در طی سال‌های اخیر، کانادا با کمبود قابل توجهی نیروی انسانی در شغل پرستار خانگی یا Caregiver مواجه بوده است و دولت این کشور برای جبران این کمبود، تلاش‌های مستمری انجام داده تا افراد خارجی که دارای مهارت و تجربیات لازم در این زمینه هستند، برای برطرف کردن این نیاز به کانادا مهاجرت کنند و در پی آن، اقامت دائم دریافت کنند.

پرستار خانگی یا Caregiver یک شغل حرفه‌ای است که به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود؛ از مراقبت از کودکان گرفته، تا مراقبت از سالمندان و نیروهای خدماتی در منزل.

در این مطلب، هر آنچه که باید درمورد مهاجرت به کانادا از طریق شغل پرستار خانگی یا Caregiver بدانید را در اختیارتان قرار خواهیم داد. با کاناداپاس همراه باشید.

بازار کار پرستاران خانگی در کانادا

بازار کار پرستاران در کانادا، بسیار پررونق و گسترده است. با توجه به وجود چنین بازار کار گسترده‌ای‌، تقاضای زیادی برای پرستار خانگی یا Caregiver در این کشور وجود دارد. دولت کانادا از این فرصت استفاده کرده تا بازار کار این حرفه شغلی را با جذب نیروهای کار متخصص نظیر پرستاران کودکان، پرستاران حرفه‌ای، پرستاران سالمندان و افراد ناتوان تقویت کند. به توجه به رشد جمعیت سالمندان در کانادا، نیاز این کشور به پرستار خانگی رو به افزایش است.

برخی از مناطق کانادا به پرستار کودک بیشتر نیاز دارند. نکته قابل توجه برای علاقه‌مندان به این حرفه شغلی، این است که بازار کار پرستار خانگی در کانادا کاملا رقابتی است. برای افزایش شانس موفقیت خود در این حرفه، بهتر است تحصیلات یا مدرک مرتبط و سابقه کار مناسب داشته باشید.

طبق پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۱ حدود ۳۴۵۰۰ فرصت شغلی برای پرستاران سالمندان و افراد ناتوان و ۱۰۰۰۰ فرصت شغلی برای پرستاران کودکان فراهم شود. شما هم می‌توانید از این فرصت برای مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم این کشور استفاده کنید.

برنامه‌های مهاجرتی پرستاران خانگی

حقوق پرستاران خانگی در کانادا

حقوق شما به عنوان یک پرستار خانگی تا حد بسیار زیادی به شهر و استان محل فعالیت و همینطور میزان سابقه کارتان بستگی دارد. با این حال، میانگین درآمد پرستاران خانگی در کانادا بر اساس گزارش ۱۰ هزار نفر از افراد شاغل در این زمینه، ۲۷ هزار و ۴۹۹ دلار در سال است که معادل ۱۴.۰۸ دلار در ساعت می‌شود.

حقوق افراد تازه کار در این زمینه از ۲۴ هزار و ۳۷۵ دلار در سال شروع می‌شود و اکثر افراد با تجربه در این زمینه تا سقف ۳۴۱۲۵ دلار در سال درآمد به دست می‌آورند.

در جدول زیر می‌توانید میانگین درآمد پرستاران خانگی در استان های کانادا را مشاهده کنید:

نام استان میانگین درآمد در سال (به دلار کانادا)
نوا اسکوشیا ۳۴۲۹۲ دلار
بریتیش کلمبیا ۳۳۶۷۹ دلار
جزیره پرنس ادوارد ۳۳۱۵۰ دلار
آلبرتا ۳۳۱۵۰ دلار
مانیتوبا ۳۳۱۰۱ دلار
انتاریو ۳۱۲۰۰ دلار
کبک ۳۰۴۶۹ دلار
ساسکاچوان ۲۹۲۵۰ دلار
مناطق شمال غربی ۲۷۵۱۵ دلار
نیوبرانزویک ۲۶۹۱۰ دلار

راه اندازی کلینیک در کانادا؛ بررسی شرایط و هزینه های راه اندازی کلینیک

برنامه مهاجرتی پرستار خانگی در کانادا

با توجه به کمبود پرستار خانگی در کانادا، دولت این کشور از سال ۲۰۱۹ دو برنامه مهاجرتی جدید به صورت آزمایشی راه‌اندازی کرده است که عبارت هستند از:

  • نیروی کار پشتیبان در خانه (Home Support Worker Pilot Program)
  • مراقبت از کودک در خانه (Home Child Care Provider Pilot Program)

این دو برنامه مهاجرتی، به پرستاران خانگی اجازه می‌دهند که به همراه کلیه اعضای خانواده خود به کانادا مهاجرت کنند و در صورت برخورداری از شرایط مورد نیاز هر یک از این دو برنامه، اقامت دائم کانادا را به دست بیاورند.

