یکی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی که در سال های اخیر مورد توجه علاقمندان به تحصیل قرار گرفته است رشته پزشکی است. خوشبختانه کانادا به عنوان یکی از قدرتمندترین کشورهای جهان در زمینه آموزش پزشکی است و بسیاری از دانشگاه های برتر این کشور، پذیرای پزشکان آینده هستند. در هر استان کانادا برای ورود به بازار کار پزشکی، قواعدی وجود دارد که هر پزشک موظف به رعایت آن هاست.

زمانیکه پزشکان در کانادا پس از طی سال ها و آزمون های مربوطه بطور رسمی اجازه ورود به بازار کار را دریافت کنند، می توانند در کلینیک ها و بیمارستان ها مشغول به کار شوند. متوسط درآمد پزشکان در کانادا سالیانه 336000 دلار کانادا تخمین زده می شود  و همین مورد باعث شده کشور کانادا نه تنها بعنوان یک مقصد جذاب برای تحصیل پزشکی، بلکه مقصد جذابی برای کار در این حرفه نیز باشد. در ادامه تلاش خواهیم کرد تا توضیحات کاملی در خصوص تحصیل در کانادا در رشته پزشکی ارائه کنیم تا راهنمای علاقمندان به این رشته باشد.

مقدمه ای بر شروع تحصیل رشته پزشکی

مانند تمامی رشته های تحصیلی و مقاطع مختلف موجود در سیستم آموزشی کشورها، ورود به رشته پزشکی نیز نیازمند رعایت پیش نیاز های مربوط است. اگر می خواهید پزشک شوید ، برای شروع تحصیل و دریافت مدرک کارشناسی خود که تقریباً 3 الی 4 سال به طول می انجامد، رشته های زیر پیشنهاد می شود.

  1. Biology
  2. Human Physiology
  3. Biochemistry
  4. Psychology
  5. Nursing
  6. Biomedical Engineering

دانشجویان لیسانس ساینس، دروسی همچون بیولوژی و شیمی و …  را فرا می گیرند تا یادگیری بقیه مفاهیم برای آنها آسان تر شود و اکثر مدیکال اسکول ها این پیش نیاز ها را لارزمه ورود به رشته پزشکی می دانند.

سپس ، پس از پایان دوره های کارشناسی، دانشجویان باید در آزمون MCAT شرکت کنند. این آزمون تعیین می کند آیا آنها می توانند تحصیلات عالی خود را ادامه دهند یا خیر.

تعریف و نحوه محاسبه GPA (Grade Point Average)

GPA  یک شیوه نمره دهی معتبر در سراسر سیستم آموزشی کشورهای مختلف است و بر خلاف نمرات دانش آموزان و دانشجویان در ایران که در بازه 0 تا 20 شناخته می شود، بازه نمره دهی GPA از 0 تا 4 بوده و شیوه‌ای مورد قبول برای ارزش‌یابی نمرات تحصیلی دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌های کشورهای مختلف از جمله آمریکا و کانادا می باشد. اگر شما می خواهید از GPA خود مطلع شوید، جدول زیر را ملاحظه فرمایید.

تعریف و نحوه محاسبه GPA (Grade Point Average)

اما برای محاسبه معدل نمرات ضریب دار، روش زیر پیشنهاد می شود:

در ابتدا طبق جدول بالا، نمرات خود را تبدیل کنید، سپس برای مثال اگر در درس الف نمره 3 کسب کرده اید و ضریب آن درس 2 می باشد،حاصلضرب این دو عدد 6 خواهد بود. به همین ترتیب نمره هر درس را به دست آورده و آنها را جمع بزنید و بر مجموع ضرایب دروس تقسیم کنید تا معدل GPA شما بدست آید.

معرفی برترین مدیکال اسکول های کانادا

  1. آلبرتا (ادمونتون) University of Alberta Faculty of Medicine and Dentistry
  2. آلبرتا (کلگری) University of Calgary Cumming School of Medicine
  3. بریتیش کلمبیا (ونکوور) University of British Columbia Faculty of Medicine
  4. منیتوبا (وینیپگ) University of Manitoba Max Rady College of Medicine
  5. نیوفاندلاند و لابرادور (سنت جانز) Memorial University of Newfoundland Faculty of Medicine
  6. نوا اسکوشیا (هلیفکس) Dalhousie University Faculty of Medicine
  7. اونتاریو (همیلتون) McMaster University Michael G. DeGroote School of Medicine
  8. اونتاریو (سادبری) Northern Ontario School of Medicine
  9. اونتاریو (کینگزتون) Queen’s University School of Medicine
  10. اونتاریو (لاندن، وینزر) Western University Schulich School of Medicine and Dentistry
  11. اونتاریو (اتاوا) University of Ottawa Faculty of Medicine
  12. اونتاریو (تورانتو) University of Toronto Faculty of Medicine
  13. کبک (کبک سیتی) Université Laval Faculté de Médecine
  14. کبک (مونترال) McGill University Faculty of Medicine
  15. کبک (مونترال) Université de MontréalFaculté de Médecine
  16. کبک (شربروک) Université de SherbrookeFaculté de Médecine et des Sciences de la Santé

