فرآیند مهاجرت به کانادا به دلیل داشتن بیش از 100 برنامه مختلف مهاجرتی و تغییرات مکرر قوانین و مقررات مهاجرتی، برای بسیاری از افراد یک فرایند پیچیده به نظر می‌رسد. به همین دلیل است که بسیاری از متقاضیان به دنبال مشاوره و وکیل متخصص مهاجرت به کانادا هستند.

سالانه هزاران نفر از سراسر دنیا به کانادا مهاجرت می‌کنند و متاسفانه برخی افراد و کلاهبرداران در سراسر جهان از این مورد سوءاستفاده می‌کنند. به همین دلیل، دولت کانادا، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) و آژانس خدمات مرزی کانادا (CBSA) در تلاش هستند تا از این اتفاقات جلوگیری کنند و جریمه‌ها و مجازات سنگین‌تر برای این افراد سوئدجو و کلاهبردار در نظر بگیرند.

در همین راستا، در این مقاله نکات مهمی که باید در زمان انتخاب مشاور مهاجرتی درنظر بگیرید تا قربانی کلاهبرداری نشوید، بیان شده است.  با ما همراه باشید.

اطلاعات مهاجرتی را از کجا دریافت کنیم؟

اگر به صورت ناگهانی ایمیل یا تماس تلفنی از طرف شخصی که ادعا می‌کند نماینده مهاجرت (وکلا و مشاوران مهاجرتی) است، دریافت کردید، به احتمال زیاد تقلبی است؛ مگر اینکه قبلا فرم ارزیابی برای تشخیص وضعیت مهاجرتی خود در یک سایت مهاجرتی پر کرده یا مستقیما با موسسه یا یک شخص حقیقی یا حقوقی در آن موسسه، تماس گرفته باشید.

هنگام جست‌وجوی در میان سایت‌ها برای یافتن موسسات معتبر، باید بتوانید یک سایت مشکوک را تشخیص دهید. اگر وب‌سایت URL متفاوتی را در نوار آدرس مرورگر نسبت به آنچه شما تایپ کرده‌اید نشان می‌دهد، ممکن است آن آدرس یک وب‌سایت جعلی باشد.

هر وب‌سایتی که قصد وارد کردن اطلاعات‌تان در آنجا را دارید، مانند عکس زیر باید یک نماد قفل را در نوار آدرس خود داشته باشد و آدرس آن باید با “https://” شروع شود. “s” به این معنی است که صفحه امن و اطلاعاتی که وارد می‌کنید، رمزگذاری شده است.

مجموعه مهاجرتی معتبر

نماینده مهاجرت کیست؟

دو نوع نماینده مهاجرت وجود دارد که از نظر قانونی مجاز دریافت هزینه در قبال مشاوره و راهنمایی  مشتریان در طی فرآیند مهاجرت هستند: وکلا و مشاوران مهاجرت. اگرچه این افراد، نقش‌های مشابهی دارند، اما تفاوت‌های کلیدی بین آن‌ها وجود دارد:

 

  • وکلای مهاجرت: این افراد باید در دانشکده حقوق تحصیل و مدرک یک دوره تحصیلی سه ساله را دریافت کرده باشند. همچنین این افراد باید آزمون وکالت بدهند و در کانون وکلای یکی از استان‌های کانادا ثبت‌نام کرده باشند. این افراد تحصیلات آکادمیک پس از دوره متوسطه دارند و می‌توانند حتی در موارد قضایی، نماینده شما باشند.

