معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا: کانادا یکی از جذاب ترین مقاصد جهان برای تحصیل، کار و زندگی به شمار می رود و بدیهی است که پزشکان زیادی نیز تمایل به زندگی در این کشور داشته باشند. حقیقت امر آن است که یک پزشک با مدارک کشور ایران قادر به کار در کشور کانادا نخواهد بود و موظف است تا مدرک پزشکی خود را مطابق با قوانین کانادا معادل سازی کند.

پروسه معادل سازی مدارک پزشکی در کشور کانادا کمی زمان بر است اما بدون گذشت از این مرحله امکان کار در کشور کانادا برای پزشکان به عنوان طبیب فراهم نخواهد شد. کار به عنوان پزشک در کشور کانادا نیازمند طی کردن مراحل بیشتری نسبت به سایر مشاغل است و یکی از این مراحل معادل سازی مدرک پزشکی است.

اگرچه هزینه های تحصیل در رشته پزشکی در کانادا بیش تر از سایر رشته های تحصیلی است اما با توجه به امکان ورود مستقیم به بازار کار این رشته، می توان تحصیل در این کشور را از ابتدا به بسیاری توصیه کرد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیش تر در رابطه نحوه کار پزشکان و همچنین دریافت ویزای تحصیلی کانادا، می توانید با مشاورین ما و وکیل مهاجرتی کانادا از طرق مختلف در ارتباط باشید.

مدارک مورد تایید شورای پزشکی کانادا

شورای پزشکی کشور کانادا (MCC) برای اینکه مدرک شما را مورد تایید قرار دهد به مدارکی نیاز خواهد داشت و متقاضیان باید کپی هر مدرک خود را در اختیار آن ها قرار دهد. توجه داشته باشید که مدارکی که به شورای پزشکی کانادا ارسال می شود به هیچ عنوان به متقاضی عودت داده نخواهد شد. مدارکی که این شورا از متقاضیان می پذیرد عبارتند از:

  • مدرک یا دیپلم پزشکی
  • ریز نمرات دوره پزشکی
  • دوره کارآموزی
  • آموزش تحصیلات تکمیلی
  • گواهی دوره تخصص
  • مجوز پزشکی

مدرک یا دیپلم پزشکی برای معادل سازی در کانادا

آخرین مدرک پزشکی که از طرف مدرسه یا دانشگاه خود دریافت کرده اید نشان می دهد که شما در یک دوره پزشکی فارغ التحصیل شده اید. مدرکی که شما برای MCC ارسال می کنید باید یک کپی از مدرکی باشد که دانشگاه در اختیار شما قرار داده است و باید آن را در قاب به دیوار محل کار آویزان کنید.

شورای پزشکی کانادا تنها مدارکی را می پذیرد که مورد تایید کانادا شناخته شوند. بنابر این قبل از آن که مدرک خود را برای این شورا ارسال کنید باید اطمینان حاصل کنید که مدرسه یا دانشگاهی که در آن تحصیل کرده اید در فهرست جهانی مدارس پزشکی به عنوان یک مرکز آموزشی معتبر شناخته شده است.

اگر مدرکی که در اختیار دارید، شامل نام آموزشگاه شما نمی شود، باید یک کپی از مدرکی که نام آموزشگاه به طور کامل در آن ذکر شده است در اختیار این شورا قرار دهید. این مدارک می تواند شامل مدارکی از جمله؛ گواهی فارغ التحصیلی، گواهی کارآموزی، گواهی های موقت یا کارنامه نهایی دانشکده پزشکی باشد. برای ارسال یکی از این مدارک کافی است کپی آن را به عنوان ضمیمه مدرک خود ارسال کنید.

دوره کارآموزی جهت معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا

مدرک کار آموزی یک سند رسمی است که تایید می کند شما با موفقیت یک دوره آموزش پزشکی بالینی را پشت سر گذاشته اید. این مدرک نیز باید دارای مشخصات ویژه ای باشد که عبارتند از:

  • تاریخ شروع و پایان دوره کارآموزی
  • وضعیت شیفت ها و چرخش ها و همچنین طول زمانی که در هر یک از آن ها حاضر بوده اید
  • این گواهی باید در سربرگ رسمی دانشکده پزشکی، دانشگاه، بیمارستان یا موسسه ای باشد که مسئولیت برگزاری دوره را به عهده داشته است.
  • امضای رسمی شخصی که مسئولیت برگزاری دوره را به عهده داشته است بعلاوه تاریخ اعطای مدرک

توجه داشته باشید که آدرس کامل و اطلاعات تماس موسسه باید به وضوح در این سند دیده شود یا آنکه به صورت جداگانه از یک منبع رسمی این اطلاعات ارائه شود.

