اگر در خاک کانادا هستید و تمایل دارید ویزای توریستی خود را به ویزای تحصیلی یا همان مجوز تحصیل (Study Permit) کانادا تبدیل کنید، می‌توانید از داخل این کشور و بدون اینکه نیاز به ترک کانادا داشته باشید، برای اخذ مجوز تحصیل اقدام کنید.

البته، این در صورتی است که واجد شرایط اخذ مجوز تحصیل باشید. بر همین اساس در ادامه این مقاله به شرایط مورد نیاز، مراحل، هزینه‌ها و مزایای تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی کانادا پرداخته شده است. لطفا تا انتها این مقاله با ما در مجموعه حقوقی و مهاجرتی کاناداپاس همراه باشید.

آیا امکان تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی وجود دارد؟

همانطور که اشاره شد، در صورتی که در خاک کانادا حضور دارید، می‌توانید با دریافت پذیرش یکی از کالج‌ها، دانشگاه‌ها یا سایر مراکز آموزشی معتبر کانادا امکان تبدیل ویزای توریستی به ویزای تحصیلی کانادا را به دست بیاورید. برای تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی، باید شرایط کلی زیر را در اختیار داشته باشید:

  • در صورتی که زیر ۱۸ سال سن دارید، باید قصد داشته باشید که در یکی از مقاطع تحصیلی دبستان، راهنمایی یا دبیرستان تحصیل کنید.
  • در صورتی که بالای ۱۸ سال سن دارید، باید پذیرش یکی از کالج‌ها، دانشگاه‌ها یا سایر مراکز آموزشی معتبر کانادا را به دست آورده باشید.
  • اگر بالای ۱۸ سال سن داشته باشید و در یکی از مراکز آموزش عالی یا سایر مراکز آموزشی معتبر کانادا پذیرش مشروط گرفته باشید. یعنی شرط پذیرش شما در این موسسه، گذراندن یک دوره پیش‌نیاز باشد.

تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا، سریع‌ترین راه مهاجرت

تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا، یکی از رایج‌ترین راه‌های مهاجرت به کانادا است که متقاضیان بسیار زیادی هم دارد. اگرچه که اقامت موقت را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد، اما با انتخاب یک موسسه آموزشی معتبر و تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی نظیر کارشناسی و کارشناسی ارشد، می‌توان نیم‌نگاهی به اقامت دائم کانادا هم داشت و در مسیر آن قرار گرفت. ثبت نام در دوره‌های آموزشی ۶ تا ۱۲ ماهه، کوتاه‌ترین راه برای تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا است.

شرایط پذیرش دانشجویان در این دوره‌ها به مراتب راحت‌تر از دوره‌های آکادمیک و تحصیلات تکمیلی است و مهم‌تر از آن، به تمکن مالی چندان زیادی هم نیاز ندارند.

با توجه به سرعت بالای دریافت مجوز تحصیل در این روش، می‌توان آن را یکی از سریع‌ترین راه‌های مهاجرت به کانادا در نظر گرفت. به همین دلیل است که روزبه‌روز به شمار افرادی که تصمیم می‌گیرند ویزای توریستی کانادا خود را به تحصیلی تبدیل کنند، افزوده می‌شود.

شرایط مورد نیاز برای تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا

برای تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا، باید وضعیت (Status) خود را از بازدیدکننده (Visitor)‌ به دانشجو (Student) تغییر دهید؛ اما تغییر وضعیت از بازدیدکننده به دانشجو، کار چندان راحتی هم نیست. برای این منظور، باید از شرایط زیر برخوردار باشید:

  • تکمیل کردن و اتمام دوره‌های پیش‌نیاز کوتاه مدتی که ممکن است در حال انجام آن‌ها در کانادا باشید.
  • دوره‌ای که قصد دارید برای آن ویزای تحصیلی بگیرید، باید حداقل ۶ ماه و یا بیشتر طول بکشد.
  • این دوره، نمی‌تواند بخشی از یک دوره طولانی مدت باشد.
  • شما باید بتوانید دوره را در مدت زمان اقامت قانونی خود (معمولا ظرف 6 ماه پس از شروع دوره) تکمیل کنید.
  • باید نشان دهید که به اندازه مبلغ سالانه شهریه دانشگاه یا کالج خود به علاوه یک سال زندگی در کانادا تمکن مالی دارید. شهریه سالانه دانشگاه‌های کانادا از حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار شروع می‌شود تا ۳۰ الی ۳۵ هزار دلار در سال. برای هزینه زندگی در کانادا نیز معمولا بهتر است حدود ۱۵ هزار دلار تمکن مالی به ازای هر سال داشته باشید. یعنی مجموعا باید ۳۰ تا ۵۰ هزار دلار تمکن مالی داشته باشید. مدارک اثبات کننده تمکن مالی نیز می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
    • گردش مالی ۴ تا ۶ ماهه
    • گواهی حساب بانکی کانادایی (در صورت داشتن حساب بانکی در کانادا و انتقال پول به آن)
    • گواهی سرمایه‌گذاری تضمین شده در یک موسسه مالی کانادایی در صورت وجود
    • گواهی دریافت وام دانشجویی در صورت وجود
    • مدارک دریافت بورسیه در صورت وجود
    • نامه حمایت مالی در صورت داشتن حامی مالی
    • صورت حساب‌های پرداخت شهریه و محل اقامت در کانادا
  • مدرک زبان حداقل IELTS 6
  • انگیزه نامه و طرح تحصیل (Study Plan)
  • نداشتن سوءپیشینه
  • نشان دادن تمایل به بازگشت به کشور مبداء خود پس از تمام دوره تحصیل در کانادا

مراحل تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا

اگر قصد دارید که در ابتدا ویزای توریستی کانادا بگیرید و سپس آن را به ویزای تحصیلی تبدیل کنید، باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  1. ویزای توریستی بگیرید و به کانادا سفر کنید.

اولین اقدام، دریافت ویزای توریستی است که باید شرایط دریافت آن را داشته باشید. برخی از این شرایط، شامل تمکن مالی کافی برای مدت زمان حضور در کانادا، تاریخچه سفر قوی و اطمینان از بازگشت به کشور مبدا خود پس از اتمام تاریخ اعتبار ویزای توریستی می‌شوند.

 

  1. یکی از کالج‌ها، دانشگاه‌ها یا مراکز آموزشی معتبر کانادا را انتخاب کنید.

در این مرحله، باید دانشگاه یا کالجی که قصد دارید در آن تحصیل کنید را انتخاب کنید. نکته بسیار مهم، این است که مرکز آموزشی مورد نظر شما، باید حتما دارای شماره DLI باشد. شماره DLI نشان‌دهنده معتبر بودن موسسه مورد نظر است و نشان می‌دهد که جزو مراکز آموزشی مورد تایید دولت کانادا است. داشتن شماره DLI در آینده (زمانی که قصد دارید ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار تبدیل کنید و در مسیر اخذ اقامت دائم کانادا قرار بگیرید) نیز به کار می‌آید.

 

  1. برای کالج یا دانشگاه مورد نظر خود اپلای و پذیرش آن را دریافت کنید.

اکنون باید از یک موسسه معتبر دارای شماره DLI پذیرش بگیرید. شرایط گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های مختلف کانادا متفاوت است. این شرایط، می‌تواند نمره خاصی برای مدرک زبان یا معدل مشخصی باشد. برای آگاهی از شرایط پذیرش موسسه آموزشی مورد نظر خود، می‌توانید به سایت آن مراجعه کنید. در انتهای این مرحله، باید نامه پذیرش (Letter of Acceptance) موسسه مورد نظر را به دست بیاورید.

 

  1. وارد کانادا شوید و برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید.

بهتر است سریعا پس از ورود به کانادا با ویزای توریستی، فرایند اخذ ویزای تحصیلی را آغاز کنید؛ زیرا ویزای توریستی شما برای مدت محدودی اعتبار دارد و تا قبل از اتمام تاریخ اعتبار آن، باید موفق به اخذ ویزای تحصیلی شوید. مخصوصا با توجه به اینکه مدت زمان بررسی پرونده برای اخذ ویزای تحصیلی، قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است طولانی شود.

جهت اقدام برای اخذ ویزای تحصیلی، باید مانند سایر متقاضیان معمولی ویزای تحصیلی که از خارج کانادا برای آن اقدام می‌کنند، اقدام کنید. بدین معنی که باید به حساب کاربری خود در سایت اداره مهاجرت فدرال کانادا (IRCC) وارد شوید و مدارک مورد نیاز اعم از مدارک مالی و بانکی، نامه پذیرش، پاسپورت، ویزای توریستی و انگیزه نامه خود را آپلود کنید.

