آیا می دانستید کانادا دوره هایی را ارائه می دهد که به شما امکان می دهد هم‌زمان هم یاد بگیرید و هم درآمد کسب کنید؟ دوره های کوآپ در کانادا سیستمی است که برای دانشجویانی که به دنبال تجربه کاری در برنامه درسی دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد هستند، توسعه یافته است. هدف از این دوره، آموزش دانش تئوری و عملی به دانشجویان است. در ادامه قصد داریم به توضیح بیشتر درباره دوره های کوآپ کانادا و شرایط آنها بپردازیم؛ با ما همراه باشید!

دوره های کوآپ کانادا چیست؟

کانادا مقصد اکثر دانشجویان ایرانی است که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند. این کشور علاوه بر ارائه بهترین شهر ها و زندگی دانشجویی، دوره های کارآموزی جذابی نیز ارائه می دهد.

دوره های کارآموزی یا کوآپ (Co-Op) به دانشجویان بین المللی اجازه می دهند تا رشته هایی را که دارای شرایط کار و تحصیل همزمان هستند، دنبال کنند.

دانشگاه ‌های کانادا با شرکت ‌های متعددی ارتباط دارند که دانشجویان دوره‌ های کوآپ را برای کار در صنایع خود استخدام می ‌کنند و در ازای کار دانشجویان، به آنها حقوق پرداخت می کنند.

دوره های کوآپ برای دوره های کارشناسی 5 ساله و برای دوره های کارشناسی ارشد 2 تا 3 ساله است. برای درک بهتر ساختار دوره های کوآپ، بیایید به جدول زیر که برنامه کوآپ دانشگاه واترلو را توصیف می کند، نگاه کنیم.

می تا آگوست ژانویه تا آوریل سپتامبر تا دسامبر
کارآموزی تحصیل در دانشگاه تحصیل در دانشگاه سال اول
تحصیل در دانشگاه کارآموزی تحصیل در دانشگاه سال دوم
کارآموزی تحصیل در دانشگاه کارآموزی سال سوم
تحصیل در دانشگاه کارآموزی تحصیل در دانشگاه سال چهارم
فارغ التحصیلی تحصیل در دانشگاه کارآموزی سال آخر
  • تحصیل در دانشگاه= 4 ماه کامل در ترم تحصیلی که در دانشگاه گذرانده می شود.
  • کارآموزی= 4 ماه کامل برای کارآموزی

دانشجویان مهاجر به کانادا این حق را دارند که تعداد ساعات مشخصی را در طول هفته بدون نیاز به ویزای کار کانادا مشغول به فعالیت شوند؛ در این باره مقاله کار دانشجویی در کانادا را مطالعه کنید.

مزایا و معایب گذراندن دوره های کوآپ کانادا

یک برنامه کوآپ می تواند یک مکمل عالی برای روند دریافت مدرک تحصیلی شما باشد. اگر به فکر انجام Co-Op هستید، در اینجا چند مزیت وجود دارد که باید به آنها فکر کنید:

  • شما در زمینه کاری خود تجربه زیادی کسب می کنید؛
  • شما برای کارتان به عنوان دانشجوی کارآموز، دستمزد دریافت می کنید؛
  • می توانید با کارفرمایان ارتباط برقرار کنید و ارتباطات ارزشمندی ایجاد کنید؛
  • شما می توانید در مورد حرفه خود بیشتر بدانید و بفهمید که آیا آن را دوست دارید یا نه؛
  • می توانید به جای کلاس های درس، حرفه خود را به صورت میدانی یاد بگیرید؛
  • مهارت های فوق العاده ای در مصاحبه و رزومه سازی به دست می آورید؛

معایب:

  • ممکن است زمان فارغ التحصیلی شما بیشتر طول بکشد؛
  • برای دریافت مدرک تحصیلی شما برنامه ریزی و سازماندهی بیشتری لازم است، زیرا برخی از دوره ها فقط در زمان های خاصی ارائه می شوند؛
  • حجم کار می تواند زیاد و سخت باشد؛
  • ممکن است هزینه های اضافی برای دریافت مدرک شما به منظور شرکت در Co-Op وجود داشته باشد؛
  • ممکن است مجبور شوید برای کار به منطقه یا شهر دیگری نقل مکان کنید؛
  • هیچ تضمینی برای دریافت فرصت کارآموزی در یک رشته وجود ندارد؛
  • پس از فارغ التحصیلی هیچ تضمینی وجود ندارد که می توانید در رشته مربوطه مشغول به کار شوید، اما به طور کلی شانس شما را افزایش می دهد؛

 دلایل انتخاب یک برنامه تحصیلی Co-Op در کانادا

همان طور که قبلاً دیدیم دلایل زیادی برای انتخاب یک برنامه تحصیلی Co-Op وجود دارد. با این حال، یادآوری چهار مورد از آنها جالب است (مواردی که باعث می شود بسیاری از افراد در نهایت تصمیم به برنامه Co-Op در کانادا بگیرند):

  1. با توجه به فرصت های شغلی خود، می توانید بهترین شغل را پیدا کنید.

