استان‌‌های کانادا شامل 10 استان هستند که سه قلمرو نیز در شمال کانادا به آن‌ها اضافه می‌شود و مجموعاً 13 ناحیه را تشکیل می‌دهند. شناخت این استان‌ها به شما کمک می‌کند تا تصمیم‌گیری بهتری برای انتخاب بهترین مقصد مهاجرتی در کانادا داشته باشید. پس تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

شناخت استان‌ها، مناطق و قلمروها در کانادا

کشور کانادا از نظر وسعت در رتبه دوم جهان قرار دارد و کشور بسیار بزرگی محسوب می‌شود. به لحاظ جغرافیایی این سرزمین در ناحیه شمالی قاره آمریکا و نزدیک به قطب شمال است. از شرق با اقیانوس اطلس، از غرب با اقیانوس آرام و از شمال با اقیانوس منجمد شمالی همسایه است. یکی از علت‌های مهم ارتباط قوی کانادا با کشورهای دیگر نیز همین راه‌های آبی گسترده است.

در این میان، تنها مرز زمینی کشور کانادا از سمت جنوب با آمریکا است. کل کشور کانادا دارای 5 منطقه یا Region، 10 استان یا Province و 3 قلمرو یا Territory است. در بخش‌های بعدی به صورت کامل‌تر و دقیق‌تری به استان‌‌های کانادا و قلمروهای آن پرداخته می‌شود.

5 منطقه کشور کانادا عبارتند از:

  • منطقه اطلس یا آتلانتیک (Atlantic)
  • منطقه شمالی (North)
  • منطقه ساحل غربی (West Coast)
  • منطقه فلات یا علفزار (Prairies)
  • کانادای مرکزی (Central Canada)

از نظر تئوری، منطقه بزرگ‌تر از ایالت و قلمرو است و به‌نوعی این بخش‌ها هرکدام زیرمجموعه یکی از مناطق در کانادا محسوب می‌شود.

معرفی کلی استان‌های کانادا

اگر بخواهیم یک نگاه کلی به استان‌ های کانادا داشته باشیم، می‌توانیم اطلاعات جدول زیر را مرور کنیم:

مرکز زبان رسمی ایالت
تورنتو (Toronto) انگلیسی انتاریو (Ontario)
ادمونتون (Edmonton) انگلیسی آلبرتا (Alberta)
ویکتوریا (Victoria) انگلیسی بریتیش کلمبیا (British Columbia)
وینیپگ (Winnipeg) انگلیسی مانیتوبا (Manitoba)
فردریکتون (Fredericton) انگلیسی – فرانسوی نیوبرانزویک (New Brunswick)
سنت جانز (St. John’s) انگلیسی نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador)
هالیفاکس (Halifax) انگلیسی نوا اسکوشیا (Nova Scotia)
شارلوت‌تاون (Charlottetown) انگلیسی جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island)
کبک (Quebec City) فرانسوی کبک (Quebec)
رجینا (Regina) انگلیسی ساسکاچوان (Saskatchewan)

اگر  قصد مهاجرت به کانادا را دارید توصیه می‌کنیم از موسسات معتبر اقدام کرده و پیش از هر گونه اقدام قانونی با وکیل مهاجرت به کانادا در این زمینه مشورت کنید.

به سوالات زیر پاسخ دهید، ما شرایط شما را دقیق بررسی کرده و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهیم.

معرفی جزئی استان‌‌های کانادا

به‌ طور کلی تفاوت بین یک استان و یک قلمرو در کانادا به حاکمیت آن‌ها مربوط می‌شود. اساساً، مناطق تحت اختیار پارلمان کانادا اختیارات تفویض شده دارند. آن‌ها با هم به یک گروه تبدیل شده و توسط دولت فدرال اداره می‌شوند. از سوی دیگر، استان‌ها اختیارات قانون اساسی را به‌تنهایی اعمال می‌کنند.

هر استان و منطقه دارای جاذبه‌های منحصربه‌فرد خود برای بازدیدکنندگان است و دارای سازمان‌های گردشگری است که به شما در برنامه‌ریزی سفر کمک می‌کنند. اگر بخواهیم استان‌‌های کانادا را به طور مختصر ولی مفید به شما معرفی کنیم، به شکل زیر خواهند بود:

  • بریتیش کلمبیا، قدیمی‌ترین استان کانادا

بریتیش کلمبیا (BC) غربی‌ترین استان کشور کانادا است. این استان‌ که در مجاورت اقیانوس آرام قرار دارد، دارای یکی از معتدل‌ترین آب و هواها در کشور است. با جزایر ساحلی و فضای داخلی کوهستانی، جغرافیای متنوع بریتیش کلمبیا، جویندگان ماجراجویی را در سراسر جهان، از جمله اسکی‌بازان، قایق‌رانان و دوچرخه‌سواری‌های کوهستانی به خود جذب می‌کند.

شهرهای بزرگ ویکتوریا (مرکز استان)، ونکوور، ویستلر و کلونا از مهم‌ترین شهرهای استان بریتیش کلمبیا هستند. ونکوور یکی از شهرهای پرجنب‌وجوش این استان است، ویکتوریا شهری عجیب با کالسکه‌های جذاب و هتل زیبای Fairmont Empress و ویسلر میزبان ورزش‌های زمستانی است.