 

  1. برای تمدید ویزای توریستی و دریافت ویزیتور ریکورد (Visitor Record) درخواست دهید.

در زمانی که ویزای تحصیلی شما در حال بررسی است، ممکن است لازم باشد که ویزای توریستی خود را تمدید کنید تا مطمئن شوید که همچنان با وضعیت قانونی در کانادا اقامت دارید.

 

  1. به رعایت شرایط ویزای توریستی خود ادامه دهید.

در حالی که درخواست مجوز تحصیل شما در حال بررسی است، باید همچنان از شرایط ویزای توریستی خود پیروی کنید. یعنی به عنوان مثال، در حال کار کردن با این ویزا نباشید و قبل از تاریخ انقضای ویزای خود کانادا را ترک نکنید.

 

  1. ویزای تحصیلی خود را دریافت کنید.

در صورتی که شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا را داشته باشید، پس از گذشت مدتی که بررسی پرونده‌تان به اتمام رسید، می‌توانید آن را به دست بیاورید. با دریافت ویزای تحصیلی، می‌توانید دوره تحصیلی خود را آغاز کنید. لازم به ذکر است که از رعایت شرایط ویزای تحصیلی در زمانی که آن را در اختیار دارید نیز اطمینان حاصل کنید. بدین معنی که وضعیت خود را به عنوان دانشجوی تمام‌وقت حفظ کنید و در صورت تغییر اطلاعات تماس خود، آن‌ها را آپدیت یا به‌روزرسانی کنید.

مقایسه تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی با اخذ ویزای تحصیلی کانادا به‌طور مستقیم

حتما این سوال برای شما هم پیش آمده که چرا برخی از افراد به‌طور مستقیم برای ویزای تحصیلی کاناد اقدام نمی‌کنند و ابتدا ویزای توریستی می‌گیرند و سپس آن را به ویزای تحصیلی تبدیل می‌کنند؟

در پاسخ، می‌توان گفت که دانشجویان مسن‌تر، معمولا در اکثر مواقع مدرک تحصیلی دانشگاهی و سابقه کار دارند. بنابراین افسر اداره مهاجرت، ممکن است درمورد هدف آن‌ها از تحصیل در کانادا از آن‌ها سوال کند یا حتی به همین دلیل، پرونده را ریجکت کند.

علاوه بر این، برخی از متقاضیان ممکن است نمره مدرک زبان IELTS بالاتر از ۶ نداشته باشند و به همین دلیل، واجد شرایط اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه‌های کانادا نباشند. همچنین، این افراد ممکن است علاوه بر برخورداری از سابقه کار، در طول این مدت تمکن مالی و گردش حساب خوبی به دست آورده باشند. به این ترتیب با در نظر گرفتن کل این جوانب، شانس آن‌ها برای اخذ ویزای توریستی به طور بالقوه بالاتر از اخذ ویزای تحصیلی کانادا است.

به همین دلیل، به افرادی که گپ تحصیلی نسبتا زیادی دارند یا سن‌شان برای دریافت ویزای تحصیلی زیاد مناسب نیست، توصیه می‌شود ابتدا با ویزای توریستی وارد کانادا شوند، در دوره‌های آموزش زبان ۶ ماهه شرکت کنند و مدرک زبان خود را بگیرند و سپس با دریافت پذیرش مشروط یا بدون شرط، در یکی از کالج‌ها یا دانشگاه‌های کانادا شروع به تحصیل کنند.

البته که همیشه هم شرایط و موارد استثناء وجود دارد و اینطور نیست که این فرمول، برای همه به شکل دقیقا یکسانی کار کند. افراد مسن زیادی تاکنون بوده‌اند که بدون مشکل از همان ابتدا موفق به دریافت ویزای تحصیلی کانادا شده‌اند.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است افراد ابتدا برای ویزای توریستی اقدام کنند و پس از ورود به کانادا آن را به ویزای تحصیلی تبدیل کنند، کوتاه‌تر بودن پروسه اخذ ویزای توریستی است.

