یکی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی که سال های طولانی مورد توجه علاقمندان به تحصیل قرار گرفته است رشته پرستاری است و کانادا به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان در زمینه آموزش پرستاری است و بسیاری از دانشگاه های برتر جهان در رشته پرستاری در این کشور قرار گرفته اند. در میان 20 دانشگاه برتر جهان در رشته پرستاری نام سه دانشگاه از کشور کانادا نیز دیده می شود و این خود نشان از قدرت علمی دانشگاه های کانادا در این رشته دارد. در هر استان کانادا برای ورود به بازار کار پرستاری، قواعدی وجود دارد که هر فرد موظف به رعایت آن هاست. سیستم بهداشت کشور کانادا به شدت وابسته به پرستاران است و همین مسئله اهمیت تحصیل پرستاری در این کشور را بیش از پیش نشان می دهد.

پرستاران در کانادا زمانی که به طور رسمی اجازه ورود به بازار کار را دریافت کنند، می توانند در کلینیک ها، بیمارستان ها و خانه سالمندان مشغول به کار شوند. مانند هر کشور دیگری در دوران پاندمی کرونا، صنعت مراقبت های بهداشتی در این کشور تحت فشار قرار گرفت و میزان تقاضا برای پرستاران نیز افزایش پیدا کرد.

به همین دلیل است که کانادا نه تنها یک مقصد جذاب برای تحصیل پرستاری، بلکه مقصد جذابی برای کار در این حرفه است. در ادامه تلاش خواهیم کرد تا توضیحات کاملی در خصوص تحصیل در رشته پرستاری در کانادا ارائه کنیم تا راهنمای علاقمندان به این رشته برای مهاجرت به کانادا باشد.

چرا تحصیل پرستاری در کانادا؟

کانادا کشوری است که فرصت های بسیار زیادی را در اختیار شهروندان خود قرار می دهد و از همین رو  دولت تلاش می کند تا به مردم فرصت دهد تا بهترین بهره را از این امکانات داشته باشند و از پتانسیل های خود استفاده کنند. تحصیل پرستاری در کانادا نیز یکی از این فرصت هاست که شهروندان خارجی نیز امکان استفاده از آن را خواهند داشت.

یکی از مهم ترین دلایل برای تحصیل رشته پرستاری در کانادا، کیفیت بالای سیستم آموزشی در این کشور است. کانادا در میان بهترین کشورهای جهان برای ارائه دوره های پرستاری است. زمانی که شما در کانادا تحصیل می کنید، در پایان یک مدرک با اعتبار جهانی دریافت می کنید. رشته پرستاری در کانادا به نوعی همراه با دوره های کارآموزی نیز خواهد بود و فرد آماده می شود تا با سیستم کاری در آینده آشنا شود.

از دیگر دلایل مناسب بودن تحصیل پرستاری در کانادا، چشم انداز مناسب شغلی در این کشور است. پرستاران می توانند به سه شیوه مختلف در کانادا مشغول به کار شوند. پرستارانی که به صورت تخصصی به تحصیل می پردازند (پرستاران مراقبت از پا، پرستاران جامعه و …) می توانند فرصت های بیشتری برای انتخاب داشته باشند و بستگی به آن دارد که چه هدفی را دنبال می کنند.

پرستاران در هفته 40 ساعت کار می کنند و می توانند به درآمد بسیار مناسبی دسترسی داشته باشند که در ادمه به آن اشاره خواهیم کرد. پرستاران تحت پوشش بیمه درمانی قرار خواهند گرفت که بعد از سه ماه زندگی آغاز می شود. علاوه بر این بیمارستان ها و بسیاری از موسسات سهولت نگهداری از کودکانی که والدینشان مجبور به کار در ساعات غیر متعارف هستند را نیز فراهم کرده اند.

حرفه پرستاری در کانادا توسط اتحادیه ها و سازمان های مختلف مورد حمایت قرار می گیرد و شما می توانید به راحتی برای تامین هزینه های زندگی خود درآمد کسب کنید. علاوه بر این زمانی که به عنوان پرستار در کانادا کار می کنید، می توانید از خدمات بازنشستگی نیز استفاده کنید. این خود یک سرمایه گذاری بزرگ برای آینده خواهد بود.