اگر شما هم پرستار خانگی هستید که پیشنهاد کار در کانادا (Job offer) دریافت کرده‌اید یا تجربه کار در این کشور را دارید، ممکن است بتوانید از طریق یکی از این برنامه‌های آزمایشی برای اقامت دائم درخواست دهید.

دو برنامه مهاجرتی در نظر گرفته شده برای پرستاران، مجوز کار باز (Open work permit) را در اختیار افراد واجد شرایط قرار می‌دهند که با آن می‌توانند به همراه کلیه اعضای خانواده خود وارد کانادا شوند و کار کنند. این مجوز کار، نیاز به مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) ندارد و به شما اجازه می‌دهد سابقه کاری که برای دریافت اقامت دائم (PR) نیاز دارید را به دست بیاورید.

لازم به ذکر است که این دو برنامه مهاجرتی ظرفیت محدودی دارند و اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) هر سال حداکثر ۵ هزار و ۵۰۰ نفر را از طریق این دو برنامه آزمایشی قبول می‌کند که سهم هر یک از این دو برنامه، ۲۷۵۰ نفر است.

ویزای کار کانادا، یک سند قانونی است که به افراد خارجی اجازه می‌دهد تا در کانادا مشغول به کار شوند.

انواع پرستاران خانگی در کانادا براساس طبقه‌بندی NOC

اصولا، پرستار خانگی یا Caregiver به فردی گفته می‌شود که از کودکان، سالمندان، افراد دارای معلولیت یا افراد بیمار مراقبت می‌کند. مسئولیت‌های شغلی یک پرستار خانگی بسته به اینکه از چه کسی مراقبت می‌کند، می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین، دو کد طبقه بندی ملی شغلی کانادا (NOC) مجزا برای پرستار خانگی در نظر گرفته شده که عبارت هستند از:

  • ارائه دهندگان مراقبت از کودک در خانه (NOC TEER 44100)
  • ارائه دهندگان مراقبت از سالمندان و افراد ناتوان در خانه (NOC TEER 44101)
مدرک زبان در برنامه‌های مهاجرتی پرستاران خانگی

وظایف پرستاران خانگی در کانادا

در این بخش، وظایف هر یک از دو گروه شغلی پرستاران خانگی را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم:

ارائه‌دهندگان مراقبت از کودک در خانه (NOC TEER 44100) ارائه‌دهندگان مراقبت از سالمندان و افراد ناتوان در خانه (NOC TEER 44101)
نظارت و مراقبت از کودکان در محل سکونت خود یا کارفرما ارائه مراقبت و همراهی با افراد و خانواده‌ها در دوران ناتوانی، دوره نقاهت یا اختلال رفتاری در یکی از اعضای خانواده
حمام کردن، لباس پوشیدن و تغذیه نوزادان و کودکان انجام مراقبت‌های بالینی شخصی از مراجعین مانند کمک به پیاده‌روی، قدم زدن، حمام کردن، بهداشت فردی، لباس پوشیدن و درآوردن لباس
تهیه شیرخشک یا تعویض پوشک نوزادان و کودکان برنامه ریزی و تهیه وعده‌های غذایی و رژیم‌های غذایی خاص
برنامه ریزی، تهیه و سرو غذا برای کودکان علاوه بر انجام سایر وظایف خانه‌داری انجام وظایف معمول مرتبط با سلامتی مانند تعویض پانسمان، جمع‌آوری نمونه، کمک در مصرف داروها و…
نظارت بر فعالیت‌های کودکان، مانند وعده‌های غذایی و دوره‌های استراحت، طبق دستور کارفرما انجام کارهای معمول خانه داری مانند شستن لباس، شستن ظروف و مرتب کردن تخت خواب
حفظ یک محیط امن و سالم در خانه انجام امور خانه داری و سایر وظایف مدیریت منزل طبق دستورات کلی کارفرما
آموزش بهداشت فردی به کودکان برنامه ریزی و تهیه غذا به صورت مستقل یا با کارفرما (شامل سرو غذا نیز می‌شود)
توجه به رفاه عاطفی کودکان و حمایت از رشد اجتماعی آن‌ها مراقبت از کودکان
تنبیه کودکان بر اساس روش‌های مشخص شده توسط والدین
سازماندهی و شرکت در فعالیت‌هایی مانند بازی، کاردستی، مطالعه و گردش
بردن و آوردن بچه‌ها از مدرسه
نگهداری سوابق فعالیت‌های روزانه و اطلاعات بهداشتی مربوط به هر کودک (در صورت امکان)