ایالت بریتیش کلمبیا به خاطر منطقه Okanagan، جزایر دورافتاده و زیبای Haida Gwaii و نمایش نهنگ‌ها در Passage Inside معروف است. BC اقتصاد رو به رشدی دارد. بین سال‌های 2011 تا 2021 مشاغل بسیار متعددی در این استان ایجاد شده است.

متقاضیان می‌توانند فرصت‌های زیادی برای کار و زندگی در بریتیش کلمبیا پیدا کنند و هدف اصلی بسیاری از مهاجران به کانادا نیز محسوب می‌شود؛ چراکه این استان با توجه به آب‌وهوای خوب و سایر امکانات رفاهی که دارد می‌تواند یکی از ایده‌آل‌ترین استان‌ها برای مهاجرت به کانادا باشد.

مهم‌ترین ویژگی‌های استان بریتیش کلمبیا نیز در جدول زیر آمده است:

بریتیش کلمبیا (British Columbia) نام
پرچم بریتیش کلمبیا پرچم
ویکتوریا (Victoria) مرکز
حدود 5.2 میلیون نفر جمعیت
انگلیسی زبان
معتدل آب‌وهوا
مهاجرپذیرترین استان، چند ملیتی ویژگی اصلی
مسیحیت، بی‌دین مذهب
ویکتوریا، ونکوور (Vancouver)، ویسلر (Whistler) و کلونا (Kelowna) معروف‌ترین شهرها
  • آلبرتا، فرهنگی‌ترین استان کانادا

آلبرتا یکی از سه استان کانادا است که دارای مناطق دشتی بسیار است. این ایالت رشته‌کوه‌های راکی ​​کانادا را با همسایه غربی خود به اشتراک گذاشته و برای اسکی و مسیرهای پیاده‌روی بسیار زیبای خود، مشهور است. از منظر اقتصادی نیز آلبرتا مرکز عرضه و خدمات اولیه برای صنعت نفت خام کانادا، ماسه‌های نفتی آتاباسکا و سایر صنایع منابع شمالی است.

همچنین استان آلبرتا به دلیل میزبانی از Stampede Calgary که فرهنگ گاوچران متمایز استان را به نمایش می‌گذارد، جشنواره مردمی ادمونتون، مرکز خرید ادمونتون، کوه‌های راکی و Head-Smashed-In Buffalo Jump که توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، شهرت دارد.

شهرهای اصلی آلبرتا ادمونتون (مرکز استان)، کلگری، بنف و جاسپر هستند. بنف و جاسپر دو مورد از زیباترین پارک‌های ملی در آمریکای شمالی را در خود جای داده‌اند.

هوای آفتابی و تمیز، کوه‌های زیبا، فضاهای تفریحی و طبیعی بسیار و جنگل‌های شگفت‌انگیز از جمله مهمترین ویژگی‌های استان آلبرتا است که باعث شده سطح کیفیت زندگی در این استان در کنار سایر مواردی همچون اقتصاد خوب، امنیت بالا ئ میانگین درآمد بالا، بسیار بالا ارزیابی شود.

مردم آلبرتا همچنین از فرهنگ‌ها و پیشینه‌های بسیار غنی برخوردار هستند. آن‌ها برای ایجاد یک اقتصاد قوی و جوامع ایمن که همه از آن استقبال می‌کنند، با یکدیگر همکاری می‌کنند.

مهمترین مزایای زندگی در ایالت آلبرتا عبارت‌اند از:

  • استانداردهای بالای زندگی
  • رویدادهای فرهنگی بسیار خوب در سراسر استان
  • سیستم‌های بهداشتی و مدرسه‌ای عالی
  • اقتصاد متنوع و روحیه تجاری نوآورانه که آن را به مکانی ایده‌آل برای کار و زندگی تبدیل می‌کند

شما می‌توانید ویژگی‌های کلی استان آلبرتا را در جدول زیر مطالعه کنید:

آلبرتا (Alberta) نام
پرچم اَلبرتا پرچم
ادمونتون (Edmonton) مرکز
حدود 4.4 میلیون نفر جمعیت
انگلیسی زبان
تابستان معتدل و شرجی، زمستان سرد آب‌وهوا
تأمین‌کننده انرژی، قطب نفت ویژگی اصلی
مسیحیت مذهب
ادمونتون، کلگری (Calgary)، بانف (Banff)، جاسپر (Jasper) معروف‌ترین شهرها
  • ساسکاچوان، مکانی زیبا در Swiftcurrent

ساسکاچوان استانی در منطقه دشت مرکزی کانادا است که بین دو استان دیگر یعنی آلبرتا و مانیتوبا در خشکی محصور است. اکثر جمعیت ساسکاچوان در نیمه جنوبی این منطقه به‌ویژه در ساسکاتون و رجینا زندگی می‌کنند. صنعت اولیه این استان کشاورزی است و پس ‌از آن استخراج معادن، نفت و گاز طبیعی از مهم‌ترین منابع درآمد این ایالت محسوب می‌شوند. این استان از نظر آب‌وهوا دارای آب‌وهوایی معتدل و مناسب برای افرادی است که نمی‌توانند سرمای شهرهای شمالی کانادا را تحمل کنند.

