ویزای استارت‌آپ انگلیس برای کارآفرینانی در نظر گرفته شده که قصد دارند اولین کسب‌وکار خود را در این کشور راه‌اندازی کنند. این نوع ویزا، نیازی به داشتن سرمایه اولیه ندارد و متقاضیان برای اینکه واجد شرایط اخذ آن باشند، ابتدا باید یک نامه تاییدیه از یک نهاد معتبر به دست بیاورند که نشان می‌دهد کسب‌وکار آن‌ها نوآورانه، قابل‌دوام و مقیاس‌پذیر است.

متقاضیانی که موفق به اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس شوند، اقامت ۲ ساله این کشور را به دست خواهند آورد. با گذشت یک دوره زمانی مشخص، دارندگان ویزای استارت‌آپ انگلیس ممکن است به رده‌ی مبتکر ارتقاء پیدا کنند تا اقامت خود را طولانی‌تر کنند و بیزینس خود را نیز در بریتانیا توسعه دهند. بنابراین، اصلی‌ترین نیازمندی ویزای استارت‌آپ انگلیس، مشابه ویزای مبتکر این کشور است که آن هم چیزی نیست به جز دریافت نامه تاییدیه از یک نهاد تاییدکننده‌ معتبر.

مهاجرت به انگلیس با ویزای استارت‌آپ

در سال ۲۰۱۹، ویزای استارت‌آپ انگلیس جایگزین ویزای فارغ‌التحصیلان کارآفرین Tier 1 شد تا فرصتی را در اختیار افرادی قرار دهد که قصد دارند با ایده تجاری اصیل، خلاقانه و جدید خود، برای اولین بار وارد دنیای کارآفرینی شوند. نکته قابل توجه، این است که ویزای استارت‌آپ انگلیس، به‌طور مستقیم منجر به صدور اقامت این کشور نمی‌شود.

اما متقاضیان می‌توانند با تبدیل آن به ویزای مبتکر، مدت بیشتری در انگلیس بمانند و ۳ سال بعد از آن، با دریافت ILR واجد شرایط اخذ اقامت دائم انگلیس شوند. متقاضیان ویزای استارت‌آپ انگلیس، می‌توانند همسر و فرزندان زیر ۱۸ سال خود را نیز به این کشور بیاورند.

ویزای استارت‌آپ انگلیس چیست؟

ویزای استارت‌آپ انگلیس چیست؟

ویزای استارت‌آپ انگلیس، این فرصت را در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهد تا چه به‌صورت فردی و چه به‌عنوان عضوی از یک تیم استارت‌آپی، یک کسب‌وکار را در بریتانیا شروع کنند و از طریق سرمایه‌گذاری، آن را توسعه دهند. این مسیر، برای کارآفرینانی که به دنبال راه‌اندازی اولین کسب‌وکار خود در بریتانیا هستند و می‌توانند ایده‌های تجاری خلاقانه و بادوام خود را به نمایش بگذارند، مزایای بسیاری در بر خواهد داشت که می‌توانند مسیر را برای عده بیشتری از متقاضیان نیز باز کنند.

متقاضیان، برای ارائه درخواست جهت اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس، نیازی به مدرک تحصیلی ندارند (برخلاف نسخه قبلی آن یعنی ویزای فارغ‌التحصیلان کارآفرین Tier 1). همانطور که اشاره کردیم، نیازی به داشتن سرمایه خاصی هم نیست. علاوه بر این، می‌توان به عنوان عضوی از یک تیم کارآفرینی درخواست داد. اعضای این تیم، می‌توانند دوستان متقاضی، همکاران وی و یا هر فرد دیگری باشند. فقط لازم است که همه‌ی اعضای تیم، نامه تاییدیه جداگانه دریافت کنند.

نکته قابل‌توجه، این است که باید برای اطمینان از تفسیر و درک صحیح قوانین جدید ویزای استارت‌آپ انگلیس و آگاهی از معنای آن‌ها در عمل، از منابع حرفه‌ای و مناسبی راهنمایی بگیرید. این امر، برای تضمین دریافت تاییدیه و ایجاد یک پرونده‌ موفق جهت اخذ ویزا، اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین، لازم است که اطمینان پیدا کنید ویزای استارت‌آپ، بهترین و مناسب‌ترین مسیر برای شما است.

همچنین، باید مطمئن شوید که مراحل فرایند اپلای را به‌درستی دنبال می‌کنید و کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز و موارد تکمیلی را برای جلوگیری از مشکلاتی نظیر تاخیر در رسیدگی به پرونده خود و یا حتی ریجکت شدن آن، در نظر گرفته‌اید. از این رو، لازم است از متخصصانی که از تجربه کافی در این زمینه برخوردار هستند، کمک بگیرید. کاناداپاس مفتخر است که اعلام کند با سابقه درخشانی که در پرونده‌های ویزای استارتاپ انگلیس دارد، آماده است تا از ابتدا تا انتهای این مسیر همراه و همفکر شما باشد.