آشنایی با بهترین دانشگاه های پرستاری در کشور کانادا

دانشگاه های بسیار زیادی در کشور کانادا وجود دارد که به دانشجویان خارجی نیز امکان تحصیل در این رشته را می دهند. دانشجویان پیش از انتخاب دانشگاه خود باید جایگاه این دانشگاه ها را در نظر داشته باشند و با توجه به رزومه شخصی خود نسبت به اخذ پذیرش از دانشگاه های کانادا اقدامات لازم را انجام دهند.

هر ساله منابع مختلف ارزشگذار به تعیین جایگاه رشته های مختلف تحصیلی در دانشگاه های جهان می پردازد و از همین رو می توان با بررسی منابع مختلف به این نتیجه دست پیدا کرد که کدام دانشگاه ها در جهان از اعتبار بالاتری برخوردار هستند. یکی از بهترین منابع ارزشگذاری دانشگاه های جهان، QS است. این مرجع بر اساس شاخص های متعددی جایگاه نهایی هر دانشگاه و هر رشته تحصیلی در آن را مشخص می کند. باید در نظر داشت که برای تحصیل در یک رشته خاص جایگاه علمی آن رشته به مراتب از اهمیت بیش تری نسبت به جایگاه دانشگاه برخوردار است. جدول زیر برترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در رشته پرستاری را نشان می دهد.

برترین دانشگاه های کانادا برای تحصیل در رشته پرستاری

زمانی که تصمیم به انتخاب یک دانشگاه برای تحصیل در رشته پرستاری می گیرید، حتما رزومه تحصیلی خود را نیز در نظر داشته باشید و برای درخواست پذیرش در چند دانشگاه خود را آماده کنید چراکه با توجه به رقابتی بودن دانشگاه های کانادا در رشته پرستاری ممکن است درخواست شما مورد قبول واقع نشود و در این صورت شما حداقل یک نیم سال تحصیلی را از دست خواهید داد.

حداقل های لازم برای اخذ پذیرش رشته پرستاری در دانشگاه های کانادا

یکی از مهم ترین مدارکی که شما به آن نیاز خواهید داشت، مدرک اثبات تسلط شما به زبان انگلیسی است. حداقل نمره مورد نیاز شما برای این مدرک در هر دانشگاه به تفکیک نوشته شده است اما برای مثال برای ورود به دانشکده پرستاری ساسکاچوان متقاضی به نمره 90 در آزمون تافل یا آیلتس آکادمیک 7 نیاز خواهد داشت. در برخی از دانشگاه های کانادا اما برای تحصیل در رشته پرستاری نیاز به نمره زبان معقول تری است. برای مثال دانشگاه اتاوا نمره 6.5 آیلتس را نیز می پذیرد. از طرف دیگر دانشگاه تورنتو نمره 100 در آزمون تافل را می پذیرد و حداقل نمره مورد نیاز دانشگاه مک مستر 86 است.

علاوه بر مدرک زبان، دانشجویان باید یک گواهی دیپلم دبیرستانی را نیز ارائه دهند. نمرات زبان، ریاضی، زیست و شیمی تاثیر بسیار بالایی در شرایط پذیرش دانشجویان خواهد داشت اما نمره فیزیک نیز می تواند در این امر تاثیر بسیار زیاد داشته باشد. در هر سال تحصیلی متوسط نمره ها می تواند متفاوت باشد اما برای دریافت پذیرش شما حداقل به کسب نمره C در دروس ذکر شده نیاز خواهید داشت.

