کانادا غالباً از ایده‌های استارت‌آپی حمایت و پشتیبانی می‌کند، به طوری که هر فرد با یک ایده استارت‌آپی خلاق و معقول می‌تواند به همراه تیم خود اقامت دائم این کشور را به‌دست بیاورد. امسال نیز همانند سال‌های قبل، کشور کانادا جزو  پنج کشور برتر برای راه‌اندازی استارت‌آپ قرار گرفته و رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. برای آشنایی با چند ایده استارتاپی برای مهاجرت به کانادا این مقاله را از دست ندهید.

کانادا جزو پنج کشور برتر برای راه‌اندازی استارت‌آپ

بر همین اساس در این مقاله قصد داریم استارت‌آپ‌های موفق کانادا که در حال حاضر مشغول به فعالیت هستند را معرفی و بررسی کنیم.

شرایط استارت‌آپ‌ها در کانادا

تمایل کشور کانادا به عنوان بستری برای فعالیت استارت‌آپ‌ها در سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است. اما آیا این کشور برای شروع استارت‌آپ‌ها مناسب است و به موفقیت بیزینس شما منجر می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت فضای استارت‌آپی و اقتصاد پویای این کشور باعث جذب استعدادهای مختلف از سراسر جهان شده است.

طبق آخرین تحقیقاتی که یکی از سایت‌های بین‌المللی استارت‌آپی (Startupblink) انجام داده است، کشور کانادا رتبه چهارم بهترین کشورها برای شروع کسب و کار را به‌دست آورده و شهرهای تورنتو، ونکوور، مونترال و اُتاوا در میان 100 شهر برتر قرار گرفته‌اند.

در نمودار زیر لیست 10 کشور برتر برای پیشبرد استارت‌آپ‌ها به ترتیب نشان داده شده است:

لیست ۱۰ کشور برتر برای پیشبرد استارت‌آپ‌ها

ویزای استارت آپ کانادا، روشی برای دریافت اقامت موقت و دائم کانادا از طریق راه اندازی کسب و کار نوپا (Start-Up) و ایجاد استارتاپ است.

10 صنعت پرسود کشور کانادا در سال 2022

اگر قصد راه‌اندازی استارت‌آپ خود را در کشوری خارج از محل زندگیتان دارید، پیشنهاد می‌شود حتماً ابتدا در ارتباط با صنایع پردرآمد و سودآور کشور مورد نظر تحقیقاتی انجام دهید.

اطلاعات جدول زیر با بررسی بیش از 480 صنعت مختلف در کشور کانادا و میزان سود آنها در سال 2022 به‌ دست آمده است:

مجموع سود در سال

2022به میلیارد دلار

صنایع سودآور در کشور کانادا
$74.1B بانکداری و امور مالی
$28.1B خدمات درمانی و بیمارستان‌ها
$11.6B دانشگاه‌ها و کالج‌ها
$10.9B اپراتورهای تلفن
$10.1B انتقال نیروی برق
$8.0B انرژی‌های تجدیدپذیر
$7.9B استخراج نفت و گاز
$7.5B مشاوره در زمینه پردازش اطلاعات (IT)
$6.5B صنایع غذا و نوشیدنی
$5.3B دندانپزشکی
اهمیت داشتن وکیل مهاجرت به کانادا

در مسیر انتخاب ایده، رشد و سوددهی آن و تمامی مراحل مهاجرت به کانادا و اخذ اقامت دائم از طریق راه‌اندازی استارت‌آپ خود، می‌توانید روی کمک و مشاوره مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس حساب کنید.

علت رشد استارتاپ های موفق کانادا

استارت‌آپ‌های موفق در کشور کانادا

ترکیب روحیه کارآفرینی و در دسترس بودن سرمایه برای تجارت باعث محبوبیت استارت‌آپ‌های زیادی در حوزه‌های مختلف در کشور کانادا و موجب رشد پر شتاب صاحبان این استارت‌آپ‌ها شده است.