تماس با کاناداپاس

اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس برای چه افرادی مناسب است؟

ویزای استارت‌آپ انگلیس، برای آن دسته از کارآفرینانی که به دنبال راه‌اندازی بیزینس برای اولین بار در بریتانیا هستند و کسب‌وکارشان هنوز ابتدای مسیر است، اما پتانسیل زیادی برای رشد و توسعه در آن وجود دارد، مسیر بسیار مناسبی است. به‌طور کلی، متقاضیان ویزای استارت‌آپ انگلیس، معمولا هنوز راه‌اندازی کسب‌وکار خود را در این کشور آغاز نکرده‌اند. با این حال، در هر مرحله‌ای از راه‌اندازی آن که هستند، این کسب‌وکار نباید هنوز شروع به فعالیت کرده باشد.

تنها استثنائات مربوط به این موارد، در صورتی است که متقاضی قبلا از طریق یکی از دسته‌های Tier 1 یا Tier 4 دوره دکتری، موفق به تمدید اقامت خود شده باشد. اگر شما یک فرد باتجربه هستید که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار در انگلیس دارید، ویزای Innovator هم می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

همچنین در صورتی که تمایل دارید به کسب‌وکاری ملحق شوید که فعالیت خودش را شروع کرده و در حال کار کردن است، ویزای Skilled Worker می‌تواند برایتان مناسب باشد.

اگر قصد دارید در یک کسب و کار فعال سرمایه گذاری کنید، می‌توانید ویزای Tier 1 Investor را در نظر داشته باشید. در صورتی هم که جزو کارمندان ارشد یک کسب‌وکار خارجی هستید و قصد انجام فعالیت تجاری در انگلیس دارید، می‌توانید مسیر نماینده انحصاری ویزای تجاری خارج از کشور را در نظر بگیرید. در نهایت، مسیر انتخابی شما، کاملا به شرایط و اهدافی که مد نظر دارید، بستگی دارد.

جزئیات ویزای استارتاپ کانادا را در این مقاله مطالعه کنید.

شرایط اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس

برای اینکه واجد شرایط اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس باشید، باید مقامات مهاجرتی این کشور را متقاعد کنید که شرایط زیر را دارید:

  • حداقل ۱۸ سال سن
  • تمایل به راه‌اندازی یک بیزینس
  • نباید قبلا کسب‌وکاری در انگلیس راه‌اندازی کرده باشید (مگر اینکه قبلا از طریق ویزای فارغ‌التحصیلان کارآفرین Tier 1 اقدام کرده باشید یا دانشجوی مقطع دکتری باشید)
  • یکی از سازمان‌های تاییدکننده‌ معتبر در انگلیس، ارزیابی و تایید کرده باشد که ایده کسب‌وکار شما خلاقانه، با دوام و مقیاس‌پذیر است. همچنین، این سازمان باید متقاعد شده باشد که بخش اعظم وقت کاری خود را در انگلیس و به جهت توسعه کسب‌وکار خود سپری خواهید کرد.
  • زمانی که پرونده خود را برای درخواست اخذ ویزای استارت‌آپ ارسال می‌کنید، نباید بیشتر از ۳ ماه از صدور نامه تاییدیه برای کسب‌وکار شما گذشته باشد.
  • مقامات اداره مهاجرت باید متقاعد شوند که شما واقعا قصد دارید هر کار یا فعالیت تجاری که در پرونده خود ذکر کرده‌اید را در انگلیس انجام دهید و توانایی انجام این کار را خواهید داشت.
  • مدرک زبان در سطح حداقل CEFR Level B2 (معادل با IELTS 5.5 در هر چهار مهارت اصلی شامل صحبت کردن، خواندن، نوشتن و گوش کردن)
  • نباید هیچ مشکل خاصی نظیر محکومیت کیفری یا رد ویزاهای مشابه در گذشته، داشته باشید.
  • در صورتی که خارج از انگلیس هستید یا به مدت کم‌تر از ۱۲ ماه در این کشور حضور داشته‌اید، باید حداقل ۱۲۷۰ پوند برای خود، ۲۸۵ پوند به ازای همسر، ۳۱۵ پوند برای فرزند اول و ۲۰۰ پوند به ازای هر فرزند اضافی تمکن مالی داشته باشید تا بتوانید به مدت حداقل ۲۸ روز از اعضای خانواده خود حمایت کنید و نیازهای مالی آن‌ها را برطرف کنید (یعنی برای یک خانواده سه نفره باید ۱۸۷۰ پوند، یک خانواده چهار نفره، ۲۰۷۰ پوند و یک خانواده پنج نفره، ۲۲۷۰ پوند تمکن مالی وجود داشته باشد).
  • در صورتی که دارندگان ویزای استارت‌آپ برای درخواست ویزای مبتکر در پایان دو سال اعتبار آن، اقدام کنند، شرط سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار پوندی لغو خواهد شد.
  • برخلاف ویزای مبتکر، در ویزای استارت‌آپ این امکان برای شما وجود دارد که در سازمان‌ها یا شرکت‌های دیگری به غیر از استارت‌آپ خود که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید نیز مشغول به کار شوید.

