کانادا، دومین کشور بزرگ جهان با وسعت 4600 کیلومتر، از شمال با اقیانوس منجمد شمالی، از شمال شرق با اقیانوس اطلس، از جنوب با ایالات متحده و از غرب با اقیانوس آرام و آلاسکا همسایه است و بیش از نیمی از نیمکره شمالی را در بر می گیرد.

تنها 0.5 درصد از جمعیت جهان در آن زندگی می کنند و تقریبا 90 درصد جمعیت در 160 کیلومتری مرز ایالات متحده ساکن هستند.

کانادا کشوری مملو از مکان های دیدنی، شگفتی های تاریخی، غذاهای خوشمزه و فرهنگ متنوع و دارای دریاچه‌های با آب های آبی تیره، رودخانه‌های متعدد، کوه‌های با شکوه در غرب، دشت‌های مرکزی، دره‌های شرقی جنگلی، یخچال های طبیعی، شهرهای زیبا و حیات وحش باورنکردنی است.

پدیده جغرافیای موسوم به سپر کانادایی، منطقه ای متشکل از دریاچه ها و باتلاق ها، در سرتاسر شمال کانادا را دربرمی گیرد.

  • نام رسمی: کانادا
  • شکل حکومت: ایالت پارلمانی فدرال
  • پایتخت: اتاوا
  • جمعیت: 38,929,902
  • زبان های رسمی: انگلیسی، فرانسوی
  • پول: دلار کانادا
  • مساحت: 3,849,674 مایل مربع (9,970,610 کیلومتر مربع)
  • رشته کوه های اصلی: راکی، ساحلی، لورنتین
  • رودخانه های اصلی: سنت لارنس، مکنزی

منابع طبیعی کانادا

کانادا یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود. مواد معدنی، مواد شیمیایی یا عناصر کمیاب ارزشمند در مناطق مختلف آن وجود دارند.

معروف‌ترین این مناطق، استان آلبرتا است که دربردارنده یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز طبیعی در قاره آمریکا است و این امکان را به کشور کانادا داده است تا به عنوان یکی از ابرقدرت‌های تولیدکننده انرژی در قرن بیست و یکم تبدیل شود.

همچنین این استان دارای بزرگترین ماسه  های نفتی (یا قیر) در جهان است و اگر در کنار سایر منابع نفتی به آن توجه شود، کانادا را به عنوان نفت خیزترین کشور جهان در جایگاه دوم پس از عربستان سعودی قرار می  دهد.

همه استان  ها و قلمروها (به جز جزیره پرنس ادوارد کوچک) دارای معادن معدنی فراوان هستند، اگر چه میزان برداشت از این معادن بسته به استان آن متفاوت است.

کانادا یکی از تولیدکنندگان اصلی ماده معدنی روی در جهان (در اکثر نقاط این کشور یافت می  شود) و هم  چنین اورانیوم و پتاس است(عمدتا در ساسکاچوان). مقادیر زیادی نیکل و مس در شمال انتاریو و مانیتوبا یافت می  شود، در حالی که آهن و زغال سنگ از مواد اولیه قدیمی در منطقه آتلانتیک بوده  اند.

طلا تقریبا در همه جای کانادا پیدا می  شود و استخراج الماس در شمال کانادا به یک تجارت بزرگ تبدیل شده است. کانادا یکی از اصلی  ترین تولیدکنندگان عایق محکم به نام آزبست در جهان است که عمدتا در کبک استخراج می  شود و به کشورهای فقیر با قوانین ایمنی عمومی ضعیف فروخته می  شود.

استان‌ها و قلمروهای کشور کانادا

کشور کانادا به 13 واحد ملی زیربخش تقسیم می  شود. استان‌ها و قلمروهای کانادا از بزرگ‌ترین زیرمجموعه‌های موجود در یک کشود در  جهان هستند.

انتاریو باجمعیتی برابر با حدود 39 درصد از کل جمعیت، بیشترین سکنه را در بین استان  های کانادا دارد. کبک، حدود 23 درصد از جمعیت کانادا را در خود جای داده است.

تقریبا  افراد ساکن در بریتیش کلمبیا، در غرب کوه‌های راکی (13 درصد)، در چمنزارها (18 درصد) یا در امتداد سواحل اقیانوس اطلس (7 درصد) زندگی می  کنند. بیشترین بخش شمال کانادا جمعیت بسیار کمی دارد (تنها یک سوم از 1 درصد جمعیت کل).

مناطق جغرافیایی  و مشخصات استان  های هر منطقه در کانادا به شرح زیر است:

درباره کد های پیش شماره تلفن شهر های کانادا در این مقاله بخوانید.

حوزه آتلانتیک کانادا

اولین قسمت از آمریکای شمالی که توسط اروپایی  ها کشف شد، چهار استان اقیانوس اطلس کانادا شامل گروه کوچکی از جزایر و شبه جزیره در سواحل شرقی کانادا است.

اگرچه از نظر جمعیت کم و از نظر اقتصادی ضعیف هستند، اما دارای فرهنگ چند صد ساله  ای هستند که ترکیبی متمایز از آداب و رسوم بریتانیا، اسکاتلند، گالیک و فرانسوی را در خود جای داده  است.

آتلانتیک کانادا شامل مجموعه کوچکی از جزایر و شبه  جزیره است که به سواحل شرق کبک متصل است و تا اقیانوس اطلس امتداد دارند.

آن  ها با هم یک خلیج هلالی شکل را می  سازند که به نام خلیج سنت لارنس شناخته می  شود که اقیانوس اطلس را به کانال سنت لارنس کبک متصل می  کند، که به عنوان شلوغ  ترین بندر تجاری شرقی کانادا شناخته می  شود.

مناظر آتلانتیک کانادا دارای جنگل  های کاج، تپه  ها و صخره  های خطرناک، یکی از متمایزترین مناظر کانادا است. به دلیل این که این منطقه توسط آب احاطه شده است، مناطق ساحلی آن خنک، مرطوب و مه  آلود همراه با زمستان  های سرد و طوفانی و تابستان  های معتدل و دلپذیر است.

در مقابل، مناطق داخلی این ناحیه به طور قابل ملاحظه‌ای خشک‌تر هستند و در ماه‌های زمستان گاها بیشترین بارش برف کانادا در این قسمت رخ می  دهد. بر خلاف سایر استان  ها، چهار استان آتلانتیک کانادا همگی بسیار کوچک با جمعیت کم هستند و فواصل بین آن  ها را می توان تنها در چند ساعت طی کرد.

