کانادا، کشوری با ثبات سیاسی و امنیت ملی بالا  است که سیستم آموزش عالی آن از جمله بهترین سیستم‌های آموزشی در دنیا محسوب می‌شود. به طور کلی البته از نظر سیستم‌های آموزش عالی، کانادا همیشه در میان چند کشور برتر در دنیا قرار دارد. سالانه هزاران دانشجوی بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های کانادا، به این کشور مهاجرت می‌کنند.

در این میان، رشته علوم سیاسی به عنوان یکی از رشته‌های زیرشاخه گرایش انسانی در بسیاری از دانشگاه های کانادا به عنوان رشته‌ای پرطرفدار تدریس می‌شود. بر همین اساس دانشگاه‌های کانادا سالانه با ارائه برنامه‌های تحصیلی متنوعی در رشته علوم سیاسی در مقاطع مختلف، دانشجویان بسیاری را از سراسر جهان جذب می‌کند.

در همین راستا در این مقاله تلاش شده است تا به جزئیات و جوانب بیشتری درباره تحصیل در رشته علوم سیاسی در کانادا پرداخته شود.

مزایای تحصیل در رشته علوم سیاسی در کانادا

از جمله مهمترین مزایایی تحصیل رشته علوم سیاسی در کانادا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه‌های تحصیلی و آموزشی عالی

دانشگاه‌های کانادا مبانی سیاست را از طریق روش‌های مختلف تدریس آموزش می‌دهند. برنامه‌های تحصیلی علوم سیاسی در دانشگاه‌های کانادا با تقویت مهارت‌های تحلیلی، تفکر انتقادی و حل مسئله در هر دو سطح نظری و عملی، دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند. دانشجویان رشته علوم سیاسی در کانادا از طریق دوره‌های کارآموزی، فرصت‌های تبادل و برنامه‌های کوآپ، تجربه عملی به دست می‌آورند. آن‌ها مبانی رشته خود را از اساتید با تجربه، با استفاده از امکانات پیشرفته و در محیط‌های تحصیلی تشویقی یاد می‌گیرند.

  • تحصیل نسبتا مقرون به‌صرفه

تحصیل علوم سیاسی در کانادا در مقایسه با تحصیل در سایر دانشگاه‌های برتر جهان مانند دانشگاه‌های ایالات متحده یا بریتانیا در مقاطع تحصیلی مشابه، مقرون‌به‌صرفه است. علاوه بر هزینه‌های تحصیل، هزینه زندگی یکی از موارد مهم و موثر در انتخاب دانشجویان بین‌المللی برای انتخاب مکان تحصیل است. به طور کلی می‌توان گفت که هزینه زندگی در کانادا با توجه به کیفیت واستاندارد بالای زندگی در آن، مناسب است. هم‌چنین، فرصت دریافت بورسیه برای پوشش هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های کانادا برای دانشجویان بین‌المللی فراهم شده است. هزینه‌ تحصیل در کانادا به طور متوسط حدود 25 هزار دلار در سال است.

  • کانادا، کشوری امن و چندفرهنگی

کانادا، پذیرای بیش از نیم میلیون دانشجوی بین‌المللی است و مهاجران، بیش از 21 درصد از کل جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند. این کشور  دارای تنوع بالا در فرهنگ و مناسب برای تحصیل، کار و زندگی برای مهاجران از سایر نقاط جهان است. کیفیت زندگی و سطح ایمنی بالا در کانادا از جمله سایر عواملی است که کانادا را به کشوری عالی برای تحصیل و زندگی تبدیل کرده است. کانادا در فهرست برترین کشورهای امن جهان از نظر شاخص صلح جهانی قرار دارد. علاوه بر امنیت ملی، کانادا به دلیل ثبات سیاسی و اقتصادی، یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در رشته علوم سیاسی است.

دانشگاه‌های برتر کانادا در رشته علوم سیاسی

برای تحصیل در رشته علوم سیاسی در کانادا، دانشجویان بین‌المللی گزینه‌های بسیاری برای انتخاب دارند. به طور کلی، بیش از 65 دانشگاه در کانادا، دانشجویان بین‌المللی از سرتاسر جهان را برای تحصیل در رشته علوم سیاسی در مقطع کارشناسی‌ارشد می‌پذیرند.