ساسکچوان (سسکتون) University of Saskatchewan College of Medicine

برای شرکت در اکثر اسکول های مذکور، لازم است که مقیم همان استان باشید، با این حال، با دانشگاه مورد نظر تماس گرفته و از لازمه های پذیرش آگاه شوید. اکثر دانشگاه های مذکور تست MCAT (Medical College Admission Test) را برای ورود می گیرند و این مرحله بسیار مهم است. در اکثر مواقع تنها یک چهارم از افرادی که تست مذکور را می دهند موفق به قبولی می شوند. بنابراین معدل بالا بسیار مهم است.

تحصیل در مدیکال اسکول ها در حدود 4 سال به طول می انجامد که دو سال اول آن در آزمایشگاه ها و کلاس ها و دو سال دوم در کلینیک ها زیر نظر پزشک مجاز خواهد بود.

لیست دانشگاه هایی که دانشجویان اینترنشنال را می پذیرند

در جدول زیر لیست دانشگاه هایی که دانشجویان اینترنشنال را می پذیرند همراه با شهریه های تخمین زده شده ملاحظه می فرمایید. (شهریه هر ترم)

لیست دانشگاه هایی که دانشجویان اینترنشنال را می پذیرند همراه با شهریه های تخمین زده شده

قدم به قدم مراحل و سال های تحصیل در رشته پزشکی

قدم اول

بعد از اینکه 4 سال تحصیل در مدیکال اسکول مورد نظر به پایان رسید، از تمامی دانش آموختگان یک امتحانی با نام MCCQE Part I (Medical Council of Canada Evaluating Examination)  گرفته خواهد شد. این آزمون برای نشان دادن سطح علمی دانشجو بعنوان یک دکتر گرفته میشه که از جمله سخت ترین آزمون هایی است که دانش آموزان در طول تحصیلشان می دهند. نکته مثبت این است که اگر موفق به قبولی در این آزمون نشدید، نگران نباشید، تا 5  بار در سال 2021 اجازه شرکت در این آزمون را دارید. در این امتحان نحوه تصمیم گیری شما در موارد پزشکی مختلف و دانش شما محک زده خواهد شد. این امتحان آنلاین برگزار شده و 4 ساعت اول صبح برای پاسخ به 210 تست چند گزینه ای و 3 ساعت و نیم در بعدازظهر برای ارزیابی نحوه تصمیم گیری شما در خصوص 38 مورد بیماری (شرح بیماری نوشته شده در متن سوال) خواهد بود.

نحوه ارزیابی به شکل جدول زیر می باشد.

نمودار ارزیابی سطح علمی دانشجوی پزشکی

پارت اول این آزمون در سال آخر تحصیل 4 ساله گرفته می شود و پارت دوم آن برای زمانی است که شما بخواهید بعنوان دکتر مجاز در کانادا مشغول به کار شوید.

قدم دوم

بعد از اینکه دانشجویان امتحان مذکور را پاس کردند و قصد فعالیت بعنوان یک دکتر را داشته باشند، باید دوره رزیدنتی را بگذرانند. برای دکتر های خانواده، رزیدنتی 2 سال خواهد بود، برای متخصصین اما ممکن است این دوران 6 سال به طول بیانجامد. بعد از آن دانشجویان علاقمند به تحصیلات تخصصی، می توانند فوق تخصص در یک رشته خاص را دنبال کنند که رزیدنتی این تخصص ها نیز حدود 2 یا 3 سال طول خواهد کشید. با این تفاسیر، دست کم حدود 10 سال تحصیلی و رزیدنتی برای دکتر شدن در کانادا لازم است!

نکته: لازمه دریافت و ورود به دوران رزیدنتی، داشتن اقامت دائم یا شهروندی کانادا می باشد.

قدم سوم

پاس کردن پارت دوم MCCQE . این آزمون توانایی های اصلی داوطلب را برای استفاده از دانش پزشکی ، نشان دادن مهارت های بالینی ، توسعه برنامه های بالینی تحقیقاتی و درمانی و همچنین نشان دادن رفتارها و نگرش های حرفه ای در سطح مورد انتظار یک پزشک در کانادا را ارزیابی می کند. نحوه ارزیابی و نمره دهی بصورت جدول زیر می باشد.

نحوه امتیاز دهی آزمون

این آزمون به دو زبان فرانسه و انگلیسی برگزار می شود.