مهاجرت ماما به کانادا؛ همه چیز درباره مهاجرت و معادل سازی مدرک مامایی در کانادا

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق پرستار خانگی

افرادی که قصد دارند از طریق برنامه‌های مهاجرتی پرستار خانگی اقدام کنند، باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • حداقل ۲۴ ماه سابقه کار تمام وقت مرتبط در ۳۶ ماه اخیر
  • مدرک زبان حداقل CLB 5 در زبان انگلیسی یا NCLC 5 در زبان فرانسوی
  • مدرک تحصیلی یک دوره حداقل یک ساله از کالج یا دانشگاه
  • شرکت در یک دوره آموزشی مرتبط با نگهداری از سالمندان، افراد ناتوان و یا کودکان و دریافت مدرک آن
  • تمایل به زندگی در خارج از استان کبک
  • پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای کانادایی در یکی از مشاغل تحت کد شغلی 44100 (پرستار کودک در خانه) و یا کد شغلی 44101 (پرستار سالمند و افراد ناتوان در خانه)

افرادی که از شرایط فوق برخوردار باشند، می‌توانند در ابتدا مجوز کار (Work Permit) کانادا را دریافت کرده و وارد این کشور شوند و پس از کسب سابقه کار لازم، برای دریافت اقامت دائم کانادا اقدام نمایند.

ویزای پرستار خانگی در استان کبک کانادا

ویزای پرستار خانگی در استان کبک کانادا

پرستاران خانگی که قصد دارند برای استان کبک اقدام کنند، باید علاوه بر شرایط فوق، یکسری شرایط دیگر نیز داشته باشند که عبارت هستند از:

  • گواهی انتخاب کبک (Quebec Selection Certificate یا QSC): کلیه افرادی که برای استان کبک اقدام می‌کنند باید این مدرک که به منزله تایید ورود آن‌ها به استان کبک هست را دریافت کنند.
  • مدرک زبان فرانسوی
  • مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار یا LMIA مثبت که باید توسط کارفرما گرفته شود (مجوز LMIA فقط برای استان کبک لازم است و در سایر استان‌ها نیاز نیست).

تحصیل در رشته پرستاری در کانادا؛ بررسی شرایط و هزینه های تحصیل

مراحل اخذ ویزای کار پرستار خانگی و اقامت دائم کانادا

بسته به شغلی که قصد دارید در آن کار کنید، باید بین برنامه مهاجرتی ارائه دهنده مراقبت از کودک در منزل یا برنامه مراقبت از افراد سالمند و ناتوان یکی را انتخاب کنید. شما نمی‌توانید برای هر دو برنامه درخواست دهید.

برای دریافت ویزای کار پرستار خانگی Caregiver تا رسیدن به اقامت دائم، باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. کسب سابقه کار

در صورتی که خارج از کانادا هستید و کم‌تر از ۲۴ ماه یا هیچ سابقه کار مرتبطی با پرستار خانگی در کانادا ندارید، همچنان می‌توانید برای دریافت ویزای کار پرستار خانگی کانادا اقدام کنید. اما باید توجه داشته باشید که امکان انجام این کار به صورت مستقل وجود ندارد. بدین معنی که درخواست ویزای کار (Work Permit) و اقامت دائم (PR) خود را باید به طور همزمان ارائه کنید.

