یکی از اصلی‌ترین موضوعات در تمدن‌ها؛ معماری است که نشان‌دهنده فرهنگ و باورهای یک جامعه نیز بوده است. یکی از موضوعاتی که در معماری تأثیر ویژه‌ای داشته است شرایط اقلیمی و جغرافیایی یک منطقه بوده که باعث ایجاد ساختمان‌ها مختلف می‌شد.

در کانادا از زمانی که بومیان در این کشور سکونت داشته‌اند در هر قسمت بر اساس جغرافیای محیط یک معماری خاص را به کار برده‌اند برای مثال کوچ‌نشینان کانادایی در ویگام ها ساکن بودند. ویگام یک چهارچوبی است که  با حصیر و نی بافته شده و با کندن زمین و قراردادن سقف‌ها به شکل گنبدی ایجاد می‌شد. اولین گروهی که در کانادا این سبک منزل را انتخاب کردند ساکنین سواحل غربی بودند. هم‌زمان با ورود اروپایی‌ها به کانادا سبک معماری تغییراتی داشت و ساختمان‌ها با ترکیبی از معماری اروپایی و امریکای ساخته می‌شدند. البته کانادایی‌ها خود معتقدند این معماری ترکیبی از معماری انگلیسی و فرانسه است. این روزها معماری نقش مهمی در زندگی داشته و مؤسسات و انجمن‌های زیادی در کانادا برای نظارت بر این موضوع ایجاد شده‌اند. این شغل یکی از شغل‌های حساس در کانادا است که هر فرد متقاضی باید از مراجع صدور، مجوزهای لازم را داشته باشد تا بتواند در این شغل فعالیت کند.

معماری از مشاغلی است که در گروه مشاغل مورد نیاز کانادا قرار دارد و فرصت‌های شغلی زیادی برای محصلان این رشته دارد همچنین شرایط مطلوب کانادا آن را به مقصدی عالی برای کار و تحصیل تبدیل کرده است. در این بخش به بررسی رشته معماری، بهترین دانشگاه‌ های کانادا در این زمینه و بازار کار می‌پردازیم؛ اگر علاقه‌مند به تحصیل یا کار در این رشته هستید تا انتها همراه ما باشید.

تحصیل رشته معماری در کانادا

اولین مقطع برای تحصیل در رشته معماری در کانادا دوره لیسانس است که 3 الی 4 سال زمان نیاز دارد و دانشگاه‌های محبوب و برتر کانادا مانند دانشگاه تورنتو و دانشگاه مک گیل این رشته را ارائه می‌دهند. تحصیل در این رشته به دانشجویان کمک می‌کند که نکات اصلی و پایه را یاد گرفته و آماده ورود به بازار کار شوند؛ موضوعاتی که در زمان تحصیل در این رشته به دانشجویان آموزش داده می‌شود شامل طراحی، طراحی منظره، طراحی پایدار، تاریخ معماری، ساخت‌وساز، معماری هنر، مقررات معماری و مهندسی محیط‌های مختلف است.

افراد علاقه‌مند به تحصیل در این رشته باید به علم مهندسی علاقه داشته و همچنین خلاقیت هنری داشته باشند. باتوجه‌به اینکه معماران محیط‌هایی را برای زندگی طراحی می‌کنند که استحکام و شرایط کافی را برای افراد باید داشته باشد؛ این شغل اهمیت ویژه‌ای می‌یابد و افراد علاقه‌مند به تحصیل در این رشته باید در کنار تحصیلات مرتبط دوره کارآموزی را نیز گذرانده سپس مجوزهای لازم را کسب کنند. در کانادا دانشجویان این رشته پس از اتمام تحصیل و گرفتن مدرک معتبر باید دوره کارآموزی به مدت 3 سال را بگذرانند سپس در آزمون‌های EXAC شرکت کرده و درصورتی‌که نمره قبولی را بگیرند می‌توانند به‌عنوان یک معماری مشغول به کار شوند. این رشته ترکیبی از علوم مهندسی، هنر و تکنولوژی است و گرایش‌های متنوعی دارد.

