تحصیل دندانپزشکی در کانادا فرصتی عالی برای دست یافتن به درآمد بالای متخصصان در این رشته است. پذیرش تحصیلی در رشته دندانپزشکی، کمک می‌کند تا با تحصیل در بهترین و برترین دانشگاه‌های پزشکی دنیا، به یک متخصص تبدیل شده و آینده شغلی روشنی داشته باشید. یکی از مهمترین تفاوت‌های رشته‌های پزشکی با دیگر رشته‌های تحصیلی، آزمون‌های متعدد شامل آزمون ورودی و پایانی هر دوره است. بنابراین آشنایی با شرایط تحصیل، هزینه‌ها و همین‌طور آزمون‌های لازم برای فارغ‌التحصیلی و ورود به بازار کار، الزامی است.

اطلاعات کلی رشته دندانپزشکی در کانادا

دندانپزشکی یکی از رشته‌های بسیار عالی برای تحصیل در کانادا است که می‌تواند درآمد قابل‌توجهی برای شما ایجاد نماید. کد شغلی دندانپزشکی در کانادا NOC 3113 است و اگر بخواهیم میزان درآمد آن را در یک نگاه کلی بررسی کنیم، باید بگوییم دستمزد ساعتی آن از 17 تا 9/69 دلار کانادا متفاوت خواهد بود. این مبلغ به خدمات ارائه شده، میزان مهارت دندانپزشک و همچنین مکان انجام خدمات بستگی خواهد داشت.

شرایط و مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا

شرایط تحصیل دندانپزشکی در کانادا

اگر خارج از خاک کانادا دندانپزشک بودید و اکنون مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های دندانپزشکی کانادا هستید، در اولین مرحله باید مدرک خود را معادل‌سازی کنید. تنها در این صورت است که می‌توانید به ادامه تحصیل دندانپزشکی در کانادا بپردازید.

لازم به ذکر است که در بیش از ۹۰ درصد مواقع، باید مدرک لیسانس خود را در یکی از رشته‌های زیر و در کشور کانادا دریافت کنید.

Physics

Biology

Inorganic Chemistry

Genetics

Organic Chemistry

Microbiology

تطبیق و معادل‌سازی مدرک دندانپزشکی در کانادا

برای اینکه بتوانید مدرک دندانپزشکی خود را در کانادا معادل‌سازی نمایید، باید در ابتدا مدرک زبان مناسبی را ارائه کنید. این مدرک بسته به اینکه قرار است به کدام ایالت کانادا مهاجرت کنید، متفاوت و ممکن است نیاز به مدرک انگلیسی یا فرانسوی باشد. به‌عنوان‌مثال، زبان رسمی در ایالت کبک فرانسوی است و ممکن است جهت تطبیق مدرک دندانپزشکی از شما مدرک زبان فرانسه بخواهند.

در مرحله بعد شما به‌عنوان یک دندانپزشک باید عضو NDEB‌ در کانادا که همان سازمان ملی ارزیابی دندانپزشکان در این کشور است شوید تا مدارک تخصصی شما در این سازمان ابتدا به رسمیت شناخته و بعد تایید شود. پس از اینکه مدارک شما در این سازمان تایید شد باید در یک آزمون تخصصی شرکت کنید تا مراحل بعدی معادل‌سازی مدرک شما انجام شود. نام این آزمون The assessment of Fundamental Knowledge است و می‌توان گفت قبول شدن در آن تا حدی سخت است و تنها افراد کار بلد و درس‌خوان در آن موفق خواهند شد.

تعداد سوالات طراحی شده در این آزمون حدود 150 سوال است و هر فرد تنها 3 ساعت زمان دارد تا به‌طور کامل به تمامی سوالات پاسخ دهد. بعد از کسب نمره قبولی در این آزمون باید در آزمون دیگری به نام Board‌ شرکت کنید که این آزمون در هر استان و ایالت به‌صورت منحصربه‌فرد و مخصوص همان استان برگزار می‌شود.

آشنایی بیشتر با آزمون‌های NDEB

هیات علمی دندانپزشکی کانادا که در اصطلاح کانادایی با عبارت NDEB  شناخته می‌شود و معادل The National Dental Examining Board است، سازمانی است که وظیفه دارد صلاحیت کار دندانپزشکانی که می‌خواهند در کانادا فعالیت خود را آغاز کنند را از طریق برگزاری آزمون‌های مخصوصی تائید ‌کند. دفتر مرکزی این سازمان نیز در شهر اتاوا واقع شده است.

طبق قانون پارلمان در کانادا، NDEB سخت‌گیری‌های خاصی را نسبت به دندانپزشکان اجرا می‌کند تا بر اساس استانداردهای ملی این کشور آزمون دندانپزشکی در کانادا را به‌درستی پشت سر بگذارند.

در پایان، وقتی به‌عنوان دندانپزشک، این مراحل سخت را گذراندید و در آزمون‌های این سازمان موفقیت لازم را کسب کردید، گواهینامه NDEB به شما اعطا می‌شود و می‌توانید فعالیت خود را به‌عنوان دندانپزشک در کانادا شروع کند. البته اخذ این گواهینامه نیز خود مراحلی دارد که در بخش بعدی توضیح داده می‌شود.

مراحل اخذ گواهینامه NDEB

مراحل اخذ گواهینامه NDEB شامل ارزیابی دانش‌بنیادی، ارزیابی مهارت‌های بالینی و ارزیابی داوری‌های بالینی است. توجه داشته باشید که شما بدون این گواهینامه نمی‌توانید در کانادا و به‌خصوص در استان‌هایی مانند منیتوبا، انتاریو، بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان، آلبرتا، نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، جزیره پرنس ادوارد، نیوفاندلند و… فعالیت داشته باشید.

