اگر برای اولین بار یک پروسه کارآفرینی را شروع کرده اید و به دنبال کمک هایی برای حمایت از ایده های کسب و کار خود هستید، یک انکوباتور می تواند به شما کمک کند تا به خواسته های خود دست پیدا کنید. در ادامه توضیح خواهیم داد که چگونه می توان به کمک یک انکوباتور این مراحل را طی کرد.

انکوباتور چیست؟

برنامه های انکوباتور برای کسب و کار، برنامه ای است که کسب و کارهای نوپا به کمک آن به حمایت های مالی دسترسی پیدا کرده و با سرعت بیشتری به سمت موفقیت و سودآوری حرکت می کنند. انکوباتورها منابع ارزشمندی مانند فضای رایگان اداری، تجهیزات، آموزش و مربیگری، مشارکت های جمعی و فرصت های سرمایه گذاری شبکه ای مانند سرمایه گذاران فرشته و سرمایه گذاران ریسک پذیر را در اختیار استارت آپ ها قرار می دهند. انکوباتورهای یک کسب و کار بر روی مشاغل کاملا جدیدی تمرکز دارند که هنوز توسعه نیافته و ایده جالبی را برای رسیدن به موفقیت در اختیار دارند.

بسیاری از انواع شرکت ها و سازمان ها از برنامه های انکوباتور استارت آپی حمایت می کنند که از جمله آن ها می توان به دانشگاه ها، سازمان های غیر انتفاعی، سازمان های توسعه اقتصادی دولتی و شرکت های ریسک پذیر سرمایه گذاری اشاره کرد. برای به دست آوردن حمایت یک انکوباتور کسب و کار، باید یک پروسه از پیش تعیین شده را طی کنید که شامل رعایت تمامی معیارهای خاصی است که انکوباتورها برای ارائه یک طرح تجاری مورد قبول خود قرار داده اند.

سه نوع رایج انواع شرکت ها در کانادا عبارتند از مالکیت انحصاری، مشارکت (عمومی و محدود) و شرکت‌های بزرگ.

بررسی تفاوت های اکسلریتور با انکوباتورها

انکوباتورهای کسب و کار و اکسلریتورها، در مرحله اولیه شرکت ها کمک ها و پشتیبانی های مالی و فنی را ارائه می کنند اما تفاوت های کلیدی بین آن ها وجود دارد که باید به طور کامل نسبت به آن ها آگاهی پیدا کرد.

مرحله سرمایه گذاری

بزرگ ترین تفاوتی که میان اکسلریتورها و انکوباتورها وجود دارد، مربوط به مراحل سرمایه گذاری است. انکوباتورها بر روی فازهای اولیه استارت آپ هایی تمرکز می کنند که در مرحله توسعه محصول هستند و مدل تجاری توسعه یافته ای را در اختیار ندارند. اکسلریتورها بر سرعت بخشیدن به رشد شرکت های موجود توجه بیشتری دارند که در حال حاضر کمینه محصول پذیرفتنی (MVP) را در اختیار داشته و آن را به بازار عرضه کرده اند.

سرمایه گذاری اولیه

انکوباتورها معمولا سرمایه ای را به صورت ریسکی وارد یک شرکت نمی کنند و سرمایه خود را به خطر نمی اندازند ولی ممکن است از شما بخواهند تا بخشی از سهام شرکت را در ازای منابع ارزشمندی که فراهم می کنند، در اختیار آن ها قرار دهید. برای اکسلریتورها این یک رویه بسیار عادی است که در پروسه های پر ریسک نیز سرمایه گذاری کرده و در ازای آن بخشی از سهام را دریافت کنند.

جدول زمانی برنامه

همانطور که از نام آن پیدا است، انکوباتورها در یک بازه زمانی طولانی تر سرمایه گذاری خود را انجام می دهند. آن ها تلاش می کنند تا یک ایده تجاری را تا زمانی که آماده ایجاد یک شرکت موفق باشد گسترش دهند و این دوره ممکن است حتی تا 2 سال نیز به طول بیانجامد. بر خلاف این، اکسلریتورها در بازه زمانی بسیار کمتری سرمایه گذاری خود را انجام می دهند و معمولا 3 تا 6 ماه به طول می انجامد.