به این نوع ویزای کار Occupation-Restricted Open Work Permit یا ویزای کار محدود به شغل (OROWP) گفته می‌شود. پرونده متقاضیان تا زمانی که ۲۴ ماه سابقه کار مرتبط در کانادا به دست بیاورند، باز خواهد ماند و پس از کسب تجربه لازم، می‌توانند سایر مراحل اخذ اقامت دائم را ادامه دهند.

افرادی هم که در کانادا هستند و حداقل ۲۴ ماه سابقه کار مرتبط با پرستار خانگی Caregiver دارند، می‌توانند مراحل بعدی را رد کنند و مستقیما از مرحله ۸ این فرایند را ادامه دهند. این افراد نیازی به دریافت مجوز کار OROWP ندارند و می‌توانند Bridging Open Work Permit دریافت کنند.

 

  1. دریافت پیشنهاد شغلی معتبر

در مراحل ابتدایی، باید یک پیشنهاد شغلی تمام وقت تحت کد شغلی 44100 (پرستار کودک در خانه) و یا کد شغلی 44101 (پرستار سالمند و افراد ناتوان در خانه) از یک کارفرمای کانادایی دریافت کنید. کارفرمای مربوطه باید یک کپی از نامه پیشنهاد شغلی را برای شما ارسال کند تا آن را در پرونده خود قرار دهید (اگر برای سکونت در خارج از استان کبک اقدام می‌کنید، کارفرما نیازی به دریافت مجوز کار LMIA ندارد).

  1. ارائه درخواست مجوز کار و اقامت دائم به طور همزمان

شما می‌توانید با مراجعه به این لینک یک حساب کاربری در سایت اداره مهاجرت کانادا برای خود راه‌اندازی کنید. پس از انتخاب برنامه مهاجرتی مورد نظر (Home Child Care Provider Pilot یا Home Support Worker Pilot) باید مراحل بعدی را نیز تکمیل کنید و پس از ایجاد حساب کاربری، مدارک مورد نیاز که در بخش‌های بعد نام می‌بریم را آپلود کنید.

 

  1. پرداخت هزینه بررسی پرونده و ثبت آن

در این مرحله، شما باید هزینه بررسی پرونده را برای خود و سایر افرادی که شما را همراهی می‌کنند، پرداخت کنید. پس از پرداخت کلیه هزینه‌های لازم، می‌توانید پرونده خود را ثبت کنید (درخصوص مقدار هزینه‌های لازم، در بخش‌های بعد توضیح خواهیم داد).

 

  1. دریافت معرفی نامه برای مجوز کار

در صورتی که واجد شرایط برنامه مهاجرتی پرستار خانگی Caregiver که برای آن اقدام کرده‌اید باشید، می‌توانید معرفی نامه مجوز کار خود را دریافت کنید و به همراه تمام اعضای خانواده خود وارد کانادا شوید. زمانی که به مرز کانادا رسیدید، با ارائه این معرفی نامه، می‌توانید مجوز کار (Work Permit) خود را دریافت کنید.

 

  1. کسب سابقه کار در کانادا

در این مرحله ویزای کار Occupation-Restricted Open Work Permit یا ویزای کار محدود به شما اعطا خواهد شد که با آن می‌توانید در یکی از مشاغل تحت کد شغلی NOC 44100 یا NOC 44101 شروع به کار کنید. در کانادا، شما باید به کار کردن در شغلی که انتخاب کرده‌اید ادامه دهید، تا سابقه کارتان به حدی برسد که بتوانید برای دریافت اقامت دائم اقدام کنید.

 

  1. ارائه مدارک نشان دهنده سابقه کار به اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC)

پس از اینکه ۲۴ ماه سابقه کار تمام وقت به عنوان پرستار خانگی Caregiver در کانادا به دست آوردید، باید اسناد و مدارک نشان دهنده سابقه کار خود را به اداره مهاجرت فدرال کانادا ارسال کنید تا درمورد درخواست اقامت دائم شما، تصمیم بگیرد. شما حداکثر تا ۳ سال پس از کسب سابقه کار لازم، فرصت دارید مدارک و مستندات آن را ارائه کنید. برگه‌های T4 (فیش‌های مالیاتی)، فیش حقوقی، قراردادهای شغلی، یا نامه معرفی از کارفرما می‌توانند به عنوان مدرک اثبات کننده سابقه کار شما محسوب شوند.

