متقاضیان فراوانی در جهان یک دوره خاص را برای ادامه تحصیل خود انتخاب می کنند و از این طریق مقدمات مهاجرت خود را فراهم می آورند. برخی نیز خود بنا بر دلایل مختلف موفق به مهاجرت می شوند و شرایط تحصیل فرزندانشان در مدرسه های خارجی به نگرانی اول آن ها تبدیل می شود.

اگرچه بسیاری از افراد پس از گذراندن دوره تحصیلی خود ترجیح می دهند به کشورشان برگردند و در کنار خانواده خود زندگی کنند، اما امروزه مهاجرت تحصیلی به عنوان روشی برای دریافت اقامت موقت به شمار می رود. بنابراین آشنایی با شرایط تحصیل در کشور مقصد، اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند.

کانادا امروزه پس از کشور انگلستان، دومین مقصد جذاب در جهان برای مهاجرت تحصیلی است و از همین رو میزبان جمعیت بسیار زیادی از دانشجویان خارجی است. امکانات مناسب آموزشی، نظام آموزشی قدرتمند و شناخته شده و رفاه اجتماعی بالا همگی از دلایل اصلی جذابیت کانادا بوده است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی کامل و دقیق نظام آموزشی کانادا بپردازیم تا با آسودگی خاطر در مسیر مهاجرت تحصیلی به کشور کانادا گام بردارید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیش تر در خصوص نحوه دریافت ویزای تحصیلی کانادا و مهاجرت به این کشور می توانید با ما در ارتباط باشید.

شرایط تحصیل در مدارس کانادا

در کانادا، والدین باید اطمینان حاصل کنند که فرزند آن ها تحصیل می کند. دولت های حاکم بر استان ها و قلمرو های کانادا، با توجه به شرایط و قوانین داخلی خود، مدارس را اداره می کنند. تقریبا می توان گفت که شرایط تحصیل در مدارس کانادا اما معمولا یکسان است اما تفاوت هایی در استان ها و قلمروهای کانادا در این رابطه وجود دارد. کانادا فاقد دپارتمان فدرال یا سیستم ملی آموزش است.

یکی از این تفاوت ها، شرایط سنی ورود به مدارس است. کودکان در کانادا از سن 5 سالگی امکان ورود به مدرسه را خواهند داشت (بجز در اونتاریو و کبک که کودکان ممکن است یک سال زود تر وارد دوره آموزشی شوند). جدول زیر نشان دهنده بازه سنی است که افراد در کشور کانادا باید در مدرسه حضور داشته باشند.

این جدول نشان دهنده بازه سنی است که افراد در کشور کانادا باید در مدرسه حضور داشته باشند.

به طور کلی تحصیل در مدارس کانادا به دو مقطع دبستان و دبیرستان تقسیم می شود و دانش آموزان پس از پایان این دوره می توانند وارد مقطع بالاتر یعنی دانشگاه شوند.

سیستم آموزشی مدارس کانادا

معلمانی که در مدارس کانادا تدریس می کنند معمولا تحصیلات دانشگاهی دارند. در بسیاری از مدارس کشور کانادا دختران و پسران در کنار هم در کلاس های درس شرکت می کنند اما در برخی از مدارس خصوصی، می توان کلاس های جداگانه مخصوص پسران یا دختران را نیز پیدا کرد. در رابطه با برنامه درسی مدارس نیز باید گفت که هر استان و یا منطقه دارای دوره های رسمی است و دروس را طبق همان برنامه به دانش آموزان ارائه می دهد. برخی از مدارس استانی در کشور کانادا مدارس ویژه کاتولیکی هستند اما همه دانش آموزان بدون توجه به دینشان می توانند در این مدارس شرکت کنند. تعداد زیادی از مدارس خصوصی مرتبط با ادیان و مذاهب مختلف در کانادا فعالیت می کنند.

مدارس کتاب های درسی را به طور کامل در اختیار دانش آموزان قرار می دهند اما وظیفه تهیه تجهیزات آموزشی مانند مداد و دفتر به عهده والدین است. در مدارس کانادا، در صورتی که کودکی با مشکلات فیزیکی، شناختی، روانشناسی، عاطفی، رفتاری و زبانی روبرو باشد می تواند از راه های مختلفی کمک دریافت کند.