نیوفاندلند و لابرادور، جوان‌ترین استان‌های کانادا هستند. لابرادور شرقی  ترین بخش سپر کانادا و دارای یکی از  بزرگتری ذخایر سنگ آهن در آمریکای شمالی است.

جزیره نیوفاندلند در بخشی از سیستم آپالاچی(رشته  کوه  های آپالاچی و اکوسیستم مرتبط با آن از شرق ایالت متحده تا مرز کانادا) قرار دارد. نیوفاندلند که اغلب “صخره” نیز نامیده می  شود، جزیره  ای بزرگ در سواحل شرقی کانادا است.

بزرگترین شهر به نام سنت جان، مرکز استان می  باشد. در گذشته این استان تنها با نام نیوفاندلند شناخته می  شد و نام فعلی نیوفاندلند و لابرادور در سال 2001 انتخاب شد.

به دلیل نبود آلودگی نوری و تراکم شهری، بخش  های زیادی از این استان مناسب برای نجوم و رصد ستارگان و دیدن شفق قطبی است. دره کودروی در انتهای جنوب غربی نیوفاندلند، یکی از این بخش  ها است که می  توان در طول شد به رصد حتی یک کهکشان کامل پرداخت.

مکان تاریخی ملی فانوس دریایی کیپ اسپیر، مسیر ساحل شرقی، پارک ملی گروس مورن، جزیره فوگو، شهر بوناویستا و مکان ملی – تاریخی لانز ایوکس مدووز از جمله مکان  های دیدنی و توریستی این استان هستند.

به دلیل آب و هوای مرطوب و بارش برف فراوان، سطح آب در همه مناطق بالا است. آب و هوا در سرتاسر استان به طور قابل توجهی متفاوت است. آب و هوای لابرادور شمالی نیمه قطبی است (خشک و خنک).

کد تانگ و  پای فلیپر سل از غذاهای مشهور و گوشت گوزن بخش بزرگی از رژیم غذایی نیوفاندلند و لابرادور است.

نوا اسکوشیا پرجمعیت  ترین استان حوزه آتلانتیک است و سابقه تاریخی به خاطر دروازه ورود به کانادا بودن دارد. اقتصاد این استان بر پایه کشتی  سازی، شیلات و کشتیرانی است. هالیفاکس، پایتخت این استان، به عنوان بزرگترین بندر ساحل شرقی کانادا، در آب  های عمیق و بدون یخ، نقش مهمی در تجارت و دفاع این حوزه دارد و بزرگترین پایگاه دریایی کانادا است.

نوا اسکوشیا سابقه طولانی در استخراج زغال-سنگ، جنگلداری و کشاورزی دارد. امروزه نفت و گاز در بخش خارجی  تر این ساحل نیز کشف شده است.

نوا اسکوشیا به‌خاطر فرهنگ سلتیک، قلعه لوئیسبورگ (یک مکان تاریخی ملی) و  یک قلعه فرانسوی قرن هجدهم (مکان بازسازی شده) و غذاهای دریایی مانند لابسترهای تازه معروف است.

کسانی که علاقه  مند به زیبایی  های طبیعت هستند، می  توانند از خط ساحلی وسیع پیاده  روی کنند و از دیدن طوطی  های دریایی و فوک  ها لذت ببرند. هم  چنین روستای شراب دره آناپولیس، واقع در قسمت غربی شبه جزیره تقریبا دارای بزرگترین کارخانه  های شراب  سازی در کل کانادا است.

جزیره پرنس ادوارد، شامل چندین جزیره (به طور دقیق 232) و کوچکترین استان کانادا از نظر وسعت و جمعیت است. شهر اصلی آن شارلوت تاون (مرکز استان) و P.E.I (جزیره پرنس ادوارد) بیشتر به خاطر رمان آن در گرین گیبلز و صدف  های خوشمزه  اش معروف است.

آب و هوای جزیره پرنس ادوارد معتدل دارای زمستان  ها طولانی اما نسبتا معتدل و بهار و تابستان‌ها خنک و جهت بادهای غالب از قسمت جنوب غربی و میانگین حداقل دما منفی3 درجه سانتی  گراد در ژانویه و فوریه و حداکثر دما 23 درجه سانتی  گراد در ماه جولای است. میانگین حداقل دما در ژانویه و فوریه در برخی سال  ها به 26- درجه سانتی  گراد و در جولای تا 14 درجه سانتی  گراد کاهش می  یابد.

نیوبرانزویک با وسعت 73440 کیلومتر مربع مستطیل شکل است و در دامنه شمالی آن، کوه  های بخشی از رشته کوه آپالاچی قرار دارند.

کوه کارلتون با 820 متر (2690 فوت) بلندترین کوه این منطقه، قسمت داخلی استان عمدتا فلات نورد و تقریبا توسط جنگل پوشانده شده و منطقه شرق نسبتا مسطح و بخش جنوبی ناهموار است.

رودخانه باشکوه سنت جان که اغلب راین آمریکای شمالی نیز نامیده می  شود، استان را از شمال به جنوب به دو نیم تقسیم می  کند. مجاورت این استان با شهرهای بزرگ ایالات متحده، این استان را به یک مرکز اصلی گردشگری تبدیل کرده  و علاوه بر آن، جنگل‌داری، شیلات و کشاورزی تاثیر زیادی بر اقتصاد آن دارد. بیشتر بخش  های نیوبرانزویک دارای آب و هوای شرجی است، اگرچه مناطق شمالی آن آب و هوای نیمه قطبی دارد.

کانادا مرکزی

مرکز کانادا، شامل دو استان بزرگ این کشور، انتاریو و کبک، بخشی از نواحی عظیم جغرافیایی کانادا است که به سپر کانادایی معروف است و شکل متمایزی به بخش زیادی از این کشور داده است.

مرکز کانادا (همچنین با نام منطقه لورنشن شناخته می  شود) توسط خلیج غول  پیکر هادسون در شمال محصور شده و با چهار دریاچه از پنج دریاچه بزرگ – دریاچه سوپریور، دریاچه هورون، دریاچه ایری و دریاچه انتاریو در بخش جنوبی هم  مرز است. این منطقه دارای مناظره طبیعی و سرسبز تپه‌های دایره-ای  شکل، چمن‌زارها و جنگل‌ها با درختان برگ‌ریز است که در قسمت فوقانی مناطق بایر و صخره‌ای قرار دارند.