 

  1. تکمیل درخواست اخذ اقامت دائم کانادا

در صورتی که در سیستم اداره مهاجرت کانادا حساب کاربری ندارید، از طریق این لینک یک اکانت برای خود ایجاد کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید و فرم‌های مربوطه جهت درخواست اخذ اقامت دائم کانادا را تکمیل نمایید. برای این منظور، باید یکسری فرم تکمیل کنید که مشاوران موسسه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس می‌توانند این فرم‌ها را در اختیارتان قرار دهند.

 

  1. پرداخت هزینه بررسی درخواست اقامت دائم کانادا و ثبت پرونده

در صورتی که هزینه بررسی پرونده خود برای اخذ اقامت دائم کانادا را در مراحل قبل پرداخت نکرده‌اید، در این مرحله باید این هزینه‌ها را برای خود و سایر اعضای خانواده بپردازید و پرونده خود را ثبت کنید.

 

  • درخواست دریافت مجوز کار Bridging Open Work Permit (اختیاری)

بررسی پرونده شما برای اخذ اقامت دائم کانادا، ممکن است طولانی شود و حتی چند سال طول بکشد. با این حال، زمانی که اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) سابقه کارتان را تایید کرد، یک نامه تاییدیه برایتان صادر خواهد کرد. شما با استفاده از این نامه، می‌توانید درخواست مجوز کار Bridging Open Work Permit بدهید.

این نوع مجوز کار، به شما اجازه می‌دهد تا زمانی که درمورد درخواست اقامت دائم شما تصمیم گرفته می‌شود، به کار کردن در کانادا ادامه دهید. لازم به ذکر است که اگر قبلا مجوز کار (Work Permit) دریافت کرده‌اید یا قصد دارید تا زمانی که درمورد درخواست اقامت دائم شما تصمیم گرفته می‌شود در خارج از کانادا اقامت داشته باشید، نیازی به درخواست مجوز کار BOWP ندارید.

 

  1. دریافت نتیجه درخواست اقامت دائم

در صورتی که با درخواست اقامت دائم شما موافقت شود، می‌توانید تاییدیه اقامت دائم (CoPR) دریافت کنید. پس از آن می‌توانید مراحل پیکاپ ویزا و اقدامات ورود به کانادا تا زمانی که تاییدیه CoPR شما اعتبار دارد، انجام دهید. در صورت ریجکت شدن درخواست اقامت دائم نیز می‌توانید با کارشناسان موسسه کاناداپاس مشورت کنید تا از اقدامات قابل انجام اطلاع پیدا کنید.

هزینه ویزای کار پرستار خانگی در کانادا

هزینه‌های لازم برای دریافت ویزای کار پرستار خانگی در کانادا تا اقامت دائم این کشور به شرح زیر است:

نوع هزینه مقدار هزینه
هزینه درخواست اقامت دائم ۱۰۸۵ دلار (۵۷۰ دلار برای بررسی پرونده و ۵۵۰ دلار برای حق اقامت دائم)
هزینه درخواست مجوز کار (Work Permit) ۱۵۰ دلار
هزینه بیومتریک ۸۵ دلار برای یک نفر و ۱۷۰ دلار برای دو نفر یا بیشتر

مدارک لازم برای اخذ ویزای کار پرستار خانگی در کانادا

متقاضیان ویزای کار پرستار خانگی باید مدارک زیر را ارائه کنند:

  • مدارک شناسایی کلیه اعضای خانواده شامل شناسنامه، پاسپورت، سند ازدواج و گواهی تولد فرزندان (در صورت وجود)
  • دو قطعه عکس ۳.۵ × ۴.۵
  • تکمیل فرم‌های مربوطه برای یکی از برنامه‌های مهاجرتی Home Child Care Provider Pilot Program یا Home Support Worker Pilot Program
  • تکمیل فرم‌های درخواست مجوز کار
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی
  • مدارک شغلی نشان دهنده سابقه کار در زمینه پرستار خانگی نظیر قرارداد کاری، سوابق بیمه، برگه‌های T4 (فیش‌های مالیاتی)، فیش حقوقی، یا نامه معرفی از کارفرما
  • آخرین مدرک تحصیلی و دریافت گزارش ECA (گزارش ECA یا معادل‌سازی، نشان می‌دهد که مدرکی که در خارج از کانادا دریافت کرده‌اید، به اندازه مدارک کانادایی اعتبار و ارزش دارد)
  • مدارک بانکی جهت اثبات داشتن تمکن مالی لازم برای تامین هزینه‌های اولیه زندگی تا پیدا کردن کار و کسب درآمد
  • نامه پیشنهاد شغلی از کارفرمای کانادایی
  • گواهی عدم سوءپیشینه
مدت زمان گرفتن اقامت کانادا با مهاجرت پرستار خانگی بدون مدرک زبان

مدت زمان صدور ویزای کار پرستار خانگی در کانادا

دولت کانادا، معمولا در عرض ۳۰ تا ۳۶ ماه نتیجه درخواست اقامت دائم را به متقاضیان برنامه‌های مهاجرتی پرستار خانگی Caregiver اعلام می‌کند. با این حال، بسته به شرایط و عوامل مختلف، این پروسه ممکن است طولانی‌تر شود. عواملی نظیر حجم درخواست‌ها، شرایط پرونده هر متقاضی و موارد دیگر، در مدت زمان این پروسه تاثیرگذار هستند.

البته، در صورتی که سابقه کار ندارید و ابتدا باید مجوز کار بگیرید و سابقه کار کسب کنید، دریافت اقامت دائم ممکن است تا ۵ سال هم طول بکشد.

تمدید اقامت کاری برای پرستاران خانگی در کانادا

پس از کسب ۲ سال سابقه کار به عنوان پرستار خانگی، می‌توانید برای اقامت دائم کانادا درخواست دهید. اما ممکن است شرایط اخذ اقامت دائم را نداشته باشید یا به دلایل شخصی، ترجیح دهید که برای آن اقدام نکنید. در این شرایط، تمدید مجوز کار (Work Permit) بهترین راهکار است.

اگر قصد دارید ویزای کار پرستار خانگی خود را تمدید کنید، باید ۳۰ روز قبل از تاریخ انقضای آن برای این کار اقدام کنید. برای تمدید ویزای کار پرستار خانگی، باید همچنان واجد شرایط آن باشید و شرایط دریافت آن را از دست نداده باشید.

خرید خانه سالمندان در کانادا؛ مهاجرت و دریافت اقامت کانادا با خرید خانه سالمندان

کلام آخر

در کانادا تقاضای زیادی برای پرستاران خانگی وجود دارد. دولت کانادا برای جبران این کمبود، دو برنامه مهاجرتی ویژه به نام نیروی کار پشتیبان در خانه (Home Support Worker Pilot Program) و مراقبت از کودک در خانه (Home Child Care Provider Pilot Program) در نظر گرفته است که به پرستاران کودک (NOC 44100) و پرستاران سالمندان و افراد ناتوان (NOC 44101) اجازه می‌دهد اقامت دائم کانادا را به دست بیاورند.

اگر شما هم با یا بدون تجربه کار قصد دارید از طریق روش پرستار خانگی یا Caregiver به کانادا مهاجرت کنید، می‌توانید با کارشناسان موسسه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس تماس بگیرید تا بیشتر شما را راهنمایی کنند.

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

سوالات متداول مهاجرت پرستاران خانگی به کانادا

داشتن پیشنهاد کار برای همه پرستاران خانگی الزامی نیست. در واقع، فقط آن دسته از پرستاران خانگی که سابقه کار ندارند، باید پیشنهاد شغلی داشته باشند و پرستاران خانگی که حداقل ۲۴ ماه سابقه کار در این زمینه دارند، نیازی به دریافت پیشنهاد شغلی ندارند.

به طور کلی، دو حالت برای مهاجرت پرستاران خانگی به کانادا در نظر گرفته شده است. حالت اول برای افرادی است که تا به حال هیچ سابقه کاری در این زمینه نداشته‌اند و حالت دوم برای افرادی است که حداقل ۲۴ ماه در این زمینه سابقه دارند. در حالت اول، افراد باید در کشور مبداء خود به عنوان پرستار کودک یا پرستار سالمند و افراد ناتوان سابقه کار کسب کنند.

پس از کسب سابقه کار، باید از یک کارفرمای کانادایی پیشنهاد کار بگیرند و از طریق برنامه مهاجرتی نیروی کار پشتیبان در خانه (Home Support Worker Pilot Program) یا مراقبت از کودک در خانه (Home Child Care Provider Pilot Program)، برای دریافت مجوز کار درخواست دهند تا سابقه کار به عنوان پرستار خانگی در کانادا به دست بیاورند.

در حالت دوم نیز که متقاضیان حداقل ۲۴ ماه سابقه کار به عنوان پرستار خانگی دارند، می‌توانند از طریق یکی از برنامه‌های مهاجرتی نام برده شده، اقدام کنند و با ارائه مدارک اثبات کننده سابقه کار ۲ ساله خود، اقامت دائم کانادا را برای خود و کلیه اعضای خانواده به دست بیاورند.

تقریبا اکثر استان‌های کانادا به پرستار خانگی نیاز دارند که از این دست می‌توانیم به انتاریو، بریتیش کلمبیا، آلبرتا، ساسکاچوان و کبک اشاره کنیم.

پرستاران خانگی که قصد اقدام برای استان کبک دارند، باید علاوه بر شرایطی که در سایر استان‌ها لازم است، گواهی انتخاب کبک (QSC) نیز دریافت کنند. این گواهی به منزله مجوز ورود افراد به این استان است. همچنین، متقاضیان در کبک باید مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) مثبت نیز داشته باشند، در صورتی که متقاضیان در سایر استان‌ها به LMIA نیاز ندارند. در نهایت، متقاضیان در کبک باید با زبان فرانسوی هم آشنایی داشته باشند.

بله، یکی از الزامات برنامه‌های مهاجرتی پرستاران خانگی مدرک زبان CLB 5 یا NLCLC 5 است. افرادی که مدرک زبان نداشته باشند یا نمره کم‌تری داشته باشند، واجد شرایط این برنامه نخواهند بود. گذشته از این، شما قرار است در یک کشور خارجی زندگی کنید که به واسطه شغل خود، روابط رو در رو و نزدیکی هم با افراد خواهید داشت. اگر تسلط کافی به زبان انگلیسی یا فرانسوی نداشته باشید، قادر به برقراری ارتباط با دیگران نخواهید بود.

یکی از الزامات برنامه‌های مهاجرتی پرستار خانگی، داشتن حداقل ۲۴ ماه سابقه کار در کد شغلی NOC 44100 یا NOC 44101 است. اما مشکل اینجاست که این سابقه کار، باید در کانادا به دست آمده باشد. نگران نباشید، بدون سابقه کار به عنوان پرستار خانگی در کانادا هم همچنان شانس دارید.

در واقع، ابتدا باید در کشور مبداء خود به عنوان پرستار کودک یا سالمندان یا افراد ناتوان سابقه کار کسب کنید و یک پیشنهاد شغلی (Job offer) از یک کارفرمای کانادایی پیدا کنید. پس از آن می‌توانید از طریق برنامه‌های مهاجرتی پرستار خانگی برای دریافت مجوز کار (Work Permit) و اقامت دائم (PR) به طور همزمان اقدام کنید. در این صورت پس از کسب ۲۴ ماه سابقه کار در این زمینه در کانادا، می‌توانید اقامت دائم دریافت کنید.

اگر سابقه کار در این زمینه نداشته باشید، این پروسه ممکن است حدود ۵ سال و حتی بیشتر طول بکشد. زیرا ابتدا باید حداقل ۲۴ ماه سابقه کار کسب کنید تا بتوانید با مجوز کار (Work Permit) وارد کانادا شوید و تجربه کسب کنید. پس از کسب ۲ سال سابقه کار، می‌توانید برای اقامت دائم اقدام کنید که آن هم به حدود ۳۰ تا ۳۶ ماه زمان نیاز دارد.

بله. با توجه به طولانی بودن پروسه صدور اقامت دائم از طریق برنامه‌های مهاجرتی پرستار خانگی، بسیاری از متقاضیان قصد دارند تا زمانی که پرونده‌شان به نتیجه می‌رسد، به کار کردن ادامه دهند. خوشبختانه، این امکان وجود دارد. این افراد می‌توانند نوع خاصی از مجوز کار به اسم Bridging Open Work Permit دریافت کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا زمانی که نتیجه درخواست اقامت دائم‌شان مشخص می‌شود، همچنان در کانادا کار کنند.