انتخاب شغل همیشه کار آسانی نیست، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد! اگرچه انتخاب چیزی که دوست دارید همیشه ایده خوبی است، اما تصمیم گیری واقعاً می تواند سخت باشد. تجزیه و تحلیل برنامه های مختلف Co-Op موجود در زمینه مورد علاقه شما، به شما امکان می دهد تصمیمات بیشتری در بازار کار فعلی بگیرید.

  1. کسب درآمد و تجربه در حوزه تحصیلی خود

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، می توانید به کانادا سفر کنید و از برنامه های آموزشی و کارآموزی این کشور بهره ببرید. مهم ترین مزایای گذراندن دوره های کارآموزی در کانادا این است که شما در زمینه مرتبط با رشته تحصیلی خود مشغول به کار می شوید و علاوه بر کسب تجربه کاری کانادایی که می تواند در روند اخذ اقامت دائم کانادا به شما کمک کند، حقوق نیز دریافت می کنید.

تجربه کاری کانادایی، دو مزایای بسیار مهم ارائه می دهد:

  • روند اخذ اقامت دائم شما را تسهیل می کند.
  • پس از پایان دوره کارآموزی، می توانید با استفاده از تجربه کاری کانادایی، شانس استخدام خود در شرکت های دیگر را افزایش دهید. اکثر کارفرمایان کانادایی به دنبال کارکنان با تجربه هستند و تجربه کاری که در دوران کارآموزی خود کسب کرده اید، فرصتی عالی برای استخدام شما فراهم می کند.
  1. تحقق رویای تحصیل و کار در کانادا

به دلایلی که در مبحث قبلی ذکر کردیم، درآمدی که یک برنامه Co-Op می تواند به همراه داشته باشد، این امکان را برای بسیاری از دانشجویان بین المللی فراهم می کند که بتوانند اقامت خود را در کانادا تمدید کنند. علاوه بر این، این واقعیت که قبلاً در شرکت های خاصی کار کرده اید، به این معنی است که آنها می توانند پس از پایان تحصیلات با شما تماس بگیرند تا به عنوان بخشی از تیم خود در آنجا به کار خود ادامه دهید. برنامه‌های Co-Op به شما این امکان را می‌دهند که با شرکت‌ها و نهادهای حوزه کاری خود روابط کاری برقرار کنید که می‌تواند برای ساختن آینده حرفه‌ای شما در کانادا بسیار مفید و تعیین‌کننده باشد.

تفاوت بین کارآموزی معمولی (Internship) و دوره کوآپ

کارآموزی معمولی همانند کوآپ، کارهای موقتی هستند که در دوران تحصیل در دانشگاه انجام می دهید. بنابراین چه چیزی آن را با دوره های کوآپ در کانادا متفاوت می کند؟

دوره کارآموزی معمولی در کانادا دوره های کوآپ در کانادا
.دوره کارآموزی 2 یا 3 ماه طول می کشد .شرایط کار در دوره های کوآپ بین 8 تا 12 ماه است
ممکن است حقوق دریافت کنید، اما اجباری .نیست کارفرمایان کوآپ برای ساعاتی که کار می کنید، به شما حقوق می دهند
هر کس می تواند برای کارآموزی و در هر زمانی درخواست دهد فقط دانشجویان دوره های کوآپ در طول دوره تحصیل مجاز به انجام کوآپ هستند
در دوره های کارآموزی فقط تجربه کاری کسب می کنید در دوره های کوآپ شما در طول ترم تحصیلی یاد می گیرید و در طول ترم کارآموزی آموخته های خود را اجرا می کنید

شرایط دوره های Co-Op در کانادا

اگر مجوز تحصیل کانادا را دارید، می توانید برای مجوز کار تعاونی برای کار به عنوان یک دانشجوی بین المللی در طول دوره های تعاونی خود در کانادا درخواست دهید. سایر شرایط عبارت اند از:

  • در برنامه ای ثبت نام کنید که برای دریافت مدرک تحصیلی نیاز به کارآموزی دارد؛
  • نامه ای از یک مؤسسه DLI (مؤسسه یادگیری تعیین شده) دریافت کنید که تأیید می کند دانشجویان این دوره آموزشی در کانادا نیاز به انجام کارآموزی دارند؛
  • انجام کارآموزی در رشته تحصیلی شما حداکثر 50٪ کل دوره تحصیلی شما را پوشش می دهد.

