اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC)، نام یک اداره در کانادا است که توسط دولت فدرال این کشور مدیریت می‌شود. این اداره، ورود مهاجران به کانادا را تسهیل می‌کند، از پناهندگان محافظت می‌کند و برنامه‌هایی را برای کمک به افراد تازه وارد به این کشور جهت اقامت در کانادا ارائه می‌کند.

علاوه بر این، اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC) شهروندی این کشور را به افراد واجد شرایط اعطاء می‌کند و اسناد سفر (مانند پاسپورت) را در اختیار کانادایی‌ها قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید اطلاعات جامع و کاملی درمورد اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC) به دست بیاورید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

معرفی اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC)

اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC) تا سال ۲۰۱۵ با اسم اداره شهروندی و مهاجرت کانادا (CIC) شناخته می‌شد. پس از روی کار آمدن دولت جدید کانادا در سال ۲۰۱۵، نام این بخش دولتی فدرال تغییر یافت.

در حال حاضر این بخش توسط وزیر مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا مدیریت می‌شود. با وجود اینکه در برخی از موارد، استفاده از نام اختصاری CIC برای معرفی و اشاره به اداره مهاجرت کانادا هنوز هم رایج است، اما آشکار شده که دولت فعلی کانادا استفاده از نام اختصاری IRCC به‌خصوص در نشریات و مجلات رسمی را کاملا ترجیح می‌دهد.

اضافه شدن کلمه پناهندگی در نام رسمی این اداره دولتی، نشان دهنده تمرکز فزاینده دولت کانادا بر مهاجرت به این کشور از طریق روش‌های بشردوستانه و پناهندگی به کانادا است. با این حال، با وجود تمرکز این اداره بر امور پناهندگان، دولت کانادا به صراحت اعلام کرده که این کشور دارای یک سیاست مهاجرتی کاملا باز است و از مهاجران ماهر و با استعداد و برنامه‌های مهاجرت خانوادگی به گرمی استقبال می‌کند.

هیچ نشانه یا مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مهاجرت اقتصادی یا خانوادگی برای این دولت از اهمیت کم‌تری نسبت به دولت‌های پیشین کانادا برخوردار است.

خدمات اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC)

برخی از خدماتی که توسط اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا ارائه می‌شوند عبارتند از:

  • تنظیم سیاست‌ها، رویه‌ها و روش‌های مهاجرت به کانادا
  • بررسی درخواست‌های مهاجرت به کانادا و تصمیم گیری درمورد آن‌ها
  • صدور ویزا و کارت اقامت دائم کانادا
  • تنظیم خط مشی‌ها و رویه‌های اقامت موقت مانند TRV (ویزای اقامت موقت)، TRP (مجوز اقامت موقت)، ویزای تحصیلی و ویزای کار
  • بررسی درخواست‌های اقامت موقت و تصمیم گیری در مورد آن‌ها
  • رسیدگی به درخواست پناهندگی در داخل و خارج از کانادا
  • بررسی درخواست‌های شهروندی و اعطای تابعیت
  • صدور پاسپورت و سایر اسناد مسافرتی (مانند اسناد مسافرتی برای پناهندگان)

وظایف و مسئولیت‌های اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC)

برخی از وظایفی که اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC) برعهده دارد عبارتند از:

  • تسهیل ورود اتباع خارجی و ادغام آن‌ها به کانادا و در عین حال به حداکثر رساندن مشارکت آن‌ها و محافظت از سلامت، ایمنی و امنیت کانادایی‌ها
  • حفاظت از پناهندگان و سایرین که نیازهای بشردوستانه دارند.
  • تقویت ارزش‌های شهروندان کانادا و ترویج حقوق و مسئولیت‌های آن‌ها
  • ترویج چندفرهنگی
  • پیشبرد سیاست‌های مهاجرتی جهانی به گونه‌ای که از اهداف مهاجرتی کانادا حمایت کند.