نکته ۱: برخلاف ویزای مبتکر، متقاضیان ویزای استارت‌آپ انگلیس، نیازی به داشتن مبلغ مشخصی جهت سرمایه‌گذاری در ایده تجاری خود که از طریق آن واجد شرایط اپلای شوند، ندارند.

نکته ۲: مبلغ تمکن مالی مورد نیاز، باید به مدت حداقل ۲۸ روز در حساب جاری یا پس‌انداز شما نگهداری شده باشد. همچنین، هر مبلغی که اعلام کرده‌اید، واقعا باید تحت شرایطی که ذکر شده وجود داشته باشد، بتوانید به آن دسترسی داشته باشید و برای اهداف توصیه‌شده در پرونده در نظر گرفته شده باشد.

همچنین در نظر داشته باشید که شما می‌توانید:

  • در کنار کار کردن در کسب‌وکار استارت‌آپی خود، در یک شغل دیگر هم مشغول به کار شوید.
  • ویزاهای دیگر را به ویزای استارت‌آپ تبدیل کنید.
  • اعضای وابسته خانواده خود را هم با خودتان به انگلیس بیاورید.

فراموش نکنید که شما نمی‌توانید:

  • به عنوان یک پزشک یا دندانپزشک در دوره آموزشی کار کنید.
  • به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای کار کنید.
  • از دولت کمک هزینه یا بودجه بگیرید.

برای ثبت شرکت در انگلیس از کجا شروع کنیم را در این مقاله بخوانید.

تایید اصالت و اعتبار متقاضی برای اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس

وزارت کشور انگلیس، متقاضیان را ارزیابی می‌کند تا مشخص شود که آیا متقاضی واقعی ویزای استارت‌آپ این کشور هستند یا خیر. در صورت بروز هرگونه نگرانی خاصی در این رابطه، از متقاضی دعوت می‌شود تا در یک مصاحبه حضوری شرکت کند.

در این صورت، متقاضی باید نشان دهد که کلیه مبالغی که برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته، واقعا قابل استفاده و در دسترس هستند و وی قصد دارد دقیقا به همان صورتی که در پرونده خود اعلام کرده، آن را هزینه کند.

متقاضی باید واقعا قصد انجام هرگونه کار یا فعالیت تجاری که در پرونده خود ذکر کرده است، داشته باشد و همچنین، باید قادر به انجام این کار باشد. وی نباید برخلاف شرایط خود و آنچه که ذکر کرده، قصد کار کردن در انگلیس داشته باشد. برخی از اقداماتی که وزارت کشور انگلیس ممکن است برای تایید اصالت و اعتبار متقاضی انجام دهد، عبارتند از:

  • بررسی مدارک و اطلاعاتی که متقاضی در پرونده خود لحاظ کرده است به همراه اعتبار آن‌ها
  • بررسی سابقه تحصیلی، کاری و مهاجرتی قبلی متقاضی
  • بررسی اعلامیه‌هایی که به سایر ادارات دولتی در رابطه با شغل قبلی و سایر فعالیت‌های متقاضی در بریتانیا داده شده است.

شرایط ایده تجاری در ویزای استارت‌آپ انگلیس

اساسی‌ترین شرط اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس، این است که ایده کسب‌وکار شما باید تایید شود. برای این منظور، باید نشان دهید که ایده تجاری شما سه ویژگی اصلی زیر را دارد:

  • نوآورانه است: به این معنی که شما یک ایده و طرح تجاری واقعی و اصیل دارید که نیازهای جدید یا موجود را برآورده می‌کند.
  • دوام دارد: ایده تجاری شما باید پتانسیل رشد و توسعه داشته باشد.
  • مقیاس‌پذیر است: طرح کسب‌وکار شما باید پتانسیل ایجاد شغل و رشد در بازارهای ملی را داشته باشد.

الزامات بیزینس پلن برای اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس

یکی از بخش‌های مهم درخواست برای ویزای استارت‌آپ انگلیس، تهیه و تدوین یک طرح تجاری یا بیزینس پلن جامع، کامل و باکیفیت است. طبق آمارهای منتشرشده از برخی بررسی‌های اخیر، دلیل ریجکت شدن یک سوم از درخواست‌های ویزای استارت‌آپ، بیزینس پلن ضعیف است.

بنابراین، تهیه یک طرح تجاری قوی، می‌تواند یک عامل تعیین‌کننده در امکان ورود شما به انگلیس به عنوان یک کارآفرین باشد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام تهیه بیزینس پلن برای اخذ ویزای استارت‌آپ باید در نظر داشته باشید، این است که باید نشان دهید کسب‌وکار شما چطور برای اقتصاد انگلیس منفعت خواهد داشت.

همچنین، لازم است که اطلاعات جامع و کاملی درمورد تمام ابعاد و بخش‌های بیزینس پلن خود داشته باشید. زیرا میزان دانش و آگاهی شما نسبت به آن در جلسه‌ مصاحبه احتمالی سنجیده خواهد شد و در صورت عدم اطلاع کافی نسبت به آن، ممکن است باعث رد درخواستتان شود.