 

  • مشاوران مهاجرت: این افراد وکیل نیستند و معمولا یک گواهینامه برای یک دوره یک ساله دارند و در سازمان شورای قانون‌گذار مشاوران مهاجرت کانادا (ICCRC) ثبت‌نام کردند. هر مشاور مهاجرت دارای یک شماره دیجیتالی ICCRC است که می‌توانید برای تایید آن‌ها استعلام این شماره را بگیرید. مشاور مهاجرتی نمی‌تواند به عنوان نماینده شما در دادگاه حاضر شود.
اهمیت همراهی وکیل مهاجرت در پروسه دریافت ویزای کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه مهاجرتی و حقوقی کاناداپاس در تماس باشید. کافیست فرم زیر را پر کنید.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

انواع نمایندگان مجاز به خدمات مهاجرتی در کانادا

اگر دوست و یا یکی اعضای خانواده‌تان جزو نمایندگان مجاز برای امر مهاجرت باشد، ممکن است در قبال خدمات مهاجرتی هزینه‌ای دریافت نکند، اما معمولا استفاده از خدمات مهاجرتی سایر نمایندگان مجاز برای شما هزینه خواهد داشت.

به طور کلی، نمایندگان مجاز برای ارائه خدمات مهاجرتی عبارتند از:

  • وکلایی که در یک حوزه حقوقی استانی یا منطقه‌ای کانادا دارای گواهی حسن انجام کار هستند.

 

  • دستیار وکیل دادگستری که با گواهی حسن انجام کار در انجمن حقوقی آپر کانادا (انتاریو) عضو است. در حال حاضر، انتاریو تنها استانی در کانادا است که این حرفه را به رسمیت می‌شناسد. انجمن حقوقی آپر کانادا یا همان انجمن حقوقی آنتاریو، انجمن حقوقی است که به عملکرد بیش از 57 هزار وکیل و بیش از 10 هزار دستیار وکیل دارای مجوز را بر اساس قانون جامعه حقوقی و قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های انجمن کنترل و نظارت دارد و به آن‌ها مجوز می‌دهد.

 

  • مامور دفاتر اسناد رسمی دارای گواهی حسن انجام کار و عضو اتاق دفترداران کبک (Chambre des notaires du Quebec) است.

 

  • مشاوران مهاجرتی رسمی کانادا (RCIC) که دارای گواهی حسن انجام کار از طرف شورای قانون‌گذار مشاوران مهاجرت کانادا (ICCRC) هستند.

کلاهبرداری استارتاپ کانادا ؛ چگونه هوشیار باشیم؟

مشاوران مهاجرتی رسمی کانادا (RCIC) واجد شرایط مشاوره هستند

20 نکته ضروری برای جلوگیری از کلاهبرداری در فرآیند مهاجرت

در این بخش از مقاله به بررسی نکات مهمی که باید در زمان اقدام به مهاجرت به کانادا به آن‌ها توجه داشته باشید، می‌پردازیم:

 

1.مشاوران مهاجرتی بدون مجوز ممکن است از عناوینی استفاده کنند که معانی متفاوتی دارند، اما قابل جایگزین هستند. اسم حرفه‌ای ” notario” هیچ ربطی به یک سردفتردار کبکی، یک وکیل یا یک مشاور مهاجرتی رسمی کانادایی ندارد. افرادی که خود را “ notarios” می‌نامند، اجازه ارائه مشاوره مهاجرتی ندارند.

در کانادا، مشاوران مهاجرتی دارای مجوز که می‌توانند به صورت قانونی به شما برای مهاجرت به کانادا در ازای هزینه یا سایر ملاحظات مشاوره بدهند. همان‌طور که پیشتر نیز اشاره شد، افراد مجاز به ارائه مشاوره در امر مهاجرت عبارتند از مشاوران مهاجرتی رسمی کانادایی (RCIC)، وکلای رسمی در یکی از 13 حوزه قضایی کانادا یا ماموران دفاتر اسناد رسمی در نهاد نظارتی بر دفاتر اسناد رسمی کبک. برای این مطالعه این دستورالعمل‌ها به وب‌‌سایت رسمی دولت کانادا مراجعه کنید و چک کنید که مشاور مهاجرتی انتخابی شما مجوز و حق نمایندگی دارد.