هزینه تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا

کلیه هزینه‌های قابل پرداخت برای تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا در جدول زیر ذکر شده‌اند:

نوع هزینه مقدار هزینه
اخذ ویزای توریستی کانادا ۱۰۰ دلار به ازای هر نفر یا ۵۰۰ دلار به ازای هر خانواده (۵ نفره یا بیشتر)
اخذ ویزای تحصیلی کانادا ۱۰۰ دلار به ازای هر نفر
انگشت نگاری ۷۵ دلار به ازای هر نفر یا ۱۷۰ دلار به ازای هر خانواده (۲ نفره یا بیشتر)

افرادی که نیاز به تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا ندارند

افرادی که جزو هر یک از دسته‌های زیر قرار بگیرند، از تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا معاف هستند:

  • کودکانی که قصد دارند در دوره‌های پیش‌دبستانی در کانادا تحصیل کنند.
  • افرادی که برای دوره‌های تحصیلی مجازی که از راه دور برگزار می‌شوند پذیرش گرفته‌اند.
  • افرادی که قصد دارند در یک دوره آموزشی ۶ ماهه بدون مدرک شرکت کنند.
  • افرادی که قصد دارند در سایر دوره‌هایی که ماهیت آکادمیک و حرفه‌ای ندارند شرکت کنند.
  • افرادی که قصد دارند در دوره‌هایی که کم‌تر از ۶ ماه طول می‌کشند شرکت کنند.

دلایل ریجکت شدن تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا

درخواست تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا، ممکن است به دلایل زیادی ریجکت شود؛ اما برخی از رایج‌ترین دلایلی که می‌تواند باعث این اتفاق شود شامل موارد زیر می‌شود:

  • بالا بودن سن و مناسب نبودن شرایط متقاضی برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا از نظر سنی. البته بالا بودن سن، دلیل قطعی ریجکت شدن پرونده ویزای تحصیلی نیست و صرفا می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار باشد. در صورتی که متقاضی بتواند دلایل قانع کننده‌ای برای گپ تحصیلی خود داشته باشد، خطر ریجکت شدن را کاهش خواهد داد.
  • داشتن سابقه قبلی در ریجکت شدن ویزای کانادا؛ مگر اینکه تغییرات اساسی در شرایط فرد ایجاد شده باشد. یعنی به عنوان مثال، نمره زبان بالاتری گرفته باشد یا شرایط مالی وی بهبود پیدا کرده باشد.
  • عدم اثبات تمکن مالی کافی به اندازه یک سال شهریه دانشگاه و هزینه زندگی در کانادا
  • عدم اطمینان از بازگشت به کشور خود پس از اتمام دوره تحصیل در کانادا
  • نداشتن وابستگی‌های کافی برای اطمینان آفیسر از بازگشت به کشور مبداء خود
  • ارائه مدارک جعلی یا گمراه کننده
  • عدم ارائه کلیه مدارک شناسایی، مالی، بانکی، شغلی و سایر مدارک مورد نیاز به صورت جامع و کامل
  • عدم موفقیت در کسب پذیرش یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های کانادا

درباره دلایل و رفع ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا این مقاله را از دست ندهید.

مزایای تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا

با تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا می‌توانید از مزایای زیر بهره‌مند شوید:

  • تبدیل وضعیت (Status) از بازدیدکننده (Visitor) به دانشجو (Student) از داخل کانادا، باعث صرفه‌جویی در وقت شما خواهد شد و پروسه کوتاه‌تری برای مهاجرت به کانادا نسبت به اقدام برای ویزای تحصیلی به طور مستقیم است.
  • به مدارک و مستندات کم‌تری نیاز دارد.
  • همسر متقاضی می‌تواند مجوز کار (Work Permit) کانادا بگیرد و فرزندان زیر ۱۸ سال آن‌ها نیز می‌توانند به صورت رایگان در مدارس کانادا تحصیل کنند.
  • کل اعضای خانواده می‌توانند از خدمات بهداشتی و درمانی رایگان در کانادا بهره‌مند شوند.
  • امکان انجام کار دانشجویی برای متقاضی اصلی در طول دوره تحصیل خود وجود دارد.
  • تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی کانادا یکی از سریع‌ترین راه‌های مهاجرت به این کشور است.
  • از طریق این روش شما می‌توانید بدون نیاز به خروج از کانادا ویزای تحصیلی دریافت کنید.

