اگر به فکر راه‌اندازی یا خرید یک خشکشویی در کشور کانادا هستید، خوب است بدانید که این صنعت در کشور کانادا جزو صنایع پر درآمد به شمار می‌رود. این بیزینس نرخ بازگشت سرمایه بالایی دارد و عمده فعالیت شما نیز در این حرفه به شست‌وشو و لکه‌بری البسه، اتو و پرس پوشاک، ملحفه  و پرده اختصاص دارد. همچنین در کنار این فعالیت‌ها، برخی از خشکشویی‌ها خدمات رنگ کردن یا تعمیر پوشاک نیز انجام می‌دهند.

به طور کلی برای شروع و راه‌اندازی هر نوع بیزینسی در کشور کانادا، ابتدا نیاز به یک برنامه‌ریزی درست و دقیق دارید که تمام جوانب، مزایا و معایب و مراحل انجام کار در آن توضیح داده شده باشد.

در همین راستا، در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا به جزیئات راه‌اندازی یک خشکشویی در کشور کانادا، هزینه‌ها و مجوزهای لازم و سایر موارد مرتبط با این بیزینس، بپردازیم.

مراحل راهاندازی خشکشویی در کانادا

برای راه‌اندازی یک خشکشویی در کشور کانادا، پیش از خرید ماشین‌های لباسشویی، خشک‌کن‌ها و سایر تجهیزات مورد نیاز، باید اقدامات دیگری را در اولویت قرار دهید:

1. ارائه یک طرح تجاری (Business Plan)

طرح تجاری یا بیزینس‌پلن، باید حاوی خدماتی که ارائه می‌دهید و همچنین تعیین‌کننده بازار هدف شما باشد. شما باید بتوانید در طرح تجاری خود یک ایده خلاقانه در زمینه کاری خود ارائه و برنامه‌های خود درباره چگونگی حضور در بازار همچون ارائه خدمات متفاوت از سایر رقبا را شرح دهید. طرح تجاری مناسب می‌تواند در اختیار سرمایه‌گذاران نیز قرار بگیرد تا در صورت تایید از کسب و کار شما حمایت کنند.

2. مشخص کردن ساختار مالکیتی بیزینس

به طور کلی، ساختار مالکیتی بیزنس معمولا به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شود که از بین آنها باید یک نوع را انتخاب کنید: مالکیت انحصاری (Sole Proprietorship)، مشارکتی (Partnership)، سهامی (Corporation) و  تعاونی (Cooperative).

3. پیدا کردن یک مکان مناسب برای کسب و کار خود

در هنگام انتخاب مکان نکاتی را باید در نظر بگیرید که موجب رونق گرفتن کار شما شود؛ مثلا اینکه خشکشویی شما دید خوبی برای عموم داشته باشد. موارد دیگری همچون میزان نزدیک بودن به سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها و مراکز خرید و دسترسی آسان به محل پارک ماشین را نیز در نظر داشته باشید. همچنین محله‌هایی که تعداد زیادی دانش‌آموز و دانشجو دارند نیز می‌تواند مکان مناسبی برای بیزینس خشکشویی باشد.

4. اخذ مجوزهای لازم برای راهاندازی خشکشویی

یکی از مهمترین مراحل راه‌ اندازی بیزنس در کانادا این است که باید تمامی امور قانونی مربوط به گرفتن مجوزهای لازم را انجام دهید. برای کسب اطلاعات کامل در زمینه مجوزهای لازم می توانید سایت BizPal را چک کنید.

5. خرید تجهیزات و ملزومات لازم برای راهاندازی خشکشویی

خرید لباسشویی‌های مناسب برای خشکشویی، قدم بسیار مهمی محسوب می‌شود. زمانی که بازار هدف خود را مشخص کنید و نیازهای آن ها را بشناسید، آگاهی پیدا خواهید کرد که چه ملزوماتی و به چه مقدار باید خریداری کنید.