میزان درآمد پرستاران زن و مرد در کانادا متفاوت است

مهاجرت پرستار خانگی به کانادا؛ شرایط مهاجرت به کانادا از طریق پرستار خانگی

هزینه تحصیل پرستاری در کانادا

متقاضیانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند، باید در نظر داشته باشند که هزینه های تحصیل آن ها با شهروندان کانادایی به طور کامل متفاوت است و آن ها باید شهریه خود را به طور کامل پرداخت کنند. هزینه تحصیل در دانشگاه های مختلف کانادا متفاوت است. با وجود اینکه هزینه های تحصیل رشته پرستاری در کانادا ممکن است بالا به نظر برسد اما از هزینه تحصیل در کشورهایی مانند انگلستان و آمریکا بسیار مقرون به صرفه تر است. به طور متوسط هزینه تحصیل سالیانه در رشته پرستاری در کانادا در حدود 20000$ تا 30000$ دلار کانادا است.

در کنار شهریه دانشگاه، شما باید نشان دهید که توانایی مالی کافی برای تامین هزینه های زندگی خود در کانادا را خواهید داشت. درصورتی که تصمیم بگیرید که خارج از خوابگاه های دانشجویی زندگی کنید، هزینه یک آپارتمان کوچک ماهانه 1000$ دلار کانادا است و برای هزینه خوراک نیز حدود 500$ دلار کانادا و برای حمل و نقل نیز 150$ دلار کانادا در نظر بگیرید. البته هزینه ها به سبک زندگی شما و همچنین شهر محل زندگیتان بستگی دارد. شاید بتوانید یک هم خانه داشته باشید تا هزینه های زندگی خود را کاهش دهید.

دانشجویان خارجی در کانادا اجازه کار خواهند داشت. با این حال تنها در صورتی می توانید کار کنید که این اجازه در ویزای شما ثبت شده باشد. درآمدی که دانشجویان در حین تحصیل به دست می آورند می تواند هزینه های زندگی آن ها را به طور قابل توجهی پوشش دهد.

درخواست پذیرش از دانشگاه های پرستاری در کانادا

یکی از مباحث مهم در رابطه با تحصیل پرستاری در کشور کانادا شیوه درخواست پذیرش تحصیلی است. تلاش کنید تا در اولین روزهای باز شدن فرصت دریافت پذیرش، درخواست خود را با تمامی مدارک به دانشگاه ارسال کنید. دوره تحصیلی در کشور کانادا از سپتامبر تا جون به طول می انجامد و بهتر است قبل از بهار درخواست خود را ثبت کنید تا بتوانید در پاییز در کلاس های درس حاضر شوید. به طور مثال دانشگاه کلگری فرصت پذیرش را در ماه اکتبر آغاز می کند. در برخی از دانشگاه های کانادا فرصت های متعددی به دانشجویان برای اخذ پذیرش داده می شود.

پروسه دریافت پذیرش در دانشگاه های کانادا هزینه هایی در بر دارد که البته در دانشگاه های مختلف متفاوت است. هزینه پذیرش در دانشگاه مک گیل برای مثال حدود 92$ دلار کانادا است و به هیچ عنوان قابل برگشت دادن نیست. به طور معمول هزینه درخواست پذیرش در دانشگاه های کانادا حدود 100$ دلار کانادا است. زمانی که پذیرش تحصیلی خود را دریافت کردید، زمان آن خواهد رسید که برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید.

خرید خانه سالمندان در کانادا؛ مهاجرت و دریافت اقامت کانادا با خرید خانه سالمندان

درآمد پرستاران در کانادا

زمانی که به دوره آموزش پرستاری خود در کانادا را به پایان رسانده باشید، می توانید به عنوان نیروی کار در این کشور به فعالیت بپردازید. البته برای شروع کار به عنوان پرستار باید ثابت کنید که شما واجد شرایط کار در این حرفه خواهید بود. یکی از مهم ترین شرایطی که کار به عنوان پرستار در این کشور را جذاب می کند، درآمد پرستاران در این کشور است. فردی که به عنوان پرستار در کشور کانادا کار می کند، به طور متوسط 7960$ دلار کانادا در ماه دریافت می کند در حالی که دامنه درآمد ها بین 4220$ دلار کانادا تا 12100$ دلار کانادا است. با این حال میانه درآمدی پرستاران در کانادا 7480$ دلار کانادا در ماه است که نشان می دهد 50% از پرستاران در کشور کانادا درآمدی بیش از مقدار اعلام شده در ماه را دریافت می کنند.

تجربه کاری در افزایش حقوق افراد نیز بسیار موثر است و به طور طبیعی هرچه تجربه فرد بیش تر باشد، درآمد او نیز بیشتر خواهد بود. درآمد پرستاری با کمتر از دو سال سابقه کاری در حدود 4850$ دلار کانادا در ماه است و این در حالی است که با 2 تا 5 سال سابقه کاری انتظار می رود که درآمد فرد 23% افزایش پیدا می کند و به 5950$ دلار کانادا می رسد. پیشرفت بیش تر در درآمد زمانی اتفاق می افتد که تجربه فرد به 5 تا 10 سال برسد. در این صورت فرد با افزایش 42 درصدی درآمد خود روبرو خواهد شد که به معنای دسترسی به درآمدی حدود 8430$ دلار کانادا در ماه است.

درآمد بیشتر زمانی اتفاق خواهد افتاد که فرد تحصیلات بالاتری داشته باشد. زمانی که تحصیلات فرد در حد کارشناسی باشد درآمد او نیز در حدود 5480$ دلار کانادا در ماه خواهد بود در حالی که زمانی که مدرک فرد به کارشناسی ارشد ارتقاء پیدا کند، درآمد یک پرستار با 93% افزایش به 10600$ دلار کانادا برسد.

درآمد پرستاران زن در کانادا بیش تر از همکاران مرد آن هاست. یک پرستار زن به طور متوسط 8140$ دلار کانادا در ماه درآمد دارد در حالی که درآمد یک پرستار مرد در کانادا به طور متوسط 7750$ دلار کانادا است که نشان از تفاوتی 5 درصدی دارد. به طور متوسط درآمد پرستاران در کانادا هر سال حدود 7% افزایش پیدا می کند.

درآمد پرستاران به شهر محل خدمت آن ها نیز بستگی دارد. در بسیاری از شهرهای کانادا درآمد پرستاران حدودا برابر با متوسط درآمد در کانادا است اما درآمد در برخی از شهرهای کانادا به مراتب بیشتر از متوسط درآمد است. در جدول زیر می توانید متوسط درآمد پرستاران در برخی از شهرهای کانادا را مشاهده کنید.

جدول متوسط درآمد پرستاران در برخی از شهرهای کانادا

تحصیل پرستاری در کشور کانادا به معنی ورود به بازار کار حرفه ای در سراسر جهان است. زمانی که فردی مدرک تحصیلی خود را در کشور کانادا دریافت می کند، در بسیاری از کشورهای جهان مدرک او دارای اعتبار کافی است و در برخی از کشورها نیاز به یک معادل سازی ساده خواهد داشت تا بتواند وارد بازار کار شود اما بهترین کشورهای جهان نیز پذیرای فارغ التحصیلان رشته پرستاری در کانادا خواهند بود. در نظر داشته باشید که دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه های کانادا بدون توجه به ملیت خود این فرصت را در اختیار خواهند داشت تا در کشور کانادا مشغول به کار شده و اقامت دائم (PR) کانادا را دریافت کنند.

بسیاری از دانشگاه های کانادا در رشته پرستاری جایگاهی کمتر از 100 را به خود اختصاص داده اند و این خود نشان از کیفیت بسیار بالای آموزش پرستاری در این کشور دارد. همچنین تنوع بسیار زیادی در انتخاب در اختیار علاقمندان به تحصیل پرستاری در کشور کانادا وجود خواهد داشت و هزینه تحصیل در این رشته به مراتب کمتر از تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی است.

در صورتی که تمایل به تحصیل در رشته پرستاری در کشور کانادا دارید، می توانید با مشاورین ما در این زمینه در ارتباط باشید. ایشان با توجه به شناخت کافی خود از دانشگاه ها کانادا، می توانند با بررسی رزومه تحصیلی شما بهترین گزینه ممکن را در میان دانشگاه های موجود در اختیار شما قرار دهند و همچنین در مسیر رسیدن به ویزای تحصیلی کشور کانادا شما را همراهی کنند.