 

2.شخصی که از یک برنامه کارورزی مهاجرتی دیپلم گرفته است، از نظر قانونی مشاوره مهاجرتی مجاز محسوب نمی‌شود. این افراد باید در کالج مشاورین مهاجرت و شهروندی (ICCRC) برای دریافت مجوز ارائه خدمات مهاجرتی کانادا در ازای پرداخت هزینه ثبت‌نام کرده باشند.

تنها به این دلیل که یک نفر، یک برنامه آموزشی مهاجرتی گذرانده است، به این معنی نیست که می‌تواند در این زمینه فعالیت کند. مشاوران مهاجرتی باید در کالج مشاورین مهاجرت و شهروندی (ICCRC) ثبت‌نام کنند. برای این منظور می‌تواند بخش ثبت‌نام دولتی کنسولی را چک و اول نام و نام‌خانوادگی، نام شرکت، موقعیت جغرافیایی یا شماره شناسایی مشاور فرد مدنظر را جست‌وجو کنید.

 

3. اگر از شما خواسته شد که قرارداد نگهدارنده را امضا کنید، باید همه جوانب آن را بررسی کنید و در مورد آن آگاهی کامل داشته باشید. قرارداد نگهدارنده (Retainer Agreement) با نام پیمانکاری یا قرارداد خدماتی نیز شناخته می‌شود. این قرارداد مدرکی تهیه شده به وسیله یک مشاور مهاجرتی است و در آن آمده است که در ازای ارائه خدمات مهاجرتی برای شما، از شما هزینه گرفته می‌شود. یک مشاور مهاجرتی باید برای شما یک قرارداد یا توافق‌نامه نگهدارنده قبل از اقدام برای هر نوع خدماتی تنظیم کند. شما و مشاور مهاجرتی باید هر دو این قرارداد را امضا و تاریخ‌گذاری کنید. حتما یک کپی از این قرارداد را داشته باشید.

 

4. در زمان امضای قرارداد نگهدارنده باید از موارد زیر مطلع باشید: دو نفر امضاکننده قرارداد نگهدارنده باید شما و مشاور مهاجرتی دارای مجوز باشد. این بدان معنی است که نام کامل حقوقی مشاور مهاجرتی باید در قرارداد نگهدانده همراه با شماره پروانه آن‌ها (به عنوان مثال مشاور مهاجرتی شامل آی‌دی عضویت ICCRC آغاز شده با حرف R و پس از آن، شش عدد است، مثلا R123456) بیان شده باشد. مشاور مهاجرتی امضاکننده قرارداد نگهدارنده باید همان شخصی باشد که به شما خدمات مهاجرتی ارائه می‌دهد.

 

5. در زمان امضای فرم استخدام وکیل (IMM5476) به موارد زیر دقت کنید:

  • امضای این قرارداد در هر صورت ضروری است. هوشیار باشید اگر مشاور مدنظرتان با این ادعا که اثر مثبتی در روند مهاجرت‌تان خواهد داشت، خود را از نزدیکان شما جا نزند و این فرم را امضا نکند.
  • فرم استخدام وکیل (IMM5476) یک فرم صادر شده از طرف حکومت است که تایید می‌کند که مشاور مهاجرتی انتخابی برای نماینده قانونی شما در طی مهاجرت است. این فرم چندین بخش از جمله اطلاعات شخصی‌تان مانند نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد و غیره را شامل می‌شود. همچنین این فرم شامل نام و نام‌خانوادگی مشاور مهاجرتی شما، عدد آی‌دی عضویت ICCRC آن‌ها و آدرس کامل آن‌ها است.
  • شما و مشاور مهاجرتی باید هر دو این فرم را امضا و تاریخ‌گذاری کنید. مشاور مهاجرتی برای هر نوع استعلامی باید یک کپی از این فرم امضاشده را برای اثبات حق نمایندگی از سمت شما ارائه دهد. دقت داشته باشید فرم IMM5476 امضا شده الزامی است حتی اگر مشاور مهاجرتی دوست یا از اعضای خانواده‌تان است یا حتی اگر در قبال خدماتش از شما پول نگیرد.