در صورتی که در تهیه بیزینس پلن نیاز به کمک دارید تا با استانداردهای وزارت کشور انگلیس مطابقت داشته باشد، می‌توانید از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های متخصصین ما در کاناداپاس بهره‌مند شوید. وکلای تیم حقوقی کاناداپاس، تجربه‌ای غنی در حمایت از کارآفرینان خارجی دارند تا پرونده‌ای موفق داشته باشند. بخشی از خدمات وکلای کاناداپاس، معرفی شما به مشاوران بسیار حرفه‌ای است که می‌توانند در تهیه طرح تجاری کسب‌وکارتان به شما کمک کنند.

سرمایه مورد نیاز برای اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس

سرمایه مورد نیاز برای اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، متقاضیان ویزای استارت‌آپ نیازی به داشتن مبلغ خاصی جهت سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار خود ندارند. در واقع، داشتن سرمایه، جزو الزامات این ویزا نیست.

با این حال، باید توجه داشته باشید که اگرچه از متقاضیان به‌طور مستقیم خواسته نمی‌شود که مبلغ خاصی به عنوان سرمایه داشته باشند، اما داشتن یک ایده تجاری قابل‌اجرا و مقیاس‌پذیر، به این معنی است که شما باید طبیعتا در عمل، مبلغی برای سرمایه‌گذاری در کسب‌وکار خود داشته باشید. بنابراین داشتن سرمایه، جزو الزاماتِ غیرمستقیم در ویزای استارت‌آپ است و میزان آن، نمی‌تواند در نتیجه‌ پرونده تاثیرگذار باشد.

در صورت عدم وجود سرمایه کافی، قادر به توسعه بیزینس خود نخواهید بود و این، شما را از واجد شرایط بودن، خارج می‌کند. همچنین، برخی از نهادهای صادرکننده نامه تاییدیه هم به سطح معینی از سرمایه نیاز دارند تا کسب‌وکارتان را تایید کنند.

ویزای استارتاپ آمریکا؛ مهاجرت به آمریکا با راه اندازی استارتاپ

فهرست سازمان‌های تاییدکننده ویزای استارت‌آپ انگلیس

وزارت کشور بریتانیا، فهرستی از نهادهای تاییدکننده درخواست‌های ویزای استارت‌آپ را منتشر کرده است که شامل نام نهادهای معتبر تاییدکننده ویزای استارت‌آپ به همراه لینک وب‌سایت آن‌ها می‌شود. همچنین، جزئیات فرایند درخواست و شرایط تایید برخی از آن‌ها نیز قید شده است.

باید توجه داشته باشید که هر یک از نهادهای تاییدکننده، الزامات و شرایط خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال، ممکن است برخی از آن‌ها محدودیت‌های جغرافیایی داشته باشند یا فقط در یک زمینه خاص فعالیت کنند. تاییدکنندگان دانشگاهی نیز معمولا فقط متقاضیانی که دانشجوی آن‌ها هستند یا بوده‌اند را می‌پذیرند.

مراحل اخذ ویزای استارتاپ انگلیس

مراحل کلی برای اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس به شرح زیر است:

  1. برای اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس، باید به‌صورت آنلاین درخواست دهید. زمانی که فرم درخواست ویزای استارت‌آپ را تکمیل کردید، باید هزینه بررسی پرونده (۳۷۸ پوند به ازای هر نفر) را بپردازید و کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز را در پروفایل خود آپلود کنید.

 

  1. همچنین، از شما خواسته می‌شود که یک قرار ملاقات در یکی از مراکز خدمات درخواست ویزا و شهروندی انگلستان (UKVCAS) رزرو کنید.

 

  1. اکنون باید هویت خود را تایید کنید. البته پیش از این، باید اطلاعات بیومتریک شامل عکس و اثر انگشت خود را در یکی از مراکز UKVCAS وارد کنید. اما اخیرا وزارت کشور بریتانیا، اپلیکیشن UK Immigration: ID Check را معرفی کرده است که برای اسکن کردن مدارک هویتی خود، می‌توانید از آن استفاده کنید.

 

  1. معمولا در عرض ۳ هفته درخواست ویزای شما بررسی و نتیجه‌ آن ابلاغ خواهد شد؛ مشروط بر اینکه وزارت کشور انگلیس هیچ نگرانی خاصی در رابطه با درخواست و پرونده شما نداشته باشد. در صورتی که هر یک از طلاعات شما نیاز به بررسی بیشتر یا تایید رسمی داشته باشد، با شما تماس گرفته خواهد شد.

 

  1. در صورتی که نهادهای تاییدکننده شما را واجد شرایط اعلام کنند، یک نامه تاییدیه برایتان صادر خواهند کرد که می‌توانید آن را برای درخواست ویزای خود به وزارت کشور، در پرونده خود قرار دهید. توجه داشته باشید که تنها ۳ ماه پس از صدور این نامه فرصت اپلای برای ویزای استارت‌آپ دارید.