بر همین اساس، در این قسمت از مقاله می‌خواهیم چند نمونه از این استارت‌آپ ‌ای فراگیر و موفق را معرفی کنیم :

این استارت‌آپ یک پورتال برای درخواست دوره‌های آموزشی برای دانشجویان در سرتاسر جهان است. در سال 2015 در شهر واترلو راه‌اندازی شد و در حوزه‌های هوش مصنوعی، آموزش، اینترنت و نرم‌افزار فعالیت می کند.

موسسان اصلی آن مارتین بصیری (Martin Basiri)، مصی بصیری (Massi Basiri) و مهتی بصیری (Meti Basiri) هستند و حدود 20 سرمایه‌گذار دارد.  در حال حاضر حدود 3 هزار نفر در این استارتاپ مشغول به کار هستند.

با استفاده از ابزار موجود در این سایت، سرمایه گذاران می‌توانند دارایی خود را مدیریت کنند و آن را افزایش دهند. زمینه فعالیت آنها حوزه ارزهای دیجیتال و مشاوره‌های مالی و سرمایه‌گذاری است.

این مجموعه در سال 2014 کار خود را شروع کرد و در شهر تورنتو و نیویورک دارای دفاتر اداری است. شعار آنها این است که «شما با هر میزان سرمایه‎‌ای که داشته باشید ما برایتان بهترین بازخورد را فراهم می‌کنیم» و هدف آنها تبدیل شدن به بزرگترین استارت‌آپ در حوزه سرمایه‌گذاری است.

موسسان اصلی آن برت هانی کات (Brett Huneycutt)، مایکل کچن (Michael Katchen) و رودی ادلر (Rudy Adler) هستند و حدود 17 سرمایه‌گذار دارد. در این استارتاپ حدود 400 نفر مشغول به کار هستند.

این استارت‌آپ در زمینه ارتباطات ماهواره‌ای و اینترنت فعالیت می‌کند. این سازمان در حال گسترش فعالیت‌های خود است و همانطور که از صفحه اول سایت آن نیز مشخص است، به‌تازگی دو ماهواره به فضا فرستاده است.

کپلر در سال 2015 کاار خود را در شهر تورنتو آغاز کرد و در حال حاضر 50 کارمند دارد. موسسان اصلی آن مارک مایکل (Mark Michael)، مینا میتری (Mina Mitry) و ون چنگ چون (Wen Cheng Chong) هستند و حدود 24 سرمایه گذار دارد.

این استارت‌آپ برای ویزیت آنلاین پزشکان و خدمات درمانی و مشاوره‌های پزشکی ایجاد شده است. با استفاده از این اپلیکیشن در هر ساعتی از شبان‌ روز و بدون رزرو قبلی، شما می‌توانید با پزشکان جلسه مشاوره داشته باشید.

دوران کرونا نقطه اوجی برای Maple محسوب می‌شود، چراکه افراد بسیاری با استفاده از خدمات درمانی آنلاین موفق به درمان شدند. این استارت‌آپ در سال 2015 در شهر تورنتو کانادا شروع به کار کرد و در حال حاضر حدود 30 نفر پرسنل دارد.

موسسان اصلی آن برت بلچتز (Brett Belchetz)، رکسنا زمان (Roxana Zaman) و استوارت استار (Stuartt Star) هستند و 7 نفر سرمایه‌گذار نیز دارد.

این استارت‌آپ در زمینه گردشگری فعال است و خدماتی شامل ملزومات سفر همانند خرید بلیت ارائه می‌دهد و با اکثر ایرلاین‌ها و سایت‌های فروش بلیت (مثل Amadeus، Lufthansa و American Ailines) همکاری می‌کند.

این سایت همچنین در زمینه اخذ ویزای الکترونیکی و چک-این فرودگاهی به‌صورت آنلاین و خدمات مرتبط با آن نیز فعالیت دارد. این استارت‌آپ در سال 2015 در تورنتو شروع به کار کرد و هم‌اکنون حدود 30 نفر پرسنل دارد.