شهرهای بزرگ ساسکاچوان شامل رجینا (مرکز استان)، ساسکاتون و پرنس آلبرت هستند. ساسکاچوان بیشتر به خاطر ماهیگیری، شکار و امکان دیگر ماجراجویی‌ها در این شهر، شهرت دارد. همچنین پردیس تاریخی دانشگاه ساسکاچوان در ساسکاتون به‌عنوان یکی از زیباترین پردیس‌های دانشگاهی کانادا شناخته می‌شود.

مهمترین ویژگی‌های کلی استان ساسکاچوان را می‌توانید در جدول زیر مطالعه کنید:

ساسکاچوان (Saskatchewan) نام
پرچم ساسکاچوان پرچم
رجاینا (Regina) پایتخت
حدود 1.1 میلیون نفر جمعیت
انگلیسی زبان
تابستان گرم و زمستان سرد آب‌وهوا
جزو ثروتمندترین ایالت‌های کانادا، تأمین یک سوم پتاس و یک‌پنجم اورانیوم جهان ویژگی اصلی
مسیحی و بی‌دین مذهب
ساسکاتون (Saskatoon)، رجینا، پرنس آلبرت (Prince Albert) معروف‌ترین شهرها
  • مانیتوبا، مهم‌ترین راه ارتباطی با کشورهای اروپایی و آسیایی

مانیتوبا شرقی‌ترین استان کانادا و مرکز طولی این کشور است؛ مانند ساسکاچوان، اکثریت جمعیت در مانیتوبا در منطقه جنوبی زندگی می‌کنند. شمال مانیتوبا شامل صخره‌های شیلد کانادا و تاندرای قطبی است و عمدتاً خالی از سکنه است. برای بیش از 6000 سال، این استان محل زندگی بومیان و متیس‌ها بوده است که همچنان تأثیرات فرهنگی فوق‌العاده‌ای از این اقوام دارند.

شهرهای اصلی این استان، وینیپگ (مرکز استان) و چرچیل هستند. استان مانیتوبا بیشتر به خاطر پایتخت خرس‌های قطبی جهان و به خاطر دو جشنواره‌اش یعنی Le Festival du Voyageur (جشنواره زمستانی بزرگ) و Folklorama (جشنواره غذا و فرهنگ) شناخته می‌شود. همچنین چرچیل یکی از سه مکان برتر در جهان برای رصد شفق قطبی است که به شفق شمالی نیز معروف است.

ویژگی‌های کلی این استان به شرح زیر است:

منیتوبا (Manitoba) نام
پرچم مَنیتُبا پرچم
وینیپگ (Winnipeg) مرکز
حدود 1.3 میلیون نفر جمعیت
انگلیسی، فرانسوی زبان
زمستان‌های سرد با بارش برف آب‌وهوا
دومین ایالت جوان، اقتصاد پایدار، وجود معادن و صنایع بزرگ ویژگی اصلی
مسیحی، بدون مذهب مذهب
وینیپگ و چرچیل (Churchill) معروف‌ترین شهرها
  • انتاریو، پرطرفدارترین استان کانادا

یکی از بهترین استان‌ های کانادا که هرساله افراد زیادی در سرتاسر جهان تمایل به مهاجرت به این استان را دارند، انتاریو است. به همین دلیل در حال حاضر انتاریو پرجمعیت‌ترین استان کانادا است. اتاوا نیز که پایتخت کشور کانادا است در این استان قرار دارد.

همچنین پایتخت فدرال اتاوا و پایتخت مالی غیررسمی تورنتو نیز در این شهر است. اکثر ساکنان انتاریو در بخش جنوبی استان در نزدیکی تورنتو، اتاوا، آبشار نیاگارا و دریاچه زندگی می‌کنند.

استان انتاریو بیشتر به خاطر پارک آلگونکوین، منطقه نیاگارا، مسیر بروس (قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین مسیر پیاده‌روی عمومی پیوسته در کانادا) و جنگل‌ها و دریاچه‌های بسیار زیبای خود در جهان شناخته می‌شود.

برج ملی کانادا (CN Tower) در این استان خط افق تورنتو را با ارتفاع بیش از 1800 فوت مشخص می‌کند. این شگفتی مهندسی، یکی از مقاصد برتر گردشگران در جهان است. این استان از هر لحاظ مانند کیفیت زندگی، کیفیت تحصیل، فرصت‌های شغلی و … در سطح بسیار بالایی قرار دارد و می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مهاجرت شما نیز باشد.

