مهاجرت، همیشه یک قدم بزرگ است که می‌تواند زندگی فرد را دگرگون کند. این تصمیم بزرگ، می‌تواند باعث موفقیت یا شکست‌های بزرگی در زندگی افراد شود و این غیرقابل انکار است. زمانی که پس از صرف هزینه‌های سنگین و مهم‌تر از آن، زمانی طولانی موفق به اخذ ویزای کانادا می‌شوید، قطعا آخرین چیزی که می‌خواهید بدانید، این است که ویزای کانادای شما تقلبی باشد.

سوالی که احتمالا ذهن شما را درگیر می‌کند، این است که تشخیص ویزای کانادا تقلبی چگونه است؟ ویزای تقلبی کانادا چه ویژگی‌هایی دارد و چطور می‌توان ویزای کانادا را استعلام گرفت؟ برای دستیابی به پاسخ این سوالات، لطفا تا انتهای این مطلب با ما در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس همراه باشید.

آیا ممکن است ویزای کانادا تقلبی باشد؟

متاسفانه، تقلبی بودن ویزای کانادا یک امر رایج و متداول است. نمونه‌های زیادی از ویزای کانادا تاکنون تقلبی بوده‌اند. به همین دلیل، آگاهی از تفاوت‌های ویزای تقلبی کانادا از اصل آن، اهمیت زیادی دارد و متقاضیان باید راه‌های تشخیص آن‌ها از یکدیگر را بدانند.

در برخی از موارد، دیده شده که کلاهبرداران به عنوان مقامات دولتی با متقاضیانی که برای ویزای کانادا درخواست داده‌اند تماس می‌گیرند و به آن‌ها می‌گویند که مرتکب جرم یا یک اشتباه شده‌اند یا هزینه‌ای بدهکار هستند.

یکی دیگر از روش‌های رایج کلاهبرداری، دریافت مبالغ هنگفت از متقاضیان ویزای کانادا است. همچنین، یکی دیگر از ترفندهای کلاهبرداران، درخواست پول در ازای ویزایی است که متقاضی اصلا برای آن اپلای نکرده یا واجد شرایط آن نیست.

در تمامی این موارد و سایر موارد احتمالی، تنها راه مقابله با کلاهبرداران و افراد سودجو، اقدام از طریق موسسه های معتبر و قانونی نظیر کاناداپاس است که کلیه مجوزها و گواهینامه‌های معتبر برای فعالیت را از دولت کانادا در اختیار دارند.

تشخیص ویزای تقلبی کانادا

تشخیص ویزای تقلبی کانادا از اصل

واضح‌ترین راه برای تشخیص جعلی بودن ویزای کانادا، عدم تطابق آن با شرایط کشوری است که قصد دارید به آن سفر کنید. به عنوان مثال، ویزای توریستی کانادا فقط برای گردشگران یا بازدیدکنندگان از این کشور صادر می‌شود و برای اهداف کاری مورد استفاده نیست.

علاوه بر این، اگر اشتباهات دیگری در فونت‌ها، عکس‌ها، زبان استفاده شده در ویزا و سایر اطلاعات مشاهده کردید، ویزای شما ممکن است جعلی باشد. همچنین، برای تشخیص ویزای تقلبی کانادا از اصل، همیشه به دنبال مهر دولتی باشید. اگر هر یک از این تناقضات را در ویزای خود مشاهده کردید، به اصل بودن آن شک کنید.

نکاتی برای شناسایی ویزای جعلی کانادا

با توجه به نکات زیر، می‌توانید اصلی یا جعلی بودن ویزای کانادا را تشخیص دهید.

  1. فونت ویزا را چک کنید.

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای تشخیص تقلبی یا اصل بودن ویزای کانادا این است که بررسی کنید فونت استفاده شده در آن با سایر ویزاها یکسان است یا خیر. فونت ویزای اصل و تقلبی، ممکن است شباهت زیادی با یکدیگر داشته باشند.

با این حال، در بررسی‌های دقیق‌تر، تفاوت قابل‌توجهی خواهند داشت که شاید تشخیص آن‌ها توسط افراد متخصصی که زیاد با ویزای کانادا سر و کار داشته‌اند راحت‌تر باشد.