این آزمون که  ExAC نام دارد شامل چندین بخش از جمله برنامه‌نویسی، دروس تخصصی طراحی و مهندسی، اصول مذاکره و قراردادنویسی و مدیریت پروژه است. معماران در کانادا همچنین می‌توانند با شرکت در آزمون ARE که شورای ملی ایالات متحده آمریکا آن را برگزار می‌کند در تمام نقاط آمریکای شمالی حتی ایالات متحده آمریکا نیز به فعالیت در حوزه معماری بپردازند. این آزمون تنها به‌صورت کامپیوتری برگزار می‌شود.

فارغ‌التحصیلان رشته معماری می‌توانند در کانادا به‌عنوان مدیر پروژه، طراح، طراح داخلی و طراح منظره به فعالیت بپردازند، البته درصورتی‌که مجوز فعالیت در حوزه معماری را گرفته باشند. اما اگر مجوز هم نداشته باشند می‌توانند در مشاغل دیگری همچون طراحی صحنه، طراحی گرافیک و… مشغول به کار شوند.

 گرایش های مختلف رشته معماری

گفتیم که تحصیل در این رشته بین 3 تا 4 سال زمان نیاز دارد؛ ابتدا دانشجویان دروس پایه را آموخته سپس فرصت ورود به مباحث تخصصی را پیدا می‌کنند. برنامه تحصیلی و گرایش‌های ارائه شده بسته به دانشگاه و مراکز علمی مختلف متفاوت است اما به‌صورت کلی گرایش‌های اصلی این رشته عبارت‌اند از تکنولوژی معماری، طراحی معماری، مهندسی معماری، طراحی داخلی، تاریخ معماری، معماری منظره و برنامه‌ریزی شهری که تقریباً می‌توان گفت در تمام دانشگاه‌ها این دروس به دانشجویان رشته معماری آموزش داده می‌شود. گرایش‌های معماری عبارت‌اند از:

  • تکنولوژی معماری: این گرایش به تکنولوژی‌های می‌پردازد که در معماری مورداستفاده افراد قرار می‌گیرد. متخصصان این رشته باید با نرم‌افزارهای متفاوت کامپیوتری از جمله برنامه‌های طراحی سه‌بعدی کار کنند.
  • مهندسی معماری: گرایش مهندسی معماری یک گرایش تکنیکی و مهندسی است و تمرکز آن بیشتر بر روی ریاضی و فیزیک بوده و کمتر روی طراحی و هنر تمرکز دارد. دانشجویان این رشته با مسائلی مانند سیستم‌های نورپردازی، سیستم‌های سرمایش و گرمایش و سیستم‌های تهویه سروکار دارند ازاین‌رو می‌توان گفت این رشته بیشتر به جنبه‌های کاربردی یک محیط نسبت به جنبه‌های زیبایی آن توجه می‌کند.
  • طراحی معماری: محصلان این رشته بیشتر جنبه‌های خلاقانه و هنری معماری را در نظر می‌گیرند به همین دلیل تحصیل در این رشته مستلزم توانایی بالا در نقاشی و طراحی است. دانشجویان این گرایش بیشتر به‌صورت عملی در استودیوها فعالیت دارند و دانشجویان باید نمونه کارهای خود را در طول ترم به‌صورت پورتفلیو تهیه کنند.
  • تاریخ معماری: علاقه‌مندان به موضوعات فرهنگی و تاریخی می‌توانند این رشته را به‌عنوان یک‌رشته تحصیلی با آینده عالی انتخاب کنند. در این گرایش موضوعات تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تأثیرگذار در جامعه موردمطالعه قرار می‌گیرد؛ برخلاف سایر گرایش‌های معماری این گرایش بیشتر در قالب تئوری و درس محور ارائه می‌شود.
  • طراحی داخلی: دانشجویان این رشته به طراحی مکان‌های داخلی یک محیط مشغول هستند. متخصصان در این حوزه با مطالعه موضوعاتی مانند رنگ، نور، ماده، فرم و شکل سعی می‌کنند محیطی زیبا و درعین‌حال کاربردی را طراحی کنند. محصلان این رشته باید اصول اولیه معماری و زیباشناسی را کنار هم گذاشته و تمامی این موارد را رعایت کنند.
  • معماری منظره: این گرایش برای محیط‌هایی است که دارای یک فضای باز مانند پارک و فضاهای خارج از منزل هستند. دانشجویان این گرایش باید شرایط جغرافیایی، اجتماعی و اکوسیستم محیط را که قصد طراحی آن دارند کنار گذاشته و با درنظرگرفتن تمامی نکات اقدام به طراحی کنند.
  • برنامه‌ریزی شهری: دانشجویان مشغول به تحصیل در این رشته نحوه طراحی محیط‌های شهری به همراه جزئیاتی مانند نحوه قرارگیری تابلو تا نحوه درختکاری و … را یاد می‌گیرند. افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند در کنار معماری، برنامه‌ریزی را به‌صورت دقیق یاد می‌گیرند و یک پل ارتباطی میان این حوزه‌ها برقرار می‌کنند.