دوره کارآموزی جهت معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا

مهاجرت پرستار خانگی به کانادا؛ شرایط مهاجرت به کانادا از طریق پرستار خانگی

معادل سازی مدرک تحصیلی در کانادا

برای معادل سازی مدرک پزشکی در کشور کانادا باید مانند هر مدرک تحصیلی دیگری آن را مورد ارزیابی اعتبار نامه آموزشی (Educational Credential Assessment) که با نام اختصاری ECA از آن یاد می شود، قرار داد. ECA به این دلیل مورد استفاده قرار می گیرد که نشان دهد مدرک خارجی دریافت شده، برابر با یک مدرک آموزشی در کشور کانادا است. انواع مختلفی از اعتبارنامه های آموزشی وجود دارد اما افراد باید ECA مرتبط با هدف مهاجرت را انتخاب کنند.

توجه داشته باشید که اگر قصد ورود به کانادا از طریق سیستم اکسپرس اینتری را دارید، اعتبار سنجی مدرک تحصیلی الزامی است. ECA ممکن است در مسیر کاریابی به شما کمک کند اما توجه داشته باشید که نمی تواند کاریابی شما در کشور کانادا را تضمین کند.

همچنین به این نکته توجه کنید که در بسیاری از موارد شما تنها به آخرین مدرک تحصیلی خود نیاز خواهید داشت. برای مثال در صورتی که شما یک مدرک کارشناسی ارشد در اختیار دارید، می توانید تنها مدرک کارشناسی ارشد خود را معادل سازی کنید و نیازی به معادل سازی مدارک پیشین خود نخواهید داشت.

ارزیابی اعتبار نامه آموزشی مدرک پزشکی در کانادا

همه افرادی که مدرک پزشکی خود را خارج از خاک کانادا دریافت کرده اند و قصد دارند از طریق یک برنامه مهاجرتی وارد خاک این کشور شوند باید مدرک تحصیلی خود را در این کشور مورد ارزیابی قرار دهند. در بسیاری از موارد، برای تکمیل فرم اکسپرس اینتری به ECA نیاز خواهید داشت.

یک فرد زمانی می تواند برای مدرک پزشکی خود درخواست دهد که:

  • دانش آموخته یکی از رشته های علوم پزشکی باشد
  • مدرک پزشکی خود را در دست داشته باشد و موسسه ای که از آن مدرک را دریافت کرده مورد تایید MCC باشد.

به محض این که مدرک نهایی خود را دریافت کردید، می توانید برای ECA درخواست دهید. این درخواست باید از طریق وب سایت رسمی انجام شود. متقاضیان باید به سایت Physiciansapply مراجعه کرده و با ایجاد یک پروفایل کاربری، فعالیت خود را آغاز کنند. متقاضیان باید با مراجعه به بخش سایر خدمات، درخواست رسمی خود برای ارزیابی مدرک پزشکی را به ثبت برسانند. در این بخش متقاضیان باید هزینه های مربوط را نیز پرداخت کنند. هزینه های ارزیابی مدارک پزشکی در کشور کانادا 111$ دلار کانادا است.

هزینه معادل‌سازی مدارک پزشکی در کانادا

هزینه معادلسازی مدرک پزشکی در کانادا، توسط شورای پزشکی کانادا (MCC) تعیین می‌شود. هزینه معادل‌سازی مدارک پزشکی 1375 دلار کانادا است.

چگونگی درخواست معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا

بعد از اینکه ثبت نام خود را به صورت کامل انجام دادید، باید 14 روز صبر کنید تا نتیجه نهایی ارزیابی مدرک خود را دریافت کنید. سپس شما یک نامه تاییدیه از سایت و در اکانت شخصی خود دریافت خواهید کرد. برای دریافت نامه نهایی باید تا هشت هفته صبوری کنید.