والدین باید در رابطه با مسائل مختلفی با مدرسه در ارتباط باشند. برای مثال کودکان باید هر روز در مدرسه حاضر شوند و در صورتی که بنا بر دلایل شخصی یا بیماری در مدرسه حاضر نشوند، والدین باید علت غیبت را به مدرسه اطلاع دهند. مدرسه نیز بارها در طول سال تحصیلی کارت هایی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد که می توان به کمک آن روند پیشرفت دانش آموز را متوجه شد. در برخی از مدارس استفاده از یونیفرم الزامی است و دانش آموز باید از قوانین مربوط به پوشش در مدرسه پیروی کند.

در مدارس کانادا معمولا برنامه های فوق برنامه نیز بسیار رایج است که ممکن است قبل از ساعت رسمی شروع مدرسه، بعد از آن یا در هنگام ناهار برگزار شوند. این برنامه ها شامل فعالیت های ورزشی، هنری، سرگرمی یا غیره است. فوق برنامه ها می تواند به دانش آموزان کمک کند تا به سیستم مدارس عادت کرده و راحت تر دوست پیدا کنند.

مدارس همچنین اردوهای آموزشی مختلفی را در نظر می گیردند که در خارج از محیط مدرسه برگزار می شوند. دانش آموزان به مکان هایی مراجعه می کنند که ارتباط مستقیمی با تحصیل آن ها دارد. این مکان ها شامل موزه، محل های کار، نهاد های فرهنگی و محله های شهری می شود.

نظام آموزشی دوره آموزش ابتدایی و متوسطه کانادا

برای تحصیل در کانادا هرگز دیر نیست. افرادی که در دوره آموزش ابتدایی یا متوسطه را به پایان نرسانده باشند، می توانند در برنامه های آموزشی شرکت کنند. برخی از این برنامه ها صرفا برای آموزش خواندن و نوشتن هستند و برخی از این برنامه ها مدرک دیپلم دبیرستانی را ارائه می کنند.

بر اساس قانون، کودکان در کانادا باید به مدرسه بروند. با توجه به استان یا قلمرویی که در آن قصد ورود به مدرسه وجود دارد، کودک در 5 یا 6 سالگی وارد مدرسه می شود و تا 16 و 18 سالگی به تحصیل ادامه می دهد. مدرسه ها در کانادا:

  • از مهد کودک شروع می شود و سپس با کلاس اول تا دوازدهم ادامه پیدا می کنند.
  • معملا از اواخر آگوست شروع می شوند و در پایان جون نیز به پایان می رسند.
  • بجز در زمان تعطیلات، از دوشنبه تا جمعه دایر هستند
  • به افرادی که دوره دبیرستان را با موفقیت به پایان برسانند، دیپلم دبیرستانی اهدا می کنند.
  • در سراسر کانادا به دو زبان انگلیسی و فرانسوی در دسترس هستند (حتی در مناطقی که یک زبان رایج تر از دیگری است).

در صورتی که شما به همراه خانواده خود در طول سال تحصیلی وارد کانادا شدید، با هیئت مدیره مدارس محلی خود در تماس باشید تا جایگاه مناسبی برای فرزند شما پیدا کنند. این مسئله به عهده والدین است که فرزند خود را در چه نوع مدرسه ای ثبت نام کنند. انواع مدارس در کانادا شامل موارد زیر است:

  • مدارس دولتی
  • مدارس خصوصی که نیازمند پرداخت شهریه هستند
  • تحصیل از منزل
  • مدارس انگلیسی یا فرانسوی زبان

مدارس در کشور کانادا توسط یک هیئت مدیره اداره می شوند و مسئولیت ساختمان ها، کارکنان، مدیریت و ثبت نام دانش آموزان را بر عهده دارند. مردم هیئت مدیره مدارس را در کشور کانادا انتخاب می کنند و آن ها را معتمد می نامند. این افراد در طول سال جلساتی را برگزار می کنند و از افراد شرکت کننده می خواهند تا نظرات خود را در مورد چگونگی مدیریت مدارس در منطقه خود بیان کنند.