 

6. فرم‌های خالی یا فرم‌های حاوی اطلاعات غلط را امضا نکنید. شما باید کامل بودن و صحت اطلاعات آمده در هر فرم را قبل از امضا بررسی و ارزیابی کنید. حتی اگر شخص دیگری فرم‌ها را تکمیل می‌کند، شما مسئول تمام همه اطلاعات آمده در فرم‌ها هستید.

 

7. به شخصی که برای خدمات مهاجرتی استخدام کردید و به شما کپی از فرم‌های امضا شده توسط هر دو نفر را نمی‌دهد، مشکوک باشید. باید همیشه یک کپی از هر فرمی که به نام شما ثبت و امضا شده است، داشته باشید.

 

8. نباید برای پرداخت هزینه‌ها از شما پول نقد خواسته شود. پرداختی‌ها از طریق پول نقد معمولا قابل پیگرد قانونی نیستند؛ به این دلیل که مدرکی برای اثبات پرداختی شما وجود ندارد. سایر روش‌های پرداخت (چک، کارت اعتباری، انتقال بانکی) قابل پیگرد قانونی هستند و می‌توانید با یک اظهارنامه بانکی، پرداختی خود را ثابت کنید.

 

9. مطمئن شوید در قبال همه پرداختی‌ها رسید و فاکتور دریافت کنید. هزینه‌هایی که تقبل می‌کنید، در قرارداد نگهدارنده مورد امضای شما به صورت خلاصه آورده می‌شود. باید قبل از پرداخت هزینه‌ها یک فاکتور خلاصه‌شده از آن‌ها صادر شود و بعد از پرداخت یک رسید نشان‌دهنده پرداخت نیز به شما ارائه شود.

 

10. آگاهی کامل درباره روند و هزینه‌های انواع خدمات و برنامه‌ها داشته و هوشیار باشید در قبال خدمات مهاجرتی رایگان از شما پولی دریافت نکنند. مشاور مهاجرتی شما باید یک قرارداد نگهدارنده با جزئیات کامل را آماده کند که در آن باید مقدار پرداختی مقرر در ازای دریافت هر یک از خدمات مهاجرتی مشخص شده باشد. اگر چند مورد از خدمات مهاجرتی رایگان هستند، باید در قرارداد نگهدارنده در بخش جمع کل این موارد صفر دلار گذاشته شود.

اگر از شما برای خدماتی غیر از مهاجرت (به عنوان مثال کاریابی) هزینه‌ای درخواست شد، باید این مورد جداگانه به صورت کامل در یک قرارداد آورده شود. مشاوران مهاجرتی رسمی کانادایی تنها مجوز ارائه خدمات مهاجرتی را دارند. اگر یک مشاور مهاجرتی رسمی کانادایی خدمات کاریابی را تحت یک قرارداد جداگانه ارائه می‌دهد، شما برای اطمینان باید بررسی کنید که این پیشنهاد از طرف یک کارفرمای معتبر و دارای پروانه مجاز برای ارائه این خدمات (و دریافت پول از شما) در استان/ منطقه ارائه دهنده آن شغل در کانادا هستند.

 

11. در زمان استفاده از یک کارمند آژانس مسافرتی، یک مشاور تحصیلی یا یک استخدام‌کننده برای خدمات مهاجرتی آگاه باشید. کارمندان آژانس مسافرتی و مشاوران تحصیلی و استخدام‌کنندگان ممکن است خدمات یا مشورت‌های مهاجرتی به صورت بخشی از یک پکیچ بزرگ‌تر ارائه دهند. با این که آن‌ها ممکن است برای ارائه خدمات مهاجرتی مرتبط با سفر، تحصیل یا کار مجاز باشند، اما بهتر است که قبل سپردن امر مهاجرت به آن‌ها، باید مجوز آن‌ها رابه عنوان یک مشاور رسمی مهاجرتی کانادایی بررسی کنید. مشاور تحصیلی برای ارائه خدمات مهاجرتی باید مشاور مهاجرتی رسمی دانشجویان بین‌المللی (RISIA) باشد.