چگونگی درخواست معادل سازی مدرک پزشکی در کانادا

توجه داشته باشید که دریافت ECA به شما اجازه نخواهد داد تا به عنوان پزشک در کشور کانادا مشغول به کار شوید. برای کار در کانادا به عنوان پزشک شما همچنان نیازمند طی کردن مراحل بیشتری نظیر گذراندن دوره های آموزشی هستید تا توسط سازمان ها و نهاد های ملی و استانی به عنوان پزشک شناخته شوید. از زمانی که این مدرک در اختیار شما قرار خواهد گرفت تا مدت زمان 5 سال دارای اعتبار خواهد بود.

شرکت در آزمون MCCQE بخش اول

یکی دیگر از مراحل معادل سازی مدرک پزشکی برای کسانی که مدرک تحصیلی خود را از کشوری غیر از کانادا دریافت کرده اند، شرکت در آزمون MCCQE است. بخش اول این آزمون توسط کامپیوتر انجام می شود. این آزمون در حال حاضر در بیش از 500 مرکز رسمی در سراسر جهان برگزار می شود. شما می توانید از طریق اکانتی که پیش تر ایجاد کرده اید برای شرکت در این آزمون اعلام آمادگی کنید.

در صورتی که قبلا چنین کاری نکرده باشید، سیستم از شما می خواهد تا برای تایید مدرک پزشکی خود از منبع SVR درخواست کنید. هزینه درخواست این تاییدیه 175$ دلار کانادا است. علاوه بر این 140$ دلار کانادا به ازای هر صفحه برای ترجمه از متقاضیان دریافت می شود. هزینه لغو درخواست نیز 57$ دلار کانادا خواهد بود.

شرکت در آزمون ملی NAC در کانادا برای پزشکان

بسته به هدفی که هر فرد دارد، ممکن است بخواهد فعالیت مختلفی را انجام دهد. آزمون NAC یک آزمون یک روزه است که آمادگی شما برای ورود به برنامه اقامت کانادا را مورد ارزیابی قرار می دهد. این یک آزمون ملی استاندارد است که دانش، مهارت و نگرش های ضروری برای یک دوره آموزشی را مورد ارزیابی قرار می دهد.

آزمون NAC یک آزمون بالینی ساختار یافته (OSCE) است. این آزمون شامل بخش های مختلف است و در برگیرنده سناریوهای بالینی است که هر فرد باید در آن ها شرکت کند. هر بخش از این آزمون 11 دقیقه به طول می انجامد و در بین هر بخش نیز دو دقیقه وقفه وجود دارد.

در هر بخش یک مشکل بالینی اعلام می شود و وظایفی که به فرد محول می شود نیز به او اعلام می شود که می تواند شامل نوشتن شرح حال بیمار، مطالعه شرح حال، معاینه فیزیکی یا غیره باشد. در هر بخش یک بیمار استاندارد (SP) و یک پزشک (PE) حضور دارند. یک OSCE شامل مجموعه ای از موقعیت هایی می شود که شما ممکن است در آن ها قرار گیرد و شامل مشکلاتی در زمینه های مختلفی از جمله موارد زیر است:

  • پزشکی
  • عمل جراحی
  • پزشکی اطفال
  • زنان و زایمان
  • روانپزشکی
  • پیشگیری و بهداشت عمومی

هزینه شرکت در این آزمون در سال 2021، 2885$ دلار کانادا اعلام شده است و در شهرهای ادمنتون، ونکوور، وینیپگ، اوتاوا، تورنتو و مونترئال به زبان انگلیسی برگزار می شود. این آزمون در شهر مونترئال به زبان فرانسوی نیز برگزار خواهد شد.

شرکت در آزمون MCCQE بخش دوم

همه فارغ التحصیلان در رشته های پزشکی چه در کانادا و چه خارج از این کشور باید نمره قبولی از بخش دوم آزمون MCCQE را بدست آورند. هر فرد پس از قبولی در آزمون مرحله اول، باید نشان دهد که آموزش های پزشکی بالینی کافی را پشت سر گذاشته است تا بتواند وارد این مرحله شود. پس از گذر از مرحله دوم آزمون، از طرف MCC به فرد یک مدرک معتبر اهدا خواهد شد. این آزمون تنها در کشور کانادا برگزار می شود.