نظام اموزشی در کانادا

ثبت نام در مدارس کانادا

برای ثبت نام در مدارس کانادا، باید با هیئت مدیره مدارس محلی در تماس باشید. از آن جا که هیئت مدیره چندین مدرسه را مدیریت می کنند، شما می توانید حق انتخاب مدرسه فرزند خود را داشته باشد. برای اینکه فرزندان شما بتوانند به مدرسه ای که می خواهید بروند، سعی کنید که قبل از شروع سال تحصیلی ثبت نام آن ها را کامل کنید. در صورتی که برای اولین بار در یکی از مدارس کانادا نام نویسی می کنید، هیئت مدیره مدارس در خواست را بررسی می کند و تعیین می کند که فرزند شما شایستگی تحصیل در چه سطحی را دارد. همچنین این نکته را بررسی خواهند کرد که آیا به کلاس های آموزش زبان فرانسوی یا انگلیسی به صورت رایگان نیاز خواهد بود یا خیر.

انواع دیگر مدارس و آموزشگاه‌ها در کانادا

به‌صورت کلی مدارس در کانادا در سه گروه قرار دارند. این گروه‌بندی شامل مدارس دولتی، خصوصی و شبانه‌روزی است که دانش‌آموزان را در مقاطع مختلف اعم از ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان حمایت می‌کند. هرکدام یک از این مدارس دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی هستند که درباره آنها توضیح می‌دهیم. اولین مورد مدارس دولتی است.

مدارس دولتی کانادا

مدارس دولتی با کمک بودجه دولت حمایت می‌شوند و بر اساس قوانین هر استان این مدارس اداره می‌شوند. افرادی که شهروند کانادا هستند به‌صورت رایگان می‌توانند در این مدارس تحصیل کنند اما دانش‌آموزان بین‌المللی در صورت انتخاب مدارس دولتی باید شهریه پرداخت کنند. رتبه‌بندی هر مدرسه دولتی در کانادا بر اساس شرایط و امکانات مدرسه صورت می‌گیرد.

نکته جالبی که درباره مدارس دولتی کانادا وجود دارد این است که محله‌هایی که در آن‌ها یک مدرسه دولتی قرار دارد از محله‌های گران‌قیمت و مشهور شهر است؛ این مورد اهمیت مدارس دولتی را نیز نشان می‌دهد. ذکر این نکته اهمیت دارد که مدارس دولتی کانادا دارای کلاس‌های شلوغ و پرجمعیتی است و مراحل قبولی در این مدارس زمان بیشتری نسبت به مدارس خصوصی نیاز دارد.

همچنین جالب است بدانید اولویت انتخاب مدرسه دولتی برای دانش‌آموزان بین‌المللی به دست خودشان نیست و بر اساس سیستم انتخابی آموزش پرورش آن استان صورت می‌گیرد.

مدارس خصوصی یا غیرانتفاعی کانادا

یکی از مدارس محبوب و شناخته شده در کانادا مدارس خصوصی است. این مدارس با مدارس دولتی تفاوت‌های اساسی دارند، اولین تفاوت در میزان شهریه است که باتوجه‌به نام مدرسه می‌توان متوجه بالا بودن هزینه‌ها شد. دومین موردی که در مدارس خصوصی کانادا وجود دارد فعالیت و کلاس‌های فوق‌برنامه است که برای دانش‌آموزان کانادایی و بین‌المللی به‌صورت یکسان برگزار می‌شود. مدارس خصوصی کانادا بر اساس استان یک برنامه آموزشی منحصربه‌فرد را دارند برای مثال برخی از مدارس بر تقویت مهارت‌های اجتماعی و برخی دیگر بر موسیقی و هنر تمرکز دارند.

مدارس شبانه‌روزی کانادا

مدارس شبانه‌روزی در کانادا یکی از مدارس محبوب و موردعلاقه دانش‌آموزان بین‌المللی است. در این نوع مدارس دانش‌آموزان تمام ساعت روز و تمام سال تحصیلی را در مدرسه حضور دارند. دانش‌آموزانی که در مدارس شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند روزها را در کلاس درس و کارگاه یا آزمایشگاه حضور دارند و بقیه اوقات را در خوابگاه سپری می‌کنند؛ البته جا دارد بگوییم خوابگاه‌های کانادا از سطح کیفی بالایی برخوردار هستند و تمامی استانداردها را رعایت می‌کنند.