اگر بخواهیم مناطق دیدنی انتاریو را به طور دقیق‌تر بررسی کنیم، شامل موارد زیر هستند:

  • آبشار نیاگارا (Niagara Falls)
  • پارک آلگونکوین (Algonquin Provincial Park)
  • فستیوال استراتفورد (Stratford Festival)
  • ساختمان پارلمان
  • رفتینگ در رودخانه اتاوا
  • جزیره مانیتولین (Manitoulin Island)
  • پارک تاریخی ویلیام چهارم (Fort William Historical Park)
  • هزار جزیره (Thousand Islands)

ویژگی‌های کلی استان انتاریو به شرح زیر است:

انتاریو (Ontario) نام
پرچم انتاریو پرچم
تورنتو (Toronto) پایتخت
حدود 14.7 میلیون نفر جمعیت
انگلیسی، فرانسوی زبان
هوای سرد و خشک، قطبی آب‌وهوا
طبیعت زیبا در کنار ساختمان‌های بلند ویژگی اصلی
کاتولیک، پروتستان، بی‌دین مذهب
تورنتو، اتاوا معروف‌ترین شهرها
  • کبک، سرزمینی با فرهنگ فرانسوی

کبک دومین استان پرجمعیت کانادا است که عمدتاً به دلیل جمعیت، فرهنگ و میراث فرانسوی زبانش شناخته شده است. همچنین از نظر مساحت بزرگ‌ترین استان کشور است. اکثر ساکنان در امتداد و نزدیک رودخانه سنت لارنس، به‌خصوص در داخل و بین مونترال و شهر کبک که دو شهر بزرگ در این استان هستند، زندگی می‌کنند.

جاذبه‌های مختلف تاریخی شهر مونترال، دشت‌های ابراهیم (منطقه تاریخی) و محل‌های اسکی در این استان بسیار عالی است. کبک قدیمی، گنجینه میراث جهانی یونسکو، یادآور شهرهای اروپا با دیوارهای خاص و خیابان‌های سنگفرشی بسیار زیبا است.

اطلاعات مهم در مورد استان کبک به شرح زیر است:

کبک (Quebec) نام
پرچم کبک پرچم
کبک (Quebec City) پایتخت
حدود 8.6 میلیون نفر جمعیت
فرانسه، انگلیسی زبان
چهارفصل آب‌وهوا
بهترین آب‌وهوا در کانادا – تنها استان با زبان رسمی و اداری فرانسوی ویژگی اصلی
مسیحی، بی‌دین مذهب
کبک – مونترال (Montreal) معروف‌ترین شهرها
  • نیوبرانزویک، سرزمین نویسندگان و شاعران کانادا

نیوبرانزویک یکی از سه استان دریایی کانادا است که در نقشه کانادا یک خوشه کوچک محدود به آب در ساحل شرقی، درست در زیر کبک و هم‌مرز با ایالت مین در ایالات‌متحده را تشکیل می‌دهد. شهرهای بزرگ این استان شامل فردریکتون (مرکز استان)، مونکتون و سنت است.

جذابیت استان نیوبرانزویک به دلیل خلیج فاندی، رشته‌کوه آپالاچی، خط ساحلی خوش‌منظره و فانوس‌های دریایی متعدد این استان است. این مناظر فضایی بسیار الهام‌بخش را برای نوشتن شعر و داستان فراهم کرده است. به همین دلیل بسیاری از نویسندگان و شاعران در کانادا در این استان زندگی می‌کنند یا حداقل در طول سال به آن سفر خواهند کرد.

اقتصاد این ایالت بیشتر به کشاورزی، صنعت بیمه، آموزش و خدمات وابسته است. بندر سنت جان و فردریکتون نیز از مناطق درآمدزای این استان محسوب می‌شوند. در حال حاضر پرورش خرچنگ و میگو از فعالیت‌های دیگر این استان برای درآمدزایی است.

ویژگی‌های کلی این استان نیز در جدول زیر آورده شده است:

نیوبرانزویک (New Brunswick) نام
پرچم نیوبرانزویک پرچم
فردریکتون (Fredericton) پایتخت
حدود 789 هزار نفر جمعیت
انگلیسی، فرانسوی زبان
معتدل آب‌وهوا
ارزان‌ترین ایالت برای زندگی ویژگی اصلی
مسیحی، بی‌دین مذهب
فردریکتون، مونکتون (Moncton)، سنت جان (St Johns) معروف‌ترین شهرها
  • نوا اسکوشیا، شهری پر از غذاهای دریایی لذیذ و تازه

اگرچه نوا اسکوشیا دومین استان کوچک در کانادا است، اما دومین استان پرجمعیت کشور نیز محسوب می‌شود. این ایالت یکی از سه استان دریایی و بخشی از اقیانوس اطلس کانادا است. شهرهای بزرگ نوا اسکوشیا شامل هلیفاکس (مرکز استان)، سیدنی، ولفویل و پگیز یارو هستند. مردم به نوا اسکوشیا می‌آیند تا مسیر Cabot Trail و دیگر رانندگی‌های لذت‌بخش را تجربه کنند.

استان نوا اسکوشیا به خاطر فرهنگ سلتیک، قلعه لوئیسبورگ، یک مکان تاریخی ملی، یک قلعه فرانسوی قرن هجدهم که در حال بازسازی است و غذاهای دریایی بسیار تازه و لذیذ مانند خرچنگ‌های بسیار خوشمزه معروف است. در منوی بیشتر رستوران‌های این استان نیز شما غذاهای مختلف دریایی را می‌یابید که همگی با مواد کاملاً تازه تهیه می‌شوند.

علاوه بر ماهیگیری و استفاده از مواد غذایی دریایی، درآمد این استان بیشتر بر پایه صنعت معدن زغال‌سنگ است و دارای سکوهای نفتی و گازی زیادی در خود می‌باشد. صنعت گردشگری نیز تأثیر زیادی بر درآمد ساکنین این منطقه داشته است.