هر دو استان انتاریو و استان کبک مملو از هزاران دریاچه و رودخانه کوچک هستند که بسیاری از آنها توسط تالاب  های مرطوب احاطه شده  اند که محل زندگی حیوانات نمادین کانادایی مانند سگ  های آبی و گوزن-های شمالی هستند.

بیشتر جمعیت این منطقه در مجاورت دریاچه  های بزرگ سنت لاورنس لولندز، مزارع کشاورزی و نواحی کم ارتفاع موجود در اطراف سواحل دریاچه انتاریو و رودخانه عظیم سنت لورنس ساکن هستند.

انتاریو پر جمعیت  ترین استان کانادا و شیبه ماهی است که اکثر جمعیت این استان در قسمت دمی مانند (بخش جنوبی استان) این ماهی زندگی می  کنند.

شکل متمایز آن به دلیل قرار گرفتن بین دو حجم عظیم آبی است: خلیج هادسون در شمال و چهار دریاچه بزرگ در جنوب. مرکز این استان تورنتو، به عنوان پایتخت مالی غیررسمی شناخته می  شود و پایتخت فدرال یعنی اتاوا در این استان قرار دارد.

تورنتو، شهر چندفرهنگی کانادا و یک کلان شهر با تنوع قومیتی است. مردم آنتاری در جشن  های خود از ساندویچ بیکن پیمیل کانادایی و تارت کره  ای خاص خود استفاده می  کنند.

نمادین خود را جشن می گیرند. شیرینی معروف این استان به نام ترایل تارت کره  ای با طعم شیرین و دارای کشمش و آجیل است.

شمال انتاریو ترکیبی از جنگل  های انبوه، باتلاق  های مرطوب و مناطق صخره‌ای و بی  حاصل است. شبه‌جزیره جنوبی در کنار دریاچه‌های بزرگ شامل زمین‌های پست مزروعی و معتدل از تپه‌های سرسبز و با درختان برگ‌ریز است که زیست‌پذیرترین و از نظر اقتصادی مناسب  ترین قلمرو استان به حساب می آید.

این منطقه بیشترین جمعیت در کانادا را دارد و با گسترش منطقه شهرنشینی، آسیب  های زیادی به جلو  های طبیعی این منطقه وارد شده است. در بین دو منطقه کاملا متفاوت از نظر پوشش گیاهی، منطقه نسبتا کوچک مرکزی انتاریو دارای جنگل‌های دلپذیر و حومه‌هایی است که مکان‌های محبوبی برای کمپینگ و احداث کلبه هستند.

انتاریو بیشتر به خاطر پارک آلگونکوین، منطقه شراب نیاگارا، مسیر بروس (قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین مسیر پیاده‌روی عمومی پیوسته در کانادا) و جنگل‌ها و دریاچه‌های بسیار زیبا معروف است. برج ملی کانادا، در تورنتو با ارتفاع بیش از 1800 فوت قرار دارد. این شگفتی مهندسی یکی از مقاصد برتر جهان است.

کبک از نظر وسعت بزرگ‌ترین استان شرقی کانادا و از شمال با خلیج هادسون و نیوفاندلند و لابرادور همسایه، اما بیشتر قلمرو آن خالی از سکنه و غیرقابل سکونت است. اکثر ساکنان در امتداد و نزدیک رودخانه سنت لارنس، به خصوص در مونترال و شهر کبک، دو شهر بزرگ آن، زندگی می  کنند.

جاذبه  های آن برای ساکنین و بازدیدکنندگان، مونترال قدیمی و دشت  های ابراهیم (منطقه تاریخی) و استراحتگاه  های   عالی برای اسکی است. کبک قدیمی (گنجینه میراث جهانی یونسکو) مشابه شهرهای اروپا با خیابان  های سنگفرش شده است.

اقتصاد کبک عمدتا به دانش و تحقیق و توسعه وابسته است. دیگر صنایع مهم استان هوافضا، فناوری اطلاعات، توسعه نرم  افزار و چندرسانه  ای و این منطقه دارای بیش از یک میلیون دریاچه و رودخانه است.

ویژگی خاص اقلیمی این استان، زمستان‌های طولانی و برفی و برگزاری کارناوال کبک در فضای باز شهری کبک برای اسکیت، سورتمه‌سواری با سگ و مجسمه‌سازی با یخ از اتفاقات خاص هر ساله است. با این که کبک نسبت به استان  های کوهستانی مانند بریتیش کلمبیا و آلبرتا زمین مسطح  تری دارد، کوه  های لاورنتین در جنوب این استان به عنوان مکان اصلی اسکی در شرق کانادا شناخته می  شوند.

کبک مسلما قلب آشپزی کانادا (استانی با غذاهای فرانسوی) و معروف  ترین غذای آن به نام تورتیه است که پای گوشت فرانسوی کانادایی معروف طبخ شده در رستوران لا بل پروواینس می  باشد.

منطقه پریری

منطقه پریری از جایی شروع می  شود که کوه  های راکی به پایان می  رسد، یعنی در مرز غربی آلبرتا با بریتیش کلمبیا. همان  طور که از کوه  های راکی به سمت شرق حرکت می  کنید، سطح زمین هموارتر می  شود و جنگل  های بلند بریتیش کلمبیا جای خود را به دشت  ها، علفزارها و چمنزارها می  دهد.

خاک این منطقه بهترین خاک کانادا است و سه استان پریری روی هم رفته نزدیک به 90 درصد از زمین  های زراعی کشور را در خود جای داده   اند. مزارع وسیع گندم، جو و سایر محصولات زراعی شاخص  ترین محصولات کشاورزی این منطقه است.

مسطح بودن زمین ویژگی اصلی این منطقه است، اگرچه شمال این منطقه، عمدتا کم  جمعیت و با پوشش جنگلی و بافت تپه  ای است. شرایط آب و هوایی این منطقه در بین روزهای گرم، خشک، آفتابی و شب‌های سرد متناوب است که ا ین وضعیت در زمستان وخیم  تر می‌شود.

آلبرتا یکی از استان  های غربی کانادا، چهارمین استان پرجمعیت این کشور  و مرکز این استان ادمونتون است. آلبرتا اقتصاد بسیار قوی عمدتا بر پایه توسط نفت، گاز طبیعی، جنگل‌داری و گردشگری دارد. کوه  های بزرگ، دشت  های وسیع  و جنگل  های شمالی از مشخصات این استان است.

