اگر در حال تحصیل در کانادا هستید، حتما از این موضوع استقبال می‌کنید که پس از اتمام دوره تحصیلی خود در این کشور، لزوما مجبور به ترک کانادا نیستید. شما به عنوان دانشجویی که در یکی از دانشگاه‌های کانادایی فارغ‌التحصیل شده، می‌توانید برای تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری کانادا اقدام کنید تا اقامت خود در این کشور را تا چند سال دیگر نیز تمدید کنید.

برای این منظور، باید برای اخذ نوعی مجوز کار به اسم مجوز کار پس از تحصیل کانادا (Post Graduate Work Permit) اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه و آگاهی از نحوه تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا، لطفا تا انتهای این مطلب با ما در موسسه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس همراه بمانید.

اقامت در کانادا پس از دوره تحصیلی

اگرچه که در ابتدای درخواست برای ویزای تحصیلی کانادا باید نشان دهید که قصد دارید پس از اتمام دوره تحصیلی خود کانادا را ترک کنید، اما یک راه برای ادامه اقامت در کانادا پس از دوره تحصیل نیز وجود دارد.

امکانات پیشرفته و کیفیت بالای زندگی در این کشور، اکثر دانشجویانی که از دانشگاه‌های این کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند را ترغیب می‌کند تا با تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا، اقامت خود را در این کشور تمدید کنند. این امکان برای فارغ‌التحصیلان خارجی دانشگاه‌های کانادا وجود دارد تا مجوز کار بگیرند و در این کشور مشغول به کار شوند.

انواع بورسیه های تحصیلی کانادا؛ چگونه بورسیه تحصیلی کانادا بگیریم؟

تمدید مجوز اقامت در کانادا با تبدیل ویزای تحصیلی به کاری

با توجه به امکانات بسیار پیشرفته و فرصت‌های شغلی و تحصیلی پرشمار در کانادا، عده زیادی از دانشجویان خارجی که در دانشگاه‌ها یا کالج‌های این کشور تحصیل می‌کنند، به دنبال پیدا کردن شغل مناسب می‌گردند تا بتوانند مدت بیشتری در این کشور بمانند. خوشبختانه، این افراد می‌توانند از طریق مجوز کار پس از تحصیل، از فرصت تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا استفاده کنند.

در ادامه، به نکات مهمی که باید درمورد مجوز کار کانادا بدانید، اشاره شده است:

  • مجوز کار پس از تحصیل، به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که از یک موسسه آموزشی معتبر کانادایی مدرک خود را دریافت کرده باشند.
  • در این روش، فقط موسسه‌های آموزشی که دارای شماره DLI باشند، به عنوان موسسه آموزشی معتبر و مورد تایید دولت کانادا در نظر گرفته می‌شوند و مراکزی که شماره DLI ندارند، امکان تبدیل ویزای تحصیلی به کاری را برای فارغ التحصیلان فراهم نخواهند کرد. (شماره DLI نشان‌دهنده معتبر بودن موسسه مورد نظر است و نشان می‌دهد که جزو مراکز آموزشی مورد تایید دولت کانادا است)
  • تبدیل ویزای تحصیلی به کاری، فرصت بسیار خوبی برای کسب تجربه کار در کانادا و حرکت به سمت اخذ اقامت دائم این کشور است.
  • دانشجویان برای اینکه واجد شرایط دریافت مجوز کار پس از تحصیل شوند، باید حداقل به مدت ۶ ماه در یک دوره آموزشی تمام وقت در یک مرکز آموزشی دارای شماره DLI تحصیل کرده باشند.
  • دوره‌های آموزشی که افراد را به مجوز کار پس از تحصیل می‌رسانند، باید منجر به دریافت دیپلم یا هرگونه گواهینامه معتبر دیگری شوند.
  • مدت زمان اعتبار مجوز کار پس از تحصیل، بین ۸ ماه تا ۳ سال است که بر اساس مدت زمان دوره تحصیلی متقاضی در کانادا تعیین می‌شود.
  • اعتبار مجوز کار پس از تحصیل، نمی‌تواند بیشتر از مدت زمان دوره تحصیلی متقاضی در کانادا باشد.