از جمله دانشگاه‌های برتر کانادا برای تحصیل در رشته علوم سیاسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، در جدول زیر آورده شده است:

مقطع تحصیلی نام دانشگاه
کارشناسی دانشگاه مک‌گیل

دانشگاه آلبرتا

دانشگاه اوتاوا

دانشگاه کبک

دانشگاه لورنشن

موسسه تکنولوژی دانشگاه  انتاریو

دانشگاه لیکهد

دانشگاه ترنت

دانشگاه شربروک

دانشگاه ویلفرد لوریر

کارشناسی‌ارشد دانشگاه تورنتو

دانشگاه مک‌مستر

دانشگاه کویینز

دانشگاه لاول

دانشگاه ویکتوریا

دانشگاه لثبریج

دانشگاه بروک

دانشگاه کارلتون

دانشگاه مموریال نیوفوندلند

دانشگاه بریتیش کلمبیای شمالی

الزامات تحصیل در رشته علوم سیاسی در کانادا

بسته به دانشگاه مورد نظر شما، الزامات برای پذیرش دانشجو در رشته علوم سیاسی در کانادا نیز ممکن است متفاوت  و متغیر باشد؛ اما در کل، الزامات عمومی برای تحصیل رشته علوم سیاسی در کانادا عبارتند از:

  • ارائه ریز نمرات تحصیلی
  • نمرات آزمون ACT یا SAT (در صورت نیاز)
  • نتایج آزمون GRE برای مقطع کارشناسی‌ارشد بسته به دانشگاه
  • مدرک آزمون زبان انگلیسی (تافل، آیلتس، و غیره) یا آزمون زبان فرانسوی (TEF، DALF، DELF و غیره)

به عنوان دانشجوی بین‌المللی به کانادا، علاوه بر شرایط بالا، باید موارد زیر را نیز رعایت کنید:

  • درخواست برای مجوز تحصیلی کانادا
  • اثبات تمکن مالی

مدت زمان تحصیل در رشته علوم سیاسی در کانادا

برای مقطع کارشناسی در رشته علوم سیاسی، مدت زمان تحصیل تقریبا سه تا چهار سال است. اگر قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را درید، بسته به برنامه تحصیلی ارائه شده توسط دانشگاه، یک تا دو سال طول می‌کشد تا مدرک کارشناسی‌ارشد علوم سیاسی را دریافت کنید. بسیاری از فارغ‌التحصیلان کارشناسی‌ارشد رشته علوم سیاسی تحصیل خود در مقطع دکتری ادامه می‌دهند. تکمیل این دوره، حداقل سه سال طول می‌‌کشد.

هزینه تحصیل رشته علوم سیاسی در کانادا

هزینه تحصیل در رشته علوم سیاسی در کانادا بسته به موسسه و برنامه تحصیلی متفاوت است. میانگین هزینه تحصیل در رشته علوم سیاسی در کانادا در مقطع کارشناسی حدود 15 تا 20 هزار و  کارشناسی‌ارشد بین 18تا 25 هزار دلار کانادا در سال است.

همچنین، هزینه تحصیل در رشته علوم سیاسی در کانادا تقریبا 5 هزار و 725 دلار کانادا ( حدود 4510 دلار آمریکا) در سال برای دانشجویان داخلی در مقطع کارشناسی و 6 هزار و 95 دلار کانادا ( حدود 4800 دلار آمریکا) در سال برای دانشجویان مقطع کارشناسی ‌ارشد است.

دانشجویان بین‌المللی در مقطع کارشناسی به طور متوسط سالانه 31 هزار و 788 دلار کانادا (25030 دلار آمریکا)  و در مقطع کارشناسی ‌ارشد، تقریبا 16 هزار و 582 دلار کانادا (حدود13060 دلار آمریکا) شهریه پرداخت می‌کنند.

در نظر داشته باشید که علاوه بر شهریه، دانشجویان باید هزینه‌های دیگری مانند خوابگاه، کتاب درسی، حمل‌ونقل و هزینه‌های شخصی را نیز در نظر بگیرند. هم‌چنین، دانشجویان بین‌المللی باید هزینه‌های زندگی را در زمان انتخاب دانشگاه محل تحصیل در کانادا را درنظر بگیرند.

یک دانشجوی بین‌المللی برای پوشش هزینه‌های زندگی خود، بدون احتساب هزینه اجاره، به حدود  یک هزار و 100 دلار کانادا (870 دلار آمریکا) نیاز دارد. هزینه اجاره نیز به نوع مکان اقامت بستگی دارد. به عنوان مثال، زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی یا آپارتمان‌های مشترک بسیار ارزان‌تر از اجاره یک آپارتمان و زندگی به تنهایی خواهد بود.

به طور کلی، هزینه زندگی در کانادا بسته به شهر و منطقه متفاوت است. شهرهای بزرگتر مانند تورنتو و ونکوور معمولا گرانتر از شهرهای کوچکتر هستند. با این حال، متوسط هزینه زندگی در کانادا برای دانشجویان بین‌المللی حدود 10 هزار دلار کانادا در سال است.