آزمون مربوط به گواهینامه NDEB به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و بعد شما درخواست معادل‌سازی مدرک خود را به سازمان NDEB ارسال می‌کنید. در این ارزیابی مهارت‌های بالینی شما نیز بررسی می‌شوند.

شرایط شرکت در آزمون NDEB

  • آزمون کتبی NDEB در دو قسمت است که هر کدام شامل ۱۵۰ سوال چند گزینه‌ای است.
  • هر امتحان تقریباً ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه به شما زمان پاسخگویی می‌دهد.
  • هر دو آزمون در یک روز برگزار خواهند شد که یکی صبح و دیگری بعدازظهر همان روز انجام می‌شود.

بخشی از امتحان کتبی شما مربوط به سؤالات علوم پایه و بخشی هم مربوط به علوم بالینی است. به‌طور دقیق‌تر باید بگوییم سؤالات موجود در این آزمون‌ها از دروس زیر طراحی می‌شوند:

ریخت شناسی دندان

فیزیولوژی دهان و دندان

میکروبیولوژی

ایمونولوژی

داروشناسی اثرات بیولوژیکی

آناتومی انسان

بافت‌شناسی انسانی

بیوشیمی انسانی

تغذیه علوم مغز و اعصاب

علوم پایه
پزشک عمومی

آسیب‌شناسی

آسیب‌شناسی دهان

رادیولوژي

پروتزهای دندانی

مواد دندانپزشکی

دندانپزشکی کودکان

دندانپزشکی سالمندان

جراحی دهان و فک و صورت

علوم رفتاری

بهداشت عمومی

اپیدمیولوژی دندانپزشکی

علوم بالینی

مراحل تحصیل دندانپزشکی در کانادا

دوره تحصیل در رشته دندانپزشکی دانشگاه‌های کانادا، بین ۴ تا ۵ سال به طول می‌انجامد. ۲ سال اول تحصیل، به آموزش پیش بالینی اختصاص دارد و تمامی جزئیات لازم به دانشجو آموزش داده می‌شود.

عمده موضوعاتی که در دوره پیش بالینی رشته دندانپزشکی آموزش داده می‌شود شامل موارد زیر است:

  • آسیب‌شناسی
  • بافت شناسی
  • ژنتیک
  • میکروب شناسی
  • فیزیولوژی
  • بیوشیمی
  • آناتومی

علاوه‌بر دوره پیش بالینی، دانشجو باید در کلاس‌های آزمایشگاهی نیز شرکت کند. کلاس‌های آزمایشگاهی به منظور یادگیری کامل هر آنچه که متخصصین دندانپزشکی برای ورود به مشاغل مختلف به آن نیاز دارند برگزار می‌شود و شامل موارد زیر است:

  • ساخت تاج و دندان مصنوعی
  • ساختن پل و واکس
  • نحوه ترمیم و دریل دندان‌ها

طول مدت دوره تخصص دندانپزشکی در کانادا، ۳ سال است. دانشجویان در بخش دوم تحصیل خود، در کلاس‌های تمرینات بالینی شرکت می‌کنند. از طرفی ممکن است برای انجام اقدامات دندانپزشکی نیز اقدام کنند. پس از پایان این دوره، به دانشجو عنوان دکتری دندانپزشکی یا دکتر جراحی دندان اعطا خواهد شد.

معرفی بهترین دانشگاه‌های دندانپزشکی کانادا

در این بخش از گزارش، لیست دانشگاه‌های کانادایی که در رشته دندانپزشکی دانشجو می‌پذیرند، آورده شده است. قبل از اقدام برای پذیرش می‌توانید وارد سایت دانشگاه شوید و شرایط، قوانین و میزان شهریه را بررسی کنید.

McGill University

Laval University

Dalhousie University

McMaster University

Memorial University of Newfoundland

Queen’s University at Kingston

Simon Fraser University University de Sherbrooke

University de Montreal

University de Quebec a Montreal

University Guelph University of Calgary
University of Alberta University of British Columbia University of Manitoba
University of Ottawa University of Toronto University of Victoria
University of Saskatechewan University of Waterloo Western University
York University

متداول‌ترین تخصص‌ها در رشته دندانپزشکی

در رشته دندانپزشکی، دانشجو می‌تواند یکی از موارد زیر را به‌ عنوان دوره تخصص انتخاب کند:

  • جراح فک و دهان
  • متخصص پاتولوژی دهان
  • بهداشت دهان و دندان
  • دندانپزشکی کودکان
  • ارتودنسی
  • آسیب شناسی دهان
  • رادیولوژی فک و دهان
  • لثه درمانی
  • ریشه درمانی
  • پروتز درمانی

شرایط پذیرش در رشته دندانپزشکی در کانادا

به منظور پذیرش در رشته دندانپزشکی دانشگاه‌های کانادا باید شروط اصلی زیر را داشته باشید.

  • مدرک لیسانس در یکی از رشته‌های علوم
  • قبولی در آزمون DAT (شرط لازم و نه کافی) و یا MCAT و CASPer
  • آزمون DAT

آزمون استعداد دندانپزشکی Dental Admission Test که به اختصار DAT نامیده می‌شود، یک آزمون چهار گزینه‌ای استانداردی است که متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی کانادا و آمریکا باید در آن شرکت کنند. یک نسخه کانادایی جداگانه برای این آزمون طراحی شده است، اما هر دو نسخه (کانادایی و آمریکایی) معمولاً به جای یکدیگر پذیرفته می‌شوند. آزمون استعداد دندانپزشکی یا DAT، هر سال تحصیلی در ماه‌های فوریه و نوامبر برگزار می‌شود. پس سالی دو بار شانس شرکت و قبولی در این آزمون را خواهید داشت. هدف از برگزاری این آزمون، ارزیابی توانایی‌های دانشجو برای ادامه تحصیل در رشته‌ دندانپزشکی است. در این آزمون، مهارت‌های درک اطلاعات علمی، مهارت دستی، درک بصری ۲ بعدی و ۳ بعدی بررسی می‌شود.