عرض جغرافیایی شمالی آلبرتا، این استان را به منطقه  ای سرد و معتدل شمالی تبدیل کرده است. این استان دارای زمستان  های سرد و تابستان  های نسبتا کوتاه و خنک است. با این حال، مهم  ترین عوامل تعیین  کننده دما و بارش، ارتفاع و عرض کوه  های راکی و همچنین جهت بادهای غالب است.

آلبرتا به دلیل میزبانی فستیوال استامپد کلگری، جشنواره مردمی ادمونتون، مرکز خرید ادمونتون، کوه-های راکی، زمین‌های کشاورزی و فرهنگ کابوی‌های دام‌داری شهرت دارد. شهرهای بزرگ آلبرتا ادمونتون (مرکز استان)، کلگری، بنف و جاسپر هستند. بنف و جاسپر دو تا از زیباترین پارک  های ملی در آمریکای شمالی را در خود جای داده  اند.  غذای سنتی و معروف این استان، به نام پریروگی است.

مانیتوبا پنجمین استان پرجمعیت کانادا است. اقتصاد مانیتوبا عمدتا به منابع طبیعی مانند ذخایر مواد معدنی ارزشمندی از جمله نیکل، سرب، روی، مس، طلا و نقره و هم  چنین گردشگری، جنگل‌داری و کشاورزی وابسته است. بیش از 200 زبان مختلف در سراسر مانیتوبا وجود دارد. مانند ساسکاچوان، بیشتر جمعیت استان در منطقه جنوبی و شمال مانیتوبا دربردارنده صخره‌های شیلد کانادا و تاندرای قطبی و عمدتا خالی از سکنه است.

شهرهای اصلی وینیپگ (مرکز استان) و چرچیل هستند. مانیتوبا بیشتر به دلیل زیستگاه خرس‌های قطبی جهان بودن و میزبانی دو فستیوال وویاگیور (جشنواره بزرگ زمستانی) و فلوکلورما (جشنواره غذا و فرهنگ) شناخته می‌شود. چرچیل یکی از سه مکان برتر برای رصد شفق قطبی است.

منبع اصلی مانیتوبا آب شیرین است. از بین 10 استان کانادا، مانیتوبا رتبه سوم را از نظر پوشش آب دارد. دریاچه  ها و رودخانه  ها 101590 کیلومتر مربع از مساحت استان را تشکیل می  دهند (یک ششم کل مساحت استان).

مانیتوبا در عرض  های جغرافیایی میانی بالا (49 درجه شمالی تا 60 درجه شمالی) و در قلب یک خشکی قاره  ای قرار دارد. مانیتوبا به دلیل موقعیت مکانی خود، زمستان  های بسیار سرد و تابستان  های نسبتا گرم دارد. نزدیک به دو سوم بارندگی مانیتوبا در طول تابستان رخ می  دهد. مابقی بارش  های استان بیشتر برف است.

بانوک، برنج وحشی و ماهی دریاچه (دریاچه دودی وینیپگ گلدی یا پیکرل) غذاهای سنتی مانیتوبا هستند. همچنین پنیر خامه‌ای وینی‌پگ و کیک اشمو تورت از خوراکی  های معروف این استان است.

ساسکاچوان در وسط کانادا، بین دو استان دیگر یعنی آلبرتا و مانیتوبا، قرار دارد. مرکز این استان رجینا و این استان دارای آب و هوای متنوعی است. نیمه شمالی استان نیمه قطبی، اما نیمه پایینی استان سرد نیمه  خشک و قاره  ای گرم نیمه  مرطوب و اقتصاد ساسکاچوان وابسته به جنگل‌داری، کشاورزی، ماهیگیری و شکار است. استخراج پتاس و اورانیوم منابع درآمد قابل توجهی برای استان هستند.

این استان دارای حوزه  های آبی فراوان است. این حوزه  های آبی هم در سطح و هم در سفره  های آب زیرزمینی قرار دارد. سفره  های آب زیرزمینی در اعماق مختلف وجود دارند و تخمین زده می  شود که بزرگترین سفره  های آب زیرزمینی آن می  توانند حدود ۱۰ درصد از جریان سالانه رودخانه ساسکاچوان جنوبی را تولید کنند.

شهرهای بزرگ آن، رجینا (مرکز استان)، ساسکاتون و پرنس آلبرت هستند. پردیس تاریخی دانشگاه ساسکاچوان در ساسکاتون به عنوان یکی از زیباترین پردیس  های کانادا شناخته می  شود. گیاه معروف توت ساسکاتون نمادی از ساسکاچوان  است و از آن، پای، مربا و کلوچه توت ساسکاتون درست می  کنند.

ساسکاچوان دارای سه منطقه آب و هوایی اصلی است. این مناطق شامل مناطق سرد و برفی در شمال، تا مناطق معتدل  تر در کمربند زراعی غلات، تا استپ  های نیمه خشک در جنوب غربی است. دمای این استان در ماه ژانویه  به کمتر از منفی ۵۰ درجه سانتی  گراد و دما در ماه جولای بالای ۴۰ درجه سانتی  گراد می  رسد. ممکن است در یک سال عکس این روند اتفاق بیفتد و در ژانویه دما بسیار بالاتر از نقطه انجماد و دما در جولای بسیار پایین  تر باشد.

سواحل غربی

ساحل غربی کانادا با اقیانوس آرام هم  مرز است. این منطقه توسط جغرافی‌دانان به عنوان منطقه کوردیلرا شناخته می  شود و شامل استان بریتیش کلمبیا است. در مرز کانادا با اقیانوس آرام، رشته کوه-های ساحلی  وجود دارند.

در سمت شرقی، به دور از اقیانوس آرام، بخش کانادایی کوه‌های راکی قرار دارد که مرز بریتیش کلمبیا با استان آلبرتا را می  سازد. هر دو محدوده دارای جنگل‌های همیشه سبز عظیم و مجموعه‌ای متنوع از حیات وحش هستند که همان تصویر شناخته شده طبیعت کانادا برای همه مردم جهان را شکل داده‌اند.

