راه های زیادی برای اخذ اقامت یک کشور خارجی وجود دارد که برخی از آن ها در دسترس و دسترسی به برخی از آن ها بسیار دشوار است و همه چیز در این رابطه به شرایط مهاجرتی یک فرد بستگی دارد. بسیاری از افراد تحصیل در خارج از کشور را پل ورود خود می کنند و پس از کاریابی در یک کشور اقامت خود را بدست می آورند. برخی نیز به واسطه سرمایه مناسبی که در اختیار دارند، با استفاده از برنامه های سرمایه گذاری خود را به کشور دیگری می رسانند.

با این وجود شاید یکی از ساده ترین راه های رسیدن به اقامت و همچنین اخذ شهروندی در یک کشور خارجی تولد باشد چرا که فرد بدون هیچ گونه پیش نیاز و صرفا با توجه به محل تولدش می تواند شهروندی کشور دیگری را بدست آورد. اقامتی که بسیاری از افراد باید سال ها برای بدست آوردن آن تلاش کنند. در ادامه در رابطه با دریافت اقامت کانادا با تولد فرزند توضیحات بیش تری را ارائه خواهیم کرد.

اخذ اقامت کانادا از طریق تولد

قوانین کانادا مشخص کرده است که چه افرادی واجد شرایط دریافت تابعیت این کشور هستند. بر اساس قوانین کشور کانادا از طریق تولد در خاک این کشور بر اساس قانون خاک (Jus Soli) به همه افرادی که در این کشور متولد می شوند اهدا می شود. حال این سوال پیش می آید که همه کسانی که در کانادا متولد می شوند، شهروندی این کشور را بدست می آورند؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است از کلمه “معمولا” استفاده کرد نه “همیشه”. بنابراین می توان گفت معمولا افرادی که در خاک کانادا متولد می شوند، بدون توجه به ملیت والدین خود، تابعیت کانادا را بدست می آورند.

فرض کنید فردی به صورت غیرقانونی یا به منظور برنامه های خرابکارانه وارد خاک کانادا شده است. در صورتی که فرزندی از این فرد متولد شود، دولت کانادا ممکن است با درخواست اعطای شهروندی او مخالفت کند. البته دادگاه این اجازه را به والدین او خواهد داد تا نسبت به این مسئله اعتراض کنند. از طرفی فرزندان شخصیت های سیاسی که به دلیل ماموریت های دولتی و دیپلماتیک در کانادا حضور دارند نیز تابعیت این کشور را نیز بدست نخواهند آورد.

اما حال آیا می توان در هنگام بارداری راهی کانادا شد؟ پاسخ به این سوال نیز ساده نیست. از نظر قانونی این امکان وجود دارد. بر اساس اعلام IRCC، شرایط مالی، ارائه مدارک قابل قبول و کشور مبدا فرد است که تعیین کنند ورود او به کانادا خواهد بود و بارداری یک زن ملاکی برای ممانعت از ورود او به خاک کانادا نخواهد بود. با این وجود به دلیل طولانی بودن پروسه برخی از راه های ورود به کانادا، والدین کودک باید برنامه ریزی دقیقی در خصوص تولد فرزند خود در کانادا داشته باشند چرا که بسیاری از پزشکان، پرواز مادران باردار را ممنوع اعلام می کنند.

حقوق کودکان متولد شده در کشور کانادا

یکی از مباحثی که باید به آن توجه کرد، حقوقی است که قانون به کودکان متولد شده در خاک کانادا اهدا کرده است:

  • حق اقامت در کشور کانادا یا سفر به این کشور در هر زمان بدون نیاز به ویزا
  • امکان استفاده از خدمات رفاهی شهروندان کانادایی مانند حق آموزش رایگان.