3 گام ساده برای استفاده از اینکوباتو و اکسلرتور

برای واجد شرایط شدن در برنامه های اینکوباتورها و اکسلریتورها، مسیر دشواری پیش روی افراد قرار دارد اما باید به این حقیقت توجه داشت که واجد شرایط شدن توسط آن ها بسیار ارزشمند است. اگر شما جز معدود افراد خوش اقبالی باشید که درخواست آن ها مورد تایید قرار گرفته است، به احتمال بسیار زیاد می توانید به مشاوران تجاری با تجربه، جامعه ای بزرگ از کارآفرینان، جلسات و رویدادهای خصوصی بعلاوه بسیاری از امتیازات و تخفیف های ارزشمند برای محصولات و خدمات دسترسی داشته باشید و از این طریق می توانید سرمایه خود را به صورت قابل توجهی توسعه دهید.

در رابطه با انکوباتورها ممکن است دسترسی رایگان یا با استفاده از یارانه به بسیاری از ادارات، انبارها و در برخی از موارد آزمایشگاه ها برای شما فراهم شود. از طرف دیگر اکسلریتورها سرمایه اولیه و خدماتی را در اختیار شما قرار خواهند داد تا ریسک سرمایه گذاری در شرکت شما برای سرمایه گذاران دیگر به حداقل برسد.

به همین دلیل است که بسیاری از افراد تمایل دارند تا در این رابطه شانس خود را امتحان کنند و در نتیجه این برنامه ها بسیار رقابتی هستند. امروزه از سراسر جهان متقاضیان زیادی برنامه های استارت آپی خود را ارائه می کنند و کاملا طبیعی است که برنامه خود را در اختیار چندین شرکت اکسلریتور یا انکوباتور قرار دهند.

برخی از کارآفرینان تلاش می کنند تا در میان تمامی اکسلریتورهای در دسترس جستجو کرده و با آن ها مذاکره کنند. آن ها ممکن است برنامه خود را با یک اکسلریتور یا انکوباتور که خدمات اولیه در خصوص استارت آپ ارائه می کند آغاز کنند و پس از آن به سراغ اکسلریتورها بروند تا زمانی که بتوانند نظرات یک سرمایه گذار یا گروهی از آن ها برای ارائه چکی به ارزش بیش از یک میلیون دلار را جلب کنند و این زمانی است که برنامه استارت آپ به سمت جلب نظر ونچر کپیتال ها (VC) حرکت کرده است.

برای رسیدن به این مرحله لازم نیست که در یک برنامه اکسلریتور و انکوباتور شرکت کنید ولی آن ها می توانند به صورت قابل توجهی به مسیر رسیدن شما به این نقطه سرعت ببخشند. اما این سوال مطرح می شود که چطور می توان این فرصت را ایجاد کرد؟

1.در رابطه با پروژه خود جدی باشید.

سرمایه گذاران و مدیران حامی کارآفرینی، به دنبال کارآفرینانی هستند که در زمینه سرمایه گذاری خود بسیار جدی هستند. در بسیاری از موارد، کارآفرینان پاسخ های کاملی به سوالات مطرح شده در فرم ها ارائه نمی کنند، پاسخ سوالات آن ها با مشکلاتی روبرو است که نمی توان آن را به درستی درک کرد و حتی غلط های املایی و نگارشی در میان آن ها وجود دارد. در برخی از مواقع بسیاری از دریافت کنندگان درخواست حمایت به این سوال فکر می کنند که یک متقاضی به چه دلیل یک فرد با وجود چنین اشکالاتی، وقت خود را صرف دریافت حمایت می کنند؟

معمولا کمتر از 10 درصد از درخواست های صادر شده موفق می شوند تا به مراحل نهایی راه پیدا کنند. حتی در صورتی که فناوری و خدماتی که قرار است از طریق یک استارت آپ ارائه کنید در شرایط مناسب تری قرار داشته باشد، ارائه نادرست برنامه می تواند هزینه بسیار زیادی را برای شما به همراه داشته باشد پس در ارائه طرح خود توجه بسیار زیادی داشته باشید.

