رشته علوم داده ها یا دیتا ساینس یکی از رشته های مفید و پرکاربرد در دنیای امروز است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. دوره تحصیلی کارشناسی ارشد دیتا ساینس در کانادا یک دوره 10 تا 24 ماهه است که می تواند فرد را آماده ورود به بازار کار کانادا یا بهترین کشورهای جهان کند.

این رشته تحصیلی از جمله گزینه های چند رشته است که شامل پاکسازی، آماده سازی و تجزیه و تحلیل داده ها می شود. تحصیل در رشته دیتا ساینس به فرد این فرصت را می دهد که دید وسیعی نسبت به داده های ساختار یافته و خام پیدا کند. در اختیار داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم داده ها می تواند به فرد کمک کند که درآمد بالایی در اختیار داشته باشد و این یکی از رشته هایی است که می تواند آن را برای دانشجویان بین المللی بسیار مناسب دانست. در ادامه اطلاعات کاملی در رابطه با شرایط تحصیل رشته دیتا ساینس در کانادا در اختیار علاقمنان به این رشته قرار خواهیم داد.

آشنایی با برگزار کنندگان رشته دیتاساینس در کانادا

دانشجویان بین المللی که علاقمند به تحصیل در رشته دیتا ساینس در کانادا هستند، این توانمندی را خواهند داشت که در یکی از دانشگاه های ارائه کننده رشته موردنظرشان پذیرش دریافت کنند. برخی از مهم ترین این دانشگاه ها برای تحصیل در رشته دیتا ساینس عبارتند از:

دوره تحصیل نام برنامه نام دانشگاه
10 ماه کارشناسی ارشد دیتا ساینس دانشگاه بریتیش کلمبیا
1 سال کارشناسی ارشد دیتا ساینس و آنالیز دانشگاه ریرسون
1 سال کارشناسی ارشد دیتا ساینس دانشگاه تورنتو
2 سال کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر- دیتاساینس دانشگاه کارلتون
2 سال کارشناسی ارشد دیتا ساینس و هوش مصنوعی دانشگاه واترلو
1 سال و 4 ماه کارشناسی ارشد دیتا ساینس و آنالیتیکس دانشگاه کلگری
2 سال کارشناسی ارشد دیتا ساینس دانشگاه تامپسون ریور

در کانادا رشته های نسبتا مشابه با رشته دیتا ساینس نیز وجود دارد که علاقمندان به این رشته بسته به نیاز خود می توانند یکی از آن ها را نیز انتخاب کنند. برای مثال رشته محاسبه و تجزیه و تحلیل داده ها در دانشگاه سنت ماریز یکی از این رشته ها است. سایر رشته های مرتبط می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • کارشناسی ارشد تجزیه و تحلیل داده های بزرگ در دانشگاه ترنت
  • کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر با تخصص داده های بزرگ در دانشگاه سیمون فریزر
  • کارشناسی ارشد تجزیه و تحلیل داده ها: دانشگاه نیوبرانزویک

برخی از دانشگاه های کانادا مانند دانشگاه کلگری، کالج شریدان، دانشگاه مک گیل و برخی دیگر از دانشگاه های کانادا امکان تحصیل در مقطع کارشناسی در این رشته را نیز فراهم می کنند.

دلایل تحصیل رشته دیتا ساینس در کانادا

برای تحصیل رشته دیتا ساینس در کانادا دلایل زیادی وجود دارد که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • متوسط درآمد یک فرد تازه کار در دنیای دیتا ساینس به حدود 60000$ دلار در سال می رسد.
  • در 4 سال گذشته تعداد فارغ التحصیلان این رشته دو برابر شده است اما کانادا هنوز با کمبود 19000 نیروی متخصص در این رشته روبرو است و در دسته مشاغل با کمبود شدید نیروی کار قرار دارد.
  • در 5 سال آینده بیش از 4 میلیون شغل در این زمینه ایجاد خواهد شد.
  • میزان تقاضا برای نیروی کار در این زمینه 50% بیشتر از تقاضا در زمینه مهندسی نرم افزار است.

با تحصیل رشته دیتا ساینس در کانادا به عنوان یکی از قدرتمندین کشورهای جهان از نظر اقتصادی شما می توانید آینده شغلی خود را نیز به نوعی تضمین کنید. همچنین در شرایطی کاملا استاندارد تحصیل خواهید کرد که آخرین اطلاعات تولید شده در رابطه با دیتا ساینس را در اختیار شما قرار خواهند داد.

آشنایی با گرایش های رشته دیتا ساینس در کانادا

در بسیاری از دانشگاه های کانادایی، دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته دیتا ساینس حدود 1 تا 1.5 سال به طول خواهد انجامید و برخی از دانشگاه های این کشور دوره های 8 ماهه برای دریافت مدرک تحصیلی در این رشته در نظر گرفته اند که البته یک دوره 8 ماهه کارآموزی خارج از محیط دانشگاه را به همراه خواهد داشت.

یکی از گرایش های مربوط به دیتا ساینس مربوط به آنالیز داده ها می شود. در بسیاری از موارد علم داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها به جای یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند ولی باید در نظر داشت که این دو رشته با یکدیگر تفاوت دارند. با تمرکز بر پردازش و انجام تجزیه و تحلیل آماری بر روی داده های از پیش تنظیم شده، تجزیه و تحلیل داده ها به ارتباط تصویرسازی داده ها کمک می کند. در جدول زیر، تفاوت های بین این دو رشته به صورت واضحی مشخص شده است.

دیتا ساینس آنالیز داده ها پایه های تفاوت
ماکرو میکرو وسعت
یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، مهندسی موتورهای جستجو، تجزیه و تحلیل شرکتی بازها های کامپیوتری، سلامت، سفر، صنایع با نیاز فوری به داده زمینه های اصلی
کمک به پیدا کردن سوالات درست کمک به پیدا کردن داده های عملی هدف

جدول زیر نیز اطلاعات دقیقی در رابطه با تفاوت این رشته با داده های بزرگ نشان می دهد.

دیتا ساینس داده های بزرگ پایه های تفاوت
میکرو ماکرو وسعت
یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی، مهندسی موتورهای جستجو، تجزیه و تحلیل شرکتی امور مشتریان، انطباق پذیری، تجزیه و تحلیل مالی، ارتباط داده ها، خرده فروشی زمینه های اصلی
کمک به پاکسازی، آماده سازی و تجزیه و تحلیل داده ها برای تجزیه و تحلیل بینش ها به منظور اخذ تصمیمات بهتر و حرکات استراتژیک تجاری هدف

واجد شرایط شدن برای ثبت نام در دوره دیتاساینس در کانادا

برای اینکه فردی بتواند در دانشگاه های کانادا به تحصیل در رشته دیتا ساینس مشغول شود باید شرایطی داشته باشد که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • 4 سال تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته های مهندسی علوم کامپیوتر، آنالیز تجازی، اقتصاد، آمار و رشته های مرتبط
  • در اختیار داشت GPA 3 در مقیاس 4.33
  • در جدول زیر می توان برخی از شروع دانشگاه های شناخته شده کانادا در این رشته ذکر شده است:
حداقل مدرک واجد شرایط شدن نام دانشگاه
تجربه کاری (اگرچه الزامی نیست)، 65% یا نمره 8 از 10 در معدل دوره کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا
77-79% یا معدل B+ در مقطع کارشناسی دانشگاه تورنتو
در اختیار داشتن نمره GRE یا GMAT دانشگاه کارلتون
در اختیار داشتن معدل سطح B یا نمره 73 76% دانشگاه ریرسون
به طور متوسط 78% از معدل یا سطح نمره B، یک سال سابقه کار حرفه در آمار یا علوم کامپیوتر دانشگاه واترلو

نمره  GMAT 600 یا GRE 300

تسلط به زبان فرانسوی در سطح B2 تا C1

دانشگاه HEC

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش رشته دیتا ساینس در کانادا

برای درخواست پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در رشته دیتا ساینس متقاضیان باید مدارکی را در اختیار داشته باشند که نشان از تسلط آن ها به شرایط دارد. برخی از مهم ترنی مدارک برای رسیدن به پذیرش از دانشگاه های کانادایی عبارتند از:

  • ریز نمرات: دانشجویان و متقاضیان باید مدارک مربوط به تحصیل خود در مقطع قبلی را به طور کامل در اختیار دانشگاه قرار دهند. این مدارک باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی ترجمه شود.
  • گواهی تسلط به زبان فرانسوی یا انگلیسی: افرادی که زبان مادری آن ها زبانی غیر از زبان های رسمی تحصیل در کانادا باشد، باید با شرکت در آزمون های زبان که عموما از طریق آزمون آیلتس به اثبات می رسد، نشان دهند که توانایی ادامه تحصیل در کانادا را خواهند داشت.
  • گواهی معرفی نامه: بسته به دانشگاه مورد انتخاب، فرد باید نشان دهد که مورد تایید اساتید قبلی خود است و 2 تا 3 نامه معرفی نامه را به دانشگاه ارائه کند.
  • گواهی انگیزه نامه: برخی از دانشگاه ها از دانشجویان تقاضا می کنند که دلیل اصلی تمایل به ادامه تحصیل خود را بیان کنند و از این طریق اطمینان حاصل می کنند که گزینه مناسبی را برای تحصیل انتخاب کرده اند.
  • رزومه نیز یکی دیگر از مدارکی است که فرد برای ادامه تحصیل خود باید در اختیار داشته باشد. این رزومه باید تجربیات آکادمیک و کاری فرد را به خوبی پوشش دهد.

در جدول زیر می توان اطلاعات دقیق تری در رابطه با دانشگاه های کانادا و مدرک زبان مورد نیاز آن ها در دانشگاه های مختلف در رشته دیتا ساینس به دست آورد.

حداقل نمره تافل iBT حداقل نمره آیلتس نام دانشگاه
100 7 (هر بخش 6.5) دانشگاه بریتیش کلمبیا
93 7 (هر بخش 6.5) دانشگاه تورنتو
100 7 (هر بخش 6.5) دانشگاه کارلتون
93 7 دانشگاه ریرسون
100 7.5 (هر بخش 7) دانشگاه واترلو
95-114 7-8 HEC مونترال

هزینه تحصیل رشته دیتا ساینس در کانادا

یکی از چالش هایی که دانشجویان برای تحصیل در رشته دیتا ساینس با آن روبرو خواهند بود، مجموع هزینه هایی است که برای تحصیل و زندگی در این کشور باید پرداخت کنند. در نمودار زیر می توان متوسط هزینه های سالیانه تحصیل در رشته دیتا ساینس در کانادا به دلار را مشاهده کنید.

هزینه یک سال تحصیل رشته دیتا ساینس در کانادا به دلار

علاوه بر هزینه تحصیل در کانادا، دانشجویان باید به هزینه های زندگی خود در کانادا و شهرهای مختلف این کشور نیز توجه داشته باشند که البته بخش عمده ای از آن از طریق کار ضمن تحصیل قابل جبران است. برای مثال هزینه های زندگی برای دانشجویانی که دانشگاه بریتیش کلمبیا را برای تحصیل انتخاب می کنند، سالیانه در حدود 13000$ دلار است و برای دانشجویانی که در تورنتو تحصیل می کنند می توان بودجه ای در حدود 6000$ تا 11500$ دلار در سال را متصور شد.

متوسط درآمد یک متخصص علوم داده در کانادا

افرادی که مدرک خود را در رشته دیتا ساینس دریافت می کنند، این فرصت را خواهند داشت که به عنوان متخصص علوم داده در این کشور کار کنند و از سطح درآمد بالایی برخوردار شوند. متخصصین دیتا ساینس به طور متوسط در کانادا 16500$ دلار کانادا در ماه درآمد کسب می کنند و بازه درآمدی آن ها بسته به عوامل مختلف مانند سطح تحصیلات، تجربه کاری، جنسیت و شهر محل کار می تواند بین 8890$ تا 24900$ دلار کانادا در ماه متغیر باشد. داده های آماری نشان می دهد که در حدود 50% از متخصصین دیتا ساینس درامدی بیش از 15100$ دلار کانادا در ماه را دریافت می کنند که بالاتر از متوسط درآمد در کشور کانادا است.