قدم آخر

در مرحله آخر بعد از امتحانات سخت و متعدد مذکور، دانش آموختگان باید یک مرجع معتبر برای ارزیابی و تایید آموزش های خود پیدا کنند و بعد از آن، شما مجازید که بعنوان پزشکی تایید شده  از مراجع زیر کار خود را بعنوان پزشک بصورت قانونی شروع کنید.

College of Family Physicians of Canada (CFPC), the Royal College of Physicians and Surgeons of Canada (RCPSC), یا the Collège des médecins du Québec (CMQ)

دوران رزیدنتی

و اما برای اپلای کردن دوران رزیدنتی، امتحانNAC (National Assessment Collaboration)  یکی دیگر از امتحاناتی است که شرط لازم و نه کافی برای ورود به دوران رزیدنتی می باشد.

در این امتحان، دانشجویان در موقعیت های پزشکی مختلفی قرار داده میشن و از آنها خواسته می شود تا شرح حال بیمار را بنویسند و تشخیص پزشکی خود را در 11 دقیقه ثبت کنند و در هر کدام از این موقعیت ها، یک ممتحن پزشک و یک بیمار صوری وجود دارند. بعد از 2 دقیقه استراحت، موقعیت های پزشکی بعدی وبعدی و … بررسی خواهند شد.

موارد بیماری های در نظرگرفته شده برای ارزیابی در زمینه های دارویی، جراحی، اطفال، زنان و زایمان، روانپزشکی و داروهای پیشگیرانه و سلامت عموم می باشند.

ورود به بازار کار پزشکی

نهایتاً بعد از امتحانات و آزمون های مذکور،  دانشجویان باید از طریق CaRMS برای ادامه مسیر پزشکی خود اقدام کنند.

قبل از این، دقت کنید که الزامات هر استان برای ورود به این برنامه ها را بررسی کنید. باز هم دقت داشته باشید که شهروند بودن یا اقامت دائم کانادا را داشتن، از مهمترین قوانین این برنامه ها هستند.

برای اینکه بعنوان یک دکتر مجاز و قانونی شروع به کار کنید، باید هر دو پارت امتحان MCCQE رو پاس کنید و در سال اول رزیدنتی خود اقدامات لازم برای بودن عضوی در  Licentiate of the Medical Council of Canada (LMCC)  را انجام دهید.

آشنایی با انواع روش های مهاجرت به کانادا

درآمد پزشکان در کانادا

نهایتاً با توجه به موارد مذکور، انتخاب رفتن به دانشکده پزشکی تصمیم چندان ساده ای به نظر نمی رسد. شما باید اشتیاق فراوان، سخت کوشی و انگیزه لازم برای پا گذاشتن در و ادامه این مسیر را داشته باشید. همانطور که گفته شد ، درست مثل هر شغل دیگر ، درآمد آینده شما باید بخشی از تصمیم شما باشد. درآمد و حقوق یک پزشک در کانادا به عواملی از قبیل اینکه در کدام استان زندگی می کنید ، تخصص شما چیست و چند سال تحصیلات دانشگاهی دارید، بستگی دارد.

میانگین حقوق یک پزشک چقدر است؟

عوامل زیادی در این امر تأثیرگذار است. در اینجا به توضیح برخی از آنها می پردازیم.

1.تعداد بیماران

حقوق پزشکان در کانادا از منابع بسیاری تأمین می شود. اصلی ترین آنها مدل هزینه خدمات است که به پزشکان این امکان را می دهد که به ازای هر بیمار و مراجعه کننده، برای دولت قبضی منوط بر هزینه خدمات ارائه شده، صادر کنند. آنها برای هر سرویس ارائه شده نرخی دریافت می کنند و ادعای جبران خسارت را به دولت تسلیم می کنند. طبق این مدل ، متوسط ​​حقوق پزشك به این بستگی خواهد داشت كه چه تعداد مراجعه کننده داشته باشد ، چه خدمتی ارائه می دهد و در چه استانی فعالیت می كنند. براساس موسسه اطلاعات بهداشتی كانادا ، 97٪ پزشكان تحت مدل مذکور فعالیت می كنند.

تحت مدل هزینه خدمات ، حقوق یک پزشك در كانادا در هر ساعت براساس استان محل كار ، تعداد بیمارانی كه در هر ساعت ویزیت می كند و مبلغی كه می تواند برای هر بیمار در نظر بگیرند متفاوت خواهد بود. طبق CIHI ، متوسط ​​هزینه هر سرویس برای پزشک خانواده 47 دلار ، برای یک متخصص پزشکی 82 دلار و برای یک متخصص جراحی 89 دلار می باشد. پزشکان خانواده روزانه بیماران بیشتری دارند ، اما متخصصان می توانند نرخ بالاتری را برای هر بیمار در نظر بگیرند ، بنابراین حقوق سالانه یک پزشک به تعداد بیماران بستری و میزان ساعات کاری و همچنین هزینه پرداخت هر سرویس بستگی خواهد داشت.