2.دارایی های خود را به درستی ایجاد و ارائه کنید.

در هنگام درخواست برای جلب نظر یک انکوباتور یا اکسلریتور دقت داشته باشید که چشم انداز و ماموریت شرکت خود را به درستی بیان کنید و خلاصه ای از آن چه که باید به مرحله اجرا در آورید را بیان کنید. در برخی از مواقع این نهادهای حامی، ممکن است از شما بخواهند تا یک ویدئوی یک تا 3 دقیقه ای برای آن ها ارسال کنید.

ناظرها موارد بیشتری را مورد بررسی قرار می دهند که شامل سایت و همچنین پروفایلی است که کسب و کارها در F6S، Gust، AngelList و Crunchbase است. همه این طرح ها را می توانید به عنوان دارایی های خود بیان کنید. هنگامی که همه این موارد را در دسترس داشتید، می توانید از آن ها برای جذب حامیان مالی استفاده کنید.

ممکن است شما در مراحل اولیه راه اندازی یک استارت آپ باشید، اما باید گام های نخست را نیز محکم و دقیق بردارید تا بتوانید تاثیرگذار باشید. باید سایت خود را به خوبی طراحی کنید و یک لندینگ پیج مناسب را ارائه کنید. باید به هیئت بازبینی نشان دهید که علاوه بر این که یک ایده مناسب برای اجرا دارید، به جزئیات نیز توجه می کنید.

سرمایه گذاران علاقه دارند تا به شرکتی که در آن سرمایه گذاری می کنند افتخار کنند و معمولا نام آن ها را نیز در سایت خود به عنوان یک پرتفولیو ارائه می کنند. سایر سرمایه گذاران نیز به این سایت ها مراجعه می کنند تا بتوانند شرکت های مناسب برای سرمایه گذاری را پیدا کنند. با ایجاد محتوا و در اختیار داشتن دارایی های مناسب و با کیفیت بالا می توانید جلب نظر سرمایه گذاران را ساده تر کنید.

3.ارتباطات

در صورتی که اکسلریتورها یا انکوباتور مورد نظر شما، تقاضای شما را رد کردند، قطعا نباید آن را به عنوان پایان مسیر در نظر گرفت. باید با مدیران برنامه های دیگر در تماس باشید و در مواقعی که به نقطه های عطف می رسید، پرونده خود را فورا به روز رسانی کنید. در رابطه با فرصت هایی که ممکن است برای آن ها و مشتریانشان جالب باشد، توضیحاتی را در اختیارشان قرار دهید. همچنین درباره آن ها با دیگران صحبت کنید و آن ها را به دیگران نیز معرفی کنید.

در دنیایی که تبلیغات دهان به دهان مهم ترین نوع تبلیغات به حساب می آید، مدیران برنامه های مختلف مشتاق هستند تا شما به عنوان یک مشتری یا همکار این فعالیت را برای آن ها انجام دهید. البته این به آن معنا نیست که آن ها درخواست شما را مورد پذیرش قرار دهند اما مطمئنا به شما کمک می کند تا رابطه ای ایجاد کنید که می تواند درهای زیادی را به روی شما باز کند.

به طور خلاصه، به فرایند درخواست به عنوان یک پروژه جدی نگاه کنید، زمان مناسبی را برای این کار اختصاص دهید و دارایی های خود را گسترش دهید تا استارت آپ شما بتواند از آن ها بارها و بارها بهره ببرد. رابط قوی با مدیران اکسلریتورها و انکوباتورها ایجاد کنید تا بتوانید شبکه های ارتباطی خود را گسترش دهید. این سه مرحله می تواند به شما کمک کند تا در میان دیگر متقاضیان یک پرونده متمایز داشته باشید و آن حمایتی که می تواند شما را به سرمایه برساند به دست آورید.

معرفی 4 منبع مالی انکوباتورها برای یک کسب و کار

یک انکوباتور در مراحل اولیه کسب و کار منابع مالی مختلفی را در اختیار کارآفرین ها قرار خواهد داد تا آنها بتوانند هزینه های خود را تا حد زیادی کاهش دهند. این حمایت های مالی می تواند به عنوان یک تشویق کننده برای ارائه ایده های جدید و خلاقانه باشد تا به رشد هرچه سریع تر دست پیدا کنند.

برخی از مهم ترین منابعی که به عنوان منبع مالی می توان به آن ها اشاره کرد شامل موارد زیر هستند:

  • فضای کاری: بسیاری از انکوباتورها، دسترسی رایگان به فضای اداری یا تخفیف زیادی را برای کمک به کسب و کارها و کاهش هزینه های اولیه آن ها در نظر می گیرند.
  • خدمات راه اندازی: انکوباتورها ممکن است بتوانند دسترسی به خدمات و برنامه های کامپیوتری را ایجاد کنند. امکان دسترسی به نرم افزارهای حسابداری، حقوقی، تولیدی، بازاریابی، برای اطمینان از دسترسی مناسب به خدمات و پیشبرد اهداف، یکی دیگر از خدماتی است که انکوباتورها ارائه می کنند.
  • مربیگری: برنامه های انکوباتور معمولا به گروه مدیران باتجربه دسترسی دارند و به همین دلیل این افراد می توانند اطلاعات کافی در خصوص نحوه اجرای پروژه های مختلف را به استارت آپ ها ارائه کنند. آن ها این شبکه از مربیان و مشاورین را به شرکت های استارت آپی مرتبط می سازند و از این طریق آموزش آن ها را نیز برعهده می گیرند. در این صورت خطاهای پرهزینه ای که ممکن است یک استارت آپ با آن روبرو شود، به حداقل می رسد.
  • آموزش: انکوباتورها می توانند در زمینه های خاصی مثل مهارت های ارائه طرح مدیریت IP، انطباق با مقررات، توسعه فرایند فروش و ایجاد فرهنگ مثبت در محل کار، آموزش های لازم را ارائه دهند.
برنامه های انکوباتور یا مرکز رشد برای کسب و کارها

بررسی 4 مزیت بزرگ انکوباتورها برای کسب و کار

پیوستن به یک انکوباتور می تواند به تقویت رشد و روحیه شرکت کمک کند. به طور کلی می توان 4 مزیت مهم را برای استفاده از انکوباتورها در نظر گرفت:

1.جامعه مشارکتی

زمانی که صحبت از انکوباتورها در میان باشد، فضای اداری معمولا به صورت مشارکتی ارائه می شود و به همین دلیل است که استارت آپ ها این فرصت را خواهند داشت تا به صورت همزمان با سایر استارت آپ ها در ارتباط باشند و عادات کاری مثبت، خلاقیت و کلیه امتیازات دیگری که در این رابطه وجود دارد را به دست آورند.

2.کاهش هزینه های کلی

شرکت کنندگان در برنامه های انکوباتورها معمولا مقدار بسیار زیادی از هزینه هایی که برای اجاره ملک، هزینه های انرژی و تجهیزات پرداخت می شود را از طریق انکوباتورها به دست می آورند و به همین دلیل است که هزینه های آن ها تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

3.آموزش

انکوباتورها دسترسی به مربیان با تجربه و آموزش های خاص را در زمینه هایی که از اهمیت بالایی برخوردار هستند را فراهم می کنند. این مسئله می تواند به توسعه کسب و کارهایی که به تازگی افتتاح شده اند کمک کند.

4.ایجاد شبکه های سرمایه گذاری

انکوباتورها معمولا به سرمایه گذارهای فرشته و ریسک پذیر دسترسی دارند که می توانند به کمک آن ها حمایت های مالی برای استارت آپ هایی که احتمالا آینده موفقی دارند را جذب کنند. زمانی که یک شرکت توسط انکوباتورها به تایید می رسد، نشان از اعتبار بالای آن دارد و به همین دلیل است که منابع مالی بیشتری در اختیار آن ها خواهد بود.

بررسی 3 عیب استفاده از انکوباتورها

در نگاه اول ممکن است یک انکوباتور بسیار جذاب به نظر برسد اما باید نسبت به این مسئله آگاه بود که در این مسیر نیز معایبی وجود دارد.

نرخ پذیرش پایین

تعداد بسیار زیادی از استارت آپ ها تلاش می کنند تا برای انکوباتورهای موفق درخواست خود را به ثبت برسانند و همین مسئله سبب می شود تا یک پروسه به شدت رقابتی در این رابطه رخ دهد. در حقیقت پروسه رسیدن به پذیرش در این مسیر بسیار زمان بر است و به همین دلیل فرد باید در مسیری گام بردارد که نیازمند زمان بسیار زیاد است و این احتمال نیز وجود دارد که درخواست شما با موفقیت به انجام نرسد.

از دست دادن سهام

برخی از انکوباتورها، شرکتی که به عنوان استارت آپ می پذیرند را به عنوان یک سرمایه گذاری قلمداد می کنند و به همین دلیل نیز بخشی از سهام آن را تصاحب می کنند. این یک شیوه عادی برای انکوباتورها نیست اما در برخی از مواقع این اتفاق نیز رخ می دهد.

آزادی عمل کمتر

ممکن است شما به این دلیل یک کسب و کار را ایجاد کرده باشید که هدف شما ریاست و مدیریت یک حرفه بوده است اما زمانی که شما از یک انکوباتور در پروسه فعالیت خود استفاده می کنید، دیگر مسئولیت کامل را بر عهده ندارید.

شما باید وضعیت پرونده خود را با مدیران برنامه در میان بگذارید و نظرات آن ها در این رابطه را نیز جویا شوید. علاوه بر این برخی از انکوباتورها ممکن است برخی از آموزش های ویژه را برای شما در نظر بگیرند.

چهار قدم برای انتخاب یک انکوباتور

به همان اندازه که برای هر تصمیم بزرگ مالی وقت صرف می کنید، باید به نحوه پیدا کردن انکوباتور نیز توجه داشته باشید. برای انتخاب و آنالیز یک انکوباتور به موارد زیر توجه ویژه داشته باشید.

تاریخچه موفق

در مورد کسب و کارهای موجود در برنامه آن ها تحقیقات گسترده ای انجام دهید تا دریابید که آیا آن ها توانسته اند در همکاری با این انکوباتور موفقیتی به دست آورده و شکوفا شوند یا خیر. با کارآفرینانی که واجد شرایط مشارکت با این انکوباتور شده اند تماس برقرار کنید تا تجربیات آن ها را مورد بررسی قرار دهید.

الزامات حقوق صاحبان سهام

اگر انکوباتور به شما اعلام می کند که در رابطه با مشارکت خود از شما سهام درخواست می کند، از خود بپرسید که آیا تمایلی به ارائه سهام به آن ها دارید یا خیر. باید بسنجید که به دست آوردن امتیازاتی که در اختیار شما قرار می دهند با ارزش تر است یا سهامی که به آن ها می سپارید.

شبکه مربیان

درباره مربیانی تحقیق کنید که در صورت قبولی در برنامه به شما کمک خواهند کرد تا ببینید که آیا آن ها افرادی هستند که می توانند به شما کمک کنند یا می توانید از آن ها نکاتی را بیاموزید یا خیر.

زمینه های تخصص

اطمینان حاصل کنید که انکوباتور منابع مناسبی برای فراهم کردن نیازهای شما در اختیار دارد و تجربه کافی در زمینه کسب و کار شما را داشته است.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که مسیر مهاجرت طریق استارت آپ کانادا می تواند ارزش بسیار زیادی داشته باشد و به همین دلیل است که متقاضیان بسیار زیادی دارد. افرادی که این روش را برای مهاجرت خود انتخاب می کنند، باید یک برنامه استاندارد داشته باشند و مطالعات کاملی را انجام دهند و یک پروسه حقوقی را طی کنند. به همین دلیل است که توصیه می شود تا در این مسیر ارزشمند با یک وکیل و مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC در ارتباط باشید تا شما را در این مسیر همراهی کند. با مشاورین ما تماس بگیرید تا واجد شرایط بودن شما در این راه پر فراز و نشیب را بررسی کنند.