در مدارس شبانه‌روزی به دلیل اینکه معلم‌ها نیز در سایر ساعت‌های روز کنار دانش‌آموزان هستند نظارت به‌صورت بهتری انجام می‌شود؛ همچنین حضور دانش‌آموزان در یک محیط با افراد متنوع به اجتماعی شدن آنها و کمک به حضور بهتر در جامعه کمک زیادی می‌کند.

مدارس خصوصی کانادا فعالیت‌های متنوع، برنامه‌های فوق‌العاده، غذای گرم و امکانات متنوعی را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد. برخی از این مدارس دوزبانه هستند و فرصت یادگیری زبان جدیدی را برای افراد دارند البته مدارس ویژه‌ای که چهار زبان را به دانش‌آموزان یاد بدهد نیز وجود دارد که این مدارس شهریه بالایی نیز دارند.

مدارس فنی و حرفه‌ای

مدارس فنی حرفه‌ای یا آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای در کانادا مؤسساتی هستند که در کنار تحصیل به ارائه آموزش‌های ویژه دانش‌آموزان می­پردازد که آن­ها را با محیط کار آشنا کرده و شرایط ورود به بازار کار بعد از تحصیل را برای آنها بسیار راحت می‌کند.

تحصیل در مدارس فنی و حرفه‌ای در کانادا باعث می‌شود دانش‌آموزان مدارک و گواهینامه‌های مربوط به رشته و شغل خود را دریافت کنند. این مدارس دوره‌های کارآموزی را نیز برای دانش‌آموزان خود فراهم می‌کنند تا بهترین شرایط و آمادگی را برای افراد برای ورود به بازار کار فراهم کنند. جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که این مؤسسات به‌صورت دولتی و خصوصی در کانادا وجود دارد.

مدارس مذهبی

مدارس مذهبی، مدارس دینی یا religious school یکی از مدارس شناخته شده در کانادا هستند که به آموزش مذهبی خاص مشغول هستند. پایه و اساس این مدارس با آموزش مذهب‌هایی مانند کاتولیک، اسلام، بودائیسم شکل‌گرفته و افراد بر اساس علایق خود می‌توانند در این مدارس تحصیل کنند.

در کانادا مدارس مذهبی جزء مدارس خصوصی هستند و برای تحصیل در آنها نیاز است بر اساس مدرسه و استان انتخابی افراد شهریه تعیین شده را پرداخت کنند این شهریه بین 2500 تا 64000 دلار متفاوت است. اما در مدارس کاتولیک از مدارس دولتی هستند برای افرادی که شهروند این کشور هستند تحصیل رایگان است.

سؤالی که ذهن افراد را ممکن است درگیر کند این است که چه دروسی به دانش‌آموزان در این مدارس آموزش داده می‌شود؟ افرادی که در این مدارس مشغول به تحصیل هستند در کنار دروس عمومی 2 درس دینی را در هر مقطع یاد می‌گیرند.

شرایط تحصیل پس از دبیرستان در کشور کانادا

پس از تحصیل در مقطع دبیرستان در کانادا، گزینه های مختلفی مانند دانشگاه، کالج و موسسات آموزشی وجود دارد. دولت ها پروسه هایی را در نظر گرفته اند تا به کمک آن ها بتوانند اطمینان حاصل کنند که این مدارس با استاندارد های آن ها همخوانی دارد. موسساتی که کنترل کیفیت دولت را با موفقیت پشت سر نگذارند به رسمیت شناخته نمی شوند.

موسساتی که به تایید دولت ها برسند می توانند مدارک آموزشی، دیپلم، گواهینامه یا سایر اعتبارنامه های رسمی را ارائه دهند. برای اینکه بدانید یک موسسه مورد تایید است یا خیر، باید با وزارتخانه ای که مسئولیت نظارت بر آموزش عالی را در محل زندگی شما بر عهده دارند، ارتباط برقرار کنید.

شرایط تحصیل پس از دبیرستان در کشور کانادا

سیستم آموزشی دانشگاه ها در کانادا

دانشگاه ها برنامه های آموزشی را ارائه می دهند که در نهایت به دریافت مدرک در رشته های مختلف می انجامد. به طور کلی سه نمونه مدرک وجود دارد.