مصاحبه کاری در کانادا؛ سوالات کلیدی در مصاحبه کاری در کانادا

شرایط تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا

افرادی که قصد دارند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری کانادا تبدیل کنند، باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

  • حداقل ۱۸ سال سن
  • پاسپورت معتبر به همراه مدارک مرتبط با معاینات پزشکی
  • تاییدیه رسمی مدرک تحصیلی اخذ شده در کانادا
  • مجوز تحصیل معتبر در طول دوره تحصیل در کانادا (دوره و مقطع تحصیلی متقاضی و همینطور محل تحصیل وی یعنی دانشگاه، کالج یا مرکز آموزشی که در آن تحصیل کرده، باید تایید شوند)
  • داشتن وضعیت اقامت (Status) معتبر در زمان اقدام برای مجوز کار پس از تحصیل (Post Graduate Work Permit)
  • حداقل ۶ ماه تحصیل در یک دوره آموزشی معتبر به صورت تمام وقت در یکی از کالج‌ها، دانشگاه‌ها یا مراکز آموزشی معتبر کانادا که دارای شماره DLI است.
  • اقدام برای مجوز کار پس از تحصیل در عرض ۱۸۰ روز پس از اتمام دوره تحصیلی در کانادا
  • در صورتی که در زمان اقدام برای مجوز کار پس از تحصیل تاریخ اعتبار مجوز تحصیل یا استادی پرمیت کانادا (Study Permit) متقاضی به اتمام می‌رسد، باید برای دریافت ویزای توریستی و وضعیت بازدید کننده (Visitor Status‌) اقدام نماید.

نکته مهم: توصیه اکید متخصصین ما در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس به متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا این است که پیش از انجام هرگونه اقدامی برای اخذ پذیرش یکی از دانشگاه‌ها، کالج‌ها یا مراکز آموزشی کانادا، حتما شرایط آن را برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) بررسی کنید تا مطمئن شوند که پس از اتمام دوره تحصیل خود در کانادا واجد شرایط دریافت این نوع مجوز کار خواهند بود.

البته، زیاد هم نباید نگران این موضوع باشید؛ زیرا اکثر دانشگاه‌ها و کالج‌های کانادایی که مدرک رسمی تحصیلی در مقاطع آکادمیک (اعم از کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) اعطا می‌کنند، جزو مراکز آموزشی معتبر و واجد شرایط دریافت مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) هستند. اکثر کالج‌ها و دوره‌های یک ساله و دو ساله نیز به همین ترتیب، واجد شرایط دریافت این نوع مجوز کار هستند.

اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل رسمی مهاجرت به کانادا، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

نحوه تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا

اگر تمایل دارید که ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنید، دو راه برای انجام این کار در پیش روی خود دارید:

  1. اقدام از طریق برنامه مجوز کار پس از تحصیل (Post Graduate Work Permit)
  2. دریافت مجوز کار (Work Permit) با ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA)

1.   نحوه تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا از طریق برنامه مجوز کار پس از تحصیل

روش اول برای تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا پس از اتمام دوره تحصیل دانشجو در کانادا است. این برنامه، روش رسمی دریافت مجوز کار برای دانشجویان خارجی است که تمایل دارند پس از فارغ‌التحصیل شدن، در کانادا بمانند.

اولین قانون مجوز کار پس از تحصیل، این است که از یک مرکز آموزشی معتبر کانادایی با شماره DLI فارغ‌التحصیل شده باشید. شماره DLI نشان‌دهنده معتبر بودن موسسه مورد نظر است و نشان می‌دهد که جزو مراکز آموزشی مورد تایید دولت کانادا است.

یکی از مزایای بزرگ این روش، این است که به دانشجویان اجازه می‌دهد در هر یک از استان های کانادا و برای هر کارفرمایی که دوست دارند کار کنند. این نکته را هم باید مد نظر داشته باشید که فقط ۱۸۰ روز پس از اینکه دانشگاه شما آخرین نمره‌تان را ثبت کرد، فرصت دارید که برای مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) اقدام کنید.