2. تخصص

متوسط ​​حقوق سالانه یک پزشک در کانادا نیز به تخصص وی بستگی دارد. از سال 2018 ، متوسط ​​حقوق سالانه یک پزشک در کانادا برای پزشکان خانواده 281،000 دلار ، برای یک متخصص پزشکی 360،000 دلار و برای یک متخصص جراحی 481،000 دلار بوده است. حقوق دیگر پزشکان در کانادا از 278،000 دلار برای روانپزشکان و بیش از 769،000 $ برای چشم پزشکان است. همچنین رشته های پزشکی بسیار تخصصی، حقوق بالاتری را طلب می کنند. بخاطر بسپارید که فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر میزان حقوق و دستمزد سالانه یک پزشک تأثیر بگذارند. برخی از تخصص ها ممکن است از نظر حقوق، درآمد بیشتری برای پزشک ایجاد کند ، در حالی که در هر ساعت نسبت به سایر افراد درآمد کمتری دارند.

3. مکان

حقوق یک پزشک به مکانی که برای فعالیت انتخاب می کند، بستگی دارد. در حالی که تمام استان ها و مناطق از مدل هزینه خدمات برای این کار استفاده می کنند ، تفاوت هایی در مبلغی که مجاز به شارژ در هر استان هستند ، وجود دارد. حتی حق بیمه مکان به سطح تخصص پزشک بستگی دارد. پزشکان خانواده در استان بریتیش کلمبیا به طور متوسط ​​217 هزار دلار و در استان انتاریو 309 هزار دلار در سال حقوق دریافت می كنند. درآمد متخصصان پزشکی در استان بریتیش کلمبیا 329 هزار دلار در سال و در مقابل 341 هزار دلار در استان انتاریو است ، در حالی كه متخصصان جراحی در استان بریتیش کلمبیا 466 هزار دلار  و در مقابل 483 هزار دلار در سال در استان انتاریو درآمد دارند.

علاوه بر این ، برخی مناطق دورافتاده و کم جمعیت وجود دارند که دولت پزشکان را برای کار در این مناطق تشویق می کند. این برنامه ها به پزشکان علاقه مند به کار در مناطق روستایی در سراسر کانادا کمک وام و کمک هزینه تحصیلی ارائه می دهند. پزشکان تازه وارد دانشکده پزشکی باید در این مکان ها کار کنند تا حقوق سالانه خود را افزایش دهند.

  4. مطب شخصی

حقوق یک پزشك در كانادا نیز می تواند تحت تأثیر انتخاب محیط كار قرار گیرد. کار در بیمارستان یا یک موسسه پزشکی می تواند به معنای پایین بودن متوسط ​​حقوق سالانه یک پزشک باشد ، زیرا پزشکان با روش پزشکی خاص و مطب شخصی خود، می توانند حقوق بیشتری داشته باشند. پزشکانی که برای خود کار می کنند، اظهار خوشبختی و تعادل زندگی کاری بهتری نسبت به کار در محیط بیمارستان دارند.

اگر می خواهید مطب خصوصی خود را افتتاح کنید ، به یاد داشته باشید که علاوه بر پرداخت هزینه های زندگی ، مسئولیت مالی هزینه های سربار و ماهانه نیز به عهده شما خواهد بود. بنابراین اگر این امر را به عنوان یک گزینه در نظر می گیرید ، ایده خوبی است اما مطمئن شوید که از نظر مالی تمکن کافی را داشته باشید.

5. تحقیق یا تدریس پزشکان

علایق تحقیقاتی پزشکان همچنین می تواند بر میزان حقوق دریافتی آنها تأثیر بگذارد. از طریق همکاری با یک دانشگاه یا یک موسسه تحقیقاتی ، برخی از پزشکان می توانند با تدریس ، تحقیق و برنامه ریزی و سازماندهی کنفرانس ها ، درآمد بیشتری داشته باشند. پزشکان می توانند به عنوان محقق یا معلم که می تواند سالانه درآمدی اضافی برای آنها ایجاد کند ، مشغول به فعالیت شوند.

پزشکان پزشکی در کانادا خوش شانس هستند که یکی از انعطاف پذیرترین شغل ها را برای کسب درآمد دارند. علاوه بر مدل هزینه خدمات که درآمد اکثر پزشکان را تشکیل می دهد ، روش های خلاقانه زیادی برای کسب درآمد سالانه وجود دارد. حقوق یک پزشک در کانادا می تواند براساس محل فعالیت، تعداد بیماران و آنچه در دانشگاه خوانده اند متفاوت باشد. بنابراین دانشجویان پزشکی که یک تخصص را انتخاب می کنند باید قبل از انتخاب رشته خود، تحقیقات کافی را به خوبی انجام دهند.