هزینه دوره های کوآپ کانادا

دوره های کوآپ پویایی عملی بیشتری به سیستم آموزشی ارائه می دهند، بنابراین شهریه آنها در مقایسه با دوره های معمولی بالاتر است. اگر در یک دوره کوآپ در کانادا ثبت نام کرده باشید، هزینه های متفاوتی برای ترم های تحصیلی و کارآموزی پرداخت می کنید.

برای دوره های تحصیلی، متوسط شهریه 500-700 دلار و هزینه مشارکت در دوره کارآموزی 200 – 600 دلار است. در طول دوره کارآموزی همچنان از خدمات دانشگاه استفاده می کنید. به غیر از این، هزینه زندگی در کانادا برای یک دانشجوی بین المللی در زیر آورده شده است:

سالانه ماهانه هزینه ها
840  دلار 70  دلار بیمه سلامت
600  دلار کتاب های درسی
7200  دلار 600  دلار اجاره در محوطه دانشگاه
360  دلار 30  دلار تلفن همراه (بسته پایه)
480  دلار 40  دلار گذرنامه حمل و نقل عمومی
3600  دلار 300  دلار مواد غذایی
960  دلار 80  دلار سرگرمی، لباس و هدایا
1500  دلار بیمه ماشین
2400  دلار 200  دلار سوخت ماشین

درآمد حاصل از دوره های کارآموزی کانادا

متوسط ​​حقوق دانشجویی در کانادا 40.810 دلار در سال یا 20.93 دلار در ساعت است. موقعیت های شغلی اولیه از 36.875 دلار در سال شروع می شود، در حالی که اکثر کارگران با تجربه تا 51.004 دلار در سال درآمد دارند. درآمد حاصل از دوره های کارآموزی در استان های مختلف کانادا عبارت اند از:

  • ساسکاچوان: 44.658 دلار
  • انتاریو: 41.925 دلار
  • بریتیش کلمبیا: 41.048 دلار
  • آلبرتا: 39.975 دلار
  • نوا اسکوشیا: 39.410 دلار
  • کبک: 39.000 دلار

مجوز کار کوآپ کانادا (Co-Op work permit)

دانشجویان بین المللی می توانند در حین تحصیل به صورت پاره وقت کار کنند. با این حال، برنامه تحصیلی شما ممکن است از شما بخواهد که به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از مطالعات خود به طور تمام وقت کار کنید و در یک برنامه کارآموزی ثبت نام کنید.

در این صورت، شما باید قبل از شروع کار تمام وقت خود، مجوز کار Co-Op کسب کنید. دانشگاه شما، کارفرمایی خواهد بود که در مجوز کار  Co-Op شما ذکر می شود و شما فقط مجاز به کار در شغلی هستید که توسط برنامه Co-Op شما تایید شده است.

بهترین کار این است که به محض دریافت اطلاعیه رسمی از دانشگاه مبنی بر گذراندن یک دوره کارآموزی، برای مجوز کار Co-Op خود اقدام کنید.

چه کسانی واجد شرایط درخواست مجوز کار کوآپ هستند؟

شما واجد شرایط درخواست مجوز کار کوآپ هستید، اگر:

  • یک مجوز تحصیلی معتبر دارید؛
  • برای تکمیل برنامه تحصیلی شما، انجام کارآموزی لازم است؛
  • دوره کارآموزی شما کمتر از 50 درصد دوره تحصیل شما را تشکیل می دهد؛

برای برنامه های تحصیلی زیر واجد شرایط نیستند:

  • دوره هایی که تحت نظر دانشگاه ها نیستند و صرفاً به خاطر علاقه خود در آنها شرکت می کنید؛
  • دوره های آمادگی برای برنامه تحصیلی دیگر؛
  • دوره های آموزش انگلیسی یا فرانسوی به عنوان زبان دوم (ESL/FSL)؛

مدت زمان و هزینه های پردازش مجوز کار کوآپ چقدر است؟

زمان پردازش بسته به نحوه ارسال درخواست و محل پردازش آن متفاوت است. معمولاً درخواست های داخل کانادا حدود 3 ماه طول می کشد. از هزینه پردازش این ویزا چشم پوشی می شود و بنابراین رایگان است.