  • کارشناسی: دوره مقدماتی تحصیلات دانشگاهی است که معمولا 3 تا 4 سال زمان برای تکمیل آن نیاز خواهد بود.
  • کارشناسی ارشد: یک دوره آموزشی پیشرفته تر است که برای پایان آن به 1 تا 2 سال زمان نیاز خواهد بود.
  • دکترا: پیشرفته ترین مدرک ارائه شده توسط دانشگاه های کانادا است. به طور معمول به 3 سال یا بیش تر تحصیل و تحقیق برای رسیدن به این مدرک نیاز است.

در برخی از حرفه ها مانند پزشکی، حقوق و علوم آموزشی، دانشجویان باید در یک دوره کارآموزی یا آزمون استاندارد شرکت کنند تا بتوانند مدرک تحصیلی خود را بدست آورند. برای اینکه بتوانند در حرفه خود مدرک لازم برای ورود به بازار کار را دریافت کنند، گذر کردن از این مراحل الزامی است.

آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کانادا

کانادا یکی از مقاصد محبوب برای ادامه تحصیل و به‌خصوص اخذ اقامت از این روش است. دانشجویان زیادی هرساله از سراسر دنیا برای تحصیل به کانادا می‌روند. این کشور از نظر سطح آموزشی جزء برترین کشورها است. باتوجه‌به کیفیت بالای آموزش در این کشور و بهره‌مند بودن از دانشگاه‌های برتر دنیا، قبولی در دانشگاه‌های این کشور شرایط خاصی دارد که یکی از آن­ها قبولی در آزمون‌های تعیین شده است. در این بخش به بررسی آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های کانادا می‌پردازیم.

آزمون تافل: آزمون تافل یکی از آزمون‌های معروف و شناخته شده برای بررسی وضعیت زبان افراد در 4 مهارت است. این آزمون در دو نوع TOEFL PBT و TOEFL IBT برگزار می‌شود. افراد باید بر اساس رشته و استاندار دانشگاه خود حداقل نمره قبولی را کسب کنند.

آزمون آیلتس: آزمون آیلتس نیز یکی از آزمون‌های معروف در زمینه زبان انگلیسی است که مورد تأیید بسیاری از دانشگاه‌های کانادا است. مدت‌زمان این آزمون 2 ساعت و 45 دقیقه است و افراد باید حداقل نمره قبولی را بر اساس رشته و دانشگاه انتخابی خود کسب کنند.

آزمون GRE: یکی از آزمون‌های معمول برای بررسی مهارت‌های محاسباتی، کلامی و تحلیلی دانشجویان آزمون GRE است. در این آزمون سؤالاتی ارائه می‌شود که به کمک آن می‌توان استدلال کلامی، درک فرد از موضوعات مختلف، توانایی تجزیه‌وتحلیل، نویسندگی، تفاوت قائل شدن و … را مورد بررسی قرار داد.

آزمونGMAT : یکی از آزمون‌های آنلاین که در مقطع ارشد برای رشته‌هایی مانند MBA موردنیاز است آزمون GMAT است. این آزمون برای ارزیابی مهارت‌هایی مانند خواندن، نوشتن، محاسبه و صحبت انجام می‌شود. کسب حداقل نمره قبولی برای ورود به دانشگاه موردنظر الزامی است.

آزمونSAT : آزمون SAT برای بررسی اطلاعات آکادمیک، عمومی و استعداد تحصیلی افراد است. در این آزمون سؤالات ریاضی، خواندن، نوشتن و مقاله‌نویسی مطرح می‌شود که افراد باید در هر مهارت بتوانند حداقل نمره موردنیاز را کسب کنند. این آزمون از مهم‌ترین آزمون‌های کانادا است و افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع ارشد در کانادا را دارند باید در این آزمون شرکت کنند.

آزمونMCAT : این آزمون برای افرادی که قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارند طراحی شده است. می‌توان گفت تقریباً تمام دانشگاه‌هایی که رشته پزشکی را دارند این آزمون را برای ورود دانشجویان قرار داده‌اند. این آزمون دارای 4 بخش اساسی مهارت استدلال، تحلیل انتقادی، موضوعات روان‌شناختی، زیست‌شناسی، موضوعات اجتماعی، بیوشیمیایی، بیولوژیکی، سیستم‌های زنده، سیستم بیولوژیکی و مبانی شیمیایی است. این آزمون اعتبار 3 ساله دارد و در صورت گذشتن از این تاریخ درصورتی‌که مهاجرت نکرده باشید و قصد مهاجرت دارید باید مجدداً آزمون دهید.