 

12. هیچ کس نمی‌تواند در مورد زمان دقیق پردازش درخواست مهاجرتی به شما قول خاصی بدهد. هیچ دوره زمانی مطلقی برای پردازش هر گونه درخواست مهاجرتی وجود ندارد. یک دامنه زمانی (برای مثال 8 تا 12 هفته) ممکن است به شما گفته شود، اما هیچ اداره یا مامور ویزایی نمی‌تواند در قبال آن تعهد دهد. این تغییرات زمانی به دلیل پیچیدگی‌ها و تاخیرات از جمله بررسی پیش زمینه، معاینه پزشکی، صدور مجدد فرم‌های درخواست و غیره ممکن است در طول فرآیند گرفتن ویزا رخ دهد.

 

13. آگاه باشید اگر شخصی در قبال دریافت هزینه قول یافتن یک شغل و مهاجرت در یک زمان را به شما داده است. به عنوان مثال، به ازای 10 هزار دلار، افرادی برای شما شغل پیدا می‌کنند و کارهای اداری مهاجرت را انجام می‌دهند. با این که مهاجرت و یافتن شغل در کانادا شدیدا به هم مرتبط هستند، اما برای این امور ممکن است نمایندگان مختلفی را لازم داشته باشید. علاوه بر مشاور مهاجرتی شما، شما لازم است تا با یک استخدام‌کننده دارای مجوز کار کنید.

هیچکس نباید برای شما در قبال کاریابی پولی بگیرد: نه استخدام‌کننده و نه مشاور مهاجرتی رسمی. کارفرمای آینده شما لازم است تا درخواست تاثیر مثبت بر ارزیابی تاثیرات بازار کار کانادا LMIA را ثبت کند. در این مورد، بعد از موافقت، LMIA به وسیله مشاور مهاجرتی رسمی همراه با درخواست برای مجوز کار کانادا برای شما ثبت می‌شود. برخی از تابعین برخی ملل‌ها بسته به معیارهای واجد شرایط بودن ممکن است معاف از الزام به دریافت LMIA یا مجوز کار باشند.

 

14. هیچکس نمی‌تواند برای موافقت با یک درخواست تعهد دهد. نتیجه درخواست مهاجرتی شما قابل وعده دادن نیست. تصمیم‌گیری در مورد هر گونه درخواست مهاجرتی به افسر مهاجرت بستگی دارد. زمانی که با درخواست شما موافقت شود، یک تصمیم مکتوب از افسر مهاجرت دریافت می‌کنید.

 

15. به افرادی که برای خدمات مهاجرتی استخدام کرده‌اید و بیان می‌کنند که از طریق آشنایی شخصی با فردی در دپارتمان مهاجرتی، می‌تواند روند پردازش درخواست مهاجرتی به نفع‌تان پیش ببرد، مشکوک باشید. افسر مهاجرت پردازنده درخواست به صورت مستقل براساس شایستگی شما (قابل قبول بودن درخواست به همراه مدارک و اسناد حمایتی) در مورد پرونده تصمیم می‌گیرد. هیچ شخصی نمی‌تواند موفقیت در هیچ درخواستی را تحت تاثیر قرار دهد.

 

16. حتما بررسی کنید که مشاور مهاجرتی مدنظر دارای گواهی حسن انجام کار در بخش ثبت‌نام دولتی آنلاین ICCRC باشد. قبل از آغاز فرایند درخواست به کمک یک مشاور مهاجرتی، باید بررسی کنید که آن‌ها یک وضعیت فعال در بخش ثبت‌نام دولتی آنلاین ICCRC داشته باشند. این بدان معنی است که آن‌ها دارای گواهی حسن انجام کار هستند و می‌توانند مشاوره مهاجرتی در ازای دریافت هزینه بدهند. اگر مشاور مهاجرتی یک وضعیت فسخ شده یا معلق دارد، در حال حاضر مجوز نمایندگی در امور مهاجرتی را ندارد.