در این آزمون 10 سناریوی بالینی مطرح می شود و انتظار می رود فرد 12 بخش را با موفقیت پشت سر بگذارد حتی اگر دو بخش از قسمت های گذرانده شده در نمره نهایی تاثیری نداشته باشد. برای هر بخش به فرد 6 یا 14 دقیقه زمان داده خواهد شد. در میان هر بخش نیز یک فرصت 2 دقیقه ای در اختیار هر شرکت کننده قرار می گیرد.

مواردی که در زیر آورده شده است، اهم اتفاقاتی است که در این آزمون رخ خواهد داد:

  • بدست آوردن یک تاریخچه متمرکز
  • معاینه کلامی و بدنی
  • مدیریت یک مشکل حاد
  • رسیدگی به امور ترخیص
  • بحث در رابطه با اهداف مراقبت
  • گزارش خبرهای ناگوار
  • تعامل با بیماران فراموشکار یا عصبی
  • ارائه مشاوره
  • تعامل با همکاران
  • رسیدگی به مشکلات رخ داده میان تیم مراقبت های بهداشتی

عبور از این مراحل چندگانه به فرد کمک خواهد کرد تا بتواند به عنوان یک پزشک معتبر در کشور کانادا به کار مشغول شود و فعالیت خود را آغاز کند. توجه داشته باشید که افرادی که در کشور کانادا تحصیل کرده باشند نیز باید در آزمون هایی شرکت کنند تا موفق به ورود به بازار کار حرفه ای شوند و در غیر این صورت پروانه اشتغال برای آن ها صادر نمی شود.

با همه این تفاسیر، دانشجویانی که در کشور کانادا مشغول تحصیل پزشکی هستند، در طول دوره تحصیل خود برای شرکت در این آزمون ها آماده خواهند شد و اطلاعات کافی در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت. افرادی که از خارج از کانادا برای کار در حیطه پزشکی اقدام می کنند، مستلزم معادل سازی مدرک خود هستند و در غیر این صورت شورای پزشکی کانادا اجازه فعالیت به آن ها را نخواهد داد. شما نیز قادر خواهید بود در صورت تمایل به مهاجرت به کانادا با ما در ارتباط باشید.

مجموعه مهاجرتی کاناداپاس از شما دعوت میکند، فرم ارزیابی رایگان را به دقت تکمیل کرده، سوابق و افتخارات خود را نیز ذکر بفرمایید.

پرسش های رایج درباره مراحل معادل سازی مدارک پزشکی در کانادا

مطابق اعلام رسمی سایت MCC تأییدیه ECA برای مقاصد مهاجرتی حداقل تا 5 سال پس از تاریخ اخذ آن اعتبار دارد. هرچند در برخی از موارد بسته به قوانین تعیین‌ شده برای پلن‌های مهاجرتی خاص ممکن است به ECA با تاریخ صدور حداکثر 2 یا 3 ساله نیاز باشد اما در کل این مدرک همانطور که گفته شد 5 سال اعتبار دارد. از سویی دیگر خود MCC تا حداکثر 4 سال پس از تسلیم مدارک، ECA مدارک پزشکی را برای متقاضیان صادر خواهد کرد. این بدان معنی است که در صورت نیاز به ECA جدید و گذر بیش از 4 سال از ارسال پرونده مدارک، باید مجدداً پرونده مدارک خود را تکمیل ارسال فرمائید.

هرچند پروسه اخذ معادل مدارک ممکن است درگیر با هزینه‌های جانبی دیگری شده و نیاز باشد تا مثلاً متقاضی برای دریافت ترجمه مدارک خود هزینه‌های بیشتری بپردازید اما هزینه خالص مراحل مختلف این پروسه در تاریخ نگارش یادداشت به شرح زیر است:

* 290 دلار کانادا برای ساخت حساب کاربری و عضویت در پورتال

* 170 دلار برای درخواست SVR که بخشی از مراحل استعلام اصالت مدارک پزشکی است

* 108 دلار برای درخواست ECA مدارک پزشکی

هزینه‌های مربوط به ارسال مدارک و پست بسته به شرایط مختلفی متغیر است و نمی‌توان حدود ثابتی برای آن تعریف کرد.

افراد تا سن 21 سال امکان اخذ پذیرش برای رشته های پزشکی را خواهند داشت که قبل از آن ابتدا باید در یک دوره 3 ساله لیسانس علوم پایه کسب کنند که برای گذراندن این دوره آیلتس 6 به بالا نیاز است و سپس با شرکت در آزمون mcat دوره اصلی شروع می شود.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link