کل پروسه درخواست برای مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) آنلاین است. دانشجویان هم می‌توانند از داخل کانادا و هم خارج از کانادا برای مجوز کار پس از تحصیل درخواست دهند. در صورتی که تاریخ اعتبار مجوز تحصیل (Study Permit) شما قبل از انتشار نمرات‌تان منقضی می‌شود، دو راه دارید:

  • برای دریافت ویزیتور ریکورد (Visitor Record) درخواست دهید تا مدت بیشتری در کانادا بمانید یا
  • کانادا را ترک کنید و از خارج کانادا برای مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) درخواست دهید.

 

2.   نحوه تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا از طریق مجوز کار با LMIA

این روش، برای افرادی در نظر گرفته شده که قصد دارند در طول دوره تحصیل خود (یعنی قبل از فارغ التحصیلی) ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار تبدیل کنند. همچنین، در صورتی که از یک موسسه آموزشی فاقد شماره DLI فارغ‌التحصیل شدید و یا به هر دلیلی نمی‌خواهید که دوره تحصیل خود را به اتمام برسانید، می‌توانید از این روش برای تبدیل ویزای تحصیلی به کاری اقدام کنید.

این روش در واقع، مسیر معمولی و رایج دریافت مجوز کار (Work Permit) از داخل خاک کانادا است. این روش مستلزم دریافت پیشنهاد شغلی (Job Offer) از یک کارفرمای ساکن کانادا است.

پس از دریافت پیشنهاد شغلی، کارفرمای مربوطه باید مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار کانادا (LMIA) مثبت دریافت کند تا بتواند شما را به عنوان نیروی کار خارجی استخدام کند. پس از انجام این اقدامات، می‌توانید با مراجعه به سایت اداره مهاجرت کانادا، برای دریافت مجوز کار (Work Permit) اقدام نمایید.

برای مطالعه درباره شرایط کار در ونکوور و وضعیت کار در تورنتو این مقالات را بخوانید.

مدارک لازم برای تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا

متقاضیانی که قصد دارند ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند، باید مدارک زیر را ارائه دهند:

  • مدرک تحصیلی اخذ شده از یک موسسه آموزشی معتبر دارای شماره DLI
  • رونوشت از موسسه آموزشی معتبری که در آن تحصیل کرده‌اید
  • نامه رسمی از موسسه آموزشی مورد نظر که مدرک خود را در آن دریافت کرده‌اید

هزینه تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا

اقدام برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل (Post Graduate Work Permit) برای تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا ۲۵۵ دلار هزینه دارد. در برخی از مواقع، ممکن است یکسری هزینه‌های جانبی دیگر نظیر انجام آزمایشات پزشکی هم وجود داشته باشد که آن هم حدود ۱۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. سایر هزینه‌ها متغیر هستند و بسته به شرایط پرونده متقاضیان باید پرداخت شوند.

تبدیل ویزای توریستی به کاری کانادا؛ مطالعه روش ها و نحوه تبدیل ویزای توریستی کانادا به کاری

مدت زمان تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا

یکی از سوالاتی که حتما برایتان پیش می‌آید، این است که صدور مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) یا تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا چقدر زمان لازم دارد؟ در پاسخ می‌توان گفت که صدور این مجوز می‌تواند بین ۸۰ تا ۱۸۰ روز طول بکشد.

یکی از مزایای بزرگ این روش این است که در حالی که منتظر صدور مجوز کار پس از تحصیل خود هستید، می‌توانید در کانادا کار کنید، مشروط بر اینکه قبل از تاریخ انقضای مجوز دانشجویی خود، برای این کار اقدام کنید.