بین دو رشته کوه اقیانوس آرام، دره‌های سبز و غنی و همچنین منطقه‌ای کوچک، گرم و خشک در قسمت جنوب مرکزی بریتیش کلمبیا به نام اوکاناگان قرار دارد. این منطقه نسبتا بایر که توسط کوه‌ها دربرگرفته شده است، آب و هوای مناسبی برای پرورش میوه و سبزیجات و گسترش باغات مانند باغات انگور دارد و به همین دلیل بزرگترین کارخانه  های شراب  سازی در این منطقه قرار دارند.

بریتیش کلمبیا غربی ترین استان کانادا و از نظر جمعیت کمی بزرگتر از آلبرتا است. در ساحل غربی آمریکای شمالی، بین کوه  های راکی و اقیانوس آرام واقع شده است. مرکز آن ویکتوریا و پانزدهمین منطقه شهری پرجمعیت این کشور است.

در گذشته اقتصاد این استان به منابعی مانند چوب‌ و استخراج معادن وابسته بود. در سال  های اخیر مشاغل صنعت خدماتی و مشاغل ساختمانی تاثیر بالایی بر اقتصاد آن داشته  اند. این منطقه دارای آب و هوای معتدل و بارانی و همچنین آب و هوای نیمه قطبی است.

جغرافیای بریتیش کلمبیا به قدری متفاوت از سایر مناطق کانادا است که در یک دسته مجزا قرار می-گیرد. آب و هوای عمدتا بارانی منجر به تنوع بالای پوشش گیاهی و به ویژه مجموعه وسیعی از درختان همیشه سبز  شده است که در گذشته این درختان، ستون فقرات اقتصاد کانادا از نظر تامین چوب، پنل، خمیر چوب، کاغذ روزنامه و سایر کاغذهای برای چاپ در نظر گرفته می  شد.

شهرهای بزرگ آن، ویکتوریا (مرکز استان)، ونکوور، ویستلر و کلونا هستند. ونکوور شهری پر رونق، ویکتوریا شهری عجیب با کالسکه‌های سواری و دارای هتل زیبای به نام فیرمونت ایمپرس و ویسلر میزبان ورزش‌های زمستانی است. هم  چنین این استان به خاطر منطقه شراب دره اوکاناگان، جزایر دورافتاده و زیبای هایدا گوایی و تماشای نهنگ  ها شهرت دارد.

سواحل بریتیش کلمبیا انبوهی از آبدره‌ها، خلیج‌های صخره‌ای و سواحل شنی است. بزرگ  ترین جزیره در این منطقه، جزیره عظیم ونکوور در جنوب است که در بخش مرکزی استان ویکتوریا و پس از آن مجمع الجزایر دورافتاده اما همچنان پرجمعیت هایدا گوایی در شمال (که قبلا با نام جزایر ملکه شارولت شناخته می  شد) قرار دارد.

بین کوه‌های ساحلی در ساحل غربی و کوه‌های کلمبیا و راکی در شرق (که مرز استان با آلبرتا را تشکیل می‌دهند)، بیشتر فلات داخلی بریتیش کلمبیا از زمین مسطح‌تر مناسب برای کشاورزی تشکیل شده است.

شیرینی معروف این استان بار نانایمو نام دارد که طرز تهیه آن مخصوص شهری به همین نام است.

منطقه شمال

شمال کانادا به سه قلمرو (از غرب به شرق) تقسیم می  شود: یوکان، مناطق شمال غربی و نوناووت. بیش از 90 درصد این سه منطقه، کاملا غیرقابل سکونت است و زمین بدون پوشش گیاهی و پوشیده از سنگ، یخ و برف دارد. جمعیت این مناطق بیشتر در نواحی جنوبی یا نزدیک به ساحل دریاچه، رودخانه یا اقیانوس ساکن هستند.

مناظر برفی و عموما بدون درخت شمال کانادا بیشتر به عنوان افسانه‌ای «سرزمین خورشید نیمه‌شب» معروف است. به دلیل نزدیکی به دایره قطب شمال، می  تواند روزهایی 24 ساعته با مستقیم نور خورشید در تابستان و همچنین شب  های 24 ساعته با تاریکی مطلق در زمستان داشته باشد.

بخشی از منطقه شمالی کانادا، که از مجموعه  ای از جزایر بزرگ در اطراف دایره قطب شمال (بالاترین نقطه سیاره زمین) تشکیل شده است، به قدری یخ  زده، بایر، خشک و بی  حاصل است که از آن، به عنوان محلی برای آماده کردن فضانوردان استفاده می  شود.

با وجود دماهای بسیار پایین این منطقه، این قلمرو از نظر فنی توسط دانشمندان یک بیابان در نظر گرفته می  شود، زیرا عملا رطوبت یا بارندگی وجود ندارد و موجودات زنده کمی می  توانند در این منطقه زندگی کنند.

کوچکترین و غربی  ترین قلمرومنطقه شمال، یعنی یوکان، هم  مرز با آلاسکا است. مردم برای دیدن شفق‌های شمالی، مکان‌های تاریخی کلوندیک گلدن راش، کوه لوگان (بلندترین کوه کانادا) در پارک ملی کلیان، خورشید نیمه‌شب (زمانی که خورشید در نیمه‌شب قابل مشاهده است) و برای امتحان سورتمه‌سواری با سگ از یوکان بازدید می‌کنند. پایتخت آن، وایت هورس، در بخش جنوبی قلمرو و تنها شهر یوکان است.

آب و هوای یوکان عمدتا نیمه قطبی و قلمرو آن پر از کوه، رودخانه و جنگل است. استخراج معادن در گذشته منبع کسب درآمد این قلمرو بوده است، اما اکنون تولیدات، پوشاک، برق آبی و ماهیگیری محرک  های اصلی اقتصاد یوکان هستند.

نوناووت جدیدترین قلمرو کانادا است. در سال 1999 از مناطق شمال غربی جدا شد. این منطقه تقریبا به طور کامل دارای اقلیم توندرا، با بخش‌های زیر قطبی در جنوب و تکه‌های یخی قطبی در شمال است.

استخراج مواد معدنی، شکار، ماهیگیری و گردشگری از پایه  های اقتصاد استان هستند. این قلمرو یکی از دورافتاده ترین نقاط جهان و دومین جمعیت کوچک در کانادا را دارد. مرکز آن ایکالویت است و گردشگران برای تماشای ناروال  ها، خرس  های قطبی و کشف این قلمرو دورافتاده به این منطقه سفر می  کنند.