نکته دیگری که درمورد فونت وجود دارد، این است که باید در سراسر آن، یک‌دست و نامتناقض باشد. یکدست بودن فونت ویزا، هم درمورد نوع فوت و هم درمورد سایز آن است. اگر هر یک از این موارد را در ویزای دریافتی خود مشاهده کردید، مراقب باشید. زیرا احتمال اینکه ویزای شما واقعی نباشد بسیار زیاد است. در چنین شرایطی، باید با سفارت یا کنسولگری کانادا تماس بگیرید و آن‌ها را از این اتفاق آگاه کنید.

 

  1. به دنبال خطا در کلمات فرانسوی بگردید.

کانادا یک کشور دو زبانه است و متقاضیان ویزای آن، می‌توانند مدارک و درخواست خود را به زبان انگلیسی یا فرانسوی ثبت کنند. در ویزای اصل کانادا، یک ترجمه فرانسوی هم از اطلاعات انگلیسی وجود دارد.

اگرچه کلاهبرداران در کپی کردن ویزا مهارت دارند، اما گاهی اوقات تسلط آن‌ها به زبان فرانسوی، به اندازه زبان انگلیسی زیاد قوی نیست.

به این معنی که ممکن است ترجمه فرانسوی برخی از بخش‌های ویزا اشتباه باشد. فرض کنید که به جعلی بودن ویزای خود مشکوک هستید. در این صورت، می‌توانید با اداره مهاجرت کانادا تماس بگیرید یا از یک مترجم فرانسوی کانادایی بخواهید آن را بررسی کند.

به یاد داشته باشید که فرانسوی کانادایی با فرانسوی رایج در فرانسه یا سایر کشورهایی که زبان رسمی آن‌ها فرانسوی است، کمی تفاوت دارد. کلاهبرداران ممکن است این جزئیات ریز را نادیده بگیرند.

 

  1. به صحیح بودن کلمه Canada در بالای ویزا و فاصله آن توجه داشته باشید.

در بالای ویزای کانادا، عنوان Canada”” در مرکز صفحه درج شده است. کلاهبرداران اغلب به جزئیات، به خصوص چیدمان و فاصله کلمات از یکدیگر توجه نمی‌کنند. آنچه در ویزاهای تقلبی اغلب اتفاق می‌افتد، این است که فاصله عنوان با کادر بالا و پایین آن، بسیار باریک‌تر از ویزاهای اصلی است.

 

  1. به واترمارک نام و نام خانوادگی توجه کنید.

در نمونه‌های اصلی ویزای کانادا، مشخصات متقاضی اعم از نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد و شماره پاسپورت به صورت واترمارک شده مشخص هستند. در برخی از نمونه‌های تقلبی ویزای کانادا، این اطلاعات واترمارک نشده‌اند و یا اطلاعاتی که واترمارک شده‌اند، دارای نوع، سایز و رنگ فونت یکسانی با یکدیگر نیستند.

 

  1. تاریخ انقضای ویزا را چک کنید.

اگر ویزای توریستی چند بار ورود دارید، تا 10 سال یا یک ماه قبل از انقضای پاسپورت شما، هرکدام که کوتاه‌تر باشد، اعتبار خواهد داشت. از طرف دیگر، اگر ویزای توریستی یک بار ورود داشته باشید، فقط یک بار به شما اجازه سفر به کانادا را می‌دهد. در هر صورت، تاریخ اعتبار ویزای کانادا مصادف با اولین سالگرد معاینه پزشکی اولیه متقاضی اصلی خواهد بود.

اگر تاریخ انقضای ویزای شما با اولین سالگرد معاینات پزشکی مطابقت نداشته باشد، احتمال تقلبی بودن آن زیاد است. شما می‌توانید با استفاده از ابزار بررسی مجوز سفر الکترونیکی (eTA) در این لینک، وضعیت و تاریخ انقضای ویزای خود را تایید کنید. برای انجام این کار به شماره eTA ذکر شده در ایمیلی که برایتان ارسال شده است نیاز دارید.

 

  1. به دنبال اشتباهات املایی، نگارشی یا سایر اشتباهات باشید.

ویزای واقعی کانادا، باید عاری از هرگونه خطا یا اشتباه باشد. ویزا را از نظر غلط املایی، نگارشی، دستوری یا سایر اشتباهات که ممکن است نشان دهنده واقعی نبودن ویزا باشد، به دقت بررسی کنید.