6. تبلیغات و بازاریابی

حتماً برای نمای بیرونی خشکشویی خود تابلوی واضح و بزرگ نصب کنید و آدرس خود را در گوگل‌مپ ثبت کنید. همچنین می‌توانید داخل شبکه‌های مجازی تبلیغ کنید و به صورت همزمان برای تبلیغات محیطی، کارت چاپ و در مناطق نزدیک به خود پخش کنید.

در این تبلیغات باید تلاش کنید تا وجه تمایز خود را با سایر خشکشویی‌ها بیان کنید؛ مواردی همانند فعالیت شبانه‌روزی، ارائه خدمات کامل (شستن، اتو کردن و تا کردن) یا امکان سرو قهوه در خشکشویی.

خرید بیزینس یا ثبت شرکت در کانادا یک پروسه کاملا حقوقی است و شما به عنوان یک شهروند خارجی، بهتر است پیش از هر گونه اقدام قانونی با وکیل مهاجرت به کانادا در این زمینه مشورت کنید.

به سوالات زیر پاسخ دهید، ما شرایط شما را دقیق بررسی می‌کنیم و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهیم.

هزینههای راهاندازی خشکشویی در کانادا

راه‌اندازی خشکشویی در کشور کانادا بسته به استان مورد نظر شما متفاوت است، اما به‌طور میانگین می‌توان گفت بین 200 تا 500 هزار دلار کانادا هزینه دارد. در این میان البته ممکن است که این هزینه به یک میلیون دلار یا بیشتر از آن نیز برسد.

عامل اصلی و تعیین‌کننده در هزینه های شما این است که می‌خواهید یک خشکشویی از قبل راه‌اندازی شده را بخرید یا خودتان از صفر شروع کنید. این موضوع تاثیر بسیار زیادی در هزینه‌های شما دارد.

در همین راستا، در جدول زیر هزینه‌های راه‌اندازی خشکشویی به صورت میانگین، ذکر شده است:

مقدار هزینه شرح هزینه
200 000 – 500 000 $ خرید محل فعالیت
32 000 – 260 000 $ خرید ماشین لباسشویی و خشک کن
120 – 500 $ تعمیرات و نگهداری ماشین های لباسشویی
1000 – 2000 $ تجهیزات مورد نیاز ( پودرهای شوینده، سطل زباله، ساعت، دوربین های مدار بسته، وای فای و … )
40 000 – 80 000 $ سیستم پرداخت الکترونیک ( کارت اعتباری باشگاه مشتریان )

ویزای استارت آپ کانادا برخلاف تصور عموم٬ تنها منوط به ارائه یک ایده جدید برای کسب‌وکار نخواهد بود و پیچیدگی های بسیاری دارد.

مجوزهای لازم برای راهاندازی خشکشویی در کانادا

مجوز های لازم برای راه‌اندازی خشکشویی، تا حدودی به استانی که می‌خواهید در آن فعالیت کنید، بستگی دارد؛ اما به‌طور کلی سازمان‌هایی که مسئولیت این کار را بر عهده دارند، در صورت رعایت موارد خواسته شده به‌راحتی به شما مجوز می‌دهند.

علاوه بر Business License یا مجوز کسب و Business Number یا شماره تجاری که برای را‌ اندازی هر کسب و کاری در کانادا الزامی است، شما برای راه‌اندازی خشکشویی خود به سه مجوز زیر نیز احتیاج دارید:

این گواهی را باید از دپارتمان سلامت استان خود دریافت کنید. گواهی سلامت
این مجوز در همه استان‌های کانادا مورد نیاز نیست و می‌توانید با چک کردن لیست استان‌ها، در صورت الزام برای اخذ آن اقدام کنید.

گواهی کنترل آلودگی آب

اگر برنامه‌ریزی کرده‌اید که در کنار خدمات خشکشویی، محصولات مرتبط با آن را نیز به فروش برسانید، نیاز به گرفتن این مجوز دارید.

مجوز مالیات فروش

مزایا و معایب راهاندازی خشکشویی در یک نگاه

در مجموع صنعت خشکشویی در کشور کانادا به دلیل درآمد بالا و وجود مشتریان زیاد هر ساله افراد زیادی را به سمت این بیزنس جذب می‌کند، اما برای سرمایه‌گذاری تجاری در هر زمینه‌ای ابتدا نیاز به بررسی دقیق مزایا و معایب آن است. البته در نظر داشته باشید که هر کدام از این مزایا و معایب، مناسب با سلیقه و نظر افراد، می‌تواند از اهمیت کمتر با بیشتری برخوردار باشد.

در جدول زیر می‌توانید مزایا و معایب راه‌اندازی خشکشویی در کانادا را بررسی کنید:

معایب مزایا
مبلغ اولیه سرمایهگذاری بالا تقاضای زیاد و درآمد بالا
بازار رقابتی راهاندازی آسان
هزینههای در حال افزایش امکان دورکاری
مسئولیت بالا مقاوم در رکود اقتصادی
  وابسته به فصل یا آب و هوا نیست

تعداد خشکشوییهای موجود در کشور کانادا

بررسی تعداد دقیق مراکزی که در کل کشور کانادا خدمات خشکشویی ارائه می‌دهند، به دلیل باز شدن مراکز جدید و تعطیلی برخی از مراکز قدیمی امر دشواری محسوب می‌شود؛ اما طبق آخرین آمار جمع‌آوری شده در سال 2022، تعداد 2 هزار و 754 خشکشویی در کشور کانادا وجود دارد.

این آمار نسبت به سال گذشته رشد داشته که نشان دهنده بازار رقابتی این بیزنس است. همچنین جالب است بدانید که نیمی از این مراکز، خدمات اتوماتیک دارند و بدون پرسنل کار خود را انجام می‌دهند. از این تعداد، بیشترین سهم متعلق به استان پر جمعیت انتاریو است که با 1002 تعداد خشکشویی و 818 نفر پرسنل در صدر لیست قرار دارد.

استان کبک نیز با 447 خشکشویی و 413 نفر پرسنل در جایگاه دوم قرار گرفته است و پس از آن استان بریتیش کلمبیا با 316 تعداد خشکشویی (276 پرسنل فعال) و استان آلبرتا با 299 خشکشویی (261 پرسنل فعال) در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین تعدادی از این خشکشویی‌ها در میان مردم کانادا بسیار شناخته شده هستند که در قسمت زیر به آنها اشاره شده است:

خشکشویی‌های معروف در کشور کانادا

برخی از معروف‌ترین خشکشویی‌های فعال در کانادا عبارتند از:

  • Canada Way Busy Bee Drycleaners
  • Laundry Well
  • Gibson Cleaners
  • Best Eclat Dry Cleaner
  • Spotless Dry Cleaners
  • Dry Cleaners Toronto
مزایای رقابتی محل شعبه(ها) نام خشکشویی
  • شست و شو و تعمیر کفش
  • شست و شوی پرده و کالای خواب
  • Burnaby
  • Port Moody

Canada Way Busy Bee Drycleaners

  • بگ های غیر پلاستیکی (Eco Friendly)
  • بازگشت دو برابر پول در صورت ناراضی بودن از خدمات
  • Edmonton
Laundry Well
  • بگ های غیر پلاستیکی (Eco Friendly)
  • بازگشت دو برابر پول در صورت ناراضی بودن از خدمات
  • Toronto
  • Etobicoke
Gibson Cleaners
  • جزء سه خشکشویی برتر نیو مارکت
  • عکس قبل و بعد البسه داخل سایت
  • Newmarket
Best Eclat Dry Cleaner
  • بیش از 25 سال تجربه کاری
  • دارای گواهی دوستدار محیط زیست
  • Burlington
Spotless Dry Cleaners
  • دریافت و تحویل رایگان
  • دریافت لباس های اهدایی شما و تحویل آن ها به خیریه
  • Toronto
Dry Cleaners Toronto

سخن آخر

شروع و راه‌اندازی یک خشکشویی در کشور کانادا، از جمله اقدامات کم‌ ریسک در این کشور محسوب می‌شود، اما طبیعتا در این مسیر با چالش‌های زیادی مواجه خواهید شد؛ اگرچه ممکن است سرمایه اولیه زیادی برای راه‌اندازی یک خشکشویی نیاز باشد، اما این صنعت از درآمد بالایی بخوردار است و شما می‌توانید با ارائه خدمات ممتاز و جذب مشتری، در مدت زمان کم، هزینه‌های اولیه را پوشش دهید.

سازماندهی، توجه به جزئیات، دانش،  بهره‌وری بالا و رعایت بهداشت از جمله مهمترین عواملی است که برای رسیدن به موفقیت و درآمد بالا به شما کمک می‌کند.

همچنین شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره انواع سرمایه‌گذاری در کانادا و دریافت جزئیات بیشتر درباره راه‌اندازی خشکشویی در کشور کانادا، با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس در ارتباط باشید.

در این مسیر، مهیار حلاج‌پور، وکیل رسمی اداره مهاجرت کانادا که مدیریت این مجموعه مهاجرتی را برعهده دارد و به صورت تخصصی در حوزه برنامه‌های تجاری مهاجرت به کانادا فعالیت می‌کند نیز در کنار شماست.

سوالات متداول درباره راه‌اندازی خشکشویی در کانادا

با توجه به استان انتخابی شما، متراژ مکان انتخاب شده و تعداد تجهیزات موجود (تعداد لباسشویی‌ها، اتوهای بخار و …) میزان سرمایه متفاوت است اما بطور کلی با 100 هزار دلار تا یک میلیون دلار، می‌توان یک خشکشویی که از قبل فعالیت داشته را خریداری کنید.

میزان درآمد یک خشکشویی در کانادا بازه وسیعی دارد و با توجه به تعداد مشتریان و نوع خدمات شما از سالانه 30 هزار دلار تا یک میلیون دلار متفاوت است؛ اما به‌طور میانگین پس از کسر هزینه‌ها می‌توان گفت یک خشکشویی در کانادا سالانه 350  هزار دلار درآمد دارد.

این صنعت از پایداری بالایی برخوردار است و تحت تاثیر تغییر فصول یا کسادی بازار قرار نمی‌گیرد. اگر خشکشویی شما تمیز باشد، ماشین‌های لباسشویی منظم باشند و خدمات خوبی به مشتریان ارائه بدهید، قطعا می‌توانید مشتری زیادی جذب کنید و  درآمد بالایی داشته باشید. در این صورت نرخ بازگشت سرمایه یا ROI (Return On Investment) بین 20 تا 35 درصد تخمین زده می‌شود.

باید در نظر داشته باشید که خرید یک خشکشویی در کانادا هزینه زیادی برای شما خواهد داشت و باید قادر به پرداخت این هزینه باشید، اما برای اجاره یک خشکشویی در کانادا نیاز به سرمایه کمتری دارید. قراردادهای اجاره مکان برای فعالیت خشکشویی معمولاً 5 ساله هستند و در این 5 سال مالک حق بالا بردن مبلغ اجاره شما را نخواهد داشت و پس از پایان 5 سال نیز قرارداد با توافق طرفین و بالا بردن مبلغ اجاره با توجه به میزان تورم امکان‌پذیر است

کار کردن در ساعات طولانی، عدم داشتن آلرژی به کار کردن با مواد شیمیایی و پاک‌کننده، توانایی کار کردن با تجهیزات پیشرفته، کدگذاری دقیق لباس‌ها و رعایت بهداشت از جمله مهارت‌های مورد نیاز برای یک متخصص خشکشویی محسوب می‌شود. درآمد یک متخصص خشکشویی متناسب با سابقه کاری او متفاوت است، اما به‌طور متوسط در کانادا ساعتی بین 10 تا 15 دلار دریافت می‌کند.