آزمون Computer-Based Assessment for Sampling Personal Characteristics که به اختصار CASPer نامیده می‌شود، با هدف ارزیابی خصوصیات شخصی و ویژگی‌های شغلی متقاضی برگزار می‌شود. آزمون CASPer با هدف غربالگری دقیق‌تر متقاضیان تحصیل در رشته دندانپزشکی و به صورت آنلاین برگزار خواهد شد.

همچنین نوشتن یک SOP قوی که مواردی مانند مشاغل گذشته و حال، فعالیت‌های داوطلبانه، تحقیقات، دوره‌های فوق‌برنامه، سرگرمی، ورزش، جوایز، بورسیه‌ها و … را در بر گیرد، می‌تواند بسیار به شما کمک کند. SOP فرصتی است تا تمامی توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشته و از دیگر متقاضیان متمایز شوید. با تدوین یک SOP قوی می‌توانید علاقه شدید خود نسبت به تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا را نشان دهید.

در حقیقت SOP یا Statement of Purpose نامه ای است که شما برای دانشگاه مقصدتان ارسال می­ کنید و از انگیزه های خود برای تقاضای پذیرش در دانشگاه مورد نظر می­ نویسید.

آقای مهیار حلاج پور در این ویدیو از مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس درباره اهمیت نوشتن انگیزه نامه در فرآیند درخواست ویزای تحصیلی کانادا صحبت می کنند.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا

هزینه تحصیل دندانپزشکی در کانادا، سالانه بین 22 تا 56 هزار دلار کانادا خواهد بود. این مبلغ شامل هزینه‌های تحصیل مانند شهریه و هزینه‌های زندگی دانشجویی است.

درباره هزینه تحصیل در کانادا بیشتر بخوانید

درآمد و حقوق یک دندانپزشک در کانادا به‌صورت کلی

به‌صورت دقیق‌تر می‌توانید درآمد یا حقوق یک دندانپزشک در کانادا را در جدول زیر مشاهده نمایید:

۱۹۳.۶۲۴ دلار میانگین حقوق دندانپزشکان به‌صورت کلی
۹۳ دلار میانگین حقوق دندانپزشکان در هر ساعت
۶.۷۵۷ دلار میانگین حقوق دندانپزشکان از ساعات اضافه‌کاری
۱۳۲.۳۶۹ دلار میانگین حقوق دندانپزشکان (۱ تا ۳ سال سابقه کاری)

۲۴۲.۸۷۳ دلار

میانگین حقوق دندانپزشکان (با بیش از ۸ سال سابقه کاری)

شرایط کار دندانپزشکی در کانادا

یکی از شروط اصلی کار دندانپزشکی در کانادا، اخذ مجوز کاری است. این مجوز پس از قبولی در آزمون نهایی مربوط به فرآیند اعطای مجوز هیات ارزیابی دندانپزشکی کانادا یا NDEB به دانشجو اعطا می‌شود؛ بنابراین تنها با شرکت در این آزمون است که اجازه اشتغال در کانادا در رشته دندانپزشکی را خواهید داشت.

شرکت در این آزمون از مراحل اصلی فرآیند اعطای مجوز هیات ارزیابی دندانپزشکی کانادا (NDEB) است. فرآیند اعطای این مجوز شامل چند آزمون است که در آن دانش متقاضی در موارد زیر ارزیابی می‌شود:

  • دانش پایه
  • ارزیابی مهارت‌های کلینیکی
  • ارزیابی نظر یا قضاوت کلینیکی

پس از گذراندن فرآیند فوق، باید در آزمون ارزیابی دانش بنیادی یا AFK شرکت کنید. پس از قبولی در آزمون AFK می‌توانید برای شرکت در آزمون ارزیابی قضاوت بالینی یا ACJ اقدام کنید. پس از آزمون ACJ نیز باید در آزمون ارزیابی مهارت‌های بالینی یا ACS شرکت کنید.

در حال حاضر، کلیه متقاضیان برای قبولی در آزمون‌های AFK و ACJ، مجاز هستند تا 3 بار در آزمون شرکت کنند؛ اما از سال 2022، متقاضیان برای قبولی در آزمون ACS، مجاز به شرکت در این آزمون به تعداد نامحدود در یک دوره 5 ساله خواهند بود.

اگر نمره قبولی را در تمامی آزمون‌های AFK، ACJ و ACS دریافت کنید، می‌توانید برای اخذ مجوز کاری در امتحانات OSCE & Written شرکت کنید. قبولی در این امتحانات برای کلیه داوطلبان معتبر و فارغ‌التحصیلان رشته‌ دندانپزشکی دانشگاه‌های کانادا، الزامی است.

تبدیل مدرک تحصیلی یا معادل‌سازی مدرک پزشکی در کانادا، از جمله اساسی‌ترین مراحل برای مهاجرت پزشکان به کانادا است؛ بنابراین اگر مدرک تحصیلی خود را از کشور دیگری غیر از کانادا دریافت کرده‌اید و برای کار در کانادا برنامه‌ریزی می‌کنید، ابتدا باید برای تطبیق مدرک دندانپزشکی در کانادا اقدام کنید. معادل‌سازی مدرک دندانپزشکی در کانادا برای متقاضیان اشتغال یا ادامه تحصیل در این کشور، امری ضروری است.