همچنین به یاد داشته باشید که برای پوشش هزینه‌های تحصیل رشته علوم سیاسی در کانادا بورسیه‌ها، فاندها و کمک‌های مالی مختلفی در دانشگاه‌ها وجود دارد.

انواع بورسیه تحصیلی کانادا؛ بررسی انواع فاندهای تحصیلی کانادا

ددلاین اپلای برای تحصیل در رشته علوم سیاسی در کانادا

بسته به مقطع و دانشگاهی که متقاضیان از آن پذیرش گرفته‌اند، ددلاین اپلای برای پذیرش بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، برای دانشگاه تورنتو، ددلاین درخواست برای مقطع دکتری 8 ژانویه سال 2024، مقطع کارشناسی ارشد و مقاطع پایین‌تر ، 15 ژانویه 2023 است.

ددلاین دانشگاه اوتاوا برای مقاطع تحصیلی حدود 10 ماه پیش از آغاز کلاس‌های ترم است. ثبت‌نام برای رشته علوم سیاسی در دانشگاه آلبرتا از 1 اکتبر آغاز و در 15 ژانویه تمام می‌شود. متقاضیان برای تحصیل رشته علوم سیاسی در دانشگاه بریتیش کلمبیا باید بدانند که ددلاین مقطع دکتری، 15 دسامبر 2023 بود اما برای مقطع کارشناسی‌ارشد تا 7 ژانویه 2024 فرصت دارند.

چشم‌انداز شغلی رشته علوم سیاسی در کانادا

فارغ‌التحصیلان رشته علوم سیاسی از دانشگاه‌های کانادا، فرصت‌های شغلی مناسبی را دارند. فارغ‌التحصیلان می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله مشاغل مربوط به دولت و قانون‌گذاری، روزنامه‌نگاری، تدریس در دانشگاه و سازمان‌های غیرانتفاعی، مشاور سیاسی، محقق، تحلیلگر و دیپلمات فعالیت داشته باشند.

میانگین حقوق یک فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی در کانادا بین 65 هزار تا 75 هزار دلار کانادا در سال است. البته برخی از مشاغل رشته علوم سیاسی درآمدهای بسیار بالاتری دارند.

میزان درآمد در این رشته به سابقه حرفه‌ای، عنوان شغلی، استان کانادا و سایر موارد متفاوت است. به عنوان مثال، یک محقق عالی‌رتبه علوم سیاسی در کانادا می‌تواند از 65 هزار دلار کانادا (حدود51350 دلار آمریکا) تا 110 هزار دلار کانادا (حدود86900 دلار آمریکا) در سال درآمد داشته باشد.

برخی از مشاغل برتر پس از گذراندن دوره‌های تحصیلی علوم سیاسی در کانادا عبارتند از:

  • تحلیلگر سیاسی
  • مشاور سیاسی
  • کارشناس روابط عمومی
  • نویسنده سیاسی
  • مدیر رسانه
  • کارکنان کارزار سیاسی
  • دستیار حقوقی

سخن پایانی

کانادا، مقصد بسیاری از افراد در سرتاسر جهان برای تحصیل است. دانشگاه‌های کانادا سالانه دانشجویان بسیاری در مقاطع و رشته‌های مختلف تحصیلی جذب می‌کنند. سیستم آموزش عالی گسترده و متنوع کانادا، این فرصت را به متقاضیان می‌دهد تا دانشگاه مناسب خود را بسته به شرایط، رشته و مقطع  تحصیلی خود انتخاب کنند. قدم اول برایی تحصیل رشته علوم سیاسی در کانادا مانند سایر رشته‌ها، داشتن پذیرش از طرف دانشگاه و مجوز تحصیل در کانادا است.

اگر قصد ادامه تحصیل در رشته علوم سیاسی در کانادا را دارید، می‌توانید دانشگاه‌ها با شهریه یا هزینه‌های تمام شده تحصیلی پایین‌تر را انتخاب یا برای دریافت فاند در دانشگاه‌های برتر در مورد این رشته اقدام کنید.

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه یا سایر روش‌های مهاجرت به کانادا که متناسب با سوابق و سلایق شما باشد، با کارشناسان و مشاوران ما در موسسه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس در تماس باشید.

وکیل مهاجرت به کانادا

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس و شرکت شتاب دهنده بیزینس و استارت آپ i3 capital با مدیریت مهیار حلاج‌ پور٬ عضو سازمان (NACO (National Angel Capital Organization ٬ مشاور رسمی (RCIC) یا اصطلاحا وکیل مهاجرت به کانادا با سال ها تجربه در هدایت و حمایت صد ها تجارت نوپا٬ استارت آپ و همکاری با شرکت های معظم بین المللی از ابتدا تا انتهای مسیر موفقیت شما در کانادا در کنار شماست.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره با وکیل مهاجرت به کانادا، فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا