزو الزامات راه‌اندازی یک آموزشگاه موسیقی، به شمار می‌رود.

همچنین هزینه اجاره محل آموزشگاه، بخش دیگری از هزینه‌هایی است که همواره باید در نظر داشته باشید که با توجه به استان انتخابی شما، تعداد اتاق‌ها و متراژ، این مبلغ متفاوت خواهد بود.

ثبت شرکت در کانادا از دو راه مختلف امکان پذیر است؛  ثبت شرکت از طریق ICT یا انتقال درون سازمانی یا
ثبت شرکت از طریق مالک گرداننده ( Owner Operator )

مراحل راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی در کانادا

طبیعتا اگر برای راه‌اندازی یک آموزشگاه موسیقی در کشور کانادا، مراحل اصلی را به درستی و دقت کافی، پشت سر بگذارید، احتمال موفقیت شما نیز افزایش پیدا می‌کند و با چالش‌های کمتری مواجه خواهید شد.

به‌طور کلی مراحل اصلی راه‌اندازی یک آموزشگاه موسیقی در کانادا به شرح زیر است:

 

1. طرح تجاری (Business Plan) قوی و قابل دفاع

راه‌اندازی یک آموزشگاه موسیقی صرفا به معنی خرید ساز و اجاره محلی برای آموزش نیست، بلکه باید به چشم یک کسب و کار قابل توسعه به آن نگاه کنید و با ایده‌های خلاقانه بیزینس خود را گسترش دهید. بیزینس پلن یا طرح تجاری شما باید چند ساله باشد و موارد زیر را در بربگیرد:

  • اهداف تجارت
  • ساختار تجارت
  • بازار هدف
  • استراتژی‌های بازاریابی

2. تحقیقات جامع

برای راه‌اندازی یک آموزشگاه موسیقی در کانادا حتما باید تحقیقات مفیدی انجام داده شود. این تحقیقات باید در زمینه‌های گوناگونی مانند نرخ خدمات ارائه‌شده توسط آموزشگاه شما باشد. در این رابطه می‌توانید رقبای مشابه کسب و کار خود را در محلی که قصد راه‌اندازی آموزشگاه دارید، آنالیز کنید و زیر ذره‌بین قرار دهید. موضوع قابل توجه بعدی محل برگزاری کلاس‌های آموزشی است. تحقیقات لازم برای انتخاب بهترین و قابل دسترس‌ترین مکان برای راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی خود را انجام دهید تا هنرجویان به‌راحتی امکان رفت و آمد به آنجا را داشته باشند.

3. انتخاب نوع آموزشگاه موسیقی

از جمله نخستین قدم‌ها برای راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی این است که بدانید قرار است چه نوع برنامه‌های آموزشی به هنرجویان ارائه دهید. این برنامه‌ها شامل انواع سازهای موسیقی و یا هر برنامه دیگری همانند کلاس‌های آواز با آهنگسازی است. پیشنهاد می‌شود که حتما در این زمینه تحقیق کنید و میزان تقاضا را بررسی کنید.

4. دریافت مجوزهای مورد نیاز

دقت داشته باشید که برای راه‌اندازی هر کسب‌ و کاری در کشور کانادا باید برای اخذ مجوزها اقدام کنید و  کسب و کار خود را ثبت کنید. در صورت عدم ثبت و اخذ مجوزهای مربوط به هر استان ممکن است با عواقب ناخوشایندی مانند جریمه‌های نقدی یا بسته شدن آموزشگاه موسیقی درگیر شوید.

5. توسعه کسب و کار

این نکته را در ذهن داشته باشید که صنعت موسیقی کاملا رقابتی است و برای افزایش تعداد هنرجوهای آموزشگاه خود باید وارد عرصه رقابتی و تبلیغاتی بشوید؛ در این مسیر به این نکات نیز توجه داشته باشید:

  • یک وب سایت برای آموزشگاه خود طراحی کنید.
  • در صفحات مجازی فعال باشید و به صورت مداوم درباره آموزشگاه خود تولید محتوای جذاب داشته باشید.
  • در سطح منطقه تبلیغات کنید و از تراکت استفاده کنید.

ویزای استارت آپ کانادا برخلاف تصور عموم٬ تنها منوط به ارائه یک ایده جدید برای کسب‌وکار نخواهد بود و پیچیدگی های بسیاری دارد.

مزایا و معایب راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی در کانادا

در جدول پیش‌رو می‌توانید مزایا و معایب راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی در کشور کانادا را بررسی کنید و پس از در نظر گرفتن آنها با آگاهی بیشتری در این زمینه تصمیم‌گیری کنید:

 

مزایا معایب
مدل بیزینسی ساده فضای شلوغ و پر سر و صدا
رسیدن به درآمد بالا در زمان کوتاه دستمزد بالای استادان موسیقی
فعالیت روزانه فیزیکی مبالغ مالیات بالا
ساعت کاری دلخواه سرمایه اولیه نسبتا بالا

بهترین شهرهای کانادا برای راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به این موضوع اشاره شد، هنر در کشور کانادا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و موسیقی همواره طرفداران خاص خود را دارد؛ اما پیش از راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی در نظر داشته باشید که با انتخاب شهر مناسب می‌توانید به درآمد بالاتری دست پیدا کنید.

بر همین اساس، در این قسمت به بررسی بهترین شهرهای کشور کانادا برای راه‌اندازی یک آموزشگاه موسیقی پرداخته شده است:

 

1. مونترال (Montreal)

شهر مونترال در استان کبک قرار دارد و علاوه بر زبان انگلیسی، زبان فرانسوی نیز در این شهر مرسوم است. مونترال در زمینه موسیقی سابقه طولانی دارد و از دیرباز محلی برای برگزاری فستیوال‌ها و جشنواره‌های موسیقی مانند جاز یا فولک بوده است. در مونترال علاوه بر حمایت از موسیقی‌های نوین و متنوع، موسیقی کلاسیک نیز همواره مورد توجه بوده است.

2. تورنتو (Toronto)

شهر تورنتو دارای سالن‌های کنسرت و آموزشگاه‌های موسیقی متعددی است و یکی از قطب‌های کشور کانادا برای جذب علاقه‌مندان موسیقی به شمار می‌رود. با راه‌اندازی یک آموزشگاه موسیقی در شهر تورنتو می‌توانید انتظار جذب هنرجویان زیادی را داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ثبت شرکت در تورنتو این مقاله را بخوانید.

3. ونکوور (Vancouver)

شهر ونکوور در غرب کشور کانادا و استان بریتیش کلمبیا واقع شده است و همانند تورنتو جمعیت زیادی دارد. موسیقی از گذشته با فرهنگ و سنت مردم شهر ونکوور عجین بوده است و موزیسین‌های مشهور زیادی در این شهر متولد شده‌ و پرورش یافته‌اند. سبک‌هایی نظیر بلوز، فانک و سول در ونکوور طرفداران زیادی دارد. برای مطالعه دقیق تر درباره ثبت شرکت در ونکوور این مقاله را از دست ندهید.

4. هالیفکس (Halifax)

این شهر ساحلی واقع در استان نوا اسکوشیا، مردم علاقه‌مند به موسیقی زیادی دارد. زندگی شبانه همراه با موسیقی زنده در شهر هالیفکس بسیار مرسوم است و به همین دلیل افراد از سنین پایین به موسیقی و نواختن ساز اشتیاق پیدا می‌کنند. راه‌اندازی یک آموزشگاه موسیقی در شهر هالیفکس می‌تواند درآمد بالایی برای شما به ارمغان بیاورد.

5. اتاوا (Ottawa)

شهر اتاوا پایتخت کشور کانادا و مرکز بسیاری از ساختمان‌های اداری و دفاتر دولتی است. در این شهر نیز مانند شهر تورنتو سالن‌های کنسرت زیادی وجود دارد و فستیوال‌ها و ایونت‌های موسیقی بسیاری هر ساله در آن برگزار می‌شود.

6. کلگری (Calgary)

شهر کلگری واقع در استان آلبرتا در حال توسعه یافتن در تمامی صنایع و پیشرفت با سرعت بالا است. در صنعت موسیقی نیز این شهر تا سال‌های آینده پتانسیل قابل توجهی خواهد داشت و به همین دلیل نیز راه‌اندازی یک آموزشگاه موسیقی در این شهر، می‌تواند سودآور باشد.

برای شروع سرمایه گذاری در کانادا و ثبت شرکت در شهرها و استان های آن توصیه می‌کنیم مقالات ثبت شرکت در انتاریو ، ثبت شرکت در بریتیش کلمبیا و ثبت شرکت در استان کبک را مطالعه کنید.

خرید بیزینس یا ثبت شرکت در کانادا یک پروسه کاملا حقوقی است و شما به عنوان یک شهروند خارجی، بهتر است پیش از هر گونه اقدام قانونی با وکیل مهاجرت به کانادا در این زمینه مشورت کنید. به سوالات زیر پاسخ دهید، ما شرایط شما را دقیق بررسی می‌کنیم و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهیم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

فستیوال‌های موسیقی معروف در کانادا

  • Beaches International Jazz Festival

این فستیوال طولانی مدت (یک ماه) هر ساله در سواحل شهر تورنتو در ماه جولای برگزار می‌شود. از سال 1989 این فستیوال برگزار می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌های موسیقی جاز در کشور کانادا محسوب می‌شود که هر ساله نزدیک به یک میلیون بازدیدکننده دارد.

  • Edmonton Folk Music Festival

این جشنواره موسیقی، چهار روزه است و هر ساله در تعطیلات نیمه دوم ماه آگوست در  شهر ادمونتون استان آلبرتا برگزار می‌شود. فستیوال موسیقی فولک شهر ادمونتون در سال 1980 توسط دون والن (Don Whalen) پایه‌گذاری شده و افراد زیادی را از سرتاسر جهان برای اجرا یا تماشا جذب خود می‌کند.

  • Escapade Music Festival

این فستیوال هر ساله در شهر اتاوا در استان انتاریو برگزار می‌شود و سبک موسیقی الکترونیک را پوشش می‌دهد. این جشنواره موسیقی از سال 2010 شروع شده است و بسیاری از افراد مطرح در سبک الکترونیک در این فستیوال شرکت می‌کنند.

  • Pop Montreal

این جشنواره در شهر مونترال استان کبک و در فصل پاییز (معمولا در اواخر ماه سپتامبر یا اوایل ماه اکتبر) برگزار می‌شود. هر ساله بیش از 400 گروه موسیقی برنامه‌ریزی می‌کنند که در 50 محل مختلف در این جشنواره به اجرا بپردازند. از سال 2002 تا به حال این فستیوال برقرار بوده است.

آموزشگاه‌های موسیقی موفق در کانادا

در جدول پیشرو چند نمونه از معروف‌ترین آموزشگاه‌های موسیقی  کانادا که توانسته‌اند در میان مردم جایگاه خود را به دست بیاورند، به اضافه مشخصات هر یک گردآوری شده است:

 

مزایای رقابتی محل شعب نام آموزشگاه
·        شعبات متعدد

·        امکان یادگیری مجازی دوره ها

·        کنسرت های سالیانه

·        Toronto

·        Montreal

·        Ottawa

·        Waterloo

·        Region

·        Kingston

·        Brockville

Canada Music Academy
·        هزینه به صرفه

·        تجربه بالا

·        Burnaby Music School Canada
·        دپارتمان آموزش به خردسالان

·        دپارتمان موسیقی درمانی

·        Victoria Victoria Conservatory of Music
·        امکان ملاقات رایگان با اساتید پیش از ثبت نام

·        فستیوال‌های موسیقی متعدد

·        Burnaby

·        Vancouver

·        Port Coquitlam

British Columbia Conservatory of Music
·        آموزش تخصصی پیانو

·        امکان آموزش آنلاین

·        Pierrefonds Lambda International School of Music

 

 

به طور کلی، در کشور کانادا آموزشگاه‌های موسیقی زیادی وجود دارد که صاحبان آن ملیت ایرانی دارند. آموزشگاه «نصر» یکی از آن‌ها است که توسط سیامک نصر نوازنده سه تار مدیریت می‌شود. این آموزشگاه در شهر مونترال قرار دارد و در آن سه تار، تار و آواز سنتی ایرانی آموزش داده می‌شود. همچنین آموزشگاه «آذر» واقع در ونکوور شمالی از دیگر آموزشگاه‌های موفق کشور کانادا به شمار می‌رود. در این آموزشگاه موسیقی سازهایی مانند پیانو، فلوت و ویولن سل آموزش داده می‌شوند و خدمات ویژه‌ای مانند کلاس آموزشی کودکان در کنار پدر و مادر نیز ارائه می‌شود.

کلام پایانی

راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی یکی از مسیرهایی است که می‌تواند به اقامت دائم شما در کشور کانادا کمک کند. توجه داشته باشید که استان انتخابی شما برای راه‌اندازی این بیزینس از اهمیت بالایی برخوردار است و با میزان درآمد شما در آینده نیز ارتباط مستقیم دارد.

طراحی بیزینس پلن دقیق، گرفتن مجوزهای مربوط به راه‌اندازی در استان مورد نظر و ثبت آموزشگاه موسیقی از جمله موارد ضروری دیگری است که باید در نظر داشته باشید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره جزئیات راه‌اندازی یک آموزشگاه موسیقی در کانادا یا راه‌اندازی و خرید هر مدل بیزنس دیگری در این کشور، می‌توانید با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه مهاجرتی کاناداپاس در ارتباط باشید.

همچنین جهت پیشبرد اهداف بیزینسی خود نیز می‌توانید از مشاوره حقوقی وکیل مهاجرتی مورد تایید کشور کانادا، مهیار حلاج‌پور با تجربه چندین ساله در زمینه راه‌اندازی و خرید بیزینس‌های گوناگون در کشور کانادا، بهره‌مند شوید.

پاسخ به سوالات متداول درباره راه‌اندازی آموزشگاه موسیقی در کانادا

در این بخش تلاش شده است تا به برخی از پرتکرارترین سوالات درباره راه‌اندازی یک آموزشگاه موسیقی در کانادا، پاسخ داده شود:

این موضوع بستگی به تعداد کلاس‌ها و هنرآموزان شما دارد، اما به‌طور متوسط هزینه هر ساعت کلاس آموزشی موسیقی در کانادا بین 30 تا 60 دلار کانادا است.

بله، می‌توان با جست‌وجو در میان آگهی‌های فروش، اقدام به انتخاب و خریداری آموزشگاه‌های موسیقی در کانادا کرد. بودجه مورد نظر برای خرید یک آموزشگاه موسیقی از حدود  130 هزار دلار کانادا به بالا است.

کشور کانادا در میان رنکینگ جهانی بازار موسیقی رتبه 8 را دارد که رتبه بسیار مناسبی است. سهم تولید موسیقی کانادا در بازار جهانی نیز بالا است و هر ساله گروه‌ها، خوانندگان و نوازندگان زیادی در این کشور، به موفقیت دست پیدا می‌کنند.

این موضوع بسته به سلیقه مردم هر شهر و منطقه دارد و نمی‌توان پاسخ دقیقی به این پرسش داد. اما به طور کلی، سبک‌های راک، پاپ راک، جاز، فولک، کانتری و الکترونیک از جمله سبک‌های پرطرفدار در این کشور محسوب می‌شوند. همچنین سازهای پیانو، گیتار، ویولن و فلوت جزو محبوب‌ترین سازها هستند.

بله، با گسترش کار خود، ارائه دوره‌های آموزشی متنوع و تبلیغات مناسب می‌توانید آموزشگاه موسیقی خود را در کشور کانادا نزد عموم مردم به محبوبیت برسانید و با جذب تعداد هنرجوی بالا به درآمد مطلوبی دست پیدا کنید.