 

  1. به غیر از تاییدیه اولیه، قوانین شما را ملزم می‌کنند که ارتباط منظم خود را با نهاد تاییدکننده‌ ایده تجاری خود، حفظ کنید؛ به‌خصوص در فاصله‌های زمانی ۶ و ۱۲ و ۲۴ ماهه از زمان صدور ویزای استارت‌آپ تا این اطمینان حاصل شود که به‌طور مستمر با الزامات مسیر تطابق دارید. در صورتی که این کار را انجام ندهید، نهاد تایید کننده‌ شما وظیفه دارد که مراتب را به وزارت کشور اطلاع دهد و انتظار می‌رود که حمایت خود از کسب‌وکار شما را نیز متوقف کند؛ مگر اینکه شرایط خاصی وجود داشته باشد.

مسیر جابه‌جایی تجارت جهانی انگلستان برای آن دسته از کسب‌وکارهای خارج از انگلیس در نظر گرفته شده که قصد دارند فعالیت‌های خود را در انگلیس شروع کنند، توسعه دهند یا از آن حمایت کنند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس

زمانی که برای اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس اقدام می‌کنید، باید یک‌سری اسناد، مدارک و اطلاعات مشخص را ارائه دهید. ارائه این مدارک، یکی از بخش‌های حیاتی و ضروری در فرایند اپلای است.

اطلاعات و مدارک دقیقی که باید ارائه دهید، بستگی به شرایط فردی شما دارد و ممکن است برای افراد مختلف، متفاوت باشد. همچنین، در صورت نیاز به مدارک تکمیلی، به متقاضی اطلاع داده خواهد شد.

با این حال، ارائه اطلاعات و مدارک زیر برای کلیه متقاضیان، واجب و ضروری است:

  • نامه تاییدیه از یک نهاد تاییدکننده‌ معتبر
  • پاسپورت معتبر
  • اسناد و مدارک مالی جهت اثبات برخورداری از تمکن مالی کافی برای تامین نیازهای خود و اعضای خانواده
  • مدرک زبان معتبر
  • مدرک TB در صورت نیاز
  • بیزینس پلن

بدیهی است که کلیه مدارک باید به زبان انگلیسی ترجمه شده باشند. همچنین، باید توجه داشته باشید که هیچ مدرک یا اطلاعاتی از قلم انداخته نشود. در غیر این صورت، بررسی پرونده شما به تاخیر انداخته می‌شود و ممکن است زمان بسیار زیادی طول بکشد. بر اساس شرایط پرونده‌ شما، ممکن است یک‌سری مدارک یا اطلاعات تکمیلی هم از شما خواسته شود که در این صورت، حتما به شما اطلاع داده خواهد شد.

وکلای تیم حقوقی مهاجرتی کاناداپاس می‌توانند در تهیه کلیه اسناد و مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس به شما کمک کنند. همچنین، شما را در مورد هرآنچه که باید در پرونده خود قرار دهید، راهنمایی خواهند کرد. این کار با امانت‌داری کامل انجام می‌شود و کلیه اطلاعات شما محفوظ و امن نگه داشته خواهند شد. وکلای ما اطمینان حاصل می‌کنند که یک پرونده‌ جامع، کامل و دقیق با کلیه جزئیات طبق استانداردهای وزارت کشور انگلیس، تهیه و تدوین خواهید کرد.

ویزای مجوز کار انگلیس، روشی پیشرو است که افراد می‌توانند از طریق آن حق کار برای یک شرکت انگلیسی را به‌ دست بیاورند.

اخذ اقامت دائم انگلیس از طریق ویزای استارت‌آپ

در صورتی که متقاضیان ویزای استارت‌آپ انگلیس موفق به اخذ آن شوند، اقامت موقت این کشور را به مدت ۲ سال به دست خواهند آورد. ویزای استارت‌آپ انگلیس قابل تمدید نیست و نمی‌توان با آن به‌طور مستقیم اقامت دائم گرفت.

کاری که متقاضیان می‌توانند به منظور حضور به مدت بیشتری در انگلیس انجام دهند، این است که یک نوع ویزای دیگر بگیرند و گزینه‌های دیگری که برایشان وجود دارد را بررسی کنند.

واضح‌ترین و راحت‌ترین مسیر برای این دسته از افراد، ویزای مبتکر است. اقدام برای اخذ ویزای مبتکر نیاز به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیقی دارد و باید در زمان مناسبی انجام شود تا فرصت حضور متقاضی در انگلیس به پایان نرسد و مجبور به ترک این کشور نشود.