این قلمرو به‌خاطر آثار هنری بومی اینویت، کنده‌کاری‌ها و لباس‌های دست‌ساز سنتی‌اش معروف است. این هنرها در موزه نوناووت سانکیوتانگیت در مرکز این قلمرو به نمایش گذاشته شده است.

سرزمین  های شمال غربی پرجمعیت ترین از این سه منطقه دیگر و با دو قلمرو دیگر در بخش شمال غربی کشور هم  مرز است. پایتخت آن، یلونایف و این منطقه بیشتر به خاطر نورهای شمالی، خورشید نیمه  شب، رودخانه ناهانی، مرکز حفاظت‌شده پارک ملی ناهانی و ماجراجویی‌های ناهموار در فضای باز شناخته شده است.

نیمی از جمعیت بومی هستند و سرزمین های شمال غربی دارای 11 زبان رسمی هستند. بازدیدکنندگان از این قلمرو می  توانند با فرهنگ ملل اول آشنا شوند. اقتصاد این قلمرو به استخراج محصولاتی مانند گاز طبیعی، نفت، طلا و الماس متکی است.

جغرافیای پارک  های ملی کانادا

کانادا کشوری با مناظر متنوع و دیدنی است و جغرافیای خاص این کشور، باعث تشکیل پارک  های طبیعی ملی زیادی در این کشور شده است. این پارک  های ملی، مناظری از قله  های کوهستانی برفی گرفته تا فضای سبز ساحلی را در خود جای داده  اند.

همه این پارک  ها ارزش دیدن را دارند اما در ادامه به معرفی 10 پارک ملی بسیار زیبای این کشور می‌پردازیم:

معروف  ترین پارک ملی در کانادا، پارک ملی بنف واقع در رشته کوه  های راکی آلبرتا است. کانادا پلیس (Canada Place) مکانی عالی برای شروع سفر به این پارک ملی است، زیرا اطلاعاتی در مورد این پارک و نمایشگاه  هایی مربوط به حیات  وحش، میراث و فرهنگ محلی آن را ارائه می  دهد.

این پارک دارای چشمه‌های آب   داغ گوگردی در سایت تاریخی ملی غار و حوضه است. دریاچه لوئیز این پارک مهم  ترین و خیره  کننده  ترین منظره آن است و با تله  کابین  های واقع در این پارک می  توان از ارتفاع بالایی، مناظر تماشایی را رصد کرد.

در پارک ملی بنف، امکانات برای اسکی، پیاده‌روی، گلف یا بازدید از حیات وحش در دسترس مسافران است.

در قلب کوه‌های راکی آلبرتا، پارک ملی جاسپر قرار دارد. پارکی باورنکردنی و بزرگ مناسب برای کوهنوردی و دربردارنده یخچال‌های طبیعی خیره‌کننده است. پارک ملی جاسپر بهترین مکان برای پیاده روی، دیدن حیات وحش، صخره نوردی، ماهیگیری، کمپینگ و اسب سواری است.

جاذبه  های اصلی پارک شامل آبشار باشکوه آتاباسکا، دیدن مناظر خیره کننده با استفاده از ترن هوایی اسکای ترام جاسپر و نمای آب زلال و ساکن دریاچه مدیسین می  باشد.

پارک ملی ناهانی در مناطق شمال غربی کانادا واقع شده است. بیشتر بازدیدکنندگان این پارک از طریق هواپیمای شناور به آن  جا می  روند. رودخانه جنوبی ناهانی یکی از نقاط برجسته مناظر این پارک است و امکان تا قایقرانی، کلک یا کایاک سواری تا رسیدن به آبشار خیره‌کننده ویرجینیا در آن وجود دارد.

پارک ملی ناهانی اغلب توسط مناسب افرادی است که قصد یک کمپ یک روزه یا پیاده  روی چند روزه را دارند. اگر کسی قصد دیدن کوه‌ها، چشمه‌های آب  گرم گوگردی یا جاذبه‌های جذاب تاندرای آلپی را داشته باشد، سفرهای یک روزه با هواپیما در دسترس مسافرین است.

پارک ملی پسیفیک ریم در جزیره ونکوور در بریتیش کلمبیا واقع شده است و به سه بخش اصلی تقسیم می  شود. بخشی از پارک که به نام لانگ بیچ شناخته می شود، در خلیج ویکیاننیش قرار دارد و یکی از محبوب  ترین مکان  ها برای کمپینگ و موج  سواری در کل کشور کانادا است.

در قسمتی که با نام جزایر شکسته شناخته می  شود، مجموعه  ای از جزایر کوچک، از جمله جزایر معروفی مانند جزیره هند و جزیره کری  قرار دارد. بخش سوم یا وست کوست تریل، یک مسیر پیاده  روی و بیشتر مشرف به اقیانوس آرام است.

یکی از جالب  ترین ویژگی پارک ملی دریاچه  های واترتون این است که در مرز بین ایالات متحده و کانادا قرار دارد. بخش کانادایی این پارک، پارک ملی دریاچه  های واترتون نام دارد و قسمت آمریکایی آن به پارک ملی گلیشر ایالات متحده معروف است. این دو پارک با هم پارک صلح بین  المللی واترتون گلیشر نامیده می  شوند.

یکی از دیدنی  ترین نقاط این پارک، دره سنگ سرخ با صخره  های قرمز روشن و شبیه صحرای آریزونا است. همچنین منطقه موسوم به پدداک بوفالو با گله  های گاومیش در زیستگاه طبیعی  شان، آب  های آرام دریاچه کامرون و آبشار قدرتمند و خروشان بلکیستون مورد توجه بسیاری از گردشگران است.

در منطقه پارکلند مانیتوبا، پارک ملی کوهستانی رایدینگ قرار دارد که منطقه  ای بکر مناسب برای کمپینگ، پیاده  روی و عکاسی از طبیعت است. هم  چنین در این پارک شهر قابل سکونت وازاگامینگ قرار دارد که دارای غذاخوری‌های محلی عالی و مکان  هایی برای تفریحات شبانه است.

این پارک در طول جنگ جهانی دوم به دلیل موقعیت دورافتاده آن، یک اردوگاه برای اسیران جنگی بوده است. مسیر دیدنی ساحلی لونز آیلند ترایل این پارک، مکانی برای بازدید از حیات وحش و حیواناتی مانند گوزن، آهو، گرگ‌های خاکستری، کربه  وحشی، پلیکان سفید و غازهای کانادایی است. هم  چنین یک گله گاومیش کوهان  دار وحشی در نزدیکی دریاچه آدی هستند.