موسسان آن ایوان شارکو (Ivan Sharko) و مکس تیریمین (Max Tremaine) هستند و در حال حاضر 11  سرمایه‌گذار دارد.

این برنامه که جزو شناخته‌شده‌ترین برنامه‌ها در کانادا است که برای سفارش آنلاین غذا ساخته شده است و به شما این امکان را می‌دهد تا رستوران‌ها و کافه‌های محل زندگی خود را پیدا کنید، منو را ببینید، ثبت سفارش کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

این استارتاپ نیز مانند اکثر استارتاپ‌های موفق در شهر تورنتو و در سال 2014 تاسیس شده است. موسسان آن لری استینسون (Larry Stinson)، ری ردی (Ray Reddi) و رابرت کیم (Robert Kim) بوده اند و این مجموعه شامل 13 سرمایه‌گذار و حدود 500 نفر پرسنل است.

این اپلیکیشن آگهی‌های مرتبط با املاک و مستغلات را در اختیار شما قرار می‌دهد و به کمک آن می‌توانید ساختمان، دفتر، زمین و … مورد نظر خود را برای اجاره یا خرید پیدا یا حتی آگهی کنید تا به فروش برسد.

نسبت به سایر استارت‌آپ‌های موفق بررسی شده، Avison Young قدمت بیشتری دارد و از سال 1978 فعالیت خود را شروع کرده است.

علاوه بر کانادا، شما می‌توانید آگهی‌های مسکن در کشورهای آمریکا، آلمان، انگلستان، ایرلند و چند کشور دیگر را نیز در این سایت چک کنید. به صورت میانگین  3 هزار نفر در این استارت‌آپ مشغول به کار هستند و تنها 2 نفر سرمایه‌گذار دارد.

شما در این اپلیکیشن می‌توانید به صورت مستقیم انواع زیورآلات مثل دستبند، انگشتر، گردن‌بند و گوشواره را خریداری کنید. زیورآلات موجود در این سایت ترکیبی از مد روز و مدل‌های سنتی است و به دلیل حذف واسطه‌ها، قیمت‌های معقولی دارند.

Mejuri در سال 2013 در شهر تورنتو شروع به فروش آنلاین محصولات خود کرده و به طور میانگین 200 نفر در آن مشغول به کار هستند. موسسان اصلی آن ماجد مسد (Majed Masad) و نورا سکیژا (Noura Sakkijha) بوده و در حال حاضر 12 سرمایه‌گذار دارد.

این اپلیکیشن، تکنولوژی دریافت امواج مغز و تبدیل آن به اطلاعات را انجام می‌دهد. اطلاعات به دست آمده از هدبند هوشمند در زمینه‌ های گوناگونی مانند تمرکز در طول روز، آرامش درونی در طول شب و به طور کلی تناسب اندام شما قابل استفاده است.

این استارت‌آپ نیز همانند اکثر استارت‌آپ‌های موفق در شهر تورنتو کانادا و در سال 2007 کار خود را شروع کرده است. موسسان اصلی آن اریل گارتن ( Eriel Garten)، کریس آیمون (Chris Aimone) و استیو مان (Steve Mann) بوده اند و در حال حاضر 14 سرمایه‌گذار دارد. به طور میانگین 30 نفر نیز در این استارت‌آپ مشغول به کار هستند.

این نرم‌افزار بازرگانی در کسب و کار به شما مشاوره می‌دهد و کمک می‌کند و همچنین فضایی دیجیتال نیز برای نیرو کار شما را فراهم می‌کند. زمینه فعالیت این استارت‌آپ تولید محتوا، مشاوره کسب و کار، اشتراک اطلاعات و راحت تر کردن ارتباطات است.

در سال 2008 در شهر کیچنر کانادا این بیزینس با تنها موسس آن یعنی دن لاتندر(Dan Latendre)  آغاز به کار کرد. در حال حاضر حدود 200 نفر نیروی کار فعال و 5 سرمایه گذار در این استارت‌آپ مشغول به کار هستند.