تاریخ انقضای ویزا برای استعلام اصل بودن ویزای کانادا

نحوه استعلام ویزای کانادا

برای استعلام ویزای کانادا، باید بررسی کنید که آیا شماره ویزای شما در وب‌سایت اداره مهاجرت این کشور ثبت شده است یا خیر. هر ویزای معتبر و اصلی که توسط دولت کانادا صادر می‌شود، دارای یک شماره اختصاصی است.

این شماره، برای هر ویزا منحصر به فرد است و در هیچ ویزای دیگری به کار برده نمی‌شود. ساده‌ترین راه استعلام ویزای کانادا، مراجعه به وب سایت رسمی اداره مهاجرت کانادا (IRCC) و بررسی وضعیت ویزا است.

نحوه استعلام ویزای کانادا

استعلام ویزای کانادا 

در صورتی که به صورت آنلاین برای ویزای کانادا درخواست داده باشید، بررسی وضعیت ویزا و پرونده خود، بسیار ساده و راحت است. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که از شناسه و رمز عبور GCKey خود برای ورود به پروفایل خود استفاده کنید.

سپس، باید بتوانید بررسی کنید که درخواست شما به مقامات مربوطه ارسال شده و آیا شماره ویزای شما با شماره درج شده در وب‌سایت اداره مهاجرت دولت کانادا مطابقت دارد یا خیر.

پس از ورود به سیستم، تنها کاری که برای بررسی وضعیت ویزای خود باید انجام دهید این است که این دو مرحله ساده را انجام دهید:

  1. به بخش view my submitted application and profile وارد شوید.
  2. روی گزینه check status and messages کلیک کنید.

شناسه GCKey کانادا چیست؟

شناسه GCKey یک شناسه منحصربه‌فرد (نام کاربری و رمز عبور) است که برای محافظت و دسترسی به برنامه‌ها و خدمات مختلف دولت کانادا استفاده می‌شود.

چگونه شناسه GCKey خود را پیدا کنم؟

اگر از طریق یک متخصص مهاجرت معتبر نظیر آقای مهیار حلاج‌پور یا مجموعه ایشان یعنی کاناداپاس برای ویزای کانادا درخواست داده‌اید، یک نمایه آنلاین برای شما در وب سایت دولت کانادا ایجاد خواهند کرد. این بدان معنی است که یک رمز عبور و نام کاربری به شما می‌دهند تا بتوانید فرآیند درخواست خود را بررسی کنید.

در صورتی هم که به صورت مستقل اقدام کرده‌اید، و نام کاربری یا رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید، نیز هیچ جای نگرانی نیست. شما به راحتی می‌توانید با کلیک روی گزینه Forgot your password? درخواست ایجاد یک رمز عبور جدید بدهید.

نکته مهم: نه دولت کانادا و نه وکیل مهاجرتی شما، نمی‌توانند رمز عبور قبلی شما را بازیابی کنند و فقط می‌توانند یک رمز عبور جدید برای شما دریافت کنند. اگر وکیل شما ادعا کرد که می‌تواند چنین کاری انجام دهد، مطمئن باشید که در معرض کلاهبرداری هستید و ویزای شما به احتمال بسیار زیاد تقلبی خواهد بود.

بررسی تخصصی اصالت ویزای کانادا

یکی از دلایلی که تشخیص ویزای تقلبی کانادا از اصل آن را دشوار کرده، شباهت بسیار زیاد آن‌ها با یکدیگر است. این شباهت، باعث شده تا تشخیص ویزای تقلبی و اصل کانادا، بدون در اختیار داشتن نمونه‌های اصلی بسیار دشوار باشد.

برای بررسی اصالت ویزای کانادا به صورت تخصصی، بهتر است از طریق شرکت‌های معتبر و شناخته شده نظیر کاناداپاس اقدام کنید که نام کاربری و رمز عبور پروفایل شما در سایت اداره مهاجرت کانادا را بلافاصله پس از اقدام، در اختیارتان قرار می‌دهند تا هر زمانی که خواستید به اطلاعات پروفایل خود به راحتی دسترسی پیدا کنید.