با این وجود، والدین کودک متولد شده در کانادا از مزیت خاصی برای اخذ اقامت دائم در این کشور برخوردار نخواهند بود. اگر که یکی از والدین کودک بخواهد همراه فرزند خود در کشور کانادا بماند باید برای دریافت انواع ویزای موقتی کانادا اقدام کند. این ویزاها می تواند ویزای ویزیتو، تحصیلی یا ویزای کاری باشد به شرط اینکه فرد نیز واجد شرایط دریافت شناخته شود.

با همه این تفاسیر بسیاری از والدین خارجی، پس از تولد فرزندشان در کانادا به کشور خود باز می گردند چرا که می دانند فرزند آن ها به راحتی می تواند مجدد به کشور کانادا باز گردد و در این کشور تحصیل کند یا اینکه مشغول به کار شود و به طور کلی زندگی خود را در خاک کانادا شکل دهد. این موضوع شاید بتوان بهترین هدیه زندگی یک فرد از طرف والدینش باشد چرا که در هر زمان که بخواهد، می تواند برای زندگی بهتر به کشور کانادا سفر کند.

ویزای موقت کانادا (TRV) سند رسمی است که توسط اداره مهاجرت فدرال کانادا در پاسپورت شما به عنوان فرد متقاضی کارت اقامت موقت کانادا ثبت می‌شود.

مراقبت های بهداشتی در کانادا از مادران باردار

آژانس بهداشت عمومی کانادا یک راهنمای عمومی معقول بارداری را تهیه کرده است که شامل ابزارها و مشاوره های مفید برای زنان باردار است. تغذیه و سلامتی مناسب قبل و در حین بارداری، بر سلامت کودک و رشد او تاثیر فراوانی می گذارد. برنامه هفته به هفته بارداری، به شما امکان می دهد که رشد کودک خود را به خوبی دنبال کنید.

برنامه غذایی پیش بارداری برای مادران باردار و همچنین مادرانی که بتازگی فرزندشان متولد شده است و با چالش هایی مانند ورود به کانادا برای اولین بار، جوانی، تنهایی، فقر یا انزوای اجتماعی یا جغرافیایی طراحی شده است. در موقعیت های مکانی مختلف، خدماتی که به مادران ارائه می شود متفاوت است اما معمولا شامل موارد زیر می شود:

  • مشاوره تغذیه
  • آموزش تهیه غذا
  • مکمل های غذایی
  • ویتامین های مناسب غذایی
  • آموزش شیردهی
  • مشاوره بهداشت قبل از تولد و سبک زندگی مادران
  • آموزش و پشتیبانی در زمینه مراقبت از نوزاد و رشد کودک
  • نحوه مراجعه به سایر مراکز خدمت رسان در صورت لزوم

استان های مختلف ممکن است برنامه ویژه ای را برای تولد فرزندان به مادران باردار ارائه کنند.

شرایط پس از تولد کودک در کانادا

اگر اقامت کانادا را در اختیار دارید، نیازی به نگرانی در رابطه با بارداری در کانادا ندارید چرا که دولت کانادا برنامه و خدماتی را به شما ارائه می دهد که به راحتی به پیشواز فرزند خود بروید.

بیمه اشتغال ( EI) خدمات ویژه ای را برای والدینی که در آستانه تولد فرزند خود هستند در نظر گرفته است و به افرادی می رسد که:

  • افرادی که از محیط کار دور هستند چون که باردار هستند یا به تازگی فرزندشان متولد شده است
  • والدینی که برای مراقبت از فرزند تازه متولد شده خود یا فرزندخوانده تازه خود از کار دور هستند.

این امکان برای والدین وجود دارد که در هر نقطه ای که به اینترنت دسترسی پیدا کنند درخواست خود را به ثبت برسانند و باید توجه داشت که این درخواست باید به سرعت و در اولین فرصت ثبت شود. افرادی که خود اشتغال هستند نیز می توانند از این مزایا بهرمند شوند.