 آزمونLSAT: این آزمون مخصوص افرادی است که قصد دارند در رشته حقوق تحصیل کنند. در آزمون LSAT استدلال خواندن و کلام افراد بررسی می‌شود. این آزمون یکی از آزمون‌های مهم است و افرادی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته حقوق هستند باید حداقل نمره قبولی را کسب کنند.

نظام آموزشی کالج ها و موسسات آموزشی در کشور کانادا

موسسات و کالج های متنوعی در کشور کانادا وجود دارد و برخی از آن ها به صورت رسمی به تایید رسیده اند. انواع آن ها عبارتند از:

  • کالج ها
  • کالج های عمومی
  • کالج های هنرهای کاربردی یا تکنولوژی کابردی
  • موسسات فناوری یا علمی
  • کالج های عمومی و حرفه ای در کبک

سایر کالج ها و موسسات کاملا خصوصی هستند و معمولا کالج های مرتبط با شغل خوانده می شوند. کالج ها و موسسات معمولا دوره های 1 تا 3 ساله را ارائه می دهند. آن ها دیپلم ها و گواهینامه های را ارائه می دهند که برای فارغ التحصیلان را آماده ورود به بازار کار در زمینه های مختلف می کنند. این زمینه ها شامل موارد زیر است:

  • کسب و کار
  • فناوری های مکانیکی و کامپیوتر
  • بهداشت و سلامت
  • خدمات اجتماعی
  • کشاورزی
  • حرفه ها (مانند نجاری، برقکاری، لوله کشی)

تعداد قابل توجهی از کالج ها به ارائه مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد پرداخته اند.

مقایسه سیستم آموزشی ایران و کانادا

نظام آموزشی کانادا به روش ایالتی تدوین و اجرایی می شود. یعنی بعضی  از استان ها نظام آموزشی مخصوص به خود را دارند. به عنوان مثال برخی از دبستان ها حضور دانش آموزان اجبار و برخی دیگر اختیار است. یا در جایی دیگر ممکن است دانش آموزان با طی کردن 11 سال فارغ التحصیل شوند و در سایر ایالت ها امکان دارد دانش آموزان با گذراندن 12 سال دوره آموزشی خود را طی بکنند.

تحصیل در مدارس دولتی ایران از نظر مالی بعضا رایگان و بدون هزینه است و اینگونه که ادعا می شود دولت وظیفه دارد تا پایان دوره متوسطه تمامی هزینه های تحصیلی دانش آموزان را برعهده بگیرد. اما در ایران دانشگاه های دولتی، آزاد، غیر انتفاعی، علمی کاربردی و… هر کدام بنا به شرایطی که دارند دارای هزینه هستند.

سیستم آموزشی در کشور کانادا اینگونه است که هزینه تحصیل در مدرسه های دولتی برای شهروندان و افرادی که اقامت دائم این کشور را دارند و همچنین فرزندان خارجی‌هایی که با ویزای تحصیلی یا کاری در کانادا حضور دارند، رایگان است. ولی افراد خارجی باید برای تحصیل در مدرسه های کانادایی هزینه پرداخت کنند.

هزینه ها و کمک های مالی تحصیل در کانادا

همه افرادی که در آموزشگاه های وابسته به آموزش عالی در کانادا تحصیل می کنند باید شهریه پرداخت کنند. هزینه تحصیل به رشته تحصیلی و آموزشگاه بستگی دارد. این هزینه ها برای دانشجویان کانادایی معمولا بین 2500 تا 8000$ دلار کانادا است. علاوه بر این دانشجویان باید هزینه های مربوط به خرید کتاب و لوازم مورد نیاز تحصیل را نیز پرداخت کنند. آن ها همچنین باید هزینه های زندگی خود را نیز پرداخت کنند. با این وجود با توجه به رشته آموزشی، دانشجویان می توانند کمک هزینه های تحصیلی نیز دریافت کنند.