در این قسمت سعی شد 10 استارت‌آپ موفق در کشور کانادا در زمینه‌های مختلف مثل آموزشی، صنایع غذایی و خوراک، مد و فشن، گردشگری، ارزهای دیجیتال، پزشکی و … معرفی شود.

البته که استارت‌آپ‌های موفق زیاد دیگری در این کشور وجود دارد؛ مانند Element Ai در زمینه هوش مصنوعی، Loopio در زمینه پرسشنامه‌های امنیتی، Open Care در زمینه درمانی و دندانپزشکی، Snappy در زمینه مدیریت رستوران‌ها از جمله آنها هستند.

مهیار حلاج‌پور که عضو سازمان NACO (National Angel Capital Organization) است و به صورت رسمی بر روی پروژه‌های استارت‌آپی در کشور کانادا اظهار نظر می‌کند، می‌تواند به بهترین روش ممکن شما را ابتدا تا انتها در این مسیر همراهی کند.

همچنین مجموعه کاناداپاس به صورت تخصصی و حرفه‌ای آماده کمک و پاسخ به سوالات  شما در حوزه استارت‌آپ و اخذ اقامت دائم کانادا از طریق پروژه‌های استارت‌آپ است.

بهترین شهرهای کانادا برای شروع استارت‌آپ

چند نمونه طرح استارت آپ کانادا را در این مقاله مطالعه کنید.

بهترین شهرهای کانادا برای شروع استارت‌آپ کدام است؟

همانطور که پیشتر نیز به این موضوع اشاره شد، به طور کلی کشور کانادا فضای مناسبی برای کسب و کارهای استارت‌آپی ایجاد کرده است؛ اما در بین همه شهرهای آن، سه شهر از وضعیت مطلوب‌تری برخوردار است. به ترتیب سه شهر تورنتو، ونکوور و مونترال در میان 50 شهر برتر جهان برای موفقیت استارت‌آپ‌ها قرار دارند.

رتبه‌ جهانی این سه شهر و سایر شهرهای مهم کشور کانادا در جدول زیر قابل مشاهده است:

رتبه‌ جهانی شهرهای برتر کانادا برای موفقیت استارت‌آپ‌ها
  • تورنتو (Toronto)

اگر به 10 استارت‌آپ موفق ارائه شده در این مقاله دقت کرده باشید، حتما متوجه شده‌اید که اکثر آنها فعالیت خود را از این شهر شروع کرده‌اند. تورنتو در میان سایر شهرهای جهان در رتبه 26 قرار گرفته است و مهد شروع کار استارت‌آپ‌ها در کشور کانادا محسوب می‌شود.

همچنین در این شهر برنامه‌های حمایتی مالی زیادی برای استارت‌آپ‌ها وجود دارد. هم‌اکنون بالای 4 هزار استارت‌آپ در این شهر در حوزه تکنولوژی فعال هستند. شهری که بزرگترین مرکز نوآوری در جهان محسوب می‌شود.

  • ونکوور (Vancouver)

ونکوور نیز همانند تورنتو به عنوان مرکز تکنولوژی و فضای استارت‌آپی همواره مرکز توجه بوده است.

این شهر رتبه 42 را در میان سایر شهرهای جهان دارد و به پشتوانه آموزشگاه‌های هوش مصنوعی و پیشرفت نرم‌افزاری موجود در آن، نوآوران و افراد خلاق زیادی را هر ساله در حوزه تکنولوژی به جامعه تحویل می‌دهد. از جمله استارت‌آپ‌های معروفی که در این شهر استقرار دارند می‌توان به Hootsuite و Slack اشاره کرد.