اخذ اقامت دائم انگلیس از طریق ویزای استارت‌آپ

تمدید ویزای استارت‌آپ انگلیس

همانطور که اشاره شد، مدت اعتبار ویزای استارت‌آپ انگلیس، حداکثر ۲ سال است و امکان تمدید آن وجود ندارد. پس از اتمام اعتبار ویزای استارت‌آپ، باید آن را به ویزای مبتکر تبدیل کرد. اما حتما این سوال در ذهن‌تان ایجاد می‌شود که چرا به جای ویزای استارت‌آپ، همان ابتدا به‌طور مستقیم برای ویزای مبتکر اقدام نکنیم؟

در پاسخ، می‌توان گفت که ویزای مبتکر، برای صاحبین مشاغل و کارآفرینانِ باتجربه‌تر در نظر گرفته شده است. در صورتی که نهاد تاییدکننده‌ کسب‌وکار شما موافقت کند، می‌توانید ویزای استارت‌آپ را به ویزای مبتکر تبدیل کنید. همچنین، کسب‌وکارتان باید همچنان فعال و در حال انجام کار باشد و خودتان هم باید مشارکت فعال در انجام امور روزمره آن داشته باشید.

پس از اینکه به مدت ۳ سال با ویزای مبتکر در انگلیس زندگی کردید، واجد شرایط اخذ ILR خواهید شد که نوعی وضعیت اقامت دائم است، به این معنی که دارندگان این مجوز مهاجرتی، می‌توانند بدون هیچ محدودیتی در بریتانیا بمانند. پس از اینکه ۱ سال با اقامت دائم در انگلیس زندگی کردید، می‌توانید برای اخذ شهروندی انگلستان درخواست دهید.

شرایط تبدیل ویزای استارت‌آپ انگلیس به ویزای مبتکر

پیش از اینکه اعتبار ویزای ۲ ساله استارت‌آپ به اتمام برسد، باید برای تبدیل آن به ویزای مبتکر اقدام کنید. معمولا زمانی که برای تبدیل ویزای استارت‌آپ درخواست می‌دهید، باید قصد ادامه‌ همان بیزینسی که با ویزای استارت‌آپ انجام می‌دادید را داشته باشید. سایر شرایط تبدیل ویزای استارت‌آپ به ویزای مبتکر شامل موارد زیر می‌شود:

  • باید به دنبال ادامه دادن همان کسب‌وکاری باشید که نامه تاییدیه برای آن گرفته‌اید.
  • کسب‌وکارتان باید پایدار، فعال و در حال انجام باشد.
  • طبق بیزینس پلن خود، باید نشان دهید که به دنبال دستاوردهای قابل‌توجهی هستید.
  • در مدیریت امور روزمره و توسعه بیزینس خود نقش فعال دارید.
  • از مهارت زبانی قابل قبولی برخوردار هستید.
  • به میزان حداقل ۱۲۷۰ پوند تمکن مالی دارید.

شرایط اخذ اقامت دائم انگلیس از طریق ویزای استارت‌آپ

پس از تبدیل ویزای استارت‌آپ به ویزای مبتکر، می‌توانید پس از ۳ سال برای اخذ اقامت دائم انگلیس درخواست دهید. یعنی مجموعا با گذشت ۵ سال از زمان صدور ویزای استارت‌آپ خود، می‌توانید برای اخذ اقامت دائم اقدام کنید. برای این منظور، باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • نشان دهید که سرمایه‌گذاری تجاری شما، چه دستاوردهایی داشته، چه کارهایی انجام داده و چه محصولات یا خدماتی ارائه کرده است.
  • نشان دهید که طبق بیزینس پلن خود، به دستاوردهای قابل‌توجهی در کسب‌وکار خود رسیده‌اید.
  • کسب‌وکارتان باید فعال و در حال انجام فعالیت باشد.
  • باید نشان دهید که کسب‌وکارتان برای مدت حداقل ۱۲ ماه آینده، همچنان پایدار خواهد بود و به فعالیت خودش ادامه خواهد داد (یعنی از سال پنجم به ششم، از ابتدای زمانی که ویزای استارتاپ را دریافت کرده‌اید). این کار از طریق دارایی‌ها و درآمد موردانتظار شما و مقایسه آن‌ها با هزینه‌های جاری و برنامه‌ریزی شده‌ شما صورت می‌گیرد.
  • باید نشان دهید که نقش فعالی در مدیریت روزمره‌ امور کسب‌وکار خود و توسعه آن ایفا کرده‌اید.
  • باید نشان دهید که حداقل ۲ مورد از ۷ معیار موفقیت که معمولا با موارد زیر مرتبط هستند را انجام داده‌اید:
    1. حداقل ۵۰ هزار پوند در این کسب‌وکار سرمایه گذاری کرده‌اید و آن را فعالانه برای پیشبرد کسب‌وکار هزینه کرده‌اید.
    2. نشان دهید که کسب‌وکارتان در یک فعالیت قابل‌توجه در زمینه تحقیق و توسعه مشارکت کرده است.
    3. نشان دهید که کسب‌وکارتان درخواست حمایت از مالکیت معنوی در بریتانیا کرده است.

مجوز حمایت انگلیس(Sponsor Licence) به شرکت‌های مستقر در انگلیس اجازه می‌دهد تا نیروهای کار ماهری را که در خارج و یا داخل این کشور مستقر هستند، استخدام کنند.