استعلام اصالت ویزای کانادا با مهر دولت کانادا

مشخصات برچسب ویزای کانادا و تشخیص ویزای اصلی و تقلبی آن

برچسب اصلی ویزای کانادا، دو زبانه است. یعنی در ابتدای بخشی که مشخصات فردی و هویتی افراد نوشته می‌شود، عناوین علاوه بر زبان انگلیسی، به زبان فرانسوی هم نوشته می‌شوند. تاریخ صدور و تاریخ انقضای ویزا هم به همین شکل، دو زبانه هستند.

در ویزاهای تقلبی، کلمات فرانسوی ممکن است ایراد داشته باشند. این ایرادات ممکن است در نوع، سایز و رنگ فونت یا حتی املای کلمات وجود داشته باشد. همچنین، هولوگرام برچسب ویزاهای تقلبی کانادا نیز با نمونه‌های اصلی تفاوت دارد.

عواقب و مجازات استفاده از ویزای جعلی کانادا

برخی از عواقب استفاده از ویزای جعلی کانادا عبارت هستند از:

  • بازداشت شدن توسط مقامات مرزی کانادا
  • مصادره شدن وسایل شخصی
  • جریمه مالی
  • دیپورت شدن به کشور مبدا
  • یک تا سه سال حبس
  • محرومیت از ورود به کانادا برای مدت ۵ سال
  • ثبت سابقه در سوابق فرد متخلف
  • عدم امکان اقدام برای سایر ویزاهای کانادا
توصیه‌های کاناداپاس برای متقاضیان ویزای کانادا

توصیه‌های کاناداپاس برای متقاضیان ویزای کانادا

اگر برای ویزای کانادا اقدام می‌کنید یا ویزای خود را دریافت کرده‌اید، اما به نظر می‌رسد که یک جای کار ایراد دارد، همیشه بهترین کار این است که نظر کسی که با پروسه مهاجرت به کانادا و انواع ویزاهای آن آشنا هست را بخواهید.

  • به غیر از مقامات دولتی و کارکنان اداره مهاجرت یا کنسولگری کانادا، بهترین افرادی که می‌توانید با آن‌ها در این رابطه گفت‌وگو کنید، وکلا و متخصصان مهاجرت دارای گواهینامه و مشاوران مهاجرت قانونی کانادا (وکلای RCIC) هستند.
  • آقای مهیار حلاج‌پور عضو رسمی شورای قانون‌گذاری و نظارت بر مشاوران مهاجرت کانادا ICCRC با شماره پروانه R520250 هستند و مجموعه ایشان یعنی مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس، در استان انتاریو کانادا ثبت شده و تابع قوانین دولت فدرال کانادا و البته استان انتاریو است. شما با کمک آقای حلاج‌پور و مجموعه کاناداپاس می‌توانید ویزای اصلی کانادا را دریافت کنید یا برای استعلام ویزای خود، مشورت کنید.
  • توجه داشته باشید هر کسی که به شما کار یا ویزای کانادا را تضمین کند، به احتمال زیاد قصد دارد از شما کلاهبرداری کند. در پروسه اخذ ویزای کانادا هیچ تضمینی وجود ندارد.
  • فقط افسران مهاجرتی در کانادا، در سفارتخانه‌ها، کمیسیون‌های عالی و کنسولگری‌های کانادا می‌توانند برای صدور ویزا تصمیم بگیرند.
  • کارمندان اداره مهاجرت و کنسولگری‌های کانادا هرگز از شما درخواست نمی‌کنند که به یک حساب بانکی شخصی پول واریز کنید یا پیشنهادات ویژه‌ای فراتر از اختیارات خود به شما بدهند. همچنین، از خدمات ایمیل رایگان مانند Hotmail، Gmail یا Yahoo Mail برای تماس با شما استفاده نمی‌کنند. آدرس ایمیل رسمی اداره مهاجرت کانادا دارای پسوند ca است.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل مهاجرتی کانادا، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

کلام آخر

با افزایش تقاضای مهاجرت به کانادا، افراد سودجو از این موقعیت سوءاستفاده می‌کنند تا با صدور ویزای تقلبی کانادا کلاهبرداری کنند. امری که عواقب سنگینی نظیر جریمه مالی، منع ورود به کانادا و حتی حبس را برای افراد متخلف به دنبال دارد.