سایر گرایش‌ها عبارت‌اند از معماری مدنی، معماری اماکن مقدس، معماری دریایی، معماری نظامی، معماری منظر، معماری کسب‌وکار، معماری شناختی، معماری کامپیوتری، معماری داخلی و معماری شبکه‌ای که در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های کانادا ارائه می‌شوند.

اگرچه در ایران تفکیکی میان رشته‌های معماری در مقطع لیسانس وجود ندارد اما در کشور کانادا متقاضیان رشته معماری می‌توانند مدرک مهندسی معماری یا مدرک معماری را بگیرند و این دو رشته متمایز از یکدیگر هستند. تفاوت آن‌ها در این است که در رشته مهندسی معماری بیشتر به اصول مهندسی و کاربردی طراحی محیط پرداخته می‌شود؛ اما در رشته معماری بیشتر ابعاد هنری طراحی محیط موردنظر قرار می‌گیرد. متقاضیان تحصیل در این رشته‌ها می‌توانند با مراجعه به سایت دانشگاه‌های مدنظر خود از برنامه‌های رشته معماری آگاه شوند.

درامد معماران در کانادا

رشته نقاشی در کانادا؛ بازار کار و درآمد رشته نقاشی در کانادا

مدارک موردنیاز برای اخذ پذیرش رشته معماری در کانادا

برای اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه‌های کانادا باید مدارک زیر را در وب‌سایت دانشگاه موردنظر آپلود کنید:

  • کارنامه تحصیلی مقاطع قبل
  • رزومه تحصیلی و کاری، در این بخش باید مقالات، سابقه تدریس و سابقه همکاری خود را درج کنید.
  • توصیه‌نامه از اساتید
  • انگیزه نامه
  • آزمون زبان مورد تأیید مانند آیلتس یا تافل

در برخی از مواقع ممکن است نیاز باشد علاوه بر ارسال نسخه دیجیتالی مدارک اصلی را با پست ارسال کنید.

برترین دانشگاه های تحصیل در رشته معماری در کانادا

بر اساس رنک بندی جهانی QS در سال 2021 از بین دانشگاه‌های کانادا 10 دانشگاه موفق شدند در لیست برترین‌ها در رشته معماری قرار بگیرند. دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در این دانشگاه‌ها را دارند باید ابتدا موفق به دریافت پذیرش تحصیلی شوند. یکی از اصلی‌ترین موارد برای دریافت پذیرش تحصیلی در این دانشگاه داشتن مدرک زبان انگلیسی یا در برخی از موارد زبان فرانسه است. در این بخش رتبه‌های برتر دانشگاه‌ها و هزینه‌های تحصیل را آورده‌ایم، در کنار این موارد باید معدل، رزومه قوی، انگیزه نامه و برای برخی دانشگاه‌ها توصیه‌نامه از اساتید نیز داشت که برای کسب اطلاعات دقیق بهتر است به سایت دانشگاه موردنظر مراجعه کنید.

(هزینه های تحصیل ممکن است سالانه تغییر کند)

لازم به ذکر است که بعضی از دانشگاه های کانادا مانند دانشگاه های ایالت کبک یا مونترآل که زبان فرانسه زبان رسمی آن ها می باشد، برخی از رشته ها را تنها به زبان فرانسوی و یا ترکیبی از فرانسوی و انگلیسی ارائه می دهند. همچنین برخی دانشگاه ها مانند دانشگاه اتاوا برای تحصیل به زبان فرانسوی کمک هزینه های تحصیلی در نظر گرفته اند که به کاهش هزینه های دانشجویان کمک می کند.