ویژگی‌های کلی این استان را می‌توانید در جدول زیر مطالعه کنید:

نوا اسکوشیا (Nova Scotia) نام
پرچم نوا اسکوشیا پرچم
هالیفاکس (Halifax) پایتخت
حدود 979 هزار نفر جمعیت
انگلیسی زبان
معتدل (به‌ندرت سرد یا گرم می‌شود) آب‌وهوا
طبیعت زیبا و بنادر مهم ویژگی اصلی
مسیحی، بی‌دین مذهب
هالیفاکس – لونبرگ (Lunenburg) – چستر (Chester) معروف‌ترین شهرها
  • جزیره پرنس ادوارد، پر از خیابان‌های رنگارنگ

آخرین استان از سه استان دریایی در میان استان‌ های کانادا جزیره پرنس ادوارد است که شامل چندین جزیره (به طور دقیق 232، ازجمله جزیره اصلی) است و بزرگ‌ترین آن‌ها به همین نام است.

این استان در واقع کوچک‌ترین استان کانادا از نظر اندازه زمین و جمعیت محسوب می‌شود. شهر اصلی آن شارلوت تاون (مرکز استان) است و PEI بیشتر به خاطر رمان Anne of Green Gables که در آنجا اتفاق افتاده است و صدف‌های خوشمزه موجود در آب‌های اطراف آن، شهرت دارد.

درآمد مردم این شهر بیشتر بر پایه کشاورزی، تولیدات صنعتی و ماهیگیری است. البته گردشگری نیز در تابستان‌های این استان پررونق است؛ زیرا مناظر طبیعی بسیار زیبا و زمین‌های گلف بسیار خوبی دارد که برای تعطیلات تابستانی عالی هستند.

ویژگی‌های کلی این استان در جدول زیر آورده شده است:

جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island) نام
پرچم جزیره پرنس ادوارد پرچم
شارلوت تاون (Charlottetown) پایتخت
حدود 164 هزار نفر جمعیت
انگلیسی زبان
چهارفصل آب‌وهوا
کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین استان ویژگی اصلی
مسیحیت، بی‌دین مذهب
شارلوت تاون معروف‌ترین شهرها
  • نیوفاندلند و لابرادور، سرزمینی پر از جزیره‌های زیبا

شرقی‌ترین استان کانادا، نیوفاندلند و لابرادور در اقیانوس اطلس واقع شده است و شامل نیوفاندلند و لابرادور به‌عنوان دو سرزمین اصلی است. بیش از 90 درصد از جمعیت این استان در نیوفاندلند و جزایر اطراف آن زندگی می‌کنند. شهر اصلی آن سنت جان (مرکز استان) است و این استان بیشتر به خاطر صمیمیت ساکنان، پارک ملی گروس مورن (معروف به آبدره‌های یخبندان سر به فلک کشیده)، کوه‌های یخ و امکان تماشای نهنگ‌ها شهرت دارد.

این استان جزو استان‌های نفت‌خیز در کانادا است که نقش مهمی در اقتصاد آن و اقتصاد کل کشور کانادا ایجاد کرده است. از طرفی تولید شیلات و انرژی از منابع درآمدی دیگر ساکنین این استان می‌باشند.

ویژگی‌های استان نیوفاندلند و لابرادور طبق جدول زیر است:

نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador) نام
پرچم نیوفاندلند و لابرادور پرچم
(سنت جونز) St. John’s پایتخت
حدود 520 هزار نفر جمعیت
انگلیسی زبان
تابستان معتدل و زمستان تقریباً سرد آب‌وهوا
طبیعت بسیار زیبا ویژگی اصلی
مسیحی، بی‌دین مذهب
آوالون (Avalon Peninsula)، سنت جانز معروف‌ترین شهرها

معرفی قلمروهای کانادا

همان‌طورکه در ابتدای مقاله نیز به این موضوع اشاره کردیم، کانادا از 10 استان و 3 قلمرو تشکیل شده است که همه آن‌ها زیرمجموعه مناطق بزرگ کانادا هستند. در این قسمت می‌خواهیم به طور مختصر قلمروهای کانادا را معرفی کنیم که عبارتند از:

  • یوکان (Yukon)

یوکان یک شهر کوچک کوهستانی در کانادا است. درواقع کوچک‌ترین قلمرو از این سه منطقه، یوکان است که غربی‌ترین قلمرو است و در همسایگی آلاسکا قرار دارد.

مردم برای دیدن شفق‌های شمالی، مکان‌های تاریخی Klondike Gold Rush، کوه لوگان (بلندترین کوه کانادا) در پارک ملی Kluane، خورشید نیمه‌شب (زمانی که خورشید در نیمه‌شب قابل مشاهده است) و برای امتحان سورتمه‌سواری با سگ از یوکان بازدید می‌کنند. پایتخت این قلمرو وایت هورس، در بخش جنوبی قلمرو واقع شده که تنها شهر یوکان است.

  • نورت‌وست تریتوریز (Northwest Territories) یا سرزمین‌های شمال غربی

سرزمین‌های شمال غربی پرجمعیت‌ترین ناحیه از این سه منطقه است و با دو قلمرو دیگر در بخش شمال غربی کشور هم‌مرز است. پایتخت آن یلونایف است و این منطقه بیشتر به خاطر نورهای شمالی، خورشید نیمه‌شب، رودخانه ناهانی، مرکز حفاظت‌شده پارک ملی ناهانی و ماجراجویی‌های مختلفش مشهور است.