پارک ملی گروس مورن در ساحل نیوفاندلند واقع و به خاطر بزرگترین قله آن، گروس مورن، به این اسم نامگذاری شده است. بخش اعظم این پارک را کوه‌های بلند تشکیل می  دهند که از آپالاچیان تا قسمت-های بالاتر امتداد دارند. یکی از دلایل اصلی بازدید از پارک ملی گروس مورن، پیاده  روی در نقاط دیدنی بی  شمار و همراه با مناظر خیره  کننده این پارک است.

بیشتر در فصل تابستان، تورهای قایقرانی همراه با راهنما در آب‌های برکه بروک وسترن برای تماشای چشم‌انداز بی‌نظیر قله‌های اطراف، در دسترس همگان است. مکان تاریخی و دیدنی فانوس دریایی هد کاو در این پارک قرار دارد.

یکی از بزرگترین جزایر جهان جزیره بافین واقع در منطقه نوناووت کانادا است. در جزیره بافین، پارک ملی آیوتوک قرار دارد و مکانی مورد توجه به خاطر آثار هنری بومی، چشم‌اندازهای قطبی و روزهای تابستانی طولانی‌اش است.

بسیاری از بازدیدکنندگان پارک ملی آیوتوک در ماه‌های ژوئن و جولای، زمانی که خورشید اصلا غروب نمی‌کند و نیمه‌شب به همان اندازه ظهر یک روز روشن است، به این پارک می  آیند. تورهای زیادی همراه با راهنما در این پارک ملی وجود دارند و به هر کسی این امکا ران می‌دهد تجربه‌های منحصربه‌فردی مانند خوابیدن در ایگلو (کلبه اسکیموها) یا گشت و گذار با سگ و سورتمه در میان تاندرای قطبی را امتحان کند.

همان  طور که از نام آن پیدا است، پارک ملی جزیره پرنس ادوارد در جزیره پرنس ادوارد، تنها استان جزیره  ای واقع در اقیانوس اطلس است. پارک ملی جزیره پرنس ادوارد که در ساحل شمالی جزیره قرار دارد، دارای صخره‌های قرمز رنگی است که در آب فرو می‌روند و نقاط دیدنی خیره‌کننده‌ای را در طول مسیر ساحلی ایجاد می‌کنند.

هم  چنین چندین مکان دیدنی و موزه تاریخی در داخل پارک قرار دارند و بسیاری از بازدیدکنندگان برای گشت و گذار به فانوس دریایی کووهد هاربر یا محوطه میراث گرین گیبلز می  روند.

تقسیم قاره‌ای استان  های آلبرتا و بریتیش کلمبیا در کانادا را از هم جدا می  کند. پارک طبیعی در سمت آلبرتا پارک ملی بنف نام دارد و در بریتیش کلمبیا به نام پارک ملی یوهو است.

تنها در فاصله دو ساعتی شهر شلوغ کلگری، پارک ملی یوهو مکانی شگفت  انگیز برای دوستداران طبیعت است. دریاچه زمرد به لطف رنگ  های روشن و زنده  اش غیرواقعی به نظر می  رسد و دریاچه اوهارا به همان اندازه زیباست. از دیگر جاذبه‌های برتر این پارک عبارتند از: پل طبیعی، آبشار تاکاکاو و آبشار واپتا.

حیات وحش و طبیعت کانادا

کانادا چندین منطقه جنگلی بزرگ و متمایز دارد. جنگل  های مخروطی شمالی یا تایگا دومین منطقه بزرگ جنگل  های سرتاسری در جهان هستند. فقط در روسیه، وسعت این جنگل  ها از کانادا بیشتر است.

زمستان شدید و فصل رشد کوتاه، تعداد گونه  های درختی را محدود می  کند. انواع گونه  های صنوبر بیشتر در جنگل‌های شمالی و درختان برگ  ریز مانند انواع درختان افرا در مناطق جنوبی  تر کانادا مانند شبه جزیره آنتاریو دیده می  شوند.

شمال و جنگل‌های وسیع کانادا زیستگاه حیوانات زیادی مانند خرس، گرگ، آهو، شیر کوهی، سگ آبی و گوسفند کوهستانی و حیوانات کوچک‌تر مانند راکون، سمور و خرگوش است. دریاچه‌ها و رودخانه‌های این کشور که حدود 20 درصد از کل آب شیرین کل زمین را شامل می‌شوند، مملو از ماهی‌هایی مانند قزل-آلا و سالمون هستند.

چمنزارهای جنوب کانادا محل زندگی بوفالوهای آمریکایی و بز کوهی و جنگل  های همیشه سبز گسترده شمال کانادا، زیستگاه گوزن  ها و خرس  های سیاه است. حتی دورتر از شمال، گله  های گوزن شمالی و گاو مشک در تاندرای سرد و با پوشش گیاهی ضعیف هم دیده می  شوند.

این تنوع غنی حیات وحش در کانادا، باعث شده که کانادایی  ها تلاش زیادی برای حفاظت از حیات وحش بومی کشور خود داشته باشند. کانادا دارای 41 پارک ملی و سه منطقه حفاظت شده دریایی است.

با این حال، گونه  هایی مانند گرگ، سیاه  گوش و ماهی  های اقیانوس اطلس در معرض شکار و صید بی‌رویه قرار دارند.

آب و هوای کانادا

کانادا به دلیل گستردگی عرض جغرافیایی دارای آب و هوای بسیار متنوعی است و جریان  های اقیانوسی نقش مهمی در این تنوع اقلیمی دارند. آب  های گرم گلف استریم در اقیانوس اطلس و جریان آلاسکا در اقیانوس آرام بر آب و هوا تأثیر می  گذارد.

کانادا بدون شک یکی از سردترین کشورهای جهان است و دمای هوا در بسیاری از شهرها در زمستان (دسامبر تا مارس) به زیر منفی 20 درجه سانتی  گراد می  رسد که با بارش  های سنگین برف، بادهای سرد و یخبندان همراه است.

زمستان تنها یکی از چهار فصل این کشور است و بیشتر مناطق مسکونی کانادا از پاییز نسبتا معتدل (سپتامبر-دسامبر)، بهارهای دلپذیر (مارس-ژوئن) و تابستان  های گرم (ژوئن-سپتامبر) برخوردار هستند.