نام دانشگاه

محل دانشگاه

رنک جهانی دانشگاه

هزینه تحصیل مقطع کارشناسی (سالیانه)

حداقل نمره زبان موردقبول

دانشگاه تورنتو

تورنتو

 

17

51.300 $

IELTS 6.5

TOEFEL 100

دانشگاه بریتیش کلمبیا

ونکوور

20

42.600 $

IELTS 6.5

TOEFEL 90

دانشگاه مک گیل مونترآل 33 31.000 تا 63.000 $

ELTS 6.5

TOEFEL 90

دانشگاه مونترئال

 

مونترآل 123 14.000 تا 26.000 $ سطح B2زبان فرانسه
دانشگاه آلبرتا ادمنتون 168 5000 تا 20.000 $

ELTS 6.5

TOEFEL 90

دانشگاه کلگری کلگری 182 22000 تا 42.000 $

ELTS 6

TOEFEL 70

دانشگاه یورک تورنتو 185 $ 30.349

ELTS 6.5

TOEFEL 83

دانشگاه کنکوردیا مونترآل 200 22.000 تا 27.000 $

ELTS 6.5

TOEFEL 75-89

دانشگا اتاوا اتاوا 213 $18.000 تا 25.000

ELTS 6.5

TOEFEL 86

دانشگاه سایمون فریزر برنابی 220 45765 $

ELTS 6.5

TOEFEL 88

مهارت‌های موردنیاز برای معمار

فردی که قصد دارد به‌عنوان یک معمار مشغول به کار شود باید مهارت‌هایی مانند:

  • مهارت‌های محاسباتی
  • خلاقیت
  • مهارت‌های طراحی
  • دانش حقوقی
  • مهارت‌های ارتباطی
  • مهارت کار گروهی
  • اطلاع از مسائل تجارتی و مهارت‌های هنری داشته باشد.

وظایف شغلی رشته معماری در کانادا

معماران در کانادا یک یا چند وظیفه زیر را در کانادا بر عهده دارند:

  • نظارت بر فعالیت‌ها باهدف تضمین ساختمان ساخته شده
  • مشورت با مشتری برای مشخص‌شدن نوع، هدف و سبک‌کار
  • آماده‌کردن مدل و طرح‌های اولیه
  • انجام‌دادن تحقیقات باهدف درک بهتر مسئله
  • زمینه‌های کاری معماری در کانادا

پس از اتمام دوره کارآموزی 3 ساله و اخذ مجوز افراد می‌توانند در صنایع مربوط به ساخت‌وساز، شرکت‌های مشاوره‌ای، تحقیق و پژوهش در مؤسسات و تدریس در دانشگاه‌ها مشغول به کار شوند.

بازار کار رشته معماری در کانادا

یکی از شغل‌های پردرآمد در دنیا و در کانادا معماری است. حقوق پایه معماران در کانادا از 21 تا 85 دلار در ساعت متغیر است، حقوق سالانه آنها حداقل 79.000 دلار، متوسط 147.000 دلار و حداکثر 221.000 دلار در سال است.

.

کدام استان‌های کانادا برای معماری بهتر است؟

شغل معماری که با کد NOC 2151 در کانادا شناخته می‌شود یکی از محبوب‌ترین مشاغل است که فرصت‌های شغلی زیادی را برای افراد به‌خصوص در استان‌های انتاریو، استان کبک و ساسکاچوان دارد. جا دارد در این قسمت به این مورد اشاره کنیم که این شغل به دلیل مسئولیت سنگینی که دارد و همچنین اقدامات و تصمیمات مهمی که افراد می‌گیرند فرد باید مهارت و اطلاعات کافی را داشته باشد به همین دلیل انجمن‌های فدرال و استانی فعالیت‌هایی را برای افراد فارغ‌التحصیل از این رشته در نظر گرفته اند.

این مجوزها در کنار تأیید دانش، تخصص و مهارت اثبات می‌کند متقاضی استاندارد و دستورالعمل‌های موردنیاز که نشان‌دهنده کیفیت کار خود است را دارد. هر استان در کانادا یک دستورالعمل برای معماران دارد؛ مهم است بدانید که افرادی که بدون مجوز کار فعالیت دارند این مورد غیرقانونی بوده و پیگرد قانونی برای فرد متخلف دارد.