امکان همراهی اعضای خانواده در ویزای استارت‌آپ انگلیس

یکی از سوالات پرتکرار متقاضیان ویزای استارت‌آپ انگلیس این است که آیا اعضای خانواده‌ام را هم می‌توانم به همراه خودم بیاورم؟ پاسخ مثبت است. اعضای نزدیک خانواده متقاضیان ویزای استارت‌آپ، می‌توانند آن‌ها را همراهی کنند.

اعضای خانواده که واجد شرایط همراهی با متقاضی باشند، باید پرونده خود را به‌صورت جداگانه ارسال کنند و کلیه هزینه‌ها را نیز به صورت کامل پرداخت کنند. منظور از اعضای واجد شرایط خانواده، همسر متقاضی، فرزندان زیر ۱۸ سال و فرزندان وابسته‌ بالای ۱۸ سال است که در انگلیس حضور دارند.

اطلاعات، اسناد و مدارکی که اعضای خانواده متقاضی باید در پرونده خود ذکر کنند، کاملا متغیر است و به شرایط آن‌ها بستگی دارد. همچنین، در صورت همراهی اعضای خانواده، متقاضی باید نشان دهد که تمکن مالی کافی برای حمایت مالی از آن‌ها را نیز در اختیار دارد.

مدت زمان صدور ویزای استارت‌آپ انگلیس

زودترین زمانی که می‌توانید برای اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس درخواست دهید، ۳ ماه قبل از سفر به این کشور است. افرادی که نشان دهند پرونده‌ آن‌ها واجد شرایط است که در اولویت قرار بگیرد، می‌توانند در عرض ۱۰ تا ۱۵ روز نتیجه را دریافت کنند.

اما اغلب افراد، برای در اولویت قرار گرفتن، واجد شرایط نیستند و معمولا در شرایط خاصی چنین حالتی اتفاق می‌افتد. زمان استاندارد صدور ویزای استارت‌آپ برای اکثر افرادی که از خارج از انگلیس درخواست می‌دهند، حدود ۳ هفته است و برای افرادی که از داخل انگلیس درخواست می‌دهند، حدود ۸ تا ۱۲ هفته است.

ریجکت شدن درخواست ویزای استارت‌آپ انگلیس

گزینه‌هایی که هنگام ریجکت شدن درخواست ویزای استارت‌آپ انگلیس در پیش‌روی خود دارید، تا حد بسیار زیادی به دلیل ریجکت شدن پرونده‌تان بستگی دارد. به عنوان مثال، اینکه به خاطر بیزینس پلن خود ریجکت شده‌اید یا شرایط کلی اخذ ویزای استارت‌آپ؟

در هر صورت، هر چه زودتر باید ضمن آگاهی از دلیل ریجکت شدن پرونده خود، گزینه‌هایی که دارید را از طریق مشورت با وکلای حقوقی و مهاجرتی همانند وکلای مجموعه کاناداپاس ارزیابی کنید تا اقدامات و مراحل بعدی را شروع کنید.

برخی از دلایلی که ممکن است پرونده‌تان به خاطر آن‌ها ریجکت شده باشد، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • در صورتی که پرونده شما قبلا رد شده باشد، اما هیچ تغییری در شرایط آن ایجاد نشده باشد و یا اطلاعات تکمیلی درخواست شده را ارائه نکرده باشید.
  • اگر وزارت کشور تعداد قابل‌توجهی درخواست مشابه یا یکسان دریافت کرده باشد و مقامات مهاجرتی با برخی از متقاضیان این پرونده‌ها مصاحبه کرده باشند و متوجه شده باشند که درخواست‌های ارسال شده معتبر نیستند و یا تکراری هستند.
  • بیزینس پلن ضعیف
  • عدم ارسال یک یا چند مورد از مدارک مورد نیاز
  • نداشتن شرایط اخذ ویزای استارت‌آپ

نمی دانید برای ویزای استارتاپ انگلیس از کجا شروع کنید؟ با ما در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره ویزای استارت‌آپ انگلیس

به طور کلی اخذ ویزای استارت‌آپ، یک فرایند دو مرحله‌ای است. در مرحله‌ی اول، باید برای دریافت نامه تاییدیه به یک نهاد تاییدکننده‌ معتبر درخواست دهید. در مرحله‌ی دوم، می‌توانید با داشتن این نامه برای اخذ ویزای استارت‌آپ اقدام کنید.

نهادهای تاییدکننده، با داشتن مجوزهای معتبر از سوی اداره مهاجرت انگلیس، تایید می‌کنند که ایده کسب‌وکار شما خلاقانه، با دوام و مقیاس‌پذیر است و می‌توانید وارد انگلیس شوید تا آن را توسعه دهید. این نهادها دو دسته هستند:

  • موسسه‌های آموزش عالی معتبر در انگلستان
  • سازمان‌های تجاری که سابقه پشتیبانی و حمایت از کارآفرینان بریتانیایی دارند.

خیر، برای درخواست جهت اخذ ویزای استارت‌آپ انگلیس، نیاز به سرمایه‌گذاری نیست. با این حال، سازمان تاییدکننده باید متقاعد شود که شما منابع مالی کافی جهت پوشش هزینه‌های راه‌اندازی کسب‌وکار و حمایت مالی از خانواده خود را در اختیار دارید.