کلام آخر

با توجه به سیستم آموزشی کانادا و دانشگاه‌های معتبر کانادا، طبیعی است که افراد زیادی علاقه‌مند به تحصیل در این کشور باشند؛ اما مشکلی که برای برخی از افراد وجود دارد، این است که شاید مدتی از آخرین دوره تحصیلی آن‌ها گذشته باشد و گپ تحصیلی زیادی داشته باشند.

این افراد، برای کاهش ریسک ریجکت شدن پرونده خود، بهتر است از طریق روش تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی اقدام کنند که مراحل آن را به طور کامل در این مطلب مورد بررسی قرار داده شد.

کوتاه‌تر بودن این پروسه نسبت به اقدام مستقیم برای ویزای تحصیلی نیز یکی دیگر از دلایلی است که افراد آن را ترجیح می‌دهند. اگر شما هم اقدام از طریق این روش را مد نظر دارید، می‌توانید با کارشناسان کاناداپاس تماس بگیرید تا بیشتر شما را راهنمایی کنند.

شما هم می توانید با اقدام از طریق کاناداپاس و i3 capital موفقیت مهاجرت خود را به حداکثر برسانید. برای دریافت مشاوره فرم ارزیابی رایگان زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

فرم ارزیابی رایگان مهاجرت به کانادا

سوالات متداول درباره تبدیل ویزای توریستی کانادا به تحصیلی

پس از تبدیل ویزای توریستی خود به ویزای تحصیلی، معمولا می‌توانید ۱ تا ۴ سال (بسته به طول دوره تحصیلی یا آموزشی خود) در کانادا اقامت کنید. ویزای تحصیلی، معمولا ۹۰ روز بیشتر از مدت زمان دوره تحصیلی شما اعتبار دارد. در طول این ۹۰ روز می‌توانید برای ترک کانادا آماده شوید و یا برای تمدید مجوز تحصیل خود اقدام کنید.

برای این منظور، ابتدا باید ویزای توریستی کانادا را دریافت کنید و زمانی که وارد این کشور شدید، سریعا برای اخذ پذیرش یکی از دانشگاه‌ها یا کالج‌های معتبر کانادا که دارای شماره DLI هستند، اقدام کنید. می‌توانید ابتدا در یک دوره آموزشی کوتاه مدت نظیر دوره‌های زبان شرکت کنید تا واجد شرایط اخذ ویزای تحصیلی کانادا شوید. با داشتن پذیرش یکی از مراکز آموزشی معتبر کانادا، می‌توانید ویزای تحصیلی خود را دریافت کنید.

این روش برای افرادی که در بازه سنی مناسب (بین ۲۵ تا ۳۰ سال) برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا نیستند و گپ تحصیلی دارند، مناسب است. این افراد در صورت اقدام برای ویزای تحصیلی کانادا به طور مستقیم، ممکن است قادر به متقاعد کردن آفیسر اداره مهاجرت برای هدف خود از تحصیل در کانادا نشوند. همچنین، ممکن است قادر به اخذ مدرک زبان IELTS 6 نباشند. در چنین شرایطی، بهتر است ابتدا با ویزای توریستی وارد کانادا شوند و سپس وضعیت اقامت خود (Status) در کانادا را به دانشجو (Student) تبدیل کنند.

تبدیل ویزای توریستی به تحصیلی برای برخی از افراد گزینه بهتری نسبت به اقدام مستقیم برای ویزای تحصیلی است. یکی از اصلی‌ترین دلایل این امر، کوتاه‌تر بودن پروسه اخذ ویزای توریستی نسبت به ویزای تحصیلی است. همچنین، این روش نیاز به ارائه مدارک و مستندات کم‌تری دارد. ضمن اینکه مقاضیانی که مدرک زبان خوبی ندارند، می‌توانند در طول مدت حضور خود در کانادا با ویزای توریستی، در دوره‌های زبان شرکت کنند و سطح زبان خود را نیز تقویت کنند.

هزینه دریافت ویزای تحصیلی از داخل و خارج کانادا یکسان است. بنابراین، متقاضیان ابتدا باید هزینه ویزای توریستی که حدود ۱۰۰ دلار هست را پرداخت کنند و ۱۰۰ دلار هم برای بررسی درخواست خود برای دریافت ویزای تحصیلی بپردازند. این روش مجموعا حدود ۲۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. البته، هزینه انگشت نگاری که ۷۵ دلار به ازای هر نفر هست را نیز باید به آن اضافه کرد.