دقت داشته باشید که انجام درخواست برای مجوز کار کوآپ ممکن است روی کاغذ ساده به نظر برسند، اما اغلب درخواست‌ها به دلیل نادرست، ناقص یا ناسازگار بودن مدارک ارسالی رد می‌شوند.

چرا فقط تعداد کمی از دانشگاه ها دوره های کوآپ ارائه می دهند؟

دوره های کوآپ سبک جدیدی از آموزش هستند که موجب پیشرفت بیشتر و یادگیری عمیق تر و تخصصی تر دانشجویان می شود. اما مشکل مهم این سبک از آموزش، وقت گیر بودن انجام برنامه ریزی های آن است.

در برخی موارد، ممکن است دانشگاه های کانادا هماهنگی های لازم برای انجام این امر را دشوار بدانند و تمایلی برای یافتن شرکت هایی که دانشجویان را در صنایع خود به کار گیرند، نداشته باشند.

علاوه بر این، اکثر شرکت های کانادایی علاقه چندانی به استفاده از دانشجویان بی تجربه و پرداخت حقوق به آنها ندارند. انجام چنین هماهنگی ها و تغییراتی، به وقت و بودجه بسیار نیاز دارد؛ به همین دلیل اکثر دانشگاه ها از انجام آن سر باز می زنند.

نکته بعدی هزینه تحصیل در رشته هایی است که گذراندن دوره کوآپ برای آنها اجباری است. اکثر دانشجویان بین المللی که در پرداخت هزینه تحصیل خود با مشکلاتی مواجه هستند، از شرکت در این دوره ها خودداری می کنند تا هزینه های تحصیل خود را کاهش دهند و این موضوع باعث می شود تا این برنامه های تحصیلی علاوه بر تحمیل هزینه بیشتر برای دانشگاه، تقاضای چندانی نیز نداشته باشند.

دوره های کوآپ در کانادا

دانشگاه های برتر کانادا برای گذراندن دوره کوآپ

کشور کانادا علاوه بر ارائه بهترین برنامه های تحصیلی، بهترین دوره های کارآموزی جهان را نیز ارائه می دهد. تعدادی از بهترین دانشگاه های کانادا که بهترین دوره های کوآپ را در این کشور ارائه می دهند، عبارت اند از:

برترین دوره های کوآپ کانادا

 

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو یکی از بزرگ ترین و بهترین دانشگاه های Co-Op در کانادا است. این دانشگاه در سال 1947 تأسیس شد و به عنوان رتبه اول در کانادا برای یادگیری تجربی و ایجاد روابط بهتر دانشجو و استاد در نظر گرفته می شود.

 

هنر، مهندسی، محیط زیست، بهداشت، ریاضی و علوم رشته های محبوب
لیسانس، فوق لیسانس مقطع
 مبلغ 745 دلار در سال هزینه

دانشگاه بریتیش کلمبیا

دانشگاه بریتیش کلمبیا یکی از برترین دانشگاه های Co-Op در کانادا است. این دانشگاه برنامه های آموزشی متعددی را ارائه می دهد که مناسب دانشجویان Co-Op است. برنامه های تحصیلی آنها متنوع است و آن را به یک انتخاب مناسب برای ادامه تحصیل در کانادا تبدیل می کند.

 

هنر، علوم انسانی، مدیریت بازرگانی، مهندسی، جنگلداری، علوم پایه، علوم زمین و سیستم های غذایی، حرکت شناسی و سینتیک انسانی رشته های محبوب
کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری (بر اساس رشته انتخابی متفاوت است) مقطع
مبلغ 564.36 دلار در هر 4 ماه هزینه

دانشگاه ویکتوریا

دانشگاه ویکتوریا یک دانشگاه تحقیقاتی دولتی است که برنامه های Co-Op عالی در کانادا برای دانشجویان بین المللی ارائه می دهد. برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه به خوبی در سراسر جهان شناخته شده است.