امکان درخواست برای ویزای استارت‌آپ هم از داخل انگلیس وجود دارد و هم از خارج از این کشور. بدیهی است که در صورت اقدام از داخل انگلیس، باید اقامت قانونی در این کشور داشته باشید. شما به عنوان توریست، دانشجو، والدین فرزند خود، کارگر فصلی و یا سایر حالت‌هایی که تحت آن به صورت قانونی در انگلیس اقامت می‌کنید، می‌توانید برای ویزای استارت‌آپ اقدام کنید.

هزینه بررسی پرونده‌های استارتاپ، ۳۷۸ پوند برای متقاضی اصلی است. هزینه بررسی پرونده به ازای هر فرد وابسته (همسر و فرزندان) نیز همین مقدار است. در صورت اقدام برای اخذ ویزای استارت‌آپ و تبدیل ویزاهای دیگر به آن از داخل انگلیس، هزینه بررسی پرونده ۵۰۸ پوند به ازای هر نفر است.

بله، می‌توانید کار دیگری هم در کنار کسب‌وکار استارت‌آپی خود انجام دهید. اما گزارش توسعه کسب‌وکارتان را نیز باید در فواصل زمانی منظم به نهاد تاییدکننده خود ارسال کنید.

مربیان و ورزشکاران حرفه‌ای، پزشکان و دندانپزشکانی که در دوره‌های آموزشی قرار دارند، کسانی که کمک هزینه مالی دریافت می‌کنند و کسانی که وضعیت اقامت غیرقانونی دارند.

مدت اعتبار ویزای استارتاپ ۲ سال است که نمی‌تواند تمدید شود. اما می‌توان آن را به ویزای مبتکر تبدیل کرد که ۳ سال اعتبار دارد. بنابراین، عملا ۵ سال می‌توان در انگلیس زندگی کرد. پس از آن، می‌توان ویزای مبتکر را به اقامت دائم تبدیل کرد و پس از ۱ سال شهروند انگلستان شد.

البته، به همین سادگی که به نظر می‌رسد هم نیست و هر یک از این مراحل تبدیل ویزاها به یکدیگر، به شرایط و نیازمندی‌های خاصی نیاز دارد که طبیعتا همه‌ افراد قادر به محقق کردن آن‌ها نمی‌شوند. بهتر است قدم به قدم پیش بروید و الزامات هر یک از ویزاها را با نهایت دقت، تحت نظر یک وکیل فراهم کنید.

بله، به عنوان عضوی از یک تیم هم می‌توانید برای ویزای استارت‌آپ درخواست دهید و هیچ الزامی وجود ندارد که حتما به صورت انفرادی اقدام کنید. ایده تجاری و بیزینس پلن اعضای تیم می‌تواند مشترک باشد. اما هر یک از اعضا، باید نامه تاییدیه جداگانه بگیرند.

ویزای استارت‌آپ انگلیس، برای آن دسته از افرادی در نظر گرفته‌شده که برای اولین بار قصد راه‌اندازی یک بیزینس در انگلیس دارند. اگر به دنبال ملحق شدن به یک کسب‌وکار فعال هستید، ویزای استارت‌آپ مسیر مهاجرتی مناسبی برای شما نیست و بهتر است از طریق ویزای Skilled Worker اقدام کنید.

کلام آخر

با توجه به کیفیت بالای زندگی در انگلیس و شرایط بسیار عالی این کشور، بدیهی است که درخواست مهاجرت برای آن بسیار زیاد باشد. یکی از بهترین مسیرهایی که در حال حاضر برای مهاجرت به انگلیس وجود دارد، ویزای استارت‌آپ است که اگرچه منجر به اقامت دائم نمی‌شود و قابل تمدید هم نیست، اما می‌توان آن را به ویزاهای دیگری از جمله ویزای مبتکر که یکی از بهترین انواع ویزای موقت در انگلیس محسوب می‌شود، تبدیل کرد.

به این ترتیب، شرایط اخذ اقامت دائم انگلیس و سپس شهروندی این کشور، برای متقاضیان فراهم خواهد شد. مهم‌ترین نیازمندی ویزای استارت‌آپ، دریافت نامه تاییدیه از یک نهاد معتبر است. نهاد مربوطه با صدور این نامه اعلام می‌کند که ایده کسب‌وکار شما خلاقانه، با دوام و مقیاس‌پذیر است و می‌توانید برای ویزای استارت‌آپ به وزارت کشور انگلیس درخواست دهید. بنابراین، ویزای استارت‌آپ انگلیس مسیر بسیار خوبی برای کارآفرینانی است که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار دارند.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه با کارشناسان و مشاوران ما در مجموعه کاناداپاس در ارتباط باشید. مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس به مدیریت مهیار حلاج‌پور سابقه موفقیت بیش از 100 پرونده مهاجرتی در حوزه راه‌اندازی استارت‌آپ را دارد.