تجربه کاری در کشور کانادا از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و متخصصین علوم داده نیز می توانند با کسب تجربه در زمینه فعالیت خود از درآمد بیشتری در این کشور بهره ببرند. به طور متوسط می توان گفت که درآمد یک متخصص دیتا ساینس در ابتدای کار در حدود 10300$ دلار کانادا در ماه است اما با کسب 2 سال تجربه این درآمد به حدود 13000$ دلار کانادا و با کسب تجربه ای 5 ساله به حدود 17200$ دلار کانادا افزایش پیدا می کند.

میزان تحصیلات در این رشته نیز از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است به طوری که یک کارشناس رشته دیتا ساینس به طور متوسط 12400$ دلار کانادا در ماه درآمد کسب می کند و متوسط درآمد یک کارشناس ارشد در این رشته با 33% افزایش به حدود 16600$ دلار کانادا در ماه می رسد. یک فرد با مدرک دکترای تخصصی در این رشته می تواند در حدود 23600$ دلار کانادا در ماه درآمد کسب کند.

در حدود 55% از قراردادهای کاری در کانادا در حوزه دیتا ساینس دارای بندهای پاداش اضافه است که به فرد این امکان را می دهد تا بتواند در انتهای سال درآمد بالاتری از سطح قرارداد خود دریافت کند. این سطح پاداش در حدود 4% تا 5% از قرارداد کاری فرد است. متوسط درآمد ساعتی یک متخصص دیتا ساینس در ساعت نیز در حدود 90$ دلار کانادا در نظر گرفته شده است.

رشته دیتا ساینس یکی از رشته های پرمتقاضی در کشور کانادا است و دانشگاه های این کشور این رشته را در بالاترین سطح ممکن ارائه می کنند و به همین دلیل فرد می تواند اطمینان حاصل کند که پس از خروج از دانشگاه به سرعت می تواند جذب بازار کار شود. در صورتی که به دنبال مسیرهای اصلی برای رسیدن به کانادا از طریق دریافت ویزای تحصیلی کانادا ، کار، سرمایه گذاری و ویزای استارتاپ کانادا هستید، با مشاورین ما در ارتباط باشید.

مطالب مندرج در وب سایت حاضر به منظور اطلاع رسانی و افزایش دانش مخاطبین عزیز وبسایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی است. اگر چه اخبار و مطالب منتشره با نهایت دقت نویسنده مکتوب گردیده، ولی همچنان می تواند دستخوش تغییرات مرور زمان بوده و یا عاری از اشتباه انسانی نباشند. بدیهی است برداشت و مشورت های حقوقی نهایی صرفا در چارچوب موضوع مورد مشاوره با شخص مشاور و وکیل رسمی مجموعه جناب حلاج پور ممکن بوده و توصیه می شود. مدیریت و همکاران مجموعه حقوقی کاناداپاس و کاریابی بین المللی مهیار مسئولیتی در خصوص اقدامات خواننده با استناد به مطالب مندرج در وب سایت حاضر و سایر شبکه های اجتماعی نداشته و مسئولیت مجموعه صرفا محدود به چارچوب قرارداد منعقده با موکلین مجموعه باقی خواهد ماند.


مهیار حلاج پور

«افتخار داریم که مورد اعتماد شما هستیم»

من مهیار حلاج پور هستم،

عضو رسمی شورای قانون گذاری امور مهاجرت کانادا ICCRC، مشاور رسمی مهاجرت کانادا RCIC یا اصطلاحا وکیل مهاجرت.

زندگی من صرف این می شود که اطمینان حاصل کنم که ممتاز ترین خدمات تخصصی حقوق مهاجرت کانادا را در مجموعه حقوقی مهاجرتی کاناداپاس ارائه می دهیم.

شرکت توسعه بیزینس ،سرمایه گذاری استارت آپ i3 Capital گام به گام با بهترین متخصصین و مشاورین در خدمت اهداف کارآفرینانی است که برای پیشبرد اهدافشان به ما اعتماد کرده اند‌.

و همچنین در کنار همکارانم در کاریابی مهیار با مجوز رسمی از وزارت کار ایران برای تحقق برنامه های کاریابی بین المللی موکلین پارسی زبان می کوشیم.

کاناداپاس - وکیل مهاجرت کانادا در تورنتو - بیوگرافی مهیار حلاج پور
ارزیابی رایگان رزرو وقت مشاوره
× تماس با ما
Copy link