تبدیل مدرک تحصیلی یا معادل‌سازی مدرک پزشکی در کانادا، از جمله اساسی‌ترین مراحل برای مهاجرت پزشکان به کانادا است.

بررسی درآمد دندانپزشکان در کانادا

یکی از مهم‌ترین مواردی که بسیاری از دندانپزشکان را برای مهاجرت به کانادا تشویق کرده است، درآمد دندانپزشکان در کانادا است.

این درآمد در کانادا به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • دانشگاهی که از آن فارغ‌التحصیل شده‌اید
  • تخصصی که برای تحصیل انتخاب کرده‌اید
  • میزان ساعاتی که می‌توانید به بیماران خود خدمات مورد نیاز را ارائه دهید
  • تجربه کاری شما و میزان مهارت شما در انجام خدمات مختلف دندانپزشکی
  • موقعیت جغرافیایی مطب شما و استانی که قرار است در آن فعالیت داشته باشید

به‌طور کلی می‌توان گفت درآمد یک دندانپزشک در کانادا در سال‌های اول فعالیت او، تقریباً 150 هزار دلار کانادا است. قطعاً این مقدار با افزایش میزان تجربه و مهارت دندانپزشک و همچنین شناخته شدن او در میان مردم، بیشتر هم خواهد شد.

درآمد دندانپزشکان در کانادا

مهم‌ترین مزایای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا

شما بعد از تحصیل در این رشته می‌توانید در شاخه‌های مختلفی در کانادا فعالیت داشته باشید. به‌علاوه مکان‌های مختلفی مانند درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و مراکز درمانی به تخصص و مهارت شما نیاز دارند. ضمن اینکه می‌توانید مطب خصوصی خودتان را هم داشته باشید یا در مطب خصوصی یک پزشک دیگر مشغول به فعالیت شوید.

از طرفی اگر علاقه‌مند به زمینه پژوهش و تحقیقات باشید می‌توانید در این مراکز فعالیت کنید و یا وارد انجمن‌های تخصصی دندانپزشکی شده و بر اساس نیاز آن‌ها فعالیت داشته باشید. به‌طورکلی خبر خوب این است که تمامی استان‌های کشور بزرگ کانادا ارزش زیادی برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی قائل هستند و فرصت‌های شغلی بسیار خوبی را برای شما فراهم می‌کنند.

شما می‌توانید با گذراندن دوره آموزشی خود در رشته دندانپزشکی در کانادا از امکانات بسیار زیادی در این کشور برخوردار شوید؛ زیرا دانشگاه‌ها و اساتیدی که در این کشور در رشته دندانپزشکی فعالیت دارند، از دانشگاه‌ها و اساتید برتر جهان هستند. درنتیجه می‌توانید از پیشرفته‌ترین متدهای آموزشی مربوط به رشته دندانپزشکی در این کشور بهره‌مند شوید.

از طرفی رشته دندانپزشکی دارای بخش‌های عملی زیادی است که هرکدام به امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی سطح بالایی نیاز دارند که در دانشگاه‌های کانادا می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؛ زیرا مدرن‌ترین و مجهزترین آزمایشگاه‌های تخصصی در دانشگاه‌های برتر این کشور دایر شده‌اند. به همین دلیل است که مقالات علمی بسیار زیادی در زمینه دندانپزشکی از دانشگاه‌های کانادا در سطح جهان ارائه می‌شوند.

مورد دیگری که می‌تواند شما را برای ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا تشویق کند، بازار کار بسیار عالی برای این رشته در کانادا است. بسیاری از استان‌های برتر کانادا مانند آلبرتا، اتاوا، کبک، منیتوبا، لابرادور، نیوفاندلند، بریتیش کلمبیا و … دارای شهرهای بسیار عالی برای فعالیت در زمینه دندانپزشکی با درآمد بالا هستند. درنتیجه می‌توانند یک زندگی مرفه را برای دندانپزشکان متخصص و ماهر ایجاد نمایند.

خود رشته دندانپزشکی از پرستیژ اجتماعی بسیار بالایی در کانادا برخوردار است. از طرفی درآمد دندانپزشکان در کانادا نسبت به بسیاری از رشته‌های دیگر بالاتر است. درنتیجه دندانپزشکان در این کشور می‌توانند زندگی ایده آلی برای خود و خانواده‌شان فراهم نمایند و از زندگی در این کشور لذت ببرند.

به دلیل تقاضای زیادی که در کشور کانادا برای رشته‌هایی مانند دندانپزشکی وجود دارد، پیدا کردن کار بعد از فارغ‌التحصیلی زیاد سخت نیست و بعد از کسب تجربه و مهارت نیز می‌توانید مطب خصوصی خودتان را داشته باشید.

کانادا دارای برترین دانشگاه‌های پزشکی و دندانپزشکی در سراسر جهان است که در رتبه‌بندی‌های دانشگاهی نیز از رتبه‌های بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل مدرک دندانپزشکی آن در تمامی جهان اعتبار دارد. درنتیجه اگر تمایل به کار در کشور دیگری هم داشته باشید، می‌توانید با خیال راحت به تحصیل در کشور کانادا ادامه دهید و بعد با مدرکی معتبر به کشور مورد نظر بروید یا به کشور خودتان برگردید.

دانشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت در کانادا برای تحصیل در رشته دندانپزشکی

اگر این امکان وجود دارد که شما بخواهید بعد از اتمام تحصیل خود برای کار به کشور خودتان برگردید، بسیار مهم است که از قبل تحقیقات لازم را انجام دهید و تنها در دانشگاه‌هایی به تحصیل بپردازید که کشور شما نیز آن را به رسمیت بشناسد.

به‌طورکلی دانشگاه‌های زیر توسط وزارت بهداشت در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی مثل دندانپزشکی تائید شده‌اند. این بدین معنی است که مدرک دندانپزشکی شما از هرکدام از این دانشگاه‌ها که باشد، برای ایران کاملاً معتبر است و اگر بخواهید بعد از تحصیل به کار در ایران ادامه دهید، هیچ مشکلی برایتان ایجاد نمی‌شود.

  • دانشگاه کلگری
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه وسترن انتاریو
  • دانشگاه دالهاوزی
  • دانشگاه شربروک
  • دانشگاه اتاوا
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه منیتوبا
  • دانشگاه مموریال نیوفاندلند
  • دانشگاه سایمون فریزر
  • دانشگاه ویندزور
  • دانشگاه ویکتوریا
  • دانشگاه ساسکاچوان
  • دانشگاه کبک مونترال
  • دانشگاه رجینا
  • دانشگاه یورک
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه گوئلف
  • دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی
  • دانشگاه کویینز

کار به‌عنوان دستیار دندانپزشک در کانادا

شما می‌توانید مانند ایران، به‌عنوان دستیار دندانپزشک نیز در کانادا مشغول به کار شوید. در حال حاضر بیش از 30 هزار دستیار دندانپزشک در کانادا مشغول به فعالیت هستند. این دستیاران وظایف زیر را انجام می‌دهند:

  • آماده کردن بیمار برای درمان مورد نیاز و کمک به دندانپزشک در مراحل مختلف در طول درمان
  • ترکیب کردن مواد مورد نیاز برای پر کردن دندان
  • ضدعفونی کردن وسایل مورد استفاده برای هر بیمار و تجهیزات دندانپزشکی بعد از هر بار به کار بردن آن‌ها
  • انجام امور دفتری مورد نیاز مثل سفارش لوازم دندانپزشکی

میزان حقوق دستیار دندانپزشک در کانادا

میزان حقوق دستیاران دندانپزشکان در کانادا بر حسب توانایی و خدماتی که ارائه می‌دهند، می‌تواند متفاوت باشد. برای درک بهتر درباره این حقوق، برخی موارد را در جدول زیر بیان خواهیم کرد. البته باز هم تأکید می‌کنیم برحسب شرایط ممکن است میزان حقوق دستیار کمتر یا بیشتر از این مقادیر باشد:

حداکثر درآمد در ساعت میانگین درآمد در ساعت حداقل درآمد در ساعت استان
28.21 21.35 17 منیتوبا
26 21 15 نیوبرانزویک
25 21 19.28 نوا اسکوشیا
31 22.5 17 اتاوا، انتاریو
30 21.43 14 تورنتو
27.47 22.54 18.75 واترلو
26.4 20 15 مونترال، کبک
35 27 21 ساسکاچوان
26.8 19.1 16 جزیره پرنس ادوارد
33 28.13 25.33 آلبرتا
30 26 20 ونکوور

کار در طول تحصیل رشته دندانپزشکی در کانادا

یکی از دغدغه‌های بسیاری از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا را دارند، مشغول شدن به یک فعالیت در طول تحصیل برای تأمین مخارج است. شما به چند روش می‌توانید این کار را انجام دهید که در زیر به تفصیل آن‌ها را بیان خواهیم کرد:

1. کار در پردیس دانشگاه‌های کانادا

شما می‌توانید بعد از شروع تحصیل خود در یکی از دانشگاه‌های کانادا در پردیس همان دانشگاه شروع به کار دانشجویی نمایید. همچنین اگر شرایطی در مجوز تحصیل شما مشخص شده باشد که به شما اجازه کار در دانشگاه یا خارج از آن را بدهد می‌توانید به‌عنوان یک دانشجوی بین‌المللی شروع به فعالیت نمایید. مهم‌ترین شرط کار در پردیس دانشگاه برای رشته‌های دندانپزشکی این است که فرد یک دانشجوی تمام‌وقت باشد.

شما می‌توانید در زمینه‌های مختلف زیر در پردیس دانشگاه در طول تحصیل به فعالیت بپردازید:

  • تحقیق و پژوهش در زمینه‌های مختلف رشته دندانپزشکی
  • دستیاری در کنار اساتید این رشته
  • فعالیت در آزمایشگاه‌های مختلف مانند کارشناس آزمایشگاه شدن
  • کار در کتابخانه
  • کار در بیمارستان‌های همکار با دانشگاه مورد نظر
  • کار در مراکز تحقیقاتی مرتبط با دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنید

2. کار در خارج از پردیس دانشگاه‌های کانادا

توجه داشته باشید که برای انجام هر کاری خارج از دانشگاه باید تمامی قوانین مربوط به مهاجر بودن را رعایت کنید. در غیر این صورت ممکن است حتی از دانشگاه اخراج شوید و تحصیلتان نیمه‌کاره بماند. در این زمینه نیز باید مطمئن شوید آیا می‎توانید بدون داشتن Work Permit در شغل مورد نظر خارج از دانشگاه کار کنید یا خیر؟

یکی از قوانین مهم در این زمینه این است که قبل از شروع به تحصیل نباید فعالیت خود را آغاز نمایید. از طرفی به‌عنوان یک دانشجو تنها می‌توانید به‌اندازه 20 ساعت در هفته کار دانشجویی خارج از پردیس دانشگاه انجام دهید و بیشتر از این مقدار خلاف مقررات کشور کانادا برای کار توسط دانشجویان است. البته همین مقدار ساعت هم می‌تواند میزان قابل‌توجهی از هزینه‌های زندگی دانشجویی را تأمین کند.

3. کار به‌عنوان کارآموز در کانادا

با توجه به اینکه رشته دندانپزشکی تا حد زیادی یک رشته عملی محسوب می‌شود، این امکان برایتان وجود دارد که درخواست کارآموزی بدهید. با این کار علاوه بر کسب مهارت و تجربه جهت شروع فعالیت بعد از اتمام تحصیل، می‌توانید بخشی از هزینه‌های دانشجویی خود را تأمین نمایید.

مهم‌ترین فعالیت‌های دندانپزشکان در کانادا

دندانپزشکان در کانادا برحسب تخصص و مهارتی که دارند، می‌توانند خدمات بسیار گوناگونی را به شما ارائه دهند. بااین‌حال، مهم‌ترین خدماتی که ارائه می‌دهند، عبارت‌اند از

  • تصویربرداری از دهان و دهان و فک بیماران
  • کاشت ایمپلنت دندانی
  • بلیچینگ دندان
  • پرکردن دندان
  • عصب‌کشی دندان
  • جراحی لثه
  • ساخت پروتزهای دندانی
  • جرم‌گیری
  • ترمیم دندان

مدرک زبان مورد نیاز برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا

اینکه شما برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کانادا به چه مدرک زبانی نیاز دارید به این بستگی دارد که قرار است در کدام دانشگاه کانادا به تحصیل بپردازید؛ زیرا برخی از دانشگاه‌های کانادا دروس را به فرانسوی تدریس می‌کنند و برخی دیگر زبان انگلیسی را ترجیح می‌دهند.

در صورت نیاز به مدرک زبان انگلیسی شما باید در آزمون آیلتس نمره حداقل 6.5 و برای برخی دانشگاه‌ها 7 را کسب کرده باشید تا بتوانید پذیرش دانشگاه مورد نظر را دریافت کنید.

امکان تحصیل رایگان دندانپزشکی در کانادا

شنیدن شرایط تحصیل رایگان در رشته دندانپزشکی در کانادا می‌تواند وسوسه‌انگیز باشد ولی تحصیل رایگان برای دانشگاه‌های کانادایی وجود ندارد. حتی افرادی که از بورسیه تحصیلی برخوردار هستند، موظف به پرداخت یک سری هزینه‌ها مانند بخشی از شهریه هستند.

درواقع منظور از تحصیل رایگان دندانپزشکی در کانادا دانشگاه‌هایی است که شهریه کمتری دریافت می‌کنند و یا بورسیه‌های خاصی را برای دانشجویان پذیرش شده خود در نظر می‌گیرند ولی این بدین معنی نیست که تحصیل آن‌ها کاملاً رایگان است. البته لازم به ذکر است پایین بودن شهریه در برخی از دانشگاه‌های کانادا به معنی پایین بودن کیفیت آموزشی نخواهد بود.

به‌عنوان‌مثال، دانشگاه‌های منیتوبا، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه مک گیل، دانشگاه بریتیش کلمبیا و دانشگاه تورنتو که از دانشگاه‌های سطح بالای کانادا محسوب می‌شوند، شهریه پایین‌تری نسبت به سایر دانشگاه‌ها دریافت می‌کنند و به همین علت جزء دانشگاه‌های رایگان محسوب می‌شوند.

برای گرفتن پذیرش از این دانشگاه‌ها شرایطی لازم است که شامل موارد زیر می‌شوند:

برای اینکه هزینه تحصیل خود را کم کنید باید خوب درس بخوانید و از نمرات بالایی برخوردار شوید. هرچه نمرات و سطح علمی شما بالاتر باشد، احتمال پذیرش در دانشگاه‌های ارزان‌تر و همچنین گرفتن بورسیه تحصیلی برای شما بیشتر خواهد بود. دریافت جوایز تحصیلی و معدل بالا در مقاطع قبلی نیز می‌تواند این امکان را برایتان فراهم کند.

از طرفی دانشجویان ممتاز هر ترم، از مزایای تحصیلی بسیار خوبی برخوردار هستند و باید هزینه کمتری هم پرداخت کنند؛ مثلاً ممکن است دانشگاه یک کارت هدیه به آن‌ها بدهد که بتوانند بخشی از شهریه خود را پرداخت نکنند.

اگر از رزومه تحصیلی قوی برخوردار هستید می‌توانید از دانشگاه‌هایی که دارای رشته دندانپزشکی هستند، درخواست بورسیه تحصیلی نمایید. درصورتی‌که موفق به اخذ بورسیه شوید می‌توانید تا حد زیادی هزینه‌های تحصیل خود را کاهش دهید.

همان‌طور که در قسمت‌های پیشین به آن اشاره کردیم، برخی از دانشگاه‌ها از همان ابتدا شهریه کمتری نسبت به سایرین دریافت می‌کنند که می‌تواند در زمینه تأمین هزینه‌ها به شما کمک کند. شهریه این دانشگاه‌ها تقریباً ۱۷۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار در سال است؛ بنابراین بهتر است قبل از انتخاب دانشگاه نسبت به میزان شهریه آن اطلاعات لازم را کسب کنید.

انواع بورسیه تحصیلی رشته دندانپزشکی در کانادا

بورسیه‌های تحصیلی رشته دندانپزشکی در کانادا تنها توسط برخی از دانشگاه‌ها ارائه می‌شود که می‌تواند بخشی یا بیشتر هزینه‌های دانشجویی شما را شامل شود. هرکدام از این بورس‌ها نیز دارای شرایطی هستند که اگر آن‌ها را داشته باشید می‌توانید کاندید دریافت بورسیه باشید.

 انواع بورسیه برای رشته دندانپزشکی در کانادا نیز عبارت‌اند از:

  •  بورسیه‌های تشویقی:  برای دانشجویان استعداد درخشان و معدل بالا
  • بورسیه‌های ورودی: برای دانشجویان جدیدالورود و سال اولی
  •  بورسیه‌های تحقیقاتی یا RA: برای دانشجویانی که به تحقیق و پژوهش و نگارش مقالات علمی سطح بالا مانند ISI می‌پردازند
  • بورسیه‌های دستیار مدرس یا TA: برای دانشجویانی که می‌توانند به تدریس دانشجویان ترم پایینی در کنار اساتید بپردازند
  • بورسیه‌های کارآموزی: برای دانشجویانی که مشتاق انجام کارهای پاره‌وقت در کنار تحصیل خود هستند.

لازم به ذکر است که دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف می‌توانند علاوه بر بورسیه‌ها و کمک‌هزینه دانشجویی در کانادا، وام‌ دانشجویی کانادا را نیز دریافت کنند که شرایط آن در هر دانشگاهی تا حدودی متفاوت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و جزئیات دقیق در مورد بورسیه‌های تحصیلی با توجه به رشته مورد نظر، مقطع و دانشگاه مد نظر خود در کانادا می‌توانید به سایت‌های زیر نیز مراجعه فرمایید.

  • findaphd.com (اطلاعات مربوط به انواع پوزیشن های PHD و فاندهای تحصیلی)
  • findamasters.com (اطلاعات مربوط به انواع پوزیشن های مقطع کارشناسی ارشد و فاندهای تحصیلی)
  • scholarships.com (اطلاعات مربوط به بورسیه‌های به‌روز در دانشگاه‌های سراسر جهان)
  • Scholarshipportal (اطلاعات مربوط به اسکالرشیپ، گرانت، فلوشیپ و فاندهای تحصیلی در دانشگاه‌های سراسر جهان)
  • scholarship-positions (اطلاعات مربوط به دانشجویان بین‌المللی در راستای اپلای و یافتن کمک‌هزینه‌های تحصیلی)
  • scholarshipscanada.com (اطلاعات مربوط به بورسیه‌های مختلف موجود در کشور کانادا)
  • universitystudy.ca (اطلاعات مربوط به بورسیه‌های موجود در دانشگاه‌های کانادا)
  • idp.com (از طریق این سایت می‌توانید با ذکر نام دانشگاه و رشته تحصیلی خود از بورسیه‌ها و خدمات دانشجویی دانشگاه‌های کانادا اطلاع پیدا کنید.)
  • Opportunitydesk (اطلاعات مربوط به ۵۰۰۰ بورسیه تحصیلی در دانشگاه‌های مختلف کانادا)

آینده شغلی دندانپزشکی در کانادا

با توجه به جمعیت رو به رشد کانادا چه از شهروندان کانادایی و چه از مهاجران کشورهای مختلف، درخواست برای مشاغل دندانپزشکی نیز روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. به‌علاوه فرهنگ‌سازی و آگاهی بیشتر مردم در مورد اهمیت بهداشت دهان و دندان نیاز به دندانپزشکان بیشتر را افزایش خواهد داد؛ بنابراین دانشجویان رشته دندانپزشکی در این کشور در صورت تمایل به شاغل شدن در این رشته در کشور کانادا از شرایط شغلی و رفاهی بسیار خوبی برخوردار خواهند بود.

بهترین استان‌های کانادا برای فعالیت بعد از فارغ‌التحصیلی از رشته دندانپزشکی

بر اساس اطلاعاتی که اداره برنامه استانی نامزدان برای مهاجرت (PNP) ارائه داده است، بهترین استان‌هایی که دانشجویان دندانپزشکی می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی در آنجا به کار بپردازند عبارت‌اند از:

  • بریتیش کلمبیا
  • آلبرتا
  • ساسکاچوان
  • مانیتوبا
  • انتاریو
  • نیوبرانزویک
  • نوا اسکوشیا
  • پرنس ادوارد آیلند

مسیر اخذ پذیرش برای کار به‌عنوان دندانپزشک در کانادا

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشورهای کانادا و آمریکا، قبل از اقدام برای گرفتن پذیرش باید مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم پایه را داشته باشید؛ بنابراین نمی‌توانید مانند بسیاری از کشورهای اروپایی بلافاصله بعد از اتمام دبیرستان درخواست دهید، مگر اینکه پایه‌های قبلی را نیز در خود کانادا گذرانده باشید.

هزینه تحصیل دنداپزشکی در کانادا

کد مشاغل رشته دندانپزشکی در کانادا

سازمان طبقه‌بندی ملی مشاغل در کشور کانادا، دندان‌پزشکی را تحت کد ۳۱۱۳ دسته‌بندی نموده است. بر اساس این معیار، فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی می‌توانند در شاخه‌های زیر شروع به فعالیت نمایند:

  • جراح دندان
  • آندودنتیست
  • جراح نصب ایمپلنت
  • متخصص داروهای مرتبط با سلامت دندان
  • رادیولوژیست دهان
  • پدودونتیست
  • دندان پزشک سلامت عمومی
  • ارتودنتیست
  • جراح فک و صورت

مسیر اخذ پذیرش برای کار به‌عنوان دندانپزشک در کانادا

برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشورهای کانادا و آمریکا، قبل از اقدام برای گرفتن پذیرش باید مدرک کارشناسی در یکی از رشته‌های علوم پایه را داشته باشید؛ بنابراین نمی‌توانید مانند بسیاری از کشورهای اروپایی بلافاصله بعد از اتمام دبیرستان درخواست دهید، مگر اینکه پایه‌های قبلی را نیز در خود کانادا گذرانده باشید.

وظایف شغلی رشته دندانپزشکی در کانادا

دندانپزشکانی که در کانادا فعالیت خود را آغاز می‌کنند برحسب تجربه و مهارتی که دارند، باید خدمات زیر را ارائه دهند:

  • ترمیم یا جایگزینی دندان‌های خراب شده
  • نظارت بر درمان‌های مربوط به دندان‌پزشکی
  • انجام جراحی‌های لازم بر روی دندان‌ها، لثه و فک
  • معاینه دندان‌های بیمار، لثه و فک و تشخیص بیماری و تجویز درمان مناسب
  • انجام خدمات زیبایی ازجمله بلیچینگ، کامپوزیت و لمینت دندان
  • تجویز آنتی‌بیوتیک‌های مورد نیاز
  • اندازه‌گیری و قالب‌گیری پروتزهای دندانی مورد نیاز
  • انجام آزمایشات برای مشخص نمودن سلامت بیمار
  • تعامل مناسب با بیماران و آموزش‌های درست مراقبت از دهان و دندان

ویزای فرصت مطالعاتی کانادا و هرآنچه لازم است بدانید

مهارت‌های لازم برای کار دندانپزشک در کانادا

دندانپزشکان بخش مهمی از کادر بهداشت و درمان را در کانادا تشکیل می‌دهند. پس باید با مهارت‌ها و توانایی‌های خاصی که دارند، بهترین خدمات را به بیماران خود ارائه دهند. ازجمله مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک دندانپزشک در کانادا باید داشته باشد، عبارت‌اند از:

  • جزئیات گرا

درمان مناسب بیمار نیاز به جزئی گری دارد تا تمامی موارد لازم بررسی شده و درمان خوبی انجام شود. از طرفی دستگاه‌ها و تجهیزات مورد استفاده در دندانپزشکی بسیار ظریف هستند و کار با آن‌ها نیاز به‌دقت و مهارت بالایی دارد تا خطری برای بیمار ایجاد نشود.

  • قدرت رهبری

دندانپزشک باید بتواند مراحل درمان بیمار را به‌طور کامل مدیریت کند و به‌درستی با دستیاران خود همکاری نماید. همچنین باید بتواند در شرایط بحرانی بهترین تصمیم را اتخاذ کند.

  •  ارتباط و تعامل بالا

دندانپزشکان هر روزه با افراد بسیار زیادی سروکار دارند که هرکدام خصوصیات منحصربه‌فردی خواهند داشت. یک دندانپزشک موفق باید با مهارت ارتباطی بالا بتواند تعامل خوبی با همه آن‌ها برقرار کرده و شرایط آن‌ها را درک نماید.

  • مهارت‌های فیزیکی

دندانپزشک به مهارت فیزیکی بالایی بخصوص مهارت در استفاده از دست‌ها نیاز دارد. کنترل و استفاده درست از ابزار دندانپزشکی واقعاً نیازمند تجربه، دقت و مهارت بالایی است.

  • قدرت تشخیص و حل مسئله

قطعاً بیماران با مشکلات مختلفی به یک دندانپزشک مراجعه می‌کنند. این وظیفه دندانپزشک است که با توجه به دانش و تجربه خود بتواند تشخیص درستی در مورد مشکل بیمار داده و بهترین درمان را نیز به او ارائه دهد.

  • مهارت‌های تجاری

اگر یک دندانپزشک در کانادا تجربه و دانش خوبی داشته باشد ولی نسبت به کسب‌وکار خود اطلاعات لازم را به کار نگیرد، چندان در افزایش درآمد خود موفق نخواهد بود.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم تمامی شرایط مورد نیاز برای تحصیل دندانپزشکی در کانادا را به‌صورت کاملاً جزئی بیان کنیم. بااین‌حال، اگر باز هم سؤالی در ذهن شما بدون پاسخ مانده است می‌توانید از مشاوره تخصصی مشاوران کاناداپاس که در این زمینه تجربه و دانش بالایی دارند، استفاده نمایید.

سوالات متداول درباره تحصیل دندانپزشکی در کانادا

به‌طورکلی در سنین زیر 30 سال شما راحت‌تر می‌توانید برای رشته دندانپزشکی در کانادا پذیریش دریافت کنید. کمتر دانشگاهی ممکن است افراد بالای 30 سال را برای این رشته پذیرش نماید.

دندانپزشکان آموزش دیده خارجی نیز درصورتی‌که مراحل معادل‌سازی مدرک خود را به‌طور کامل انجام داده و گواهینامه مورد نیاز را دریافت کنند، می‌توانند در کانادا مشغول به فعالیت شوند.

  • دندانپزشکی بهداشت عمومی
  • آسیب‌شناسی دهان و میکروب‌شناسی
  • پزشکی دهان و رادیولوژی
  • پریودنتولوژی
  • دندانپزشکی محافظه کار و اندودنتیکس
  • جراحی دهان و فک و صورت
  • ارتودنسی و ارتوپدی دندان مصنوعی
  • پروتزهای دندانی

حداقل ۴-۵ سال در دانشکده دندانپزشکی باید به تحصیل ادامه دهید.