 

17. هوشیار باشید اگر آرم شرکت ICCRC را به جای نشان اعضا در وب‌سایت مهاجرت مشاهده کردید و هیچ لینکی در ارتباط با وب‌سایت ICCRC برای تایید این که آیا مشاور مهاجرت در ICCRC ثبت شده است، وجود ندارد. آرم شرکت ICCRC تنها برای کارمندان آن قابل استفاده است. مشاوران مهاجرتی رسمی کانادایی نمی‌توانند از این آرم استفاده کنند. مشاوران مهاجرتی رسمی کانادایی نشان عضویت خاص خود را دارند.

 

18. مطمئن شوید که یک مشاور مهاجرتی، بیمه‌نامه مسئولیت نسبت به خطاها و بی‌مبالاتی (Errors and Omissions (E&O) Insurance) را دارد. همه مشاوران مهاجرتی دارای مجوز این بیمه را دارند.

 

19. اگر شخصی که برای خدمات مهاجرتی استخدام کردید، عدم آگاهی آشکاری را نشان داد زمانی که از او سوالات اختصاصی درباره مهاجرت یا کد ICCRC اخلاق حرفه‌ای پرسیدید، به او مشکوک شوید. مشاوران مهاجرتی دارای مجوز با یک سطح استانداردی از دانش در مهاجرت وارد این حرفه می‌شوند که با مرور زمان دانش و تجربه آن‌ها در امر مهاجرت نیز افزایش می‌یابد. اگر آن‌ها توانایی پاسخگویی در برابر خدمات مهاجرتی را ندارند، باید برای دریافت کد اخلاق حرفه‌ای اقدام کنند. مشاوران مهاجرتی بدون مجوز به احتمال زیاد دانش محدودی دارند و با چنین کدی آشنایی ندارند.

 

20. نباید کسی از شما بخواهد که در مورد خود دروغ بگویید یا اطلاعات نادرست در مورد درخواست مهاجرتی‌تان ارائه دهید. اگر فرد مدنظر خواست که در طول فرآیند درخواست مهاجرتی دروغ بگویید، مرتکب به دادن اطلاعات نادرست شده‌اید. مجازات دادن اطلاعات نادرست، تحریم 5 ساله فرد از هر گونه ثبت درخواست برای کانادا است. این تحریم بخشی از سابقه مهاجرتی درنظر گرفته خواهد شد و ممکن است اپلای‌های بعدی برای هر درخواست مهاجرتی دیگری را تحت تاثیر قرار دهد.

مشاوران مهاجرتی کانادا تنها خدمات مهاجرتی ارائه می دهند

شرکت توسعه بیزینس، سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌. برای آشنایی و مشاوره با وکیل استارتاپ کانادا کلیک کنید.

اگر قربانی کلاهبرداری مهاجرت شده‌اید چه باید بکنید؟

اگر قربانی کلاهبرداری مهاجرتی شده‌اید، باید آن را به مقامات مربوطه گزارش دهید. گزارش تقلب گامی حیاتی در حفظ امنیت است. اگر فکر می‌کنید قربانی کلاهبرداری مهاجرتی شده‌اید، یا در موقعیت کلاهبرداری قرار دارید، با مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادایی پلیس سواره سلطنتی کانادا تماس بگیرید. می‌توانید به صورت رایگان با شماره 8501 – 495 – 888 – 1 با مرکز تماس بگیرید یا به صورت آنلاین گزارش دهید.