بادهای غربی که از دریا به خشکی می‌وزند، جریان هوای غالب در اقیانوس آرام هستند و باعث بارش‌های سنگین و دمای معتدل زمستان و تابستان در ساحل بریتیش کلمبیا می  شوند.

در داخل کشور، دریاچه-های بزرگ منجر به آب و هوا معتدل در جنوب انتاریو و کبک می  شود. در شرق، جریان سرد لابرادور در امتداد سواحل نیوفاندلند و لابرادور با گلف استریم برخورد می  کند و باعث خنکی هوا و وقوع مه می‌شود.

دو سوم شمال کشور دارای آب و هوای مشابه با آب و هوای شمال اسکاندیناوی با زمستان  های بسیار سرد و تابستان  های کوتاه و خنک است.

منطقه جنوب مرکزی دشت  های داخلی دارای آب و هوای معمولی با زمستان  های بسیار سرد، تابستان  های گرم و بارش های نسبتا کم است.

جنوب انتاریو و کبک، مانند آب و هوای برخی از بخش‌های غرب میانی آمریکا، دارای تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های سرد و برفی هستند. به جز سواحل غربی، تمام کانادا دارای فصل زمستان با دمای متوسط زیر صفر و با بستر پوشیده از برف است.

مناطق نزدیک به آب  های آزاد (شمال و دشت  های داخلی) سردترین زمستان  ها را دارد. کمترین دمای ثبت شده در این مناطق 81- درجه فارنهایت (63- درجه سانتی  گراد) در اسناگ، یوکان، در سال 1947 بود. برعکس، مناطق دورتر از آب  های آزاد، گرم  ترین تابستان  ها را دارد.

بالاترین دمای ثبت شده در این مناطق 113 درجه فارنهایت (45 درجه سانتیگراد) در میدیل و یلوگراس، در ساسکاچوان، در سال 1937 بود. میانگین دمای ژانویه در ونکوور(ساحل غربی کانادا) 37 درجه فارنهایت (3 درجه سانتی-گراد) و میانگین جولای، 64 درجه فارنهایت (18 درجه سانتی  گراد) و در رجینا، ساسکاچوان(در دشت های داخلی)، میانگین دما از 1- تا 67 درجه فارنهایت (18- تا 19 درجه سانتی  گراد) متغیر است. دامنه دمای روزانه نیز در سواحل کم  تر از مناطق داخلی است.

توده‌های هوایی مرطوب اقیانوس آرام منجر به بارش زیاد باران در سواحل غربی و مناطق کوهستانی می­شود. مراکز هواشناسی واقع در امتداد سواحل بریتیش کلمبیا، مقادیر سالانه بیش از 100 اینچ (2500 میلی­متر) بارش باران را ثبت کردند ومیزان بارندگی در تابستان بریتیش کلمبیا نسبت به زمستان بسیار کمتر است. میانگین بارندگی سالانه بخشی از ساحل ونکوور حدود 40 اینچ (1000 میلی­متر) است.

در شمال و دشت­های داخلی (منطقه قطبی و زیرقطبی)، بارش باران به ندرت بیش از 15 اینچ (400 میلی­متر) در سال است. در ایورکا در جزیره السمری، میزان بارش تا 2 اینچ (50 میلی­متر) کاهش می­یابد.

جریان هوا در مسیر حرکت خود از غرب به شرق به وسیله کوه­های غربی ساحل نگه داشته می­شود. بهار و تابستان همیشه مرطوب­تر از زمستان است.

انتاریو و کبک نسبت به دشت­های داخلی بارندگی بیشتری دارند زیرا توده­های هوا از بخار آب دریاچه­های بزرگ، خلیج هادسون، اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک می­گیرند.

میانگین بارندگی سالانه در تورنتو حدود 30 اینچ (800 میلی­متر) و در مونترال 40 اینچ (1000 میلی­متر) است. به­خاطر این کهزمستان­های این مناطق به اندازه زمستان­های دشت­های داخلی سرد نیست، هوا کمتر خشک و بارش برف در زمستان و باراش باران در تابستان تقریبا برابر است.

استان­های منطقه آتلانتیک مرطوب­تر از استان­های مرکزی کانادا هستند. بیشتر بارندگی سالانه آن با منشأ طوفانی است، که در نقاطی از 50 اینچ (1250 میلی­متر) فراتر می­رود و به طور نسبتا مساوی این بارش در طول سال تقسیم می­شود.

رعد و برق­های کمی رخ می­دهد و بارندگی در کوه­های کم­ارتفاع آپالاچی اندک است. به طور کلی، بارندگی در سواحل شرقی کانادا کمتر از سواحل غربی است.

در شمال و دشت­های داخلی، بارش برف کم است زیرا دارای هوای بسیار سرد و خشک است. سواحل شرقی و غربی نیز برف کم‌تری می‌بارد. عمق برف از سمت ساحل به مناطق دورتر از دریا افزایش می­یابد و در کوه­های راکی ​​و سواحل خلیج سنت لارنس به حداکثر 240 اینچ (6100 میلی­متر) می­رسد. در ماه­های سردتر سال، امکان دارد در هر نقطه از کشور یخبندان اتفاق بیفتد و رفت و آمد و ارتباطات را مختل کند.

سخن آخر

کشور کانادا از نظر جغرافیایی و فرهنگی از تنوع زیادی برخوردار است. بنابراین اگر قصد دارید به کشور کانادا مهاجرت کنید، بهتر است با آگاهی کامل نسبت به شرایط فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی، استان و شهر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره اینکه کدام استان و شهر کانادا می‌تواند برای شما مناسب باشد و همچنین چه روش مهاجرتی مناسب علایق و سوابق شما است، با مشاوران و کارشناسان ما در مجموعه مهاجرتی کاناداپاس در ارتباط باشید.

پرسش های رایج درباره مناطق جغرافیایی کانادا

استان های آتلانتیک، کانادای مرکزی، استان های فلات ها و مراتع، ساحل غربی و سرزمین های شمالی

اتاوا چهارمین شهر بزرگ و پایتخت کانادا است و در جنوب شرقی ایالت آنتاریو کانادا واقع شده و با ایالت کبک هم مرز است.

کانادا دارای دو زبان اصلی رسمی است و زبان انگلیسی۵۱ ٪ و زبان فرانسه ۴۹ ٪ جمعیت کانادا راتشکیل می‌دهد.