سازمان‌های نزدیک به اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC)

برخی از سازمان‌های دولتی که ارتباط و همکاری نزدیکی با اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC) دارند عبارت هستند از:

  • CBSA (آژانس خدمات مرزی کانادا): این سازمان، پلیس مهاجرت محسوب می‌شود. همچنین، زمانی که شخصی شکایتی (یا بازبینی قضایی در اعتراض به ریجکت شدن پرونده) علیه وزیر و اداره مهاجرت کانادا مطرح کند، برای IRCC وکیل تعیین می‌کند.
  • IRB (هیئت مهاجرت و پناهندگی کانادا): این سازمان، یک بخش اداری (مشابه دادگاه) است که درمورد مواردی نظیر عدم پذیرش در کانادا یا درخواست پناهندگی در کانادا تصمیم گیری می‌کند.
  • CSIS (سرویس اطلاعات امنیتی کانادا): CSIS آژانس جاسوسی کانادا است. آن‌ها به بررسی امنیتی متقاضیان مهاجرت و ویزا کمک می‌کنند.

علاوه بر ادارات و سازمان‌های فوق، بسیاری از سازمان‌های دیگر مانند RCMP (پلیس فدرال کانادا) یا CFA (اداره امور خارجه) نیز وجود دارد که هر یک به نوعی با اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC) همکاری می‌کنند و به متقاضیان خدمات می‌رسانند.

راهنمای ورود به سامانه اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC)

جهت ورود به سامانه اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC) می‌توانید روی این لینک کلیک کنید. در این سامانه، می‌توانید به کلیه خدمات مهاجرتی، اعطای شهروندی و پناهندگی که توسط دولت فدرال کانادا ارائه می‌شود، دسترسی پیدا کنید.

برخی از خدماتی که در سامانه IRCC می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید شامل موارد زیر می‌شوند:

  • ایجاد حساب کاربری یا ورود به آن: افرادی که قصد دارند از طریق یکی از برنامه‌های مهاجرتی برای مهاجرت به کانادا اقدام نمایند، می‌توانند از این بخش جهت شروع فرایند مهاجرت و تشکیل پرونده، ثبت درخواست برای مهاجرت به کانادا، دریافت پیام در ارتباط با پرونده خود، پیگیری پرونده و آپدیت اطلاعات خود اقدام کنند.
  • بررسی وضعیت پرونده: در سایت اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا بخش مجزایی برای بررسی پرونده متقاضیان مهاجرت به کانادا در نظر گرفته شده که به راحتی بتوانند از آخرین وضعیت پرونده خود مطلع شوند. در این بخش، متقاضیان می‌توانند با وارد کردن نوع ویزای خود، از نحوه پیگیری پرونده اطلاع پیدا کنند.
  • آگاهی از مدت زمان بررسی پرونده: یکی از پرتکرارترین سوالاتی که متقاضیان مهاجرت به کانادا دارند، مدت زمان بررسی پرونده است. بسیاری از افراد قبل از اقدام برای مهاجرت به کانادا، دوست دارند بدانند این پروسه چقدر طول می‌کشد. به لطف بخش مجزایی که در سایت IRCC کانادا در نظر گرفته شده، متقاضیان می‌توانند با وارد کردن نوع درخواست و روشی که برای آن اقدام کرده‌اند، از مدت زمان این پروسه مطلع شوند.
  • پیدا کردن فرم درخواست: گم کردن فرم‌های درخواست یا عدم اطلاع دقیق نسبت به فرم‌هایی که باید پر شود، یکی از مشکلات رایج متقاضیان مهاجرت به کانادا است. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، می‌توانید با مراجعه به این لینک و وارد کردن اطلاعات کافی درمورد نوع درخواست و پرونده خود، کلیه فرم‌های لازم را به دست بیاورید.
  • مرکز راهنمایی: مرکز راهنمایی یا Help Center یکی از بخش‌های سایت IRCC است که کاربران می‌توانند پاسخ هر سوالی که درمورد امور مهاجرت به کانادا دارند، پیدا کنند. این بخش، بیشتر شبیه سوالات متداول و رایجی است که برای مهاجران پیش می‌آید. سوالات رایج و پاسخ آن‌ها در این بخش به صورت منظم دسته بندی و تفکیک شده تا کاربران بسته به نوع پرونده خود، بتوانند راحت‌تر به پاسخ‌ها دست پیدا کنند.