خوشبختانه، با در نظر گرفتن نکاتی که در این مطلب درمورد تشخیص ویزای تقبلی کانادا از اصل آن اشاره شد، امکان جلوگیری از کلاهبرداری به راحتی وجود دارد. بدین ترتیب، وقت و هزینه‌های سنگینی که متقاضیان در این پروسه متقبل می‌شوند، ضایع نخواهد شد.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان و مشاوران ما در کاناداپاس در تماس باشید.

سوالات متداول نحوه تشخیص ویزای اصل و تقلبی کانادا

به طور کلی، دو حالت برای صدور ویزای تقلبی یا جعلی وجود دارد: الف) ارائه مدارک غیرواقعی، جعلی یا دروغین به افسران ویزای کانادا ب) جعل ویزای کانادا توسط افراد کلاهبردار از روی نمونه‌های اصلی و صاده شده آن‌ها

چند نکته برای اطمینان از اصل بودن ایمیل‌های دریافتی از اداره مهاجرت کانادا وجود دارد:

  • اداره مهاجرت کانادا از خدمات ایمیل رایگان مانند Hotmail، Gmail یا Yahoo Mail برای تماس با شما استفاده نمی‌کند. حساب رسمی ایمیل اداره مهاجرت کانادا دارای پسوند ca است.
  • همچنین، هیچ وقت برای تایید اطلاعات فردی و ساده (یعنی اطلاعات شخصی که در فرم‌های درخواست وارد کرده‌اید) برای تشخیص یا احراز هویت، به شما ایمیل نمی‌دهد.
  • فقط در صورت نیاز به ارائه مدارک اضافی (بیشتر از مدارکی که ارائه کرده‌اید) با شما از طریق ایمیل تماس می‌گیرد.
  • علاوه بر این، هرگز از شما درخواست نمی‌کند که هزینه بررسی پرونده خود را از طریق لینک‌هایی که در ایمیل به شما ارسال می‌کند پرداخت کنید.
  • هرگز شماره حساب یا کارت اعتباری برای شما ایمیل نمی‌کند یا مشخصات حساب بانکی‌تان را از شما درخواست نمی‌کند.
  • به ایمیل‌هایی که انتظارشان را نداشته‌اید، یا ایمیل‌هایی که حاوی پیوست‌هایی هستند که درخواست نکرده بودید، شک کنید.
  • اگر ایمیل مشکوکی دریافت کردید، به آن پاسخ ندهید. همچنین می‌توانید این اتفاق را به پلیس محلی و مرکز مبارزه با کلاهبرداری کانادا گزارش دهید.
  • در مواردی که به ایمیل دریافت شده شک دارید، با یک وکیل مهاجرتی مشورت کنید.

یکی از راه‌های تشخیص ویزای تقلبی کانادا از اصل آن، فونت به کار رفته در آن‌هاست. اندازه، نوع یا رنگ فونت ویزاهای تقلبی معمولا نامناسب است. اگر فونت مشکلی نداشت، به دقیق بودن کلمات فرانسوی به کار رفته در آن توجه کنید. این کلمات ممکن است دارای اشتباهات املایی، نگارشی یا دستوری باشند. همچنین، نام و نام خانوادگی متقاضی در ویزاهای اصلی دارای واترمارک است. به هولوگرام ویزا، چینش و فاصله کلمات درج شده در آن نیز باید توجه داشته باشید.

استفاده از ویزای تقلبی کانادا عواقب سنگینی دارد. به عنوان مثال، ممکن است به ۱ تا ۳ سال حبس محکوم شوید، ۵ سال از ورود به کانادا محروم شوید، جریمه‌های مالی سنگینی برایتان در نظر گرفته شود یا به کشور مبداء خود دیپورت شوید. احتمال مصادره اموال شخصی یا بازداشت موقت توسط افسران مرزی کانادا نیز وجود دارد. بدتر از همه، این موارد در سوابق شما ثبت خواهند شد که ممکن است عواقب بعدی دیگری هم در سال‌های آینده برایتان داشته باشد.

بهترین راه جلوگیری از این اتفاق، اقدام از طریق مجموعه‌های قانونی و معتبری نظیر مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس است که توسط اداره مهاجرت کانادا تایید شده‌اند. شما می‌توانید با وارد کردن نام آقای مهیار حلاج‌پور، شماره پروانه ایشان یا نام شرکت کاناداپاس در این لینک، از معتبر بودن فعالیت مجموعه کاناداپاس اطمینان حاصل کنید.