در چه شرایطی ویزای کار کانادا به شما تعلق نمی‌گیرد؟

تحت برخی از شرایط امکان تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در کانادا وجود ندارد. متقاضیانی که قصد دارند از طریق این روش اقدام کنند، باید قبل از اقدام به مهاجرت تحصیلی در کانادا شرایط زیر را در نظر بگیرند:

  • در صورتی که دانشجو قبلا یک بار مجوز کار پس از تحصیل (Post Graduate Work Permit) گرفته باشد.
  • در صورتی که دانشجو در دوره‌های آموزش از راه دور که امکان دریافت مجوز کار پس از تحصیل ندارند، شرکت کرده باشد.
  • در صورتی که دانشجو در مراکز و موسسه‌های آموزشی غیرکانادایی تحصیل کرده باشد (حتی در صورتی که موسسه مورد نظر در خاک کانادا باشد و در این کشور فعالیت کند).
  • در صورتی که دانشجو از ادامه دوره تحصیلی خود انصراف داده باشد و آن را به اتمام نرسانده باشد.
  • در صورتی که دانشجو در مراکز آموزشی غیرمعتبری که شماره DLI ندارند تحصیل کرده باشد یا دوره تحصیلی وی تمام وقت نبوده باشد.

مشاغل پردرآمد کانادا؛ با مشاغل پرسود و پردرآمد در کانادا آشنا شوید.

چند بار می‌توان مجوز کار پس از تحصیل گرفت؟

هر یک از دانشجویان بین المللی‌، فقط یک بار می‌توانند مجوز کار پس از تحصیل بگیرند. با توجه به این امر که این نوع مجوز کار، قابل تمدید هم نیست. در بسیاری از مواقع، افراد تمایل دارند که در یک دوره تحصیلی یا آموزشی دیگر که ادامه دوره قبلی آن‌ها است، شرکت کنند. یا در نظر دارند که در یک دوره تحصیلی طولانی‌تر شرکت کنند.

در چنین شرایطی، طبق استراتژی‌های مهاجرتی، ممکن است بخواهند برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل (Post Graduate Work Permit) اقدام کنند. اما نکته قابل توجه درمورد این نوع مجوز کار، این است که حتما پس از اتمام آخرین و طولانی‌ترین دوره تحصیلی یا آموزشی خود در کانادا برای مجوز کار پس از تحصیل درخواست دهید تا اعتبار مجوز آن نیز طولانی‌تر باشد. زیرا حداکثر مدت زمان اعتبار آن ۳ سال است که قابل تمدید هم نیست.

اخذ اقامت دائم کانادا از طریق تبدیل ویزای تحصیلی به کاری

روش مجوز کار پس از تحصیل (Post Graduate Work Permit) یا همان تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا، در اصل برای این منظور طراحی و اجرا می‌شود تا مسیری برای اخذ اقامت دائم کانادا در اختیار دانشجویان خارجی قرار دهد. در واقع، دانشجویان فارغ‌التحصیل، با دریافت این نوع مجوز کار، در مسیر اخذ اقامت دائم کانادا قرار می‌گیرند.

متقاضیان این روش، با پیوند دادن دوره تحصیلی خود در کانادا با تجربه کار تمام وقت و معنادار در این کشور، در یک موقعیت عالی برای درخواست اخذ اقامت دائم از طریق سیستم اکسپرس انتری (Express Entry) قرار خواهند گرفت. داشتن مدرک تحصیلی اخذ شده از دانشگاه‌های کانادایی و تجربه کار در این کشور، تضمین می‌کند که متقاضیان سیستم اکسپرس انتری، امتیازات ارزشمندی در سیستم امتیازدهی جامع (CRS) به دست خواهند آورد.

این امر باعث می‌شود تا نسبت به سایر متقاضیان برتری پیدا کنند و در موقعیت بهتری برای اخذ اقامت دائم نسبت به آن‌ها قرار بگیرند. برنامه‌های استانی کانادا (PNP) و یا برنامه کلاس تجربه کبک (در صورت تحصیل در استان کبک) نیز جزو دیگر روش‌های مهاجرتی هستند که متقاضیان دارای سابقه کار و تحصیل در کانادا، می‌توانند از طریق آن‌ها برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

کلام آخر

کیفیت بالای زندگی و امکانات پیشرفته در کانادا، دلایل محکمی هستند که افراد تمایل پیدا می‌کنند پس از اتمام دوره تحصیل خود در این کشور، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند تا مدت بیشتری در این کشور بمانند.

این افراد، می‌توانند از طریق مسیر مجوز کار پس از تحصیل یا Post Graduate Work Permit اقدام کنند که به طور اختصاری به آن PGWP نیز گفته می‌شود. مجوز کار پس از تحصیل، معمولا بین ۸ ماه تا ۳ سال بسته به طول دوره تحصیلی متقاضی در کانادا اعتبار دارد.