  • مونترال (Montreal)

سرمایه‌گذاران ریسک پذیر یا VC ها از سال 2018 تا سال 2022 حدود 1.7 میلیارد دلار بر روی پروژه‌های استارت‌آپی موجود در این شهر سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

همچنین این شهر بیشتر از 30 مرکز شتاب‌دهنده و رشد کسب و کار دارد. رتبه شهر مونترال در میان سایر شهرهای جهان 46 است.

در رویدادهای استارت‌آپی که هر ساله در مونترال برگزار می‌شود، کارآفرینان و صاحبان کسب و کار زیادی شرکت می‌کنند.

چرا کانادا برای راه‌اندازی استارت‌‌آپ خوب است؟

در این قسمت به چند عامل مهم برای اینکه چرا کشور کانادا برای راه‌اندازی یک کسب و کار نوپا خوب است، اشاره شده است :

حمایت‌های مالی: از جمله مهمترین عوامل موفقیت استارت‌آپ شما در کانادا حمایت‌هایی است که از جانب دولت صورت می‌گیرد.

دولت کانادا همواره افراد را با راه‌هایی مثل معافیت مالیاتی، اعتبارات و وام‌های بلاعوض ترغیب به شروع کسب و کار خود می‌کند.

سازمان‌های حمایت‌کننده نیز که پیشتر راجع به آنها صحبت شد، در کنار دولت کانادا حمایت مالی خود را از استارت‌آپ‌ها دریغ نمی‌کنند.

البته توجه داشته باشید که شرایط و قوانین دریافت حمایت‌های دولتی، فرآیند پیچیده‌ای است و باید پیش از شروع، حتما تمام موارد را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید.

سیستم  آموزشی و تحصیلی: در حال حاضر اکثر دانشگاه‌های کانادا خانه‌ای برای مراکز رشد و شتاب‌دهنده استارت‌آپ‌ها یا انکوباتورها شده‌اند.

همچنین محققین دانشگاهی این کشور زمان زیادی را صرف تحقیق علمی، آزمودن و توسعه پروژه‌های استارت‌آپی می‌کنند.

برنامه‌های مهاجرتی: کشور کانادا برنامه‌های مهاجرتی مطلوبی به کارآفرینان پیشنهاد می‌دهد تا بتوانند به این کشور به‌راحتی مهاجرت و کسب و کار خودشان را پایه‌گذاری کنند.

انواع سرمایه‌گذارهای استارت‌آپ در کانادا

کلاهبرداری استارتاپ کانادا؛ آشنایی با ترفندهای کلاهبرداری از صاحبان ایده استارتاپ کانادا

انواع سرمایه‌گذارهای استارت‌آپ در کانادا

همانطور که پیشتر گفته شد، ایده خلاقانه شما برای استارت‌آپ می‌تواند توسط یکی از سرمایه‌گذاران در کانادا حمایت شود و با تزریق منابع مالی به کسب و کار شما رونق ببخشد.

همچنین برای ثبت استارت‌آپ خود در کشور کانادا باید نامه تاییدیه از یکی از سازمان‌های زیر داشته باشید که این سازمان‌ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

این گروه سرمایه‌گذاران در پروژه‌های استارت‌آپی با پتانسیل بالا، اما دارای خطر و ریسک وارد می‌شوند و به دنبال بازدهی بالا هستند.

این سازمان‌ها معمولا روی پروژه‌های حوزه فناوری یا استارت‌آپ‌هایی که رشد سریعی داشته باشند، سرمایه‌گذاری می‌کنند.

در صورت تایید طرح، شما می‌توانید از حداقل 200  هزار دلار روی کمک آنها حساب کنید.

برخی از معروف‌ترین VC ها عبارتند از:

  • Arete Venture Capital
  • BCF Business Law Firm
  • Real Ventures
  • Lumira Ventures

اگر ایده استارت‌آپی شما بتواند نظر این  گروه از سرمایه‌گذاران را جلب کند، در پروژه شما سهیم و شریک سود و زیان شما می‌شوند.