تمام ارتباطات خود را با فرد مدنظر را متوقف کنید، هرگونه اطلاعات ارتباطی با این فرد را جمع‌آوری کنید، از جمله پیام‌های متنی یا واتسا‌پ، ایمیل‌ها یا هر گونه پیامی در شبکه‌های اجتماعی و تا زمانی که تمام اطلاعات مورد نیاز خود برای تایید فرد مدنظر را به دست نیاورده‌اید، از گرفتن هرگونه تصمیم مالی مهم خودداری کنید.

بهترین راه برای محافظت از خود در برابر کلاهبرداری مهاجرت، یادگیری نحوه شناسایی و گزارش آن است. با اعتماد به نماینده اشتباه پرونده مهاجرت خود را به خطر نیندازید.

سخن پایانی

کانادا از جمله کشورهای محبوب مهاجرتی است که سالانه افراد زیادی از سراسر جهان را به خود جذب می‌کند. این کشور برنامه‌ها و جریان‌های مهاجرتی متعدد و متنوعی دارد که هر کدام شرایط و ضوابط خاص خود را دارند و گاها این تنوع باعث سردرگمی برای افراد مایل به مهاجرت به دلیل پیچیدگی‌های آن می‌شود.

به همین دلیل معمولا افراد ترجیح می‌دهند تا فرآیند مهاجرتی خود را به یک نماینده قانونی و مطلع به امور مهاجرت بسپارند. اگر شما قصد مهاجرت به کانادا را دارید و می‌خواهید از مشاور در این امر استفاده کنید، مهم است که اطلاعات کافی را در مورد انتخاب یک نماینده و مشاور رسمی و قانونی داشته باشید تا قربانی کلاهبرداری افراد سودجو نشوید.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه مهاجرتی و حقوقی کاناداپاس در تماس باشید.

سوالات متداول درباره کلاهبرداری مهاجرت به کانادا

تحت هیچ شرایطی، هیچ نماینده/ابزار مهاجرتی (وب‌سایت و غیره) نمی‌تواند موفقیت در دریافت ویزای کانادا را تضمین کند. متقاضیان نباید به وب‌سایت‌هایی که چنین ادعاهایی دارند یا به کاربران قول شغل پردرآمد پس از ورود به کانادا یا وعده پردازش سریع درخواست را می‌دهند، اعتماد نکنند.

می‌توانید نام، شماره ثبت یا نام شرکت مشاوران مهاجرت قانونی کانادا (RCICs) را در وب‌سایت ICCRC یا وب‌سایت MARA وارد کنید و ببینید که آیا آنها یک صفحه حرفه‌ای مهاجرت در آن دارند یا خیر.

طبق بند 380 قانون جزایی کانادا، فرد کلاهبردار مرتکب یک جرم قابل مجازات شده است و در صورتی که مبلغ کلاهبرداری بیش از 5 هزار دلار باشد، به بیش از 14 سال حبس محکوم می‌شود.

در صورتی که کارفرما برای انجام امور مرتبط با دریافت تاییدیه ارزیابی تاثیر بازار کار کانادا (LMIA) / مجوز کار کانادا مبلغی هر چند ناچیز از شما تقاضا کند، پیشنهاد شغلی جعلی و تقلبی است.

اگر می‌خواهید پیش از اتمام ممنوعیت 5 ساله به کانادا بازگردید، باید برای مجوز بازگشت به کانادا (ARC) درخواست دهید. این مجوز، سندی است که توسط اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا صادر می‌شود.

مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادا اطلاعاتی در مورد سرقت هویت جمع‌آوری می‌کند و به قربانیان مشاوره و کمک می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر، با شماره 1-888-495-8501 تماس بگیرید یا به www.antifraudcentre-centreantifraude.ca مراجعه کنید. دفتر شورای رقابت (Competition Bureau) به شکایات مربوط به برخی از انواع کلاهبرداری‌ها و شیوه‌های بازاریابی غیرقانونی رسیدگی می‌کند.