دولت استانی و دولت فدرال وام های با بهره کم و همچنین بورسیه های تحصیلی مختلفی را برای دانشجویان در نظر گرفته اند و دانشجویان برای کسب آگاهی از شرایط دریافت آن ها باید به مرکز خدمات وام های دانشجویان ملی یا به دانشگاه خود مراجعه کنند.

آیا تحصیل در کانادا رایگان است؟

اگرچه روش های مختلفی برای تحصیل در کشور کانادا وجود دارد اما تحصیل در مدارس دولتی کانادا تا پایه دوازدهم کاملا رایگان است. در برخی از استان های کانادا تحصیل تا سال یازدهم رایگان است. با این وجود دانش آموزان خارجی باید شهریه خود را به صورت کامل پرداخت کنند.

بسیاری از کالج ها و دانشگاه های کانادا، یارانه های آموزشی دریافت می کنند و به دانشجویان با هر سابقه تحصیلی اجازه می دهند تا با هزینه های کم تحصیل کنند. دولت کانادا در تلاش است تا این مسئله را بیش از پیش اجرا کند تا افراد بیش تری بتوانند به تحصیلات دانشگاهی نیز دسترسی داشته باشند.

انواع کمک هزینه به دانشجویان

زبان تحصیل در کانادا

دانشجویان بین المللی می توانند به اختیار خود به یکی از زبان های رسمی در کشور کانادا تحصیل کنند. برخی از موسسات ممکن است دوره ها را به هر دو زبان ارائه دهند با این وجود دانشجویان برای تحصیل در کشور کانادا نیازی به تسلط به هر دو زبان فرانسوی و انگلیسی نخواهند داشت.

در عرصه وسیع تری از پهنه سرزمینی کانادا، زبان اصلی آموزش انگلیسی است. با این حال آموزش به زبان فرانسوی نیز در سراسر کشور در دسترس است. صرف نظر از زبان آموزشی، از کودکی به شهروندان کانادایی دومین زبان آموزش داده می شود. در کبک دانش آموزان معمولا ملزم به حضور در مدرسه های فرانسوی زبان تا پایان دوره دبیرستان هستند. البته چند استثنا نیز وجود دارد که با اتکا به آن ها کودک ممکن است بتواند در مدارس انگلیسی زبان تحصیل کند:

  • اگر پدر یا مادر تحصیلات مقدماتی خود در دبستان را در کانادا و به زبان انگلیسی گذرانده باشد
  • اگر کودک یا یکی از خواهران یا برادران او قسمت عمده آموزش ابتدایی یا دبیرستان را به زبان انگلیسی گذرانده باشد (در صورتی که مادر یا پدر کودک شهروند کانادا باشد)
  • اگر مادر یا پدر کودک پس از 26 آگوست 1977 در مدارس کبک تحصیل کرده باشد و در آن زمان واجد شرایط تحصیل به زبان انگلیسی بوده است (در صورتی که پدر یا مادر کودک کانادایی باشد)

علاوه بر این، کودکانی که والدین آن ها موقتا در کبک هستند (برای مثلا به دلیل اجازه کار یا تحصیل) ممکن است بتوانند در مدارس انگلیسی زبان تحصیل کنند. با این حال زمانی که تازه واردین (خارجی) به کانادا، وارد کبک می شوند، فرزندان آن ها باید به مدارس دولتی و فرانسوی زبان بروند. با این وجود ممکن است بتوانند به مدارس خصوصی و انگلیسی زبان بروند.

به طور کلی نظام آموزشی کانادا بسیار پیشرفته است و امروزه همین مسئله در کنار مزایای فراوان زندگی در کانادا سبب شده است که در میان دانشجویان خارجی، کانادا به دومین مقصد مهم مهاجرتی تبدیل شود و کشور آمریکا را نیز پشت سر بگذارد. در صورتی که تمایل به تحصیل فرزند خود در کشور کانادا را دارید یا خودتان می خواهید به هر دلیل به این کشور پیشرفته مهاجرت کنید، توصیه می کنیم تا پیش از هر گونه اقدام، حتما با مشاورین ما در تماس باشید و از راهنمایی های ایشان بهرمند شوید.

studycountry

canadavisa

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link