متقاضیان برای اینکه واجد شرایط دریافت این نوع مجوز کار باشند، باید به صورت تمام وقت در یک دوره آموزشی یا تحصیلیِ حداقل ۶ ماهه در یک موسسه آموزشی معتبر دارای شماره DLI تحصیل کرده باشند. تبدیل ویزای تحصیلی به کاری، متقاضیان را در مسیر اخذ اقامت دائم کانادا نیز قرار خواهد داد.

اگر شما هم قصد تبدیل ویزای تحصیلی به کاری کانادا را دارید، می‌توانید با کارشناسان کاناداپاس تماس بگیرید تا هرگونه سوال یا ابهام خاصی که در این رابطه برایتان باقی مانده را برطرف کنند.

دو راه برای تبدیل ویزای تحصیلی کانادا به ویزای کار وجود دارد: الف) تبدیل ویزای تحصیلی به کاری پس از فارغ التحصیل شدن ب) تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در حین تحصیل

دانشجویان خارجی که در کانادا تحصیل می‌کنند، می‌توانند پس از اتمام دوره تحصیل خود مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) بگیرند و شروع به کار کردن در کانادا کنند.

در صورتی که متقاضیان در طول دوره تحصیل خود تصمیم بگیرند که از تحصیل انصراف بدهند، باید مانند سایر متقاضیان معمولی، برای مجوز کار (Work Permit) درخواست دهند. یعنی باید یک پیشنهاد شغلی (Job Offer) از یک کارفرمای کانادایی پیدا کنند و کارفرمای مربوطه نیز باید مجوز ارزیابی تاثیر بازار کار (LMIA) مثبت بگیرد.

اولا که متقاضی باید هنگام درخواست برای تبدیل ویزای تحصیلی به کاری، دارای وضعیت اقامت (Status) معتبر در کانادا باشد. دوما، در یک دوره آموزشی یا تحصیلی که منجر به صدور یک مدرک معتبر (نظیر کاردانی، کارشناسی و…) شده، شرکت کرده و فارغ التحصیل شده باشد. سوما مدرک خود را باید از یک موسسه یا مرکز آموزشی معتبر که شماره DLI دارد، گرفته باشد (تمامی دانشگاه‌ها و کالج‌های دولتی کانادا به همراه اکثر کالج‌های خصوصی این کشور شماره DLI دارند و معتبر هستند). چهارما، طول دوره تحصیلی وی باید حداقل ۶ ماه بوده باشد.

مجوز تحصیل (Study Permit) دانشجویان خارجی در کانادا، معمولا تا ۹۰ روز بعد از اتمام دوره تحصیلی آن‌ها اعتبار دارد. همچنین، این افراد ۱۸۰ روز بعد از دریافت آخرین نمره خود فرصت دارند برای دریافت مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) درخواست دهند.

مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) با این هدف به وجود آمده تا متقاضیان در مسیر اخذ اقامت دائم کانادا قرار بگیرند. با دریافت این مجوز، متقاضیان تجربه کار در کانادا به دست خواهند آورد. تجربه تحصیل در این کشور را هم که در طول دوره تحصیلی خود به دست آورده‌اند.

بنابراین، در موقعیت عالی برای اخذ اقامت دائم قرار خواهند گرفت. این افراد می‌توانند از طریق روش‌‌های سیستم اکسپرس انتری، برنامه‌های استانی، کلاس تجربه کبک یا سایر روش‌های اخذ اخذ اقامت دائم کانادا، برای آن اقدام کنند.

یکی از شرایط مهم اخذ مجوز کار پس از تحصیل، این است که متقاضی دارای مجوز تحصیل (Study Permit) معتبر باشد. در صورت منقضی شدن مجوز تحصیل، واجد شرایط دریافت PGWP نخواهد بود. اما اگر اعتبار مجوز تحصیل وی در طول پروسه رسیدگی به PGWP به اتمام رسید، وی یا باید ویزای توریستی بگیرد یا کانادا را ترک کند و از خارج کانادا برای PGWP درخواست دهد.