دپارتمان مهاجرت IRCC

بخش مهاجرت در نام IRCC، به تلاش‌های کانادا برای ایجاد و حفظ سیاستی برای استقبال از تازه واردان به روشی که برای خود آن‌ها و همینطور شهروندان کانادا مفید باشد اشاره دارد. کانادا از قدیم به عنوان کشوری با سیاست‌های مهاجرتی مترقی و باز شناخته شده است، به طوری که حتی شهروندان امروزی این کشور اگر به چند نسل قبل از خود برگردند، به اجدادی با ریشه و فرهنگ خارجی می‌رسند.

از آنجایی که کانادا هم در رشد و هم در میانگین سنی جمعیت خود با یکسری چالش مواجه شده و از سوی دیگر هم مایل است رشد اقتصادی بسیار بالایی داشته باشد و در این زمینه به یکی از کشورهای برتر دنیا تبدیل شود، می‌توان حدس زد که مهاجرت همچنان نقش مهمی در آینده این کشور و تامین نیروی کار آن ایفا خواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد مهاجرت به کانادا می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

دپارتمان شهروندی IRCC

یکی از مشخصه‌های سیاست مهاجرتی کانادا این است که برای افرادی که تصمیم به مهاجرت به کانادا می‌گیرند، مسیری فراهم می‌کند که آن‌ها را به اخذ شهروندی این کشور می‌رساند.

دریافت شهروندی کانادا برای افرادی که مسیر زندگی خود را یکباره و به طور ناگهانی تغییر می‌دهند، یک دستاورد محسوب می‌شود که با آرامش خاطر همراه است و به نوعی، حاصل تلاش و صرف انرژی، وقت و هزینه زیاد در این مسیر به شمار می‌رود.

همانطور که اشاره کردیم، نام اداره مهاجرت کانادا از سال ۲۰۱۵ تغییر کرد تا تمرکز بیشتر این اداره روی امور پناهدگی در کانادا را منعکس کند. اما تغییری در دپارتمان شهروندی ایجاد نشد تا همچنان، یکی از اجزای مهم اداره مهاجرت کانادا باقی بماند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد شرایط مورد نیاز برای اخذ شهروندی کانادا و همچنین، حقوق و مسئولیت‌هایی که شهروندی این کشور به یک فرد اعطاء می‌کند، به این لینک مراجعه کنید.

دپارتمان پناهندگان IRCC

دپارتمان پناهندگی اداره مهاجرت کانادا، بازتابی از دو عامل اصلی است:

  1. اولا، بی‌ثباتی و درگیری در مناطق مختلف جهان در سال‌های اخیر که منجر به افزایش تعداد پناهندگان در سراسر جهان شده است. این افراد و خانواده‌ها به اجبار خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و اغلب در موقعیت‌های بسیار آسیب پذیری قرار گرفته‌اند.
  2. دومین عامل قابل تامل که دلیل راه‌اندازی دپارتمان پناهندگی در اداره مهاجرت کانادا را نشان می‌دهد، این است که دولت فعلی این کشور با شتاب و دلسوزانه به این موضوع که به یک نگرانی جهانی تبدیل شده، پرداخته است. در طول مبارزات انتخاباتی فدرال کانادا در سال 2015، جاستین ترودو و سایر اعضای برجسته حزب لیبرال اظهار داشتند که بهترین اقدام برای کانادا و پناهندگان بین المللی این است که کانادا تعداد پناهندگان مستقر در این کشور را افزایش دهد و منابع اضافی را برای این کشور فراهم کند تا از تامین امنیت و قرار دادن فرصت در اختیار پناهنجویان اطمینان حاصل کند.

شرایط ارسال درخواست به اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC)

برای اینکه بتوانید برای مهاجرت به کانادا به اداره IRCC این کشور درخواست دهید، باید از شرایط کلی زیر برخوردار باشید:

  • سن: برای مهاجرت به کانادا باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید. با وجود اینکه در اکثر برنامه‌های مهاجرتی کانادا محدودیت خاصی برای حداکثر سن وجود ندارد، اما افراد ۱۸ تا ۳۵ سال معمولا بیشترین شانس را دارند.
  • مدرک تحصیلی: حداقل مدرک تحصیلی لازم در اکثر برنامه‌های مهاجرتی کانادا دیپلم دبیرستان است. اما در برخی از روش‌های مهاجرتی، ممکن است مدرک بالاتری نیاز باشد.
  • سابقه کار: میزان سابقه کار مورد نیاز، به روشی که از طریق آن اقدام می‌کنید بستگی دارد. اما در اکثر روش‌ها، حداقل باید ۱ سال سابقه کار داشته باشید.
  • مدرک زبان: خوشبختانه، داشتن مدرک زبان در اکثر برنامه‌های مهاجرتی کانادا الزامی نیست. اما وجود آن برای اینکه زندگی بهتری داشته باشید و نیازهایتان را راحت‌تر برطرف کنید، ضروری است. در صورت لزوم به وجود مدرک زبان، باید حداقل CLB 4 یا 5 داشته باشید که تقریبا معادل با IELTS 4.5 یا 5 است.
  • تمکن مالی: در برخی از برنامه‌های مهاجرتی باید نشان دهید که سرمایه و پول کافی برای تامین خرج و مخارج زندگی خود تا ۱ سال اقامت در کانادا در اختیار دارید. میزان آن در برنامه‌های مهاجرتی مختلف متفاوت است. علاوه بر این، تعداد اعضای خانواده و شهر و استان محل اقامت نیز در مبلغ آن تاثیرگذار هستند. اما بهتر است ۱۰ تا ۱۲ هزار دلار برای ۱ سال برای یک نفر در نظر بگیرید و به ازای هر فرد بیشتر ۳ تا ۴ هزار دلار به آن اضافه کنید.

موارد فوق، تنها یکسری از شرایط و الزامات کلی مهاجرت به کانادا هستند. بدیهی است که بسته به روش و برنامه مهاجرتی که از طریق آن اقدام می‌کنید، لازم است شرایط و الزامات بیشتری داشته باشید که بسیار متغیر هستند.

در کانادا بیش از ۸۰ روش مهاجرتی از طریق سیستم اکسپرس انتری کانادا، برنامه‌های استانی کانادا، ویزاهای موقت کانادا و روش‌های مختلف دیگر وجود دارد که هر یک از آن‌ها الزامات متفاوتی دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد شرایط مورد نیاز روش‌های مختلف، می‌توانید با کارشناسان کاناداپاس تماس بگیرید.

مدارک لازم برای ارسال به اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC)

مدارکی که جهت ارسال به اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC) نیاز دارید، بسته به نحوه مهاجرت، روش مهاجرت، شرایط افراد در پرونده و بسیاری از عوامل دیگر، متغیر است. به عنوان مثال، اگر قصد دارید از طریق تحصیل به کانادا مهاجرت کنید، مدارک مورد نیاز شما کاملا با فردی که قصد مهاجرت کاری به کانادا دارد، متفاوت است.

با این حال، برخی از مدارک مشترکی که اکثر متقاضیان مهاجرت به کانادا نیاز دارند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • مدارک هویتی نظیر شناسنامه و پاسپورت خود و کلیه اعضای خانواده
  • سند ازدواج یا هرگونه مدرک دیگری که اثبات کننده رابطه عاطفی شما با همسرتان باشد، گواهی تولد یا شناسنامه فرزندان یا نامه حضانت آن‌ها در صورت طلاق
  • آخرین مدرک تحصیلی (به صورت معادل سازی شده) به همراه ریز نمرات
  • مدارک تحصیلی از قبیل نامه پذیرش در یکی از دانشگاه‌های کانادا، انگیزه‌نامه و…
  • مدارک شغلی از قبیل نامه معرفی از کارفرمای قبلی، سوابق بیمه و…
  • رزومه
  • مدرک زبان
  • گردش حساب ۴ ماهه، موجودی حساب و نامه تمکن بانکی

آدرس دفاتر اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (IRCC)

در جدول زیر، شما می‌توانید با دفاتر اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا در برخی از کشورهای نزدیک به ایران و آدرس و سایر اطلاعات آن‌ها آشنا شوید:

کشور آدرس شماره تماس ایمیل وبسایت
ارمنستان 129 Armenakyan Str., 0047 Yerevan, Armenia +374110 300305 [email protected] Canada And Armenia
قطر Tornado Tower, 30th Floor, Corner of Majlis Al Taawon Street and Al Funduq Steet, Doha, Qatar (974) 4419-9000 [email protected] Canada And Qatar
عربستان سعودی Diplomatic Quarter, P.O. Box 94321, Riyadh, 11693, Saudi Arabia (966-1) 488-2288 [email protected] saudiarabia.gc.ca
ترکیه Cinnah Caddesi No. 58, Çankaya 06690, Ankara, Türkiye 90 (312) 409-2700 [email protected] Canada And Turkiye
دبی Abu Dhabi Trade Towers (Abu Dhabi Mall), West Tower, 9th Floor, Abu Dhabi, United Arab Emirates 971 (0)2 6940 300 [email protected] UAE And Canada
ازبکستان 58A, Bobur Street, Yakkasaroy district, Tashkent, 100022, Uzbekistan 998 (78) 150 31 13 [email protected] Canada And Uzbekistan
کویت Villa 24, Block 4, 24 Al-Mutawakkal Street, Da’aiyah, Kuwait City, Kuwait 965 2256-3025 [email protected] Canada And Kuwait
لبنان First Floor, Coolrite Building, 43 Jal El Dib Highway (seaside), Beirut, Lebanon 961 4 726 700 [email protected] Canada and Labanon
عمان 7th Floor, Getco Tower, Way # 2728 CBD Area, Muscat, Oman 968 2479 4928 [email protected] Canada and Oman
پاکستان Diplomatic Enclave, Sector G-5, Islamabad, Pakistan 92 (51) 208-6000 [email protected] Canada and Pakistan
گرجستان Merab Kostava street #70, third floor, 0171, Tbilisi, Georgia 995 (32) 298-2072 [email protected] Canada and Georgia
قبرس 15 Themistocles Dervis Street, 1066 Nicosia, Cyprus 357 22 77 55 08 [email protected] Canada and Cyprus

کلام آخر

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) با هدف تسهیل فرایند مهاجرت و ارائه خدماتی نظیر اعطای شهروندی به مقیمان این کشور به وجود آمده است. همچنین، از سال ۲۰۱۵ به دلیل فراگیر شدن بحران پناهندگی در سراسر دنیا، تمرکز خود را روی این قشر آسیب‌پذیر بیشتر کرده و با اضافه کردن یک دپارتمان اختصاصی جدید نام خود را تغییر داده است.

اگر شما هم قصد دارید به کانادا مهاجرت کنید، باید از طریق سایت اداره مهاجرت کانادا اقدام کنید و در آن یک حساب کاربری راه‌اندازی نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد روش‌های مهاجرت به کانادا و سایر اقدامات لازم جهت این امر، می‌توانید با مشاورین و کارشناسان کاناداپاس تماس بگیرید.

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل مهاجرت به کانادا، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

سوالات متداول درباره اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا

وظیفه اداره IRCC کانادا، تسهیل ورود مهاجران این کشور، حفاظت از پناهندگان و ارائه برنامه به افراد تازه وارد برای اقامت در کانادا است. همچنین، کار اعطای تابعیت و یا صدور اسناد مسافرتی نظیر پاسپورت برای شهروندان کانادایی را نیز انجام می‌دهد.

خیر، IRCC و CIC هر دو به یک مفهوم اشاره دارند. در واقع، CIC مخفف نام قبلی اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (Citizenship and Immigration Canada) است که از سال ۲۰۱۵ به اداره مهاجرت، شهروندی و پناهندگی کانادا (Immigration, Refugees and Citizenship Canada) تغییر کرده، اما ماهیت آن هنوز یکسان است.

CBSA (آژانس خدمات مرزی کانادا)، IRB (هیئت مهاجرت و پناهندگی کانادا) و CSIS (سرویس اطلاعات امنیتی کانادا) تنها تعداد کمی از سازمان‌های دولتی هستند که با اداره مهاجرت کانادا برای ارائه خدمات مهاجرتی، شهروندی و پناهندگی همکاری می‌کنند.

این کار، باید از طریق سایت اداره مهاجرت کانادا به نشانی Canada.ca صورت بگیرد. برای مهاجرت به کانادا، ابتدا باید یک حساب کاربری در این سایت برای خود راه‌اندازی کنید و سپس مراحل بعدی را طبق روشی که قصد دارید برای آن اقدام کنید، دنبال کنید.