 

تحصیلات تکمیلی، حقوق، مدیریت دولتی، علوم اطلاعات، علوم اجتماعی، علوم انسانی و هنرهای زیبا، تربیت بدنی و سلامت رشته های محبوب
لیسانس و فوق لیسانس مقطع
مبلغ 681.77 دلار (1363.54 دلار برای هر ترم کاری) هزینه

دانشگاه اتاوا

هنر، حقوق، مهندسی، مدیریت رشته های محبوب
کارشناسی ارشد مقطع

برنامه اختیاری – 1000 دلار در هر ترم

برنامه اجباری – 750 دلار در هر ترم

هزینه

چگونه می توانید موقعیت های کوآپ در کانادا را پیدا کنید؟

هنگامی که برای یک دوره کوآپ در کانادا درخواست می دهید، نه تنها شما، بلکه کل کلاس شما به دنبال یک موقعیت کوآپ در دوره کاری خود هستید. بنابراین، جو واقعاً رقابتی می شود. سه راه برای یافتن موقعیت های کارآموزی خوب در کانادا وجود دارد که عبارت اند از:

  • مشاور کارآموزی: ب مشاور کارآموزی خود که از شما پشتیبانی می کند و در مورد موقعیت های تعاونی موجود به شما اطلاع می دهد، ارتباط بگیرید.
  • شبکه سازی: می توانید با اساتید خود نگرانی خود را در میان بگذارید تا ببینید آیا می توانند شما را به کارفرمایان خود توصیه کنند یا خیر.
  • فهرست‌ها و وبسایت های آنلاین: می‌توانید در فهرست‌های آنلاین در وب‌سایت دانشگاه خود یا پورتال‌های شخص ثالث مانند Indeed جست و جو نموده و طرح کوآپ شرکت های مختلف را بیابید.

پس از پیدا کردن دوره کوآپ مورد نظر، به شرکتی ملحق خواهید شد که در رشته تحصیلی شما کار می کند. هر دانشگاه فهرستی از شرکت‌ها و سازمان‌های مورد تایید دارد که با آنها همکاری می‌کنند تا دانشجویان او بتوانند در این سازمان ها دوره های کارآموزی خود را بگذرانند. این لیست شامل شرکت هایی می شود که دانشگاه در گذشته با آنها کار کرده و روابط مثبتی با آنها داشته است. موقعیت های شغلی شما همیشه به لیست کارفرمایان دانشگاه شما محدود نمی شود. بسته به دانشگاه خود، می‌توانید یک موقعیت کوآپ خارج از فهرست آن‌ها پیدا کنید، اما این کار باید از استانداردهای دانشگاه و الزامات یک دوره کاری پیروی کند تا تأیید شود.

جمع بندی

تحصیل در یک برنامه Co-Op در کانادا در های پیشرفت و ترقی در بازار کار را به گونه ای به روی شما باز می کند که در کشورهای دیگر اتفاق نمی افتد. اگر یک دانشجوی بین‌المللی هستید، پیوستن به برنامه کوآپ کانادا به شما امکان می‌دهد تا زمانی که مشغول تحصیل در کانادا هستید، تجربه کاری همراه با حقوق دریافت کنید!

مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس یک مؤسسه مهاجرتی مستقر در شهر تورنتو کانادا است که توسط آقای مهیار حلاج پور، بهترین وکیل مهاجرتی کانادا در تورنتو و عضو رسمی شورای قانون گذاری و نظارت بر مشاوران مهاجرت کانادا ICCRC مدیریت می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مهاجرت به کانادا می توانید از راهنمایی های مشاوران این مجموعه کمک بگیرید

فرم ارزیابی رایگان ما را تکمیل کنید، ما شرایط شما را دقیق بررسی میکنیم و بهترین گزینه را به شما پیشنهاد می دهیم.

پرسش های رایج درباره دوره های کوآپ در کانادا

  • کسب تجربه در زمینه کاری
  • دریافت دستمزد به عنوان دانشجوی کارآموز
  • ارتباط ارزشمند با کارفرمایان
  • دانش بیشتر در مورد حرفه خود
  • یادگیری میدانی به جای کلاس های درس
  • کسب مهارت های فوق العاده در مصاحبه و رزومه سازی
بله! طبق گفته دولت کانادا، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند در برنامه‌های co-op شرکت کنند اگر: مجوز تحصیل معتبر داشته باشند. همچنین برای تکمیل برنامه تحصیلی در کانادا نیاز به کار است.
مجوز کار Co-Op فقط برای یک شغل و یک کارفرما قابل استفاده است.