درباره شرایط اخذ اقامت دائم کانادا از طریق کار بیشتر بدانید

دریافت شناسنامه برای کودک متولد شده در کانادا

یکی دیگر از موضوعاتی که در رابطه با تولد فرزند باید به آن توجه داشت، شرایط دریافت شناسنامه برای اوست. شناسنامه در کانادا توسط استان یا قلمرویی که کودک در آن متولد شده است صادر می شود و والدین موظف هستند که در اولین فرصت پس از تولد برای دریافت آن اقدام کنند.

یکی دیگر از وظایفی که والدین باید سریعا پس از تولد فرزند برای آن اقدام کنند، دریافت شماره بیمه اجتماعی یا SIN است. با کمک شماره بیمه اجتماعی می توانید در آینده برای فرزند خود کمک هزینه های آموزشی پس انداز کنید که قطعا می تواند کمک بسیار زیادی به او کند.

اگر شما مادری هستید که فرزندتان قرار است متولد شود، همچنین می توانید برای استفاده از خدمات کودک کانادا استفاده کنید. اطلاعات ثبت شده در فرم ثبت تولد به صورت الکترونیکی به آژانس درآمد کانادا (CRA) به صورت کاملا ایمن ارسال می شود. مزایایی که از آن ها یاد شد شامل مزایای مالیاتی کودک کانادا (CCTB)، کمک جهانی مراقبت از کودک (UCCB)، اعتبار GST/HST، یا هر برنامه استانی/قلمرویی مرتبط با CRA می شود. برای اینکه به خدمات بهداشتی و مراقبتی دسترسی داشته باشید، دولت استانی به شما یک کارت بهداشت اهدا می کند که مربوط به کودک تازه متولد شده است.

نگاهی کلی به شرایط تولد فرزند در کانادا و اخذ اقامت این کشور

بر اساس قوانین هر کودکی که در کشور کانادا متولد شود شانس بالایی برای دریافت شهروندی کانادا خواهد داشت. پس والدین تنها نیازمند یافتن راهی برای ورود به خاک کانادا هستند تا بتوانند فرزند خود را در این کشور متولد کنند. برای سفارت کانادا بارداری ملاکی برای رد درخواست کودک نیست و ملاک آن ها آن است که بدانند متقاضی سرمایه کافی برای زندگی موقت در کانادا را خواهند داشت؟ آیا در زمان مناسب خاک کانادا را ترک خواهند کرد؟ آیا آن ها شرایط ورود به کانادا را خواهند داشت؟

اشاره کردیم که تولد فرزند در کانادا هیچ مزیتی برای والدین آن ها نخواهد داشت اما می تواند کمک شایانی به کودک کند که در آینده به اختیار خود بتواند در کشور کانادا به رایگان تحصیل کند، یکی از دانشگاه های کانادا را برای تحصیل در مقطع آموزش عالی انتخاب کند و با شهریه شهروندان کانادایی به تحصیل بپردازد و یا برای کار کردن بدون دغدغه وارد مرز های کانادا شود. همچنین این امکان برای او فراهم است تا بدون نیاز به ویزا وارد خاک کانادا شود.

در صورتی که فرد متولد شده در خاک کانادا وارد خاک کانادا شود و در این کشور تحصیل کند، می تواند برای والدین خود دعوتنامه ارسال کند و در این صورت والدین او نیز شانس بسیار مناسبی برای ورود به خاک این کشور خواهند داشت. از طرف دیگر نه تنها والدین فرد بلکه پدربزرگ و مادربزرگ کودک نیز می توانند با دارا بودن شرایط تبیین شده توسط قانون، سوپرویزای کانادا را نیز بدست آورند.

اگر قصد دارید شناسنامه و پاسپورت معتبر کانادا را برای فرزند خود به ارمغان آورید، باید پیش از هر گونه اغدام مسیر سفر خود به این کشور را طراحی کنید و مراحل را به دقت انجام دهید. به همین منظور توصیه می شود که حتما با مشاورین ما در ارتباط باشید تا بهترین مسیر مهاجرت به کانادا برای شما را معرفی کرده و شما را در این مسیر همراهی کنید.