نیمی از جمعیت این قلمرو بومی هستند و جالب است بدانید برخلاف سایر قسمت‌های کانادا، سرزمین‌های شمال غربی دارای 11 زبان رسمی می‌باشند و بازدیدکنندگان آن می‌توانند با فرهنگ‌های ملل اولیه کانادا آشنا شوند.

  • نوناووت (Nunavut)

نوناووت بزرگ‌ترین و شمالی‌ترین قلمرو کانادا است. این ناحیه همچنین جدیدترین قلمرو است که در سال 1999 از مناطق شمال غربی جدا شد. پایتخت این قلمرو ایکالویت است و ماجراجویان برای تماشای ناروال‌ها، دیدن خرس‌های قطبی و کشف این قلمرو دورافتاده به این منطقه سفر می‌کنند.

این قلمرو به خاطر آثار هنری بومی اینویت، کنده‌کاری‌ها و لباس‌های دست‌ساز سنتی‌اش معروف است. این هنر در موزه Nunatta Sunakkutaangit در پایتخت کانادا نیز به نمایش گذاشته شده است.

شاخص‌ های کیفیت زندگی

اگر بخواهیم شاخص کیفیت زندگی در هر شهر از کانادا بخصوص شهرهای مهم آن را بررسی کنیم، طبق جدول زیر خواهد بود. این آمارها می‌توانند کمک بزرگی به انتخاب بهترین شهر برای مهاجرت نمایند.

شاخص قدرت خرید محلی شاخص قیمت رستوران شاخص مواد غذایی شاخص هزینه زندگی به علاوه اجاره شاخص اجاره شاخص هزینه زندگی شهر
90.52 73.50 73.63 58.72 42.52 73.78 ویکتوریا
89.15 75.58 70.38 61.92 50.99 72.08 ونکوور
88.53 76.88 66.29 59.47 46.35 71.66 تورنتو
84.81 62.22 72.87 53.37 34.10 71.26 نانایمو، پیش از میلاد
117.91 71.65 65.08 51.77 31.51 70.59 کلگری
89.32 79.54 61.17 58.25 45.91 69.70 مارکهام
113.81 70.46 64.46 47.52 24.66 68.74 ادمونتون
113.64 66.24 70.32 46.26 22.43 68.41 فردریکتون
90.88 54.89 70.30 50.68 31.79 68.23 کملوپس
95.45 63.96 67.78 50.45 31.98 67.60 هالیفاکس
89.02 60.28 67.34 51.29 33.88 67.46 همیلتون
105.03 70.29 60.68 51.06 33.65 67.23 اتاوا
104.48 68.10 63.90 44.57 20.50 66.93 شهر کبک
120.24 58.20 62.34 51.24 36.20 65.21 سوری
116.21 59.03 62.17 43.54 20.35 65.08 رد دیر
97.35 64.96 63.14 47.48 28.62 64.99 مونترال
76.52 59.19 63.93 45.37 24.49 64.76 وینیپگ
117.35 60.52 60.94 44.76 23.29 64.70 ساسکاتون
109.72 72.27 57.21 51.20 37.22 64.19 لندن
103.60 54.25 55.61 53.42 41.92 64.10 میسیساگا
111.65 62.67 63.20 49.21 33.41 63.89 کیچنر
100.59 56.04 63.28 50.28 36.38 63.19 کلونا
115.11 57.63 56.16 49.15 34.50 62.75 برامپتون
102.65 57.74 59.50 49.10 34.41 62.74 کینگستون
143.42 57.43 59.20 42.08 21.33 61.35 رجینا
106.30 60.07 53.85 45.44 29.17 60.54 ویندزور

مهم‌ترین شهرهای کانادا در کدام استان‌ ها قرار دارند؟

در میان شهرهای بی‌نظیر کانادا که در استان‌های مختلف آن قرار گرفته‌اند، برخی از شهرها از نظر کیفیت زندگی، تکنولوژی، سطح امکانات آموزشی، فرصت‌های شغلی، دانشگاه‌های معتبر و … در رتبه بالاتری قرار دارند و به همین دلیل جزو مهم‌ترین شهرهای کانادا محسوب می‌شوند.

در جدول زیر مشخص شده است که هر کدام از این شهرها در کدام یک از استان‌ های کانادا قرار گرفته است:

استان قرارگیری نام شهر مهم
انتاریو تورنتو
انتاریو اتاوا
بریتیش کلمبیا ونکوور
بریتیش کلمبیا ویکتوریا
آلبرتا ادمونتون
آلبرتا کلگری
کبک مونترال

مهم‌ترین دانشگاه‌ های کانادا در کدام استان‌ ها قرار دارند؟

محل مهم‌ترین دانشگاه‌های کانادا از نظر استانی طبق جدول زیر است:

استان محل دانشگاه نام دانشگاه
استان انتاریو دانشگاه تورنتو
استان بریتیش کلمبیا دانشگاه بریتیش کلمبیا
استان کبک دانشگاه مک گیل
استان انتاریو دانشگاه مک مستر
استان بریتیش کلمبیا دانشگاه ویکتوریا
استان انتاریو دانشگاه واترلو
استان انتاریو دانشگاه وسترن
استان آلبرتا دانشگاه کلگری
استان انتاریو دانشگاه اتاوا
استان آلبرتا دانشگاه آلبرتا
استان کبک دانشگاه مونترال

هزینه زندگی در استان‌های مختلف کانادا

یکی از مهمترین پارامترهایی که در انتخاب بهترین استان کانادا برای مهاجرت نقش بسیار اساسی دارد، هزینه زندگی در استان‌های مختلف کانادا است که تفاوت‌هایی با هم دارند. در جداول زیر هزینه زندگی به طور کلی برای یک نفر و یک خانواده چهار نفره آمده است:

مقدار هزینه بر حسب دلار کانادا هزینه‌ها
4841.3 دلار کانادا هزینه های تخمینی خانواده چهار نفره ماهانه بدون اجاره
1361.8 دلار کانادا هزینه ماهانه تخمینی یک نفر بدون اجاره بها
مقدار هزینه بر حسب دلار کانادا هزینه‌ها
4995.6 دلار کانادا هزینه های تخمینی خانواده چهار نفره ماهانه بدون اجاره
1368.9 دلار کانادا هزینه ماهانه تخمینی یک نفر بدون اجاره بها
مقدار هزینه بر حسب دلار کانادا هزینه‌ها
4,583.2 دلار کانادا هزینه های تخمینی خانواده چهار نفره ماهانه بدون اجاره
1262.0 دلار کانادا هزینه ماهانه تخمینی یک نفر بدون اجاره بها
مقدار هزینه بر حسب دلار کانادا هزینه‌ها
4,265.8 دلار کانادا هزینه های تخمینی خانواده چهار نفره ماهانه بدون اجاره
1158.5 دلار کانادا هزینه ماهانه تخمینی یک نفر بدون اجاره بها
مقدار هزینه بر حسب دلار کانادا هزینه‌ها
4,481.7 دلار کانادا هزینه های تخمینی خانواده چهار نفره ماهانه بدون اجاره
1253.1 دلار کانادا هزینه ماهانه تخمینی یک نفر بدون اجاره بها
مقدار هزینه بر حسب دلار کانادا هزینه‌ها
4,475.4 دلار کانادا هزینه های تخمینی خانواده چهار نفره ماهانه بدون اجاره
1,226.3 دلار کانادا هزینه ماهانه تخمینی یک نفر بدون اجاره بها
مقدار هزینه بر حسب دلار کانادا هزینه‌ها
4,906.6 دلار کانادا هزینه های تخمینی خانواده چهار نفره ماهانه بدون اجاره
1,345.6 دلار کانادا هزینه ماهانه تخمینی یک نفر بدون اجاره بها

پیش‌شماره تمامی قلمروها و استان‌های کانادا

پیش‌شماره تمام قلمروها و استان‌های کانادا به شرح زیر است:

پیش‌شماره استان‌های کانادا
403, 587, 780, 825 آلبرتا
365, 548, 705, 226, 289, 613, 807, 437, 249, 343, 416, 519, 647, 905 انتاریو
250, 604, 236, 778 بریتیش کلمبیا
902, 782 پرنس ادوارد آیلند
306, 639 ساسکاچوان
418, 450, 367, 579, 873, 514, 581, 819, 438 کبک
867 قلمروهای شمال غربی
204, 431 منیتوبا
782, 902 نوا اسکوشیا
867 نوناووت
506 نیوبرانزویک
709 نیوفاندلند و لابرادور
867 یوکان

زبان در استان‌های مختلف کانادا

به‌طورکلی زبان رسمی در کل کانادا به‌جز استان کبک انگلیسی است. البته در استان نیوبرانزویک همان‌طور که در جداول مشخصات استان‌ های کانادا آورده شد، زبان انگلیسی و فرانسوی، هر دو زبان رسمی هستند. در قلمروها که افراد بومی‌تر و قدیمی‌تر زندگی می‌کنند وضعیت کمی متفاوت است. به این شکل که در یوکان زبان رسمی شامل فرانسه و انگلیسی است،

در نوناووت زبان رسمی اینوئیت (Inuit) است و در قلمروهای شمال غربی حدود 11 زبان به‌عنوان زبان‌اصلی و بومی پذیرفته شده است.

بهترین استان‌ های کانادا برای تحصیل

با توجه به منطقه بهترین دانشگاه‌های کانادا که در قسمت‌های قبل به آنها اشاره شد، تقریباً مشخص است که کدام استان‌ها برای تحصیل بهتر است. در میان تمامی استان‌ های کانادا سه استان برتر برای تحصیل به ترتیب عبارت‌اند از:

  • انتاریو
  • بریتیش کلمبیا
  • کبک

بهترین استان‌ های کانادا برای مهاجرت

در پاسخ به این پرسش که بهترین استان‌ های کانادا برای مهاجرت کدامند؟ باید بگوییم پاسخ این سوال، به اهداف شما برای مهاجرت بستگی دارد. به همین دلیل ممکن است یک استان برای فردی بهترین باشد ولی برای دیگری این‌طور نباشد.