مراحل گرفتن مجوز معماری در کانادا

همان‌طور که تا کنون متوجه شده‌اید برای فعالیت به‌عنوان یک معماری در کانادا باید تحصیل، تجربه و آزمون را پشت سر بگذارید. محصلان این رشته با مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد از دانشگاه‌هایی که مورد تأیید هستند می‌توانند مجوز فعالیت خود را دریافت کنند؛ اما راه دیگری که برای معمار شدن وجود دارد این است که دوره‌های کارورزی را تحت‌نظر مؤسسه سلطنتی معماری کانادا بگذرانند.

البته این دوره برای افرادی که مدرک تحصیلی خود را از یک دانشگاه معتبر در کانادا دریافت کرده‌اند. پس از گذراندن دوره تحصیل یا کارورزی افراد باری کسب تجربه باید دوره کارآموزی را بگذرانند. این برنامه‌های کارآموزی توسط انجمن‌های معماران هر استان مشخص می‌شود.

ازمون EXAC برای دانشجویان رشته معماری در کانادا

شرایط مهاجرت معماران بین المللی به کانادا

با دریافت مجوز از نهادهای صدور مجوز در کانادا و انجمن صدور مدرک معماری از سال 2010 اجازه مهاجرت برای معماران بین‌المللی به کانادا داده شد. در جهت این موضوع برنامه معماران خارجی متخصص برای ارزیابی معماران خارجی متقاضی کار در کانادا ایجاد شد تا مهارت‌های متقاضیان مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت داشتن مهارت کافی برای کار در این کشور پذیرفته شوند.

افرادی که قصد تحصیل در رشته معماری را دارند از طریق این برنامه پس از تأیید صلاحیت و ارسال مدار توسط مؤسسه سلطنتی معماری برای مصاحبه انتخاب می‌شوند. البته جا دارد به این نکته اشاره کنیم که برای مهاجرت به کانادا از این روش ابتدا افراد باید امتیاز کافی بر اساس سیستم امتیاز دهی اکسپرس انتری کانادا را دریافت کنند. به‌محض اینکه متقاضیان  از طریق برنامه معماران خارجی مجوز فعالیت در کانادا را کسب کنند می‌توانند در هر موقعیت شغلی در حوزه معماری در کانادا مشغول به کار شوند و کسب‌وکار خودشان را شروع کنند یا در یک مجموعه و یا شرکت معماری مشغول به کار شوند.

رشته گرافیک در کانادا؛ بورسیه تحصیلی رشته گرافیک در کانادا

شهریه رشته معماری در کانادا

شهریه بر اساس اینکه در چه دانشگاهی و در چه مقطعی قصد تحصیل دارید متفاوت است اما به‌صورت میانگین می‌توان بین 20.000 تا 30.000 دلار برای تحصیل در این رشته در کانادا در نظر گرفت در کنار این مورد بهتر است تقریباً 15000 دلار برای هزینه‌های پیش‌بینی‌نشده کنار گذاشته شود. این هزینه‌های برای تحصیل آن هم با پول ایران ممکن است برای برخی از افراد سنگین باشد اما دولت کانادا با ارائه بورسیه‌های آموزشی متنوع به کاهش هزینه‌ها کمک کرده است.

بورسیه تحصیلی رشته معماری در کانادا

دولت کانادا برای تسهیل راه تحصیل به دانشجویان کانادا بورسیه‌های متنوعی را ارائه می‌دهد تا مسائل مالی از ورود به تحصیل افراد جلوگیری نکند. این کمک‌هزینه‌ها متنوع هستند و برخی فقط کمک‌هزینه دانشگاه و برخی دیگر هزینه‌های زندگی را نیز پوشش می‌دهند.

افرادی که سابقه تحصیلی خوب، رزومه قوی و توصیه‌نامه معتبر از اساتید دارند می‌توانند برای این مورد اقدام کنند. اگر در یک‌رشته هنری یا ورزشی نیز موفق به کسب افتخار شده‌اید می‌توانید آن را در رزومه خود لحاظ کنید چراکه برخی از دانشگاه‌ها برای این مورد بورسیه در نظر گرفته‌اند. برای کسب اطلاعات دقیق در ارتباط با بورسیه و فاند تحصیلی کانادا بهتر است پس از مشخص‌کردن دانشگاه انتخابی، مقطع تحصیلی را انتخاب کرده و بر اساس ترم تحصیلی بورسیه‌ها را مشاهده کنید سپس هرکدام را که بیشترین هماهنگی با شرایط شما دارد را انتخاب کنید.