تعداد دقیق آنها در کشور کانادا مشخص نیست (بین 20 تا 50 هزار شخص یا گروه فعال). افرادی که معمولا درآمد سالیانه یا میزان دارایی (در گردش) آنها بالا باشد، می‌توانند با داشتن شرایط لازم، عضو گروه سرمایه‌گذاران انجل شوند.

وکیل رسمی مجموعه کانادا پاس، مهیار حلاج پور نیز عضو این گروه سرمایه‌گذاران است و به‌طور مستقیم پروژه‌های استارت‌آپی را بررسی می‌کند.

میزان سرمایه کمکی انجل‌ها به کسب و کار شما حداقل 75 هزار دلار است. برخی از سرمایه‌گذاران مورد تایید دولت کانادا عبارتند از:

  • Canadian International Angel Investors (CIAI)
  • The Golden Triangle Angel Network (GTAN)
  • York Angel Investors
  • VANTEC Angel Network

این مراکز در ارتباط با استارت‌آپ مورد نظر شما، مشاوره و نامه حمایتی به شما می‌دهند و در واقع شتاب دهنده کسب و کار شما هستند.

البته اغلب در ازای مشاوره، آموزش و پشتیبانی هزینه دریافت می‌کنند، اما از طرفی به افزایش سرعت سوددهی استارت‌آپ شما کمک می‌کنند.

برخی از انکوباتورهای مورد تایید اداره مهاجرت کانادا عبارتند از:

  • Alacrity Canada
  • Innovation Factory
  • York Entrepreneurship Development Institute (YEDI)
  • Spark Centre
دریافت اقامت کانادا با ویزای استارتاپ

مدت زمان گرفتن ویزای استارتاپ کانادا چقدر است؟ در اینجا بخوانید.

کلام پایانی

یکی از راه‌های متداول اخذ اقامت دائم کشور کانادا در سال‌های اخیر از طریق برنامه‌های استارتاپی بوده است که در این مسیر شما نیازمند به ارائه ایده خلاقانه خود و گرفتن نامه تاییدیه یا Letter of Support از یکی از سه سازمان حمایت‌کننده کسب و کارهای استارت‌آپی، هستید.

توجه داشته باشید که پیش از راه‌اندازی استارتاپ خود در کانادا باید با سایر استارت‌آپ‌های موفق موجود در این کشور آشنا شوید و همچنین هزینه‌های شروع کار خود را نیز برآورد کنید. همچنین باید در نظر داشته باشید که بهتر است استارت‌آپ خود را ابتدا در مقیاس کوچک‌تر شروع کنید و سپس با ایده‌های جدید کار خود را گسترش دهید.

سوالات متداول درباره راه اندازی استارت آپ در کانادا

بستگی به ایده استارت‌آپی شما و میزان خلاقیت و منحصر بودن آن دارد، اما اگر به‌طور کلی روند استارت‌آپ شما رو به رشد باشد و اثبات شود وجود پروژه شما به سایر مشاغل موجود در این کشور آسیب نمی‌زند و به سودهی نیز رسیده است، بله امکان اخذ اقامت دائم شما پس از یک سال وجود دارد.

بله باید اثبات کنید که از تمکن مالی مناسبی برای گذراندن یک سال زندگی در کانادا برخوردار هستید و حتی در صورتی که استارت‌آپ شما در سال اول به سوددهی نرسد به مشکل بر نخواهید خورد.

این موضوع نیز بستگی به نوع فعالیت استارت‌آپ شما دارد، اما جالب است بدانید که حدود 80 درصد ایده‌های خلاق و نوآورانه استارت‌آپی در کشور کانادا به موفقیت می‌رسند که اکثراً در زمینه‌های تجارت الکترونیک، برنامه‌های موبایل، مشاوره کسب و کار و خدمات آنلاین بوده‌اند.

در سال گذشته طبق آمار سایت fundsquire حدود 902 هزار کمپانی فعال استارت‌آپی در کانادا وجود داشته و سالیانه حدود 96 هزار استارت‌آپ دیگر به این تعداد، اضافه می‌شود.