با این ‌حال، اگر بخواهیم از نظر امتیازی در جهات مختلف مانند کیفیت زندگی، تحصیل، درآمد، شغل و … به این موضوع نگاه کنیم، بهترین استان‌ های کانادا برای مهاجرت به ترتیب شامل موارد زیر هستند:

  • انتاریو
  • بریتیش کلمبیا
  • کبک
  • آلبرتا

بهترین استان‌ های کانادا از نظر آب‌وهوا

یکی از مهم‌ترین پارامترهایی که هنگام انتخاب استان مناسب برای مهاجرت به کانادا باید در نظر داشته باشید، آب‌وهوای استان مورد نظر است. کانادا در کل یک کشور سردسیر است، اما در برخی مناطق آن تقریباً در تمام سال می‌توانید هوای آفتابی و بسیار خوبی را تجربه کنید.

بهترین استان‌ های کانادا از نظر آب‌وهوا به ترتیب عبارتند از:

  • بریتیش کلمبیا
  • انتاریو
  • ساسکاچوان

میانگین آب و هوای استان‌های کانادا به تفکیک در جدول زیر آمده است:

آب و هوا دما در تابستان دما در زمستان ویژگی آب و هوایی نام استان
قاره‌ای 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد 19 تا 9- درجه سانتی‌گراد 124 روز برفی در سال با عمق 20 سانتی‌متر ساسکاچوان
4 فصل و معتدل 20 درجه سانتی گراد 0 تا 5 درجه سانتی گراد معتدل‌ترین آب و هوا در کانادا بریتیش کلمبیا
4 فصل و معتدل حداقل 15-درجه سانتی گراد 25 درجه سانتیگراد کوتاه‌ترین روز سال 8 ساعت و 32 دقیقه کبک
قاره ای 20 تا 25 درجه سانتی گراد 5- تا 15- درجه سانتی گراد تابش مستقیم آفتاب
تابستان تا 18 ساعت در روز تابش خورشید
آلبرتا
قاره‌ای 4 فصل 30 الی 32 درجه سانتی گراد 5- الی 15-درجه سانتی گراد سرمای معتدل در ایالت‌های شرقی نیوبرانزویک
نسبتاً خشک 14 تا 38 درجه سانتی گراد 18 تا 40–درجه سانتی گراد صاف‌ترین آسمان کانادا مانیتوبا
قاره‌ای و مرطوب 20 الی 30 درجه سانتی گراد 5- درجه سانتی گراد انتاریو
کمی قاره‌ای 14 تا 25 درجه سانتی گراد 0 تا -9 درجه سانتی گراد وجود یخ شناور در سواحل
بارش برف و باران فراوان
هوا به‌ندرت گرم یا بی‌نهایت سرد
نوا اسکوشیا
آب و هوای دریایی معتدلی 20 تا 34 درجه سانتی گراد 3- تا 11- درجه سانتی گراد بارندگی زیاد نیوفالند و لابرادور
آب و هوای دریایی معتدلی 20 تا 34 درجه سانتی گراد 3- تا 11- درجه سانتی گراد بارندگی زیاد پرنس ادوارد
سرد و نسبتاً خشک 22 تا 34 درجه سانتی گراد 2- تا 20- درجه سانتی گراد مناطق شمال غربی
سرد قطبی 6 تا 11 درجه سانتی گراد 27- تا 32- درجه سانتی گراد نوناووت
سرد قطبی 15 تا 29 درجه سانتی گراد 13- تا 40- درجه سانتی گراد یوکان

سخن آخر

در این مقاله تلاش شد که تمامی استان‌ها و قلمروهای کانادا را به‌صورت مختصر و مفید معرفی شود. اگرچه شناخت کامل هر کدام از این استان‌ها و شهرهای مربوط به آن‌ها نیاز به تحقیقات گسترده‌تری دارد، در این مقاله سعی کردیم دیدگاهی کلی به شما بدهیم تا مسیر تحقیقات جزئی‌تر شما برای انتخاب بهترین استان کانادا جهت سفر و مهاجرت مشخص شود.

اگر در راستای انتخاب بهترین استان برای مهاجرت با توجه به هدف مورد نظرتان نیاز به کمک دارید، می‌توانید با مشاوران و کارشناسان مجرب ما در موسسه مهاجرتی و حقوقی کاناداپاس در تماس باشید.

سوالات متداول درباره استان های کانادا

استان انتاریو که در سال 2021 طبق آمار ارائه شده حدود ۱۹۸,۵۳۰ نفر مهاجر جذب کرده است.

در حال حاضر قلمرو نوناووت دستمزد بیشتری نسبت به استان‌ های کانادا به کارگران و کارمندان می‌دهد که حداقل دستمزد در این قلمرو 16 دلار در ساعت است.

کمترین دستمزد مربوط به استان ساسکاچوان است که حدود 13 دلار در ساعت می‌باشد.

در استان انتاریو با 22 دانشگاه و 24 کالج در حال حاضر بیشترین مراکز آموزشی وجود دارد.

مانیتوبا سردترین استان است که گاهی دما در برخی مناطق آن حتی به 25- درجه هم می‌رسد. البته در میان قلمروها مناطق سردتری نسبت به این استان وجود دارد؛ مثلاً در نوناووت حتی دمای 33- درجه نیز تجربه می‌شود.